سایرتحقیق و پژوهش

تصمیم گیری

22 صفحه
447 بازدید
15 تیر 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
معد مه * از جمله جنبه های حساس وظایف مدیریت را می توان تصمیم كيرىء ارتباطات. تنظیم و هدایت دانست. مدیریت برای تحقق کارآمد لین وظلیف. مبادرت به استفاده از فرایند تصمیم گیری در قالب هربرت سایمون» محققی که در زمینه تصمیم گیری مدیریت و تصمیم گیری دو واژه هم معنا و مترادف هستند. * به عبارت دیگر مدیر به وسیله تصمیماتش شناخته می شود. در واقع تصمیم گیری جوهره مدیریت بوده و آینه تمام نمای توانایی ها و قابلیت های مدیر آلست. قیقات زیادی انجام داده است معتقد است

صفحه 3:
* از سوی دیگر ريشه یلبی دلایل موفقیت و عدم موفقیت سازمان ها به تصمیمات اتخاذ شده مدیران آن سازمان ها منتهی می شود. * ارلی رواست که نومن کف و ریت رانلت کف تصمم کیری مي دلند ۳-۰ که تصمیم گیری به تنهلیی» مهم ترین نقش مدیر است زبرا کیفیت طرح و برنامه ها اثربخشی و کارآمدی استراتدی ها و کیفیت نتایجی که از اعمال لن هابه دست م هک ب ةي ا *اصولا مدای سيم گیری مختلفی توسط صاحب نظران معرفی شده 25 0111 ‎ee alee‏ توان به مدل عقلایی» مدل کارنگی» مدل تصمیم گیری مرحله ای» مدل ادغام مرحله ای و الگوی کارنگی, الگوی سطل زباله. الگوی تصمیم گیری اقتضایی. مدل تصمیم گیری در بحران و مدل تصميم گیری در نظریه آشوب اشاره کرد.

صفحه 4:
هی سا سس پیچیده ن می باشد » زملنی که می گوییم تکلیف چیزی را معین کرده لیم . در باره موضوعی به توافق رسيده ايم يا مسئله اى را حل فصل کرده یم . در تمامی این موارد در واقع به نوعي در حال سیم کی ده يم .در لقا قرا ی به بایان رسیده که الیته پس ۱ ۳۰ دیگری در حال شکل گیری می باشد » اگر از اين زاویه به موضوع بنگریم در واقع تصمیم گیری یک فرآیند پویاست و انا حراهت دا ۱ - تصمیم گیری فرآیندی است خاص شامل انتخاب یک راه و روش از میان دو یا چند روش موجود . ۳ به بای انتخلیی خودآگاه اس که به فرد امکلن می دهد !ساس محدوطة ‎all a‏ وه زره جر در ی ا ‎Bee a ee‏ مقبول واقع شودو سپس اجرا گردد .

صفحه 5:
فرآیند تصمیم گيري * مرحله اول ‎ol, AS ee ee‏ تحقق اهداف مانع ایجاد کرده است . در لین مرجله بلیت کوشش شود مشکل اصلی و واقعی شناخته و به در ۰ ۴۰ شود . * مرحله دوم » يافتن راه حل های ممکن برای رفع مشکل مذکور است . احصای ‎ol,‏ حل ها با توجه به تجربه های علمی و عملی مدیر و اطلاعات و آمار در دسترس او انجام مى كيرد . هرجه راه حل های بیشتری برای حل مشکل پیدا و تعیین شهند . انتخاب بهتری در تصمیم گیری صورت خواهد گرفت . * مرحله سوم » انتخاب معیار برای سنجش و ارزیلبی راه حل های ممکن است . برای آنکه راه حل ها نسبت به هم مورد سنجش واقع شوند . لازم است ن ها را به وسیله معیاری مورد بررسی قرار دهیم .به عنوان مثال می توانیم هزینه یا سود را معیار ارزیلبی شقوق ممکن قرار دهیم و سپس بسنجیم که کدام یک از راه حل ها هزینه کم تر يا سودی بیشتر عاید سازمان می کنند .

صفحه 6:
* مرحله چهارم . تعیین نتایج حاصل از هر یک از راه حل های ممکن است . * به عنوان مثال در لین مرحله . هزینه های حاصل که از به کارگیری هر یک از راه حل ها محاسبه می شوند و اساس ارزیابی بعدی قرار می گیرند . * یر اساس ‎cla les‏ ۵ لیم من نی هر یک از راه حل ها ۱ ۱۱۳۳ ‎Bets: ae‏

صفحه 7:
* مرحله پنجم ۰ ارزیلبی راه حل ها از طریق بررسی نتلیج حاصل از ن هاست . هر راه حل ‎٠‏ با ‎asa eis anaes‏ لن نض شازمان ‎ol, ple Wa aie‏ حل ها مفایسه ۰ ۲۳۰ اولویت راه حل ها تعیین مى شوند . * كاهى اوقات ارزيلبى راه حل ها و تعيين اولويت آنها مشكل مى شود ‎٠‏ زيرا بر اساس يك معیار راه حلى در اولويت قرار مى كيرد در حللى كه از جهت معيارى ديكر لن اولويت را نخواهد داشت . * در جنين حالاتى مدير بايد بكوشد معيارى تلفيقى به وجود آورد و ارزيابى را بر اساس آن انجام دهد .

صفحه 8:
*مر حله نهلیی در فرآیند تصمیم گیری انتخاب یک راه از میان راه های مختلف و ارلثه بیانیه © این مرسله در انتهای ‎alm‏ ار و تعیین اوربت ها ء خودبه خود تجفق می با ۲ ۳ كه بهترین نتیجه را حاصل ساخته و بالاترین درجه اولویت را دریافت داشته . راه حل انتخابی است . * اما منظور ما در اینجا بیان راه حل مذکور به صورت تصمیم متخذه از جلنب مدير است كه مى تواند گامی مستقل در فآیند تصمیم گیری به شمار آید .

صفحه 9:
انواع تصمیم گيري * تصمیم گیری فردی و سازمانی : * بارنارد معتقد است که تصمیم گیری در طبقه بندی های فردی و سازمانی قرار می گیرند . تصمیمات سازمانی تصمیم هایی هستند که مدیران با توجه به سازمان رسمی خود اتخاذ می کنند . 2 تصمیماتی اغلب به زیر دستان تفویض می شود . در حالیکه تصمیمات ی ۳ هلیی هستند که مدیران به عنوان یک فرد مستقل از سازمان اتخاذ می کنند و اين نوع تصمیم قابل تفویض نیست * تصمیمات معمول و غیر معمول : 3 تصمیمات معمول ن دسته از تصمیمات هستند که بر يليه يكسرى از اصول و قواعد از پیش تعیین شده ویر ای روالل کاری مشخص اتجلط ی گردند . * تصميمات غير معمول آن دسته از تصمیمات هستند که در موقعیتهای جدید و غیر تکراری اتخاذ می كردند ‏ در لین نوع از تصمیمات از قبل روال کاری مشخصی برای موضوع به علت غیر تکراری بودن ۰ تعیین نشده است .

صفحه 10:
* تصمیم گیری مقطعی در برابر تصمیم گیری استراتژیک ( دراز مدت ) یات اس را توسط مدیران رده پایین ( مانند دستیاران و معاونین ) انجام می گیرد . این تصمیمات معمولا جزئی از برنامه ریزی کوتاه مدت است . * تصمیمات استراتژیک در ‎lel ll os ops) Shey gets Wale‏ با ۱۳ عوامل متغیر مثل وضعیت اقتصادی . رقلبت با . مذاکره با اتحادیه های کارگری . تء سیاسی و اجتماعی رو به روست .

صفحه 11:
* یک دیدگاه درباره سبکهای تصمیم گیری می گوید که انسان ها روی دو بعد تصمیم گیری با یکدیگر متفاوتند . اولین بعد شوه تعکر افراه آست . بعضی از ما در تفکر با پردازش كل لا به منطقی و عقلایی بودن گرایش داریم . *یک فرد ععاای له راطلاطات به طور «منظم می نگره و اطمینان حاصال ‏ كلذكة كر | تصمیم گیری همخولنی منطقی وجود دارد . سایر افراد به خلاقیت و شهودی گرلیش دارند . انسان شهودی مجبور نیست اطلاعات را به شیوه منظم پردازش کند و با یک نگاه کلی هم احساس راحتی می کند .

صفحه 12:
ید گر صل ران إنهام رارف یت و . مجددا عضی افراد برای اماه د- ۳ دارند . اینها بایستی نظم و ترتیب و همخولنی در روشی که اطلاعات ساختار داده شده اند ؛ داشته باشتد ؛ به ظوری که ابهام به حدافل برس . * از طرف دیگر . بعضی از آدمها سطح بالای ایهم را تحمل می کنند و مي توانندبه طور همزمان بسیاری از اندیشه ها را پردازش کنند وقتی که لین دوبعد ترسیم شوند ۰ چهار سبک تصمیم گیری به وجود می آید : دستور . تحلیل . ادراکی » رفتاری .

صفحه 13:
ور دی که از لیر سیک استفاده عمی کنند . برای ابهام تحمل ‎Gail‏ دارند و در شیوه تفکرشان عقلایی هستند . اینها کارآمد و منطقی می باشند . افرادی که نوع دستوری را بکار می برند . اغلب موجب می شود که با حداقل اطلاعات و ارزیابی تعداد معدودی از راه حل ها به تصميم گیری مبادرت ورزند. * سبك تحليلى : افرادى كه از لين سبك بهره می گیرند ۰ تحمل ابهام بالاتر از سبک دستوری دارند . آنها قبل از تصمیم گیری . اطلاعات زیادی می خواهند و راه حل های قلبل توجهی را ملحوظ می دارند تا افراد پیرو سبک تصمیم گیری دستوری . تصمیم گیران تحلیلی به بهترین وجه به عنوان تصمیم گیران دقیق با توانلیی انطباق با موفقیت های منحصر به فرد . خصوصیت یافته اند . > سک نی «افراوی که سیک دراک رل ها و ند به مسائل به طور وس بن نگرند و راه حل های زیادی را جستجو می کنند . آنها بر بلند مدت تمرکز دارند و در یافتن. راه حل های خلاق برای مسائل بسیار خوب هستند .

صفحه 14:
روشهاي تصمیم گيري * روش تصمیم گیری متمرکز و غیر متمرکز : روش متمرکز در یک مجموعه سازمانی هنکامی است که تمام تصو 1 در رده لالا توسط روسای طراز اول اتتاد ۳۳ به طور کلی در نظام تمرکز یافته هدف اصلی آن است که عمده تصمیمات را در حوزه فعالیت روسای طراز اول متمرکز سازند. * روش غیر متمرکز در لین روش تصمیم گیری . هدف اصلی بر لین استوار است تا مدیران طراز اول تفسیم مسولیت نمایند . لین امر مدیران رده های پایین را قادر می سازد تا در تصمیم گیری مشارکت داشته باشند . از محسنات این روش عدم درگیر شدن مدیران طراز اول در جزئيات كوجك فعالیهای روزنه می باشد .

صفحه 15:
تصمیم گيري به روش بررسي فردي و بررسي گروهي * در روش فردی یک مدیر شخصا تصمیم می گیرد . در واقع هنگامی که فرصت کافی برای تصمیم گیری وجود داشته باشد و پا مخارج مشکل گروهی در راستای رسیدن به تصمیم ۰ زياد باشد می بایست از روش تصمیم گیری فردی استفاده نمود. در روش تصمیم گیری گروهی یک مدیر همراه با یک یا دونفر از کارکنان خود .با همکاری یکدیگر مشکل خاصی را تحت بررسی قرار می دهند . مهمترین مزیت تصمیم گیری گروهی این است که به مدیران ‎go Sheets‏ دهد تا داده های اطلاعلتی را کردآوری کرده و راشهای مختلف و جدید را بیازمایند . * روش تصمیم گیری گروهی خود فنون مختلفی دارد که از لن جمله می توان به فن بارش مغزی . فن گروه اسمی ۰ فن دلفی ۰ روش توافق به وسیله کارت ۰ ماتریس انتخاب زوجی و فن رتبه بندی معیارها و ضابطه ها اشاره کرد .

صفحه 16:
* سایمون معتقد است محدودیتهلیی بر سر عقلانی بودن ات جود دارد .او مى كويد از يك سوء فرد به وسیله مهارتها . عادتها . و اعمال غیر ارادی ای که در قلمرو وجدان و آگاهی قرار ندارند . محدود است . برای نمونه عملکرد وی ممکن است از راه ‎Cs‏ يا زمان واکنش یا توانمندی بدنی وی محدود گردد . فراگردهای تصمیم گیری وی شاید از راه فراگردهای ذهنی » مهارت وی در ریاضیات مقدماتی ۰ و عاملهایی از این شمار محدود باشد . کدرالین قلمره زر اقا بلید به,وظایی اعصای بدن انسان ‏ قانونهای مهارت ام و عا كا کت از سوی کر دابراثر ارزشها و پندارهلیی كد ار هدف دارد و به هنكام تصنیم گیری از آنها ات می پذیرد » دستخوش تنگناست . * اگر وفاداری وی به سازمان عمیق باشد ۰ تصمیم های وی می تولند گواه بر پذیرش صادقانه اش از هدفهات باك که برای سازمان در نظر لته شاه است .

صفحه 17:
* اگر اكر جنين ‎a Ney‏ در ان تاش تحصی می اند در کارایی ری و لا . گر وفادربهای وی به دفتری وابسته اند که او را به کار گمارده است ۰ گاهی او 10 واحد بزرگ تری که دفتر ‎j‏ سوك : فرد از راه مقذار 0 شك تاره کار 10 دا * لين سخن هم به دلنش يليه اى وى براى تصميم كيرى باز مى كردد - یک طراح پل از موازین بنیادی مکانیک آگاه است - و هم اطلاعاتی را در بر میگرد که تصميمهاى وى را براى موقعيتى معین شایسته و سزاوار می ساز * البته ام معتقد. است که شلید لين اسه گوشه نتوانتد محدودیتهای قلمرو عقلانی بودن را به طور کامل مرزبندی کنند. و سوه ای دیگری باید به این شکل افزوده شود تا مرزبندی کامل گردد .

صفحه 18:
* تصمیم گیری موثر مستلزم یک انتخاب منطقی است. ولی معقولیت چیست؟ چه موقع یک شخم منطقی فکر می کند یا تصمیم می گیرد؟ غالبا تصوی می شود که حل کردن مسئله. تفکر یا تصمیمی منطقی است. و گاهی اوقات یک مسئله به عنوان حالتی از ابهام» عدم اطمینان» يا هرج و مرج تعریف شده است. ولی اگر هدف یک شخص در وضعی مبهم. نامطمئن پا نامنظم قرار داشته باشد» مسلما هیچ مسئله ای وجود نخواهد داشت و نیازی به تصمیم گیری نیز نخواهد بود * بنابراین ملاحظه می شود که قبل از تصمیم گیری منطقی شرایط معینی بلید وجود داشته باشد. در وهله اول بلید برای تحقق هدفی کوشش شود. ثانیا بلید درک روشینی از گزینه ای که در جهت تحقق هدف است. داشت. ثالثا بلید بتوان گزینه ها را در پرتو هدف مورد نظر ارزیلبی کرد. و بالاخره باید كرايش داشت بهترین گزینه را برای تحقق هدف انتخاب کرد.

صفحه 19:
* در زمینه مدیریت به ندرت می توان کاملا منطقی بود. چون اولا هیچ کس نمی تواند درباره ‎co teens ey‏ تصمیات ۳۱۱ 5 ودرا شود آینده تقریبا شام عدم ام است. انیا به سختی می توان تمام گزینه های تحقق یک هدف را تشخیص داد. زیرا در بیشتر موارد راههای زیادی برای رسیدن به یک هدف وجود دارد * . آنچه یک مدیر می تولند در نظر بگیرد یک معقولیت محدود اس- برخی از مدیران برای اینکه می خواهنف كاملا منطقی باشند اجازه می دهد عدم علاقه آنان به ریسک با کر ۲ ۱۳۰ بهترین راه حل تداخل نماید. از کتار مسائل تا آنجا که ممکن است با ایمنی رد شهند. على اين نمز بذ مدیران کوشش دارند بهترین تصمیمات را در داخل محدودیتهای منطقی و در پرتو اندازه و ‎LYS petals‏ که در عدم اطیای وود دارد انشا مات

صفحه 20:
*تصمیم گیری یک حادثه و یا واقعه و یا پیشامد نیست. یک فرآیند است که نتایج آن در طول يك هفته. يك ماه و يا یک سال آشکار می شود. تصمیم گیری معمولا حاصل جمع آوری اطلاعات گسسته ای است که در فواصل زملنی مختلف به واحد تصمیم گیرنده می رسد. مغز برای گرفتن تصمیم باید قابلیت ترکیب و نگهداری این اطلاعات را داشته باشد «کیر؛ یلنگ و شادلن؛ ۲۰۱۵). تعیین زمان در اختیار برای جمع آوری اطلاعات عمدتاً بستگی به مفاهیم و روند تصمیم گیری دارد. بنابراین زمان در اختیار برای تصمیم گیری عبارت است از فاصله زملنی معینی که بین لحظه احساس نیاز به اخذ تصمیم تا زمان اتخاذ تصمیم عملا صرف می شود.

صفحه 21:
* بنا به تقسیم بندی ملکی (۱۳۹۴) و رابینز (۲۰۰۰) مقوله زمان در تصمیم گیری به چهار صورت مطرح می شود: * اول بعد زملنى تصميم كه به نوعى به مدت تصمیم و چگونگی استفاده از زمان باز می گردد. دوم. یمان به عنوان یک واسطه در میان اجزای مختلف تصمیم که در زمان های مختلف اتخاذ می شود. سوم. زمان به عنوان یک منبع و عامل محتولیی که کوتاهی و یا محدود بودن ُن می تولند تأثیرات جدی بر تصمیم داشته باشد و چهارم. زمان به عنوان یک کالا که در تصمیم می تولند خود یک موضوع باشد. بوییه در عصر حاضر که هرگونه تأخیر می تواند پیامدهای جدی برای سازمان داشته باشد. از سوی ديكر اينكه تصمیم گیری در چه ساعاتی از روز اتفاق افت می تواند بر کیفیت تصمیم تأثیر بگذا ۵

صفحه 22:
wlio مبارکی؛ م.ح. محرابی ر. (۱۳۹۱). مدل های تصمیم گیری کارآفرینی. تهران: انتشارات سمت" مقدم. . تهرلنی» م. (۱۳۸۷). بررسی رابطه بین سبک های تصمیم گیری مدیران دولتی در سازمان های دولتی نهایی. مجله مدیریت عمومی» (۱) ۱: ۰۱۲۱-۱۳۸ نادری ۱. (۱۳۹۲). اقتصاد شناختی: رویکرد جدیدی در تصمیم گیری اقتصادی. مجله برنامه ریزی و بودجه. ۰۲۰۱۳ ۱۸ (۲): ۰۱۲۵-۹۹ آهة محمد رضاء عصاررودی عبدالقادر. ارتباط سبک تصمیمگیری و بادگیری خودراهبر در دانشجويان هوشبرى. علوم مراقبتى نظامى. 159 ؟ (1) :5557-7

39,000 تومان