صفحه 1:
الرجمالرحاللعابیم
دکتر ربيع الله فرمانبر
دانشيار كروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دانشكده بهداشت دانشكاه علوم يزشكى OWS
صفحه 2:
هال لل ما دج nd al il eld gil رن
یس دی ار ون[ رجا ای یر
sabe aS cll
رع رز هی کل اجکی یو tele a al
چم gp al agg پا بیرق زج ی
نبا ماه pol) 9 plea i ol Ul ge gl
زين وی
صفحه 3:
اهداف اختصاصی درس:
ازفراگیراننتظار می رود
۱- تاریخچه نقش جامعه شناسی سلامت در ارتقاء سلامت را توضیح دهند.
۳- تعاریف و ابعاد جامعه شناسی سلامت را توضیح دهند
۳ مفهوم سلامت و بیماری را در محیط و جامعه تبیین نمایند .
۴- مولفه های اجتماعی ارتقاء سلامت را نام ببرند و تشریح نمایند.
۵ جامعه پذیری و ارتقاء سلامت را بعنوان زمینه ساز سبک زندگی سالم توضیح دهند
۶- ارتباط جامعه و هنر و ارتقاء سلامت را تبیین نمایند.
۷_تاثیر عوامل فرهنگی در تصمیمات بهداشتی و ارتقاء سلامت را توضیح دهند
۸- شاخص های کمی و کیفی جامعه شناسی سلامت را تشریح نمایند.
٩ ارتباط ورزش و سبک زندگی سالم را توضیح دهد.
۰- مشکلات و تنگناهای اجتماعی در کشور های در حال توسعه را توضیح دهند.
۱ انحراف و بیماریهای اجتماعی و آسیب های اجتماعی توضیح دهد.
صفحه 4:
ale اصلی درس:
1)Coffey A. Education and Social Charge. Latest Edition
Lupton D, Medicine as culfure. Latest Edition Moon G, and Gillespie, R. Society and Health, Latest )2
Baton
Robin Bunton. Sarah, the sociology of health promotion: Citieal Analyses of Consumption, Lifestyle and )3
Risk . Latest Edition
Wilkinson.R & Macmot. M.Social determinants of health: the solid facts, Latest Béition )4
R..Nottleton, 8. & Burrows. R, The Sociology of Health Promotion, Latest Ecition )5
Wilkinson. & Marm )6
Peter Conrad The sociology of health und illnes: critical perspectives, Latest Edition )1
‘Social determinants of health: the solid facts. Latest Edition
8). George L. Fiss The sociology of health, healing and illness. Latest Edition
9) Kevin White. An inuroduction to the sociology of health and illness, Latest Edition
رفیعپورفرامرز. نتومی جامعه.تهرنانشارات شرکت سهام la LES هفشم ۱۳۹۱
۱ محسنی منوچهر* جامعه شناسى يزشكى ٠ تهران: اننشارات طهورى جاب هفتم 1541
۲ مظلومی سید سعید۰ جامعه شناسی و بهداشت عمومی .تهران : انتشارات سبحان چاپ دوم ۱۳۸۶
؟١-وثوقى منصور ونيك خلق على اكبر. مبانى جامعه شناسی. تهران
his مهدى . جامعه شناسى. تهران : إنتشارات آوند دائش جاب اول 1541
قرائى مقدم امان اله . مبانى جامعه شتاسى . تهران: انتشارات ابجد جاب سوم ١1541
ارات بهينه جاب دوم 1518
صفحه 5:
بازدهم
جهاردهم
aoe
ee
ae
آشتای با محتوی درس . روش تدريس و تحوم
اروشمایی
تاريخيمه و نقش جاممه شناسی در ارت
اسلامت
عوامل موثر پرسلامت
طبته اجتماعی درآمد مسکن افتقال و
مولفه های SSIS Ge aoe
ارزش - هنجار- رقتار اجتماعی و وجدان
oe
مولقه های اجتماعی ارتقای سلاست(تفیی رات
سازمان- پایگاه- نها کنترل ستحرک و نظلم
اجتمامی»
اتصواف وییماربهای استماعی و اسیت مای
ابعتساصی
اتحواف وییماربهای استماعی و اسیت مای
اجشماعى
مدرس
کت aes
و دکتر
فوماثير
es se
es se
aes
ese
ese
دخترفرمانیر
eas
دكتر فومائير
دكترفرمائير
ease
دکترفرماتیر
ease
دکترقرماتیر
ققالیت های دانشجو
آرمون رفتار ورودی
مشاركت در بحث و كقتكو
7
صفحه 6:
جامعه < گرومی از افراد که مدت زمان درازی با هم زندگی
کرده و سرزمینی را در اشغال خود داشته و خودشان را به عنوان
یک واحد اجتماعی . متمایز از گروه های دیگر سازمان داده
باشند.
مفهوم جامعه به افرادی اشاره دارد که در بک قلمرو
جغرافیایی خاص زندگی می کنند با هم تعامل دارند و در
هويت و فرهنگ مشترکی. سهیم هستند.
جامعه تعیین کننده و جپت دهنده کوشش های فردی
انسان ها .
جامعه پویا در زمان و و مکان تاثیر گذاری متقابل بر
صفحه 7:
"3 يت ۱۱/۱۱ 1۷۵سا !1۷(
EMOTIONA
career
educatic
ی PHYSICA
L
SPIRITUAL
صفحه 8:
جامعه شناسی یک رشته از مجموعه دانشی
است که علوم اجتماعی خوانده می شود .
جامعه شناسی. مطالعه سیستماتیک رفتار
اجتماعی و گروههای انسانی است. تاکید جامعه شناسی
بر میزان نفوذ رولبط اجتماعی. نگرش ها و رفتارهای
افراد و بر لین که چگونه جوامع شکل میگیرند و تغییر
میکنند می باشد.
صفحه 9:
جامعه شناسی علم شناخت خصوصیات جامعه است. و در آن
واحد بررسی بیش از یک فرد می باشد. در حقیقت بررسی
روابط فردی انسانها و و رفتارهای اجتماعی است.
ذهنیات عمومی : نظرات. نگرش .عقیده. باور ءرسوم. فرهنگ
عینیات عمومی: رفتار در گروه های مختلف المعیار
گروه های اجتماعی طبقه نقش
مطالعه آنچه هست / آنچه بر آن تاثیر می گذارد | راه
clo اثرگذاری بر آن اجتماع می باشد.
صفحه 10:
آگوست کنت فرانسوی آن را علم تجزیه و تشریح مظاهر زندگی اجتماعی, نامید. امیل دورکیم
فرانسوی جامعه شناسی را علمی میداند که شیوه های خاص و متفاوت زندگی اجتماعی را که
متکی بر وجدان جمعی لست بررسی می کند.
جامعه شناسی جوانترین رشته علوم اجتماعی است. اگوست کنت در فرانسه, واژه جامعه
شناسی را در کتاب فلسفه اثباتی که در سال ۱۸۳۸ منتشر شد. ابداع کرد. او عقیده داشت که
علم جامعه شناسی باید مبتنی بر مشاهده و طبقه بندی سیستماتیک باشد نه بر مبنای
اقتدار و حدس و گمان.
آگوست کنت جامعه شناس فرانسوی را پدر جامعه شناسی جدید دانسته اند. زیرا وی
جامعه شناسی را علم مستقلی اعلام کرد و آن را در طبقه بندی علوم جای داد.
صفحه 11:
جا شنا se شک
مطالعه و بررسى تأثير و تأثرات بين جامعه و يديده هاى اجتماعى
ازییک طرف. و مسایل پزشکی و سلامتی از طرف دیگر است. این
تأثیر و تأثرات دربرگیرنده جهات مختلفی است.از جمله عوامل و
پارامترهای اجتماعی موّثر در ایجاد و شیوع بیماریها: عوامل و
فاکتورهای اجتماعی مهّثُر درشناخت و درمان بیماریها و تأثیرات
اجتماعی ناشی از بیماربها و درمان آنها می باشند.
جامعه شناسی پزشکی نخستین باربه عنوان یک رشته مستقل
توسط یک پزشک آلملنی به نام Oberle ples! So pyle
حسو() در سال ۱۸۹۴ پیشنهاد شد. دهه ۱۹۵۰ جامعه شناسی
پزشکی از استقبال جدی برخوردار شد و صاحب کتب و مجلات
متعدد گشت.
صفحه 12:
WEOLTWD ۳۵
060000 ۲
" Health promotion is the attention that it gives to
the facilitation of healthy lives: the idea that it is
no good just telling people that they should
change their lifestyles without also altering their
social, economic and ecological environments.
People must be able to live healthy lives. Health
promotion aims to work not only at the level of
individuals but also at the level of socio-economic
structures and to encourage the creation and
implementation of ‘healthy public policies’ such as
those concerned with transport, environment,
agriculture and so on.
صفحه 13:
sociologists have tended to contribute to
the development and refinement of health
promotion activities rather than analyzing
it as an object of inquiry. They have
carried out surveys, interviews and
observations of people’s lifestyles to
provide information for health promotion
campaigns.
They have presented analyses of the
etiology and distribution of health and
illness which reveal that adequate health
policies must take structural and
environmental factors into account. They
have debated the political and ideological
bases of health education and health
صفحه 14:
نظریه های جامعه شناسی و ارتقاء سلامت
برای مطالعه هر پدیده اجتماعی محقق جامعه شناسی معمولا آگاهانه
یا ناگاهلنه پیش فرضی در باره ماهیت آن چه می خواهد مورد مطالعه
قرار دهد در ذهن دارد. بدنبال آن با ارلئه نظریه ای در تبیین وقایع
اجتماعی است
مثال : پیش فرض( جهان دارای نظم است) جامعه شناسان درمطالعه
وقایع و حوادث اجتماعی در جست و جوی نظم و سازگاری بوده اند.
ازبین نظریه های جامعه شناسی چهارنظریه ( تکاملی 7 تضادی 7
کارکردی و کنش متقلبل کبه جهت اجمال گویی و جامع بودن و اينکه
جهت دهنده نظریه های دیگر هستند و بگونه ای نظریه های دیگر در
ارتباط با نظریه های فوق هستند مورد تاکید قرار گرفته اند
صفحه 15:
نظریه تکاملی
* نظریه تکاملی نخستین چارچوب نظری در جامعه شناسی
است که در مطالعات جامعه شناسان کلاسیک طرح شد و
توسعه یافت و پس از آن به نظریه داروینیسم اجتماعی
تبدیل شد.
* برمبنای مطالعه اگوست کنت و هربرت اسپنسر به نظر می
رسد این دیدگاه توضیحی قانع کننده در مورد این که
چگهنه جوامع انسانی ريشه می گیرند و رشد می کنند ارائه
می کند.
صفحه 16:
یه تکاملی
پیش فرض اصلی لین نظریه پیشرفت و ترقی است.طبیعت در جهت رشد با مکانیسم
تكثر است. اتسان و جامعه نيز كه الكو بردارى طبيعت است رشد ( بيشرقت واترقى )
مى كند. رشد جامعه در مراحل كوناكون بر اساس تكثير سلولها صورت مى كيرد.عنصر
مركزى حركت در طبيعت و جامعه تنازع انواع است.نظريه تكاملى با قبول بيشرفت از
مرحله ای به مرحله جدید بر اساس تنازع انواع صورت می گیرد.جامعه مداوما رشد می
. در آن حال که رشد می کند اجزلیش نامتشلبه می شهند و ساختار پیچیده تر
می شود. اجزای نامتشلبه همزمان با یکدیگر فعالیت هلیی از انواع نامتشابه را برعهده
می گيرند و این فعالیت ها فقط به طور ساده متفاوت نیستند. بلکه تفاوت هایشان
بیشتر ولی پیوسته تر می شود.کمک متقابلی که بدین ترتیب به یکدیگر می کنند
موجبات وابستگی متقلبل اجزا را فراهم می اورد.اجزایی که متقابلا وابسته هستند و
بوسیله هم و برای یکدیگر زندگی می کنند و براساس همان اصل کلی که در مورد
ارگانیسم زیستی نیز صادق است نوعی پدیده هم گروهی را بوجود می اورند
صفحه 17:
نظریه کنش متقابل نمادی
* نظریه پردازان نظریه کنش نمادی هیچ تعبیر و تفسیر کلانی برای جامعه ارائه
نمی دهند زیرا جامعه - دولت و نهاد های اجتماعی از نظر این دیدگاه مفاهیم انتزاعی
و ذهنی هستند و در مقلبل کنشگران و کنش آنها موضوعات واقعی لند و انها را
مى ثوان مستقیما مطالعه کرذ .تصور اساسیذر لین Js BETA IES بين اقزلد.
است به جای اينکه به شبکه رولبط اجتماعی وبا ساخت های اجتماعی معطوف باشد.
جرج هربرت مید و سی اچ کولی برلین مسئله متمرکز شده لند مردم چه معنا هایی را
برای کنش متقابل با دیگران یافته اند. چطور این معانی ایجاد شده اند و چگونه
ديكران به لين معانی پاسخ می دهند و چگونه افراد با يكديكر ارتباط برقرار مى کنند.
در جريان كنش و واكنش جكونه باسخ مناسب نسبت به يكديكر توليد مى شود و
جكونه مردم دنياى اطرافشان را معنادار مى سازند. نظريه کنش متقلبل نمادی بصیرت
و بینش چشم گیری را در راه توسعه و تکامل شخصیت و رفتار انسانی به ارمفان آورده
است اما در مورد گروههای بزرگ و نهاد های اجتماعی کمتر توانسته کمک کند
صفحه 18:
نظريه كنش متقابل نمادی
مکتب کنش متقلبل نمادین تلاش وسیعتری را برای آشکار ساختن تفسیرهایی در پیش
میگیرد که به بیماری مربوط بوده و همچنین به چگونگی اثرگذاری این معناها بر کنش
ها و رفتار مردم میپردازد.
تعاملگرایان.تمادین کهبه شیوه تفسیر و papa, alle ار هی انختماغی, وعیر وعيلة
بیماری علاقه مندند به دنبال این هستند که:
مردم بیمار بودن را چگونه تجربه میکنند و چه درک و برداشتی از آن دارند؟
بیماری چگونه به هویت و نیز زندگی روزمره افراد شکل میدهد؟
از دیدگاه کنش متقابل نمادین شمار زیادی از افراد با دورنمای زیستن همراه بیماری
برای مدت طولانی مواجهند.
* افراد مبتلا به بیماری با دلالتها و نتایج عملی و عاطفی بیماری خود سعی میکنند کنار
بيايند.
صفحه 19:
نظریه کنش متقابل نمادی
* درعین حال تجربه بیماری میتواند چالشهایی برای تلقی
مردم ازخویشتن ایجاد کند و موجب دگرگونی آن شود.
* * چالشهایی که يا از طریق واکنش عملی دیگران یا تصور
واکنش آنان در مقابل بیماری ایجاد ميشود.
* * فهم مشترک در کنش متقابل در زمینه بیماری هميشه
وجود ندارد و تفسیرها ممکن است متفاوت باشد.
صفحه 20:
: نظریه کارکرد گرایی
جامعه را واحدي كلي تلقي مي کند و وظیفه و نقش هر
يك از اجزاء تشکیل دهنده کل را در ادامه حیات و
انطباق آن با کل مطالعه می کند .
صفحه 21:
: نظریه کار کرد گرایی
. جامعه را با موجودات زنده مقایسه می کند
. به مطالعه ساخت اجتماعی توجه دارد ۲
نقشی که جزء نسبت به کل ایفا می کند , ۲
.کار کرد نهاد است
صفحه 22:
: نظریه کارکرد گرایی
ویژگیهای آن عبارتند از :
7 پدیده های اجتماعی را با توجه به کارکرد و عمل آنها
مطالعه مى كند .
7 بف سودمندى يديده ها توجه دارد.
صفحه 23:
نظریه کارکردی
در لین نظریه جامعه به عنوان شبکه سازمان یافته ای از گروههای در حال همکاری و تعاون
تلقی می شود که به شیوه های تقریبا منظم و منطبق بر مجموعه ای از قوانین و ارزشها که
بیشتر اعضا در آن شریک ند اطلاق می شود وبه جامعه به عنوان سیستمی ثلبت و در عين
حال مايل جه سيت تما گریسته می شود بصي ديه شكل متوارن:و هما
عمل می کندد
درنظریه کارکردی که تالوت پارسونزکینگزلی دیویس و روبرت مرتن از مهم ترین نظریه
پردازان ن می باشند. هرگروه يا تهاد کارکرد خاصی دارد. لذا سیستم در مجموع به بقای
خود ادامه خواهد داد. مثال : مدرسه
این نظریه در پی بررسی ساخته شدن الگوهای رفتاری نیز می باشد. زیرا وقتی الگوهای
رفتاری شکل مى كيرند كه از نظر كاركردى مفيد باشند:الكوى مهمان نوازى و تغيير آن
الكوهاى جديد متناسب با ساختار هاى جديد رو به توسعه براى برآوردن نيازها بوجود مى
ايند و با تغيير نيازها ازبين ميروند
صفحه 24:
نظریه کار کردگرایی: تالکوت پارسونز ) ۳0۲۳۷"
49009-099 :عصوظ))
* * مکتب کارکردگرایی هنجارهای رفتاری را که افراد به
هنگام بیماری باید رعایت کنند مدنظر قرار میدهد.
* * درستال ۱۹۴۸ جامعه pled أمريكاتى بارسوتن تخستين
تحلیل جامعه شناختی را از بیماری و پزشکی در جامعه
poles ارلئه داد و نقش اجتماعی پزشک و بیمار را مشخص
کرد
صفحه 25:
پارسونز مفهوم "نقش بیمار " را به منظور توصیف الگوهای رفتاری بیمار
در پیش میگیرد تا تأثیر مخرب بیماری را به حداقل برساند.
* تفکر کارکردگرا معمولاً جامعه را با روبکرد وفاق و تعادل مینگرد که
بیماری به عنوان یک عامل میتواند جریان وفاق را به هم بزند.
افراد بیمار توانایی انجام نقشهای عادی خود را ندارند و مشاغل را با مشکل
مواجه میسازند.
* مردم از نظر پارسونز نقش بیمار را در جریان اجتماعی شدن میآموزند و
به هنگام بیمار شدن آن را به اجرا میگذارند.
* از نظر پارسونز بیماری شکلی از رفتار انحرافی است که مانند جرم نیاز
به یک پاسخ اجتماعی دارد.
* به عبارت دیگر بیماران برای آنکه بیمار جلوه نکنند شکل ویژه ای از
رفتار انحرافی از آنان سر میزند که از طریق نهادی کردن یک نقش پیمار
در جامعه صورت میگیرد.
صفحه 26:
تقو یاههار قشع زگ آست:
۱ - شخص بیمار مشخصا مسئول بیمار شدن خویش نیست؛
۲ - شخص بیمار استحقاق حقوق و امتیازات خاصی را دارد مثل مرخصی؛
۳ - شخص بیمار برای بازیابی سلامتی خود باید با پزشک مشورت کرده و
بیمار بودنش را بپذیرد
۰ نقش بیمار باعث میشود افراد:
* از شرکت فعال در امور روزمره دور شده
* امتیازات ویژه ای داشته باشند .
* صحنه برای بازگشت آنان به نقشهای اجتماعی عادیشان فراهم می شود.
صفحه 27:
جامعه شناسان دیگر در نقد مفهوم پارسونز از نقش بیمار معتقدند كف
* همه بیماریها یکسان نیستند.
* واکنشها در برابر شخص بیمار تحت تأثیر شدت و وخامت بیماری و تلقی و برداشت
ها اژ پیماری استته:
* حقوق و امتیازات شخص بیمار یکسان نیست
هرچند که مدل نقش بیمار نشان میدهد که چگونه شخص بیمار بخش تفکیک
ناپذیرق از متن و زفینه اجتماعی است
اما انتقادات زیادی هم بر آن وارد است:
* لين نظريه را نمیتوان به طور عام به کار بست. چون ممکن است که پزشک و بیمار
در مورد بیماری اتفاق نظر نداشته باشند
* یا ممکن است پذیرش بیمان هميشه فرایند ساده ای نباشد .
* در ضمن تأثیر برخی از عوامل اجتماعی مثل نژاد. طبقه و جنسیت میتواند بر میزان
سهولت يا دشواری نقش بیمار اثر بگذارد
صفحه 28:
نظریه کشمکش يا تضاد
ابن خلدون و ماکیاولی این رویکرد را داشته اند.مارکس و انگلس دو شخصیت
مهم نظریه پرداز تضاد مدرن می باشند. نظریه ی تضاد را می توان به عنوان
تحولی قلمداد کرد که دست کم تا حدی در واکنش به کارکردگرایی ساختاری و
در نتیجه ی بسیاری از انتقادات مذکور روی داد. با وجود این. باید یادآور شد
که نظریه ی تضاد ريشه های گوناگون دیگری نیز مانند نظریه ی مارکسیستی و
کار زیمل در زمینه ی تضاد اجتماعی دارد. نظریه ی تضاد در دهه های ۱۹۵۰ و
۱۶۰ به عنوان آلترناتیوی برای کارکردگرایی ساختاری مطرح شد. اما اخیراً
جای خود را به انواع نظریه های نومارکسیستی داده است. مشکل اساسی نظریه
ی تضاد آن است که هرگز نتوانسته به حد کافی خود را از ريشه های ساختاری
- کارکردی اش جدا کند. اين نظریه بیش از آن که یک نظریه ی حقیقتا
انتقادی از جامعه باشد. نوع وارونه ای از کارکردگرایی ساختاری بود.
صفحه 29:
نظریه کشمکش يا تضاد
جامعه براساس تضاد سازمان دهی شده شکل گرفته است. لین نظریه به اصلی بودن تضاد
ساختاری تاکید دارد. وظیف نظریه پردازان اين نظریه در شناسایی ريشه ها و عوامل شکل
دهی به تضاد ها و ماهیت آن ۰ توزیع و پراکندگی, توسعه و بحران های اخذ شده از تضاد در
جامعه می باشد.
در اين نظریه چنین سوالاتی مطرح می شود:
از نزاع بين كروههاى در حال تضاد که هرکدامبه دنبال منافع خود هستند الگوهای فعلی چگونه
ظهور کرده اند؟
گروهها و طبقات مسلط چگونه به امتیازات ویژه نایل شده و آنها را حفظ کرده اند؟
آنها چگونه نهادها و سازمان های اجتماعی از قبیل مدارس.کلیسا.مساجد و وسایل ارتباط جمعی و
غیره را به منظور حفظ امتیازات خود اداره می کنند؟
چه کسی از ترتیبات فعلی اجتماعی سود می برد و چه کسی ضرر می کند؟
جامعه چگونه می تواند عادلانه تر و انسانی تر گردد؟
جامعه با وجود تضادهلیش چگونه توانسته است به تعادل برسد؟ عوامل موثر در ایجاد تعادل کدام
اند؟
صفحه 30:
نظریه کشمکش يا تضاد
* نظریه کشمکش قدرت حرفه پزشکی را ناشی از ارتباط آن
با طبقه سرمایه داری مسلط. میداند.
* از نظر آنان همان نیروهایی که ماهیت سرمایه داری را
این دیدگاه پاداشهای بالای پزشکان. مشکلات حرفه ای و
اقتصادی پرستاران و نابرابری مراقبت تندرستی را محصول
تفاوت قدرت می داند
صفحه 31:
نظربه مبادله
هومنز در دهه ۵۰ با الهام از رفتارگرایی اسکینر آن را بنیان نهاد .
او از دریچه جامعه شناسی رفتاری به مطالعه مبادله با تاکید بر
فردگرایی در مقابل جمع گرایی پرداخته است
موضوع اصلی این نظریه مبادله است
در لين نظریه تنوع روش و موضوع وجود دارد.و در بردارنده نظریه های
متعدد از قبیل نظریه نقش و نظریه یادگیری ونظریه تقویت است
مسئله اصلی مورد مطالعه و علاقه همه نظریه پردازان مبادله وابستگی
درونی روابط بین افراد و جریان واقعی رفتار اجتماعی است
در جهت توزیع و تبیین رابطه بین رفتار براساس پاداش پا مجازات است
درمطالعات تجربی فراوانی مورد ازمایش قرار گرفته است(رفتار
خانوادگی - عشق و ازدواج و هدیه )
صفحه 32:
نظریه مبادله
به اگاهی و ساختارها و نهادها بی توجه بوده. در مقابل به پاداش و
تنبیه علاقمند بود. به عبارتی رفتار انسان وابسته به میزان و نوع ASL
ومجازات است.
علاقه اصلی این نظریه به مطالعه رفتار اجتماعی است نه فردی,به
عبارت دیگر مبادله بین افراد را دنبال مى کند.عملی بین افراد مبادله
خوانده می شود که حداقل بیان کننده پاداش یا مجازات عمل بین
دونفر باشد.
قضایای نظریه: انگیزه-محرک ارزششباع و مطلوبیت و
پرخاشگری و sab
صفحه 33:
, نظ له هاى جامعه شناس , glo! yale,
تغییر اجتماعی
نفلم اجتماعی
آرزش ها
نظریه کارکردی.
سیستم ناشی از گووه های
در حال تعاون.
موقتیت هم سطحی از
افراد که درآمد وشیوه
زندکی یکسانی دارند که در
اثر تقش های مختلف و
انتظارات افراد وکروه های
ایجادشده است.
غیر قابل اجتناب در یک
جامعه پیچیده تا حد زیادی
به خاطر مشار کت های.
مختلف کروه های مختلف
از طریق جریاننهاد سازی
ودرونی کردن فرهنکت.
اجماع روی ارزش های
مشت رکد, جامعه را متحد
ae
نظریه تضادی
سیستمی 5 استواراز گروه
های مخالف
گروهی از مردم که در
علایق اقتصادی و قدرت
شریکت اند.به خاطر
موفقیت تروهی در
استتماردیگران به وجود
آمده و توسعه یافنه ست
طروری به خاطر اختلاف
به وسیله اجبار سازمان یافته
طیقات مسلط
علایق متضادجامعه راتقسیم
می کند.سراب وفاق
ارزشی به وسیله طبقات
سامد حفظ مى شود
کنش متقابل نمادى
سیستمی از کنش و وا کنش
افادبا موقتیت های
اجتماعی متفاوت
متاثر ازموقعیت اجتماعی
وارتباط با یکدیگر
اذ طريق درك مشت ركد از
معانی وانتظارات
درک مشتر کت از معانی و
انتظارات
صفحه 34:
عناصر اصلی نظر به های جامعه شناسی
استتباط
نیادهای اجتماعی
قانون و دولت
بنیان گداران
موقیت فرد
AF ot متقابل
lle Fp
SIN os
آرزشهای مقت کت
ووفاداری را ترویج می
دهند:مائئد كليساءهدارس و
وسايل ارتباط جمعی که
باعت وحدت جامعه می
شود.
قوائینی را اجرامی کندکه
نشان دهنده وفاق ارزشی
جامعه الست
or
دو ركيم پارسنزومو تن
اجتماعی شده برای تحقق
کار کردهای اجتماعی
اجماع برارزش ها
نظم اجتماعی
ساخت اجتماعی
نظر یه تضادی
آرزشهای متت رت وقاداری
WITH می دهند که از
امتبازات ویژه حفاظت می
کند.
قوانينى دا اجرا ميكند كه به
وسیله طبقات مسلط برای
اتشان تحميل
شود.
or
ما رکس,میلزودارندروف
به واسله قدرت
اجباروساطه شکل داده می
set
قدرت.تقابل و محدودیت
تغیبروتقبل اجتماعی
ساخت اجتماعی
كنش متقايل نمادى
م م 102
NS gt BF
اقوائينى كه مورد توافق
کنشگران است.
ود
ميد كولى وکافمن.
از طریق نمادها ععنی میٍ
بابندودنیای اجتماعی وا از
طریق کنش متقابل می
5
معانى مشتر كت
كنش متقابل
رابطه بین کنشگران.
صفحه 35:
Questions
صفحه 36:
فرهنك و خاذیر آن در ارخقا؛ صلاهت
* فرهنگ («الج):ادب تربیت دانشء ele معرفت ۰ مجموعه آداب
و زوم
به معنی وسیعتر پرورش, رشد و نمو آداب. رسوم و قواعد یک ملت
* تعریف کلاسیک از فرهنگ بوسیله ادوارد تیلور صورت گرفته است که:
«فرهنگ. کل پیچیدهای است که شامل دلنش. اعتقاد. هنر.
اخلاقیات. قانون. آداب و رسسوم و هر نوع توانابیصاو
عادتهاست که بوسیله انسان به عنوان عضوی از جامعه
کسب میشود».
صفحه 37:
عناصر تشکیل دهنده فر هنگ
زبان
مذهب
آداب و رسوم
ارزشها
هنجارها
علم .هنرهای خاص(نقاشی .معماری,کارهای دستی ۰ شعر و
موسیقی
تکنولوژی و اقتصاد
صفحه 38:
انواع فرهنگ
فرهنگ به لحاظ تحلیل غالبا به دو جزء « مادی و غیرمادی» تقسیم
میشود:
الف) فرهنگ غیرمادی: عبارتست از ارزشها: هنجارها, باورهاء نگرشها و
نمادها.
ب) فرهنگ مادی: شامل وسایلی است که به دست اعضای پیشین جامعه
ساخته شده و برای اعضای حاضر به ارث مانده است مانند تکنولوژی.
صفحه 39:
اصطلاحات متداول در فرهنگ
پیشرفت فرهنگی و تمدن: اقوام پیشرفته نسبت به اقوام
ابتدایی» بخشهای زنددگی خود را تا مراحل ظریفتری تجزیه
کرده اند. انها برای هر بخش انواع و اقسام قواعد و ابزار تهیه
کرده لند و اعضاء جامعه برای دستیابی به اهدافشان در تمامی
بخشها یک تقسیم کار در پیش گرفته لند و نقشهای مختلف
بعهده دارند که هریک مانند چرخ دنده های کوچک در یکدیگر
ادغام می شوند و چرخهای بزرگتر و بزرگتر رابه چرخش در
coe آورنداین مراحل پیشرفت فرهنگی را گاه تمندن می نامند:
صفحه 40:
نظام فرهنگی - زیر فرهنگ و مرز های فرهنگی
* فرهنگ های پیشرفته به علت. وجود بخشهای تجزیه شده و ظریف فرهنگی از
نظام فرهنگی برخوردار بوده و در فرهنگ تکامل یافته دارای نظام فرهنگی زیر
فرهنگ های مختلف قابل تفکیک و تجزیه اند. بطوریکه هر واحد اجتماعی
کوچک نیز می تولند دارای یک مجموعه قواعد و ابزاری باشدکه از طريق كن مى
توان فرهنگ آنرا ازفرهنگ واحددیگرمتمایزنمود(فرهنگ روستایی. شهری,
ورزشکاران,کامیونداران.فرهنگ زنان و..)
در رابطه با این تفکیک و تجزیه فرهنگی » مسئله مرزهای فرهنگی نیز مطرح می
شوند اینگونه مرزهای فرهنگی هم می توانند در پی یک طبقه بندی
محيطىءقومى؛ زبانی.مذهبی و قواعد و ابزار مورد استفاده برای ارضای نیاز ها
تعیین شوند و هم بر اساس میزان تمایل و وقوف اعضاء یک گروه يا قوم براى
متمایز ساختن خود از گروه یا قوم دیگر
صفحه 41:
پیدایش و انتشار فرهنگ
فرهتگ های پیشرفته تر عموما در مراکز تجمع انسانی ماندد شهرها بالاخص در مقر حکومت
و دربار پادشاهان شکل گرفته اندبدین معنی که پادشاهان برای ارضای بهتر نیاز های خود
دستور تهیه ویا ابداع بهتر زندگی را میدادند.بدیهی است وقتی پادشاهان ابزار بهتر ارضای
نیاز را بدست می اوردند وزرا و دیگر رده های پایین تر نیز بی بهره نمی ماندند و باقیمانده ها
به آنها می رسید و از اين طریق اجزاء فرهنگی بتریج به بقیه قشرهای پایین
تر انتقال و انتشار می یاقت و یک کشور مانند مصرء ایران و یونان» روم و..برونق می یافت.
یکی از مهمترین روشهای پیشرفت فرهنگی. کسب روشها و اطلاعات جدید از طریق دیدن
وشنیدن از مراکز فرهنگی دیگر و یا جذب دانشمندان و صنعتگران بوده است.اين اطلاعات
حفظ وتکمیل وبه نسلهای بعد انتقال داده می شوند. برتری هر فرد گروه یا کشوری
همواره به همین میزان برتری اطلاعات بستگی دارد.لذا فرهنگ یک ذخیره اطلاعات است که
از يك نسل به نسل ديكر مى رسد تا آنها بتوانند نياز هاى خود را بهتر ارضا تمايند.
و تتمه هایی
صفحه 42:
وقتی تجربه ای از نسل و نسلهای گذشته به ما منتقل می
یلبد وبه ما می آموزد که چگهنه مسائلی را که با لن مواجه
مى شویم را حل کنیم . نیاز های خود را بهتر ارضا نماییم و
بهتر زندگی کنیم این یک فرهنگ است که به ما منتقل می
شود.ما در اینجا یک سرمایه عظیم فرهنگی اجتماعی داریم
که باید قدر آن را بیشتر از سرمایه اقتصادی و مادی
بدانیم.این انتقال فرهنگی هم به صورت زبانی و هم
نوشتاری انجام می گیرد.
صفحه 43:
تکامل فرهنگی
دانش و اطلاعات در همه زمینه ها و بخشهای زندگی و روش
ارضاء نیاز ها ( نیازهای جسمی شامل سلامت- بهداشت-طب-
ورزش-تغذیه-نیاز های جنسی -کشاورزی و نیاز های ایمنی و
دفاعی شامل مسکن - معماری - تولید انواع سلاح های شیمیایی
و نیاز های راه وارتباطی شامل تلفن و هواپیما و نیازهای آموزشی
» علم و تكنولوى) در قللب فرهنگ به نسلها منتقل شود و تکامل
فرهنگی مبین لین است که کدام کشور و فرهنگ به بهترین وجه
می تواند نیازهایش در همه زمینه ها ارضا نماید
صفحه 44:
we és:
جامعه ای از نظر فرهنگی پیشرفته است که برای کلیه شئون زندگیش از نحوه و ميزان خوابيدن تا نحوه ورزش
کردن یا رنندگی یا تفریح و تربیت بچه در همه زمینه ها تا حد ممکن زمان خودبطور دقیق فکر و محاسیه
كرده و بهترين روش عالمانه را يافته بلشد
صفحه 45:
تفاوت نهاد و فرهنگ
* نهاد فقط یکی از بخشهای دوازده گانه فرهنگ را آنهم
وقتی که قواعد و وظلثف در رولبط اجتماعی درآن
بخش خاص( مثلا آموزش یا ورزش) سازماندهی و
بطور مشخص تعریف.تنظیم و تثبیت شهند را شامل
عی شود.اما فرهنگ اولا شامل تمام بخشهای زندگی
میشودنه فقط یک بخش خاص LIE بدون توجه به
اينکه قواعد رولبط کاملا و بطور مشخص تعریف شده
باشند را در برمی گیرد.
صفحه 46:
e- a.” a oe 3
عو امل موثر بر پیشرفت فرهنگی
قدرت تفکر و درک : هرجه جامعه و اعضايش قدرت تفكر و علم بيشترى داشته باشند و در
زنجیره رولیط علی بیشتر پیش برود و به تعداد بیشتری از عوامل و رولبط بین آنها بيانديشد
پیشرفت فکری و فرهنگی بیشتری خواهد داشت
اگر زیان یک کشوری پیشرفته باشد و لین پیشرفت برای همه باشد . در این صورت اعضای جامعه
برای پدیده های اطراف خود نامهای خاص می دانند و در رولبط اجتماعی منظور نظر و افکار و
عواطف خود را به تفکیک و دقیق منتقل می کنند.بدون توجه از کنار پدیده های اطراف خود
نمی گذرند یعنی ادراک آنها گسترش می یلبد و بدنبال افزلیش قدرت تفکر و گسترش فرهنگ
را خواهیم داشت
* سازماندهی تفکر- تاثیر ارزش و هنجار: شرایط بوجود آورنده فکرها و قدرت تفکر ( وجود
سازماندهی قوی و جذب افراد متفکر از خارج و همچنین تولید پرورش و تکثیر در داخل و
سپس انتشار آن در سطح وسیع جامعه که به همین خاطر قدرت تفکر پیشرفته ویک شناخت
کشف شده یا بدست آمده اولا باید به یک ارزش تبدیل شود و ثانیا به هنجار تبدیل شود
صفحه 47:
تغيير يا تخريب فرهنكى
عناصر مضرو مبتذل به هنجار و سپس ارزش تبدیل می شوند و انها نیز فرهنگ را تشكيل مى
دهند و به نسلهای بعد منتقل می شوند
بسیار دشوار بتوان جامعه ای را تصور نمود که فرهنگ آن بطور کامل و مطلق( یعنی تمام
ارزشها و هنجارهای لن) کارکردی و مفید باشند.در هر جامعه ای کم و بیش اقراد و
گروههایی وجود دارند که از هنجارها و مقیاس های ارزشی مفید و کارکردی منحرف می
شوندو به کارهایی روی می آورند که در واقع برای خود و برای جامعه مضر و مخرب است.
تا قبل از رشد صنعتی که مردم از طریق ارتباط با طبیعت(کشاورزی و دامداری های
خود را ارضا می نمودندو همچنین تا قبل از پیدایش ابزار جدید امروزی نفوذ و گسترش
فرهنگی . جوامع بشری از یک سلسله قواعد. هنجارهاو ارزشهای کارکردی پیروی می کردند
كه ريشه در ادیان و محیط طبیعی آنها داشت
دراي از زمان صفویه نفوذ های فرهنگی بیگلنه به ایران آغاز شد و در دوران اخیر از
طريق مدرنيزه كردن جامعه تخريب فرهنكى رشد چشمگیر داشته است
صفحه 48:
نفوذ فرهنگی بیگانگان و تغیبر فرهنگی
جوامع انسانی و کشورها در طول تاریخ هميشه در پی کسب قدرت و یا
گسترش مذهب. فرهنگ و نفوذ خود به کشورهای دیگر بوده اند.
کشورهای قدرتمند جهان امروز از مدتها پیش دریافته اند که شرط هر نوع
فت اقتصادی نظامی و سلطه بر کشور های دیگر گسترش فرهنگ خود
درکشورهای دیگر و حتی تخریب فرهنگ موجود انجاست
گسترش فرهنگ با نامهای فریبنده «تحول فرهنگی»
افزليش تولید توسط کشورهای غربی فزونی سطح تولید از سطح
خطر توقف توليد و و ركود اقتصادى كوشش براى
انتقال و انتشار فرهنك خود به كشورهاى جهان سوم و ايجاد و افزا
جهان سوم و تقاضا براى دريافت توليدات غربى
صفحه 49:
نحوه انتقال و انتشار فرهنگ غربی به کشور های جهان سوم
۱- فرهنگ داوس:داوس نام یک محل لوکس در سوئیس است که همه
ساله در انجا تجمع اقتصاد جهانی صورت می گیرددر این فرهنگ
اقتصادیون جهلنی با روشها و ابزار مختلف پرجاذبه فرهنگ مربوط به
مصرف کامپیوتر. تلفن همراه . بلیط هواپیما و ارزهای مختلف را به
بخشهای مختلف جهان صادر می کنند. رفتارشان غیررسمی است .اما
رفتار اقتصادی آنهانه فقط بخش رسمی بلکه بخش غیر رسمی زندگی
آنها را در شرایط عادی خانواده و در هنگام تفریح نیز یک زندگی پر
فشار و تنش دارند و در همه جا حتی محاسبه اقتصادی سود و زیان می
کنند. اینان متعلق به یک کشور خاص نیستند
صفحه 50:
نحوه انتقال و انتشار فرهنگ غربی به کشور های جهان سوم
2- فرهنگ دانشگاهی: فرهنگی است که بیشتر توسط افراد درس خوانده و هوشمند غربی
بصورت بین المللی به بقیه کشورها سرایت می کند. ازنمونه های آن قمنیسم و حفظ محیط
رصت
۳- فرهنگ جهان مک: از عناصر این فرهنگ موسیقی امریکایی: زیر پیراهنی منقش. سریالهای
لویزبوتن و فیلمهای سینماین آمریکلیی است استفاده پیز و جوان از مک ذونلف. وا :موسیقی
راک علت جانبه اش لین نیست که با صدای بلند و ریتمیک و حرکتهای خطرناک همراه است
بلکه همزمان میزان زیادی از ارزشهای فرهنگی (رها بودن. آزادی جنسی, نفی هرگونه
یبندی سنتی) را به همراه دارد
۴- فرهنگ پروتستانتینم اوانگلیک: در حالیکه تولد مجدد اسلام و گسترش ن فقظ به
کشورهای مسلمان محدود می گردد ۰ پروتستانتیسم اوانگلیک در بخشهایی از جهان در حال
گسترش انفجار آمیز است که در آنجا این مذهب
وجود نداشته است.
صفحه 51:
نحوه انتقال و انتشار فرهنگ غربی به کشور های جهان سوم
در مجموع نه فقط امریکا بلکه اکثر کشورهای سرمایه داری با ابزار مختلف به انتقال و
گسترش فرهنگ خود در کشورهای جهان سوم می پردازند و عموما با یکدیگر رقلبت می
کنند.از مجلات مد گرفته تا مراکز فرهنگی و کلاسهای زبان و کلوپ ها و فیلمها و سریالهای
تلویژیهنی. ماهوازه» اینتزقت: موسیفی و:هنرپيشه ها». هدر و خوانننه:هایی: که به عنوان
ستاره : الگوهای رفتاری شوند برخی از اين قبیل ابزارها هستند.
سرمایه گذاری انسانی و آموزش جوانان در کشورهای غربی و پرورش ارزش در نظام آموزشی
آنجا
ارزش نيال bale فروش
در فرایند رشد صنعتی غرب و رقابتهای شدید بین کشورهای غربی. کشورهای جهان سوم
بليد در راستاى منافع»سرمايه داران فرهنكهخود را تغيير دهند وفوهنكى را كسب نمايند كه
آنها راجه مصرف كنندكان وابسته و معتاد به كالاهاى غربى تبديل نمايد و اين است تحول
فرهنكى مورد نظر آنها.
صفحه 52:
انتقال محتوا با ظاهر فرهنگ
در انتقال فرهنگ غربی به جهان سوم انتقال محتوی فرهنگ
صورت نمی گیرد بلکه فقط تکنولوئی در حد کالای نهلیی نه
شناختی از این که تکنولوفی چگونه بدست آمده است . نه
تفکر منطقی و نه تربیت لازم در باره چگونگی بکار گیری
مناسب آن. تکنولوئی فقط به عنوان وسیله فخر و منزلت و
پرستیژ مانند موبایل به منتقل می شود. به عبارت دیگرآنها
حلقهنهایی فرهنگ خود را که به مصرف می انجامد به ما
منتقل می کنند و نه زمینه تولیدی فرهنگ را.
صفحه 53:
انتقال محتوا با ظاهر فرهنگ
* منافع سرمایه داری ایجاب می کند که پذیرش فرهنگ غرب
بدون درک محتوا و عمق فرهنگ غربی باشد و افراد در صورت عدم درک عمق
کورکورلنه از ظواهر فرهنگ غرب پیروی می کنند و به مصرف کنندگان معتاد
تبدیل ميشوند. اما اگر محتوا و عمق فرهنگ غرب درک شود و دلیل هر رفتار
شود انسانها به تفکر واداشته می شوند و می اندیشند که چرا بلید این
ماشین را بخرند ؟ لین ماشین چه فایده و کارکردی دارد؟آیابرای او شرایط اش
مناسب است يا نه؟به عبارت دیگر انسانها کارکردی و تولیدی فکر خواهند کرد.
* اندیشیدن به فایده و کارکرد بخشهای مختلف فرهنگ حفظ فرهنگ
کارکردی و مفید و تفییر فرهنگ مضر و ایجاد فرهنگ مناسیب خودی
رسیدن افرادبه مرحله تفکر و تولیدی فکر حفظ هویت فرهنگی و استفاده از
.__محتوى فرهنك غرب نه ظاهر آن بم
در حد ظاهر و
صفحه 54:
فرهنگ مصرف
هدف اصلی سرمایه داران کشورهای صنعتی در جهان سوم گسترش
مصرف کالاهای خود است که برای دستیابی به این هدف آنها:
۱- سیستم آموزشی کشورهای جهان سوم(مدارس و دانشگاهها) را از
طریق افراد ناآگاه داخلی طوری دستکاری می کنند که آموزندگان فقط
محتوی نظری بدون تمرین عملی و غیرکاربردی را حفظ کنند و قدرت
تفکر و استفاده عملی و قدرت خلاقیت از بین برود
احا انواع برنامه هاى تلويزيينى داخلى و ماهواره مردم را ازتفكر فعالانه
۳-ایجاد نظام اجتماعی ثابرابر با فاصله زیاد بین فقیر و غنى و يك نظام
ارزشی که لین نابرابری را در طول زمان تایید و تضمین نملید و شرایط
فرهنگ مصرفی روزبروز بطور خودکار در طول زمان تضمین نماید
صفحه 55:
* تغییر نظام فرهنگی جامعه از تولیدی به مصرفی و
تخریبی و گسترش فرهنگ های تضاد- استبداد-
فئودالیته - عیش و نوش- شهوترانی- لابلی گری-
اختلاس- دروغ - خودنمایی- ژست و ادا و .
( فرهنگ دارای دینامیزم انتقال است)
" تغییر شخصیتهای مردم جهان سوم از طبیعتهای
مغروره شجاع ۰ سربلند و بی نیاز به افرادی فرو
ملیه ءشارلاتان و دروغگو که تنها در فکر لذت و سود
بوده و فرهنگ سنتی خود را نفی و تمسخر می کنند.
صفحه 56:
نتیجه گیری: چه می توان کرد؟
* اگر ارزشگذاران اصلی یک جامعه از فرهنگ بالایی برخوردار
باشند و از نظر تخصصی نیز بدانند که چگونه می توان یک
فرهنگ را اصلاح کرد و تسری داد. امید به اصلاح زیاد است.اما
اگر فرهنگ سازان یک جامعه خود محصول یک جامعه مصرفی,
بنجل و شیفته توسعه باشند که از واژه فرهنگ فقط چیزی را می
فهمند که به غلط نام هنر برآن می نهند که اساسا با هنر ارتباطی
ندارد و تسطیح كننده مسير عيش و نوش و فرهنگ مصرفی است
و در آن صورت از کوزه همان برون تراود که دروست.
صفحه 57:
نتیجه گیری: چه می توان کرد؟
* فرهنگ لن است که ما چگونه ارزش Glo عمیق انسانی»علمی,
اجتماعی.مذهبی را با روش های زیبا و بار ارزشی و احساسی مثبت به
نسل بعد انتقال دهیم و تثبیت کنیم .این هنر است. هنر یک وسیله در
یک نظام منسجم اجتماعی- فرهنگی است.هنر برای مدیران جامعة هدف
نیست.هنر واه و محدوده فرهنگ را فقط در حد بسیار جزئی می
پوشاند.هنر خود بر اساس معیارهای فرهنگی و نهایتا علمی ارزیلبی می
شود که تا چه اندازه شخص توانسته است در زنجیره علت و معلولی نظام
تفکر» ادراک و احساس, بطور سیستماتیک و عمیق پیش برود و یک
مسئله را از طریق انواع هنرها به دیگران انتقال دهد.هنر یک وسیله برای
دستیابی به انسجام جامعه است نه تجزیه احساسی و ملی
صفحه 58:
Questions
صفحه 59:
حامعه پذ بری و ار تقاء سلامت
صفحه 60:
جامعه پذیری
* یک جریان یادگیری پیچیده مبتنی بر کنشهای متقلبل که
از طريق لنء رفتار فرد چنان تعدیل می شود که توقعات
گروه (جامعه) را برآورده سازد.
مراحل اجتماعی شدن یا جامعه پذیری: خانواده.مدرسه.
دانشگاه. محیسط های کاری آموزشی و رادیو و
تلویزیون
صفحه 61:
خانواده
* نوزاد نیاز به کمک مادر دارد و مادر نیاز به رسیدگی به او . مادر به بچه شیر
می دهد از بچه و از مکیدن سینه اش لذت می برد و لذتش را بیان می کند
و دست نوازش به سر و صورت نوزاد می کشد و او را به سینه می فشرد.
همه اینها بر روی رشد جسمی رولنی و اجتماعی نوزاد موثر استبتدریج
انواع غذاهاى كمكى را به او مى دهد با او صحبت مى كند و شوخى مى
كند.همزمان تاثيركذارى روى كودك از نظر غذا خوردنء طرز توللت رفتن»
بازى كردنء صحبت كردن انجام مى شود . با انواع تشويق ها و توبيخ ها
( ارزشكذارى منفى و مثبت) بجه مانند مرغى توسط خلنم مرزعه دار كيش
کیش . جابجا و به مسيرى خاص هدايت ( يا كاه كمراه) مى كردد .
* تكرار اين رفتارها و هنجارهاء درونى شده و بعد از مدتى عادت مى شود
صفحه 62:
مدرسه
در این مرحله فرض بر این است که نه فقط فرهنگارزشها و هنجارها) سنتی و
وهویت ملی هر جامعه ای به طرز جللب ,پرجاذبه و مستدل به نوجوانان منتقل شود
بلکه بالاخص همچنین دانش و تجربیات اندوخته شده توسط نسلهای گذشته و
دانشمندان در چگینه بهتر زیستن همراه با پلیه ای ترین نتایج تحقیقات در
های مختلف علوم که مورد نیاز یک انسان قرار می گیرد به طرز قلبل استفاده در
عمل به او آموخته شود. اما لين يك تصور ايده كل است كه فقط در برخی از کشورها
به طرز موفقيت أميزى انجام مى كيرد.
دو نكته دراينجا قابل توجه است:
اولا قسمت مهمى از اين اهداف فرهنكى از طريق غير رسمى توسط خود دانش
آموزان به يكديكر منتقل مى شود
انیا از اين طریق فقط ارزشها و هنجارهای مثبت به آنها آموخته نمی شود
صفحه 63:
سسات دیگر
alate اجتماعی شدن به مدرسه و دوستآن همسن ختم نمی شود. یکی
از مهمترین مراحل اجتماعی شدن دوره سربازی است.این دوره اجباری
بوده و از دو جنبه حایز اهمیت می باشد:۱- بعد اجتماعی:پیوند زدن
جوانان به پیکره جامعه ۲- بعد فردی: ساختن مردانی مجرب و کارآزموده
ادامه تحصیل در خارج از کشور باعث یادگیری انواع اطلاعات» شناختهاء
ارزشها و هنجار هایی که در جامعه و محیط خود نیاموخته اند می
شود.لین شناختها برروی نحوه تفکر, تحلیل مسائل ارلثه راه حلهای دیگر
و خلاصه ابعاد شخصیتی تاثیر بسیار مهم می گذارند و بعد از بازگشت از
خارج مرحله جدید اجتماعی شدن را در پیش گرفته می شود.
تشکیل خانواده جدید بالاخص بر روی اجتماعی شدن دختران SE
بیشتر ok
صفحه 64:
te 5 9 € اج
الگوی تربیتی و ارزشهای متغیر
تربیت نقش و تاثیر مهمی بر روی رشد و رفتار آینده انسانها ودر نتیجه بر روی
پیشرفت جامعه دارد.
عوامل موثر بر رشد و شکل گیزی شخسینی در درجه اول به امداف اولیا و
مربیان و اینکه میخواهند بچه ها چه توانایی ها یی کسب کنند بستگی دارد.
برخی برلین باورند که بلید ارزشها و هنجارها یی که جامعه و بالاخص اولیاء بچه
ها دارند به فرزندان منتقل شود( منطقی بنظر می رسد؟!ابعد زمانی و مکانی)
ارزشها و هنجارهای هر مکان و زمان در حد قابل توجهی با هم متفاوتند.این
تفاوت در جوامعی که سریعا در حال تغییر هستند بسیار چشمگیر است تا
جوامعی که در طول زمان تغییرات کمتری داشتند.
صفحه 65:
انتقال ارزشهای پایدار
* اولین ارزش که به فرزندان باید انتقال یلبد قدرت تشخیص درست و غلط
است ( قدرت تفکر و ذهنی نقادانه و تمیز گرایانه)
سلامت از ارزشهای مطلق است.تمام دانشمندان از قدیم ورزش را برای
سلامت جسم توانلیی برخورد با مصائب جسمی . رولنی و اجتماعی توصیه
می کردند و هنوز هم در این ارزش تغییری ایجاد نشده و بر اهمیت آن
افزوده هم شده است( در جهان سوم بهترین راه حل مقابله با نگرانی و
مشکلات رولنی و اجتماعی است - مقابله با انحرافات اجتماعی و اعتیاد -
کمک به پرورش OS
اتکال به خداوند در هر شرایط زمانی و مکانی ۰ شناخت بیشتر خداوند
پیچیده ترین مسئله علمی بوده که خود نیازمند قدرت تفکر بسیار بالا می
با
صفحه 66:
رشد فکری کودکان
رشد فکری بچه هابه سه بخش به هم مرتبط تقسیم می
شود:
هوش
ادراک
قدرت تفکر
صفحه 67:
رشد هوشی
واه هوش معادل توانلیی فکری بطور ple پذیرفته شده است.در سنجش
هوش قدرت کشف روابط علی منطقی ( نزدیکترین و صحیح ترین
رولبط على ) بين يديده ها ( ویا حل یک مسئله فکری) را در یک زمان
معین می سنجند. به عبارت دیگر . هرجه لين كشف رولبط على منطقى
سریع تر باشدر درزمان معین تعداد بیشتری رولبط علی بطور صحیح
کشف و تشخیص داده شوند)میزان هوش بالاتر ارزیابی می شود.
با بالا رفتن سن از بيست سالكى به بعد هوش كاهش مى يابد. 8٠١ د
رشد هوش انسان تا سن ۵ سالگی است.
هوش بیشتر ارئی میباشد تا تحت تاثیر محیط
صفحه 68:
5 0 ۳
ابزار پرورش هوش
آموزش در سه بعد شناختی ۰ احساسی و روانی حرکتی از ابزار پرورش
هوش به حساب می اید.
ob}
ورزش
موسیقی
انواع با
ثروت
کوشش اولیا و تشویق و تنبیه- شکل گیری شخصیت به همراه ارتقاء هوش
- حفظ شخصیت و هوش توامً
صفحه 69:
اجتماعی شدن در نظام اجتماعی سنتی
در نظام سنتی برنامه لی نسبتا کافی برای اجتماعی شدن نسل
جوان وجود داشت به عبارتی برنامه مشخص برای نقش بچه و
نوجوان در نظام اجتماعی خانواده و جود داشت
واز طرف دیگر شرایط اجتماعي : محیط محدود و کنترل شده که در
آن هر پدیده جدید فورا مشهود بود. سیستم زندگی مشابه روابط
اجتماعی قوی و مستقیم و هنجارهای تعریف شده و جریان رتباط
اجتماعی قوی و کنترل درونی هنجارها موجب می شدند که بچه
مراحل اجتماعی شدن خود را بطور کارکردی و سازمان یافته و
منسجم در یک نظام اجتماعی درپیش بگیرد و از هر نوع انحراف نیز
عموما مصون بماند.
صفحه 70:
اجتماعی شدن درنظام اجتماعی مدرن
* با گسترش شهرنشینی افراد ازهر گوشه به شهرهای بزرگ روی آوردند و در
شهرهای بزرگ یک مجموعه از فرهنگها و هنجارهای جورواجور و مختلف در
کنارهم قرار گرفتند که غالبا باهم همسو و تقویت کننده نیستند بلکه در کنار یا
در تضاد با هم قرار می گیرند درنتیجه این وضعیت کنترل اجتماعی بسیار
ضعیف است و افراد عموما آزادی عمل بیشتری در نابهنجاری دارند. وکنترل
درونی و بیرونی محدود تر و کمتر است.
کارکردبرنامه های سنتی توان و جاذبه کافی برای جوابگویی به مسائل و شرایط
انها را ندارد
در خانواده به علت چند شغله بودن پدر و مادر و عدم حضور کافی در منزل و
نظارت ناکافی بر رفتار بچه ها موجب کاهش رولبط اجتماعی اولیا و بچه ها می
شود و بدنبال آن تغییر سریع ارزشها و تضاد ارزشى بين نسلها را شاهد هستیم
صفحه 71:
اجتماعی شدن درنظام اجتماعی مدرن
در مدرسه مطللب عموما خشک وبی رابطه با عمل که گاه از
سوی افرادی جوان بدون اطلاعات تجربی و علمی عمیق تهیه
شده و قسمت عمده ن در اينده به درد بچه و مسائلی که او با
آنها مواجه خواهد شد نمی خورد. همچنین از جلنب دبیرانی که
خود عموما با انواع گرفتاری ها دست به گریبانند با روشهای
استبدادی به بچه ها آموخته و یابا زور در مفزشان فشرده می
شود و علاقه و خلاقیت را در بچه ها تخریب می کند.
* نظام آموزشی در جهان سوم نقش خود را در اجتماعی شده
بچه ها و نوجوانان درست ایفا نمی کند.
صفحه 72:
انتقال ارزشها و هنجارها ی انحرافی در بین همسن ها
* فشارهای زیاد در مدرسه در کلاسهای درس باعث ذخیره مقاومت در آنها
و بیرون ریختن فشار ذخیره شده توسط بچه هائیکه زمینه رفتارهای
نابهنجار و گستاخی و زور مدارلئه را دارند و باعث تاثیر روی بچه های
دیگر می شود
در نیجه بچه ها انواع رفتارهای ناهنجار را از دیگران یاد می گیرند
تضاد پدر و مادر در برخورد با انحراف
اهمیت دادن یا بی اهمیت دیدن انحرافات از نظر اولیا و اختلاف نظر
Us!
هنجار غالب خانواده مهم است
صفحه 73:
نتیجه گیری
برای کارکرد و انسجام یک جامعه لازم است که اعضا جدید
آن به طرز مناسبی با ارزشهای پایدار و هنجارهای مناسب
آن جامعه تطبیق داده شوند.این اعضا جدید باید طوری
پرورش یابند که هم در شرلیط مکلنی و زملنی خود بتوانند
بطور مناسب نیازهای فردی خود را ارضا نمایند و هم نقشی
موثر در کارکرد بهتر جامعه داشته باشند. قاعدتا خانواده و
مدرسه_ و دوستان و همسالان واشنایان و قانون در اين
خصوص نقش دارند
صفحه 74:
صفحه 75:
(Wh) ceo os Was ps
* رفاه game als روانی؛اجتماعی ونه فقط فقدان بیماری
ومعلولیت
صفحه 76:
سلامبتا Sly Sm» اساسي كمام انسان حاسث
توسعه يافتكى هر اجتماعى شامل:
١-كيفيت سلامت مردم آن اجتماع
۲-میزان توزیع عادلانه سلامت در ميان طيف هاى مختلف
طبقات اجتماعى
۳-میزان محافظت افراد محروم درمقابل عوامل آسیب رسان
به سلامت آن اجتماع
صفحه 77:
ادامه
اميد به زندگی در مردم ایران ۷۱ سال است
پیشرفت چشمگیری در ارتقای شاخص های
بهداشتی درایران داشته ایم اما هنوز تفاوت های
وضعیت سلامت در برخی از مناطق کشور مشهود
است
صفحه 78:
:هدف کلی از طرح مقوله عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت
* ایجاد عدالت وبرابری در عرصه های مختلف
سلامت با توجه به نیازهای هر فرد
صفحه 79:
معنای عدالت درسلامت چیست؟
* اصطلاح عدالت ابعاد اخلاقی ومعنوی دارد. بی
عدالتی به تفاوت های غیر ضروری وقابل
اجتنابی اشاره دارد که حاکی از نامنصفانه
ومغرضانه بودن این قبیل تفاوت ها دارد
صفحه 80:
عدالت درمراقبت سلامت
عدالت درمراقبت سلامت به عنوان
" دسترسی مساوی به خدمات مراقبتی دردسترس
* کیفیت یکسان خدمات مراقبتی برای همه
* بهره مندی مساوی برای نیاز مسا وی
تلقی می گردد
صفحه 81:
برخی از دلایل نابرابری وبی عدالتی در
سلامت
* محل اقامت
نژاد
* شغل
* تحصیلات
وضعیت اقتصادی واجتماعی
* دسترسی به خدمات بهداشت عمومی
صفحه 82:
* اکثر بی عدالتی در سلامتی در دنیا ساخته
دست بشر است وعلل آنها اغلب ريشه در
مسائل اجتماعی دارد
صفحه 83:
:هدف از سیاست های عدالت در سلامت
* حذف تفاوت های سلامتبه طوریکه همه افراد سطح
وکیفیت یکسان سلامتی راداشته باشند نیست
* بلکه هدف کاهش یا حذف آن دسته ازتفاوت هایی
است که از عواملی که هم قلبل اجتناب وهم ناعادلانه
هستند نشات گرفته است
صفحه 84:
رفع بى عدالتى در بهداشت يا دبگر
بخشهای اجتماعی . به عوامل زیر
بستگی دارد :
تصویب سیاسست های شفاف و واضح عمومی از سوی
دولتها
17 قراردادهای اجتماعی جدید
17 بهم پیوستگی بیشتراز سوی جامعه
صفحه 85:
تاریخچه عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت
فعالیت های بهداشتی قرن۱۹ وبیشتر اقدامات زیر بنای
بهداشت عمومی نوین. همگی نشان دهنده آگاهی ازوابستگی
بین موقعیت اجتماعی.شرایط زندگی وپیامدهای سلامتی
مردم است
" اساسنامه 201/۵)که پیش نویس آن در سال ۱۹۴۶ تهیه
شدءاین حقیقت را مطرح کردکه بنیانگذاران این سازمان قصد
داشتند به ريشه های اجتماعی مشکلات سلامتی نیز توجه
کنند
* درسالهای۱۹۸۰۱۱۹۷۰استراتژی سلامت برای همه مطرح شد
که آن برلزوم توجه به عوامل تأثیر گذار اجتماعی تاکید دآشت
صفحه 86:
تاریخچه عوامل اجتماعی تعیین کننده
سلامت
* عبارت عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت در میانه دهه۱۹۹۰به
طور فزاینده ای مطرح شد
* در قرن۲۱ نقش سازمان جهانی بهداشت در جهت ارتقا عملکرد ها
در حیطه عدالت در سلامت وابعاد اجتماعی آن متحول شد
در همین راستا دکتر لی درپنجاه وهفتمین مجمع جهانی بهداشت
در ماه می ۲۰۰۴ LL ID WOES 9,5 piel دارد کمیسیونی جهانی
را درارتباط با عوامل موثر بر سلامتى ايجاد كند
صفحه 87:
* بررسی تاثیر عوامل اجتماعی برسلامت
* اتخاذ راهکارهای مناسب برای حل مشکلات ناشی از آن
* کاهش بی عدالتی درسلامت
صفحه 88:
مباحث محوری برای کمیسیون عوامل اجتماعی تعیین
کننده سلامت
۱-کاهش طبقات اجتماعي ازطریق کاهش نابرابری در قدرت-
حیئیت- درآمدوثروت که با موقعیت های اجتماعی-اقتصادی
مختلف مرتبط است
۲-کاهش مواجهه با عوامل آسیب رسان به سلامت که قشر محرهم از
آن رنج می برند
۳-کاهش آسیب پذیری طبقه محروم در شرایط آسیب رسان به
سلامت
۴-مداخله با استفاده ازمراقبت بهداشتی برای کاهش پیامدهای
نابرابربیماری وپیشگیری ناشی ازتنزل اقتصادی و اجتماعی در
ميان افراد محروم که دچار بیماری می شوند
صفحه 89:
عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت
۱-شرایط دوران ابتدایی زندگی
۲-گرادیان اجتماعی
۳-نزوای اجتماعی
۴-کار
wird
۶-حمایت اجتماعی
ا-اعتياد
۸غذا
٩-سطح آموزش
۰حمل ونقل وترافیک
صفحه 90:
Determinants
of Health
صفحه 91:
erson's health and wellbeing
is dependent on
OOD START: Genes, food, water, shelter,
housing, space, safety, transport, behavior
lifestyle
OOD FU TURS: Education, skills, work,
me, self esteem
D CARE: Life skills, health care,
munity services, government policy
D SUPPORT: Parents, family, friends,
al connections
صفحه 92:
The Perpetuating Cycle of
Inequity
Veere tr kosptd? Berner ke bos o bed iPeriva ta his tex.
ches ke have oa nPeciod? Berner ke bor a out oa his bey cord a اص
26
ches ke hove a ou ow kis ky? Becover he woe playin ta the boca fy
house ond there wor sie sharp, ised steel here oad he Pell oi.
wes he pany in he tp? Becovse he hues iv poor با
hide phy there berover here is 07 where ee tp pay oud there is 07 جا صمت
سس
ها لممظتك اصممت طمصمهم هذا سبجو 3 2لدصاسحطا ص الها جنا جما جص
rr.
صفحه 93:
The Perpetuating Cycle of
Inequity
ceoet kis poreus oPPord a vicer place to ive? 8
kis Oud ts Goewplyed ond his Duce ts aps sick.
ts his Dad uewpbyed?
ke doesu't hove work education ood ke و لا نموم
rosa! kis Dad yet uk educaticd?
his Rosi wos poor oad he dropped out of schoo.
2
0
صفحه 94:
عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت
۱-شرایط دوران ابتدایی زندگی:
* اثرات یک شروع خوب درزندگی.یعنی
حمایت مناسب از مادران برای یک عمر باقی
خواهد ماند
پژوهش ها نشان می دهند که پایه سلامت
دوران بزرگسالی ريشه دردوران کودکی وقبل
از تولد دارد
خطرابتلا به دیابت در مردان 64
بر حسب وزن هنگام تولد
صفحه 95:
عوامل اجتماعی تعبین کننده سلامت
۲-گرادیان اجتماعی:
*" شرایط اقتصادی اجتماعی در طول زندگی بر
سلامتی تاثیر می گذارد
* علل مادی وروانی اجتماعی از قبیل سرمایه کم خانواده .
تحصیلات پایین شغل نا مطمتن...درایجاداین تفاوت ها
سهم دارند که در نهایت اثرات آنها منجر به بروز بیماری ها
ومرگ زودرس میگ دد.
صفحه 96:
عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت
: اجتماعی eal slat
* فقر. محرومیت نسبی وانزوای اجتماعی تاثیر مهمی بر
سلامتی ونیز مرگ زودرس دارند
* فتر مطلق رکمبود مایحتاج ضروری اولیه زندگی
* فقر نسبی ,زندگی دروضعیتی فقیرانه ترازدیگرمردم اجتماع
* اضطراب ناشی از فقر خصوصاً برای زنان باردار-کودکان
وسالمتتآن:مضر أست
صفحه 97:
عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت
۴-کار |
* استرس در هنگام کار خطر بیماری را
افزایش می دهد.افرادی که کتتریج
بیشتری برکارهایشان دارنداز سلامت
بهتری برخوردارند
tg rater tow
ord در کل شغل داشتن برای سلامتی فرد
ihe بهتراست تااینکه فرد هیچ شغلی
نداشته باش نمودارسطح خودگزارشی
کنترل بر کار وبروز
بیماری قلبی-عروقی
صفحه 98:
عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت
۵بیکاری:
" امنیت شغلی باعث افزایش سلامتی؛
رفاه؛رضایت شغلی می گردد
میزان بیکاری بالاموجب بیماری i
ومرگ زودرس می شود ۷
اثرات بیکاری برروی سلامتی
درنتیجه مسائل روحی روانی ومسائل
مالی به وجود می wl
اعطر. باممو
نمودار-اثرناامنى شغلى وب
50
صفحه 99:
عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت
#-حمايت اجتماعی:
* حمايت وروابط خوب اجتماعى سهم جشمكيرى درسلامت
دارند
* افرادى كه حمايت هاى اجتماعى وعاطفى كمترى
دارندبيشتر درمعرض ابتلا به افسردكى مشكلات باردارى
وناتوانى به دنبال بيماريهاى حاد قرار مى كيرند
صفحه 100:
عوامل اجتماعی تعیین کننده
سلامت
/ا-اعتياد:
* وابستگی افراد به الکل؛مواد مخدرودخانیات متاثر از محیط
اجتماعی آنان است
* مصرف مواد مخدر واکنشی است به شکست اجتماعی وبرای
استفاده کنندگان از آن سرابی است به منظور فرار از فلاکت
واسترس که در واقع فقط مشکلات آنهارا بدتر می کند
صفحه 101:
عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت
۸-غذا:
* رژیم غذایی خوب ومناسب برای ارتقاء سلامتی ورفاه از
ضروریات محسوب می شود
* کمبود مواد غذایی ونیز تنوع آن موجب بروز بیماری های
ناشی از سوء تغذیه می شود
صفحه 102:
عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت
-سطح آموزش :
يك عامل عمده موثر بروضعیت سلامتی سطح
آموزش(به خصوص سطح آموزش زنان) است
نقشه بیسوادی در جهان با تفسیر سوء تغذیه . بیماری
وبالارفتن میزان مرگ ومیر شیرخوار وکودکان انطباق
بسیار دارد
صفحه 103:
عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت
۰حمل ونقل وترافیک:
* منظور از حمل ونقل سالم رانندگی کمتر وپیاده روی ودوچرخه سواری
بیشتر است
که به ۴ دلیل سبب ارتقا سلامت می گردند:
۱-خود نوعی ورزش اند
۲- تصادفات منجر به مرگ راکاهش می دهند
۴۳-ارتباط اجتماعی را افزایش می دهند
۴-آلودگی هوا را کم می کندء
صفحه 104:
Lisle 45.8 (hapwledye uetork)
* دبیرخانه کمیسیون عوامل تعیین کننده سلامت در سازمان
جهانی بهداشت با استفاده از مشاوره کارشناسان و
صاحبنظران بخش سلامت ۰ عوامل موثر بر سلامت را بصورت
مجموعه ای شامل ٩ بحث اصلی تقسیم کرده اند .
هدف از این دسته بندی . جمع آوری و تحلیل داده های, موثر
بر سلامت در هر یک از این حیطه ها و استفاده از آن برای
سیاستگذاری در کشور های توسعه يافته و در حال توسعه
است . در هر یک از این گروهها همکاری سیاستگذاران .
مدیران » دانشمندان و محققان امر سلامت پیش بینی شده
است .
صفحه 105:
اجزای شبکه دانش
رشد کودک در مراحل اولیه زندگی:
" سظور اراين عبارتاه: تترایظ ور فرستهایی است. کهبزای
کودک در سالهای اولیه زندگی و مادر او وجود دارد و می
تواند نقش موثری در شکل گیری زندگی آینده و وضعیت
سلامت کودک ایفا کند
صفحه 106:
اجزای شبکه دانش
| ولویت وضعیت سلامت عمومی ( ال Privrity
ملس لهس ):
در این بحث به بررسی عوامل موثر در طراحی و اجرای
برنامه های سلامت عمومی که در افزایش دسترسی و حذف
موانع استفاده از خدمات سلامت . برای همه گروههای
اجتماعی نقش دارند » پرداخته می شود ..
صفحه 107:
اجزای شبکه دانش
نظام سلامت( درو ااههرلا):
وضعیت نظام سلامت و روشهای سازماندهی . تامین منابع
مالی و اجرای برنامه های آن عامل تعیینکننده بسیار قوی
درخصوص وضعیت سلامت و نابرابری در سلامت میان گروه
های مختلف جامعه است
صفحه 108:
اجزای شبکه دانش
اه گیری ) (Deusurewerut
در این بخش میزان دستیابی به هدف نهایی(۱۳۳۳۳) رویکرد
تاثیر عوامل اجتماعی بر سلامت سنجیده می شود. مهمترین مسئله
رسیدن به توافق نظردر تهیه و تدوین دستور عمل برای ارزیابی
موارد زیر است:
* برنامه ها و سیاستهای ادغام شده در نظام سلامت که عوامل تعیین
کننده سلامت در آنها لحاظ شده است.
میزان تاثیر عوامل تعیین کننده سلامت و هدف نهایی این رویکرد.
برسلامت مردم و بی عدالتی در بهره مندی از خدمات سلامت
صفحه 109:
اجزای شبکه دانش
(Cwopbyswed vowrdiicc) وضعیت اشتغال
* عوامل مربوط به این بحث دردو گروه عوامل داخلی مثل
محیط کار و عوامل خارجی مثل شرایط اجتماعی ۰
اقتصادی و ساختار دولتی کار جای می گیرند
صفحه 110:
اجزای شبکه دانش
* ماهیت دینامیک این امر تاثیری فراوان بر طیف وسیعی از
مباحث سیاسی _ اجتماعی دارد.این ارتباط می تواند به
صورت رابطه علیتی میان میزان در معرض خطر قرار داشتن
و سطح استعداد ابتلا و یا موقعیت اجتماعی باشد.
صفحه 111:
اجزای شبکه دانش
شهرنشینی ( او 1(۳) ):
اهداف اصلی در این مقوله شامل موارد زیر است:
* بهبود وضعیت محل سکونت.آب. بهداشت و بهبود وضعیت
محیط و زیرساختار
* بهبود وضعیت جامعه از طریق ارتقا دانش و تحصیلات مردم
* برنامه های کاهش خشونت
* دسترسی بیشتر و بهتر به خدمات سلامت
صفحه 112:
اجزای شبکه دانش
را نده شدگان اجتماعی («سعدس ‘Goon
* در تمام جوامع گروههایی وجود دارند.که بنا به دلایل
مختلف شرایط زندگی متفاوتی با سایر افراد جامعه
داشته و از بسیاری از مزایای اجتماعی که سایر افراد
جامعه برخوردارند. ازجمله خدمات سلامت محروم می
مانند.مثل حاشیه نشین هاء گروههای مختلف قومی
3
صفحه 113:
اجزای شبکه دانش
منابع مالی (س):
* یکی از مهمترین مباحثی که کمیسیون بر آن تاکید
دارد.نحوه تامین منابع مالی برای برنامه های اجتماعی
است که بر سلامث ار می گذارند.۳ مقوله عمده در این
مورد عبارتند از:
الف)بسیج منا بع
ب)استفاده موثر از منا بع
ج)محافطت در برابرخطر
صفحه 114:
اصولی برای اقدام
* اقدام دراین عرصه نیازمند تعهد واقدام سیاستگذاران,دولت
وکلیه بخشهاءتشکیلات مدنی ونیز مردم در تمام سطوح می
باشد
صفحه 115:
سازمانهای مرتبط با عوامل تعیین کننده سلامت
وزارت نیرو مجلس شوراي اسلامي
۲ آب و فاضلاب نهاد ریاست جمهوري
PI ae دفتر مناطق محروم
وزارت جهاد كشاورزي یه
هت و اجتماعي ٠ اداره زندانها و بهداري کل زندانها
اك تف مه ان
eis يان للد viens
وزارت علوم و تحقیقات سازمان تامین اجتماعی
وزارت مسکن و شهرسازي Pe dla a
اوه ای کمیته امداد
سازمان مديريت و برنامه ريزي وزات آموزش پرورش
سازمان حفاظت معیط زیست؛ aus Tiga
ی وزارت راه و ترابري
سازمان تربيت بدني ۱ rome
موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي شهرداري و دهياري
cine ات ستاد مبارزه با مواد مخدر
arena انتظا
سازمان داميزشكي نيروي انتظامي
مرکز آمارایران يسيج
بات مركزي
صفحه 116:
Questions