سایرتحقیق و پژوهش

تعلیم و تربیت در یونان قدیم 

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
= * این نکته درخور توجه است که ایرانیان برای ورزش و پرورش بدن نتایجی اشی قایل بودند و عقیده داشتند که ورزش گذشته از تامین تندرستی و نیرومندی پرورانند صفات نیکی همچون شجاعت, جوانمردی, و قروتنی نیز می باشد. آنان تربیت بدن وسیله نیرومندی و نیرومندی را برای دستگیری ناتوانان و نه برای ژورگویی و ماجراجویی می خواستند تا بدانجا که نیرومندی و پهلوانی را با جوانمردی و چشم پاکی و فروتنی و راستی و بسیاری دیگر از سجایای اخلاقی همراه می دانستند و ناتوانی و سستی را مایه تار استی. حماسه سرای بزرگ ایرانی فردوسی طوسی که داستانهای پهلوانی و حماسی ایران کهن را از منابع پهلوی بنظم در آورده اين عقیده ایرانیان دوره باستان را بدینگونه بیان کرده است. "زنیرو پود مرد را راستی زسستى كزى زايد و کاستی

صفحه 4:
*مقام پهلوانی در ایران باستان از اهمیت خاصی برخوردار بود. برای رسیدن به مقام پهلوانی علاوه بر مهارت در فنون شکار, سوارکاری, تير اندازی 2 کشتی برخورداری از سجایای اخلاقی, جوانمردی, شجاعت, بزرگواری, ومعرفت نیز لازم بود. پهلوانان و پلان در هنگام صلح پهلوان کشور ‎a‏ 3 هنگام جنگ سرداران سياه و كاه نتيجه جنك به فتح | و شکست پهلوانان دو طرف متخاصم كه سرداران سياه بودند اه است. . بدین ترتیب درمى يابيم كه ورزش و تربيت بدنى در ايران باستان تا جه اندازه اهميت داشته و مورد استفاده بوده است.

صفحه 5:
يم 9 ‎WY‏ ر يويان يم * سرزمین بلند آوازه بوتان که زادگاه و گهواره اندیشه و فلسفه و فرهنگ مغرب زمین به شمار است در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی شبه جزیره بالکان قرار دارد و مشتمل است بر جزایر پراکنده یی در دریای اژها و دریای یونان .این کشور که از شمال به آلبانی ویوگسلاوی و بلغارستان. از شمال غربی به ترکیه اروپايی, از مشرق به دریای اژه. از جنوب به دریای مدیترانه, و از مغرب به درياى يونان محدود است در ست در روزكاران قدیم بر مناطق با شهر های مدتلقى مشتمل يود کم هر یک زمایی کشور مستقلی یرت و از آن حبله اس عون تراکیه, آبین تم نير بالكان و سرزمین بو نان از قدیم الایام به عنوان پل فرهنگی میان شرق و غرب شناخته شده و با بهره مندی از همین موقعیت خاص, یونان نخستین سرزمین اروپایی بود.كه از تمدن برخوردار

صفحه 6:
»از لحاظ جغرافیای طبیعی, پونان مجموعه ای از حاصلخیز و به هم پیوسته بوده است با مزارع گندم و زیتون فراوان و درختان برتقال و لیمو ترش بسیار. وجود مسلسله کوه هایی که بخشی از مرزهای این فراگرفته لن راءاز دیگر خطه ها جدا نگاهذاشته و دفاع از آن را در برایر و دشمنان آسان کرده بود و وجود دریاها چه از نظر حفظ امنيت كشور و چه : احاظ راه ارتباط پازرگانی با دیگر ممالك برای شرفت پونان آهمیت و لیر بسیار داشت لب و هوای ‎ja Gla‏ بسيار متا بود رمستان كوتاه و مرطوب و تابستان نيك و طولانی و تابش خورشید در فصول بسیاری از سال موجب شده بود كه یونانیان از زندگی بیرون از خانه بهره و لذت ببرند و به دریانوردی بپردازند. و بیهوده نیست که بازرگانی پیشه اصلی آنان شد از نظر سیاسی. بوتانیان قدیم عليرعم دین و زبان مشترکشان. ‎gale‏ واحد نبودنده و همان گونه که اشارت رفت, سرزمین بونان را مجموعه ای از دولتهای مستقل کوچک تشکیل می داد. ان واحه‌های سیاسی با شیرهای در روزگاران قدیمتر تعدادشان پیشتر بود ولی رفته رفته به بيست حكومت تبديل شدند که مهمترین آنها جكومتهاى آنيكاء لاكونيا؟. وبثوسیا بود که حاکم شیر آنها به کرت شهرهای لس ۴ اسپاره وس ورن ها لين ههه درخور باداوری اسب كه لين واحدهاى متشقل سیاسی در موارد اضطراری و در جنگهایی که احیانا ببیگانگان پیش می آمده با بکدیگر متجد وهمداستان می شدند ولشکر کشی به ایران در جنگ ماراتن از اين گونه موارد است. *حکومت آتن بیشترین پیشرفت را از نظر توجه به آزادی های فردی و برقراری دموکراسی داشت. در حالیکه اسپارت بة این گونه آمور توجه چنذانی نداشت و پیشتر نمونه و نمارنده یکه تازی طرقه حاکم بود"

صفحه 7:
*نظام طبقاتی بر یونان نیز حاکم بود و مردمی که در آن سرزمین زندگی می کردند از سه طبقه شهروندان, بیگانگانه و برد گانه تشکیل می شدند و بنا بر اين ‎prin wo‏ که پدیده بردگی و برده داری که از برگهای زشت و سیاه تاریخ «به شدت رواج داشته است تا بدانجا که در شهر های آتن و اسپارت شمار پردگان برابر دیگر افراد جامعه بود. به موجب سندی تاریخی در سال ۴۳۰ پیش از ميلاد .اين هفتاد و بنج درصد مردم را بردگان تشکیل می دادند و پنج درصد را »بیگانگان و تنها بیست درصد از مردم در شمار آزاد کان «یا شهروندان» بودند. و رصد از مردم در شمار ازا شهروا بو

صفحه 8:
؟عضویت جامعه با شهروندی از راه ارث و نیز ت مناسب کودك احراز تنها شهروندان بودند که از حق مالکیت و شرکت در امور دولتی و سیاسی برخورد بودند. ‎org?‏ مندی از برنامه های آموزشی و تعلیم و تربیت نیز حاص شهروندان بود و بردگان و بیگانگان از آن بهره ای نداشتند. هر چند شهروندان از اجرای بسیاری از وظایف دشواره کارهای سنگین, به علت وجود بردگان. معاف بودند اما به هر ‏حال آنان نیز مسئولیتهایی در حد خود داشتند. شهروندان بونانی باید همه وجود خود را چه در جنگ و چه در صلح و خدمت به شهر می کردند و در همه حال آماده خدمتگزاری به دولت می بودند. ‎

صفحه 9:
“ يونانيان در اثر تماس های مداوم با ملل دیگر و دادوستد با آتان با عقاید و افکار اقوام دیگر آشنا شدید و آين پزخورد عقاید وآراء همراه ابر عوامل طبیعی و اقتصادی و غیره که مختصرابه آنها اشارت رفت. آنان را مردمی دفیق و يزوهشكر با قدرت تخيل وجلاقيت قوق العاذه بار آورد. در شهر‌هایی که به آنديشه وتعثل و آموردهتی توجه می فده صاحبان اندیشه و هنر موره توق و اعتنا قرار می گرفتند, یونانیان استعداد و توانایی خود را در خلق آثار گونه گون فکری و هنری نشان دادند. پرروی هم آنان به «اموختن* علافه وافر دانة سد و ذفن كتجكاو شان انان را به جهان کردی ومشاهده و تامل در همه پدیده های زندگی وامی داشت و از همین طریق عشق به فلسفه وهنر بروجودشان فرمانروایی بافته بود. میراث بزرگ فرهنگی آنان که شعر و ادب و پیکر تراشی و معماری و موسیقی و سخنوری و نمایشنامه نویسی و حساب و فلسفه و تاريخ و ورزش و غیره را در بر مى گرفت در تکوین فرهنگ جهان چنان تأثیر بزرگی داشته است که جان استوارت میل۲, يونانيان را تقریبا بنیان گذار همه چیز خواندهآاست, و ساموتل بوچه ۴ ذر کتاب متنهوری که در باره بونان نوشته است. با حق شناسی اعلام میدارد که ما عشق به دانش و هنر و آزادی را به بو تانیان مدیونیم. نامهای بلند آوازه و افتخار آفرین هومر, سقراط, افلاطون, ارسطو , و هرودوت یادآور تاریخ پر افتخار بونان و میراث عظیم فرهنگ و ادب وهنر و انديشه یونانیان است.

صفحه 10:
چگونگی اموزش و پرورش در یونان - يونانانيان * درمان بی ‎OLS‏ نجستین مردمی بودند که به گونه ای سازنده به دشواریهای فلسفه و تعلیم و تربیت انديشيديد. * بررسی چگونگی آموزش و پرورشی در یونان ارا دوره های چهارگانه ای را در تاريخ ‎oe‏ مورد بررسی اعمال : يويا و تازه جوی یونان در هر دوره دگرگونیهایی بافند و نهادهای هر نسل دستخوش دگرگونی کرده است: * 1.آموزش و پرورش هومری (از ماقبل تاريخ تا ۷۷۶ پیش از میلاد)؛ 7 ۲. آموزش و پرورش در اسیارت؛ *. آموزش و پرورش در آتن قدیم ( از ۷۷۶ تا ۴۸۰ پیش از میلاد)؛ ۴ آموزش و پرورش در آتن جدید با عصر طلایی بونسان ( از ۴۸۰ تا ۳۲۸پیش از میلاد).

صفحه 11:
"یونان هومری کهن ترین سندی که از شیوه زندگی بوتانیان قدیم بر جای مانده است , ایلیادا و ادیسه اثر شاعر روشندل و تامدار بونان هومره است. این دو شاهکار بزرگ ادبی که از بهترین آثار حماسی جهان بشمار اند, در داستانهای رزمی پر خود آداب و رسوم او معتقدات و ‎ogu‏ های اندیشه و زند بوتانیان قدیم را بیان کرده اند. 3 از زمان هومر, در حدود ۸۵۰ پیش از میلاد, يونانيان آداب و رسوم ن خود را تقلید می کردند. و تمدنی بدوی داشتند که آنان را به کشاورزی و گله داری وا میداشت. نه قانون مدونی داشتند و نه نظام اداری و اقتصادی منظمی. و پیداست که در چنان تمدنی به دست آوردن مشاغل موجود به داشتی اطلاعات فراوان واکست تعصص یار تاش

صفحه 12:
"حکومت قبیله ای بود و تشکیل یافته از مدیریت سپاسی بسیار ابتدایی و ساده. ما در دوره ای که در تاریخ یونان به نام هومر خوانده شده و دهها سال ‎aw‏ ‏درازا کشیده است, جامعه بدوی و ابتدایی مذکوردستخوش دگرگونیهای فرهنگی و اجتماعی گسترده ای دید و به پیشرفتهای بزرگی در همه زمینه ها نايل امد. *در این دوره معتقدات دینی پایه د اساس زندگی يونانيان را تشكيل مى داد. فستيوالها و جشتها و برنامه هاى وررشى ها به افتخار خذايان برها ممى شد و همه مظاهر انديشه و فعاليتهاى ذهنى از شعر وهنر كرفته تا تعليم و تربيت و معمارى همه و همه تحت تاثير مذهب موسيقى 98 ‎di‏ را خدایان دوازده گانه اصلی که شورای المپيك را تشكيل مى دادند تعيين مى کردند.

صفحه 13:
"زوس خدای خدایان بود. پوزیدون الهه دریا وطوفان, آپولوا الیه و راستی و بان ورزش ژيمناستيك, ارس ۴ خدای جنگ, آتناه خدای من حقاتوس ‎Als‏ ‏آتش, دایسو اسیوس خدای طبیعت, آفرودیته خدای عشق, و خدای محصول, هستیا۱۰ خدای خانه , هره س۱۱ الهه تجارت. و آرنیس ۱۲ الی گذشته از اين خدا بان دوازده گانه خدایان بیشمار دیگری نیز مورد برستش بودند. *در حفیقت آئین یونانیان بر اساس پرس شش زیبایی قرار داشت و مظهر زیبا انسان و طبیعت بودند. آنان به قدری شیفته وجود انسان و زیبایی وی بودند که حقیقت انسان را الگوی خدایان خویش قرار داده بودند به گونه یی که خدایان کو انسان هایی برتر بودند با همان عواطف , آرزوها, زیبایی ها , تواناييهاء هوشمندی و پهلوانی های انسان ها و جالبتر آنکه خود گاه با خدایان خویش که موجودات برتر و فوق بشر بودند به رقابت و هم چشمی نیز برمی خاستند.

صفحه 14:
اموزش و پرورش در یونان هومری © فضیلت فردی هدف اصلی تعلیم و تربیت یونان هومری بود. این هدف اساسی تعلیم و تربیت که در روزگار ارسطو به حد باروری و کمال خود رسیده بود, در حقیقت نهالی بود که در عصر هومر کاشته شده بود. چه می بینیم که شخصیتهایی که به قهرمانان ایلیاد و اودیسه داده شده است معرف اهمیتی است که در آن روزگار به فضیلت فردی داده می شد.در زمان هومر گذشته از پاکدامنی و دلاوری و صفات دیگری نظیر اینها بك سر باز مظهر مرد بزرگی بود که منتهای آرزویش بهره گرفتن از همه توانائیهای فکری بود که در وجودش سراغ داشت. آشیل مظهر «مرد عمل» بود و اودیسه نمونه مرد عقل و خرده و هدف آموزش و پرورش توسعه و پیشرفت آمیخته ای از این دو در يك اعیان زاده یونانی بود. با تربیت نیروی اندیشه و پرورش بدن این دو عنصر اساسی شخصیت و وجود آدمی, تمام کوششها برای توسعه فضیلت فردی و سودمندی و کارآیی در جامعه و میدان جنگ صرف می شد.

صفحه 15:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان