کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

توانمندسازی و اشتغال زایی جوانان از طریق فناوری انقلابی ارتباطاتی و اطلاعاتی

صفحه 1:
ی 9 اشتغال‌زایی جوانان

صفحه 2:
چکیده * سیم ایرانیان در پایه گذاری علم محاسبه * انقلاب فن آوری اطلا عاتی و اینترنت * سه سال فعالیت‌های بنیاد دانش و هنر * مرکز فن آوری اطلاعات زاهدان: برنامه‌ای برای توانمندسازی و اشتغال‌زایی جوانان

صفحه 3:
پایه انقلاب فنآوری اطلاعاتی: سيستم حساب اعشارى ل ۳۲۰۴۲-۲۰۰۰۴ * فرض کنید بخواهیم دو عدد رومی زیر را در هم ضرب کنیم: 1 و 2211 FA x YY ‏یعنی‎ * نماد صفر توسط ریاضیدانان هندی و با البام از ستون خالی چرتکه آنطور که در بابل و چین باستان بکار می‌رفت ابداع شد.

صفحه 4:
کشف سیستم کسری اعشاری * ایرانیان و اعراب نمایش اعداد کسری را در سیستم اعشاری ابداع کردند: ۳۰۴۲/۷۵ * ایرانیان و اعراب همچنین قواعدی که امروز برای جبار عمل اصلى بکار برده می‌شود را کشف نمودند.

صفحه 5:

صفحه 6:
خوارزمی ۸۵۰-۷۸۰ م بزر گترین ریاضیدان قرون وسطی در خانه حکمت در بغداد مستقر شد سه اثر جاودانی بجای گذاشت: حساب هندی جبر و مقابله جداول نجومی واژه کلیدی آلگوریتم از نام خوارزمی و واه جبر از عنوان کتاب جبر و مقابله او ريشه می‌گيرند. این واژه ها بیانگر تاثیر عظیم خوارزمی در تکامل تفکر تشرى ‎peer‏

صفحه 7:
آدلارد (۱۱۶۰-۱۰۸۰م) )200 ‎Bath‏ اولین دانشمند انگلیسی جداول نجومی خوارزمی را که بر اساس سیستم اعشاری است از عربی به لاتين ترجمه کرد. سیستم اعشاری از این طریق به اروپا راه یافت و یکی از پایه های اساسی رنسانس علمی شد. يس از دو قرن سرانجام طرفداران سیستم اعشاری (الگریستیا) بر طرفداران استفاده از چرتکه پیروز شدند.

صفحه 8:
غیاث‌الدین جمشید کاشانی (۱۳۸۰- ۹م) * قواعد چبار عمل اصلی و جذرگیری اعداد کسری اعشاری را تکمیل کرد. عدد پی را تا ۶ رقم اعشار محاسبه کرد: 77 << ۱۲ اولین ماشین مکانیکی برای محاسبات معین را اختراع کرد: - برای تعیین زمان کوتاهترین فاصله سیارات - برای تعیین مختصات سیارات - برای تعیین زمان کسوف و خسوف و ساعات شرعی

صفحه 9:
سیاره یاب کاشانی

صفحه 10:
ماشین‌های مکانیکی محاسبه دويست سال يس از جمشید کاشانی Napier (1550-1617) Oughtred Leibniz (1646-1716) Babbage (1792-1877)

صفحه 11:
انقلاب ارتباطاتی و اطلاعاتی * کامپیوتر و اینترنت بشکل بی‌سابقه ای زندگی بشر را در همه شئون دگر گون کرده است. فن آوری اطلاعاتی و اینترنت امروزه زبان و فرهنگ جدیدی بوجود آورده است که اهمیت آن در دنیای کنونی همطراز زبان مادری و جبار عمل اصلى است .

صفحه 12:
از طریق کتابخانه‌های رقمی کلیه دانش و فرهتگ بشر را می‌توان ظرف چند لحظه در اختیار هر کس در هر کجای ‎Lys‏ ‏قرار داد. اشکال جدید ارتباطات مانند پیام الکترونیک ‎Shas S (email)‏ ‎(on-Line chat) bs 59) 9Siad (e-groups) Sis iS)‏ دانشكاه الكترونيك ‎Quil aid 5 (e-university)‏ الکترونیک ‎(video- conferencing)‏ دنیا را به یک اتاق درس ‎ile‏ ‏تبدیل کرده است. نمایش و کسب دانش از طریق سانه‌های ‎(multimedia) slaigS sin‏ کار آموزش و یاد گیری مفاهیم پیچیده را آسان کرده است. ‏مبارت‌های اساسی مانند املاء و انشاء درست, ترجمه, محاسبه و پردازش داده‌ها هم اکنون ماشینی شده‌اند. ‎

صفحه 13:
از دوران محدودیت های آموزشی تا عصر امکانات بیکران آموزشی در این عصر. بجای معلم. دانش آموز محور فرایند آموزش می‌شود. روش آموزش, بجای ‎AST‏ بر اساس کتاب درسی باشد. بر پایه طرح سوّال و یافتن جواب توسط دانش آموز از طریق اینترنت قرار می گیرد. دو كانكى بين يادكيرى و يزوهش از ميان می‌رود و یاد گیری تبدیل به یک عمل خلاق لذت‌بخش می‌شود. مرز بين رشته‌ها و موضوعات درسی, و مرز میان دوره‌های ابتدائی, راهنمائی. متوسطه و عالی شکسته می‌شود. a HR ‏احم = اه مد‎ Aas

صفحه 14:
نقطه عطف بزرك تاريخ انقلاب ارتباطاتی و اطلاعاتی فرصت تاریخی بی‌نظیری برای کشورهای در حال توسعه بوجود آورده است. برای اولین بار در تاریخ. ابزار توانمندسازی بوجود آمده است که بوسیله آن می‌توان شکاف میان کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه را پر کرد. اما اینترنت بخودی خود در واقع شکاف بین کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای درحال توسعه را تشدید می‌کند. زیرا شکاف بسیار عمیق‌تر جدیدی را به نام شکاف رقمی بوجود م ىآورد. باید استفاده موّثر از کامپیوتر و اینترنت را در مر کز برنامه های

صفحه 15:
* Robocup \444 * Eurocupy:-- ۱ در سیاتل : مقام اول در مسابقه رباط امداد كر ۲۳ در ژاپن

صفحه 16:
دستاوردهای دانش آموزان ایرانی ۰ در المپیادهای جبانی ° ریاضیات: ۲۰۰۰-۱۹۹۳ در ردیف اول تا دهم. مقام اول در ۰۹۸ ۱۸مدال طلا فیزیک: از ۱۹۹۵ در ردیف اول تا پنجم. مقام دوم در 44. ‎٠١‏ مدال طلا ‎pou ©‏ مقاماول در 98 و 4.42 مدال طلا ° انفو رماتیک:از ۳ در ردیف اول تا دهم. پنج مدال طلا

صفحه 17:
مراکز ‎juz‏ شده به کامپیوتر و اینترنت ۴ مدرسه : ‎FY‏ دخترانه. ۴۱ پسرانه مدرسه در تبران. ورامین ‎ros (UNESCO)‏ $2« رباط کریم. و اسلام شیر ۲ مدرسه در کز و برخوار اصفیان ۲ مدرسه در کیلان ۱ مدرسه در کاشان ۲ مدرسه در تبریز ۱ مدرسه در بروجرد ۰ مدرسه در بابل (یزودی در بابلسر) ۵ مدرسه 23 ‎(Shell) Sigal‏ ۲ مدرسه در حسن آباد قم ۲ آموزشگاه نیک و کاری توان‌بخشی رعد و گیلان ۵ یتیم‌خانه در تبران ۲ مرکز تربیت معلم در تیران و ۱ مرکز در خرم‌آباد ۴ دانشگاه علوم پزشکی تهران. الزهراء کاشان. و کیلان ۸ مرکز علمی و فرهنگی در تبران. یزد. و قمصر چند مدرسه روستایی در اطراف قزوین و جلفا

صفحه 18:
تقد ‎EE‏ بط ک “طن ۱۳ DASHTELUT ‏سس بكم‎ xs 7 ad Gulf of Oman 0

صفحه 19:
مرکز اطلاع رسانی مدارس در میر ۱۳۷۸ در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شد. شبکه مدارس تیران و حومه را تشکیل داده است. معلمان را در زمینه کامپیوتر و اینترنت آموزش می‌دهد. سایت های آموزشی برای مدارس تیه یا پیاده می‌کند. طرح های زیررا اجرا می کند: ‎ -‏ کمک به ایجاد صفحات معرف مدارس می‌کند. مسابقات طراحی وب میان مدارس بر گزار می‌کند. بولتن بحث مابین مدارس ایجاد کرده است. بین مدارس ایران و سایر نقاط جبان پروژه‌های همکاری سازمان می دهد. در سال جاری شبکه مدارس کاشان. گیلان و بابل نیز ایجاد شده است. بزودی در اهواز. رفسنجان. قزوین و تبریز.

صفحه 20:
بنیاد دانش و هنر در دبیرستان پسرانه هدایت (یافت آباد), در هنرستان دخترانه گل یاس (جوادیه) و در دبیرستان دخترانه الزهرا (تازی آباد) خط مونتاژ کامپیوتر بر پا کرده است. این تجربه بسیار پر ارزشی برای دانش آموزان است که می‌تواند موجب آشنایی با سخت‌افزار و در نتیجه رشد صنعت کامپیوتر در بین توجوانان شود.

صفحه 21:
جایزه سال ۰ ۲۰۰ شبکه ارتباط -حیات. ا لقف ارتباط -حيات شبكه اى از مدارس در جبان است كه تماس و همكارى را بين نوجوانان در سراسر دنیا ترویج می دهد. اين بویژه در زمینه پروژه هایی است مانند محیط زیست. حقوق بشر. تنش‌زدایی و همکاری سازنده که برای دوران ما حیاتی است. ۰ پروژه در ۱۴۰ مدرسه در ۴۰ کشور جیان در سال ۰۲۰۰۰ سه مدرسه از مدارس تحت پوشش بنیاد در اين شبکه فعالیت دارند.

صفحه 22:
گواهینامه مدرسه هدایت CERTIFICATE 2000 Hedayat High School has succesfully performed Tet ‏معا‎ wd Shay Petey Actoes ‘scoring tothe Life Link Friendship Schools campaign Tang place at school worldiide Care for Myself Care for Others Care for Nature Ka 02 aay aa Yer vi self link ors

صفحه 23:
شبکه جبانی مدارس اس ) 1۳08860 International Education & Resource Network در بيش از ‎٩۰‏ کشور دنیا پروژه‌های همکاری در زمینه‌های علمی و فرهنگی بین مدارس سازمان می‌دهد. کودکان و نوجوانان را قادر می‌سازد تا از اینترنت بعنوان یک وسیله آموزشی, فرهنگی و ارتباطی استفاده کنند. با حمایت بنیاد. مدرسه هدایت در میدان ابوذر تبران در مرداد ۱۳۷۹ به این شبکه جبانی پیوست. یک تیم ۷ نفره از معلمان ایران و مسئولین آموزشی بنیاد در تیرماه ۱۳۸۰ در کنفرانس سالانه اين شبکه که در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی تشکیل شد شر کت کردند. کنفرانس ۱۳۸۱ در تیرماه در مسکو بر گزار می‌شود.

صفحه 24:
پروژه امیدهای نیک ‎Project Good Hopes‏ ۲ ماه پیش از ۱۱ سپتامبر. در جولای ۲۰۰۱ در کنفرانس "آموزش در عصر اینترنت "در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی معلمان ایرانی و معلمان خارجی به اتفاق هم گروه اميدهاى نيك ‎Lb (qood hopes)‏ تشکیل دادند تا دانش آموزان و معلمان مدارس در کشورهایی که روابط رسمی ندارند بتوانند با همکاری در ژمینه های علمی و فرهنگی در جبت ايجاد رابطه مردمى ميان يكديكر كام بردارند.

صفحه 25:
مرکز فن‌آوری اطلاعاتی در زاهدان در بیمن ۱۳۸۰با همکاری استانداری سیستان و بلوچستان وشیرداری زاهدان و چندین نیاد دولتی و غیر دولتی دیگر افتتاح شد. علاوه بر آموزش عمومی در فن آوری اطلاعاتی و اینترنت : * فروشگاه الکترونیک برای کالا های دستباف زنان (960-ع) * وام‌های خرده برای توسعه صنایع مرتبط با فن آوری اطلاعاتی

صفحه 26:
فنآوری اطلاعاتی. رشد اقتصادی در ایالات متحده آمریکا: ۰ ۵/ سرمایه گذاری در 7/۱ ۳۳۰" رشد سالانه ۶ /۲۵ سرمایه گذاری در ۰/۲/۶ ۲" رشد سالانه ۳۲ ۰ سرمایه گذاری در 1۰/۵/۶ رشد سالانه با نرخ رشد سالانه ./۵/۶ استاندارد زند گی هر ۱۵ سال ۲ برابر می‌شود. این نشانگر پدیده نوین تأثیر شبکه است.

صفحه 27:
فنآوری اطلاعاتی و اشتغال زایی در هندوستان ۰ میلیارد دلار حجم تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۰۵ شر کتبای 1" و خدماتی در سال ۰۲۰۰۱ رشد /۵۰ داشته‌اند صادرات نرم‌افزار در سال ۲۰۰۱-۲۰۰۰ معادل ۵/۱ میلیارد دلار و رشد سالانه آن /۶۵ بوده است شر کتهای 1۳ در سال ۲۰۰۵ از بازار جهانی خدمات الکترونیکی ‎٩‏ میلیارد دلار عواید خواهند داشت صادرات نرم‌افزار در سال ۲۰۰۲ تا ‎٩‏ میلیارد و در سال ۲۰۰۸ تا ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود

صفحه 28:
استاندارد زبان فارسی در یونی کد 1 2) شامل: ‎ -‏ نماینده ایران در یونی‌کد با معرفی شورای عالی انفورماتیک تصحیح یونی کد بر اساس الفبای فارسی و رفع نواقص آن تبیه نرم‌افزارهای لازم برای تبدیل کدهای موجود زبان فارسی به یونی کد ؟ کتابخانه رقمی فارسی (اشعار حافظ. شاملو) برمبنای یونی کد

صفحه 29:
|e 6 Yon Froth eb | Fe Eten Fas ob eb | oh + ١-03 41 ‏مسق سسد ملق 0323 مس 38-8 صفق «دمه م36‎ 3 ۰ 38 ‏سوق تس موق مساق تلع عز‎ Elinor "ks ‏سل سبع تسج سمسصية اسهد عسستدنع‎ * 1 ee ies is dt idan dees FES Pe uw 7 7 مه ‎ala lle‏ هنت ‎Sarge nue tery cual gud ele‏ تتاو له ‎Ae‏ ‏موجی گرم دح یا شنت ‎About Us‏ ‎hae rls tp ‎Search ‏ره‎ ‎Authors is ‎Poems inside Shia » ‎Fag ual ‎Fonts ay ‎How to ‎Volunteer a ‎a ‏لقا‎ 00111011103 ‎ ‎۳ 0 7 . fl Te nna a ‎

صفحه 30:
‎pols‏ طرح‌ها ‏۰ يلاتفرم رايا آموزش برای دانشگاه‌ها و مدارس * کار گاه ربات درمدارس * کار گاه بیوتک درمدارس ‎

صفحه 31:
فرصت تاریخی بی‌نظیر برای جبش بجلو نوجوانان ایران توانایی‌های عظیم خود را نشان داده اند. فن آوری اطلاعاتی و اینترنت قادر به توانمند سازی و اشتغال زایی آنان است. فعالیتیبای بنیاد نشان می‌دهد که چنانچه بطور موّثر کام برداریم این آرمان قابل دسترسی است. نیروهای مردمی و مسئولین روشنفکر دولتی می توانند حامل این نقش عظیم تاریخی باشند و سیم خود را از اين طریق در آینده‌سازی ایران ادا کنند. براى نيل به اين هدف به همت و عزم شما نياز داريم. به نوجوانان و جوانان ایران کمک کنید تا روی پای خود بایستند و آینده را در دست بكيرند.

توانمندسازی و اشتغال‌زایی جوانان از طریق فن‌آوری انقالبی ارتباطاتی و اطالعاتی عباس عدالت امپریال کالج ،بنیاد دانش و هنر ‏www.science-arts.org خرداد ۱۳۸۱ چکیده • سهم ایرانیان در پایه‌گذاری علم محاسبه • انقالب فن‌آوری اطال عاتی و اینترنت • سه سال فعالیت‌های بنیاد دانش و هنر • مرکز فن آوری اطالعات زاهدان: برنامه‌ای برای توانمندسازی و اشتغال‌زایی جوانان پایه انقالب فن‌آوری اطالعاتی: سیستم حساب اعشاری ۳۰۴۲=۳۰۰۰+۴۰+۲ • فرض کنید بخواهیم دو عدد رومی زیر را در هم ضرب کنیم: یعنی ‏CCXXXII و XLVII ۴۸ × ۲۳۲ • نماد صفر توسط ریاضیدانان هندی و با الهام از ستون خالی چرتکه آنطور که در با بل و چین باستان بکار می‌رفت ابداع شد. کشف سیستم کسری اعشاری • ایرانیان و اعراب نمایش اعداد کسری را در سیستم ۳۰۴۲/۷۵ اعشاری ابداع کردند: • ایرانیان و اعراب همچنین قواعدی که امروز برای چهار عمل اصلی بکار برده می‌شود را کشف نمودند. سیرتاریخی علم محاسبه ادالرد 1080 AD خوارزمی 780 AD کاشانی 1380 ‏AD ADبراهماگوپبا598 , ADسیریدهارد850 , خانه حکمت 9thc. AD خوارزمی ۸۵۰-۷۸۰م • • • • بزرگترین ریاضیدان قرون وسطی در خانه حکمت در بغداد مستقر شد سه اثر جاودانی بجای گذاشت: حساب هندی جبر و مقابله جداول نجومی • واژه کلیدی آلگوریتم از نام خوارزمی و واژه جبر از عنوان کتاب جبر و مقابله او ریشه می‌گیرند. • این واژه ها بیانگر تاثیر عظیم خوارزمی در تکامل تفکر بشری است. آدالرد (۱۱۶۰-۱۰۸۰م) Adelard of ‏Bath • • • • اولین دانشمند انگلیسی جداول نجومی خوارزمی را که بر اساس سیستم اعشاری است از عربی به التین ترجمه کرد. سیستم اعشاری از این طریق به اروپا راه یافت و یکی از پایه های اساسی رنسانس علمی شد. پس از دو قرن سرانجام طرفداران سیستم اعشاری (الگریستها) بر طرفداران استفاده از چرتکه پیروز شدند. غیاث‌الدین جمشید کاشانی (-۱۳۸۰ ۱۴۲۹م) • قواعد چهار عمل اصلی و جذرگیری اعداد کسری اعشاری را تکمیل کرد. • عدد پی را تا ۱۶رقم اعشار محاسبه کرد: ‏  ۳/۱۴۱۵۹۲۶۵۳۵۸۹۷۹۳۲ • اولین ماشین مکانیکی برای محاسبات معین را اختراع کرد: برای تعیین زمان کوتاهترین فاصله سیارات برای تعیین مختصات سیارات -برای تعیین زمان کسوف و خسوف و ساعات شرعی سیاره یاب کاشانی ماشین‌های مکانیکی محاسبه دویست سال پس از جمشید کاشانی ‏Napier )(1550-1617 ‏Pascal )(1632 – 1662 ‏Oughtred )(1575 – 1660 ‏Leibniz )(1646 –1716 ‏Babbage )(1792 – 1871 انقالب ارتباطاتی و اطالعاتی • کامپیوتر و اینترنت بشکل بی‌سابقه ای زندگی بشر را در همه شئون دگرگون کرده است. فن‌آوری اطالعاتی و اینترنت امروزه زبان و فرهنگ جدیدی بوجود آورده است که اهمیت آن در دنیای کنونی همطراز زبان مادری و چهار عمل اصلی است . انقالب آموزشی • • • • از طریق کتابخانه‌های رقمی کلیه دانش و فرهنگ بشر را می‌توان ظرف چند لحظه در اختیار هر کس در هر کجای دنیا قرار داد. اشکال جدید ارتباطات مانند پیام الکترونیک ( ،)emailگروههای الکترونیک ( ،)e-groupsگفتگو روی خط (،)on-line chat دانشگاه الکترونیک ( ،)e-universityو کنفرانس الکترونیک ( ،)video- conferencingدنیا را به یک اتاق درس جهانی تبدیل کرده است. نمایش و کسب دانش از طریق رسانه‌های چندگونه‌ای( )multimediaکار آموزش و یادگیری مفاهیم پیچیده را آسان کرده است. مهارت‌های اساسی مانند امالء و انشاء درست ،ترجمه ،محاسبه و پردازش داده‌ها هم اکنون ماشینی شده‌اند. از دوران محدودیت های آموزشی تا عصر امکانات بیکران آموزشی • در این عصر ،بجای معلم ،دانش‌آموز محور فرایند آموزش می‌شود .روش آموزش ،بجای آنکه بر اساس کتاب درسی باشد، بر پایه طرح سؤال و یافتن جواب توسط دانش‌آموز از طریق اینترنت قرار می گیرد. • دوگانگی بین یادگیری و پژوهش از میان می‌رود و یادگیری تبدیل به یک عمل خالق لذت‌بخش می‌شود. • مرز بین رشته‌ها و موضوعات درسی ،و مرز میان دوره‌های ابتدائی ،راهنمائی ،متوسطه و عالی شکسته می‌شود. • ساختار موضوعات درسی انعطاف‌پذیر می‌شود تا دانش‌آموز را در جهت پیشرفت مستقل علمی و فرهنگی یاری کند. نقطه عطف بزرگ تاریخ • انقالب ارتباطاتی و اطالعاتی فرصت تاریخی بی‌نظیری برای کشورهای در حال توسعه بوجود آورده است. • برای اولین بار در تاریخ ،ابزار توانمندسازی بوجود آمده است که بوسیله آن می‌توان شکاف میان کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه را پر کرد. • اما اینترنت بخودی خود در واقع شکاف بین کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای درحال توسعه را تشدید می‌کند ،زیرا شکاف بسیار عمیق‌تر جدیدی را به نام شکاف رقمی بوجود می‌آورد. • باید استفاده مؤثر از کامپیوتر و اینترنت را در مرکز برنامه های آموزشی نوجوانان در همه مدارس و آموزشگاهها قرار داد. • غفلت در این راه موجب تشدید عظیم عقب ماندگی ما خواهد شد. دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در مسابقات بین‌المللی جام ربات‌ها • Eurocup ۲۰۰۰ • Robocup ۱۹۹۹ ۲۰۰۱در سیاتل :مقام اول در مسابقه رباط امدادگر ۲۰۰۲در ژاپن • • دستاوردهای دانش آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی ۲۰۰۰-۱۹۹۳در ردیف اول تا دهم، ریاضیات: مقام اول در ۱۸ ،۹۸مدال طال فیزیک :از ۱۹۹۵در ردیف اول تا پنجم، مقام دوم در ۱۰ ،۹۹مدال طال • شیمی: • مقام اول در ۹۵و ۹ ،۹۶مدال طال انفورماتیک:از ۱۹۹۳در ردیف اول تا دهم، پنج مدال طال مراکز تجهیز شده به کامپیوتر و اینترنت ‏http://www.schoolnet.ir/ • ۸۴مدرسه ۴۳ :دخترانه ۴۱ ،پسرانه • • • • • • ۳۹مدرسه در تهران ،ورامین ( ،)UNESCOشهر ری ،رباط‌کریم ،و اسالم شهر ۲مدرسه در گز و برخوار اصفها ن ۱۲مدرسه در گیالن ۲مدرسه در تبریز ۱۱مدرسه در کاشان ۱۰مدرسه در بابل (بزودی در بابلسر) ۱مدرسه در بروجرد ۲مدرسه در حسن‌آباد قم ۵مدرسه در اهواز ()Shell ۲آموزشگاه نیکوکاری توان‌بخشی رعد و گیالن ۵یتیم‌خانه در تهران ۲مرکز تربیت معلم در تهران و ۱مرکز در خرم‌آباد ۴دانشگاه علوم پزشکی تهران ،الزهرا ،کاشان ،و گیالن ۸مرکز علمی و فرهنگی در تهران ،یزد ،و قمصر چند مدرسه روستایی در اطراف قزوین و جلفا Jolfa ‌Babol Kashan مرکز اطالع رسانی مدارس ‏http://www.schoolnet.ir • • در مهر ۱۳۷۸در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شد. شبکه مدارس تهران و حومه را تشکیل داده است. • • • معلمان را در زمینه کامپیوتر و اینترنت آموزش می‌دهد. سایت های آموزشی برای مدارس تهیه یا پیاده می‌کند. طرح های زیررا اجرا می کند: – – – – • کمک به ایجاد صفحات معرف مدارس می‌کند. مسابقات طراحی وب میان مدارس برگزار می‌کند. بولتن بحث مابین مدارس ایجاد کرده است. بین مدارس ایران و سایر نقاط جهان پروژه‌های همکاری سازمان می دهد. در سال جاری شبکه مدارس کاشان ،گیالن و بابل نیز ایجاد شده است ،بزودی در اهواز ،رفسنجان ،قزوین و تبریز. خط تولید مونتاژ کامپیوتر در مدارس • بنیاد دانش و هنر در دبیرستان پسرانه هدایت (یافت‌آباد) ،در هنرستان دخترانه گل یاس (جوادیه) و در دبیرستان دخترانه الزهرا (نازی‌آباد) خط مونتاژ کامپیوتر بر پا کرده است. • این تجربه بسیار پر ارزشی برای دانش‌آموزان است که می‌تواند موجب آشنایی با سخت‌افزار و در نتیجه رشد صنعت کامپیوتر در بین نوجوانان شود. جایزه سال ۲۰۰۰شبکه ارتباط-حیات سوئدwww.life-link.org • ارتباط-حیات شبکه ای از مدارس در جهان است که تماس و همکاری را بین نوجوانان در سراسر دنیا ترویج می دهد ،این بویژه در زمینه پروژه هایی است مانند محیط زیست ،حقوق بشر، تنش‌زدایی و همکاری سازنده که برای دوران ما حیاتی است. • ۴۰۰پروژه در ۱۴۰مدرسه در ۴۰کشور جهان در سال .۲۰۰۰ • سه مدرسه از مدارس تحت پوشش بنیاد در این شبکه فعالیت دارند. • مدرسه هدایت گواهی سال ۲۰۰۰این شبکه را کسب کرد. گواهینامه مدرسه هدایت شبکه جهانی مدارس )I*EARN (www.iearn.org ‏International Education & Resource Network • • • • • در بیش از ۹۰کشور دنیا پروژه‌های همکاری در زمینه‌های علمی و فرهنگی بین مدارس سازمان می‌دهد. کودکان و نوجوانان را قادر می‌سازد تا از اینترنت بعنوان یک وسیله آموزشی ،فرهنگی و ارتباطی استفاده کنند. با حمایت بنیاد ،مدرسه هدایت در میدان ابوذر تهران در مرداد ۱۳۷۹به این شبکه جهانی پیوست. یک تیم ۷نفره از معلمان ایران و مسئولین آموزشی بنیاد در تیرماه ۱۳۸۰در کنفرانس ساالنه این شبکه که در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی تشکیل شد شرکت کردند. کنفرانس ۱۳۸۱در تیرماه در مسکو برگزار می‌شود. پروژه امیدهای نیک ‏Project Good Hopes ‏http://www.goodhopes.org/ ۲ماه پیش از ۱۱سپتامبر ،در جوالی ،۲۰۰۱در کنفرانس ”آموزش در عصر اینترنت “در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی معلمان ایرانی و معلمان خارجی به اتفاق هم گروه امیدهای نیک ( )good hopesرا تشکیل دادند تا دانش‌آموزان و معلمان مدارس در کشورهایی که روابط رسمی ندارند بتوانند با همکاری در زمینه های علمی و فرهنگی در جهت ایجاد رابطه مردمی میان یکدیگر گام بردارند. مرکز فن‌آوری اطالعاتی در زاهدان ‏http://zahedanitc.saf.ir/ • در بهمن۱۳۸۰با همکاری استانداری سیستان و بلوچستان وشهرداری زاهدان و چندین نهاد دولتی و غیر دولتی دیگر افتتاح شد. عالوه بر آموزش عمومی در فن‌آوری اطالعاتی و اینترنت : • فروشگاه الکترونیک برای کا ‌ال های دستباف زنان ()e-shop • وام‌های خرده برای توسعه صنایع مرتبط با‌ فن‌آوری اطالعاتی فن‌آوری اطال‌عاتی ،رشد اقتصادی در ایاالت متحده آمریکا: • ٪۵ :۱۹۶۰سرمایه گذاری در IT ، ٪۱رشد ساالنه • ۳۵٪ :۱۹۹۶سرمایه گذاری در IT ، ٪۲/۶رشد ساالنه • ٪۶۰ :۲۰۰۲سرمایه گذاری در IT ، ٪۵/۶رشد ساالنه • با نرخ رشد ساالنه ۵/۶٪استاندارد زندگی هر ۱۵سال ۲ برابر می‌شود. • این نشانگر پدیده نوین تاثیر شبکه است. فن‌آوری اطال‌عاتی و اشتغال زایی در هندوستان • • • • • ۴۰میلیارد دالر حجم تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۰۵ شرکتهای ITو خدماتی در سال ،۲۰۰۱رشد ۵۰٪داشته‌اند صادرات نرم‌افزار در سال ۲۰۰۱-۲۰۰۰معادل ۵/۱میلیارد دالر و رشد ساالنه آن ۶۵٪بوده است شرکتهای ITدر سال ۲۰۰۵از بازار جهانی خدمات الکترونیکی ۹میلیارد دالر عواید خواهند داشت صادرات نرم‌افزار در سال ۲۰۰۲تا ۹میلیارد و در سال ۲۰۰۸ تا ۵۰میلیارد دالر تخمین زده می‌شود • شامل: استاندارد زبان فارسی در یونی‌کد ) )UNICODE – نماینده ایران در یونی‌کد با معرفی شورای عالی انفورماتیک – تصحیح یونی‌کد بر اساس الفبای فارسی و رفع نواقص آن – تهیه نرم‌افزارهای الزم برای تبدیل کدهای موجود زبان فارسی به یونی‌کد • کتابخانه رقمی فارسی (اشعار حافظ ،شاملو) برمبنای یونی‌کد http://digilib.sharif.ac.ir/ سایر طرح‌ها • پالتفرم رایا آموزش برای دانشگاه‌ها و مدارس • کارگاه ربات درمدارس • کارگاه بیوتک درمدارس فرصت تاریخی بی‌نظیر برای جهش بجلو • • • • • • نوجوانان ایران توانایی‌های عظیم خود را نشان داده اند. فن‌آوری اطالعاتی و اینترنت قادر به توانمند سازی و اشتغال زایی آنان است. فعالیتهای بنیاد نشان می‌دهد که چنانچه بطور مؤثر گام برداریم این آرمان قابل دسترسی است. نیروهای مردمی و مسئولین روشنفکر دولتی می توانند حامل این نقش عظیم تاریخی باشند و سهم خود را از این طریق در آینده‌سازی ایران ادا کنند. برای نیل به این هدف به همت و عزم شما نیاز داریم. به نوجوانان و جوانان ایران کمک کنید تا روی پای خود بایستند و آینده را در دست بگیرند.

51,000 تومان