صفحه 1:
نکر یبن جرم
در لغت: جرم به معنای «گناه» آمده است.
در زبان قركن: جرم. عبارتست از انجام دادن فعل یا گفتن قولی است که خداوندآن را
منع کرده است.
امام خمینی: هر کس یکی از واجبات را ترک کند و پاییکی از محرمات را انجام دهد به
امام (ع) یا نلئب اوست وی رابه کیفر تعزیر برساند به شرطی که فعل حرام از گناهان
کبیره باشد.
علمای حقوق:. مکتب عدللت مطلق: جرم را «هر فعل مغلیر اخلاق و عدللت» تعریف
کرده است ب)گارو فللو بکی از بنیانگذاران دلنش جرم شناسی: جرم عبار تست از تعرض
جه احساس اخلاقی بشر بعنی «جربعه دار کردن آّن بخش از حس اخلاقی که احساسات
بنیادی نوع خواهانه بعنی شفقت و درستکاری را شامل میشود. ِ
جرم در قانون مجازات اسلامی: هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن
مجازات تعیین شده است جرم محسوب می شود
صفحه 2:
تقسیمات کلی جرم
جرم کیفری: عبارتست از هر فعلی کهبه موجب قوانین کیفری انجام دادن ویا ترک لّن
با مجازات مقرر توآم باشد؛ مانند قتل. کلاهبرداری. سرقت. و غیره
جرم مدنی:به فعلی اطلاق میشود که من غیر حق. زبلنی به دیگری وارد و فاعل رابه
جبران لن ملتزم کند و ممکن است خص خاصی در قانون نداشته باشد. مثل مادةٌ ۳۲۸
قانون مدنی: « هر كس مال غير ار تلف كند ضامن كن است و بلید مثلیا قیمت آنرا بدهد
اعمّاز اينكه از روى عمد تلف كرده باشد.يا بدون عمد و اعم از اينكه عين باشد.يا منفعت
واكر آنرا ناقص يا معيوب كند ضامن نقص قيمت آن مال است.»
در گروه. آسن را پذبرفتهاند. در واقع. جامعة کوچکی مانند کانونهای صنفی وکلاء
سردفتران. پزشکان و.... مانند جامعة بزرگ متکیبه اصول و مقررلتی است که حلفظ نظم
و بقای گروه با اتحادیة صنفی و حرفهای است.
صفحه 3:
۰ ۲ ۶
عناصر تشکیل دهنده جرم
عنصر قانینی جرم: منظور از عنصر قانینی. لین است که برای تشخیص لین که آیا عملی پا ترک عملی
جرم است يا خير؟ بايد بلافاصله به مرجع تشخیص جرلنم یعنی قانونگذار مراجعه کرد. پس عنصر
قانونی حکایت دارد از اینکه هیچ عملی را هر چند زشت و ناپسند و مذموم باشد. نمیتوان جرم
دانست مگر آنکه قانونگذار آنرا جرم شناخته باشد.
عنصر مادی جرم: برای اينکه جرمی وجود خارجی پیدا کند پیدلیش یک عنصر مادّی ضرورت دارد و
شرط تحقق جرم آنست که قصد سوء ارتکاب عمل خاضی دست کمبه مرحلة فعلیّت برسد؛ بنابر لین
قصد باطني زملنی قلبل مجازات است که تظاهر خارجی آنبه صورت عملی مغلیر با اوامر و نواهی
قانونگذار آشکار شود. و عامل درینی ذاتی از قبیل فکر و طرح و قصد تا زملنی که در همین مرحله
بماند از تعقیب جزائی مصون میمانند. 00 ۱ ۱
عنصر رولنی جرم: برای تحقق جرم نقض اوامر و نواهی قانونگذاربه تنهلئی کلفی نیست. فعل مجرمانه
بلید نتیجه خواست و ارادهٌ فاعل باشسبه سخن دیگر. میان فعل مادّی و حالات رولنی فاعل بلید نسبتی
موجود باشد تا بتوان مرتکب را مقصر شناخت ارتکاب جرم یا تظاهر نیت سوء است یا خطای مجرم.
مشروط بر اینکه فاعل جنین فعلی را بخواهد یا دست کم وقوع آّن را احتمال دهد وبه نقص اوامر و
نواهی قانونگذار آگاه باشد.
صفحه 4:
انواع جرم از حيث ماهیت
جرائم مخل نظم عمومی: جرلئم مخل نظم عمومى عبارت از ان است كه مباشر مرتكب فعل و عملى مجرملنه
عى كردد كه براى نظم و هنجارهاى اساسى اجتماع مضر و نايسند است و در مرحله شسيد قر لمن ممكن است
موجب بر اندازی آن نظام اجتماعی شود. مثل: جاسوسی. محاربه. قتل و امثال مشابه
جرلثم حدی: در جرلئم حدی که مستوجب مجازات حدی است که در آن بیشتر جنبه تدین و تقدسبه موازین
فقهی اسلام مد نظر است و در کشور ایران مابه عنوان مسلمان پایبند به احکام الهی باشد که از سوی
پروردگار عالم وضع گردیده و کلیه مسلمانان مکلف به رعایت آن می باشند. مثل: شرب خمر زنا و امثالهم
جرلئم مضر نفع شخصی: در لین نوع جرلثم بیشتر جنبه شخصی بودن لن مطرح است بدین جهت که هر
شخص بلید مصون از تعرض دیگران باشد و هر شخص بلید امنیت فردی و اجتماعی خود را دارا باشد وبه پیرو
لین نوع جرلئم فقط با شکلیت شاکی خصوصی مطرح وبا رضلیت نن موضوع منتفی است. مثل: ضرب و شتم.
فحاشی و غیره
جرلئم مختلط: لین نوع جرلئم معمولا ارکان مختلف را داراستبه طوری که هم جنبه عمومی دارد هم جنبه
شخصی. جنبه الهی دارد و اجتماعی. با دارای هر سه جهت مجرمانه می باشد. سرقت حدی. محاربه و te
تخلف: تخلف نوع بسیار خفیف تری نسبت به مابقی جرلثم را داراست و در واقع برزخی است ما بین نظم
عمومی و ضرر به شخص ثالث. مثل جرائم راهنمایی و رانندگی. جرائم علیه محیط زیست.
صفحه 5:
آشنایی با چند اصطلاح :
تخلف اداری: عبارت است از ارتکاب اعمال و رفتار نادرست توسط مستخدم و عدم رعایت نظم و انضباط اداری که منحصر به موارد مذکور در قانون رسیدگی به
تخلفات اداری می باشد و به دو دستة قصور و تقصیر تقسیم می شود:
قصور: عبارت است از کوتاهی غیرعمدی در انجام وظایف اداری محوله
تقصیر: عبارت است از نقض عمدی قوانین و مقررات مربوطه
وظایف اداری: اموری است که مستخدم ملزم به انجام یا رعایت آنها به موجب قوانین و مقررات و دستورات و الزامات شغلی یا شرح وظایف می باشد .
متهم: کارمندی است که ارتکاب یک یا چند تخلف اداری از جلنب اشخاص حقیقییا حقوقیبه او نسبت داده شده و پرونده وی درهیات رسیدگی به تخلفات
اداری مطرح و در جریان بررسی و رسیدگی باشدِ
متخلف: کارمندی است که پروندة ویبه لحاظ ارتکاب یک یا چند تخلف در هیلت رسیدگیبه تخلفات قرارگرفته و تخلفیا تخلفات او توسط هیلّت رسیدگی
کننده احراز می گردد .
شاکی: شخص حقیقی یا حقوقی است که ارتکاب تخلف یا تخلفلتی رابه کارمند نسبت داده و موضوع راکتببه هیلت یا دستگاه متبوع کارمند اعلام نموده
باشد .
دلیل: عبارت از امری است که متهم یا اعلام کنندة اتهام برای دفاع از خود یا اثبات تخلف به طور کتبی به آن استناد می نماید
شاهد: شخص حقیقی است که اظهارات يا گواهی وی برای اثبات يا رد اتهام با کمک در رد یا اثبات آن ضرورت داشته باشد
دفاعیه: عبارت است از دلایل و مدارکی که کارمند يا نمايندة او در مقام دفاع از خود یا رد اتهام یا اتهامات انتساپی کتباً به هیأت رسیدگی کننده ارائه می نماید
آمادگی به خدمت: کارمندانی که پروندة آنان به هیأت های رسیدگی ارجاع شده یا می شود را ان به مدت سه ماه آماده به خدمات نمود .
ارمندانى كه برو 5 ای رسیدگی ارجاع می شود را می توان ب ٍ نموا
صفحه 6:
مفهوم تخلفات اداری:
به طور کلی هر نوع انحراف از شیوه های صحیح و قانینی انجام
وظایف و استنفاده نا مشروع از موقعیت شغلی را تخلف اداری
گوبند.
صفحه 7:
مصادیق فساد اداری مالی
مصادیق فساد اداری مللی قلبل احصاء نیست. لما مهمترین لین مصادیق عبارت است از: پرداخت رشوه
نیز دربافت رشوه توسط مقامهای دولتی داخلی. خارجی و مقامهای سازمانهای عمومی بینالمللی
سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی حیف و میل و اختلاس و استفادة غیرمجاز از اموال
توسط مقامهای دولتی ::::: اخاذی تقلب و کلاهبرداری ::::: تبلنی در انجام معاملات دولتی
تقلب و فريبكارى در معاملات دولتى sets مداخله در انجام معاملات دولتى عدم رعليت
ضولبط برگزاری مزایده و مناقصه #:::: حسابسازی با تنظیم صورتحساب و دفاتر غیرواقعی
تخلف از قانون و تحصیل مال از طریق نامشروع sts خیلنت در امانت #::: اخذ پورسانت
اعمال نفوذ خلاف مقررات برای نفع خودیا دیگرا تخلف از قانون اخلال در نظام اقتصادی ::
اخذ وجه با مال مازاد بر مقررات و برخلاف قانون سوء استفاده از اطلاعات سازمان. جایگاه یا
وظايف يا قصور در اجراجه نفع خود يا ديكران يا كسب امتياز *#** جعل و تزوير * #* تبلنی در
معاملات و قراردادها اعطای مجوزهای غیرقانینی ویا تبعیض آمیز ویا براساس رولبط نامشروع و
غير قانوذ # دارا شدن بدون علت #:::: تطهیر عولید ناشی
4 اختفاء جرايم يا اموال ناشى از جرايم فوق
صفحه 8:
مجدو د یت های کارکنان دولت در قانون اساسی
اصل_یکصد و بیست و پنجم: امضای عهدنامه Le مقامله نامه هاء موافقت نامه ها و قراردادهای
دهلت ایران با سایر دولت ها و همچنین امضای پیمان های مربوط به اتحادییه های بین المللی
پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور يا نماینده قانونی او است.
اصل یکصد و پنجاه و سوم: هر گونه قرارداد که موجب سلطه بیکلنه بر منلبع طبیعی و اقتصادی.
فرهنگ. ارتش و دیگر شوّون کشور گردد ممنوع است.
اصل هشتاد و سوم: بناها و اموال دولتی که از نفلیس ملی باشد قلبل انتقالبه غیر نیست مگربا
تصویب مجلس شورای اسلامی آن هم در صورتی که از نفایس منحصر به فرد نباشد.
اصل هشتاد و دوم: استخدام کارشناسان خارجی از طرف دولت ممنوع است مگر در موارد
ضرورت با تصویب مجلس شورای اسلامی,
اصل هشتاد و یکم: دادن امتیاز تشکیل شرکت ها و مؤسسات در امور تجارتى و صنعتى و
کشاورزی و معادن و خدمات به خارجیان مطلقاً ممنوع است.
صفحه 9:
بکارگیری افراد بازنشسته در وزارتخانههاه موسسات دولتی
ماده ۴۱ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۲۷/۱۱ ۱۳۸۰
هر نوع بکارگیری افراد بازنشسته در وزارتخانهها. موّسسات دولتی و کلیه دستگاههای
موضوع ماده (۱۶۰) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی جمهوری
اسلامی ایران و موّسسات و نهادهای عمهمی غیر دولتی و موسسات و شرکتهای وابسته و
تلبع آنها و هر دستگاهی کهبه نحوی از انحاء از بودجه كل کشور استفاده مینملید. جز با
تصویب هیلّت وزیران تحت هر عنوان ممنوع میباشد. (ابثارگران تا قبل از سی سال
خدمت از حكم لين ماده مستثنی هستند). کلیه قوانین عام و خاص مغلیر با اين ماده
ملغیالاثر است.
صفحه 10:
اصول حاکم بر اشتغال بازنشستگان
در لين خصوص. اصل اولیه ممنوعیت اشتغال بازنشستگان است. لین حکم همبا ظاهر برخی قوانین
مانند بند ۱۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی ۱۳۵۴ سازگار است و همبا سیاستهای دهلت در زمینه
اشتغال مولفق است. توضیح اینکه اشتغال بازنشستگان,به معنی اشغال,یک فرصت شغلی و محرومیت
ميك نیروی جوان از یافتنبیک شفل است. بنابرلین بلید انصاف داشت که از منظر سیاستهای شغلی. به
هیچ وجه نمی توان از اشتغال بازنشستگان دفاع کرد. در عین حال برخی اعتقاد دایند که مقصود از
شغل. کاری است که حالت مستمر داشته باشد. بنابراین مشاغلی که حالت دائمی ندارند شغل محسوب
نمی شوند. قضات دیوان عدالت اداری در رای شماره ٩۰ مورخ ۱۳۷۱ بر این عقیده بوده اند.
۵- بازنشستگی عبارت است از عدم اشتغال بیمه شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی
مقرر در این قانون.
صفحه 11:
900006 5 ۳۳
قوانين حاكم بر اشتغال باز نشستكان
رزيم حقوقى حاكم بر اشتغال بازنشستكان بر اساس شخصيت حقوقى كارفرما تعيين مى كردد.
اشتغال به كار بازنشستكان در كاركاه هاى مشمول قانون تامين اجتماعى: اين قبيل كاركاهها كه عمدتا
از اشخاص حقيقى يا از اشخاص حقوقى حقوق خصوصى هستند منعى در بكاركيرى بازنشستكان
ندارند. به شرطی که نوع کاری که به بازنشسته سپرده می شود طبیعت دائمی و مستمر نداشته
باشد( مضمون رای شماره ٩۰ مورخ ۱۳۷۱ هیات عمومی دیوان عدللت اداری). کارفرما علی الاصول
تکلیفی به پرداخت حق بیمه ندارد مگر اينکه کاری کمبه بازنشسته سپرده است مشابه کاری باشد که
شخص بازنشسته قبل از بازنشستگی داشته است.
اشتغالبه کار بازنشستگان در سازمان تامین اجتماعی: مطلبق ماده ۵۳ آیین نامه استخدامی سازمان
تامین اجتماعی مصوب ۱۳۸۶ بکارگیری بازنشستگان در لین سازمان صرفا برای خدمات مشاوره ای و
حداکثر تا سقف ۱.۳ ساعات کار اداری مجاز است.
صفحه 12:
4,03 مج + دی
قوانین حاكم بر اشتغال بازنثستكان
۲- اشتغال به کار بازنشستگان در دستگاههای اجرلیی: بر اساس ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۵
( بهکارگیری بازنشستگان متخصص(با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاقر) در موارد خاص aa عنوان اعضاء کمیته هاء
كميسيونها. شوراها. مجامع و خدمات مشاورهای غیرمستمر. تدریس و مشاورههای حقوقی مشروط براین که مجموع ساعت
اشتغال آنها در دستگاههای اجرلئی از ساعت اداری کارمندان موظف تجاوز نکند بلاملنع میباشد. حقالزحمه این افراد
متناسب با ساعات کار هفتگی معادل کارمندان شاغل مشابه تعیین و پرداخت می گردد)
ماده ( )٩۵ قانون مدیریت خدمات کشوری , به عنوان قانون عام موخر . موجب تخصیص حکم ple مندرج در ماده (۴۱) قانون
الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۷ در موارد زیر شده است :
۱- بازنشستگان با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر
۳- مشاغل خاص از قبیل اعضاء کمیته ها . کمیسیون ها . شوراها و مجامع
۳- خدمات مشاوره ای غیر مستمر
۴- تدریس
۵- مشاوره های حقوقی
علاوه بر قیود فوق این بکارگیری مستلزم حصول شروط زیر است :
۱- مجموع ساعات اشتغال آنها در دستگاه های اجرایی از یک سوم ساعت اداری کارمندان موظف تجاوز نکند .
صفحه 13:
مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث
ماده ۱ قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل
شخص ثللث مصوب ۱۳۴۷ «کلیه دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی و انواع یدک و
تریلر متصلبه وسائل مزبور و قطارهای راه آهن اعم از لین که اشخاص حقیقیا حقوقی
باشند مسئول جبران خسارات بدنی و مالی هستند که در اثر حوادث وسائل نقلیه مزبور و
با محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد شود»