صفحه 1:
صفحه 2:
د
دانشكاه علوم يزشكى و خدمات بهداشتى درمانى رفسنجان
كاركاه توجيهى دانشجويان يزشكى
" تيم بهداشتى و اهميت كار تيمى در ارائه خدمات بهداشتى
دكتر محمد اسديور
عضو هيئت علمى كروه بزشكى اجتماعيدانشكاه علوم يزشكى و خدمات بهداشتى درمائى رفسنجان
صفحه 3:
شنا كردن در خلاف جهت
" براى شنا كردن به سمت مخالف رودخانه. قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی
مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.
صفحه 4:
مفهوم کار تیمی در حقیقت آنقدر ساده است که اغلب مردم فهم آن را بسیار عادی
میپندارند.
و همین مسئله که آنها با این فرض, کار تیمی را انجام میدهند مشکلساز است چرا که آنها
در اصل کار گروهی انجام میدهند
به طور معمول هر کس تجربهی حضور در یک جلسه و ایفای نقش در آن و يا مواجهه با
یک گروه جدید از همکاران و انجام کار جمعی را داشته است اما اينها صرفاً مثالهایی از
گروههای کاریاند
صفحه 5:
واژهی تیم برای افراد مختلف معانی گوناگونی دارد.
ذهن برخی از شنیدن این واژه به ورزش مربیگری» و
قهرمانی در یک رشتهی خاص کشیده میشود.
پرخی نیز به ارزشهای کار تیمی همچون مشارکت. همکاری. و کمک به یکدیگر توجه
BS gs
برخی دیگر فکر میکنند هر گروهی که با یکدیگر کار میکنند. یک تیم هستند
و ذهن بعضیها هم در وهلهی اول به مشارکت دو نفر همچون ازدواج و يا شراکتهای
کاری معطوف میگردد.
ی سخت برای پیروزی و
صفحه 6:
ريف تيم آسان است. به افرادی که با یکدیگر کار میکنند یک تیم گفته میشود.
تیم میتواند یک تیم هاکی باشد که از خود بازء
يا يك تيم پژوهشی که سرگرم گرهگشایی و حل یک معمای عقلی است
و پا یک تیم نجات که سرگرم نجات کودکی از زیر آوار میباشد
تمندی نشان میدهد
و یا خانوادهای که در حال سازندگی زندگی خود است.
نکته مهمی که تیم را میسازد همین بخش با هم بودن آن است.
صفحه 7:
تعریف تیم
گروهی از افراد که در جهت رسیدن به هدفی مشترک با یکدیگر همکاری میکنند
دو یا چند نفره از افراد است که به طور مستقیم با یکدیگر تعامل برقرار نموده و به منظور
رسیدن به اهداف, کارها را همآهنگ می کنند
۰ گروه کوچکی از افراد است که دارای مهارت های مکمل هستند و به هدف
اهداف. عملکرد و رویکردی که خود را در مقابل آن پاسخگو می دانند. متعهد هستند
٠ يك گروه دو یا چند نفره از افراد که به طور مستقیسم با یکدیگسر تعامل برقرار کرده و
به منظور رسیدن به هدف کارها را هماهنگ می کنند.
در تعریف فوق سه نکته وجود دارد:
. حداقل دونفر بایستی در تیم حضور داشته باشند
+ اعضا باید بطور منظم تعامل برقرار کنند تا کارهایشان را به صورت هماهنگ انجا
+ اعضا باید دارای هدف مشترک باشند.
که
8
صفحه 8:
تعریف گروه
نفر را که بطور مرتب با هم برای کسب یک يا چند هدف مشترک
انواع گروه :
گروه رسمی: مانندگروه کاری. گروه پروژه. انواع شوراهاء انجمن دانشجویی, بسیج دانشگاه
گروه غیر رسمی: مانند:گروه دوستی. گروه ذینفع. گروه همشهریان سازمان
صفحه 9:
تفاوت تیم و گروه
یک تیم واقعی و گروه تفاوت وجود دارد
یک تیم به تعداد کمی از افراد گفته میشود که دارای مهارتهای تکمیل کنندهی یکدیگر
بوده و دارای مقاصد. اهداف. و رویکردی مشترک و مهارت های مکمل هستند که بر
مبنای آنها به هم پیوند میخورند و به یکدیگر تکیه میکنند.
* اعضای تیم به یکدیگر وابستهاند و این بدین معنی است که عدم فعالیت یک عضو از تیم
باعث عدم انجام کار تیمی میشود. در واقع کار آنها اثر متقابل بر یکدیگر میگذارد.
۴ اما به عکس گروه دو یا چند نفر که دور هم گرد آمده اند تا هدف های معینی بدست
آورند. عملکرد آنها صرفا نتیجه ی مشارکت انفرادی اعضای گروه است. گروههای کاری؛
گروهی از افراد هستند که با یکدیگر کار میکنند و از راهنمایی یک نفر بهره میبرند. کار
شخصی در آنها بیشتر نمود دارد. مانند کار حرفهای وکلا
10
صفحه 10:
11
تفاوت تیم با گروه
نمودار ۸ -۱: مقایسه تیم و گروه
رت
5 گروه
a
a
عملکردگروهی هدف ——
مشت ی ممافزایی سم
wl cst
مکمل یکدیگر سس مهارتها ۳
سهیم شدن در اطلاعات
خنثی ( گاهی منقی)
انفرادی
تصادفی و گوتاگون
صفحه 11:
تعریف تیم بهداشتی
دخ
" كروهى از افراد كه در يك آرمان بهداشتى مشترك و اهداف مشتركى سهيم
هستند كه با توجه به نيازهاى جامعه تعيين شده و براى رسيدن به كن هدف
هر عضو كروه بر حسب صلاحيت و مهارت خود و در هماهنگی با
عملكردهاى ديكر اعضاى كروه فعاليت مى نمايد.
12
صفحه 12:
صفحه 13:
مراحل تشکیل و تکامل تیم اثر بخش
یک تیم اثر بخش دفعتاً و بدون مقدمه تشکیل نمی شود. بلکه مراحلی را طی می کند
تا به مرحله بلوغ و کارامدی دست یابد.
* با مطالعه مراحل تشکیل تیم..به کنشها و واکنشهای عقللنی و نیز عاطفی که ممکن
است در هر یک از اعضای تیم آشکار شود پی می بریم.
* به دنبال تشکیل تیم اثر بخش نظام مدیریت قادر خواهد بود با بکار گیری جهت دار
منابع خود. اثر بخشی تیم را استمرار بخشد.
15
صفحه 14:
16
مراحل تشکیل تیم اثر بخش
شکل گیری ۲۵۲۳۱۳9
طوفانی شدن Storming
تعادل ۱۱۵۲۲۳۱۳۵
کار آمدی ۳6۲۲۵۲۳۱۱۳9
انحلال ( در مواری که تیم ها برای دستیابی به یک هدف مقطعی بوجود آمده اند)
در واقع لين مراجل؛ مراحل رشد گروه است. شناخت و درک مکانیزم این رشد برای
اداره كردن گروه در حال رشد و نیز عملکرد بهتر هر عضو مفید است.
صفحه 15:
مرحله شکل گیری: ۳۵۲۲۲9
* موضوع اصلى در اين مرحله ورود اعضاى اوليه به كروه است.
در اين مرحله هنوز تيم تیم نیست. فقط تجمعی از افراد میباشد.
* با احساسات و هیجان زیادی همراه است: از خوش بینی. آرمانگرایی غروره پیشبینی آینده تا ترس. شک و تردید و
نگرانی را شامل میشود.
* ممکن است تیم به آسانی سردرگم شود یا بر موضوعات خارج از حوزه مسژولیت آن. بپردازد
* برخی از اعضای تیم ممکن است به جای کار روی وظایف, تلاش کنند هویت خود را در تیم تثییت کنند.
اگرچه ممکن است این قییل رفتارها. اتلاف وقت تلقی شوند ولی در حقیقت طبیعی و ضروری هستند.
* هر تیم باید از اين مراحل طبیعی عبور کند.
۴ در این مرحله یکی از مدیران ارشد میتواند با ارائه دورنما و جهتگیری روشن, به گروه کمک نمايد.
* نباید دستور کار گروه طولانی باشد. در این صورت خلاقیت ذاتی تیم از بین خواهد رفت
* افراد دور هم جمع می شوند و در این مرحله همه با احتیاط رفتار می کنند
17
صفحه 16:
مرحله شکل گیری: ۳0۲۲۲9
مورد اهداف گروه ساختار و رهبری تجربه می کند.
تيم عدم قطعيت را
سعی می کنند اولین آغاز گر صحبت نباشند.
هر عضو سوالاتی در ذهن دارد که ابتدا به دنبال پاسخ آنها است.
سوالاتی نظیر: هدف از تشکیل نیم چیست؟ و تیم می خواهد به چه چیزی دست یابد؟ از من چه انتظاری
می رود؟ ایا من از شرکت در تیم بهرهمند می شوم؟
در این مرحله رهبری تیم سعی می کند:
1# _ با توضیحاتی در مورد هد ف تیم و اينکه هر کس می تواند با توجه به تجربیات. اطلاعات و توانایبهای خود
در رسیدن به هدف مژثر باشد. محیطی بدون تشنج و مناسب برای ابراز عقاید و سوالات ایجاد نماید.
1 تبيين اينكه : تا کنون کجا بوده ایم؟او «حال می خواهیم کجا برویم؟» بستر مناسب را برای شروع
و سوالات مهیا می کندابا باز شدن فضا برای طرح نظرات و سوالات تیم وارد مرحله بعد می شود.)
18
صفحه 17:
19
مرحله طوفانی شدن: 510۳۲۳1۳9
مرحله ایست که اعضای تیم اهمیت اهداف و وظایف را درک می کنند
سعی دارند با توجه به تجربیات قبلی به آنها شکل دهند
و با استفاده از آنها اهداف و وظلیف تیم را در کلیشه های از قبل آماده شده و موجود در
ذهنشان بگنجانند
و بر اساس آنها اظهار نظر کنند.
صفحه 18:
برداشتها و رفتارهای غالب در این مرحله ( طوفانی شدن)
۴ اعضا نسبت به نظرات شخصی خود تعصب و جانبداری خاصی دارند که منجر به ایجاد
مقاومت در برابر نظرات دیگران می شود.
" اعضا مهارت شنیدن و فعالانه گوش دادن به نظرات دیگران را ندارند.
* اعضا مخالفت با نظر خود را مخالفت با تمام ابعاد شخصیت خود تلقی می کنند در صورتی
که نظرات فردی از دید آنان مقبول و معتبر نباشد. کل فرد را پاک کرده تمام شخصیت او را
زیر سوال می برند.
* اعضا تصور می کنند یک عقیده یا نظر باید برتر, یا به بیان دیگر برنده. شود و علاقه دارند
خود مال و مطرح کننده آن عقیده برتر باشند.
*با توجه به این نکات دو خطر عمده دراین مرحله تیم را تهدید می کند:
۳- متلاشی شدن
- تشکیل زیر گروهها و جبهه بندی در مقابل یکدیگر
20
صفحه 19:
21
مرحله طوفانی شدن
در این مرحله رهبری گروه باید با تذکر چند نکته. در فرصتهای مناسب. بی ارزشی تصورات و برداشتهای
وق را گوشزد نماید
"مشارکت صرفا بدین معنا نیست که اعضا چه حرفی زده اند یا چه کاری انجام داده اند. بلکه معیار مشارکت
آن است که چقدر تیم را به جلو برده اند
"اعضا باید به اققهای دورتری نگاه کنند وتاثیر نهایی و کاربردی اعمال و نظرات خود رادر نظر بگیرند . هر
چند تحت هر شرایطی نمی توان ایده آل عمل کرد اما با ایجاد وسعت نظر می توان بر اثر بخشی رفتارها
افزود.
"افراد باید مهارت شنیدن و فعالانه گوش کردن به عقاید دیگران را در خود پرورش دهند. هیچ عضوی نباید
با پیش فرضهای ذهنی خود از عضو دیگر نسبت به نظر وی موضع بگیرد. چه مثبت و چه متفی هر نظری
باید بدون ارتباط با گوینده اش شنیده شود و مخالفت وتقابل با نظرات نباید به معنای مخالفت با شخصینها
تلقی شود.. به بیان دیگر تقابل افکار آری تقابل افراد نه
SP من نیز بانظر عضو دیگری موافق نباشم. با آن عضو به ستیزه جویی بر نخواهم خواست. بلکه دلایل
مخالفت خود با نظر مطرح شده راه برای جمع بیان می کنم.
صفحه 20:
مرحله تعادل: ۱۱۵۲۲۱۲9
این مرحله یکپارچگی اولیه نیز خوانده مى شود در اين هنكام افراد به تعادل و توازنی در
رفتارها رسید ه اند.
اعضا نقاط ضعف و قوت خود و دیگران را شناخته اند و با توجه به این شناخت قدرت
ی اين را که در چه نقشهایی برای تیم موثر هستند. بدست آورده اند وسعی می
کنند تا در آن نقشها ایفاء وظیفه نمایند.
22
صفحه 21:
23
نقشهایی که در یک تیم توسط افراد ایفا می گردد
پیشنهاد دهنده: رفتاری که منجر به ارایه یک پيشنهاد جدید می شود.
حمایت کننده: اعلام موافقت با آراء قرد یا حمایت از او
سازنده: بسط و توسعه پيشنهادات یا آراء دیگران
منتقد: نقد بیانات و اظهارات سایرین
ارایه اطلاعات: توضیح و تبیین نظرات دیگران از طریق ارایه اطلاعات جدید
جست و جوی اطلاعات: سوال از دیگران در خصوص حقایقی که نظرات خود را بر آن
بنا نهاده اند.
صفحه 22:
مرحله کارآمدی: ۳۵۲۲۵۲۲۲۲9
۴ بعد از یکپارچگی اولیه که در مرحله تعادل رخ می دهد گروه کار آمد می شود و اعضا
برای پذیرش وظایف فردی و جمعی خود احساس آمادگی می کنند.
معیار ارزش گذاری در کار تیمی پیشبرد تیم است و نه صرفا عملکرد فردی اعضا
* در این مقطع تیم اثر بخش تشکیل شده است. به منظور استمرار فعالیتهای تیم اثر بخش
بايد اعتماد متقابل اعضا به یکدیگر حفظ شود. صداقت و راستی, شایستگی و ثبات
شروط لازم برای حفظ اعتماد متقابل اعضا به یکدیگرند.
24
صفحه 23:
مرحله کارآمدی
* از مهمترین عواملی که منجر به عبور موفقیت آمیز تیم از مراحل تکامل خود می شود.
ارزش هدف و تمایل اعضا برای دستیایی به آن است.
* لذا رهبری تیم باید:
۴ اولاً حود به هدف و ارزش دستیابی به آن اعتقا اسخ داشته باشد و ثانياً از هر فرصتى
برای جلب توجه اعضا به اصالت و اهمیت آن استفاده کند.
25
صفحه 24:
مرحله انحلال
* در صورتی که هدفی که تیم برای دستیابی به آن تشکیل شده است. مقطعی باشد؛ پس از
دستیابی به هدف تیم منحل می شود.
* ترک اعضا علت دیگر انحلال تیم است. ترک اعضا می تواند علل گوناگونی داشته باشد.
میان ناتوانی تیم در حفظ کارآمدی خود از اهیمت ویژه ای برخوردار است
* چنانچه در جریان آزاد اطلاعات در تیم خللی وارد و امان مشارکت از اعضا سلب شود تدریجاً
کار آمدی تیم تنزل خواهد کرد و اعضا انگیزه خود را برای ادامه همکاری از دست خواهند داد.
* این بدان معناست که پس از عبور از مراحل طوفانی شدن و تعادل تيم بايد با دقت و وسواس
کارآمدی بدست آمده را؛ حفظ کند.
26
صفحه 25:
۴ اصل کار تیمی
صفحه 26:
tafe دی
از تولید محصول کمتر نیست.
صفحه 27:
*کار تیمی با خشکی و انعطافناپذیری سازگار نیست.
۴اگر بخواهید با دیگران کار کنید و در تیم عضوی مؤثر باشيد بايد از انطباق بر تيم ابايى نداشته
باشید.
*بازیگران سازگار و انعطاف پذیر تیم:
الف - آموختن را دوست دارند
ب - احساس امنیت میکنند
پ - خلاق هستند
ت - خدمت به مردم را دوست دارند
جلو خشونت خویش را میتوان گرفت. بر ترس میتوان چیره شد و تنبلی رابا حربه
انظباط از خود دور کرد. لما خشکی دماغ علاجی ندارد. و بذر اندام را در درون خود دارد.
29
صفحه 28:
هم دست و هم داستانند
اول بايد با يكديكر كار كرد. بعد با یکدیگر برنده شد
۴ همکاری توام با همدلی یمنی ينکه با دل و جان با یکدیگر کار کنیم
۲ به اعضای تیم به چشم همکارلنی همدل و مکمل بنگرید نه
تحول در برداشت و
30
صفحه 29:
31
مسئولیت پذیرند
لحظهای که خود را به انجام کاری متعهد می سازید. دستهایی به یاری میآیند که اگر
تعهدی نداشتید نمیآمدند
تعهد معمولاً درگیر و دار سختی خود را نشان میدهد
تعهد به استعداد و توانایی بستگی ندارد
تعهذ بر اثر Ob ایجاد میشود نه بر اثر شرایط
تعهدی میماند که مبتنی بر ارزشها باشد.
يذ
برش تعهد یک چیز است و پایبندی به آن چیز دیگر
صفحه 30:
صافی هایی که بر چگونگی گوش کردن ما تاثیر میگذارند
صفحه 31:
33
افکار / باورها / مدل هاي ذهنی
داده های خام
> اطلاعات: حیسم انش سسه
ا ۷
a در
پایه های. سیستم تفکی | دستگاه اند بشه
ظرف / زمینه
مه | فصو
خرد
صفحه 32:
34
لایق و با کفایت هستند
آدمهای لایق و با کفایت تعالی طلب هستند.
آدمهای با کفایت به متوسط قلنع نمیشوند. نیروی خود را بر كار خويش متمركز
میسازند و در طبق اخلاص می گذارند.
آدمهای با کفایت. کیفیت کار خود را پایین نمیآورند
صفحه 33:
قابل اعتماد هستند
۴ از آنهایی که بحث و استدلال میکنند نترسید» از کسانی بترسید که در بحث و گفتگو
طفره میروند
* اگر نتوان بر یاران تیمی هميشه اعتماد کرد. هیچگاه به آنها اعتماد نکنید زیرا پایداری
مهمتر از استعداد است.
35
صفحه 34:
انضباط دارند
* در کوره انضباط است که استعداد به توانایی تبدیل میشود.
5 اشخاص باید در سه زمینه انضباط ایجاد کنند تا برای تیم مفید باشند
للف - انضباط اندیشیدن : اگر ذهن خود را فعال نكاه داريد بيوسته به جالشهليى ذهنى روى
مىاوريد و همواره به جيزهاى خير مىانديشيد.
ب - انضباط احساسات: نگذارید احساسات شما را از کاری که باید بکنید باز دارد یا به
کاری که نباید بکنید وا دارد.
پ - انضباط لازم برای اقدام و عمل: تفاوت برنده یا بازنده در عمل و بیعملی است
36
صفحه 35:
گروه های کاری و تیم های کاری
*۴ گروه کاری: گروهی است که در سهیم شدن در اطلاعات و اتخاذ تصمیمات تعامل می
ورزد تا به هر یک از اعضا کمک شود تا در حوزه مسئولیت خود عمل کند.
تیم کاری: گروهی است که در آن که پدیده ی هم افزایی مثبت از راه تلاش هماهنگ و
سازمان یافته مشاهده می شود.
37
صفحه 36:
. ۳
مقایسه گروه های کاری و تیم های کاری
صفحه 37:
کی ۳ ۲ ووه كايا ۳
مه 0 | جو
SSE تاش وه
i ۳
مجازی وظیفه ای solving
حل کننده مسائل
Self-managed Cross-functional
چند وظيفه اى (متخصص) خودگردان
صفحه 38:
تیم کاری
۰ بعضی دیگر تواناترند اما هیچ یک از ما از همه ی ما تواناتر نیست.
بعضی از ما از
(هری ترومن)
۴ آنچه که همین حالا انجام می دهی حساب است نه آنچه که می خواهی انجام دهی.
(جان ماکسول)
* انسانی که دارای باور است برابر ۹٩ انسان علاقه مند است.
(استوارت ميل)
41
صفحه 39:
صفحه 40:
تيم کاری ۳۹
* افرادی با مهارت و تجربیات مکمل
دستیابی به هدف مشترک
= با سطح دانش متفاوت
متعهد و مسئولیت پذیر
* همسویی و یکپارچگی
* افزایش چشمگیر بهرهوری
OLL * تیم را بالا می کشند.
" افراد تیم را در تعیین اهداف و استانداردها درگیر نمایید
43
صفحه 41:
گروه کاری
هدف مشترگ از پیش عیین شده
" هماهتكى اعضا بوسيله هماهنككنتده
عملکرد pat
* هرج و مرج کلی تا موفقيت جشمكير
44
صفحه 42:
of
ارتباط اندک و ناچیز
کار اداری, غیر وایسته
تمرکز اعضا بر aly age ریزی اهداف درحد خود
همرنگ شدن با جمع مهمتر از کسب لتایج مثبت
ب سا
پنهان کردن هویت افراد
عدم اعتماد به انگیزهافرد
اعضا بیشتر به فکر خود هستند
اعضا نیت به هدف امن sig
پيشنهاد تقویت نمی شود
45
گروه کاری
ارتباط گسترده و فرصت بت
نهایت حمایت از تکتک اعضا
آرمانی مشترک با اقا
استقبال از أقراد تازه وار
اعضا وابستكى متقابل دارئد
دستيابى به نتايج مبت نه لزوماتطابق و سازگاری
اتركيب و انسجام براحتى
lal مثبت(يعنى كار و عملكردى كه از
تلاش افراد حاصل می
شود از مجموع عملکرد اعضا بیشتر است)
اعضا هدق را از خود می دند
آشکارکردن هویت تیم (بنار و گذشت شخصی)
جوى سرشار از اعتماد و اطمین
ان آزادائه عقايد متفاوث. مورد تشویق
صفحه 43:
(همه). (كسى ). (ه ركسى ) و هیچ کس»
#چهار نفر به نامهای «همه»» «کسی» «هرکسی» و «هیچ کس؛» بودند:
*یک کار مهم بایستی انجام میشد و از «همه» خواسته شد تا آن را انجام دهد.
#همه» مطمئن بود که «کسی» آن را انجام خواهد داد.
۴هر کسی» می توانست آنرا انجام دهد ولی «هیچ کس؛ آنرا انجام نداد.
۴کسی» در این مورد عصبانی شد زیرا آن وظیفه «همه» بود.
" «همه) فکر کرد که «هرکسی» می تواند آنرا انجام دهد.
" اما «هيج كس» نفهميد كه «همه» آنرا انجام نخواهد داد.
"نتيجه اين شد زمانى كه « كس» آنجه را كه « » مى توانست انجام دهدء انجام نداد
زملنی كه «هييج 2 هیر کنیا می توا ۳ is
«همه» «کسی» را سرزنش نمود.
46
صفحه 44:
۱
0 eh
oer i erat
۱
Meee بومتلمه عن
es
1 eee
109 صم بوم عومماء ما
one as
ea ea eee a
eee aie ea
tee بأاعديج
0
0
Their impact could have changed the nation end
ert
صفحه 45:
TEAMWORK
6 5509555 Workable |
Enthusiasm cis | Openness O
Portes) hha
Respect 282
7 4
Management QS»
48
صفحه 46:
مزایای تیم
49
صفحه 47:
50
ویژگی تیم های موثر
اعضای تیم برای رسیدن به هدف مشترک و روشن تلاش می کنند
تمامی اعضا در Ole نظراتشان احساس آزادی می کنند و در تصمیم گیری ها و مباحث
تیمی مشارکت دارند
اعضا به یکدیگر اعتماد دارند
رهبری در موقعیتهای مختلف تغییر می کند
تصمیمات بوسیله اجماع اتخاذ می شود
وقتی مشکلاتی بوجود می آید .اعضای تیم بر روی حل مسئله متمرکز می شوند نه
برروی علائم و عوارض آن
اعضا تیم در مواقع حل مسئله و انجام فرایندهای کاری منعطف هستند
اعضای تیم رشد کرده و از اقداماتی که به رشد افراد منجر می شود حمایت می کنند
صفحه 48:
صفحه 49:
52
به اعضای تیم به چشم همکارانی همدل بنگرید نه به چشم رقیب
حل کننده مسائل باشید
به این فکر باشید که همه برنده شوند
به جای خود. تیم را در کانون توجه قرار دهید
به نتيجه بيند يشيد
مسئوليت بذير باشيد
خود را به آموختن عادت دهيد و به ارتقاء دانش خود بيشتر از ارتقاء مقام خود بها دهيد
مكمل ديكران باشيد
تعهد ها و ارزش های خود را به یکدیگر گره بزنید
مشكل كشا باشيد
عادت به كار را تقويت كنيد و بيكير باشيد
سعى كنيد هر كارى را در سطح عالى انجام دهيد
خود را از دیگران جدا نسازید
صفحه 50:
ينج آفت در کار تیمی
صفحه 51:
نقاط ضعف و اشتباهاتی که در تیم ها صورت می پذیرد
وجه و قدردانی از افراد بجای تیم
۲- عضویت طولانی مدت در تیم
۳- نبود استقلال داخلی به اندازه کافی در تیم
6- تشویق نکردن وابستگی متقابل و همسان در میان اعضا تیم
۵- استفاده از تیم پجای اعضا جهت اتخاذ همه تصمیمات
- کم توجهی در توجیه اعضا در تیم
۷- تعداد زیاد اعضا در تیم
59
صفحه 52:
مشکلاتی که تیم ها با آن روبه رو هستند
۱- زمانی که الگوی کاری موجود نباشد: بدون الگوی کار برنامه ای برای پیروی وجود ندارد.
در چنین فرهنگی, تیم سازی کار ساده ای نیست. اما تا وقتی بتوانند مسائلی را که اتفاق می
فد درک کند. تیم سازی امکان پذیر است:
۲- عملکرد ارزیابی نمی شود: سازمان عملکرد را ارزیابی نمی کند .کارایی تیم مستلزم
مشارکت افراد در چالشهای اجرایی دشوار و پرزحمتی است که دستاورد آن برای همه
اعضای معنادار خواهد بود. از این رو ارزیابی عملکرد تیم می تواند شاخص مناسبی برای
أئدازه گیری میزان پیشرفت تیم «ر نیل به امداف محسوب شود.
های متعدد: تیم ها به عنوان پاسخی برای هر گونه شرایطی مطرح می شوند.
کید بر افراد: سازمان ها افراد را می شناسند نه تیم ها را
۵- فرهنگ رقابت: فرهنگ سازمان, همکاری را ترغیب نمی کند.
7- افراد متعدد: تیم از افراد بسیاری تشکیل شده است .هرچه تعداد بیشتر باشد؛: برقراری ارتباط
با آنها مشکل تر خواهد بود.
60
صفحه 53:
61
نادیده گرفتن امور اجرایی: اگر امور اجرایی مطابق با استاندارهای لازم نباشد. ا
زیادی وجود دارد که تیم نتواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد.
فقدان انضباط :تیم برای داشتن ساختار نیاز به مقررات و انضباط دارد.
کمبود ایده ها:خلاقیت و ابتکار لازمه هر تیمی است. ایده ها و راه حل های جدید برای
غلبه بر مشکلات دنیای امروز نیاز اساسی به نظر می رسند. ایده های دیروز ممکن است
امروز هم مورد استفاده قرار گیرند. بدون شک فردا مورد استفاده نخواهند بود .
محل های پراکنده نبدون شک گرد آوری گروهی از افرادی که به عنوان mary
اندیشند و کار می کنند در صورتی که همه آنها دریک محل کار کنند. بسیار آسان تر
هر قدر آنها از لحاظ فيزيكى دور از هم باشندء كاركردن آنها به عنوان يك واحد 0
ترمی شود.
صفحه 54:
2
تيمى را دو
چرا ما کار تب
صفحه 55:
أبيرألمؤميين على ا : لوا القلوب عن الم
دوستی و محبّت را از دل بهر