صفحه 1:
ese ee) تا
اهداف و چارچوب هاي تحلیل تمرکز زدايي
الاك رس
مر
صفحه 2:
:مقدمه
* تمركز زدايي يكي از بزركترين تغييرات ساختاري دربرنامه
اصلاح نظام سلامت است
ال ۱ كت براي انجام تمركز زدايي
وجود ندارد.
lly ey © الم یاسی. مديريتي و سازماني
کشور صورت پذیرد.
صفحه 3:
اه لت
٠ عدالت (بهج©)
* كيفيت (CN
8 ۱ لس سینت
س رن سب 8 وا را
۱
تسه
۰ شفافیت (تراز) مالي EO (
صفحه 4:
كارآمدي
بطم
عدالت
رف
سرت
شفافیت مالي
۳ 7
وه
صفحه 5:
اهداف تمرکززدایي
ا 0
eee
بود كارابي استفاده از منابع از طريق هم سو كردن مقامات محلي در خصوص
ا ا ا
۲ رن اساه ارتباط نزديك
Wis See See
1
1
eae ل
صفحه 6:
۱ Strat:
* بهبود باسخكوبي؛ شفافيت عملكرد و قانون كرايي از طريق ادغام ارائه خدمات
درساختار مديريتي محلي.
افزایش مشارکت شهروندان در اراته دسا تلاوت ار طری ایساه سیستم ها و
ا ا ا ا الت للك
افرایش عدالت در ارانه حدمات از طری وانمند ساری گروه های فقیر 2100
در دسترسي به ارلئه دهندگان خدمات سلامت و در تاثیر بر تصمیم گيري بر ترکي
حدمات وهزينهها.
را ا ا ا Reet ee conte
كردش مالى از بخش ارائه خدمت.
صفحه 7:
Objectives of Decentralization
Ova جب سین
موه
سای
cry
اسم
eee
۳
هو 5
صفحه 8:
01 SSS ا
مخالفان
اغلب صاحبان قدرت در مقابل انتقال قدرت به
er oe ee pe
ام رت سای شب من ی
مخالف است سطح ملي وزارت بهداشت لست.
حرفه اي هاي بهداشت در خدمات عمومي
گروه ديگري هستند که ا 0
مخالفت مي کنند.
ارائه دهندگان خدمات در بخش دولتي
دولتهاي محلي منبع ديگري براي حمایت از
تمركززدايي مي باشند.
كه
اقدامات دموكراتيك ۳
گسترش داده اند. ۲
انجمن هاي خیریه منبع ديگري براي حمایت و
دفاع از تمرکززدايي محسوب مي شوند
صفحه 9:
,چارچوب هاي تحلیل تم رکز زدابي
eee eee COS STS)
(ee er nee رويكرد كزينه هاي مالي محلي
adits) eS CES)
SU Bere eT yy
رويكرد فضاي تصميم كيري 2-2
صفحه 10:
+ (gh QOS Ce pido 3 Sq,
روش مديريت عمومي اولين بار توسط دنيس رونديئلي و جي شبير جيما ارائه شد.
* با كمك آن میتوان طیف وسيعي از فرآيندهاي تمرکز زدايي را در كشورهاي در حال
توسعه ارزيابي کرد.
۱ SSeS NS Cy Selb
. وسیله. آن میلز و همکاران تحت عنوان" تمرکز زدايي نظام سلامت. مفاهیم
0 ا ل pe cannery
0 ا yay ser
است
صفحه 11:
۱ (elo) gh GOS Cd yi ho 3 9549 5
Oe cee SS Sone Sed eon ا
ا 1
یکسان دارند. ملد وزارت بهداشت و ادارات استاني (دارات تابعه) if
Pesta per gree yee emerge rene Tye ee fem ser Ler eG ete a eCe Ey
سلاعت . کمیسیون مستقل نظارت و باتوی ای
[۱ nc.) tn ence ies (Ca
Pepe PENT ETC on PTET eer reac s ert nit mena Reg ceaner tenn
one ener
خصوصی سازي Peerage ORES PPPS Ye reales et r-me fe] 1 (ane en)
است كه اغلب در قالب بك قرارداد النظارات متقائل از بخش خصوصي واز صندوق عمومي دولث مشخص مي كردد: مثلاً
Te 11111111111100
صفحه 12:
۱ (elo) gh GOS Cd yi ho 3 9549 5
3 ا ار Sena ave eae
الا eee ee ets See ene
eee SS eee ae eee ae ees
prone easy
1 re
صفحه 13:
۱ G06 Cet ido 9 3539
1. نقاط ضعف:
۱ sry sco ary Neate eee oP her اا
Bee Re ee re ee
Ree eee ng
2 تقاط قوت:
یك دسته بندي آسان براي مشخص کردن ساختارهاي رسمي تمرکز زدايي را فراهم میکند.
Berra ee eS) csc eee eStats >
مي شود یا ازآن سلب مي گردد.
صفحه 14:
۹ Ce deherssiica mel Past (rea cAn lant
2-0-7
Nation Private Health
ith Fund Insur
Regulatory
‘Commission for
Private Health
Insurance
صفحه 15:
eee eee TF
Fes beer م eg SP
ا on coe rome ea Cone eae epee]
٩ ye pele eae see Pe Pee ey
* رویکرد گزینه هاي مالي محلي در واقع به تحلیل هزینه کرد اعتباات محلي و ملي بخش سلامت در
كشورهايي که به صورت فدرلل اداره ميشود مي پردازد.
9
.اختيار داشته و منابع قابل ثوجه محلي نيز در اختيار دارند.
اريخي در نهادینه شدن قدرت و
صفحه 16:
محدودیت رویکرد گزینه هاي مالي محلي-
٠ در بسياري از كشورهاي در حال توسعه منابع
Nee ل ال 0
٠ تخصيص منابع قابل انتقال در ميان دولتهاي محلي
ا ل cul olor sylaw
صفحه 17:
eae eS
00
نسبت یه دولتهاي دیگر مناطق دارند
0 ببب001 ا ME EOOMEte LUNE
poe 2 Len NN Date لیجاد ميکنده
عدف 1) معتقد لسطيرئعتمد لستكه يفتارورا بسرويشمودهد و منجر به عملكرد بهتر در ساختر منطقه
ans!
ROR Nee
re ear ve Por Var recep cmt See eA
Fe ETC Petes ec rar mer Seaver es Seed
باشد.
صفحه 18:
Onto Se Ip ee eee زا ار
55
* مناطقي كه داراي شبكه هاي شهري نيستند به نظر مي رسد كه بايد از نقث
5
۱
0 داشته باشند.
* تمركززدايي تنها در مناطقي كاربرد دارد كه تاريخجة قوي ازلدةت 01:-90) داشته باشند و بقية
کشورها نیز پاید به صورت متمرکز اداره شوند.
* اين رويكرد از نظر سیاسی نمی نواند ماندکار باشد و از نقطه نظر عدالت زیاد جالب توجه نیست.
Pees ee Sede coc || sae
MORO Se eres er ا
mee reson) eters
صفحه 19:
:رويكرد مدير و كارمند
اين روش توسط اقتصاد دانها ارائه شده و در ابتدا برای بررسی امکان آخذ تصمیم در مورد انتخاب
em erence ا ل ل Breen
1
cen iene Oe ie knoe eta 1
0
eee eee م ا ل ال vel
كاركتاني كه براي دستيابي به أهداف و اجراي فعاليتها مورد نیاز هستند.
BRC Sed ares arco enpe RCH Inc Foro [es el Corp Ei Ec Ca
00 ا peace
کارکنان همچنین نسبت به مدیر دازاي اطلاعات بيشتري در مورد آنچه که انجام مي دهند هستند.
1 Fr] PW pres lev) [ear reyene Ce
در اختیار مدیر تامین کنند. مدیر نیز ممکن است بخواهد عدم تقارن اطلاعات با جبران کند. اما
بدست آوردن اطلاعات هزیته هاي قابل توجهي نیاز دارد و گاهي غیر ممکن است
صفحه 20:
:رويكرد مدير و كارمند
*_ مدیر میتواند به اهداف خود از طریق ایجاد انگیزه در کارکنان دست یابد و باعث ایجاد علاقه در بین
0
ار
or
* مدیر مي تواند از روشهاي کنترل انتخابي و توبیخ براي ترغیب کارمندان استفاده کند که اين روش
eS Aa alee Re ed ل
۱ و hc) Ces Ce a
کارمندان بدست آمده است بهره مند مي شود. علاوه بر عدم تقارن اطلاعات لمعنه
1۱ 7
و چگونه مي توان منجر به بهبود پایش شد
صفحه 21:
ل ا
RRO RON TOS see ert eee Ne es ee
ارتباط موجود بين مركز و محيط مي يردازد و أن را يك رابطة بويا و بالنده مي داند. اين روش
|
مورد استفاده قرار دهد تمرکز دارد و همچنین مي تواند سياستهاي مناسبي را براي توصیه به مقامات"
سطوح ملي توصيه نمايد.
این روش مشخص مي کند که سطوح ملي چه اقداماتي مي تونند لنجام دهند تا مقامات محلي را
براي رسیدن به اهداف کسترده نظام سلامت تشویق کنند.
0 perenne arr IE momen oy ane Cre ee ey
۱ Soca
سر ۱
0
صفحه 22:
:رويكرد فضاي تصميم كير
Pe Bn a ee Cone eae te] ead enV ees rsee]
مدیر براي تحت تاثیر قرار دادن انتخاب هاي مقامات منطقه اي (کارکنان) استفاده مي کنند مشخص
کند.
اینجا اساساً دو مسئله وجود دارد:
its ener We Ew eee Ree peng Wgtog ال ا كم
CS ا ل
ال ل ا ا
Sere ene cre s Sr)
صفحه 23:
LETS سس رش
۱
در حال کشمکش با مقامات سطح ملي براي افزایش وسعت تصمیم گيري خود هستند.
فضاي تصميم كيري را مي توان بعنوان نقشه اي از شرح وظايف براي فعاليتها و درجاتي از اختيارات
مورد استفاده قرار داد.
و Fe
تواند امكان انتخاب كسترده اي داشته باشد را با طيف هاي تصميم كيري از بيش تعيين شده (محور
ا POA Sse
وی اد
اا ا FES a eg Cn CRIP een en yes
کنترل مركزي مجاز به انتخاب مي باشند. همچنین درجات انتخاب را در هر مورد مشخص مي کند.
arene Sore See re Saye ale ecco للك
معين مي كند.
صفحه 24:
مالي:
ما ومد
اختصاص هزینه ها
اختيارات در مورد قیمت ها و تعرفه
ها
ساختار خدمات
برامه ها و فرم هاي مورد تب
خودکفايي بیمارستان
تهبة دارو سيستم هاي لجستيك
برنامه هاي پیمه
مکانیسم پرداعت به موسسات
اإرداد ا مؤسدات عسومي
منايع انساتي:
حقوق ها
ارداد با كاركنان
خدمات شهري
قونین موجود
قوانین دولتي
مسئوليتهاي محلي
ميزان امكاتات
ادارات lay
مشارکت جوا
صفحه 25:
aye ig
حبك سي مسق
ae)
هاي ملي
اي جار
اساختار ار
خدمات
مات باه
خودكرداني بيمارستانها
هی پم اي
مايرم على يرم
قراردا ارال دهتدكان
صفحه 26:
CI oad cal ner)
تعريف از مسئوليت هاي ملي we Peron rere Reess)
لل لال
انتخاب در رنه
صفحه 27:
وظایف مالي و اعتباری
منایع در آمد امکانانتخاب در مورداینکه این منابع از کج تامین مي شوند؟ به عنوان مثل: آیا
oes CHIP RPS or FEC SEs tes ۱
TA eee cers ieee reer ا eNO)
ا ا ces neice ا Ute We ogre coaee ae OLE
بیمارستان به جاي مراقبت اولیه..
۱
تمامی خدمات دارندو اکر چنین استا :ایا مقامات محلي مي توانند سطح و میزان آن را تغییر دهد .
صفحه 28:
صفحه 29:
عملکرد ساختار: ارائه خدمات
برنامه هار خدمات مورد نیز و استانذاردهاي كبفيت_تا جه حدودي مقامات سطوح ملي تعیین مي کنند که چه
برنامه هابي (همانند ايمن سازي تنظيم خانواده و مراقبت مادري ) و جه خدماتي (همانند بسته خدمات بايه ابي
مناسب )رآ بایدمراکز اائه دهند. خدمات سلامت باید اائه دهند Er
هاي كيفيت ان ۱
۱
این اختيارات را تعیین تمایند؟
1۳ meee TE re aeons ar Peer eee ee ee ees eT EEE
د
Rees
حقوق و یا تعرقه خدمات.
۱۹ eae nel
سایر ملزومات فراهم میکنند.
صفحه 30:
صفحه 31:
وظایف مربوط به منابع انساني
Pes ec eae eee er cutee Se nee CL TYE a
(evi eer ee KA eS
قراردادها . آیا مقامات محلي مي توانند با کارکنان قرار داد کوتاه مدت ببندند و شرایط قرارداد را
03
خدمات شهري آیامقامات محلی می توانند کارکنان دائمي را بدون موافقت مقامات بالاتر
استخدام یا اخراج کنند؟ آیا کارمندان مي توانند توسط مقامات محلي انتقال داده شوند؟
صفحه 32:
171 عدوم © ((1
4 Resources
صفحه 33:
قواعد موجود و در دسترس
۱ Nol pee err cor cee] Oem ee ا ا Le
Op ree epee oe Per Coan eed ee ner)
2 0 9
صفحه 34:
خوانین حکومی
آيا مقامات محلي توسط مردم همان منطقه انتخاب مي شوند؟
eeea ا ا ا ل
0
اندازه و تركيب مراكز مطب هاي محلي؟
orcs eons را 0
صفحه 35:
LETS سس رش
۱
و eens eet POP
* قوانین ومقررات رسمی ممکن است اجر نکرده با تو ۳ نماینده با مدیر نقض گردد.
* درجنين موردي. لازم است كه يك نماي غير رسمي از فضاي تصمیم گيري فراهم شود تا مشخص
ال ا ا re ا 00
صفحه 36:
۱ Teed
* علاوه بر مشخص كردن فضاي تصميم كيري دولت مركزي ممكن است براي تصميم كيرندكان محلي
Laren ee ا ا ل م
ue ٍ
* لین پاداشها مي تواند به صورت اعطاي منابع مالي توسط دولت مركزي در لزاي انجام فعاليتهاي
SO nem orn ries yore creer ee) pare ee oe
co ee reer koe eee ا ا
PU peo oor yes NUE IFS. Cc. AUTOR Dectayveny Wires) ip yigere ee a PIN
رعایت دستورالعملها باشد.
صفحه 37:
۱
ae ی
گذاشت باشداین کار مي تواند با استفاده از آموزشهاي خاص و ایجاد مهارتها در مناطقی که قصد داریم اولویت
هاي مركزي را سرت رد
| oe ene ا
Fol eeeeses eres earn orc ees Sy Sears ren ye Rec ne reece cen
واکسیناسیون).
* . نهایتاً ینکه دولت مركزي به آساني مي تواند خدماتي را که به طور مركزي هدایت مي شوند فراهم کند مانند
Case nee ا ا ا ل
0
صفحه 38:
موانع اولیه در مقابل اصلاح بخش بهداشت:
eae و ی ی
فدرت در خارج از بخش بهداشت أغاز مي كردد.
پر
شهرداریها منتقل کرده است طبق نظر مجلس قانون اساسي طراحي شده تا با كمك آن منجر به بازتواني و تقویت
دموكراسي شود
* _ در بعضي موارد وزارت بهداشت در فرآیند تجبین شکل کلی تمركززدايي و یا ثاربردهاي خاص آن در بخش
سلامت دور زده مي شود.
به عنوان مثال. در اوگاندا زارت حکومت هاي محلي مسئول توسعه و بكارگيري تمرکززدايي بهدا
کشمکش دائم با وزارت بهداشت بود
در دیگر کشورهاء بخش سلات دا کرد تموكزردابي را به عهده كرفته است.
۰ وفع ات که ده ۳ و2 ,بداشت در فرآیند تمرکزژدايي کارا پیچیده و مشکل میکند. بهرحال اگر
وزارت خانه با تمرکر رکانی محال باشد و بخواهد قوب از این موضوع دفاع کته ممکن است توسط ذیتفعان که
۱
صفحه 39:
iNest ey Cry
Ce aie ۳
عم a
ی
فيه 0ت ‘toa یت
نون (a 5-5
مان جر
و
ساب نمی رت یه
م للم ۳ Sy
مسب
ات تحت
uray
صفحه 40: