صفحه 1:
0
۳ 1
۳۳ 1
صفحه 2:
دوره ی شیرخوارگی
بچه ها تا دوسالگی شیرخوار تلقی مي شوند. این
زمان به سه دوره تقسیم می شود:
1 دوره شیرخوارگی انحصاری (0 ماه اول زندگی)
Oursicgy Period
دوره لنتقالی (از 0 ماهگی تا یک سالگی)
Pracwitizcd Period
دوره تعدیلی بالغین (یک تا دو سالگی) .©
OodPied Odut Period
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 3:
لوو سس
ey hee »
سروع تغديه تکمیلی:
#تغذیه شیرخواران تا 6۳ ماهگی باید منحصراً از شیر مادر باشد و بعد از آن
در صورتی که منحنی رشد کودک مختل یا عادت ماهیانه مادر شروع شود
می توان غذاي كمكي را برای شیرخوار شروع کرد؛ وگرنه بهتر است غذاي
كمكي براي شیرخوار پس از 0 ماهگي شروع شود.
#از شش ماهگي به بعد به دلیل وزن مناسبي که کودك تاکنون گرفته است نیاز
او به انرژي و برخي ريزمغذيها افزایش ميیابد و چون شیرمادر تمام
نيازهاي غذايي او را نامین نميکند» لازم است انرژي» پروتئین» آهن» روي و
برخي ویتامینها از طریق غذاي كمكي به کودك رسانده شود. (قطره آهن
همزمان با شروع غذاي کمكي (چهار يا شش ماهگی) توصیه می شود.)
#در مقایسه انرژی غذاي تکمیلی در شروع تغذیه كمكي و شیر مادر» می توان
گفت که شیر مادر انرژی بیشتری دارد.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 4:
Nae هي
تغذیه تکمیلی:
شیر مادر بهترین و کاملترین غذا براي شیرخواران زیر 0 ماه ميباشد و
در اين دوران شیر مادر به تنهايي به علاوه قطره ویتامین 90) (از AS
روزگي) کلیه نيازهاي تغذيهاي شیرخوار را تامين ميکند. غذاي کمکي
براي شيرخوار بايد پس از 0 ماهگي شروع شود زیرا بعد از 0ماهگي
نيازهاي غذايي شیرخوار به تنهايي با شیر برآورده نميشود و لازم است
علاوه بر شیر مادر» تغذیه کودك با غذاهاي نیمه جامد نیز شروع شود.
٩ تغذیه تکميلي علاوه بر تامين انرژي» دوران بسیار حساسي براي ایجاد
عادات صحیح غذايي و استفاده از غذاي سفره خانواده است. شروع تغذیه
تكميلي قبل از 0 ماهگي به دلیل آماده نبودن دستگاه گوارش شیرخوار
براي پذیرش غذاهاي دیگر غیر از شیرء اقدام نادرستي است.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 5:
اه .4 4# ۳
© همجنين زود شروع كردن تغذيه تكميلي احتمال بروز حساسيت به بعضي
از مواد غذايي رادر كودك افزايش ميدهد.
© جون دستكاه كوارش كودك هنوز تكامل نيافته و با كوجكترين آلودكي به
علت عدم رعايت بهداشت امكان ابتلا به عفونتها از جمله اسهال افزايش
مييابد و باعث كاهش يا توقف رشد شيرخوار ميشود. از طرف ديكر
شروع زودرس تغذيه تكميلي سبب كاهش مدت زمان مكيدن يستان مادر
ميشود. بعلاوه ممكن است غذاي كمكي در مقايسه با شير مادر» انرژي و
مواد مغذي كمتري به كودك برساند كه موجب اختلال رشد كودك و در
نهايت سوءتغذيه او ميشود.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 6:
Nae هي
تغذیه تکمیلی:
گر غذاي کمكي دیر شروع شود کودك تمایل خود را به خوردن غذاهاي
دیگر و امتحان کردن مزه و طعمهاي جدید از دست ميدهد. همچنین
تکامل عمل جویدن به تعویق ميافتد و کودك غذاي ديگري جز شیر مادر
و یا مایعات را نميخورد که این خود منجر به کم غذايي» اختلال رشد و
سوء تغذیه ميشود.
#بهترین سن شروع غذاي كمكي بعد از پایان ماه ششم زندگي است. مادر
بايد ترغيب شود هر زمان که کودك تمایل دارد شیر خود را به او بدهد و
براساس سن کودك چند نوبت نیز غذاي كمكي بعد از شير مادر به او داده
شود.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 7:
2 * New
تغذیه تکمیلی:
اصول كلي که باید در مورد تغذیه تكميلي رعایت شوند
عبارتند از:
_ مواد غذايي باید از نظر مقدار و نوع به تدریج به غذاي
شیرخوار اضافه شود.
0 ابندا از يك نوع غذاي ساده شروع و به تدریج مخلوطي از
چند نوع غذا داده شود.
©. از مقدار کم شروع و به تدریج بر مقدار آن افزوده شود.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 8:
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 9:
Nae هي
تغذیه تکمیلی:
#بین اضافه كردن مواد غذايي مختلف حدود 072 روز فاصله لازم است.
زیرا شیرخوار باید به يك نوع غذا عادت کند و بعد غذاي جدید اضافه
شود. اضافه کردن يك به يك مواد سبب ميشود اگر کودك ناسازگاري به
يك ماده غذايي داشته باشد شناخته شود و بتوان آن را از غذا حذف کرد.
همچنین دستگاه گوارش کودك فرصت پیدا کند تا به غذا عادت کند.
© ابتدا باید غذا رقیق نهیه شود به طوري که غلظت آن کميبیشتر از شیر
مادر باشد. سپس به تدریج بر غلظت آن افزوده شود. سفت كردن تدريجي
غذا سبب یاد گرفتن عمل جویدن ميشود. اگر در شروع غذاي تكميلي»
شیرخوار به غذاي خاصي بيمیل بود» نباید در خوردن آن پافشاري کرد
و ميتوان يك تا دو هفته آن غذا را حذف و سپس دوباره به او داد.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 10:
با حجم کم دارلوانرژی ی یشترویاشد تا بتولنبه دفعاتاز آن -)
لستفادم کرد
.نرم بوده و هضم لآنآسانباشد . -©
.ک املاپخته باشد و از مواد نیم پخته در آنلستفاده نشود -6
قابلتهیه به روشساد در دسترس ارزلنو متناسبعادلتغذليى -4
adh wal gla,
.لصولبهداشتىدر تهيه آنرعاستشود و تازه باشد -©
© غذاهاي كمكي كه در خانه تهيه ميشوند بر آن جه كه به صورت تجارتي
و در بسته بنديهاي مختلف تهيه و در دسترس خانوادهها قرار ميكيرند»
ارجحيت دارند.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 11:
ممما سس
34 4 5 ” J
۰
اصول تهیه غذا درتغذیه تکمیلی:
قبل از تهيه غذل بايد دستها به خوبی با آب و صابون شسته شود و سبزیجات -0
ضدعفونی شده باشد.
قبل از يكسالكى بايد تغذيه كمكى بعد از شيرمادر به شيرخوار داده شود ولى در -©
سال دوم زندكى ابتدا غذاى كمكى و سيس. شير به وى داده شود.
جون شيرخوار قرار است در خوردن غذا شرکت کند قبل از صرف غذا بايد -©
دستهاى او هم شسته شود.
هميشه لز يك نوع ماده ساده شروع شود و كم كم به مخلوط جند توع تبديل 6
گردد.
از یک قاشق مرباخوری شروع شده و به تدریج به میزان آن لضافه شود. -G
بين اضافه کردن مولد غذایی مختلف 0-2 روز فاصله باشد تا دستگاه گوارش -©
کودک به ماده غذایی جدید عادت کند و اگر ناسازگاری با یک ماده وجود دارد
شناخته شود.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 12:
لوو سس
اصول تهیه غذا درتغذیه تکمیلی:
م- در شروع غذاها باید نسبتاً رقیق باشد و سپس غلظت آنها به تدریج اضافه شود.
0 بهتر است غذای شیرخوار هر روز بطور تازه تهیه و مصرف گردد و در
ظرف دردار در یخچال نگهداری شود.
0 تنوع در غذای کودک رعایت شود.
00- اضافه کردن یک قاشق مرباخوری روغن مایع ( ترجیحاً روغن زیتون) به
سوپ یا پوره شیرخوار به ویژه برای کودکانی که خوب وزن نمی گیرند توصیه
می شود.
01 هیچگاه به زور کودک وادار به تمام کردن غذا نشود و خودش تصمیم بگیرد که
چقدر غذا بخورد.
©1)- همزمان با شروع غذای کمکی» کمی آب جوشیده سرد شده به کودک بدهید تا
تشنگی او برطرف شود.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 13:
لوو سس
ل 5 .4 هي
اصول تهيه غذا درتغذيه تكميلى:
0 قبل از یکسالگی از اضافه کردن نمک و هرگونه چاشنی و ادویه به غذای
کودک خودداری کنید.
دفعات تغذیه در 0 ماهگی از ) بار شروع و بتدریج به 6 مرتبه در روز
افزايش يابد در 0 ماهگی به 4 تا 9 بار در روز برسد و در 1-6 ماهگی
به © بار در روز برسد.
IS از پایان دوازده ماهگی باید کودک غذای سفره خانواده را بخورد و غذای
اضافی هم در برنامه او وجود داشته باشد.
9 شروع غذا بهتر است با لعاب برنج و فرنی باشد سپس شیربرنج و حریره
بادام و بعد سوپ شروع شود. در تهیه سوپ ابتدا از مواد ساده مثل هویج و
جعفری و برنج استفاده می نماییم و کم کم آنرا تغییر می دهیم و از 9 Bale
گوشت و حبوبات اضافه می شود. در مورد حبوبات عدس و ماش ترجیح دارد.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 14:
اص سس
۰ ۰
اصول تهیه غذا درتغذیه تکمیلی:
2 آب میوه ترجیحاً آب سیب و هویج و انگور می تواند از ماه هفتم» هشتم آغاز
شود. ضمناً از انواع میوه جات می توان در منزل کمپوت تهیه کرد و به
شیرخوار داد.
0- به سوپ کودک نباید نمک ۰ شکر یا چاشني اضافه کرد .
9 همراه با سوپ مي توان به کودک ماست داد.
00 زرده تخم مرغ از ماه هشتم به رژیم غذايي شیرخوار اضافه مي شود.
(زرده سفت شده تخم مرغ از روز اول به اندازه یک نخود نرم وحل کرده در
كمي آب جوشيده يا شير مادر شروع شده؛ و ظرف 000 روز به يك زرده كامل
برسد . از آن به بعديا هر روز نصف زرده تخم مرغ ويا يك روز در ميان
يك زرده كامل تخم مرغ توصيه مي شود.)
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 15:
۱7 rl
شير باستوریزه گاو -
سیر پاسنوریزه حاو.
#كودكاني که با شیر مادر تغذیه ميشوند معمولاً تا پایان سال دوم زندگي
(06۴ ماهگي) نيازي به استفاده از شیر پاستوریزه ندارند (آن مقدار شیر
پاستوریزه که در تهیه غذاي كمكي به کار ميرود اشكالي ندارد). وقتي کودك
کمکم از شیر مادر گرفته ميشود ميتواند از شیر پاستوریزه استفاده کند.
در كودكاني که از شیرمادر محرومند و با شیر مصنوعي تغذیه ميشوند»
مصرف شیرگاو (پاستوریزه یا استریلیزه پرچرب سه و نیم درصد) از پایان
ماهگي به بعد بلامانع است و مي توان به مقدار حدوداً 60000
ميليلیتر در شبانه روز با فنجان یا لیوان نشکن به کودك داد و سعي شود او
را به تدریج از شيشه بگيرند.
#معمولاً استفاده از شیرگاو قبل از پایان 10 ماهگي توصیه نميشود.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 16:
Ls 4
صفحه 17:
خب ۱7
OPP (Poke To Thrive) ay 9 de
#ارشد ناکافی فیزیکی و وزنگیری ناکافی است که با بررسی رشد کودک
در طول زمان با استفاده از منحنیهای استاندارد رشد» تشخیص داده
میشود.
#بیش از آن که یک بیماری بهخصوص باشد. وضعیتی را توصیف میکند
که در آن کودک نمیتواند کالری مورد نیاز برای رشد را دریافت کند پا
اگر دریافت کرده از آن به طور موّثر استفاده کند یا آن را حفظ نماید.
یک وضعیتشایم. با علمختاف است که میتولند روورشد.
تکاملو عملکود شناختیک ودک لثراتن امطلوببگذارد.
استرس و سایر عوامل روانی- اجتماعی غالباً در ایجاد 6۳۳ نقش
دارند.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 18:
اختلال در رشد؛ PPP
© رشد وضعيتيلستکه بیشتر در کودکانزیر USL La PDD SO
سالوخ ميدهد و عبارتستلستاز تاخير يا توقفدر رشد. تشخيص
با موارد زیر صورتميگیرد: ۴
وزنزیر صدك 0 باشد. -4
وزنکمتر از 96000 وزنلیدم آلباشد.
©- صدكوزنكودكبه لندازه 60 صدك لصلياز صدك رشد لستاندارد
.او لختلاقهيدا كند (مثلأاز صدك 56 باه صدك 66 يا كمتر بيايد)
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 19:
he 2 | ۰ تلاز رث
گاهی اختلال رشد بسیار موذیانه شروع میشود به طوری که والدین متوجه هیچگونه
مشکلی در فرزند خود نمیشوند.
اندازهگیری منظم وزن» قد و دور سر کودک توسط پزشک و هر بار قرار دادن اين اعداد
روی منحنی رشد استاندارد و بررسی منحنی رشد کودک در طول زمان روش خوبی است
برای اینکه ببینیم آیا کودک به طور طبیعی رشد میکند یا نه.
وزن حساسترین معرف وضعیت تغذیهای کودک است و در اثر سوء تغذیه زودتر از همه
تغییر میکند. کاهش رشد قدی بیانگر سوء تغذیه شدید و طولانی است و سرانجام کاهش
رشد دور سر کودک که میتواند شاخصی برای رشد مغز باشد» بیانگر سوء تغذیه بسیار
شدید و مزمن است.
حدود 00 درصد شیرخواران طبیعی در 2 سال اول زندگی از منحتی رشد خود به روی
منحنی رشد پایینتری سقوط و بعد آن را دنبال میکننده این پدیده نباید به عنوان اختلال
رشد تلقی شود.
شیرخوارانی که مبتلا به نشانگان داون هستند» یا تخیر رشد داخل رحمی داشتهاند یا به
طور نارس به دنيا آمدماندء الكوهاي .شبد متفادبت إل شپررخی ار طبیعی دارند.
صفحه 20:
he 2 اختلاز رث
اگر کودکی در طول سال اول زندگی خود به مدت 0 ماه متوالی وزن نگیرد باید به
۲ شک کرد.
کودکانی که وزنشان به زیر طیف وزنی خاص سن خود سقوط میکند یا اینکه نمیتوانند با
سرعتی که انتظار میرود وزن بگیرند باید از نظر اختلال رشد مورد بررسی قرار بگیرند.
گاهی والدین از ایکه کودکشان خیلی کوچک به نظر میرسد و منحنی رشدش هم نزدیک
منحنی طبیعی است اظهار نگرانی میکننده اما باید گفت آنچه که بیش از همه برای
ارزیابی رشد طبیعی اهمیت دارد» سرعت رشد کودک است؛ اگر کودک منحنی رشد خود
را دنبال کند (یعنی منحنی رشد بالا و پایین نرود) در آن صورت به احتمال زیاد رشد
طبیعی دارد.
#در کودکانی که مشکوک به ۳۳) هستند. پزشک یک شرح حال کامل پزشکی و تغذیهای
از يدر و مادر کودک میگیرد و با دقت کودک را معاینه میکنده ممکن است جهت تشخیص
بیماریهای زمینهای آزمایشهایی نیز
درخواست کند.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 21:
۱7 rl
he 2 اختلاز رشد
© © نكته كليدي در تشخيص PDT بررسي منحني رشد» گرفتن
تاريخجه غذايي كودك و معاينه فيزيكي است. معمولا 9 نوع 4۳۳۲
تشخيص داده مي شود:
نوع 0: قد و دور سر طبيعي است و وزن کاهش یافته است که مي تواند
در اثر تغذیه نامناسب يا يك بيماري حاد باشد. وزن حساس ترین شاخص
در تعیین وضعیت تغذیه کودك است و در تشخیص Sen! PID
زيادي دارد. اگر بدن کودك غذاي كافي دریافت نکند» از توده چربي و
حتي ماهیچه اي خود استفاده مي کند تا بتواند مواد مغذي مورد نیاز را
فراهم کند.
» کاهش وزن اغلب نشان دهنده وجود سوءنغذیه است.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 22:
he 2 اختلاز رشد
نوع 0: دور سر طبيعي است و وزن و قد کاهش یافته است که ممکن است ناشي
از اختلالات اندوکرین» کوچك بودن ژنتيكي جثه یا ديستروفي استخوان باشد.
نوع 0: قد و وزن کاهش يافته و دور سر کمتر از. مقدار طبيعي است. اين
نوع ۳۷۳ در اثر تأخیر رشد داخل رحمي نقص در سیستم عصبي؛
عفونت هاي داخل رحمي و ... رخ میدهد.
#توصیه میشود کودکان مبتلا به ۳7 نوع 6 و 9 به پزشك متخصص
اطفال ارجاع داده شوند و براي کودکان مبتلا به ۳/۳۷۳) نوع 1 هم بسته به
شدت آن اقدامات لازم انجام شود.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 23:
۱7 rl
6ه م هو 2
تنسخیص اختلال رشد
اگر گرفتن تاریخچه یا معاینه فيزيكي نشانگر ۳/۷۴) نبود » مي
توان از آ زمایشات بيوشيميايي استفاده نمود؛ از جمله شمارش
گليولهاي قرمز» بررسي غلظت و اسیدیته ادرار 000) :00003
آزمايش مدفوعء؛ ble الکترولیت ها در كودكي که سابقه اسهال و
استفراغ دارد » سطح تیروکسین در صورتي که رشد وزني او تحت
a كبري فشارخون.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 24:
خب كسم 7ب لتر
علت شناسي <7مم)
دلایل بروز 0*0۷ به سه دسته تقسيم مي شوند:
دلايلاركانيك (لندوزر): لفتوشد به دليلوجود يك بيماروحاد يا مزمن(مثلعفونه -)
كاه در جذبيا متابوليسم مواد مغذیت داخلميکند و یبا نیاز به لنرژيدريافتي
(مانند آسم) را لفزایشميدهد.
© دلايلغيراركانيك(لكزوزر): بيشتر به عولملمحيطئ رولنيو لجتماعيير مي
دلايلغير اركانيك010010<) كردد؛ مانند عدم دريافتغذايكافي HOD بسچه هاي
فقر مالع كاهشلشتهاء عدم داشتزندلنشكافيدر مورد شيوهم هايهصحيح
غذيه كودكان تعداد زياد فرزندلن شير ناكافومادر (ب دلیف قر غذلييمادر
غيراركانيكبيشتر در lage paste sel, PDD و ...) از جمله ليندلايلهستند
.سززير يكسا لوخ ميدهد
به شکلمختلط رخ میدهد يعنيدلایلارگانيكو غبر ارگانيك 6*7 گاهيهب -©
,با هم بروز ميکنند
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 25:
علل اختلال رشد:
#در تقسیم بندي دیگر این علل را به 5 گروه طبقهبندی میکنند:
شدرايطيكه باعثكا هشر دريافتك ا لومي وند. -0
©- شرلیطیکه باعثلفزلیشاز دسندادنکا ریم وند.
.- شرلیطیک» نیاز به کالویرا لفزلیشمینهند
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 26:
خب ۱7
۰
علل کاهش دریافت کالری:
#بیاشتهایی یا امتناع از غذا خوردن ناشی از بیماریهای مزمن»
بیماریهای مادرزادی قلب. بیماریهای متابولیک» «SAS GAG Lex
بیماریهای عفونی یا بازگشت اسید معده به مری همراه با التهاب مری
#رژیم غذایی نامناسب و فقیر
#طرز تهیه ناصحیح شیرخشک (خیلی رقیق یا خیلی غلیظ)
#شیردهی ضعیف مادران
#ناهنجاریهای فیزیکی که باعث اختلال در بلع میشوند (مثل اختلالات
عصبی همچون فلج مغزی» ضربه به دهان» ناهنجاریهای مادرزادی یا
اختلالات مربوط به ساختمان و تحرک قسمت فوقانی دستگاه گوارش)
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 27:
7
علل افزايش از دست دادن کالری :
©بيمارىهايى كه باعث سوء جذب مىشوند و معمولاً با اسهال همراه هستند
(مثل حساسیت به پروتنین شیر گاو» حساسیت به پروتئین گندم» بیماری
سلیاک؛ فیبروز کیستیک» بیماری التهابی روده» عفونتهای انگلی و سایر
عفونتهای روده)
#بیماریهایی که میتوانند باعث استفراغ مداوم شوند (مثل تنگی
پیلور(خروجی معده)» انسداد روده پا تومور مغزی)
#ديابت قندى و ساير اختلالات متابولیک
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 28:
اص سس
le افزایش نیاز به کالری (افزایش متابولیسم):
#پرکاری تیرویید
عفونتهای مزمن (کودکانی که دچار نقض ایمنی یا دچار سرطان یا
بیماریهای کلیوی هستند بیشتر مستعد عفونت هستند.)
#کاهش اکسیژن خون (مثل بیماریهای مادرزادی قلب و بیماریهای
مزمن ریوی)
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 29:
اص سس
۰ eels
درمان اختلال رشد
#اولین نکته در درمان ۳۳ شناسایی علت زمینهای و اصلاح آن است. اما
دو اصل وجود دارد که بدون در نظر گرفتن علت ۳۷۳) همواره باید به
آنها توجه داشت.
4- برایدستیابییه رشد لحتیاج به رژیم (/۳) تمامیک ودکانمبتلابه
درصد از ک الرودریافتیت وصیهشده روزانه (ISO) غذلییپ رکا لو ودارند.
خود بر لساسوزن(وزنمورد لنتظار کودکنه وزنحقيقي) و یاس
9 باید به طور مداوم توسط پزشکه/۳) تمامیک ودکانمبتلابه
بيكيرئش وند. معمولاً لينك ودكانتا زمانوكه به رشد مطلوبدستهابند و
.لينروند مثبتحفظ شودء حدلقلماهیی کبار توسط يزشكبررسىمي وند
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 30:
لوو سس
درمان اختلال رشد
٩ با توجه به اينکه تغذیه خوب در سالهاي اول زندگي اهمیت زيادي دارد»
كودكان “2001 » در اثر سوءتغذیه در معرض خطر عقب ماندگي ذهني و
رفتاري هستند (مانند دیر زبان باز کردن»اختلالات رفتاري و ...). کودکان
0001 زير یکسال و به خصوص زیر 0 ماه يعني زماني که مغز بیشترین
میزان رشد خود را دارد. ازاین نظر در معرض خطر بالايي هستند و لذا باید
به تغذیه کودکان در این سن توجه كافي نمود.
© تمامی کودکان مبتلا به ۳/*) باید به طور مداوم توسط پزشک» پیگیری
شوند. معمولاً اين کودکان تا زمانی که به رشد مطلوب دست یابند و اين روند
مثبت حفظ شود. حداقل ماهی یکبار توسط پزشک بررسی میشوند.
معمولا براي همه کودکان سوءتغذیه اي مکمل مولتي ویتامین/مینرال از جمله
آهن و روي توصیه مي شود.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 31:
«fe ay ® 0
بسترى شدن در بيمارستان
©اغلب كودكان مبتلا به “02004 به صورت سريايى درمان مىشوند و
بسترى كردن به ندرت لازم مىشود. وقتى كه وضعيت سلامت كودكان
نكرانكننده است يا هنكامى كه ۲/۱۳) خیلی شدید است» درمان سريايى
کودک نتیجهای ندارد و باید کودک را بستری کرد. در کودکانی که از
خوردن غذا امتناع میکنند و در نتیجه میزان کالری توصیهشده را
نمیتوانیم از راه دهان به آنها برسانیم» از لولههایی استفاده میکنیم که از
راه بینی وارد معده آنها میشودیوال ععمبسیم())) و از اين
طریق غذا را به حالت مایع در طول شب وارد معده آنها میکنيم. یا
در کودکانی که نمیتوانند غذا را هضم یا جذب کنند بايد از تغذيه
وریدیه اس لصوم لده۳ )۳۳ ) استفاده شود.
‘Tehran University of Medical Sciences
صفحه 32: