صفحه 1:
i
3 خرافه گرا =
۰
صفحه 2:
صفحه 3:
se 7
مر
AGA A)
3 a 5
Pe Tojo
صفحه 4:
رتست قیرط
"۲" آسیب شناسی پدیده خرافه گرایی
“نوع شناسی خرافات
"شناسایی علل خرافه گرایی
”بررسى پیامدهای خرافات
"7 گونه شناسی خرافه گرایی
"7تعیین اهمیت موضوع و ضرورت بررسی آن
صفحه 5:
خرافات . جمع خرافه و در اصل به معنای حکایتهای شب است ؛
اما در تداول فارسیزبانان؛به سخنان نامربوط » پریشان و بیاساس
که مبتنی بر منطق و دانش نباشد گفته میشود.
بعبارت دیگر خرافه به معنای چیزی است که واقعیت ندارد و ساخته
ذهن و فکر انسان است که چس از پیداییش به آّن آهمیت می دهد
و برای آن در زندگی خود لثر قلثل می شود. در صورتی که هیچ
گونه تاثبری در زندگی و حقابق هستی ندارد. نظیر: فال گیری»
سحر و جادو, سعد و نحس برخی از اماکن و امثال آن.
صفحه 6:
135) 3
برای بهتر فهمیدن معنای خرافات و آثار آن در زند گی. دیش
از هر چیز بلیدجا پیشینه لین کلمه و كاربردهاى كن أشنا شوم
. در این نوشتار مقصود ما از خرافات همان مفاهیم روزمره
همچون رمالی . انواع فال ها همچون فال قهوه و فال ۱۳2
فال تاروت . فال آثینه؛ کف بینی » ورد خولنی » جادو و جمبل
صفحه 7:
شخص رمال بعد از نوشاندن یک فنجان قهوهبه شخص:
بأآقیمانده قهوه در کف فنجان رابه صورت وارونه روی
7 لبکی قرار می دهد و سپس بر اساس تصاویری که در
انتهاى فنجان و نعلبكى نقش می بندد پیش بینی هایی
درباره زند گی شخص صورت می گیرد و پیشنهادات و
توصیه هایی به او داده می شود. ow
صفحه 8:
سط ورق هلیی که منقش به نقش هایی از طبیعت و يا
هلیی مبهم می باشد صورت می گیرد که به صورت
صفحه 9:
فال
بنا بر ادعای رمالان » عمدتا به همراهی اجنه صورت
می کیرد .به لین ترتیب که چس از قرار دادن یک شم
در مقلبل آئینه و خواندن وردهلیی توسطاومال» " نوشته
هایی روی آثبنه با مضمون زندگی شخصی فرد و
راهکارهای مربوط به آن نقش می بندد.
صفحه 10:
کم
چه این صورت انجام می شود که رمال چس از نیت 9*4
کردن شخص متقاضی, نخودها را پرتاب می کند و (ea
بر اساس اشکال هندسی شکل كرفته توسط 3
8 و نی هلبی برای شخص صورت
صفحه 11:
مر انه ترايى
OI نظر اقتصادى خن برورى و ببهوده كرى را كسترش 20 دهند و
۳[ نظر اجتهماعی موجب ضعف روحیه ی تلاش و کوشش در جامعه می
شمند و نوعی انفعال را در پیکره جامعه تزریق می کنند.رواج خرافه گرلیی
براق جامعه بسیار مضر است و باعث مبی شود مردم به رویا و توهم رو
باورند و از وآقعیت روی بر گردانند .
8 ویس ها در سراشیی فروپاشی و تبودی و فساد افقاده اند
oe
صفحه 12:
صفحه 13:
3
نظو اماد قر ثاي خرافات
.با توجهبه لين كه قركن؛ كتاب درس زندكى است و براى كمال و سعادت
بشر نازل شده از اين رو با اموری که غیر واقعی, خيالى و خرافى است
مبارزه می کند..به طور نمونه احترام؛ عبادت و تقسیس چوب و سنک هلبی
که به عنوان بت مسی شناختند و آنها را محور زند ی و اثر گذار
می دانستند ؛ توسط حضرت رسول(ص) مورد مذمت قرار گرفت زیرا همه
این امور خرافه است و چون خرافه بود پیامبران با این گونه امور مبارزه
کردند از لین رو در هر موضوعی که احساس می شود خرافی و غیر واقعی
است باید با تفکر و تعقل و بدست آوردن معیار واقعصی که قرتن و سنت
ارلئه می دهد» عمل کرد و برای شناخت واقع از غیر واقع همان ملاک را
معیار قرار دهیم.
صفحه 14:
ede cd در رات
در مقابل این موضوع که قرآمن بسیاری از اعتقادات رایج را خرافه میداند.
بسیاری از مفاهیم متعالیه را که از نظر برخی افراد خرافات شمرده می شود
واقعیت می داند. مثلاً ثلید برخی افراد جن و پری را خرافه بداننده در صورتی
که قرتن آنها را امور واقعی مى داند.يا شليد برخى نوسل و ارتباط با البيا
را خرافه بدانند در صورتى كه با توجه به معيار قرآنى و روايى هيك واقعيت
شايد برخى از مادى كراها وجود خدا را به خاطر آمن که دیده نمی شود
خرافه بدانند در صورتى كه از نظر قركن وجود خدا بديهى و روشن است و
جاى هيج گونه شک و تردیدی وجود ندارد.
صفحه 15:
آغلب انگلیسیها پوشیدان برخی از لباسها یا آویزان
كردن اشيايى خاصع را عامئل مهمى در اخوش شانسى
ميدانند., گرچية, انگلیشیها به , عنوان/, CA FOI
خرافاتیهای دنیا" شناخته شدهاند.اما آمریکاییها
خرافا نیستند: نصب نعل اسب به عنوان Gale oles
و برکت بر شُردر خانهها یکی از رایجترین خرافات دور این
کشور است.
آمر یکاییها نیز مانثد«نشنیاری از دیگر کشورها معتقدند که
شکستق آینه برای مدت ۷ ببال بدشانسی میآورد.
yee 1غ
صفحه 16:
کشور روسیه بعنوان « سرزمین خرافات کهن» شناخته شده
روسها هیچ گاه,در محیطهای بسته سوت نمیزنند چرا که
اعتقاد دارند در .لین صورت"همه پول و ثروت خود را از
دست خواهند داد .
خرافات.در زنداگی مردم کشورهای آسیای شرقی هم نقش
بسیار مهمی دارد.,یکی از خرافات رایج در میان ژاپنیهاء
نحسی در سن میانسالی است. در بسیاری از فرهنگهاء عدد
۳ به عنوان یک عدد نحس شناخته شده است که نشانه
صفحه 17:
باورهای خر 7۳۰۱۰
شور لین و کره نیز عدد ۶به عنوان یک عدد نحس و بدیمن
| ذیرفته شده است. تلفظ لین عدد در زبان ژاپنی معادل تلفظ کلماتی
بظیر م رک و نابودی است و جللب است بدانید در لین کشور اغلب
خبلها سه ستاره هستند یا پنج ستاره وبه ندرت ممکن است یکت هتل
جیار ستاره در Gul} ببینید و در آسانسور ساختمانها نیز شما هیچ گاه
عدد ۶ را نمیببنید چرا که اساسا در این کشور طبقه ای به اسم 4
وجوه ندارد و جالبتر این که در هتلهای لین کشور هم اتاق شماره
جیار وجود ندارد اما در مقلبل در کشور چین عدد ۸ نشلنه خوش یمنی
است و اعداد و تاریخهلیی که با هم شباهت دارند برای آنها به عنوان
رهاق نسار a> برای برمکزاری مرآسم خاص هستند.
صفحه 18:
اعتقاد به خرافهها و عقیدههای بیريشه و اساس, تأثیرات مخرّبى را بر زند کی
انسان, بر جای میگذارد. چه زند گیهایی بر اساس عقیدهمندی به یک خرافه؛
دچار بحران شده و چه پیوندها که با اعتماد به یک مطلب بیپایه از ۳۵
گسیخته شده است. در حقیقت. اعتقاد به خرافات در زند کی مثل آوبزان
شدن به ریسمانی پوسیده. در چاهی تاریک و عمیق است یا برای رضایت و
رسیدن به معشوق خیللی» درپی مار افعی گشتن ! خوب است بدانیم که زیان
پارهای از اعتقادات خرافی, فقط به شخص دارنده آن عقیده باز می کردد؟؛ و
بعضی خرافههاء خانواده. بستگان, دوستان و گاه طیف. وسیعی از مردم را متوجه
خود می کند و آفتهای غیر قابل جبرانی به بار می آورد.
خرافه گرایما.
صفحه 19:
عمده ترین تبعات خرافه گرایی
۱- تن پروری و دل سپردن به راه های واهی و ظاهراً میلتبر
به جای تلاش منطقی برای رسیدن به اهداف زندگی
۳- گرفتار شدن در دام تیم های فساد و فحشابه دلیل اعتماد
تمام و کمال به رمالان و دعانویسان و ...
۳- قطع ارتباط با دنیای واقعی و اعتیاد به فضاهای خیالی و
اوهام به جای ارتباط منطقی و واقعی با دنیای پیروا
خراضه گرایت |
صفحه 20:
عمده ترین تبعات خرافه گرایی
۶ از هم پاشیده شدن خانواده و تضعیف مناسبات و ارتباطات میان
اعضاء خانواده به دلیل توسل به ابزارهای خرافی برای حل
مشکلات خانوادگی
5- افزايش آسیب پدیری های جسمی به دلیل مصرف بعضی از
خوار کی های تجویزی رمالان
*- اتلاف مبالغ هنگفت و قلبل توجه جهت پرداخت حق وبزیت
رمالان و دعانویسان و ..
صفحه 21:
عمده ترین تبعات خرافه گرایی
۷- اتلاف وقت و صرف ساعات متعدد جهت ارتباط با رمالان و با
اجرای توصیه های رمالان به جای صرف زمان برای بهبود
شرایط زندگی و پیشرفت در ابعاد مختلف زند گی
۸- زود باوری و ساده باوری و عادت کردن به پدیرش فته ها و
القائات دیگران بدون دقت و بررسی و تحقیق
. انفعال و کناره گیری از فعالیست های اجتماعسی و گرایش به -٩
خراضه گرای | .
صفحه 22:
عمده ترین تبعات خرافه كرابى
۰- الکو قرار گرفتسن برای فرزندان بسه عنوان افرادی
خرافانی
۱- مورد تجاوز جسی و یا سوء استفاده جسی فرار گرفتن
توسط رمال ها و ورد نیس هاجه دلیل مراجعه به منازل
این اشخاص
صفحه 23:
صفحه 24:
ل"
4 اعتقادات مشخص
صفحه 25:
فيه
اگر بخواهیم از منظر روان شناختی به خرافه بپودازيم بلید آشاره
کنیم که طبق مطالعات. انسان در بسیاری از اوقات نباز به تلتین.
خودباوری و اعتماد به نفس و اطمینان دارد و بسیاری از اوقات
برای رسیدن به اهداف خود به امور ماورایی متوسل می شود.
بسیاری از ما به خاطر داریم که در کود کی موقع امتحانات برای
كرفتن نمره خوب برجم كل را مى خورديم و بس از امتحان ذه
حَود تلقيين مى كرديم كه جون برجم خَورده انم تهؤة ۱۳
خواهيم گرفت. به این ترتیب واضح است که از نظر رولنی اسان
نیازبه آرامش دارد و وقتی از لحاظ معنوی و روحی به اوج نر سب
باشد, خلاء خود را از این طریق پر می کند.
خرافه كرايما
صفحه 26:
به لحاظ علمی خرافه گرایی به ذهن کنجکاو بشر که
همواره درصدد یافتن پاسخ سوالات و مجهولات خود بوده
است, برمی گردد. انسان کاهی سعی کرده با بافتن پاسخی 3
غیرمنطقی. خود را قلنع کند که علت رخ دادن پدیدهها را "۶
بافته است. اند ک اند ک این پاسخ ها به یک باور جمعی ۱ ۱
یدیل سده و بدل به آموری شده است که بدون توجیه و
قلیل منطقی از سوی همکان پذیرفته شده است.
صفحه 27:
9 لیر [ قم لاسر سو له ل
در جامعه اى كه دسترسى آسان و ارزان براى برآوردن نيازهاى اوليه وجود ندارة»
تفوذ خرافه و جادو بیشتر می شود. به طور مثال تصور کنید وقتی راه درمان بیماری
در یک جامعه فقیر و عقب افتاده وجود نداشته باشد. عامه تلاش می کنند با جاده و
ورد و غیره بیماری خود را علاج کنند. بنابرلین نسبت فقربا خرافه قلبل ملاحظه است
هر قدر فقر بیشتر باشد. خرافه زمینه بهتری
صفحه 28:
Daun) آهوزشس و 1 تلخن
9
با توجه به نقش مهم آموزش و پرورش در مبارزهبا خرافه گرلیی میتوان.
گفت اکر در نظام آموزشی ما محور همه چیز علت یابی علمی
پدیده های اجتماعی باشد. خرافه گرایی مهار و با حداقل از گسترش
بیشتر آن جلوکیری خواهد شد. علت یلبی تمامی پدیده های اجتماعی از
نظر علمی باعث می شود نسلی که به دنبال موضوعات جدید است وج
دنبال واقعیات مبی گردد؛ به صورت منطقی و عقلانی با محیط اطراف
ارتباط برقرار کند؛ نه خیالی و خرافه کرایانه .
منلبع کسب معرفت بشر در عین محدودیت, زياد است و نسل جوان بلید
Ob بگیرد برای علت یلبی پدیده هایبی که در اطراف خود مشاهده
می کندبه دنبال عقلائیت و منطق برود و موهومات و مسائل خرافی دابا
وت حلت وجوكر SE Sa
صفحه 29:
طبیعی است. که وقتی نسل جوان امروز با تلویز بون ماهواره و رایلنه در
ارتباط است. از آن ها تاثیر می پذیرد و چه بسا که بسیاری از خرافه های
امروزي نتيجه القانات رسانه ها باشد زیرا متاسفانه مشاهده می شود که
بعضاً توسط ابزارهای رسانه ای همچون سی دی ها و فیلم ها و تردستی
ها و شعبده بازی های رسانه وبا کمکك حقه های سینمایی افرادبه سمت-
خرافه ها گرایش یافته اند و این امور را واقعی تصور نموده اند. اگر ,
رسانههاء انعکاس زند کسی اجتماعی ما هستند؛ برای درک اهمیت.
موضوعی. کافی است در اینترنت جستوجو کنید؛ خواهید دید ا۶
سایت ها و یا روزنامههای دنیاء از روزنامههای مهم گرفته: تا نشرا
صفحه 30:
معتقدان به شریعت راستین اسلام از پشتولنه های اعتقادی و ایدنولوژیک
8 بصتوزت دز برابر خرافه کرایی برخوردارند و از سوی دیگر
مومنین و دینداران برای مواجهه با مشکلات و آشفتگی ها.به جای متوسل
شدن به حیله های بچکلنه رمالان و خرافه گرایان. به منبع لایزال آرامش
اليل و بيسن أتمة اطهار متوسل مى شوند و از توسل جه
بند گان ضعیف و ناتوان خدابه جای توسل به باری تعللى برهيز میکنند و
١ چه بسا آن را شرک قلمداد کنند.
صفحه 31:
اگر خرافات فقط حاصل اشتباه در ادراک . حافظه یا قضاوت باشد
اصلاح آنها بایید کار سادهای باشد. با ار خرافات صرفاً ناشبی از
فقار های اجتماعی باشد بلید با از بين رفتن لین فشارها . خرافات نیز از
کین بردند اما واقعبت این است که مردم به سختی دست از افکار
خرافی برمیدارند و سرسختانه به آنها چسبیدهاند به همین جهت
احتمال میرود خرافات تا حدود زیادی , ريشه در درون شخصیت
ری وی های شخصیتی همچون بد بینی؛ توهم
دگی,وسواس و ...
صفحه 32:
3انشگاه بروم و چون دیرم شده بود EH sow خودروی شخصی شدم و از این بابت. که را
این خودرو شخص سنی بود. آسوده خاطر بودم.اصلاً یادم نیست. که راننده چطور سر صحبت ۰
وا با من باز کرد.او درباره اینکه او هم دختری به سن و سال من دارد صحبت کرد و گفت
دخترم بختش بلند است و من این را روی پیشانی اش می بینم علاوه بر اینکه من کف بینی بلا
هستم و بهترین فال قهوه ها را می گیرم.من که به شدت علاقه مند به موضوعات هیجان انگیز
رمالی و ... بودم با او هم کلام شدم و به احضار ارواح و فال قهوه و ... اظهار علاقه نمودم و
بل مسن بودن این شخص به او اعتماد کردم. و آدرس محل کار او را گرفتم.
صفحه 33:
8 روز بود حس کنجکاوی ام مرا به محل مذ کور کشاند زنگ خانه را فشار دادم.پس از لحظاتی دیدم
که ژنی میانسال در را باز کرد .او مرا به داخل منزل دعوت نمود و من با وجود آن زن در خانه .آرامش
اطمینان پیشتری یافتم .وارد اتاقی شدم که پر بود از وسائل عجیب و غریب با دود نسبتا غلیظی که برای
من از همان ابتدا فضایی توهمی و خیالی را ایجاد نمود.گوشه اتاق نثستم و در انتظار ماندم؛چند دقیقهه
بعد همان راننده ای که قبلاً او را دیده بودم وارد اتاق شد و بعد از کمی صحبت که بیشتر در جهت
مطمتن ساختن من بود. شروع به ورد خواندن و کارهای عجیب و غریب نمود و اتفاقاً بعضی از ویژگی
های من را با زگو می کرد که من رامتعجب کرده بود و این مسئله باعث جلب اعتهاد بیشتر من
می شد.بالاخره چندین بار به این خانه رفتم تا اینکه روزی که برای فال گرفتن به خانه او رفته بودم و باز
هم مبلغی پول برای هزینه رمالی با خود برده بودم .آن شخص به همراه جوانی که تا به حال او دا
ندیده بودم وارد اتاق شدند و من را که به شدت ترسیده بودم آزار و اذیت نمودند و به من تجاوز
تجربه تلخ و حادثه ویرانگر برای من به حدی مخرب بود که به دلیل فشارهای رو:
اقت های اطرافیان, از تحصیل انصراف دادم.
خرافه گرایما
صفحه 34:
به خرافات و دعانويسان و رمالان و ...
"١ مطالعه سرفوشت و عاقبت خرافه كرايان به عنوان آينه عبرت
” تقوبت باورهاى دينى و توسل به ائمه اطهار و دعا و نيايش در مواقع بحرانى و هنكام
رویاروبی با مشعلات
لاش برای رسیدن به اهداف و تحقق امیدها و آرزوهابه جای واگذاری اموربه اوهام و
خرافه ها
تمرین توکل و تقوبت لین باور که خدایند دوستدار بندگان خود میباشد و اجلبت کننده
خواسته های بندکان است و آنچه مصلحت حکم کند اجابت خواهد نمود.
فزایش مهارت های زند کی در مواجهه با مشکلات و آشنایبی با راه ها و ابزار رسیدن به
صفحه 35: