صفحه 1:
صفحه 2:
۴ میت بالینی
٠ جارجوبى كه در آن سازمان هاى ارايه كننده
خدمت در قبال بهبود دايمى كيفيت ياسخكو بوده و
اک[
Eee Se oe or mer ry pee pcos
BoD) Wee eee Lead
صفحه 3:
ل
صفحه 4:
صفحه 5:
3 6 9 4
۳۳
0 بت می آوریم که همیشه بدست م 000
صفحه 6:
ol Se
حاكميت بالينى در واقع» تمام جيزهايى
يا
دهيم FES 5
صفحه 7:
0۱۱۱۱6۵۱ 0 60
Clinical Governance is about
doing the right thing, at the
right time, in the right way, in
the right place for the right
وت لاه
With the right outcome (clinical
effectiveness/maximizing health gain)
صفحه 8:
ا ا
لل ا en
در یه شیوه اد ee ee
Pe) on) beet nee
كسب حداكش. نتايج بالينى مو ردنظي است
صفحه 9:
هت
صفحه 10:
I'm sure giad the
hole Isn’tin our end... ,
صفحه 11:
emer aid PUDIIC al , یمزر
fee nent-PP|
Serer LT
لحترلم و صئقنبالنها بفتر شده و در هر جا که لمکاردلشته
۱ me cree ere marae
Seis
ESV MME NE RCo tn spy yy joey ove vi pew near ape Ie si CMe IB]
Cri eee eens Sey ne TO ا ال
وجامعه در امور سلامت و تدوين خط مشى هاى كلان سلامت در كشورهاى توسعه
ت ا ص لس د ليان
ياسخكويي در بسياري از نظام هاي بهداشت و درمان بشمار مى ايد 3
صفحه 12:
8 لت بیماران و جامعه
وا ۳۳۳
eer با 1 0۰
درك بيشتر نيازهاي فردي ٠ ارتباط مثبت و بهتر متخصصان و اثرات يايا
ومثبت بر سلامتي مي شود .در صورت تحقق مشاركت بيماران و تلقى
eee ie pera ewe 0۳۳ در فرآیند درمان خود
بطورفعال Nea Terre
كيرى خواهند نمود و در نتيجدي توانمند سازي انان» حفظ سلامت
بيمار بهتر تامين مي شود . به همين علث نيز عموماً متخصصان نكرش
مثبتي نسبت به مشارکت بیماران ن در أمور درماني خود دارند و اين مفهوم
را امتياز | ie eek ل ا الك بشمارمي آورند
صفحه 13:
امرش و مهارت الوا
RPO ee os) و را دب
ee soe Okey te) oo soto a
طرف ديكر براى مديريت خطر كاركنانى مجرب و ذاراى دانش و مهارت كافى
در اختيار داششته باشد
صفحه 14:
68 مهارت اموزی
Beucation & Traini
حاكميتبإنونيازمند آزلستكه توسط ف رهنكيكه بسرلى
يادكيرومداوم ارش قايزشده و آنرا کلید موفقیتدر مسیر
ارتقایک ینیتمیدلند پایه ریزیشود
CC en Be eSB ل ل ل ل شاك
bel a) os eee wba ا ا ل رك
برای مدیرریت خطم نیازمند کار کنانی مجرب و دارای دانش و مهارت کافی
.است
صفحه 15:
ا 0ك لوووك 0
1 و ا am DN
۱ 2. .. . el aly al
0 ا career) 0 ا
يرستاران اين امكلن رأ مى دهد كه قدم هايى را كه براى
رسيدن به اهداف و موفقت هاى شغلى برداشته اند ثبت
. نمايند
و فردی برای نشان دادن حاکمیت
بالینی در یک سازمان ضروری بوده و برنامه ای ادغام یافته
در استراتزى هاى مديريت خطر است .
صفحه 16:
طراحی چرخه صحبح اطلاعات در بیمارستان » مهمترین ابزار تحقق حاکمیت بالینی است.
koa On ce eae rend ا cee ol ل fe NE
و مراقبتهاى اجتماعى منتفع خواهد شد . يك جنين سيستمى بايد نيازهاى اطلاعاتى بيماران
كاركنان بالينى و بخشهاى مختلف سلامت و مراقبتهاى اجتماعى را در بر كيرد
صفحه 17:
استفاده از اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی کمک می کند تا
Snel ner pe |
a eds eae ne eee BL
پزشکی کاهش می یابد. تحقیقات نشان داده که بکارگیری
0 / زمان شناسايى
مرتبط با اين عفونتها ( از ١١٠١ساعت به © ساعت) شده ودر
نتیجه عوارض استفاده از آنتى بيوتيك ها از 78 مورد به *
مورد و متعاقب آن کاهش طول دوره درمان از ۱۳ روز به ۱۰ روز
Cw! andl Jlss a |
صفحه 18:
۳-۰
Ee A 2
۱۳
QW eg
eel
اثرربخشی سازمان عبارت است از درحه با میرانی که سازمان به
ee re en re aren,
دارد. بهبيان سادهتر اثربخشى را مىتوان ١ انجام كارهاى
درست ) نامید
صفحه 19:
)70 ۰ ]2 2
.ار بخشی عبارتست از درجه و مییزان نیل به اهداف تعیین شده
BS COPE |
مورد نظى حاصل شده است. در حاليكه نحوه استفاده و بهره بردارى از منايع
و
es Serpe Ss [om eee SN ل ل FUCHS
و
در ادبيات مديرريت؛ اثربخشى را انجام كارهاى درست و كارايى را انجام درست
كارها تعريف كرده اند. منهوم اثربخشى در درون مفهوم كارايى جا دارد.
كارآيى جنبه كمى و اثربخشى جنبه كيفى دارد
صفحه 20:
اثر بخشی بالینی
fee ens
استفاده از بهترين دانش » بركرفته از يزوهش » تجربه بالينى و ترجيحات
بيمار براى دستيابى به فرآيندهاو نتايج مطلوب مراقبت از بيماران.
The application of the best knowledge,“
مر ی 0 research, clinigas
experience patient preferences
to achieve optimum processes and
.outcomes of care for patients
صفحه 21:
Clinical Audit
صفحه 22:
صفحه 23:
با وضعيت موحود
Pv ay Wear گفت که ارد 2 07 ست
كه در .1 é
به هريك از اين يله ها كه در واقع هدفي است كه براي يك يروزه
مميزي تعريف مى شود تاركت يا هدف كويند.
صفحه 24:
یعنی ارائه دهند گان
=D) Yee e GET) CCD) Er UmT cence | 9
an ا ل PSs Fen pee rors ee
ه كز تعالى خدمات بالينى نين محسوب مى شود. اين اجا با يكديكر در تعامل ذزديك بوده بر هم تأثي
hE eno ا ا ey ere
Se ee as Pe alan Nard Pen al oat eS) en eee aren
ل كك
nl) ee eee oC Le ۱
مميزى را انجام مى دهندء <ودشان در مورد يافته هاى حاصل از آن بحث مى كنند وبه
حه می رسندء خودشان تغییرات را اعمال نموده و منحر به ارتقا کیفیت می شوند. در
rel eee ca ۱
صفحه 25:
صفحه 26:
۳ eee see aw ced
CoS en ee eee ae
| rome
9 etre Wr poe ا ا
ان 7 7 weir e-r-le Ue ecg ee Ibey Ps
9 see ree eae
صفحه 27:
مهارت ها و تخصص هاى مرتبط و به روزء تحت مراقبت
لك كيررند
per S| Xx هاى هدبربت سك هدبربةت كاركنان | yee با انتخاب
صحیح نیمروهای انسانی» می توان بنیان صحیحی بای سازمان تدارک
«ديد
Dog Sen per ل ۱ ارزيابى و
نظارت بس آنان» توسعه مهارت های دی و شغلی و تامین رفاه ایشان
است
صفحه 28:
2020200 میتواندبه عنوان مکانیسمی برای یادگیری؛ به مدیریت کارکنان کمک کند.
|
ل ا ا 2
تواند نشان دهد كه آيا در يك مركن ارائه خدمات سلامت» تلفيق مناسبى از دانش و مهارت
كا ركنان براى انجام امور محوله وجود دارد
oa ااا ل ۱
مدیریت کار کنان کمک کند. به عنوان متال باز خورد هایی که از شکایات مردم گرفته می
ل es تن
م ا ا ال ل ا لض
.می شود. استفاده صحیح ا ل ات ل لكك
ان نين
صفحه 29:
مفهوم مديريت خطر در نظام حاكميت بالينى موضوع نوينى است كه در
أن به خطرات ناشى از نظام سلامت بر روى بيماران مى يردازد . در واقع
ا ل ا ا اد لد ا سن
سلامت است
صفحه 30:
Risk vP Patt Outeowe per Exposure
هجاوم سوت
۳ وا
ی
سل
Ore ppg hve Ores یه ارو
ععس6
10710 “10 tO 10 10° 10 3
صفحه 31:
صفحه 32:
3
(1991)
اس تا
)1995(
Vincent et al.
7
2
Schioler et al,
(2001) 1 ue
rere
(2001) ee?
Michel et al. 1
۱
صفحه 33:
ميزان a ma We ae ao ۱
ب ا 00
١ ساعت آب آشاميدنى ناسالم هر ماه
aes ا اا ل
و
FOP We Se ee] brea re eee a ey
ote تجويز دارو اشتباه هر سال
٠ عمل جراحى نادرست در هر هفته
ye ee Bey ree)
در ©5+-7٠ ضرب شود ميزان خظاى 5-7 درصد را فشان مى دهد
صفحه 34:
0 در مر اا Aen
و ا ا MOE
اینکه سازمانهای بهداشتی- درمانی بعنوان مراکز قابل اطمینان تلقی گردند بایستی یک
نظام اثربخش مديريت ريسك جهت شناسايى نقايص سيستمى و ارتقاى ايمنى بيمار طراحى
و اجرا كردد.
Tee) oe Dee gy دس
Se eae ا ا ا ا ا ل ل
ا اا لا
را به حد ايتيمال (1ك#م0) برسانند به مجموعه كارهابى كه انجام مى دهيم تا اين امر مهيا
شود گفته می شود .
a mB ا ا ا ل 22
mip)
بلکه خطا تنها زمانی روی می دهد که: نقص های موجود در قسمت های مختلف سیستم به
صورت بيش بينى نشده و هم زمان با يكديكر رخ دهند و زنجيره اى از اين نواقص منجر به
بيدايش يك حادثه شوند.
صفحه 35:
8 رسک در حوزه سلامت
انجام فعالیت های eno و اداری برلى 3 و
به بيماران » كا ركنان » و ملاقات
كنندكان و خظ رار دشت دادن خود سازمان
(oint commission, 2007)
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
LUNN
صفحه 40:
Problems with labelling
صفحه 41:
Improving Labelling and Packaging
reduce errors
© porteershipy wih OM
نييما
QDethotrexde to devebp
صفحه 42:
صفحه 43:
ضرورت هاى مديريت ويسى
5311101 eh ates ilo ee ee
7 شرایط تصمیم گیری در زمانها و مکانهای مختلف » متفاوت است
a ae كت
reenter ae سل
eRe hee لي ا
ارتباط مستقيم دارد
* هميشه مى توان با اعمال مديريت علمى و تحليل ريسك احتمال ضرر و زيان به شركت را به
حداقل رساند
صفحه 44:
صفحه 45:
رویکرد مدیریت ریسک
Sea و "'بلادرنك”
* آموختن از جيزهايى كه اشتباه انجام شده است (واكنشى)
اس اد رس
eee U 0220001
صفحه 46:
درمان ریسک
ری ول
زميند سازى
perenne) ا م
صفحه 47:
Risk Treatment Options
—
23۱۱3
or AVOID
REDUCE
ACCEPT
صفحه 48:
Clinical Governance
4
صفحه 49:
* قصور خد. | اشتباه در
برنامه ریزی یا اجرا که به طور بالفعل یا
nme Monee) ل ل
Ce eee ey eee at
0 هاا رقم ا
Wee Ree ال ا
صفحه 50:
صفحه 51:
برای بیماریبی که عامل بیماری زای
000 1 إن كارو حساس نيست.
إين نوع خطاء خطاى برنامه ريزى
عه
6 برستارء آنتى بيوتيك ديكرى غير از
هی
Te راب
ار
Koj ۲۳۳
Mere ea yyy c ۳۳
برجسب دارو باشد.
صفحه 52:
انواع حطا
ا 0
ele ess abs, 55 بيمار بدنبال دارد. شّدت .مى,
خدمت اتفاق مىافتد ]| ار تارو را با شیوهای نادرست به
سس بیمار تزریق میکند.
پزشک» روی عضو اشتباه جراحی میکند
ل ا سا ا - ۱۲
مخفى مدير ie 007 ام
ی | ۱۳۳۳
ميماند با تعيين محل صحيح جراحى
صفحه 53:
صفحه 54:
* رويكرد به خطاهاى يزشكى:
خطاهاى بزشكى را مى توان از دو ديدكاه كلى مورد بررسى قرار داد.
]١1[ ديدكاه سنتى يا رويكرد فردى 4[2[21:03©12 15012©”آبه
Us
[1؟] ديدكاه جامع نكر يا رويكرة لشت التر6 535
Approach 0
در اين دو رویکرد در موارد ذیل با یکدیگر متفاوتند:
Oa ae eee Sea ل ل
ada ل
صفحه 55:
* اين واقعيت كه مراقبت سلامت ارائه شده نه توسط يك فرد
(يزشك. يرستار و ...) بلكه توسط گروهی از افراد و در یک
نظام مراقبت سلامت پیچیده صورت می گیرد. نادیده
گرفته می شود.
* تنها یک بررسی ساده بر روی الگوی خطاهای پیش آمده. مژید
و ب جسن ۳۳۲
نظام سلامت. راهبردهای موثرتری جهت کاهش میزان خطا و
ارتقاء كيفية سای ات ار بر
صفحه 56:
* اغلب اینطور تصور می شود که با سرزنش و توبیخ فرد
خاطى و در نهايت با كنار كذاشتن وىء ديكر اشتباهى رخ
نمى دهد.
* در حاليكه اين كونه نبوده و همان خطا بارها تكرار
اا ا 20
باشند و سرزنش افراد خاطى و حتى كنار كذاشتن
آنان. هیچگونه تغییری در اپن عوامل نمی دهد.
صفحه 57:
* در يك سيستم علاوه بر افراد» عوامل متعددى وجود
ل و ا اا بن اران
ا اا ee
است كه براى رسيدن به يك هدف مشترك با يكديكر
تعامل دارند.
* اين عناصر مى توانند آنسانی و با غیر انسانی (تجهیزات
تكنولوزىء زير ساخت ها و ...) باشند.
* عناصر درون يك سيستم همانند يك جرخه به هم
صفحه 58:
در اين ميا ان انسان به عنوان جزثئى از يك سيستمء.
006 در آخرين سطح جرخه قرار كرفته و در واقع
عملكرد نهابى سيستم است. نه علت ريشه اى خطا.
* بدين ترتيبء نا هنكامى كه علل ربشه اى خطا
شناسایی نشده و بر طرف نشوند. آن خطا مکرراً
توسط یک فرد خاص و با هر فرد دیگری که
ا ل 0
صفحه 59:
صفحه 60:
علت ريشه اى جيست؟
*علت ريشه اى اساسى ترين عامل يا عوامل
Fee ener a) oe OP
انجام 3 مى شود.
صفحه 61:
Symptom of the problem.
“The Weed”
Above the surface
(obvious)
The Underlying Causes
“The Root”
Below the surface
(not obvious)
صفحه 62:
1
ل 7
جه اتفاقى افتاده است؟
جرا اتفاق افتاد است؟
re TO mad ا ل دا
شود
ا ا ا ا لل ل
صفحه 63:
تجزیه و تحلیل علت ریشه ای(56۵)
* 1*0۸ بخشیاز فرلید لیمنیو کیفیلست
* يك فرايند يرسشى است 2106655 001165110111116
۳
صفحه 64:
در واقع. حوادث بزرگ غالبا نتیجه تجمع زنجیره ای از نواقص کوچک ولی متعدد موجود در
PRP mT ETA Pen yey Vr nt 8
عبور نمایند.
توالی رویدادهای فوق را که بیانگر اثر تجمعی نواقص موجود در سیستم (نقص در عوامل
سازمانی» تکنیکی و انسانی) در ایجاد انواع خطا می باشد به مدل پنیر سوئیسی تشبیه
0(
Adverse
Event
صفحه 65:
SUCCESSIVE LAYERS OF DEFENSES
صفحه 66:
|
۱ eye eRe Roe
Pee ier hea es ede Se eae لال ا
* مرور سوابق يزشكى
* جك كردن يرتكل درمانى (محل علامت كذارى شده عمل جراحى دراتاق عمل)
۰ زا 0۵۲۲۱۵۲ 5۱۳۱9۱6 ۱۵
*هرکدام ازآنها منافذ و سوراخهایی (تقصهایی) دارند . جهت برخی وقایع جدى ( عمل
جراحی روی محل اشتباه یا افراد اشتباه ) این منافذ بشکل غیرمعمول و نادر به یک خط
ودریک ردیف قرارمی گیرند .
۳ سا چا Uy Yan) Cara
00
نكته:
صفحه 67:
در واقع تاريخجه علم ايمنى بيماربه هزار سال بيش ٠ زمانى كه بقراط با تشخيص احتمال
تا ا ۱۳۳۰
به رشته تحریر درآورده بر می گردد.
1 ae elo wees me oe
۳ ۱ cela: Jl Tie ae Career
علمی شان, اقدامات درمانی را انجام و هیچگاه به قصد صدمه به بیماران اقدامی ننمایند. از
01 اس سا ۲
ل Be
ایمنی بیمار 2 یعنی اجتناب و خلاصی از آسیب های بی مورد یا بالقوه مرتبط
با خدمات مراقبت سلامت است ٠.
se NEES لت الكت
بروز مى يابند و نه لَك علا ١0 000(
از آنجا كه كليه فرآيند هاى ارائه خدمات بهداشتى درمانى با درجه اى از عدم ايمنى و خطر
تؤام مى باشد لذا ايمنى بيمار يكى از اساسى ترين اصول ارائه خدمات در مراكز بهداشتى
درمانى مى باشد.
صفحه 68:
۱ Ue ee eee)
راه حل ایمنی بیمار )٩(
the م۱۸۵۵ ۱۱۱ for Patient -
oer WAPS)
with WHO Collaborating Centre for -
Patient Safety Solutions
صفحه 69:
4راه حل ايمنى بيمار
al بحب TED جلوكيرى از خطاى
سردا
Look-alike, sound-alike medication names
lbs توجه به مشخصات فردى بيمار جهت جلوكيرى از a
patient identification
pen ye Oe ee ns
communication during patient hand-overs
۴ انجام پروسیژر صحیح در محل صحیح بدن بیمار
21 تا performance of correct
correct body site
صفحه 70:
00 |
ی
control of concentrated electrolyte solutions
ce DICE eres eles Ed تا
assuring medication accuracy at transitions in
care
۷ . اجتناب ازاتصالات نادرست سوند و لوله ها
avoiding catheter and tubing misconnections
صفحه 71:
Bee rh |
Sky lo lols ل
single use of injection devices
٩ بهبود بهداشت دست برای جلو گیری از عفونت مرتبط با مراقبت
های سلامتی
improved hand hygiene to prevent health
care-associated infection
صفحه 72:
صفحه 73:
0520008
حُسَبُهُمْ آيقاضاً و هُمْ
ay هم ذات الیمین
و ذات ۲
8 آنان( اصحاب کهف) را خواب می پنداشتی در
حللى كه زنده بودند و انان را يهلوربه يهلو مى
كردانديم تا بدن هايشان زخمى و خسته نشود
در
صفحه 74:
*ز آنجا که کلیه فرآیند های ارائه خدمات
بهداشتی درمانی با درجه ای از عدم ایمنی و
خطر توام می باشد لذا ایمنی بیمار یکی از
eo 8 allel ۳۰۰۱۰0
بهداشتی درمانی می باشد. ایمتی بیمار. رشته
علمی جدیدی درحیطه خدمات بهداشتی درمانی
eS ar ne Se Cee a
أمار و اطلاعات و ييشكيرى از بروز خطاها يا
PREPRESS fis jo Sia
em reacucn| res ا 000
فى عع ع WPT
1 نات تاحواسته يزشكى در
صفحه 75:
در واقع تاریخچه علم ایمنی بیماربه هزار سال پیش . زمانی که
MRC ne |
بيماران ناشى از اقدامات درمانى يزشكان » قسم نامه بقراط را
ere enn ea) 0
قسم نامه ای که پزشکان یونانی در سده چهارم قبل از میلاد
SOP ی ۳
SR MIPS ool ou lay oy Fe
را ال
ره در ار آن هنکام تاک ۱۳۳
8 نید به عنوان شعارعملیاتی و۳۳
كاريران يزشكى واقع شا
صفحه 76:
صفحه 77:
جند نكته در باره بيمارستان ها
BC dad
* بيجيدكى فعاليت ها
9 عدم 0 بالا
* محدوديت فضا و زمان
صفحه 78:
۱
۱
0
* استفاده از وسايل نا مرغوب و يا كران
صفحه 79:
چند نکته مهم در مورد.. .
«۳
۱
خطاها فقط مربوط به بخش بهداشت و درمان نيست
0000 ل Wee Seg NUeS
اك
|
اگر چه پیشگیری ازآنها کار آسانی نیست
ee) ا ل ا ل كت
بايد براى كاهش أنها و كاهش ييامد هاى ان كارى انجام داد
صفحه 80:
لي 17151 ۱ 2
] [is] that it Sha
صفحه 81:
صفحه 82:
Teel لانت
ول(
|
قانونى متخصصين مراقبت سلامت است.
صفحه 83:
,20170 00 لو أجدم دجا جز ر نل 7
Eo 00
the wore
WR mh the wore aad
(cw, CDOF)
صفحه 84:
is PS so important worldwide
۸ estimated of all ince admissions
nted
۰ واهصتاوه م۸ ۰
ال ۱۱
05 21*20
2 6ق 5تدمتتة عتنقه طلألهع 87 ٠
۱ لاط SSeS
prev
1
9۵ 80 1090 ۶
- وکوعهد ما ما وز patient
صفحه 85:
آمارها و مطالعات جهانی
PRPs on (sb iy UL. ا
۱ eons tee
* - سقوط روزانه ۶ فروند جت مسافربری!
* ۵تا مين علت مرگ در آمریکا
ل ل 000
لل ا رد سرت انار
صفحه 86:
استفاده نامناسب از فن
۱
صفحه 87:
صفحه 88:
مثالی دیگر:
7 npc see eer lees
بیمار تغییر داروهای تجویزی بیمار عنوان
گردید ولی شیفت پرستار عوض شده و پرستار
بعدی از این تغییرات بی اطلاع بوده که به
wee لان ران صن نت مد
بیمار در اثر بی توجپی به تغییر علائم او منجر
کید
صفحه 89:
* يك يزشك در اراك به جاى بيرون كشيدن سوزن
tad ا للست ركم
۱ ال
۱ aCe tS EEO
ROW PS ا hes
صفحه 90:
صفحه 91:
eed
بروز خطا یا He
= ۱
مد
Oa cl ed
1 د sa
مشابه در جای
تكرار بروز به علت
5 م
, توت مخفى كارى به
علت ترس
صفحه 92:
زويكرد به خطاهاى ۳
RI ee eo ا 00 ee
[۱۱۹ ele) Eee ل ل ا
PEN ال ا ال ال
۶ این دو رویکرد در ذيل با يكديكن ۳
۳ مسرن عار seca
9
صفحه 93:
از و ده
paver fpr er] power Byert re SCENE eT Re Ci
aren Fapeve eee] pele) ا ا ا ا NP peve
است
- تحلیل خطا به عنوان خطاي فرد مشکل را حل نمي کند: حتي
DN coro ce) ا Pees yeep
است
= يزشكان خطاهايشان را ينهان مي كنند
- ممكن است حيثيت و اعتبار شغلى بعضى يزشكان را به اشتباده
خدشهدار کند 00
صفحه 94:
Personal Approach go 33 9 3835 -۱
ESS Were OM ee re) eo rit ا ا كا ل ا ea
کردن وی است.
GEE ye bk Ae Se
0000 es
ا او
دارای سابقه ای طولانی در دنیای طبابت می باشد.
صفحه 95:
صفحه 96:
System Approach : oamw رويكرد -"
ا 0
عنوان پدیده هایی اجتناب ناپذیر که می توان از آنپا جپت
ern 8)] ا een 52
Bee eee ene ا ا ا ا Coe aie
0 7
جپت تغییر سیستم به گونه ای است که احتمال وقوع خطا در آن
aS
Rees ceca oe eee es Evie ne cee koe ا
ا 0 ا
صفحه 97:
صفحه 98:
?person approach, why
Blaming individuals is emotionally °
۱۹۱۵ H et-volrrctae (innate)
institutions
11 1۳6 ۰۰۰۰ ۵] 282075 *
۱2 ss *
صفحه 99:
000 9
eR eee ieee ce Nerney Ev ee Sette cere ROSES
5050
ا ا ee ا ا ۱
0
بيدايش يك حادثه شوند.
در واقع؛ حوادث بزرك غالبا نتيجه تجمع زنجيره أى أز نواقص كوجك ولى متعدد موجود در
سيستم مى بأشند ا ا CRU
عبور نمایند.
۱۱ ل ا لت را Lee
0 Foy ray a fei) ele pe OP EE ecw
صفحه 100:
Professor James Reasons Swiss
Cheese Model of Error
} Hazards
Losses
صفحه 101:
Layers of defenses
SUCCESSIVE LAYERS OF DEFENSES
صفحه 102:
نكته
* هیچ سد ومانع منفردی به تنهایی موفق نیست
No single barrier is foolproof ¢
* هرکدام ازآنها منافذ و سوراخهاتی (نقصهایی) دارند
Nee na ا ل لت ل ل سيل
ا ل ا ا ا ال كت
خط ودريك رديف قرارمى كيرند .
CCC ie ا ا ا ررق
مهار یکی از لایه ها مانم از آیجاد حادثه میشویم)
صفحه 103:
براى مثال درموقعيت اورزانسى تمام مراحل شناسائى بيمار وموضع
۳۲۳۳۳ اا 0 ٩
: زده شود
. جراح براى اولين بار بيمار را دراتاق عمل ملاقات مى كند -١
۲-عحله تک اللا ARMM
راديولوزى شود .
- آويزان كردن اشتباه وبرعكس فيلم راديولوزى وعدم توجه جراح
(عجله) 83615517810 ]1 0م113
ا ل ا ا ك2
0
صفحه 104:
هرم حوادث
serene
>—<
تکرار پذیرک
7
0000
سیب نشده
علیرغم پیش رفتن تا
00
اتفاق نيفتاده است
صفحه 105:
Blunt and) Sharp End) Model
صفحه 106:
Elements
Medical treatment problem .
Surgical treatment problem .
Perinatal problem .
Equipment problem .
Medication error .
۳21
Diagnostic/testing problem .
Admission/transfer problem .
Environment hazard .
Behavior problem.10
Procedure problem.11
IV/transfusion problem.12
Injury other than fall.13
CODBNHMHUHAWHE
صفحه 107:
Deaths from Adverse Events
-More common than °
Breast Cancer -
Motor Vehicle Accidents -
AIDS -
deaths estimate does ff,----9A,--- *
NOT include deaths from
ambulatory sites (nursing homes,
home-health, office-based
practices)
صفحه 108:
Seven Steps
to
۳۸-10]218 ۳ 2-217
7 هفت گام بسوی ایمنی بیمار
صفحه 109:
0
Step 1 Build a safety
Cat ig
ا ۳[
بسترى باز و منصفانه براى دستيابى به ايمنى بيمار
ره
صفحه 110:
9
Step 2 Lead and support
Jt at eli a
* كاركنان خود را حمايت و رهبرى كنيد
الل ا ل |
تاكيد و تمركز كنيد
صفحه 111:
Step 3 Integrate your risk-
management activity
* عمليات مديريت خطر را هم سو و يكيارجه
كنيد
براى مديريت خطراتء. سيستمها و فرايندهايى ايجاد
کنید و خطاها را اكت تشَابيد.
صفحه 112:
BS
Step 4 Promote reporting °
* كزارش دهى را تشويق كرده ارتقاء دهيد
به کارکنان خود این اطمینان را بدهید که می توانند به
راحتى وقايع را در سطح محلى و ملى كزارش كنند.
صفحه 113:
9
Step 5 Involve and*
communicate with patients
and the public
De Be od PD eed hee
ارتباط برقرار كنيد
راههايى را براى برقرارى ارتباط صريح با بيماران ايجاد
ا ۱
صفحه 114:
9
Step 6 Learn 2701 ۰
safety lessons
* درسهاى ايمنى را بياموزيد و به ديكران هم ياد
دهید
كاركنان را به تحليل ريشه أى علل تشويق كنيد تا ياد
بكيرند كه جرا و جكونه حوادث رخ مى دهند
صفحه 115:
۵
Step 7 ۱۳۸۵6۱۵۱۱۲ 5
to prevent harm
* راه حلهایتان را برای جلوگیری از بروز آسیب
را
درسهایی Fae Ir ve vO ل 0000
فرایندها یا سیستم نهادینه و عملی سازید.
صفحه 116:
Improve the effectiveness of
communication among caregivers
Person to person verbal orders should *
۱
Telephone orders are read-back for °
verification
Promptly reporting abnormal lab values, °
x-rays and other diagnostic results to a
‘esponsible licensed caregiver is vital for
patient safety
صفحه 117:
Improve the accuracy of
patient identification
The policies say healthcare providers °
are tocheck atleast
before providing care,
treatments or services
These identifiers should be used to
... validate a patient’s identity
۱۳۱۱۱ صهه ص۳۵6 ۰.۱ ۳۵691 7
record number
Outpatients- = and -
birth
صفحه 118:
صفحه 119:
Safety Culture
Learning Culture .1
Flexible Culture .2
Reporting Culture .3
111111ان اكنال .4
Informed Culture .5
صفحه 120:
To Err Is
زول<زرر زار
انسان جائز الخطاست
صفحه 121:
5۵/۵ ۴۵260۴ 107 3۲6عوعم
صفحه 122:
ا الل ee
جراحى مى بردازد:
بيمار درست» محل درست عملء عمل جراحى درست
areal ل م
Pee rn aD Pen SS a aed
تمهيد جبران خون از دست رفته
عوارض ناخواسته يا الرزيك داروئى
جلوگیری از عفونت محل عمل جراحی
ممانعت از جاماندن سهوی لوازم جراحی و گازها در محل عمل
آماده سازی جهت تحویل صحیح ثمونه عمل بیمار به آزمایشگاه
برقرارى ارتباط موثر بين اعضاى تيم
ا ا ل ل ل لك
BD He 0 ) بد كر لس
صفحه 123:
ار ۱
عوادض ب یهوشی1
ا ور ۱۳۳۳۲۳
رخم ب 31
شكسددر نجاتبيمار -4
جسم خارجیی جا مانده در بدنییمار به هنگام عمل5
ee
بنوموتوراکسدر آثر بیاحتباطیگروم درماني6
000 ال رابا اسر 2
شکستگیل گنبعد از عملجراحيت8
هماتوم يا خونريزيبعد از عملجراحي9
ree eet Pee ced رو
صفحه 124:
eee ل ااا
نارسایی یم عد از عمل11
00
ror re ين
با رل ما ری
و لكني
ل ل ا ا
nore Jere We) eed eens)
۰ Gos paar gee Serr |
ترومایزایمانطبيعیب ] ابزار -18
ترومایزایمانطببعییدونلبزار-19
ترومایزلیمان- سزاوین20
صفحه 125:
صفحه 126:
90
.يه
wb
ايجاد فرهنك مناسب ذر شسازمان و جامعه:
اب تن 7
سيستميك و ؟/ فردى دارند) كه ما مديران بايد وظيفه خود را در اين خصوص
ايفا نماييم و زمينه هاى بروز اين وقايع ناخواسته را به حداقل برسانيم.
ايجاد فرهنگ عاری از سرزنش سازنده در سازمان ا كاركنان با شجاعت وقايع
را كزارش و در يافتن راه حل مشاركت كنند.
ones le TOs Role
مشكلات رابا بيماران و خانواده شان در ميان كذاشته به حرفشان كوش كنيم و
eed ا ۱
صفحه 127:
بايد
oo ايجاد سيستم كرارق دهى-يادكيرى:
eo Ree RSS Ee leo eS ee
RIPEN FC) iS coils (by) aN
مستحدثه ولو به شكل ناشناس ترغيب كنيم.
* با مشارکت کارکنان» گزارش وقایع به طور فعال و موثر
مورد تجزيه و تحليل عليتى قرار كرفته: نتايج در رفع
زمينه هاى خطا و اصلاح فرايند هاى مربوط مورد
am ا
(Root Cause Analysis)
صفحه 128:
۱
009 روا ام /921120 ۶۱
Initiative
پا سس سس
بيمار متعهد شده لند كه ازكشورهايى ماتتد:موزامبيكءسودان ويمن نيز مى توان
eee COCA Speen امار رد
درحال حاضر ١ بيمارستان از © كشور حوزه ى 1511180 درحال اجراى اين
ا ا ا ل لكت
RPM ا ا ا ل areal
این برنامه هستند که در صورت تحقق. خدمتی بزرگ به مردم و افتخارى براى
و
اين امر حمايت همه جانبه ى روساى محترم دانشكاه ها رامى طلبد.
صفحه 129:
/HO Patient Safety Challenges
Health Care Acquired Infections ٠
Rye erry ا ار سا RPA
(Safe Injection) (Hand Hygiene)
elon 6) و
Unsafe Surgery °
320 PUR (©) vey gee) pes pean aR Race
(Safe Surgery Checklist)
صفحه 130:
at وی نومضم لجع ور
خو لزعل جرلحورا اي ونه ست .
ابابيعار ye معط يامو معو بير سيو لد
=
أل له جيفاعي شرورن برجو لد
ایا مرن رام موش رسد رز بي لزع
مد و میا وم مب هتم
757
00
er
O] مره ری با و مر
کرد
ل تنم نودب نع رای و سل بش رس
hls
ST وی پروفباسی دوهی یک سامت بل جه با
نت
۳
مدرد
بعصم قبل يق یی
تسس جرد
socal سووس حوسو رس
لعل برضي جد سند نولعفت
لآ ميزلة خوفريزى لحتعالى حي عمل جقفر لست ؟.
sees
Cham deter re eo
toot
لأ استرنيتي وسيل لوم جرلصي 3 جنه تلع Heat
ویر ده سا
اراس خی خسس دی و
لياتسو شرورى بر رول تكتوستوي برحل ناي نسح
sees 20
ee) ار شرع یار ازع
۱
Sa
بر صورتکلامی مارد بل تدم مد
ese el
assigns Bongo ajo bo ][
ala kad
لأ ب رجسب شرت قرف فده در اناق عل |مشخصات.
شوه ازج تا يمارو باسماى به خوائده شود
ead cts ose» on earns لأ
در اق عل وجود عرد
ستسمین جراحی و متخمس بیوشی و برس
سا چ تیان مد هم ریب من اس
دورو رها وجد رد
صفحه 131:
National Patient Safety Indicators
صفحه 132:
صفحه 133:
| 820 شاخصهاى ايمنى
Patient Safety Indicators
* شاخص های ایمنی بیمار. مقیاسهایی هستند که به طور
مستقيم يا غير مستقيم حوادث ناكوار قابل ييشكيرى و
cus 5 الحا لا 0 م
* با بليش لين شاخصها حى توان برنلمه ارتقاء ايمنى و كيفيت
or eer nearer om pares) pees |
کرد.
صفحه 134:
۳5۳۱۱ ۵۱۵۷
SO انطباق بیمارستانها
ee Ste ey |
بیمار ارانه ٩ ۱۰ ۲
لت
اين استانداردها از نظر اهميت و اولويت بر 7 نوع هستند:
استانداردهاى ضرورى يا حياتى (11861713© 1161631 0©)
استانداردهاى محورى (611]6113© 018 ©)
استانداردهای توسعه ای (Developmental Criteria)
صفحه 135:
11011115
للا ده
(Leadership and Management) <2 34. 5 رهبری
Patient &) 00
(Public Involvement
و شواهد
0 1
محيط ايمن (010604] لاع ع538)
(Lifelong Training) pslas ¢ Sok,
Safe)
<دمه هم لام
به عبارتى استاندارذهاى 1 ره ذر إن ١ جورة ). ١" نوع استاتداردهاى ييشكفت خواهند
Sy
صفحه 136:
ec
ie oa ‘or | Development
A. Leadership and 7
Management
B. Patient and Public 7 2 16 10
Involvement
C. Safe Evidence 6 7 29 8
based
Clinical Practices
D. Safe Environment 2 2 19 0
E. Lifelong Learning 3 0 6 5
صفحه 137:
Scoring
Level 1
Level 2
Level 3
Level 4
صفحه 138:
صفحه 139:
صفحه 140:
برنامه های معاونت درمان
eee tee TS et Se eas
ae
* شروع آموزش بيمارستانهاى كشور با بركزارى كاركاهها ١20( مركز
آموزشی/درمانی تاکنون)
*؟ تدوين شاخصهاى كشورى ايمنى بيمار (به منظور يايش ايمنى بيمار در
سطح ملى)
شروع تدوین گایدلاینها
۴ طراحی سیستم گزارش گیری کشوری بر مبنای وب
eat as aC nese
Sr Sir Te ere) كت
* برنامه با ۲۲ 5ظ)
صفحه 141:
انتظارات از دانشكاههاى علوم يزشكى
حمایت و پایش اجرا و پیشرفت برنامه در بیمارستانهای تابعه
Be i) ee ee
پزشکی و ..) و برون بحشی (نطام پزشکی پزشکی فانونی, نظام پرستاری و ..)
تشکیل کمیته راهبردی ایمنی بیماردر سطح دانشگاه
گسترش فرهنگ ایمنی بیمار در مراکز درمانی تابعه
Re ۳ pean Reser
جراحی ایمن و بهداشت دست)
Fest US| elena ee
eter nese اا
صفحه 142:
The Message
mevVe’re very good
صفحه 143: