صفحه 1:
صفحه 2:
تکت فرزندی
صفحه 3:
See
fencer 016-011 rime 5 natur
صفحه 4:
SHIP ES عوارض
عوارض اجتماعی:
* به هم خوردن توازن و تعادل نسلی 12۷59665
کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی 60۳6510۳ 506121
افزایش احتمال طلاق در نسل اینده در صورت تربیت نادرست
افزایش احتمال انزوای والدین در سنین پیری
عوارض فردی
جسمی
۴ روانی/اجتماعی
صفحه 5:
بیانات مقام معظم رهبری پس از استماع گزارش دبیر شورای عالی
انقلاب فرهنگی و هیأت همراه(۱/۴/۲۷٩)
۰ یکی از مشکلات ما این است که برجسته ترین زوجهای
ما که نخبگان هستند کمترین فرزند را دارند و این یک
ضرر بزرگ است چون کشور را از ژن انسانهای برتر
محروم می کنیم.
صفحه 6:
شهر انجام مصاحبه
تهران
Po
اصفهان
اهواز
شیراز
زاهدان
کرمان
YAN
۹۴
۹۴
ar
vr
۹/۴
۹۴
of
صفحه 7:
تعداد فرزند زنده
صقر تا يكك
دو
سه تا چهار
بلج ايا بیشتر
تعداد فرزند دلخواه
Rb Ae
دو
سه تا چهار
vAY
WY
ov
۱۵۵
ve
wer
ov
۱۴
۳۶/۹
rw
۲۴/۱
vir
۱9۴
or
۳۷/۲
oF
صفحه 8:
فراوانی تکك فرزندی بر حسب سطح تحصیلات
سطح تحصیلات خانم
بی سواد aA
تحصیلات ابندایی/ خواندن ونوشتن ۳/۵
ع
صفحه 9:
* براساس تحقیقات موثق بین المللی میانگین ضریب
هوشی در خانواده های با باروری کمتر بیشتر است» که
این بافته را به کم بودن نرخ باروری در طبقات
اجتماعی بالا که توان نخبه پروری بیشتری دارند نست
20 دهند!. در مطالعه ای در انگلستان میانگین ضریب
هوشی طبقات تحصیلکرده بالا ۱۶۲ تا ۱۵۱ و در طبقه
پنجم ۷۸ بوذ
صفحه 10:
صفحه 11:
A CHILD EDUCATED
ONLY AT SCHOOLIS
AN UNEDUCATED
CHILD.
George Santayana را
ععنامرهدماتجا8 داكتمهمك AY) ee ود
eee nme nT یت i
صفحه 12:
Pe UNSC MES Rec Son ؟اعئ
(G. Stanley Hall)
Poe RL)
صفحه 13:
جوانان امروز که کود کان دیروز هستند در خانواده های
کود کک سالار بز رگ شده اند و هميشه حق به آنان داده
شده است و حرف » حرف آنان بوده است . چنین جوانی
يس از ازدواج نیز همین سبکک را ادامه ميدهد و کوتاه نمی
آید و سعی می کند حرف خودش را به کرسی بنشاند چه
زن و چه مرد.
صفحه 14:
1:5 ۲ ۷ ۲ ]جز
COMMON
SINS
PARENTING».
ONLY
CHILD
صفحه 15:
1- (۱۵6
لفیلط
* دو نوع:
* عاطفی
* فیزیکی (مالی)
* همین یک بچه را داریم. مگر پول ها را میخواهیم
چکار کنیم؟!!
صفحه 16:
Discouraging Greed
پبوهی ز از طمع
* برآورده کردن درخواست های تکک فرزند آسان ترین راه
استء ولی اگر تبدیل به یک عادت شود مخرب خواهد
بود.
: کود کان به ارزش چیزها پی نخواهند برد اگر همه چیز به
آنان داده شود.
* آنچه که آنها بیش از همه چیز احتیاج دارند» محبت و
احساس امئیت است.
صفحه 17:
صفحه 18:
Setting Limits
حد و مرها را مشخ صكنيد
مثلاً وقتی به مغازه اسباب بازی فروشی میروید» حق *
دارد فقط یک اسباب بازی انتخاب کند آنهم خیلی
گران نشود.
اگر خودش را روی زمین انداخت و جیغ و داد کرد *
چه کنیم؟
* For children immediacy is
everything. Kids live in the
here and now.
صفحه 19:
صفحه 20:
Planning Strategically
برنامه راهیردیطولانیمدتدلشتم باشيد
* قبل از خارج شدن ار منزل خط مشی را مشخص كنيد»
SS Gb قاعده هر وقت برای دوستانش هدیه تولد
یک عروسک میخریم» حق دارد یک عروسک کوچکك
برای خودش انتخاب کند ولی این را تفهیم کنیم که اگر
به عروسک های بز رک نگاه میکند برای خودش نیست.
صفحه 21:
۰
Creating a Sense of Responsibility
احساسمسئولیتر! در وعی فویت نید
محدود کردن ساعات تلویزیون و بازی کامپیوتری
سپردن کارهای روزمره:
کودک ۲ ساله: چیدن اسباب بازی ها
۳تا ۴ ساله: تمیز کردن سفره» آب دادن گلدان
۵ تا ۶ ساله: مرتب کردن رختخواب و لباس هایش, لباس پوشیدن و
درآوردن
بچه های بزرگتر: خالى كردن سطل زباله» جارو كردن
آموزش كار با يكديكر در خانه
* مشغول كارهاى خانه شدن تمايل آنها به خريد وسايل را كم مى كند
صفحه 22:
صفحه 23:
Learning How to Say No
دهید چگونه نه بكويد oL, gl a
۰ بزرگترین دشمن ما در مقابل فه گفتن شک و دودلی
است.
در منزل دیسپپلین و نظم و اخلاق حکفرما شود تا در ذات
کودک رفتار درست نهادینه شود
نه كفتن ما به كودكك بايد توام با منطق» احترام بوده و
ثبات داشته باشد.
تا وقتى زن و شوهر روى يكك موضوع به توافق نرسيده اند
نه نگوییم
صفحه 24:
Realizing That Less Can
Be More
* Gift of poverty:
٠ | do advocate a kind of manufactured
scarcity
some examples of making do with less:
خاکبازی *
* اسباب بازی های قدیمی را دور نریزید
۰ لباس های کهنه را پپوشند و با هم بازی کنند
صفحه 25:
Emotional overindulgence
به بچه ها اجازه دهیم که برخی اوقات خطا *
کنند
به بجه ها ارزش يول را با كار كردن ياد دهيم. *
صفحه 26:
0ع -2
اشکال ندارد بچه زمین بخورد
اشکال ندارد بچه کار اشتباهی بکند
به ویژه اگر نتیجه منفی آن زود عایدش شود.
بچه هایی که کاملاً محافظت می شوند در برخورد با موا
اضطراب بیشتری دارند.
بچه ای که همیشه مراقبش بودیم اعتماد به نفس کمتری
خواهد داشت
¢
صفحه 27:
* به وی کارهایی مثل خرید را بسپرید (با نظارت)
* فهرستی از مصادیق دلهره خود را تهیه و به صورت واقع
بینانه بازیینی نمایید.
صفحه 28:
صفحه 29:
حاکم نبودن اصول تربیتی
مانند کشوری که قانون ندارد
کود کان تک فرزند از نظر قدرت بیان و استدلال لفظی به
بز ركسالان نزديكك ترند ولی بدانید او هنوز يكك كودكك
است.
لجبازی» لجبازی می آورد.
خط مشی تربیتی پدر و مادر یکی باشد.
صفحه 30:
Learning self-control
در خانواده های چند فرزندی کودک خودبخود یا می
گیرد که کسان دیگری هم هستند که در اولویت بیشتری
نسبت به او قرار دارند.
به کودک یاد دهیم که شنونده خوبی باشد. نه فقط
گوینده
در یکت خانواده تكك فرزند هيج چیز نادیده یا نشنیده نمی
شود.
* قوانین خانه شفاف باشد و منطق آن ذ کر شود
صفحه 31:
صفحه 32:
* به او بگوییم: لباس های مدرسه شب قبل آماده باشند تا
صبح دچار استرس نشوی
* موقع غذا خورد تلویزیون نگاه نکنیم. وقت شام وقت
خانواده هست نه وقت تلویزیون
* روزهای هفته استفاده از بازی کامپیوتری ممنوع هست
* قواعد در طول زمان قابل تغییرند
صفحه 33:
3- 0
* در والدینی رخ می دهد که در قبال تک فرزندی احساس گناه
می کنند (بر خلاف مورد اول یا افراط)
۰ 6۲560۱9 ۷: بسینرشبضامیل!
Presence, Not Presents °
clef lus obec, knee-jerk parents °
صفحه 34:
4- Seeking Perfection
كما لكرليى
داشتن يكك فرزند سبب مى شود كل آمال و آرزوهاى والدين در
وى متم ركز شود
Perfection is for God not humans. *
Don’t compare your child with *
others. Each person is unique.
صفحه 35:
صفحه 36:
5- Treating Your Child like an Adult
برخورد با کودکبم شکلب زرگسال
59 در خانواده تكك فرزندى چیدمان تیم دو به يكك
است.
° توقعاتمان را از بچه پایین بیاوریم.
صفحه 37:
العا مي بام وت دبي
SSS" Teles ores
رد دومن تاتغغغ تیم
eee OU Grr ول
وی ط سص لام تا
ممعالل دز جع ملل
ی
ع سیم کال 33 ز جح م۵ fy
ب
فیط سمی و ی
wos?
PR
1
تب رذدی ومن تتغغغ
رس دو تس وت
مأمائ ل ل ذذز جح ملل
تن ا باجم ل سات :من ملق
te دل اهس مراك
ب رد دی وم نا BLESS
فد و
ne one
Tees
صفحه 38:
6-
* can become an approval addict,
who will do almost anything for
praise.
* expects positive reinforcement for
everything she does
* خودبزرگ بینی
صفحه 39:
صفحه 40:
CHILDREN CLOSE
THEIR EARS TO
ADVICE BUT
©PEN THEIR EYES
TO EXAMPLE,
صفحه 41: