صفحه 1:
صفحه 2:
sh 09371785437
میم
صفحه 3:
cal ترمز قسعتی از سیستم ترمز وسایل نقلیه است که با به وجود آوردن اصطکاک با دیسک یا کاسه ترمز باعث شتاب منفی
در خودرو میشود. قدرت لین سيستم معمولاً ٠١ برابر قدرت موتور و حتى بيشتر میباشد. برای متوقف ساختن خودرییی با
وزن میک تن کهبا سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت است تولنیبه میزان ۱۵۰ کیلووات مورد نیاز است. لين توان به
صورت انرزى حرارتى (كه در برخی نقاط از لنت ترمز دمای آن به ۳۰۰الی ۸۰۰ درچه سانتیگرادمیرسد) دفع میشود.
لنت وظیفه داردیباتولد نیروی اصطکاکی مناسب انری جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تاثیر نیروی موتور میباشد را
گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند. و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید که با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به
حالت سکون و ی از سرعت آن کاسته میشود.
لنت بلید ضریب اصطکاکی بالا و پایدارداشته وبا تغیبرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست تدهد و همچنین بايد در
مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.
sh ooariresuer
fppt.com
صفحه 4:
النت ترمز در سال ۱۹۰۲ توسط فردرییک لنکستر اختراع شد. در گذشته لنت از ترکیب پنبه نسوز و سیمهای
مسی و تارهای روی کهبه طور گشاد و شل بافته شددلند تشکیل میشد. لین ترکیب پس از مدتیبا رزین توام
wo ترکیبی آميخته برهم تشکیل دادند کمیه ضورت نوار آماده میشد و چون انعطاف پذیر بونبه هر شعاعی
که لازم بود بر روی کفشک به صورت چسبی یا به صورت پرچ قرار داده میشد. بعد از آن لنتها از آزست ساخته
میشد ولی امروزه استفاده از آزبست Ng gine
sh o9ariressr
fppt.com
صفحه 5:
بدون آزیست ارگانیک
نیمه متالیک
کم متالیک
زینتری
سرامیکی
sh o9ariressr
fppt.com
صفحه 6:
(رکانیک یاآلی غیرآزیستی
واد مازنره
انواع الیاف مصنوعی شیشه . الیاف آرامید (الیلفی که جایگزین آزبست شده و در صنایع فضلیی و نظامی کاربرد فراوان
داشته و دارد . مثلا در ساخت جلیقه ضد گلوله و در بدنه شلتل های فضلیی) و الیاف ارگانیک ( آلی ) طبیعی استفاده
ميشود . ابن مواد براى تقوبت مواد تشكيل دهنده لنت بكار مى رود
fo
۲ Ips
لين لنت ها بدليل داشتن ساختار ترم بسیار بی صدا کار می کنند, از لین نوع لنت در ماشین آلات صنعتی نیز استفاده
ی شود كمبى صدا بودن آنها علت اصلى لين انتخاب مى باشد . لما لين لنت هابه دليل نرم بودن و كيرايى بالا از دوام
ى نسبت به لنت هاى نيمه متاليك و متاليك برخوردار صا وقتى كه قرار باشد در دماهاى بسيار
بالاى ترمز كيرى كار كند. البته يكى از دلابل كوتاه تر شدن عمر آنها انتقال حرارت نسبتا ضعيف اين نوع لنت مى باشد
كه باعث مى شود حرارت آن بالا رفته و بطور كلى بالا رفتن حرارت لنت باعث كوتاه شدن عمر آن می گردد.
édpboani7 e547
صفحه 7:
+ فوارد فنع استفاره
برای خودرکتیی که در ترافیک شهری تردد زیادی دایند . منند تاکسی و ماشین های پلیس و ماشینهای باری سبک
انتخاب مناسبی تمی باشند.
7وبلوه و
fppt.com
صفحه 8:
شمه هتالیک .ها نااداه/ازجه5,
يها هال
:مراد تشلّیل رهنره
بيش از نيمى از وزن انها را ذرات آهن و استیل تشکیل می دهد . همچنین در ساخترآنها از مقدیر بای گرافیت
که با کک نفتی ممزوج شده استفاده گردیده است
Llp وثاربرد
لين موادبه کمک ذرات فلز باعث عی شود كه لين نوع لنت انتقال حرارت خوبی داشته باشند و حرارت را به خوبی به
ديسك انتقال دهند و در نتيجه خنك تر از لنت هاى اركانيك كار كنند . نتيجه لين نوع طراحى قدرت كيرليى ترمز
در دماهاى بالاعى باشد . لين خنك ماندن سيستم باعث طولانى شدن عمر لين نوع لنت عى شود. همجنين لين لنت
ها براى خودروهليى که در ترافيك شهرى رفت و آعد زيادى دايند وبيا بار سناكين.با خودرويشان جابجا عى کنند
انتخاب مناسبى عى باشد . براى خودروهليى مثل تاكسى هاء خودروهاى يليس و آمبولاتس صدا و كرد وغبار يتم
ate ofr نیست ولی هزينه نكهدارى فاکتور مهمی به حساب می آید.
۳
صفحه 9:
‘Low Metal Jings clacd
Ce aero
درلنت های کم متال در حدود 1 ۲۰ وزن لنت را فلزات مانند آهن و استیل تشکیل می دهند و قسمت اعظم لنت الیاف
و مواد ارگانیک و غیر ارگانیک موجود در لنت های 8۷۸0 ست . در اين لنت ها از روان کننده های کامپوزیث به جای
گرافیت استفاده می شود
22 ype
اغلب در خودروهاى لوكس اروبابى مورد استفاده قرار مى كرفت اين لنت ها قابليت ترمزكيرى خوبى دارند ولى توليد
صدا و گرد لنت زیادی می کنند که معمولا بدلیل آب بندی صدایی خوب خودروهای لوکس به گوش راننده نمی
sh o9ariressr
fppt.com
صفحه 10:
صفحه 11:
لت یگس
] انگلیسی: 8۲۵/6 6۲3۲۳/6)) گونهای ترمزهای دیسکی میباشد که در a.
لنتهای سرامیکی استفاده میشود.
QC
ترعز سرامیکی براى اولين بار در اولیل ۱۹۹۰ ظهور پیدا کرد . بعضی از تولید كنندكان وسايل نقلبه شروعبه استفاده از
سرامیکبه جای لنتهای مرسوم نیمه فلزی کردندا پاسخگوي شکایاته مشتریان خود درباره سرو صداي gla Cal
ترمز, گرد وخاک و فرسودگی باشند. بسیاری از لین لنتهای سرامیکیبه وسیله 160100190 تولید میشدند. تولید
کنندگانبا دنبال کرد
0180 خود را معرفی کردند . لنتهای سراميكي موجود دربازار طراحی شده لندتا جایگزين لنت ترمزهاي سراميکي
بجای لنتهای نیمهفلزی. از
شیوه 601710. ترمزهاي 05:05 :1321 و دیگرترمزهای موجود دربازار مواد سرامیک بنیادی
شده و عملکرد ترمز را روی وسایلی که از آغز بهلنتهای سرامیک بنیادی تجهیز شده بودند را پهبود بخشد.
sh ooariresuer
fppt.com
صفحه 12:
joel
صفحات دیسک سرامیکی تشکیل شده از الباف کرین و چند نوع رزین هستند که در سا
sh ongriresugr
fppt.com
صفحه 13:
ع د 77
تعقیقات و ازهایتژ ها
دیسکهای ترمز سرامیکی برآی اطمینان از استحکام و پایداری تحت سختترین و دقیقترین آزمایشها قرار گرفته
اند. در یکی از این آزمایشها متخصصین کارخانه پورشه مجموعاً ۲۵ بار سرعت پورشه ٩۱۱ توربو را از ۲۷۵
كيلو ساعت به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رساندند . در مرتبه یازدهم از میزان اصطکاکی که اندازه گیری شد.
مشخص شد که تا ٩۰ درصد اصطکاک اولیه است که بلید گفت چنین رویدادی درحد معجزه در دنیای ترمز بوده جرا
که در دیسکهای ترمز معمولی در چنین شرایطی کارلیی آنها حداقل
میزان متراژ مورد نیز برای توقف در مرتیه یازدهم از سرعت ۹۶ کیلومتر تا توقف کامل با دیسکهای فلزی ۵۷ است
درحللی که لین مسافت با دیسکهای سرامیکی تنها ۴۰متر است . البته لازم به ذکر است که لین
استفاده از هیچگونه سیستم کمکی نرمز همچون ۸.1.8 انجام شده است که این یکی از سنتهای رایج را در
از ۵۰ درصد از یین میرود. همچنین
از ترمز بدون
کارخلنه پورشه است . شرکت Calls 3! JLo ace (Surface Transforms )ST خود را در تولید مواد
درجه یک سرامیک با فیبر کرین و تولید نسل جدید دیسکهای ترمز با عملکرد بالاه سپری کرده است . ٩۳ به
وصادقانه روی آزملیش ماشینها هم در جاده و هم در مسیرهای سخت. سرمایه گذاری کرده است . تست
ات دیسک و نیژ استفاده در
ومبیل در مسابقات سخت. بکار میرود.
۳
صفحه 14:
—
لین امربا نقشه برداری از شتابها و شتابهای منفی از حرکتهای واقعی. حاصل شده است . ٩ همچنین آزمایشهای
International ,» وصناعه 8216 انجام داد که شرکت آزمایش گیری مستقلی است که نتلیج عادلانه
آزمایش را فراهم میکند. آنها در 1311 آزمایشهای پاشیدن نمک و بخ زدگی را انجام دادیم در جلیی که قبل از آزمایش
به دیسک لب نمک پاشده میشد و قبل از انجام آزمایش دیسکها تا منفی ۲۰ درجه سانتیگراد سرد شده آزمایش پاشیدن
نمک در دماهای متفاوت و سرعتهای مختلف انجام شد . سپس همان دیسک در معرض آزملیش نابودی قرار میگیرد که
در لن 5٠ ترمز بشت سرهم كرفته شود. لين ديسك كاملاً بدون عيب حتى بعد از شوكهاى سنگین در دمای ۱۰۰۰درجه
سانتيكراد باقىماند. ديسكهاى استيل در لين أزمليش دوبار شكسته شدند. ماده بكار رفته در لين آزمليش: لنت هاتى
جنس سراميك غنى شده با فيبر كربن(01*1800) است كه توسط يروسدهاى انحصارى '51 توليد مىشود. در اين
بروسهها بيوند كربن - كربن تبديل به بيوند كربن - سيليكون كربيد (00) 51 0)) مىشود از موفقيتهاى لين شركت
ميتوان ب توليد مرغويترين فيبرهاى غنى سازى شده به منظور توليد ديسكهاى يكبارجه تا نمونههاى سراميكى تكه تكه
fppt.com
صفحه 15:
pf cuales مرافيث رو فلس
يكى ازتفاوتهاى اصلى بين مواد سراميكى و ترمز نيمه فلزی لین است که لنتهای سراميكى الياقيد استيل ندارفد . استيل
ایجاد مقاومت کرده و گرما را از گردنده(۲01:0۳5) منتقل میکند ولى اين لنت در عين حال سروصدا ايجاد مىكند
عمل كرده و باعث خوردگیگردندهمیشود. جايكزينى مواد سراميكى و فيبرهاى مسى به
عاى: السعيل ابا عررسكه- لهاي سورشكي» مشفاق بالآبسن: زا Ie gage SNE Ley
تحمّل كنند. سريعتر به حالت اول خود باز كردند. خردكى كمترى ايجاد كنند و سر وصداى كمترى ايجاد كنند. لنت ترمزها
همچنین استیل مانند سمباده
دیگر قیزقیژ نمیکنند زیرا ترکیب سرامیکی صدایی را که خارج از گستره شنوایی انسان است. ایجاد میکند . خصوصیات
ديكرى كه كمك مىكند لنتهاى سراميكى كاملأجى سرو صدا باشد وجود ججمفرهاء روزندها و لايى هاي عليق است. لين امر
به كاهش صداى لرزشها نيز كمك مىكند. اسلانها(5105). شیارهایی هستند که به صورت عمودى. قطرى يا افقى در
لنتها برش داده شده اند ایا تغیبر فرکانس لرزش از سطح قلبل شنيدن .به سطح بالاترى كه خارج از كستره شنوليى انسان
است. سرو صدا را كاهش دهند.همجنين اين اسلاتها با ايجاد مسيرى براى خروج كازها و كرد و خاک در دماهلى بالأى
خردگي ترمز کمک میکنند.
sh o9ariressr
fppt.com
صفحه 16:
مت
نز میس
یکی از خصوصیات و ویژگیهای منحصربهفرد دیسکهای سرامیکی نوع ساختار سطلح آن است که میزان
اصطکاک آن ۲۵ درصد بیش از میزان اصطکاک برروی صفحات دیسک فولادی رلیج است که این موضوع در
لحظات آغازین ترمزگیری از اهمیت زیادی برخوردر است. بنبراین در شرايط توقف گیریهای اضطراری حداکتر
توان ترمز در همان لحظات اولیه در دسترس راننده قرار دارد و دیگر نیازی به استفاده از تکنولوژیهای کمکی
ترمز همچون ۲.19.0 و 8.8.۳ نیست.
sh o9ariressr
fppt.com
صفحه 17:
نت هار عدلگرد ال
شلید فکر کنید در خودروهای مسابقهای شتاب حرف اول را میزند. ولی رانندگان حرفهای به شما خواهند گفت که ترمز هم
به همان اند
اهمیت دارد. هر چه باشد وقتی به دیواره پیست یکوبید. نمیتوائید مسابقه رایبرید. به یاد داشته باشید که در
همه خودروهاء .به خصوص در خودروهای مسابقهای, ترمز فقط وظیفه متوقف کردن خودرو را بر عهده ندارد بلکه به هندلینگ
خودرو سر پیج ها هم کمک میکند. یه لین ترتیب. با لين که به نظر میرسد خودروهای مسابقهای در طول مسابقه تخت كاز
.به بيش میریند. ولی بلیدبدانید. ترمزها هم کارشان را خیلی خوب انجام میدهند. لنت های عملکرد الاو سایر قسمت های
سيستم ترمز بايد بتوانند از عهده کار بر بيایند. یکی از مهمترین خصوصیات ترمزهای عملکرد - بلا این است که میتوانند
كرما را دفع کنند. اگر لنت ها زیاد از حد داغ بشوند. ترمز میبرد و گاهی روغن نرمز هم به جوش میآید. وقتی اجزاء سیستم
ترمز زیاد داغ بشهنده ترمز میبرد و نیروی متوقف کننده از دست میرود. رانندگان خودروهای مسابقهای هميشه نگران بریدن
ترمزها هستند, به همین خاطر بیشتر ترمزهای عملکرد الا از سرامیک ساخته میشوند. بعضی خودروهای مسابقهای شروع به
استفاده از موادی نظیر فیبرکرین کرداند. هم لنت های سرامیکی و هم لنت های فیبرکربنی سبک هستند و PRL AS
ه همين خاطر در طول مسابقه تيز و قوى باقى مىمانند. تنها عيب آن ها قيمت بالا
ان است.
sh o9ariressr
ممع امم
صفحه 18:
دام ات رز نامب طودرو WS رت ۱۹
باعث سایش سریعتر رهتور می شود.
سنگین تر بوده و بر میزان مصرف سوخت تثیر درد با دوم با عملکرد خوب
برای گرم شدن نياز به زمان دارد.
سرعت سایش بيشتر و توليد غبار بيشترى دارد. 2 كم صداء دوستدار محيط زيست
كران
رين عملكرد؛ فوق العاده با دوام. سبک وزن
sh o9ariressr
fppt.com
صفحه 19:
5 93717957
.
صفحه 20:
fppt.com