صفحه 1:
صفحه 2:
باغ
کلمه "فردوس " (بهشت) از واه ی فارسی "پردیس "
گرفته شده که خود از کلمفی "پرادئزا" از زبان مادی گرفته
شده است. در بعد از اسلام استفاده از کلمهی "فردوس "۲
برای باغ ایرلنی. نمادی از بهشت را یافت. زیرا مسلمانان در
انطباق با توصیف بهشت در قرآن کریم. سعی کردند. در اين
جهان فناپذیر جلوهای از فناناپذیری و جاودانگی جهان ابدی
و باغهای بهشتی رابه نملیش بگذارند. به همین دلیل در
باغها معمولاً درخت هميشه سبز سرو که با قامت کشیده
خود. نشانی از عظمت و بقا و تداوم دارد.را میکاشتند.
صفحه 3:
در جریان برپلیی یک پایتخت یادملنی
که نشان دهنده اقتدار هخامنشیان
پاسارگاد بسه فرمان کوروش بزرگ
در(۵۳۰۸۵۵۹قسم)طراحی واحداث شده
است.
باغ های سلطنتی آشور و بلبل همواره
Jase Le ot برای کج بوده آند.
که کاخ های کوروش با
00 ن های طولی وفضای بازاطراف خود
به عنوان بخشی مکمل ازطرح مفصلیبه
کاررفته لند که درنبه تعبیری خود باغ
به صورت اقامتگاه سلطنتی در می آید.
صفحه 4:
باغ
قدمت باشد . و
نی برخوردار می ب
on 5 1 که اصل اساسی
سم ساره سا
7 70 از ابداعات کوروش
غسازی ایران
ee به شمار میرود .
هخامنشی در شوش
کاخهای
صفحه 5:
از همان ابتدا در باغ ایرلنی توجه
خاصی به شکلهای هندسی میشد .
شکل مربع وسستطیل که فاصلهی بین
اجزاء باغ را ساده و روشن نشان
میدهد. از اهمیت زیادی برخوردار
بود. همچنین اصل مهم دیگر باز بودن
چشمانداز اصلى باغ به شکل کشیده
بود. که در انتهای لین مستطیل کشیده
کهبه گن "میان کرت "میگفتند. بنا و
کوشک اصلی قرار میگرفت
صفحه 6:
ایرانیان تقسیم بندی چهارتایی را
نمادی خوش یمن می دانستند. اعتقاد
داشتند که همان طور که جهان به
چهار بخش تقسیم شده و چهار عنصر
اصلی منشا پیرایش جهان
حی باشدیپس باغ های هخامنشی نیز
بایستی تقسیم بندی چهارتایی
داشته باشد. با لین عمل در حقیقت
باغ های سلطنتی هخامنشی نمادی از
عالم یا جهان کوچک گشته است.
صفحه 7:
باغ سازی در بعد از اسلام
فردوس»و«روضات الجنات»
کسانی که ایمان آورده لند و کارهای شایسته کرده اند منزلشان باغ هاى
ت(جنات الفردوس)است.
روایت شده که رسول خدل(ص) فرموده اند:
وقتی از خدا درخواست می کنید.فردوس را بخواهید که در وسط بهشت و
در نقطه بلند آن قرار دارد. فوق آن عرش رحمان است و نهرهای بهشت از
آنجا می جوشد.
(روضات الجنات)از جمله نام های بهشت است که در قرآن آمده است.
صفحه 8:
silyl EL برخی خصوصیات
احداث باغ غالبا در زمين شيب دار
؟) محصور بودن بيرامون باغ با ديوار
۳) تقسیم سطح باغ غالبا به چهار بخش
۴) استفاده از خطوط راست در طراحی EL
۵) وجود یک ساختمان در مرکز با بلندترین قسمت فضا
۶) استفاده از بک pile gg اصلی(آب دائم)
۷ روان نمودن آب به گونه ای که صدای لب به وجود آید
(
(آب شیب
صفحه 9:
برخی خصوصیات باغ ابرانی
۸) استفاده از سنگ های تراش دار در کف جوی برای نمایان شدن
موج آب(سینه کبکی)
4( وجود رابطه نزدیک با طبیعت و عدم وجود حد فاصل On
ساختمان و باغ
۰وحود حوض با استخر برای تامین لب و زیبلیی چشم انداز در
ارت
۱)ستفاده از درخت های زیاد و سایه دار و وجود معبرهای باریک
۳۲)ختصاص دادن بن قسمت باغ به كاشت درختان میوه
۳)ستفاده از انواع گل های زینتی و داروبی
۴ستفاده بیشتر از گل سرخ نسبت به گونه های دیگر
صفحه 10:
صفحه 11:
برخی خصوصیات باغ ایرانی
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
باغ
باغ ایرلنی مزینبه نظم و تناسب. برخوردار از حرمت و
محرمیت. منزه از ببهودگی و افراط و تفریط و موظف به
کارآیی و سوددهی بوده است. این باغها منظومهی
شگفتانگیزی از پیهند فرخندمی زیبلیی و سودمندی را
به نمایش میگذآشتند.
صفحه 17:
جلوه باغ در فرهنگ ایرانی
صفحه 18:
جلوه باغ در فرهنگ ايرانى
باغ
کلمه "فردوس" (بهشت) از واژه ی فارسي "پرديس"
گرفته شده که خود از کلمهي "پرادئزا" از زبان مادي گرفته
شده اس ت .در بع د از اس الم اس تفاده از کلمهي "فردوس"
براي باغ ايراني ،نمادی از بهشت را یافت .زيرا مسلمانان در
انطباق با توصيف بهشت در قرآن کريم ،سعي کردند ،در اين
جهان فناپذير ،جلوهاي از فناناپذيري و جاودانگي جهان ابدي
و باغهاي بهشت ي را ب ه نماي ش بگذارند .ب ه همي ن دليل در
باغها معمو ً
ال درخت هميشه سبز سرو که با قامت کشيده
خود ،نشاني از عظمت و بقا و تداوم دارد،را ميکاشتند.
باغ
در جریان برپایی یک پایتخت یادمانی
ه نشان دهنده اقتدار هخامنشیان
ک
بود،کوروش ب ا بلندپروازی یک باغ را نیز
در برنام ه س اختمانی خود گنجاند .باغ
پاس ارگاد ب ه فرمان کوروش بزرگ
در(559تا530ق .م)طراح ی واحداث شده
است.
باغ های سلطنتی آشور و بابل همواره
بخشی مجزا یا مکمل برای کاخ بوده اند،
ام ا م ی بینیم ک ه کاخ های کوروش ب ا
ایوان های طول ی وفضای بازاطراف خود
به عنوان بخشی مکمل ازطرح مفصلی به
کاررفته اند که درآن،به تعبیری خود باغ
به صورت اقامتگاه سلطنتی در می آید.
باغ
باغ سازی در ایران از قدمت طوالنی برخوردار می باشد .و
تاريخي بيش از دو هزار سال دارد .چهار باغ ،که اصل اساسي
باغسازي ايران است از ابداعات کوروش در خلق محوطهي کاخ
پاسارگاد به شمار ميرود .
کاخهای هخامنشی در شوش
باغ
از همان ابتدا در باغ ايراني توجه
خاصي به شکلهاي هندسي ميشد .
شکل مربع ومستطیل که فاصلهي بين
اجزاء باغ را س اده و روشن نشان
ميده د ،از اهميت زیادی برخوردار
بود .همچنين اصل مهم ديگر باز بودن
چشمانداز اصلي باغ به شکل کشيده
بود .که در انتهاي اين مستطيل کشيده
که به آن"ميان کرت "ميگفتند ،بنا و
کوشک اصلي قرار ميگرفت
باغ
ایرانیان تقسیم بندی چهارتایی را
نمادی خوش یمن می دانستند .اعتقاد
داشتن د ک ه همان طور ک ه جهان به
چهار بخش تقسیم شده و چهار عنصر
اص لی منش ا پیرایش جهان
می باشد،پس باغ های هخامنشی نیز
بایس تی تقس یم بندی چهارتایی
داشته باشد .با این عمل در حقیقت
باغ های سلطنتی هخامنشی نمادی از
عالم یا جهان کوچک گشته است.
باغ سازی در بعد از اسالم
فردوس»و«روضات الجنات»
کسانی که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند منزلشان باغ های
بهشت(جنات الفردوس)است.
روایت شده که رسول خدا(ص) فرموده اند:
وقتی از خدا درخواست می کنید،فردوس را بخواهید که در وسط بهشت و
در نقطه بلند آن قرار دارد .فوق آن عرش رحمان است و نهرهای بهشت از
آنجا می جوشد.
(روضات الجنات)از جمله نام های بهشت است که در قرآن آمده است.
برخی خصوصیات باغ ایرانی
)1احداث باغ غالبا در زمین شیب دار
)2محصور بودن پیرامون باغ با دیوار
)3تقسیم سطح باغ غالبا به چهار بخش
)4استفاده از خطوط راست در طراحی باغ
)5وجود یک ساختمان در مرکز یا بلندترین قسمت فضا
)6استفاده از یک جوی دائم اصلی(آب دائم)
)7روان نمودن آ ب ب ه گون ه ای ک ه ص دای آ ب ب ه وجود آید
(آب شیب ها)
برخی خصوصیات باغ ایرانی
)8استفاده از سنگ های تراش دار در کف جوی برای نمایان شدن
موج آب(سینه کبکی)
)9وجود رابط ه نزدیک ب ا طبیع ت و عدم وجود ح د فاص ل بین
ساختمان و باغ
)10وجود حوض یا استخر برای تامین آب و زیبایی چشم انداز در
مقابل عمارت
)11استفاده از درخت های زیاد و سایه دار و وجود معبرهای باریک
)12اختصاص دادن بیشترین قسمت باغ به کاشت درختان میوه
)13استفاده از انواع گل های زینتی و دارویی
)14استفاده بیشتر از گل سرخ نسبت به گونه های دیگر
برخی خصوصیات باغ ایرانی
برخی خصوصیات باغ ایرانی
باغ
پل
باغ شاهزاده کرمان
باغ شاهزاده کرمان
باغ
باغ ايراني مزين به نظم و تناسب ،برخوردار از حرمت و
محرميت ،منزه از بيهودگي و افراط و تفريط و موظف به
کارآي ي و س وددهي بوده اس ت .اي ن باغه ا منظومهي
شگفتانگيزي از پيوند فرخندهي زيبايي و سودمندي را
به نمايش ميگذاشتند.
جلوه باغ در فرهنگ ایرانی
جلوه باغ در فرهنگ ایرانی