صفحه 1:
صفحه 2:
دلیل شکل گیری
Project analysis slide 2
شهرها در جهان بعد از انقلاب صنعتی و تقسیم کار بین شهر و روستابا رشد روزافزون
مواجه شدند و در ایران ۰ بزرگ شدن شهرها بعد از انقلاب سفید بیش از قبل به چشم می
خورد.بابزرگ شدن شهرها « مدیریت و ادره آن نیز با چالشهای گوناگونی مواچه شد و به
دلیل حضور اقشار و نمایندگان گروههای مختلف یک جامعه در داخل شهر ۰ هر یک از
نهادها و گروههای سیاسی به دنبال دست یابی به سازمان شهرداری شدند تا بدان وسیله
بتوانند بر نفوذ خود بیافزایند. با گسترش شهرها . مدیریت آن نیز با چالشهای متعددی
روبرو شد زيرا تأمين خواسته هاى كروههاى مختلف شهروندان و کنش گران شهری نیز
به تعامل با نهادهای مختلف داشت . شهرهای کلان در جهت اداره صحیح و مناسب. به
انبال حکمروایی شایسته شهری برآمدند و البته که این اقدامات به خصوص در کلان
شهرها . جاره ساز بسيارى از جالشهاى بيش روى مديران شهرى است این شکل جدید به ام جنبش حاکمیت شایسته یا حکمروایی
شهرها در پی گسترش روز افزون ۰ برای مدیریت و اداره خود راهی بجز زمینه سازی برای 8 نامیده می شود که منشأ شهرى دارد.
توسعه دموکراسی نيافته لند و در لين راه به شکل تازه ای از حاکمیت دست یافته لند. که حکمروایی یا حاکمیت شایسته شهری . به اجرا در آوردن
برخی آن را در حد اختراع و ایداع جدید بشری در ایجاد نظام اجتماعی نوین دانسته اند تصمیمات و سیاستهای عموم مردم در جهت منافع عامه است
صفحه 3:
تعاریف و تفاوت های حکمروایی شهری و حکومت شهری
اگرچه کاربرد مفهوم حکمرولیی شهری از واخر دهه ۱۹۸۰ و از آفریقاآغاز گردی. ما ریان مک لالين اولين نظريه بردازى است كه در سال ۱۹۷۳ به اين دو
مفهوم پرداخته است . از نظر او «حکومت مجموعه ای از نهادهای رسمی و حقوقی با قدرت قانونی است . اما حکمرولیی نوعی فرایند است . این فرایند متضمن
نظام به هم پیوسته ای است که هم حکومت و هم اجتماع را در بر می گیرد. حکومت شهری مبین رویکرد سنتی به اداره شهرها و مدیریت شهری و کلان شهری
است و بیشتر به مناسبات حکومت مرکزی با شهرداری ها و سازمانهای رسمی و حکومتی پرداخته و بر روابط عمومی بین آنها تأکید دارد».
حکمرولیی شهری . طبق تعریف زیست بوم سازمان ملل (هابيتا.
نهادهای عمومی و نهادهای خصوصی . فرایند مستمری است که از آن طریق . مناقع متضاد يا متعارض با هم همراه شده و به یک کنش همکاری روی آورده می
عبارت است از مجموع روشهای برنامه ریزی و مدیریت امور عمومی شهر از جانب افراد .
شود با به اين تعریف . حکمروایی شهری نهادهای رسمی و همچنین اقدامات غیررسمی و سرمایه اجتماعی شهروندان را در بر می گیرد.
در تعریف حکمرلنی توسط بلنک جهلنی در سال ۱۹۹۵ چنین آمده است : «حکمرانی مجموعه ای از روشهای فردی و نهادی . عمومی و خصوصی است که
امور مشترک مردم را اداره می کند. حکمرانی فرایندی پیوسته است که از طریق آن منافع متضاد یا متنوع را همساز نموده و اقدام همکاری جویلنه اتخاذ می
گردد. حکمرانی شامل نهادهای رسمی و نظام هلیی است که برای تضمین رعلیت قانون ۰ قدرت پیدا کرده لند. همچنین قراردادهای غیررسمی که مردم و نهادها
بر سر آن توافق نموده یا درک می کنند که به نفع آنها است.»
صفحه 4:
Efficiency
Equity 3 Transparency
Civic
E it
3 Good Urban Se اساسا
Governance
Sustainability => S&S Security
Subsidiarity
با لین اوصاف حکمرولیی شهری یعنی اثرگذاری همه ارکان اثرگذار شهری بر مدیریت شهر با تمام ساز و کارهلیی که به سوی تعللی شهر و شهروندان
حرکت کنند. نه اینکه عرصه های عمومی و خصوصی کنار گذاشته شوند و فقط عرصه دولتی اختیار دار آن دو باشد.
صفحه 5:
اهداف حکمروایی شهری
cy gree ears O یت رای یسم سار :۱ ۵3 0 Project analySis
محلی
uals O فقر و جدایی گزینی های اجتماعی . قومی و فرهنگی در شهرها The purpose
ألا قزري میرکت مداخ اقراد و صاعيان متافع دقرا تتهاق تسياتى دون of governance
ied 5
The central purpose of =
حکمروایی شهری به طور خاص تر نیز اهداف عملیاتی زیر را دنبال می کند: - governance - and government
is (or should be) sustainable
” کاهش فساد and equitable human
development
۳ بهبود کیفیت معاش و افزایش امکان زندگی برای همه شهروندان Improving the health of the urban =
population is one part of that
حفظ دموکزاسن roader agenda
۲ ایجاد فرصت و امکان برای مردم به منظور نشان دادن خواسته ها و آمالشان در
Fs}
۲ اعتلاى امنيت ٠ برابری و پایداری
صفحه 6:
اقدامات حکمروایی شهری
Project analysis slide 4
O حکمرولیی شهری در پی Col ol تا نقش دیلت را در حد هماهنگ کننده و پاسدار
قوانین محدود کند و از دخللت مستقیم آن در تصمیم گیری ها . اداره و اجرای امور
مربوط به زندكى روزمره مردم يكاهد.
لس دو مفهوم حکومت شهری و حكمروليى شهرى ٠ دو سر يك طيف بوده و مبين نكرش ها
و الكوهاى بسيار متفاوت و متمايزى هستند كه هر يك شكل و فر ايند متفاوتى از
مدیریت شهری را پدید می آورند. i
سا در حکمروایی شهری شهرداران نقش رئیس اصلی اجرایی شهر را بر عهده دارند که قدرت
آنها متکی به آرای مستقيم يا غيرمستقيم مردم از طریق شوراهای شهر و منتخب مردم
است . مشارکت مردم در اداره . ساماندهی شهر و اقدام های اجرایی اساس حاکمیت
شایسته شهری است . همچنین مردم با انتخاب نمایندگان شوراهای شهری و محلی در
حاکمیت شهری حضور غيرسستقیم می یابند وبه لین ترتیب حاکمیت شایسته شهری
مق
صفحه 7:
مقایسه حاکمیت و حکم روایی
Project,analysis slide 6,
حکومت و حکمروایی دو الگوی متفاوت در شیوه اداره شهرها هستند. تفاوت لین دو ایده در میزان قدرت . نفود و عحلاحیت ۳ عنصر دولت"
و بخش مردمی (جامعه) در جامعه شهری است . حکمروایی به روش ۰ شيوه يا نظام اداره اى اشاره دارد که مرز بین سازمانها و بخش های عمومی و خصوصی را
کرده است . ماهیت حکمرولیی در ارتباط متقلبل و کنش و واکنش بین و درون نیروهای حکومتی و غیرحکومتی است . حکمرویی به شفاف سازی
اختلافات بین دیلت . بزر و جامعه مدنی و .. ایجاد ساز و کرها و فریندهلیی برایبرنامه ریزی راهبردی تصمیم گیری و اجرا و نی به ايجاد ترتيباتى براى
مسئوولیت پذیری در انجام کارها اشاره دارد. حکمرولیی در لفت به معنای اداره و تنظیم امور است و به رابطه میان شهروندان و حکومت کنندگان اطلاق می
شود. در واقع لین اصطلاح «رابطه» ونه «دستگاه» را توصیف می کند. برخلاف حکومت . ایده حکمرولیی بخش های عمومی ۰ خصوصی و داوطلبانه را در بر
می گیر
حکمروایی شهری . اعتقاد به اصل «شهروند» و «حقوق شهروندی » و «شهروند مداری » و تعريف درست آنهاست . مى دانيم كه منشأ قدرت و مشروعيت در
حکمروایی شهری . تمام «شهروندان» و حضور آنها در همه صحنه ها و ارکان «جامعه مدنی» است . «جامعه مدنی» زملنی شکل می گیرد که ارکان عرصه
تشکل های غیردولتی یا (۱۷660) و هر جمعیت و جامعه و انجمن و بنیاد و گروهی
و اجتماعی دیگر که به حکومت وابسته نباشد. از شاخصه های شکل گیری و گسترش اين عرصه . انتقاد کردن . انتقادپذیری و پاسخگویی به مطالیات و انتقادات
است كه در حقيقت . ركن اصلى و اساسى و يايدارى آن اركان به شمار مى آيد.
مدنى راه بيفتد . اركان عرصه مدنى عيارت اند از احزاب آزاد. مطبوعات آزا