کسب و کاربرنامه‌ریزی

حاکمیت شرکتی - Corporate Governance

صفحه 1:
Corporate Governance

صفحه 2:
عنوان مراحل استفاده

صفحه 3:
حاکمیت شرکتی به رابطه شرکت و سهامداران محدود می‌شود. اين الگویی قدیمی است که در قالب نظریه نمایندگی بیان می‌شود. در آن ‎sow‏ طیف, حاکمیت شرکتی را می‌توان به صورت شبکه‌ای از روابط در نظر گرفت که نه تنها میان شرکت و مالکان آنها (سهامداران) بلکه میان شرکت و تعداد زیاده از دینقعان از جمله کازکنان. مشتریان, فروشندگان. دارندگان اوراق فرضه چنین دیدگاهی در قالب نظریه ذینفعان دیده می‌شود. راهبری شرکتی یا راهبری ب شرکتی یا حاکمیت بنگاه, طبق تعریف ارائه شده از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی, عبارت است از رویه‌ها و فرایندهایی که طبق آن‌ها سازمان هدایت و کنترل می‌شود. ساختار راهبری شرکتی توزیع حقوق و مسئولیت‌ها بین فعالان مختلف سازمان - مثل هیثت مدیره, مدیران, سهامداران. و دیگر ذینفعان - را مشخص می‌کند؛ و قواعد و رویه‌هایی را برای تصمیم‌سازی معین می‌کند. به عبارتی حاکمیت شرکتی, بر رولبط میان ذینفعان یک شرکت حکومت می‌کند تا سهامداران دارای سود پیشینه شوند و در عین حال منافع همه ذینفعان برآورده شود. مهمترین این ذینفعان سهامداران, اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت هستند. طبق نشریه اصول حاکمبت شرکنی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ‎Solis Lol Yass (OECD)‏ راهبری شرکتی عبارتند از : - اطمینان از مبانی یک چارچوب راهبری شرکتی اثربخش؛ - حقوق سهامداران و کارکردهای مالکیتی کلیدی؛ - رفتار عادلانه با سهامداران؛ - نقش ذینفعان در راهبری شرکتی؛ - افشا و شفافیت؛ - مسئولیت‌های هیئت مدیره. "تریکلر" در سال 1994 سه وظیفه حاکمیت شرکتی را اینگونه بیان می‌کند: 1- شکل دادن به وظای و عملکرد شرکت (در راستای تاثیر در ماموریت‌های شرکت) 2- شکل دادن به کارایی‌ها (کمک به افزایش عملکرد سازمان) 3- تطابق وظایف (با ماموریت‌ها و استراتژی) البته "حاکمیت شرکتی* دارای معانی مختلف دیگری نیز می‌شود که تعاریف و توضیح بالا جامع همعی این تعاریف هستند. رژیم‌های حاکمیت شرکتی بین کشورهای مختلف, متفاوت است. اما در هر کدام از این رژیم‌ها سه مسئله به صورت خاص وجود دارد: 1- ساختار اعضا 2- عضویت اعضا 3-وظایف و مسئولیت‌های اعضا

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:

رایگان