صفحه 1:
Developing Geometric Thinking: Van Hiele’s
Levels
تسوسعه تسفکر هندسی سطوح ونهیلی
3012ام ۲۵۲۵
صفحه 2:
Van Hiele: Levels of Geometric Thinking
wos SS oh ونهیلی
Precognition اطلاع قبلی
Level 0: Visualization/Recognition تجسم | شناخت
Level 1: Analysis/Descriptive تجزیه و تحلیل | توصیف
Level 2: Informal Deduction استنتاج رسمی
Level 3: Deduction استنتاج
Level 4: Rigor دفت ز یاه
ara Okage جنات سس
صفحه 3:
Visualization/Recognition
The student identifies, names compares and operates on geometric figures
according to their appearance
دانش آموزان اشکال هندسی را برطبق ظاهرشان شناسایی می ge ale Lb PLES کنند و آنها را عملیاتی
می
For example, students recognize rectangles by its form but, a rectangle seems
different to them then a square
ی مثال.دانش آموزان مثلث را براساس شکل آن شناسایی می کنندهامابه نظر می رسد مستطیل از يكك مربع
متفاوت باشد.
At this level rhombus is not recognized as a parallelogram
در اين مرحله لوزی به عنوان یک متوازی الاضلاع شناخته نمی شود.
BOOP ara Okage سس
صفحه 4:
Analysis/Descriptive
Students analyze figures in terms of their components and
relationships between components; discover properties/rules
of a class of shapes empirically by
دانش آموزان تجزیه و تحلیل می کنند اشکال را برجسب ارتاط و جرانو
کشف می کنند ویژگی ها و قوانین اشکال تجربی کلاس توسط
بیچیدرو۴۵۱0[0 -
- Measuring ojbil
استفاده از شبكه هايا نمودارها... ,0139685 3 06 0610 3 وواونا -
They are not yet capable of differentiating these properties
into definitions & propositions
.آنها هنوزبه تفاوت در این ویژگی ها در تعاریف و نظریه ها قادرنیستند
Logical relations are not yet fit-study object
.ارتباطات منطقی هنوز مناسب مطالعه ی موضوعات نیستند
ماه و ۵0 مت
صفحه 5:
Analysis/Descriptive:
Example
If a student knows that the
اگر یک دانش آمور دا" که
- diagonals of a rhomb are perpendicular,
< قطرهای یک لوزی عمود هستند
she must be able to conclude that,
او بايد بتواند نتيجه بكيرد كه
- if two equal circles have two points in common, the segment
joining
= ابر دو نقطه. ک داشته باشد.و پاره خط های آن به owls 92 SI
.وصل_ شود
- these two points is perpendicular to the segment joining centers of
the circles
.اين دو نقطه وده به باره خط شده ی دایره است -
ara Okage 6 600000 مس5
صفحه 6:
Informal ۱ ۱
= Students logically interrelate previously discovered
properties/rules by giving or following informal
arguments
دانش آموزان ویژگی ها و قوانین را با دادن یا دنبال كرون شنانب ها ل
.سنتی ,با کشفیات قبلی خود به صورت منطقی ربط می دهند
= The intrinsic meaning of deduction is not understood by
the student
.معنی اصلی کسر برای دانش آموزان قابل فهم نیست ۶
= The properties are ordered - deduced from one another
.ویژگی ها یی که استنتاج می شود به صورت منظم هستند 8
ara Okage 9 ۵0 مت
صفحه 7:
Informal Deduction: Examples
= Asquare is a rectangle because it has all the properties of a
rectangle
یک مریع یک مستطیل است به دلیل آن که تمام ویزکی ها اليل 8
راداردا
= Students can conclude the equality of angles from the
parallelism of lines: In a quadrilateral, opposite sides being
parallel necessitates opposite angles being equal
دانش آموزان می توانند برابری زاویه ها را از خطوط موازی نتیجه گیری «
کنند: در چهار ضلعی, اضلاع روبروی موازی ضروری است که با زاویه های
.روبرو برابر باشد
ara Okage 2 600000 مس5
صفحه 8:
Deduction (1)
= Students prove theorems deductively and establish
interrelationships among networks of theorems in the
Euclidean geometry
ی slated Lats دانش آموزان قضیه های قیاسی و روابط 8
TOUS ceo درهندسه ی افلیدسی را اقیات
= Thinking is concerned with the meaning of deduction,
with the converse of a theorem, with axioms, and with
necessary and sufficient conditions
3۳۱۱ در رابطه با معثای کسر, نظریه های مخالف موی
.لازم و کافی فکر می کنند
ara Okage e ۵0 مت
صفحه 9:
Deduction(2) استنتاج
= Students seek to prove facts inductively
.داش آموزان به دتبال tte! Jacl oll ۲۰ ۳ ۶
= It would be possible to develop an axiomatic system of
geometry, but the axiomatics themselves belong to the
next (fourth) level
آن ممکن است به منظور توسعه ی سیستم هندسه ی بنداشتی باشد,
.اما هندسه ی بنداشتی خود به مرحله بعدی (چهار) تا ۱
ara Okage 9 ۵0 مت
صفحه 10:
دقتزیاد۲۱00۲
Students establish theorems in different postulational systems and
analyze/compare these systems
دانش آموزان قضیه را در سیستم های قیاس منطقثی مختلف جایگزین می کنند .و اين
-سیستم ها را تجزیه و تحلیل / مقالسته ول کنند
Figures are defined only by symbols bound by relations
-آمار و ارقام نه تنها با تعبین نمادها بلکه با روابطشان تور ٠ ود
A comparative study of the various deductive systems can be
accomplished
مطالعه ی مقایسه ای سیستم های مختلف قیاسی می توا ام شود
Students have acquired a scientific insight into geometry
-دانش آموزان نگرش علمی cas ۳ اورند
م ara Okage ۵0 مت
صفحه 11:
Levels: Differences in objects
of thought,2.s5lea_5
تدریسموضوعات
چهره هایهندسیس موی
۱
آمار و ارقام کلاسی و خواص این ۱۳
7 7 properties
دانش آموزان بر طبق خواص عمل می کنند و بازده ترتیب منطقی از این
بدن رد ples:
سماد مسا e fetes هم
عامل ترتيب اين روابط
عست eee) oh oder 00 0 8ه
1" طباور هاى (بديهى) ترتيب al
ara Okage aa 600000 مس5
صفحه 12:
Major Characteristics of the
۱۵۷6۱5 شخصیها یاساسیسطوح
سطوح متواللاندههسچه و he kur
oP rks: یهت ام , وتجاسمره ort oP مها میت بط تعاطا انس
هر سطح زبان خاص خود را دارد و مجموعه ای از نمادها و شبکه ای از روابط است
ot oor kad boven embetter cea! keel وتا با مرن
.آنچه که در یک سطح ضمنی است در سطح بعدی روشن می شود
bevel اب ماسلست با above thet bevel tp تیاه با نها لصو
موادی که تدریس می شود به دانش آموزان, بالا می برد سطح آنها را که منوط به کاهش
موضوع است
bon int یهجوت آنجمه wore depranknd vu kein فجي نمل بز ممصا عع ممصا وسيم صمو
تمصع
شرفت ایک سطع به em cl
wor yes througs vote “phores” tt proverdey Pro oe bevel to the cent
یکی از طریق "مرحله" های مختلف از یک سطح به سطح بعدی پیش می رو . *
ara Okage ۵ ۵0 مت
صفحه 13:
References
= Van Hiele, P. M. (1959). Development and
learning process. Acta Paedogogica Ultrajectina
(pp. 1-31). Groningen: J. B. Wolters.
Van Hiele, P. M. & Van Hiele-Geldof, D. (1958).
= A method of initiation into geometry at
secondary schools. In H. Freudenthal (Ed.).
Report on methods of initiation into geometry
(pp.67-80). Groningen: J. B. Wolters.
= Fuys, D., Geddes, D., & Tischler, R. (1988). The
van Hiele model of Thinking in Geometry Among
Adolescents. JRME Monograph Number 3.
OOOE ara Bhs 6 مت
