صفحه 1:
صفحه 2:
| told
صفحه 3:
۳
تك همسرى طبيعى ترين شكل زندكى زناشويى است. برخى أشكال
ا Repos
ا ل ل ال ل لساك
ميان رفته؛ اما جندزنى یا تعدد زوجات. ظهور بیشتری داشته و تا
حدودی دوام یافته است.
صفحه 4:
00
تعدد زوجات در نظام حقوقى اسلام با قيود و شرايطى يذيرفته شده
است. با اینهمه دانشمندان مسلمان در باره چگونگی پذیرش تعدد
زوجات در اسلام و حدود آن آرای مختلفی ابراز داشته اند. همچنین
MI taco SEER EE) ان امر انتقادهایی کردهاند که واکنش
محققان اسلامی را در پی داشته است .
صفحه 5:
Bee Bees srt)
feel yee) BAe) ريدن ال السام کر در میات لیا و عم
ao | عراق قدیم قانون
حمورابی oS دوم را برای زوج در صورت بیماری زوجه روا
میدانست. آشوريان نيز با 'تعدد زوجات آشنا بوده اند. در دي
0 eer espe rate
رت اس و در میان عرب پیش از اسلام نیز چندزنی
رت بر این اساسء همچنانکه برحی مستشرقان گفته اند
تعدد زوجات از نوآوریهای on Sa 0
صفحه 6:
۱
تعدد زوجات در اديان اااي ار معهود و مقبول بوده
el 0 يهود تعدد زوجاته تا حد توانايى زوج مباح شمرده
Races ل ل eee
جايز دانسته است. در انجيلهاى كنونى نيز در باره منع تعدد زوجات
انصى ديده نمى شود و حتى تعبير برخحى نامه هاى يولسء به جواز آن
اده نيز ز تعدد زوجات دست كم & (Op
یازدهم/ هفدهم رسماً وجود داشت و پادشاهان بسیاری در اروپا
همسران متعدد داشتند. بعدها نظام جدید کلیسا تعدد زوجات را ممنوع.
۳
دینی ندارد.
صفحه 7:
تعدد زوجات در سيره انبياى يبشين
ات سرت ری لت سس اد کت شرت اراس
حضرت موسی و حضرت داوود و حضرت سلیمان علیهم السلام» هم
گزارش شده است.
صفحه 8:
۱
از جمله ايراداتى كه بر يذيرش تعدد زوجات در اسلام كرفته شده» آن
است كه اين امر يا اصل تساوى حقوق زن و مرد كه ناشى از تساوى
آن دو در انسانيت استء سازكار نيست. اين ايراد مبتنى بر تحليلى است
ا كر 'تعدد زوجات را ارضاى هوسرانى مرد مىداند» در
صورتی که ای ای تا 2
a شده و این جوان هیچ گونه نادیده گرفتن حقوق زن را در بر
دارد» بلكه در برخى موارد؛ لازمه استيفاى حقوق زن ازدواج مجدد
۳ بر رعایت حقوق انسانى زن» از جمله
رعایت عدالت میان همسران» سخت تأکید شده است.
صفحه 9:
ee ed
از مهم ترين اشكالات در باره تعدد زوجات؛ اين است كه تجويز كن موجب كسترش شهوت
eens ا ا 0
Ieee eee |
Per 7 دینی بر پایه
رعايت عفت و حيا و مهار كردن شهوات استوار است. اسلام بيش از همه با حرمسرا مخالفت
Ie ا ل ل ا Demat Sree
۰ ا ا ا 00
كر آ تعدد زوجات را در جوامع اسلامى به دست آورند» در مقايسه با مظاهر بى بندوبارى
موجود در كشورهاى غربى بسیار ناچیز است. مثلاً در مصر در ۱۳۲۷ ش/
"و در ۱۳۳۹ ش/ ۱۹۶۰ تنها 1۴ تعدد زوجات گزارش شده و این آمار در
aA eee eT ۱
صفحه 10:
علل جواز عده زوجات
محققان علل و مقتضیانی برای حکم جواز تعدد زوجات ذکر کردهاند که در واقع حکمتهای
ee rg لي دارد؛ مانند نازا بودن یا بیماری یا یائسه
Aree Sy rest ees nosis ieee ane 1
es ا |
به نظر برخى نويسندكان در حالات عادى آمار زنان در بسيارى از جوامع بيش از مردان است.
eee les ل ا ل 0
eo eee ا ا ae
زنان آماده ازدواج بر مردان این حق را براى زن ايجاد مىكندء يا به تعبير ديكر اين
ترا Ses ری فد رح در ور
ابه نظر ee ere eee oe Tae
جرائم و بروز بیماریهای روحی و جسمی و عوارض دیگر میشود.
صفحه 11:
تعدد زوجات در قرآن
آیه ۳ سوره نساء
در چند آیه قرآن تعدد زوجات مطرح شده که مهمترین آنها آیه سوم سوره نساء است.
موضوع این آیه یتیمانی بودهاند که بر اثر وقوع حوادث جنگی و کشتارها بی سرپرست
مى شادند و مسلمانان سربرستى و اداره اموال آنان را برعهده مىكرفتند. در باره لين آآيه آراى.
متعددی ذکر شده؛ ولى به نظر مشهور مفهوم آيه اين است : «أكر مى ترسيد که به
هنگام ازدواج با دختران یتیم عدالت را در باره آنان رعایت نکنید با دیگر زنان حلال» دو یا
اسه یا چهار زن؛ ازدواج کنیده و اگر میترسید که عدالت را در باره همسران متعده مراعات.
2
ال يض <<«
صفحه 12:
ل 0
0 ا ا per eeae
است.
صفحه 13:
تعدد زوجات در روايات
ا ا Se
easy ا ا ا و«
و
7 كاه به حكمت تجويز تعدد 12 را(
صفحه 14:
تعدك زوجات در فقه
فا رصاع اي درو بريه لضان سوال
Ie a ee eed ا ةا
است. احکام مربوط به تعدد زوجات در ضمن بحث
ree tele ۱
مذ کور بر محدودیت عددی تعدد زوجات. یعنی چهار عدد تأکید
کرده و عقد با زوجه پنجم را باطل شمرده اند.
صفحه 15:
1
۱ Shes ا ee nC ory Cee Ee
EOD ae ley Se eee eS le ead
برادرزاده همسرش بدون اجازه اوست.
صفحه 16:
شرايط جواز تعده زوجات
همجنين برخى از انديشمندان معاصر با الهام از آيات قرآن و
احادیث. برای جواز تعدد زوجات شروطی بیان کرده اند از جمله
رعایت عدالت مادّی میان همسران و قدرت داشتن بر پرداخت نفقه
به همسران و فرزندان آنان علاوه بر اینهاه گاه «تحقق ضرورت» نیز
صفحه 17:
0
علاوه بر نظر مشهور فقها كه به جواز تعدد زوجات به كونه مطلق
ا 00
oe aer ee ا كك تعدد.
صفحه 18:
CeCe ed
نظریه تقیبد به گونه های مختلف بیان شده است. . شیخ محمد عبده و
پیروانش بر آناند که Beltre ase |
ye levee el] ات تحقق شرط عدالت
aad ل aa
poe) SMS) Sener eral IS ل 2
عداوت فرزندان با يكد يكرا مى شود اانه نظر Peep ace RORY sr
مزبور ادعاهایی بیش نیست و در آن به محاسن و منافع تعدد زوجات.
ال ل ل ل كن
BS 8
صفحه 19:
ie ا ا
پا
واجب است. اگر زنانه چهار تن باشنده مرد باید هر شب نزد یکی از
اک ی ار ای ی سر
انا جهار زن داشته باشدء باقىمانده جهار شبء حق او خواهد بود كه
میتولند آن را به بعضی از زنان اختصاص دهد و یا بدون آنان سپری
كنا پنابرا ae بت
صفحه 20:
منابع
(۱) قرآن.
4 محمد م ا ا ل
ieee 0 3 ارب را رت قلات
۳ ۳ a (cy
تعددالزوجات بین العلم و ۳ a
ره oes
فی, تهران ۱۳۷۸ ش.
صفحه 21:
ror
0