صفحه 1:

صفحه 2:
| told

صفحه 3:
۳ تك همسرى طبيعى ترين شكل زندكى زناشويى است. برخى أشكال ا ‎Repos‏ ‏ا ل ل ال ل لساك ميان رفته؛ اما جندزنى یا تعدد زوجات. ظهور بیشتری داشته و تا حدودی دوام یافته است.

صفحه 4:
00 تعدد زوجات در نظام حقوقى اسلام با قيود و شرايطى يذيرفته شده است. با این‌همه دانشمندان مسلمان در باره چگونگی پذیرش تعدد زوجات در اسلام و حدود آن آرای مختلفی ابراز داشته اند. همچنین ‎MI taco SEER EE)‏ ان امر انتقادهایی کرده‌اند که واکنش محققان اسلامی را در پی داشته است .

صفحه 5:
Bee Bees srt) ‎feel yee) BAe)‏ ريدن ال السام کر در میات لیا و عم ‎ao |‏ عراق قدیم قانون حمورابی ‎oS‏ دوم را برای زوج در صورت بیماری زوجه روا می‌دانست. آشوريان نيز با 'تعدد زوجات آشنا بوده اند. در دي ‎0 eer espe rate ‏رت اس و در میان عرب پیش از اسلام نیز چندزنی‎ ‏رت بر این اساسء همچنانکه برحی مستشرقان گفته اند‎ ‏تعدد زوجات از نوآوری‌های‎ on Sa 0 ‎ ‎

صفحه 6:
۱ تعدد زوجات در اديان اااي ار معهود و مقبول بوده ‎el‏ 0 يهود تعدد زوجاته تا حد توانايى زوج مباح شمرده ‎Races‏ ل ل ‎eee‏ ‏جايز دانسته است. در انجيلهاى كنونى نيز در باره منع تعدد زوجات انصى ديده نمى شود و حتى تعبير برخحى نامه هاى يولسء به جواز آن اده نيز ز تعدد زوجات دست كم & ‎(Op‏ ‏یازدهم/ هفدهم رسماً وجود داشت و پادشاهان بسیاری در اروپا همسران متعدد داشتند. بعدها نظام جدید کلیسا تعدد زوجات را ممنوع. ۳ دینی ندارد.

صفحه 7:
تعدد زوجات در سيره انبياى يبشين ات سرت ری لت سس اد کت شرت اراس حضرت موسی و حضرت داوود و حضرت سلیمان علیهم السلام» هم گزارش شده است.

صفحه 8:
۱ از جمله ايراداتى كه بر يذيرش تعدد زوجات در اسلام كرفته شده» آن است كه اين امر يا اصل تساوى حقوق زن و مرد كه ناشى از تساوى آن دو در انسانيت استء سازكار نيست. اين ايراد مبتنى بر تحليلى است ا كر 'تعدد زوجات را ارضاى هوسرانى مرد مىداند» در صورتی که ای ای تا 2 ‎a‏ شده و این جوان هیچ گونه نادیده گرفتن حقوق زن را در بر دارد» بلكه در برخى موارد؛ لازمه استيفاى حقوق زن ازدواج مجدد ۳ بر رعایت حقوق انسانى زن» از جمله رعایت عدالت میان همسران» سخت تأکید شده است.

صفحه 9:
ee ed از مهم ترين اشكالات در باره تعدد زوجات؛ اين است كه تجويز كن موجب كسترش شهوت ‎eens‏ ا ا 0 ‎Ieee eee‏ | ‎Per 7‏ دینی بر پایه رعايت عفت و حيا و مهار كردن شهوات استوار است. اسلام بيش از همه با حرمسرا مخالفت ‎Ie‏ ا ل ل ا ‎Demat Sree‏ ۰ ا ا ا 00 كر آ تعدد زوجات را در جوامع اسلامى به دست آورند» در مقايسه با مظاهر بى بندوبارى موجود در كشورهاى غربى بسیار ناچیز است. مثلاً در مصر در ۱۳۲۷ ش/ "و در ۱۳۳۹ ش/ ۱۹۶۰ تنها 1۴ تعدد زوجات گزارش شده و این آمار در ‎aA eee eT‏ ۱

صفحه 10:
علل جواز عده زوجات محققان علل و مقتضیانی برای حکم جواز تعدد زوجات ذکر کرده‌اند که در واقع حکمت‌های ‎ee rg‏ لي دارد؛ مانند نازا بودن یا بیماری یا یائسه ‎Aree Sy rest ees nosis ieee ane 1‏ ‎es‏ ا | به نظر برخى نويسندكان در حالات عادى آمار زنان در بسيارى از جوامع بيش از مردان است. ‎eee les‏ ل ا ل 0 ‎eo eee‏ ا ا ‎ae‏ ‏زنان آماده ازدواج بر مردان این حق را براى زن ايجاد مىكندء يا به تعبير ديكر اين ترا ‎Ses‏ ری فد رح در ور ابه نظر ‎ee ere eee oe Tae‏ جرائم و بروز بیماری‌های روحی و جسمی و عوارض دیگر می‌شود.

صفحه 11:
تعدد زوجات در قرآن آیه ۳ سوره نساء در چند آیه قرآن تعدد زوجات مطرح شده که مهم‌ترین آن‌ها آیه سوم سوره نساء است. موضوع این آیه یتیمانی بوده‌اند که بر اثر وقوع حوادث جنگی و کشتارها بی سرپرست مى شادند و مسلمانان سربرستى و اداره اموال آنان را برعهده مىكرفتند. در باره لين آآيه آراى. متعددی ذکر شده؛ ولى به نظر مشهور مفهوم آيه اين است : «أكر مى ترسيد که به هنگام ازدواج با دختران یتیم عدالت را در باره آنان رعایت نکنید با دیگر زنان حلال» دو یا اسه یا چهار زن؛ ازدواج کنیده و اگر می‌ترسید که عدالت را در باره همسران متعده مراعات. 2 ال يض <<«

صفحه 12:
ل 0 0 ‏ا ا‎ per eeae است.

صفحه 13:
تعدد زوجات در روايات ا ا ‎Se‏ ‎easy‏ ا ا ا و« و 7 كاه به حكمت تجويز تعدد 12 را(

صفحه 14:
تعدك زوجات در فقه فا رصاع اي درو بريه لضان سوال ‎Ie a ee eed‏ ا ةا است. احکام مربوط به تعدد زوجات در ضمن بحث ‎ree tele‏ ۱ مذ کور بر محدودیت عددی تعدد زوجات. یعنی چهار عدد تأکید کرده و عقد با زوجه پنجم را باطل شمرده اند.

صفحه 15:
1 ۱ Shes ‏ا‎ ee nC ory Cee Ee EOD ae ley Se eee eS le ead ‏برادرزاده همسرش بدون اجازه اوست.‎

صفحه 16:
شرايط جواز تعده زوجات همجنين برخى از انديشمندان معاصر با الهام از آيات قرآن و احادیث. برای جواز تعدد زوجات شروطی بیان کرده اند از جمله رعایت عدالت مادّی میان همسران و قدرت داشتن بر پرداخت نفقه به همسران و فرزندان آنان علاوه بر اینهاه گاه «تحقق ضرورت» نیز

صفحه 17:
0 علاوه بر نظر مشهور فقها كه به جواز تعدد زوجات به كونه مطلق ا 00 ‎oe aer ee‏ ا كك تعدد.

صفحه 18:
CeCe ed نظریه تقیبد به گونه های مختلف بیان شده است. . شیخ محمد عبده و پیروانش بر آن‌اند که ‎Beltre ase‏ | ‎ye levee el]‏ ات تحقق شرط عدالت ‎aad‏ ل ‎aa‏ ‎poe) SMS) Sener eral IS‏ ل 2 عداوت فرزندان با يكد يكرا مى شود اانه نظر ‎Peep ace RORY sr‏ مزبور ادعاهایی بیش نیست و در آن به محاسن و منافع تعدد زوجات. ال ل ل ل كن ‎BS 8‏

صفحه 19:
‎ie‏ ا ا ‏پا ‏واجب است. اگر زنانه چهار تن باشنده مرد باید هر شب نزد یکی از اک ی ار ای ی سر انا جهار زن داشته باشدء باقىمانده جهار شبء حق او خواهد بود كه می‌تولند آن را به بعضی از زنان اختصاص دهد و یا بدون آنان سپری كنا پنابرا ‎ae‏ بت ‎

صفحه 20:
منابع (۱) قرآن. 4 محمد م ا ا ل ‎ieee 0‏ 3 ارب را رت قلات ‎۳ ۳ a (cy ‏تعددالزوجات بین العلم و‎ ۳ a ‏ره‎ oes ‏فی, تهران ۱۳۷۸ ش.‎ ‎ ‎

صفحه 21:
ror 0

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
24,000 تومان