حاکمیت شهری چیست؟ دلیل شکل گیری تعاریف و تفاوت های حکمروایی شهری و حکومت شهری اهداف حکمروایی شهری اقدامات حکمروایی شهری مقایسه حاکمیت و حکم روایی

پرهام

7 صفحه
628 بازدید
18 بهمن 1400

صفحه 1:

صفحه 2:
دلیل شکل گیری ‎Project analysis slide 2‏ شهرها در جهان بعد از انقلاب صنعتی و تقسیم کار بین شهر و روستابا رشد روزافزون مواجه شدند و در ایران ۰ بزرگ شدن شهرها بعد از انقلاب سفید بیش از قبل به چشم می خورد.بابزرگ شدن شهرها « مدیریت و ادره آن نیز با چالشهای گوناگونی مواچه شد و به دلیل حضور اقشار و نمایندگان گروههای مختلف یک جامعه در داخل شهر ۰ هر یک از نهادها و گروههای سیاسی به دنبال دست یابی به سازمان شهرداری شدند تا بدان وسیله بتوانند بر نفوذ خود بیافزایند. با گسترش شهرها . مدیریت آن نیز با چالشهای متعددی روبرو شد زيرا تأمين خواسته هاى كروههاى مختلف شهروندان و کنش گران شهری نیز به تعامل با نهادهای مختلف داشت . شهرهای کلان در جهت اداره صحیح و مناسب. به انبال حکمروایی شایسته شهری برآمدند و البته که این اقدامات به خصوص در کلان شهرها . جاره ساز بسيارى از جالشهاى بيش روى مديران شهرى است این شکل جدید به ام جنبش حاکمیت شایسته یا حکمروایی شهرها در پی گسترش روز افزون ۰ برای مدیریت و اداره خود راهی بجز زمینه سازی برای 8 نامیده می شود که منشأ شهرى دارد. توسعه دموکراسی نيافته لند و در لين راه به شکل تازه ای از حاکمیت دست یافته لند. که حکمروایی یا حاکمیت شایسته شهری . به اجرا در آوردن برخی آن را در حد اختراع و ایداع جدید بشری در ایجاد نظام اجتماعی نوین دانسته اند تصمیمات و سیاستهای عموم مردم در جهت منافع عامه است

صفحه 3:
تعاریف و تفاوت های حکمروایی شهری و حکومت شهری اگرچه کاربرد مفهوم حکمرولیی شهری از واخر دهه ۱۹۸۰ و از آفریقاآغاز گردی. ما ریان مک لالين اولين نظريه بردازى است كه در سال ۱۹۷۳ به اين دو مفهوم پرداخته است . از نظر او «حکومت مجموعه ای از نهادهای رسمی و حقوقی با قدرت قانونی است . اما حکمرولیی نوعی فرایند است . این فرایند متضمن نظام به هم پیوسته ای است که هم حکومت و هم اجتماع را در بر می گیرد. حکومت شهری مبین رویکرد سنتی به اداره شهرها و مدیریت شهری و کلان شهری است و بیشتر به مناسبات حکومت مرکزی با شهرداری ها و سازمانهای رسمی و حکومتی پرداخته و بر روابط عمومی بین آنها تأکید دارد». حکمرولیی شهری . طبق تعریف زیست بوم سازمان ملل (هابيتا. نهادهای عمومی و نهادهای خصوصی . فرایند مستمری است که از آن طریق . مناقع متضاد يا متعارض با هم همراه شده و به یک کنش همکاری روی آورده می عبارت است از مجموع روشهای برنامه ریزی و مدیریت امور عمومی شهر از جانب افراد . شود با به اين تعریف . حکمروایی شهری نهادهای رسمی و همچنین اقدامات غیررسمی و سرمایه اجتماعی شهروندان را در بر می گیرد. در تعریف حکمرلنی توسط بلنک جهلنی در سال ۱۹۹۵ چنین آمده است : «حکمرانی مجموعه ای از روشهای فردی و نهادی . عمومی و خصوصی است که امور مشترک مردم را اداره می کند. حکمرانی فرایندی پیوسته است که از طریق آن منافع متضاد یا متنوع را همساز نموده و اقدام همکاری جویلنه اتخاذ می گردد. حکمرانی شامل نهادهای رسمی و نظام هلیی است که برای تضمین رعلیت قانون ۰ قدرت پیدا کرده لند. همچنین قراردادهای غیررسمی که مردم و نهادها بر سر آن توافق نموده یا درک می کنند که به نفع آنها است.»

صفحه 4:
Efficiency Equity 3 Transparency Civic E it 3 Good Urban Se ‏اساسا‎ Governance Sustainability => S&S Security Subsidiarity با لین اوصاف حکمرولیی شهری یعنی اثرگذاری همه ارکان اثرگذار شهری بر مدیریت شهر با تمام ساز و کارهلیی که به سوی تعللی شهر و شهروندان حرکت کنند. نه اینکه عرصه های عمومی و خصوصی کنار گذاشته شوند و فقط عرصه دولتی اختیار دار آن دو باشد.

صفحه 5:
اهداف حکمروایی شهری ‎cy gree ears O‏ یت رای یسم سار :۱ ۵3 0 ‎Project analySis‏ محلی ‎uals O‏ فقر و جدایی گزینی های اجتماعی . قومی و فرهنگی در شهرها ‎The purpose‏ ألا قزري میرکت مداخ اقراد و صاعيان متافع دقرا تتهاق تسياتى دون ‎of governance‏ ‎ied‏ 5 ‎The central purpose of‏ = حکمروایی شهری به طور خاص تر نیز اهداف عملیاتی زیر را دنبال می کند: - ‎governance - and government‏ ‎is (or should be) sustainable‏ ” کاهش فساد ‎and equitable human‏ ‎development‏ ‏۳ بهبود کیفیت معاش و افزایش امکان زندگی برای همه شهروندان ‎Improving the health of the urban‏ = ‎population is one part of that‏ حفظ دموکزاسن ‎roader agenda‏ ۲ ایجاد فرصت و امکان برای مردم به منظور نشان دادن خواسته ها و آمالشان در ‎Fs}‏ ۲ اعتلاى امنيت ‎٠‏ برابری و پایداری

صفحه 6:
اقدامات حکمروایی شهری ‎Project analysis slide 4‏ ‎O‏ حکمرولیی شهری در پی ‎Col ol‏ تا نقش دیلت را در حد هماهنگ کننده و پاسدار قوانین محدود کند و از دخللت مستقیم آن در تصمیم گیری ها . اداره و اجرای امور مربوط به زندكى روزمره مردم يكاهد. لس دو مفهوم حکومت شهری و حكمروليى شهرى ‎٠‏ دو سر يك طيف بوده و مبين نكرش ها و الكوهاى بسيار متفاوت و متمايزى هستند كه هر يك شكل و فر ايند متفاوتى از مدیریت شهری را پدید می آورند. ‎i‏ سا در حکمروایی شهری شهرداران نقش رئیس اصلی اجرایی شهر را بر عهده دارند که قدرت آنها متکی به آرای مستقيم يا غيرمستقيم مردم از طریق شوراهای شهر و منتخب مردم است . مشارکت مردم در اداره . ساماندهی شهر و اقدام های اجرایی اساس حاکمیت شایسته شهری است . همچنین مردم با انتخاب نمایندگان شوراهای شهری و محلی در حاکمیت شهری حضور غيرسستقیم می یابند وبه لین ترتیب حاکمیت شایسته شهری مق

صفحه 7:
مقایسه حاکمیت و حکم روایی ‎Project,analysis slide 6,‏ حکومت و حکمروایی دو الگوی متفاوت در شیوه اداره شهرها هستند. تفاوت لین دو ایده در میزان قدرت . نفود و عحلاحیت ۳ عنصر دولت" و بخش مردمی (جامعه) در جامعه شهری است . حکمروایی به روش ۰ شيوه يا نظام اداره اى اشاره دارد که مرز بین سازمانها و بخش های عمومی و خصوصی را کرده است . ماهیت حکمرولیی در ارتباط متقلبل و کنش و واکنش بین و درون نیروهای حکومتی و غیرحکومتی است . حکمرویی به شفاف سازی اختلافات بین دیلت . بزر و جامعه مدنی و .. ایجاد ساز و کرها و فریندهلیی برایبرنامه ریزی راهبردی ‏ تصمیم گیری و اجرا و نی به ايجاد ترتيباتى براى مسئوولیت پذیری در انجام کارها اشاره دارد. حکمرولیی در لفت به معنای اداره و تنظیم امور است و به رابطه میان شهروندان و حکومت کنندگان اطلاق می شود. در واقع لین اصطلاح «رابطه» ونه «دستگاه» را توصیف می کند. برخلاف حکومت . ایده حکمرولیی بخش های عمومی ۰ خصوصی و داوطلبانه را در بر می گیر حکمروایی شهری . اعتقاد به اصل «شهروند» و «حقوق شهروندی » و «شهروند مداری » و تعريف درست آنهاست . مى دانيم كه منشأ قدرت و مشروعيت در حکمروایی شهری . تمام «شهروندان» و حضور آنها در همه صحنه ها و ارکان «جامعه مدنی» است . «جامعه مدنی» زملنی شکل می گیرد که ارکان عرصه تشکل های غیردولتی یا (۱۷660) و هر جمعیت و جامعه و انجمن و بنیاد و گروهی و اجتماعی دیگر که به حکومت وابسته نباشد. از شاخصه های شکل گیری و گسترش اين عرصه . انتقاد کردن . انتقادپذیری و پاسخگویی به مطالیات و انتقادات است كه در حقيقت . ركن اصلى و اساسى و يايدارى آن اركان به شمار مى آيد. مدنى راه بيفتد . اركان عرصه مدنى عيارت اند از احزاب آزاد. مطبوعات آزا

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان