صفحه 1:
ترکیببندی ,| کمپوزیسیون
صفحه 2:
صفحه 3:
نسبتها, مفاهیم و تعاریفی هستند که در بیشتر *
هنرهای تجسمی با رعایت آنها به چشمنوازی اثر
افزوده میشود. اين چشمنوازی نسبی است
یعنی ممکن است در نظر همه چشمنواز
محسوب نشود. دانستن اين اصول و استفاده
آكاهانه راز انها مىتواند نه زيتانى نصری عکس
کمک کند
صفحه 4:
و را به صورتى التخلب مو اكليم كه رابطه زير بين آنا برقار باشد.
0 ۶ ومع ء هم |
ab _ a
== برو a - 6b
در اين صورت حاصل لين لسسبتها براي ا عدد IS a ريامياتي میتوان کف
cP 0 -..وه: < 2 5 ob د
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
eles 9 ترتیب aie برنامهریزی كردن بين تصویری, منسجم
لو ع كار ا کرد Us chive ادیآ
ساختار و سازماندهی عناصر تجسمی و هماهنگکردن همة اجزا با
.هم, مفهوم ترکیب را مشخص میکند
ترکیببتدی با تایه *
اگر در ترکییی شکل, اندازه, رنگ یا بافت فرمهای واحد کمی تغییر کند این فرمها دیگر قسمتی از *
یک ساختار تکرار محض تیستند. بلکه با تشابه بیشتر و به صورت آزادتری به یک دیگر مربوط
میشود. تشابه میتواند چگونگی استقرار فرمهای واحد را نشان دهد. ترتیب استقرار مشایه
فرمهای واحد ممکن است به یک ساختار تکرار, شعاعی یا تغییر تدریجی شبیه شود
ترکیب بندی با تمرکز
اجتماع فرامهای اد در نواحی خاصی از ترکیب (تمرکز) نامیده میشود. تمرکز حرکانی موز
ایجاد میکند و اغلب یک مرکز توجه اصلی و تعدادی مرکز فرعی به وجود میآورد. تمرکز
پدیدههای طبیعی را نیز تداعی میکند, مانند ابرهای زودگذر, پاشیده شدن آپ. ریزش برگها
«مهاجرت پرندگان
صفحه 8:
/
ترکیب در حقیقت مهمترین عامل در شکلگیری اثر تصویری است. ترکیب وسیلهای /
است برای بیان ذهنیات هنرمند از طریق تصویر, فرم و قضا یا شبکهای از روابط استٌ
که دارای عملکرد است؛ و به هر میزان که دانش وی از ترکیب ژرفتر و جامع تر باشد
تسلط وق به ابزار و اجزای کارش بیشتز: امکان و ابتکار عملش فزونبن:دستزسن, بد
ایجاد فضاهای مورد نظرش فراهم تر است و در نتیجه آفرینشگری مسلط در بیان
ذهنیات خود و القای آن به مخاطبان خود خواهد بود. ترکیب, در هنرهای تجسمی به
شیوهها و شکلهای بیشماز و:متتوعی آشکار میگردد
epigjlaaS, 5 2 OU له
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
ترکیب ی //
تركيب با حركت اققی خط, کاری است سهل و ممتنع. ایجاد چند خط افقی ۰ / /
روی آبتدا بسیار ساده به نظر میآید ولی به هنگام تنظیم و القای فضا LY
از طریق آن, نیازمند خلاقیت, تمرکز, تمرين و حوصله است. خطوط افقى 7
در محيط در دو كيفيت طبیعی و مصنوعی قابل ملاحظه است. خط افقی در
محیط طبیعی: منتهیالیه یک کویر, خط افقی ساحل و انتهای اقیانوس, جایی
كه درياء به ظاهر با آسمان تماس پیدا میکند. خط اققی در محیط مصنوع:
کابلهای انتقال نیرو, قرنیز دیوارها, جدول خیابانها, جویهاء کرکرهها.
خطوط افقی بیشتر معرف انرژیهای از نفس افتادهاند؛ سکون و آرامش
درون را القا مینمایند و مبین قضایی کمتحرک و کم جنبشا و
هترمتدان 77۰
میباشند, ™ لقى, ترکیب خو
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
سادهترین نوع ترکیب متقاطع صفحه شطرنج است.
صفحه شطرنج از خطوط عمودی و افقی ترکیب
یافته که در تناسبی مساوی یکدیگر را قطع نمودهاند.
چنانچه به نقشه شهرهای کنونی توجه شود به
سادگی متوجه خواهیم شد که از خطوط عمودی و
افقی متقاطع تشکیل شدهاست
ترکیبهای متقاطع القا کنندهی تضاد هستند
و بدین صورت ترکیب پویایی را ایجاد ۱
میکنند. تضاد بین زندگی و از پا افتادگی؛
تضاد سکون و حرکت؛ تضاد ميان ايستايى و
فو مب اب اجان تیا که مدع تماق ان
صفحه 15:
یکی دیگراز انواع ترکیب دوازدهگانه, *
ترکیب مثلثی است. این نوع ترکیب
Boley Bagel با کاب قرية
شیاهت دارد. در دورهی رنسانس
ساختار ترکیب بسیاری از آثار بر
existe. J Soul gull ملسم Biol
و چند ضلعى شكل مىكرفت و
هنرمندان به دلیل استحکام بصری
شکلهای هندسی برای ایجاد ساختار
مستحکم و متعادل ترکیب خود از
۱۳ 1
صفحه 16:
نمونة دیگری از ترکیبهای *
دوازدهگانه که موارد بسیاری از آن
در آثار هنرمندان معاصر دیده
.میشود, ترکیب اریب است
ترکیب اریب در تصویر القا کننده *
عدم ایستایی و ناپایداری و
نابسامانی است. اما همین عدم
ناپایداری و ایستایی برای طراح
خلاق زمینهی خلاقیت و ایجاد
.ترکیبی جذاب را فراهم میکند
صفحه 17:
ay ترکیببندی در دورة انسانگرای رنسانس به
jets انتفاده میشنه چرا go! Gls SoS اين دورات
مرکز ثقل هر انديشه و بینش فرهنگی بود و در مرکز
ترکیب بندی اثر قرار میگرفت و دیگر عناصر تشکیل
دهنده اثر. همه در جهت جلب توجه بیننده به انسان
عمل میکردند. در ترکیبهای «غیرمتمرکز» عناصر
گوناگون, انسان,.طبیعتو اشیا,در جندين تقطه الو
پرآکنده میشوند و هر کدام:به نویه خود در ساختار
کلی اثر نقش تعیینکنندهای دارند. چشم در اين قبیل
آثار در نقطه مشخصی ثابت نیست و در سرتاسر
sl Jes Gul exes guess See
7 رنگ هدا در
ورن نج
are
صفحه 18:
از دای تسیک
ترکیب دورانی و اسپیرال
هکل اتکی آن
بدیعترین نمونههای تركيب
حلزونی در ترکیب تابلو
«معراج حضرت رسول»
(ص)ء اثر سلطان محمد
نقاش, محفوظ در موزه
یتنا تحت
صفحه 19:
صفحه 20:
ترکیب بندی در نقاشی Y,
مد ای ات که وه 7
قابل بیان باشد. شما هرگز متوجه یک ترکیب بندی خوب
نمىشويد و نمىتوان تعریف دقیقی از آن ارائه داد. تتها
وقتی اتفاق میافند متوجه میشوید که همه چیز خوب و
سر جای خودش است. شاید برای همین است که ترکیب
.بندی یک اژاضوولنقاشی خوب به حساب میآقشون اعداد فرد
قانون یک سوم در عکاسی نیز بسیار در این نوع ترکیب بندی, هنرمند ازتکرار
ol adil aloe, را شتا مووه سای بر کلیی olan بد
Sera Sos هم وی فا تتر ای با او سک ام هی لا jeg ee
تعادل و تتزيل ی دی )زلف نیع ا لو فزار کرو
صفحه 21:
صفحه 22:
از ٠ orf مودی , مورب , مدور
إها حلوة خاض و حمهوم ويزة آینرا Dakin wiglds 5a
حرکت افقی : دلالت بر وزن , فاصله و وسعت و پهنا را نشان مي *
.دهد
حرکت عمودی : دارای تضاد شدید با جهت افقی هست و دلالت بر
.سبکی , عمق و ارتفاع را دارا می باشد
زمانی که دو حرکت عمودی و افقی با هم ترکیب شوند سطح را
خلق می کنند که ارزش تعادل و استحکام را دارد. زمانی که جهت
های عمودی و افقی یکدیگر را قطع کنند , تاثیرشان بسیار بیشتر
اهد بود
صفحه 23:
۱ ۳/۱
ترکیب بندی د سی /
تركيب بندى در يكى از مهمترین فاکتور های فنی در هنر * /
عکاسی است که رابطه مستقیم با زیبایی شناسی
عکسها دارد. کمپوزیسیون نگاه ویژه عکاس و ايده ها و
.مفاهیم عکس را به مخاطب منتقل می کند
قانون یک سوم
اين خطوط را می توان ذهنی در نظر گرفته و یا در بعضی دوربین ها
استفاده کرد. اين خطوط در ۴ نقطه همدپگر را قطع می کنند که به
نقاط طلایی معروفند و مناسب ترین نقاط برای قرار دادن سوژه
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
.خطوط افقی مفهوم تعادل, آرامش و سکوت را به بیننده القا مى کنند
خطوط عمودی: _ *
.خطوط عمودی محکم و قدرتمند تعبیر شده و ثبات و استحکام را نشان می دهند
خطوط مورب: *
اين خطوط هدایت کننده نگاه بوده و حرکت و پویایی را نشان می دهند. خطوط مورب
.به شکل جالبی به عکسها عمق می دهند
خطوط منحنی: . ٠
خطوط منحنی جذاب هستند و به آرامی حرکت چشم را به سمت خود می کشاند. اين
,خطوط در عکسها حس آرامش را القاء می کنند
خطوط زیگزاگ: ٠
si Soma yeah ERT OaTieN ui pet esis
8
صفحه 27:
صفحه 28:
طراحی هر نوع المان حجمی SSL رنگ به عنوان عاملی جدایی ناپذیراز طرح بناء
دارای چند فاکتور مهم زیر باشد:1.
تناسب مفهومی به صورتی که
زینت بخش آن بوده است. اما متاسفانه آنچه
که امروز از رنگ درقضاهای شهری دیده می
مفهوم جدیدی نیز ایجاد شود 2. شود کاربرد نا درست آن در عرصه های شهری
مهمتر از شکل یک المان, تناسبات است.سیمای شهری دچار آشفتگی در استفاده
فرمن آن می باشد. گاهی یک المان از رنگ شنده است
تامشخص اما دا رای تركيب يندى رنگ, به احساس مربوط می شود(یعنی تا
صفحه 29:
صفحه 30:
قرو ال ای ght
سهیم است., تصويرسازي, معني يا تفکر را به
گروه بندي صحنه اضافه مي کند. مي توان گفت
که تصويرسازي,ایده و مفهوم است و ترکیب
.بندي ,فن است
صفحه 31:
تركيب بندى در طراحى صحنه يا به دست آوردن اطلاعات * /
ضري موجوه ومين تعاس اغا هموثدوة :بد غنازين
ديكر طراح بيش از شروع بايد به تمامى امكان هاى
بصری و محتوایی متن پی ببرد و پس از آن به ترکیب
نشانه های درون متنی بپردازد. تمرین نگاری ترکیب در
صحنه ی تتئاتر نیز همانند layin bw انجام داده می شود,
با این تفاوت که در اینجا به جای کادر مریع از کادر
مستطيل (فرضى) به عبان نها ی صحنه استفاده می
صفحه 32:
وبسایت های : هثرآنلانن / تبیان / ددلاین هثر / .۰
ادود استدیو
ویکی پدیا / فارس درس / شیراز ارت *
کتاب های :ترکیب بندی در عکاسی اثردیوید
ان عهارت در تیکیس نوق
لت