صفحه 1:
صفحه 2:
جایگاه زن در تمدن عیلام باستان
كردآورندكان:
ee كفاشيان , بهاره كبارستمى: اننا عامرى, مرضية رضاري
دبیر راهنما: سرکار خانم ذاکر
reel ل
دبیرستان فرزانکان يك تهران
صفحه 3:
صفحه 4:
* تاريخ سياسى تمدن عيلام
* نژاد عیلامی ها
تمدن عيلام
* خط تمدن عيلام
* فرجام تمدن عيلام
صفحه 5:
القبای تصویری عیلامی
صفحه 6:
Syriac Ser book script Mi Sinai, Egypt. ca. Mth
كتابى به الفباى آرامى مربوط به قرن يازده ميلادى
صفحه 7:
جايكاه زن در اجتماع تمدن عيلام
فعالیت های روزانه ی زنان
پوشش زنان در تمدن عیلام باستان
ازدواج با محارم
تعدد زوجات در دربار
صفحه 8:
جایگاه زنان عیلامی در مذهب
تأثیر الهه های یونانی در باورهای مردم و شکل گیری الهه های زن
نقش مادران روحانی
جایگاه زنان عیلامی در مذهب
حقوق و جایگاه زنان عیلامی در اجتماع
صفحه 9:
تأثير زنان در دربار
نظام مإدرشاهى در سياست
صفحه 10:
هنر عیلام در دوران باستان (دوران انسی ها)
* پیکر سازی
پیکره ی epee که ید
فرمان بوزور-اين-شوشينك به معبد اين
الهه اهدا كرديد. خدود +518 قم ورد
بلندی ۸۴ سانتی مره عرض ۴۷ سانتی
عتره مرمر سفید
صفحه 11:
i ۶4 7 ا ۶
q 3 ۱ 5 1 ۱
5 5 * مهرهاى استوانه اى 3
تس
صفحه 12:
هنر عیلام در عصر سوگل مخ ها
* پیکر سازی
* نقوش برجسته
تقش برجسته ی جشن هم خوایکی یا
ازدواج مقدس بين اينانا ايشتار و يكى از
خنایان مرد. اواسط عزارء ى خوم ق.م.
صفحه 13:
نقش برجسته ی قالبی از زنی که
فرزتدش را در آفوش دارد. مشابه
تمونه ی پیدا شده در شهر اور تمدم
بین الشهرین
نقش برجسته زن نوازنده ی
از دورد ی سوتل مت
هاء فری-هندهم و مجدهم یم
صفحه 14:
مهره هاى استوانه اى
صفحه 15:
صفحه 16:
هنر عیلام میانی: دوران
* معماری
تیلب
زیگورات چفازنبیل
صفحه 17:
eee
هنر عیلام میانی: دوران امپراتوری
eo بنا صدها آجر کتیبه دار
»معد اتيت باك
صفحه 18:
* اشیای ساخته شده از بدل چینی
* اشیای مفرغی
مجسمه ی عظیم ۱۷۵۰ کیلوگرمی ملکه
نپیراسو همسر اونتش-گل, ارگ شوش, قرن
سيزدهم ق.م. لوور. بلندى ١14 سانتى مترء
عرض ۷۳ سانتی متر و مفرغ
روی دامن حاشیهدار این مجسمه. نام ملکه و خدایان بزرگ
شوش به خط میخی عیلامی حک شدهاست. در دست چپ ملکه
انگشتری وجود دارد که احتمالا حلقه عروسی او میباشد.
صفحه 19:
سیت شمشی, ماکت باستانی یک معیدد مواستجت که به هنگام درآمدن آفتاب انجام می گرفت لهذا |
شیلهک این -شوشینک به معبد. yy طول ۶۰ سانتی متره عرض ۴۰ سانتی مترهمفرغ
صفحه 20:
وهای تخت دهاز کل (سردیس های تدفینی)
سردیس های تدفیتی: نیمه ی دوم هزاره
ی دوم ق.م. لوور, بلندی ۲۴سانتی متره
عرض ۱۵ سانتی متره گل خام با رنگ
آمیزی
صفحه 21:
نقش برجسته بر قیر طبیعی زن ریسنده و
ندیمه, زن موهایش را به زیبایی آراسته و
ندیمه اش او را باد میزند. زن عیلامی بر
روی slab ee نشسته و جلوی او هم
میزی با بشقاب غذا (ماهی سرخ شده)
9 ۶ هفتم و هشتم پیش از
میلاد» اکتشاف شده در شوش لور
صفحه 22:
جام نقره اى زن عيلامى. اين جام نوشتهاى به صورت نوار باريكى از خط
ايلامى حكاكى شدهاست. جامنقرای زن عيلامى در سرزمين باستانى
انشان در استان فارس کشف شدهاست و قدمت آن به ۲۲۰۰ سال پیش
از میلاد یعنی اواخر هزاره سوم پیش از میلاد (دوره عیلامی کهن) بر
میگردد. ان اثر در موزه ی ایرانباستان تهران نگهداری میشود
صفحه 23:
lle ۳
تهران.
۴) ستاری. جلال. (۱۳۸۱). اسطوره و رمز در انديشة میرچا الياده. تهران: مرکز.
۵ صراف. محمدرحیم. (۱۳۸۴). مذهب قوم ایلام. تهران: سمت.
۶ ضیمران. محمد. (۱۳۸۲). درآمدی بر نشانهشناسی هنر. تهران: قصه.
۷ فانیان. خسرو. (۱۳۵۱). «پرستش الههمادر در ایرانگ بررسیهای تاریخیء ۴۳: ۰۲۴۸-۲۰۹
۱ عسگری, لیلا (۱۳۸۶). «حضور ایزدبانوی بزرگ در زبان و گویشهای ایرانی». گویششناسی» (A
و ۱۵۱-۱۲۳۰۲
4 مجیدزاده. یوسف. (۱۳۷۰). تاریخ و تمدن ایلام. تهران: نشر دانشگاهی,
۰ مختاريان» بهار. (۱۳۸۸). «اسطورة سرنخ»» انسانشناسی و فرهنگ [۱۹خرداد۱۳۸۹]:
۱) مورنو آنتونیو. (۴ ۱۳۸). Rig خدایان و انسان مدرن. ترجمة داریوش مهرجویی. تهران:
مركز. — =
صفحه 24:
Cas) م