الهیات، دین و معنویت

تفسیر موضوعی قرآن آیه الله مکارم شیرازی (گردآوری علیرضا کمالی) قسمت سوم

مکارم-تفسیر-موضوعی-قرآن-کریم-2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

  1. mahdi.renjer

    خیلی مضخرف بود
    حیف پولی که پرداخت کردم
    ناراضی ام

نظر خود را بنویسید

تفسیر موضوعی قرآن آیه الله مکارم شیرازی (گردآوری علیرضا کمالی) قسمت سوم

اسلاید 1: تفسیر موضوعی قرآن کریمآیه الله مکارم شیرازیگردآوری: علیرضا کمالی

اسلاید 2: منبعتفسیر موضوعی قرآن (برگرفته از تفسیر نمونه)آیه الله مکارم شیرازیگردآوری :علیرضا کمالیدفتر نشر معارفچاپ53قم1396

اسلاید 3:

اسلاید 4: بخش ششم روابط اقتصادی

اسلاید 5: انفاقمَّن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً کَثِیرَةً وَاللّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ . بقره 245

اسلاید 6: كيست كه به خدا قرض الحسنه دهد، تا خدا بر آن چند برابر بيفزايد؟ خدا تنگدستى دهد و توانگرى بخشد و شما به سوى او باز گردانده مى‌شويد.

اسلاید 7: این آیه دلالت بر انفاق دارد. وام دادن به خداوند به معنای انفاق فی سبیل الله است و به گفته برخی مفسران، انفاق هایی است که در راه جهاد داده می شود. اضعاف جمع ضعف بر وزن شعر به معنای دو یا چند برابر کردن چیزی است. در قرآن مجید از انفاق تعبیر به قرض شده است .

اسلاید 8: زکات، عامل پاکی فرد و جامعهخُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاَتَکَ سَکَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ توبه 103

اسلاید 9: از داراييهايشان صدقه بستان تا آنان را پاك و منزه سازى و برايشان دعا كن، زيرا دعاى تو مايه آرامش آنهاست، و خدا شنوا و داناست.

اسلاید 10: این آیه به عنوان یک قانون کلی به پیامبر (ص) دستور می دهد از اموال آنها صدقه ( زکات) بگیر. این آیه دلالت بر زکات که عامل پاکی فرد و جامعه است دارد. کلمه من که برای بیان تبعیض است نشان می دهد زکات همواره جزئی از مال را تشکیل می دهد نه همه آن را .

اسلاید 11: مفاسد و آلودگی هایی را که در جامعه به دلیل فقر و فاصله طبقاتی و محرومیت گروهی از جامعه به وجود می آید با انجام زکات- فریضه الهی- از بین می رود

اسلاید 12: حکم زکات هم پاک کننده فرد و اجتماع است و هم نمو دهنده بذرهای فضیلت در افراد و هم سبب پیشرفت جامعه. در معنای آیه این احتمال داده شده که فاعل (تُطَهِّرُهُمْ ) زکات باشد و فاعل (تُزَکِّیهِم) پیامبر (ص).

اسلاید 13: عبارت ( وصَل علیهم ) در این آیه نشان دهنده این است که حتی در برابر انجام وظایف واجب باید از مردم قدردانی کرد و به خصوص از طریق معنوی و روانی انها را تشویق کرد

اسلاید 14: در حدیثی از امام سجاد (ع) آمده است: صدقه در دست بنده نمی افتد مگر اینکه قبلا در دست خدا قرار گیرد ( نخست به دست خدا و سپس به دست بنده می رسد) حتی در روایتی تصریح شده که همه اعمال آدمی را فرشتگان تحویل می گیرند جز صدقه که مستقیما به دست خدا می رسد..

اسلاید 15: زکات یکی از عوامل مهم عدالت اجتماعی ، مبارزه با فقر و محرومیت، پر کردن فاصله های طبقاتی، تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی، پاک سازی روح و جان از حب دنیا و مال پرستی و خلاصه عامل بسیار موثری برای قرب الهی است

اسلاید 16: از روایات استفاده می شود که اگر همه مسلمانان زکات اموال خویش را به به طور صحیح و کامل بپردازند هیچ فقیر و محرومی در سرتاسر کشور اسلامی باقی نخواهد ماند. ادای زکات باعث حفظ اصل مالکیت و تحکیم پایه های آن است. در حدیثی از امام کاظم (ع) آمده است: اموال خود را به وسیله زکات حفظ کنید.

اسلاید 17: خمس، دستور مهم اسلامیوَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقرْبَى َوالْیَتَاَمى وَالْمسَاکِینِ َوابْنِ السَّبِیلِ إِن کُنتُمْ آمَنُتمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا یَوْمَ الْفُرْقَانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَاِن انفال 41

اسلاید 18: و اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز فرقان كه دو گروه به هم رسيدند نازل كرده‌ايم ايمان آورده‌ايد، بدانيد كه هرگاه چيزى به غنيمت گرفتيد خمس آن از آن خدا و پيامبر و خويشاوندان و يتيمان و مسكينان و در راه ماندگان است. و خدا به هر چيز تواناست.

اسلاید 19: در آغاز آیه می فرماید: بدانید هرگونه غنیمتی نصیب شما می شود یک پنجم آن از آن خدا ، پیامبر و ذی القربی و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است. این آیه دلالت بر خمس این دستور مهم اسلامی است.

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید