تکامل کودک سالم – سن مدرسه
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم تکامل کودک سالم –سن مدرسه
اسلاید 2: رشد وتکامل سن مدرسه 12-6 سالگی سن مدرسه school ageسالیان میان کودکی لق شدن اولین دندان شیری تا رویش آخرین دندان دائمی به جز عقل
اسلاید 3: School child (دوره میان کودکی ) کودکان سنین مدرسه
اسلاید 4: دوران مدرسه سالم ترین دوره زندگیحرکت از دایره تنگ خانواده به سوی همسالان وبزرگسالان مدرسهتغییرات جسمی وفیزیولوژیک پی ریزی نقش های دوران بزرگسالی در زمینه کار ،خلاقیت وتعاملات اجتماعیتغیییرات شدید در فرایند تفکر
اسلاید 5: مرحله قبل از بلوغ prepubescenceاز اواخر دوران میان کودکی تا 13 سالگی 2 سال قبل از بلوغ است با مرحله قبل از نوجوانی preadolescence مطابقت دارد اولین علائم در دختران در 9 سالگی وپسران 12-11 سالگی
اسلاید 6: رشد جسمانی رشد نسبتا آهسته رشد سریع از 9سالگی برای دختران و12-10 سالگی برای پسران وضعیت ظاهری (پاها بلندتر –کاهش توده چربی وتغییر در توزیع آن دربدن -حجیم شدن بافت عضلانی بدن –
اسلاید 7: رشد جسمی رشد قد ووزن آرام افزایش قد حدود 60-30 سانتی متر (12 سالگی cm 150)وزن حدود 40 کیلوگرمپسران ودختران تقریبا یکسانند پاها دراز –مرکز ثقل پائین است –بدن باریک کاهش چربی-رشد عضله قدرت بدنی 2 برابر میشود
اسلاید 8: عضلات نارس هستند کاهش دور سر –افزایش ساق پا- کاهش دور کمر (در اتباط با قد )جوجه اردک زشت :رشد صورت سریعتر از بقیه جمجمه +دندان ثانویه کوچک نسبت به صورت
اسلاید 9: Age of the lose tooth Ugly duckling stage
اسلاید 10: تغییرات صورت رشد سریع صورت نسبت به استخوانهای جمجمهریزش دندان شیری
اسلاید 11: تکامل سیستم ها گوارشسیستم ادراری قلب سیستم ایمنی بیناییاستخوان تنفسی
اسلاید 12: تکامل حرکتی پالایش (Refinement)(توسعه وتصحیح مهارتهای عصبی –عضلانی کسب شده )هماهنگی چشم ودست خستگی
اسلاید 13: 11-7سالگی مرحله عملیات عینی یا ملموس(عملکرد واقعی) creative operation استفاده از جریانت فکری در آزمایش رویدادها واعمال (چندین خصوصیت از اشیاءوپدیده هارا همزمان مورد توجه قرار می دهد-در ک ارتباط بین چیزها وایده ها )
اسلاید 14: قضاوت برمبنای بصری perceptual thinking به قضاوت براساس دلیل conceptual thinking تغییر می یابد نگهداری ذهنی Conservation(دوویژگی از یک جسم الزاما با هم ارتباط مستقیم ندارند )برگشت پذیری Reversibility(به یاد آوردن ومرور مراحل ذهنی )طبقه بندی ومنطق Classification and logicترکیب کردن (مهارتهای 4 عمل اصلی –جغرافیا - )
اسلاید 15: 7-6 سالگی :تکامل شناختی(پیش عملکردی) preoperational period تفکر شهودی (intuitive)ادراک مستقیم )تفکر براساس درک آنی ونقطه نظرات خود کودک بدون تجزیه وتحلیل روابط بین پدیده ها )جان دار پنداری animismخود محوری (خود میان بینی )Ego centrism مرکز گرایی (میان گرایی ) Centration
اسلاید 16: تکلم اصوات (phonic)دستور زبان (syntax) گرامر پیچیده-معانی(semantic)(استفاده از کلمات مجازی)مثل دانستن –اعتقاد داشتن-فکر کردن میدانم –فکر میکنممهارت قصه گوییشوخ طبعی Humor(توانایی درتفکر در مورد زبان ودادن نظریه در باره خواص آن )چرا؟ چه چیزی ؟ چه کسی؟کجا؟چگونه؟
اسلاید 17: حس سازندگی Industry (احساس مفید بودن وتوانایی در انجام کار)مفهوم یا پنداشت از خود شدیدا تحت تاثیر تعاملات با همسالانهمکلاسی ها خانواده منبع ،تقویت به شکل پاداش در صورت عدم موفقیت احساس حقارت inferiority
اسلاید 18: کاهش شدت عواطف همانند سازی با همسالان در کسب استقلال از والدینپرسش در مورد نقش مردان وزنان
اسلاید 19: تکامل روانی جنسی مرحله سکون Latencyگرایش به همجنس از بین رفتن مرحله ادیپال
اسلاید 20: مسائل جنسیهویت جنسی رفتارهای جنسی آموزش مسائل جنسی(سن ایده ال در این مرحله است ) نگرانی کودک نگرانی خانواده
اسلاید 21: برخی کشورها در مدرسه اموزش میدهند –(بلوغ – تولید مثل )باید به شکل تدریجی وبه شکل تکاملی داده شود برخی اطلاعات از طریق رسانه وبه شکل جوک اطلاعات در مورد ایدز (ساده –راه انتقال –پرهیز از موهومات –اثرات ایدز)
اسلاید 22: اخلاق ومعنویاترشد معیارهای اخلاقی ووجدانی همزمان با حرکت از خود محوری به سوی الگوهای تفکر منطقییاد گیری قوانین وکارآیی آنها بدون درک کافی از دلائل نهفته در وضع قوانین (کیفیت اعمال از طریق نتیجه حاصل میشود )قوانین را باید بپذیرد تا دیگران را راضی نگه دارد
اسلاید 23: تکامل معنوی نظر کودکان در مورد خداانسانی مهربان ویاور موجود مهم در زندگی کودکان اشتیاق فراوان برای شناخت خدااشتغال ذهنی در مورد جهنم وبهشت
اسلاید 24:
اسلاید 25: بازی (cooperative play)
اسلاید 26: بازی تیمی (نوع پیچیده از بازی گروهی است )بازی رسمی (داور – امتیاز –قوانین –عضویت درتیم به معنی مسئولیت دربرابر تیم –)یادگیری ماهیت رقابت یادگیری همبستگی سهیم بودن در برد وشکستافزایش مهارت عقلانی وجسمی
اسلاید 27: قهرمان پرستی در انتهای دوران مدرسه دنبال دوست بزرگسال هم جنس خود برای کسب حمایت وکنده شدن از خانواده مقایسه پدر ویا مادر با قهرمان مورد نظر
اسلاید 28: مشکلات دوران مدرسه
اسلاید 29: *خشم *پرخاشگری وتعارض
اسلاید 30: ترسخانواده (مرگ والدین – بیماری – صدمه دیدن و...)صدمه جسمانی خود کودک (سرطان – آلودگی هوا –جنگ و...)
اسلاید 31: اجتناب از مدرسه
اسلاید 32: تطابق با مدرسه
اسلاید 33: مدرسه واثرات آن بر رشد وتکامل کودکان شروع یادگیری آموزشی وتربیتی به طور رسمی مطابق با ارزش وفرهنگ حاکم بر جامعه
اسلاید 34: اجتماعی شدن تجمع وتعامل فرهنگ ها وطبقات اجتماعی.....
اسلاید 35: نظم وانظباط
اسلاید 36: برقراری محدودیت شیوه آن بستگی به خلق خوی کودک –تجربیات قبلی –بلوغ روانی –اجتماعی والدین دارد هدف:1-کمک به کودک در مهار رفتار بد 2-جلب توجه به رفتار خوب 3- ارائه دلیل قابل درک
اسلاید 37: راههای تاثیر انظباطدر محیطی با ارتباط والد- کودک عدم تنبیه بدنی (موجب اشفتگی – پرخاشگری استفاده از راهکارهای بهتر مثل گرفتن امتیاز –درخواست غرامت-بستن قرار داد
اسلاید 38: درک اهمیت برنامه ریزی
اسلاید 39: اجتماعی شدن مدرسه تلویزیون
اسلاید 40: رفتار های متقلب _1-دروغگویی lying (6-5سال شیوع دارد )به دلیل :اشکال در تشخیص تخیل وحقیقتعم قصد فریب دادن عدم به یاد اوردن وجود تنبیه شدید در خانواده عزت نفس پایین وبدست آوردن چیزی با حداقل تلاشگزافه گویی یا لاف زدن برای جلب توجه
اسلاید 41: دزدیرویدادی عادی است .چون حق مالکیت را درک نمیکنندغالبا در خانواده های مشترک درک واقعی وجود نداردمجذوب شدن به شیئی انکار میکنندتا انتهای سن مدرسه به گردن نمی گیرند والدین قادر به تامین آن شیئی یا پول نیستندنصیحت توام با تنبیه موثر است
اسلاید 42: استرس واسترسور هابیمارستانهافشار از جانب والدین برای بهترین بودنطلاق والدین خشونت در مدرسه وخانه محیط مدرسه مسخره شدن (احمق )خوانده شدن در مدرسه فریاد وتنبیه بدنی توسط معلم ترس از عملکرد مدرسه
اسلاید 43: راههای کاهش استرس تمرینات تنفسی عمیقسست کردن پیشرونده گروههای عضلات تخیلات مثبتشناخت مشکل فهرست راه حل ها انتخاب بهترین راه حلالگوقراردادن فردی که مشکل مشابه دارد
اسلاید 44: ترسهااکثرا در ارتباط با خانواده ومدرسه است ترس از مردود شدن –معلمین –افراد قلدر –وقوع رویداد برای والدین)تاریکی رفتار گذشته خود ترس از اسیب (کمتر از دوره قبل )بچه دزدیعمل جراحیاکثرا ترس را مخفی میکنند (لقب نگرفتن بچه یا مرغ)
اسلاید 45: کودکان کلید به دست latch keyکودک سن مدرسه ابتدایی که ساعاتی قبل از رفتن به مدرسه یا پس از ان بدون نظارت افراد بالغ به حال خود رها میشوند
اسلاید 46: شیوع :1-تک والدینی 2-مادران شاغل عوارض:1-بیماریهای مزمن 2-صدمه -3- بزه 4- ایزوله شدن
اسلاید 47: مشکلات بهداشتی کودک سن مدرسهبی اختیاری در دفع ادرار Enuresisدفع عمدی یا غیر ارادی در تخت (شبها)یا پوشاک (روزها)شرایط:1-حداقل 2 بار در هفته2- به مدت 3 ماه 3- سن تقویمی حداقل 5 سال 4-عدم ارتباط با اثرات مستقیم مواد شیمیایی(دارو) یا طبی(دیابت بی مزه)
اسلاید 48: پسران شایع تر است توقف در 8-6 سالگی اثرات روانی (عدم حضور در اردو و..)
اسلاید 49: علت(عمدتا اختلال در فعالیت عصبی –عض)لانی طولانی بودن خواب در شیخوارگی تاریخچهمثبت خانوادگیتکامل ارام تا 3 سالگیخوش خیم وخودبخود کنترل میشوداختلال بیش فعالی کم تمرکزی(درگیر بازی )
اسلاید 50: تئوری خواب : والدین میگویند خواب عمیق دارند تئوری ظرفیت عملی مثانهfunctional bladder capacity(حداکثر تاخیر درتخلیه مثانه)تئوری پرادراری شبانهnoctural polyuria theory(اشکال در غلیظ کردن ادرار درشب)تئوریاختلال در عضله دتروسرdysfunctional detrussor activity theory(عضله بی ثبات وانقباض خودبخودی )
اسلاید 51: تشخیصرد کردن عوامل فیزیکی(عفونت- دیابت )تعیین طرفیت عملی مثانه(سن کودک به سال +2)برحسب انس-ظرفیت مثانه 350-300 سی سی برای نگهداری ادرار شب کافی استبررسی روانی
اسلاید 52: درمانروش واحد ویکسانی وجود ندارد درمان یعنی خشک بودن شبانه برای 8-7 شب پی در پیدرمان شرطیconditioning (موفقیت 90-60%-عود بالا)آموزش کنترل احتباس(ورزش عضله کف لگن kegel)تا حد ممکن دارو:ضد افسردگی سه حلقوی(ایمی پرامین )-ضد مدر(دسموپرسین اسپری بینی ) –ضد اسپاسمودیک (اکسی بوتینین )
اسلاید 53: اختلال کم تمرکزی بیش فعالی attention deficit hyperactivity disorder(ADHD)در جاتی از بی توجهی،انگیزش آنی –انجام کار آنی بدون اندیشه (IMPULSSIVITY)وبیش فعالی نامناسب سطح تکاملی –حداقل دو مورد در قبل از 7 سالگی 6%کودکان –پسران 3 براب دختراناشکالات توام با آن مربوط به آموزش آکادمیک است
اسلاید 54: به دنبال کودکیمان می گردیم …به دنبال آن کفش های نوی عید که هر روز در خانه با اشتیاق می پوشیدمشان.به دنبال آن جوجه های کوچک رنگی که بعد از مدرسه در حیاط با آنها بازی می کردیم!به دنبال توپ قرمزی که در کوچه دنبالش می دویدیم.به دنبال هفت سنگ و لِی لِی!به دنبال خنده های از عمق وجود.به دنبال دنیایی شادتر.به دنبال “من”
اسلاید 55: اگر فرصت داشتیم كودكمان را دوباره بزرگ می كردیم ،حتما........به جای اینكه انگشت اشاره مان را بسوی او بگیریم در كنارش انگشت هایمان را در رنگ فرو می بردیم و نقاشی می كشیدیم . بیشتر از اینكه به ساعتمان نگاه كنیم به او نگاه می كردیم به جای اصول راه رفتن ، اصول پرواز كردن و دیدن را با او تمرین می كردیم . از جدی بازی كردن دست بر می داشتیم و بازی را جدی می گرفتیم . بیشتر او را در آغوش می گرفتیم... و كمتر او را به زور می كشیدیم .نخست احترام به خود را در او می ساختیم وبعد ... خانه و كاشانه اش را و بیشتر از آن كه عشق به ( قدرت ) را یادش دهیم ، قدرت ( عشق ) را یادش می دادیم .
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.