صفحه 1:
ارائه درس برنامه ریزی شهری
صفحه 2:
فوویت فان
حمل ونقل شهری
وظایف و اهداف حمل و نقل شهری
سلسله مراتب دسترسی
نمونه موردی
انواع راه های شهری
نظریه های حمل ونقل شهری
انواع سیستم های حمل و نقل عمومی
منابع
صفحه 3:
حمل ونقل
از نظر دکتر محمودی_جفرافیدان ایرانی_حمل و نقل شهری» قبل از هر چیز پدیده
ای اجتماعی_اقتصادی است که برای رفع نیازهای مختلف مردم شهرها و در پاسخ به
عدم تعال فضایی و مکانی به وجود می آید. و به حرکاتی گفته میشود که افراد. کالا و
غیره را از طریق شبکه های ارتباطی و وسایل حمل و نقل بين كانون هاى مبدا يا
عرضه و کانون های مقصد یا تقاضا یا جذب سفر جابجا میکند.
از سویی دیگر کلمه حمل و نقل (ْ72115001) به حمل چیزی از جایی به جای
ديكرء يا به همان عمل حمل کردن؛ یا به عملی که در آن مسافرین. کالاها یا مواد
جابجا ميشوند. گفته میشود. در واقع حرکت یا جابجایی مردم و کالاها از جایی به
جای دیگر حمل و نقل گفته ميشود.
صفحه 4:
وظایف حمل و نقل شهری
جایجایی افراد وکا در طول شبکه( حرکت)
جمع آوری افراد و کالا از مبدا و رساندن آنها به مقصد و برعکس( دسترسی)
اهداف حمل و نقل شهری
رفع معضلاتی مثل آلودگی های زیست محیطیء مشکل تصادفات. تنزل زندگی
شهری و کاهش تساوی عدالت اجتماعی
صفحه 5:
آزادراه با اتوبان:
ارتباط سریع بین شهرها و شهرک هاعدم
دسترسی مستقیم به اراضی مجاور-حرکت در
مسیری مجزا از دیگر جریان های ترافیکی-
تقاطع غیر همسطح- دارای عرض بیش از ۳۰
سر
بزرگراه:
ارتباط سریع بین مناطق عمده شهر-تقاطع غیر
همسطح -ورودی های محدود دارد- عرض بين
۴ نا ۳۰ متر
خیابان شربانی:
ارتباط بین بزرگراه و خیابان های جمع کننده و
پخش کننده-عدم دسترسی به کاربری های
مجاور-تقاطع همسطح- عرض بین ۲۰ تا ۲۴
pa
صفحه 6:
خیابان های جمع کننده و پخش کننده:
انتقال ترافیک چند خیابان محلی به خیابان
شریانی و برعکس- تقاطع همسطحاز لحاظ
ایمتی و آلودگی صوتی شرایط نامناسبی ایجاد
مسیر ویژه پیاده و دوچرخه:
از داخل پارک ها و فضاهای سبز عبور مى کنند و
بلوک های مسکونی را به مراکز فرهنگی و غیره
مربوط میسازند.
خیابان محلی:
ارتباط بين وسايل نقلیه و مناطق مسکونی-
دسترسی مستقیم به کاربری های مجاور-سرعت
صفحه 7:
صفحه 8:
نمونه موزدی
بررسی دسترسی های محله میرزای شیرازی واقع در منطقه ۶ شهر تهران
صفحه 9:
انواع راه های شهری
خطوط عبوری: وظیفه ی اصلی آنها تامین حرکت است و دسترسی در آنها صفر یا
در حد صفر است.
خطوط واسطه: در آنها عمل دسترسی و حرکت با میزانی تقریبا برابر انجام میشود.
در اینگونه راه ها حجم متوسط بار و مسافر با سرعت متوسط در حرکت است.
خطوط تغذیه: کار آنها جمع آوری مسافر از نقاط پراکنده و رساندن آنها به خطوط
واسطه است. lent خطوط تغذیه دستوسی است. در این خطوط حجم کم
ترافیک با سوغت کم ذر جرا
صفحه 10:
tx. هم 2 “ ب
نظریه های حمل ونقل شهری
طرح شهر خطی سوریا ای ماتا:
اى ماتا شهر خطى را به شكل نوار هاى طويل و كم
عرضى از ساختمانها در دوطرف يك مسير ارتباطى
اصلى از خطوط راه آهن ييشنهاد داده بود كه روزها به
منظور جابجایی مسافران وشب ها برای حمل ونقل
کالا پیش بینی شده بود. وی اعتقاد داشت کلیه
مشکلات شهرها ناشی از مسائل آمد وشد است.
ایده باغشهر ابنزرد هاوارد:
نظام حمل و نقل و استقرار مركز كالبدى و اجتماعى
شهر بر مبناى شبكه ترابرى حمل ونقل عمومى ريلى
قرار دارد. در لج ورث (اولين باغشهر ساخته شده در
سال ۱۹۰۴) و در ولوین( دومین باغشهر ساخته شده
در سال ۱۹۲۰ و نخستین شهرک اقماری لندن)
شبکه راه آهن ریلی شهر را به چهار قسمت تقسیم
کرده است.
صفحه 11:
طرح های ترافیکی اوژن هنارد:
جداسازی انواع ترافیک, ایجاد تقاطع غیر همسطح و طرح
فلكه از پیشنهادات اصلی هنارد بود"
شهر درخشان لوکوربوزیه:
لوکوربوزیه در طرح شهر درخشان خود در سال ۱۹۳۰ بر
نیاز های آمد وشد مدرن تاکید و پیشنهاد تقسیم ترافیک را
درس سطیم» ملووب سوم معصوسی. پیاقه قا و سیر قاي
اتومبیل ارائه کرد.
صفحه 12:
طرح شهر های بزرگ کنزو تانگه:
به نظر تانگه فضاهای شهری به عنوان زمینه ای برای
برقراری ارتباط باید هرچه بیشتر با گسترش سامانه
هاى.حمل:و ثقل هماهتك شود: واينكة « زميتة
اصلى طراحى شهرى در حال حاضر انديشيدن به يك
سازمان فضايى به عنوان شبكه اى از ارتباطات و به
عنوان پیکر های زنده همراه با رشد و تغییر است.»
الگوی وونرف يا آرام سازی ترافیک:
ووثرف در آلمان یا فنلائد به مجموعه ای از خیابان ها
در یک شهرربا شهرک اطلاق مش وذ كه عابرين بياقه
و دوچرخه سواران اولویت قانونی بر راکبان وسایل
نقلیه موتوری دارند.
صفحه 13:
انواع سیستم حمل و نقل عمومی
قطار سریع السیر شهری:
ارتباط بین مرکز شهر و شهرک های حومه آن(منطقه (gl
مناطق متراکم و پرجمعیت
فرم: ستاره ای شکل
سرعت بسیار زياد
ظرفيت بسيار زياد
صفحه 14:
قطار سریع السیر زیرزمینی (مترو):
داخل محدوده شهر در طول محورهای اصلی شهر
فرم های مختلف بسته به موقعیت جغرافیایی شهر توپوگرافی و شکل شهر
بهينه ترين فرم: مثلثى شكل
حداکثر شیب مسیر: IN
صفحه 15:
قطار سبک روی زمینی (تراموا):
حمل و نقل مسیرهای کوتاه داخل شهر با تقسیم شدن به شاخه های متعدد
قدمت: زمان استفاده از واگن اسبی
مبدا: پاره ای از شهر های اروپایی
سرعت پایین
ظرفیت کم و محدود
کشور رومانی رتبه اول
صفحه 16:
قطار سبک زیرزمینی پا تراموای زیرزمینی:
هدف: افزایش سرعت تراموا ها و کاهش زمان سفر
حفظ سیمای شهر: به صورت تونل در زیر سطح خیابان
تجهیزات ایمنی ساده تر نسبت به مترو
بدون مزاحمت ترافیکی روی سطح زمین
استفاده در واحدهای کوچک (حامل یک یا دو واگن تراموا)
شاخه های متعدد در مسیر برخلاف مترو و قطارهای سریع السیر
مناطق با تراکم جمعیت متوسط
شهر میلان ایتالیا
صفحه 17:
اتوبوس و اتوبوس برقی:
معمولا بدون حریم مشخص
ظرفیت حمل مسافر پایین
اتوبوس برقی: بدون دود و سروصدا
هزینه اتوبوس برقی: بالا
صفحه 18:
OL ae عرخي
اطول تطار
خصوصیات سیستمهای حمل و نقل عمومی شهری
عملم
ls
eds
Pols
3
۶۵ سر
اک مامت
15
eke إساعت
ess
كبلومتر أساعت
thee
ete
صفحه 19:
۱- امینی نژاد. رامین, مقدمه ای بر برنامه ریزی حمل ونقل شهری
؟- ياكزاد: جهانشاه. سير انديشه ها در شهرسازى
-٠ قريبء فريدون: شبكه ارتباطى در طراحى شهرى
صفحه 20:
۱
Lots d>9i