صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
مه OS
سيد اسماعيل جرجان ى(خفى علايى):
ee esc e ) ار
coon moos ا Bie toi
7 5
١ vl) 9
ی 8
صفحه 5:
و اس هفت اقلیم از استوا تا عرض ۵۳ درجه
کدام اقلیم معتدل تر؟
slash
جنوب]| گرم و تر شمال لأسرد و خشک.
صبا (مشرق) و دبور (مغرب) لمعتدل
صفحه 6:
مها
عاورات
(95) ls (رسرد) رز ate
شرق زخربرستدل)
1b 5 محنووب(رگرس)دشنال(سرد)
صفحه 7:
صفحه 8:
الاهويه بهار
صفحه 9:
صفحه 10:
الاهویه تابستان
صفحه 11:
كك تابستان
صفحه 12:
الاهويه بابيز
سرد و خشک
امتزاج فصلین: روزهای گرم و شبهای سرد
توليد خون در بدن كم بدليل مزاج فصل
صفحه 13:
الاهويه بابيز
موارد پرهیز:
۱- مجففات : غذاها و ادویه - جماع * مجفف
۲- مبردات: آب سرد - خواب در مکان سرد -
حمام با آب سرد
صفحه 14:
الاهويه بابيز
موارد توصيه:
-١ تناول مرطبات مايل به كرمى > تعديل
؟- غسل به آب فاتر (نيم كرم)
صفحه 15:
الاهو یه زمستان
موارد پرهیز:
اجتناب از فصد و حجامت و قی و اسهال قوی (موقع
نیاز مسهل ضعیف و متوسط مجاز است)
وزرس سدايد واكوى
صفحه 16:
صفحه 17:
| te | te | om | ao | Div 06
fe ~ 5 er | er |
۸ @ we )۲۴ فلینظر الانسان الی طعامه(عبس
6 ۳ 9 ا
00 "00 مقدار اخلاط حاصله(غذائيت):
كثير الغذاء. قليل الغذاء. متوسط الغذا
زار
6
كيفيت(نسبت) اخلاط حاصله:
صالح الکیموس, فاسد(ردی) الکیموس لطر
95
Sa
صفحه 18:
0
لطيف: سرعت هضم 1 مواد زايد و غليظ 1
توليد خون رقيق و با جذب راحت
بیماری, اطفال و افراد ضعيف
كثيف: سرعت هضم 1 مواد زايد و غليظ 1
توليد خون غليظ با جذب بطئى
کارگران و ورزشکاران
صفحه 19:
0 ۱
eo
الاطعمه و الاشربه
2 کت الغذا: تولید خلط زیاد. مقدار زباد خون
SP a زباد. مغدار زیاد حون
Seo
سس 65
:مزوره »كاهو
1 سره 9 1
صفحه 20:
صفحه 21:
کثیرالخظء
pare SE egy) ی ee ob oo oid جيد
كتيف
oS 522100
es = نيمو یت as سس
١ قليلافدء
5 5 es,
صفحه 22:
5006
فاسد الکیموس
۳۹۹
ترب پیاز
[0
old) 8
5-56
212110
53000 [
pac
لطیفد
فاسد. الکیموس
متوسط الغناء
ان فطیر ردي الطبخ
فاسس الكيموس
30
كلم
معتدل
رس
متوسط الغذاء
ماهي. خثك كرده
صفحه 23:
اصول کلی, تدییر غذایی
قوانین تغییر عادت
۱-عادت حکم طبیعت انویه رادارد
-عادت بد را از اول کسب نکنید که تغییر آن بسیار سخت است
۳-گر واقعا عادت مضری دارید آن ضروری است اقدام
نمایید در غیر ادن صورت آرامش بدن را بر هم نزنید
۴- تغییر عادت باید آرام وتدریجی باشد
۵-تغییر عادت باید با مدارا ونرمش باشد
۶-عادات(حتی عادات خوب) به حسب سن و فصل و قوت وضعف
هميشه یکسان نمی ماند وباید متناسب آنها تغییر کند
صفحه 24:
NE a TT
اتدییر کمیت غذا به حسب فصول:
شتاء: 1 کمیت و 1غلظت غذا
در غير اینصورت 3 تحلیل حار غریزی
ضعف هاضمه
استرخاء و سستی معده
ربیع: اعتدال در فصل اعتدال در غذا
خریف: اعتدال در غذا ->مايل به رطوبت. لطافت و رقت
24
صفحه 25:
* اجتناب از
peat 9
* اجتناب از
" پرخوری >تخمه
صفحه 26:
اصول کلی تدببر غذایی __
* سکون پس از صرف غذا
استثناء: چند قدم حرکت * جای گرفتن غذا در قعر معده
+ خواب قبل از انحدار طعام در قعر معده مذموم است.
نحوه خواب پس از طعام:
۵دقیقه تا یکساعت با غذا فاصله داشته باشد
اگر نتوانست فاصله بیاندازد اول اندکی به سمت راست تا
انحدار کامل
بعد تا پایان هضم اول به سمت چپ
و پس از آن به سمت راست
26
صفحه 27:
اصول كلى تدبير غذابى
pus” جمع ميان اطعمه مختلفه
* عدم مداومت بر طعام واحد
* جویدن نیکو * سرعت (WED
قبل از سير شدن دست از غذا بکشد
تعداد وعده های غذا:
سه بار در دو روز یا نهایتا" روزی دو وعده
صفحه 28:
* بهترین غذا:
۰
غذایی که غذائیتش بیشتر است:
غدای مطلق- غذای دوایی- دوای غذایی
7 نان پاکیزه از گندم بی آفت- گوشت گوسفند سالم
* بهترین میوه ها با غذائیت زیاد -*انگور رسیده آونگ کرده
انجیر رسیده
صفحه 29:
جایگاه تناول شیرینی جات در طب سنتی:
۱- شیرینی های ملایم الحلاوه جزو غذاهای مطلوب است
۲- کبد بسیار راغب و عاشق شیرینی است
۳- شیرینی بسیار سریع جذب میشود
۴- بالای غذای اصلی نباید تناول شود (ایجاد سده)
لبته در مزاجهای خشک که بلغم در معده ندارند اندکی شیرینی بعد از
غذا موجب سرعت وجودت هضم است-
۵یا قبل از غذا و یا با فاصله از غذا مصرف شود
۶- شیرینی هایی که با آرد و روغن ساخته میشوند سده آور ومضرند
۷-مداومت بر مصرف شیرینی جات باعث استرخاء معده و موجب غلبه دم
وصفراپپست
صفحه 30:
* ظروف مناسب طبخ غذا در طب سنتی ایران:
ظروف چینی و آبگینه > > ظروف لعاب دار > > مس تازه
قلع نموده >> حدید تازه جید نموده >> ظروف سنگی
بدون خلل و فرج >> ظروف گلی یا سنگی رخو (پر منفذ)
>> سی و روی و سرب بدون روكش
صفحه 31:
* ترتيب تناول اغذ یه لطیف و غلیظ برای حفظ صحت:
هنگام گرسنگی شدید > >> اول غلیظ سپس لطیف
هنكام گرسنگی خفیف > >> اول لطیف سپس غلیظ
هنگام گرسنگی کاذب >>> فقط لطیف
31
صفحه 32:
* جسمی بسیط »ه قبلیت جزه بدن od ندارد ی
مناسبت میان بدن و آب
صفحه 33:
موارد ممنوعیت مصرف آب:
"قبل از غذا یا بین آن (بجز گرم مزاج جهت منع احتراق غذا)
”قبل از انحدار غذا از معده
pa سيرابي
" ”بعد از ریاضات و حرکات شدید (جذب فوری آب سرد -+
(sxe Ole Gov
”بعد از جماع (كرمى و خشكى زياد اعضاء + جذب زياد آب
© كاهش حرارت غريزى
صفحه 34:
موارد ممنوعیت مصرف آب:
TY سرد بعد از حمام
7" آب سرد بعد از خواب و بين خواب
صفحه 35:
صبر کردن بر تشنگی:
*مرطوب را سود دارد و محرور را زیان دارد.
"آب را اندک اندک باید خورد و نباید به یکباره در معده
فروریخت.
*هر چه مزاج گرم تر -* آپ سرد انر
"در سرد مزاجان -* آب فاتر
صفحه 36:
9
ِ LO
خواب لأتری . حرکت گرما از سطح به درون
(ظاهر سرد . باطن گرم)
بيدارى [اخشكى . حركت كرما از درون به سطح
(ظاهر گرم . باطن سرد)
OQ 9
صفحه 37:
ضرورت خواب:
تجدید همگی قوا-
© مدد روح از تحليل-
۰ تقويت هاضمه-
#نضج اخلاط و ماده امراض-
تغذیه و تنميه بدن-
#رفع اعیاء و ماندگی-
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
خواب های مضر:
* خواب روز *( خصوصاً در زمستان )
امراض رطوبیه
7 کثرت نوازل
” بزرگی طحال
ob” ذهن
۷اسقاط شهوت طعام
" عیلوله: خواب بعد از نماز صبح > بسيار بد
#استثنا : قیلوله: در فصول گرم به سبب بلندی روز بد نیست.
eo
صفحه 41:
خواب های مضر:
* خواب بر گرسنگی > سقوط قوه و لاغری
* خواب بر استلقاء
صفحه 42:
خواب در مشایخ نافع تر از دیگران است زیرا :
حفظ رطوبت غریزی -* عود رطوبت از دست رفته
جالینوس: هر شب خس مطیّب میل کنند :
كاهو كه با ادوبه جات گرم مثل دارچین و قرنفل و ... خوشبو
شده باشد > افاویه باعث کسر تبرید و نفخ کاهو
قانون: در کسی که خواب او کوتاه است بهترین تدبیر است.
صفحه 43:
صفحه 44:
تب >
a لت
حر کت: خروج ماده از قوه به فعل
ارات
[۱۳0 0
ee
صفحه 45:
حرکت < تسخیر
on 0 ot
افراط درسکون- تولید بیش از. حد رطوبات
ا لل ل للك
cy
صفحه 46:
سرخی پوستء
Pee
عرق مناسب
ایجاد شود
أكر اين علايم به افراط رسد بايد
DBE) قطع شود (ضف حرارت غریزی)
9
صفحه 47:
تا
0
استحکام اندامها
تازه کردن حرارت غریزی
rer:
۳ Ton
مواد زائد (ضروری)
VVVV
صفحه 48:
- بعداز خروج غذا از معده
02|
- در متعادل ترين دماى روز
eo
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
* توجه:
* استفراغ بیش از حد مجفف بدن است زیرا اخلاط اجسامی
مرطوب اند.
صفحه 52:
اندیشهای کارهای مهم علم های پاریک
فنرون از اش طعام و شراب و غیر آن
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
انفسانى نيز بر بدن ومزاج فرد
صفحه 57: