صفحه 1:
كاد سيج يعنى دهكده ظلم و دانش ایران!1 مادسیج: شبكه لا ۳ ۳ ‎earn]‏ ل

صفحه 2:
(۳0

صفحه 3:
95 The Oriental Emp about 600 B.C

صفحه 4:
ماد ها چه کسانی بودند؟ *مادها مردمانی بودند از نژاد اریایی که در حدود سالهای 0 تا 2500 قبل از میلاد اي ميدانند.

صفحه 5:
#محققان نام این حکومت را برای نخستین بار روی لوحه های گلی آشوری ها بيدا كرده اند كدر سالنامه های شلما نصر سوم پادشاه آشوری برای اولين بار از ايرانيان نام برده شده است. © مادهادر جنوب شرقى نزدیک همدان امروزی مستقر بودند

صفحه 6:
نخستین اشاره به قوم ماد در کتیبه‌ای است که گزارش حمله شلما نصر سوم یه سرزمین موسوم به پارسوا, در کوه‌های کردستان, (سال ۸۳۷ ق م) بر آن ثبت شده. مادها از نژاد هند و اروپایی به شمار می‌روند و محتمل است که در تاریخ هزار سال قبل از میلاد از کناره‌های دریای خزر به اسیای باختری امده ‎onal‏ آکنون با کاوش در مناطق غرب ایران از مادها آثاری در تپه هگمتانه در دست است. تپه هگمتانه تپه ای تاریخی با پیشینه‌ای متعلق به دوران ماد است

صفحه 7:
#در کتیبه‌های تیگلت پلسرسوم که در قرن هشتم پیش از میلاد نوشته شدهاست, و سناخريب و اسر حدون و شلما نصر سوم نيز به مادها اشاره كردهاند.

صفحه 8:
سرزمین ماد ۶۷۵ پ. م

صفحه 9:
#اين سوزمین دربرگیرنده بخش غربی فلات ایران بود. سرزمین آذربایجان فعلی در شمال غربی فلات ایران را با تام ماو گوچک و ناجیه آمروزی کردستان: نهران (ری), حوزه شمال غربی کویر مرکزی و همدان را با نام مادبزرگ می‌شناختند. پایتخت ماد در گذشته هگمتانه نام دای نام داد.

صفحه 10:
#اين قوم, در کوههایی که به عنوان جایگاه خود در ایران انتخاب کرده بودند, مس, آهن, سرب, سیم و زر, سنك مرمر, و سنگهای گرانبها بدست آوردند و چون زندگی ساده داشتند, به کشاورزی بر دشتها و دامنه تپه‌های منزلگاه خود پرداختند.

صفحه 11:
#هرودوت تاریخ نویس یونانی درباره ماد ها می گوید :آنها به شش قبیله تقسیم می شدند: بوس ‎tly‏ ‏پارتاکن ها, ستروخان هاءآریزانت ها,بودی ها و مغ ها #فرودوت انشاره مى كند كه مادها على رغم أينكه بصورت طایفه های جدا ازیکدیگر زندگی می کردند ولی در مواقع بروز خطر و پیروزی بر دشمنان با هم = شدند

صفحه 12:
یکی از کتیبه‌های آشوری از شخصی به نام دیااکو, بیست سال قبل از تاریخ انتخابش به عنوان شاه مادهاء نام می‌برد. اين شخص آغاز کننده چند شورش برعلیه دولت أشور است که یرای کواباندن آنهاء حصور شخص اميراثور آشور سارگن دوم لازم است. دیاکو و تمام اعضای خانواده اش به تبعید محکوم می‌شوند و نام او در کتیبه‌ها دیگر نمی‌آید. بیست سال بعد. دیاکو به عنوان شاه ماد انتخاب می‌شود و با پایه گذاری دولت ماد, به عنوان یک دمن متم رکز آشور. دوباره به صحنه تاریخ بازمی گردد:

صفحه 13:
#دیااکو در ‎VYA)‏ پ. ‎Ce‏ به شاهی رسید و شهر همدان (هگمتانه آنروزگار) را پایتخت خویش قرار داد. وی دستور ساخت هفت دیوار تودرتو و استوار را در همدان داد که درون اين دیوارها باغ و بیشه و بوستان فراوانی پدید آوردند. اين سازه شگفت‌انگیز پایتخت ایران آن روزگار بود. دیااکو ۵۳ سال پادشاهی کرد. مدت زمانی پس از شکست دیاکو از سارگن دوم شاه آشور, فرزند و جانشین او, فرورتیش, قدرت رهبری رابه دست كرفت و در برابر آشوریها به پا خاست.

صفحه 14:
#پس از دیاکو, فرورتیش ۲۲ سال (دوره حکومت: ۶۵۲-۶۷۵ پ. م.) حکومت کرد و قبائل ایرانی را به اطاعت کشید. انگاه وارد جنگ (۶۷۲ یا ۶۷۳ ق. م.) با دولت آشورشد ولی در برابر آشوریها شکست یافت و کشته گردید. فرورتیش بر سرزمین ماد از حدود ری تا اصفهان و آذربایجان و کرمانشاه و کردستان و همدان سلطنت می‌کرده‌است.

صفحه 15:
*پس از فرورتیش رهبری مادها را خشتریته(دوره حکومت: ۶۲۵-۲۳ پ. م.) در دست گرفت. خشتریته اولین پادشاهی است که پادشاهی ماد را در غرب فلات ایران تشکیل داد. به دنبال حمله مجدد آشور به مادها خشتریته برای پایان دادن به حملات آشور با ماننا و سکاها پیمان دوستی بست و عملاً با آشور وارد جنگ شد. داستان ‎Cally‏ مسکاها در مار حطا است دولت ماد در این فاصله قدرت خود را مستحکم کرد. خشتریته در سال ۶۲۵ پ. م. در كذيك 3

صفحه 16:
#پس از خشتریته, پسرش هوخشتره(کی آخسارو) (کیخسرو را صورت افسانه‌ای هووخشتره فرمانروای بی نظیر وبی مرگ اوستا و شاهنامه می‌دانند.) (دوره حکومت: ۶۲۵ تا ۵۸۵ پ. م) به شاهی رسید. هووخشتره اولین یادشاهی است که یک سلطی سراسری را در ایران تتكيل داد و ایران را به عنوان یک قدرت مهم جهان آن زمان مطرح کرد

صفحه 17:
#ایشتوویگو(دوره حکومت: ۵۵ تا ۰ پ. م) واپسین پادشاه ماد و جانشین هووخشتره بود. در مورد حكومت او اطلاعات زيادى در د ست نيست و بيشتر روايات يونانى و پارسی, به اواخر سلطنت اوو نابودى حكومت ماد به دست ‎ans‏ ‏تررق اشاره م ىكنند.

صفحه 18:
#فرهنگ معین در مورد دین مادها چنین می‌گوید: *از مذهب ماد نیز اطلاع درستی در دست نیست ولی از تصویر برجسته‌ای که در «قیزقایان» از دوره ماد بيدا شده و آن پادشاه و روحانی را در دو طرف مشعل آتش نشان می‌دهد, برمی‌آید که مادها هم میتراپرست بوده‌اند و اگر گفته تاریخ نویسان راست باشد که زردشت از كنار درياجه «چیچست > برخاسته بايد كفت مادها نیز به دو نیروی آهورامزدا و اهریمن عقیده داشتند, بنابر عقیده همین محققان مغ‌ها که طایفه روحانی مادها بودند, مذهب را با سحر و جادو آلوده ساختند و زردشت چون خواست دین را پاک گرداند مغ‌ها پر او شوریدند و وی به ناچار به باختر رکه در الجا دين خود را کی

صفحه 19:
#برخی از زبانشناسان معتقدند که زبان کردی به طور قطع از بازماندگان زبان مادی است. اما با این حال برخی دیگر زبان های ایران مرکزی را نیز بازمانده زبان مادها می‌دانند.

صفحه 20:
*تپة حسنلو که در ۷ کیلومتری شهر نقده قرار دارد. یکی از تپه‌های باستانی ایران است که قدمت آن به بیش از ۶ هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. معروفترین اثر باستانی یافت شده در اين محل جام طلای حسنلواست که ‎pas a,‏ آهن تعلق داشته و دردر موزه ایران باستان نگهداری می شود. *تپه باستانی حسنلو در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه, و ‎٩‏ کیلومتری شمال شرقی شهرستان نقده بين دهکده‌های امین لوو حسنلوواقع شده‌است. این تپه به مناسبت نام دهکده مجاورش حسنلو نام گرفته‌است.

صفحه 21:

صفحه 22:
© عقيده دكتر دايسون رئيس هيئت مشترك ايران و آمريكا ده دوره متمايز سكونت در تيه حسنلو موجود است و از قدیم به جدید یعنی از دوره دهم شروع و به دوره یکم که آخرین دوره‌است ختم می‌شود. دایسون تاریخ تقریبی سکونت در دوره دهم را به ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهد و دوره نهم و هشتم تا هفتم را بین ۶ هزار و سه هزار پیش از میلاد می‌داند. از سه دوره دهم و نهم و هشتم اطلاعات زیادی نداریم و مدارک کافی نیز در دست نمی‌باشد و اميد می‌رود با ادامه حفاری در تپه حسنلو نکات تاریک اين سه دوره کاملاً روشن گردد.

صفحه 23:
*از دوره هفتم تا دوره اول اطلاعات بیشتری موجود است و شواهد باستان‌شناسی و حفریات در حسنلو وجود اين دوره‌ها را کاملاً تآئید می‌کند. در دوره چهارم 1300 تا 800 ق. م - همان دوره آتش سوزی بزرگ - است. در اين دوره تمدن بسیار درخشانی در حسنلو وجود داشت و ساختمان های آن از سنگ ساخته شده بود. دوره سوم سکونت در تیه حسنلو به دوره ی مادهاوهخامنشی وکمی قبل از ان است ودورهی دوم دورهی کامل پارت ها وساسانیان است ودورهی اول که بسیار ضعیف است به اواخر ساسانیان واوایل اسلام مربوط است.

صفحه 24:

صفحه 25:
اثار فه از حفاری های ‎gi Se te‏ اشیای قابل موجه ورزر شید ی که باکیون در ‎Lisl gis‏ مختلف تپه حسنلو- به ویژه از گورهای قدیمی پیرامون آن- به دستت آمده ات :نموته کافلی از صنایع ساکنان غدیعی این ناحیه را تشان مي دهد. این اشیاء شامل آشیاء‌استخوانی ‎Sins‏ اشیاء نقره ای اشیاء طلايی ومفرغی است.

صفحه 26:
— ee ۳

صفحه 27:
#اين جام در تابستان 1985 م به وسیله "رابرت دایسون" از تپه حسنلو کشف شد. اين ‎ele‏ یک پارچه طلايى بيست سانتى متر بلندی و بیست سانتی متر قطر دارد. اين كشف در تازيخ باستان شناسى ایران و چهان يكى از مهم ترين اكتشافات علمى و از نادرترين آثار تاریخی, دینی و هنری دنیای باستان به شمار می رود

صفحه 28:
#قلعه زیویه که در گذر زمان در زیر خاک مدفون شده بود, در سال 1325 و با بارش های شدید برف و باران کم کم از زیر تپه بیرون آمد و با تحقیقات باستان شناسی بیشتر که رابرت رایسون, باستان شناس ‎lS pol‏ انجام داد, به طور کامل از زیر خاک بیرون آمد.

صفحه 29:
#اما در فاصله سال های 1323 تا 1325 شخصی به نام ايوب رب نوع (يا ايوب ربنو) شروع به كاوش در اين منطقه كرد كه در اين مدت نه تنها صدمات جبران نايذيرى را به اين اثر وارد كرد, بلكه آثار و اشياى به دست آمده از آن را هم از كشور خارج كرد و در اختيار موزه های بزرگی مثل لوور, بریتانیا, رميتاز و... كذاشت

صفحه 30:
#در سال 1354 نصرالله معتمدى دست به کار کاوش در اين منطقه شد و بررسى هايش را در دو فصل مخت مختلف, تا 1373 ادامه داد. او در اين مدت توانست آثار ارزشمندی .را از پیشینه این تپه باستانی کشف کند #با اين حال. اين نقطه پایان فعالیت های باستان شناسی در تپه زتویه نبود ابن فعاليت ها از سال 1378 و توسط سیمین لک پور باز هم ادامه پیدا کرد و او بعد از 11 فصل در اين منطقه, د تحقیقات پیشینیان را كامل كرد ©در اين مدت راه يله هاى سنگی, فضاهای جانبی و تالار ستون دار كه از شاخص ترين بخش هاى قلعه است

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:
برای عضویت در شبکه د انشجویان ایران عدد ۱ را به شماره زیر پیامک کنید ۱۰۰9۸99 1 ۷۵۲ 0

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان