معماری و عمرانعلوم مهندسی

خلاصه ای از تاریخ باغ سازی

صفحه 1:
تا 3۳ خلاصه ای از تاریخ باغ سازی ‎www.payaname.com: JS‏

صفحه 2:
دا SUES OCD Lone oe eis Os omy ۰ 2 دوره باروک ۰ 0 عصر روشنفکری

صفحه 3:
بين النهرين : بَإستَان اين سرزمين مبين نوع ارتباط انسان با طبيعت و ويذكى ل ا 2 داده است. ea Ot pe فعالیتش زا با طبیعت هماهنگ سازّة 2- تقدیس طبیعت » موجب می شد که انسان خود را نگهبان آن بپندارد و ل ‎(CAINE Sey Tey) To‏ همگون و هماهنگ سازد. زمین به عنوان "زمین مادر" منبع و منشا تمامی خوبی ها و زایش ها ‎renee eRe ae)‏ ‎CREE Tee Tee eke‏ 9 ‎Conte rer BP eC eee eS‏ 0 اعتقادات موجود در اين زمينه » در باغهاى معلق يا يرديس هاى بابل تجلى يافته.

صفحه 4:
| دارای محوری بودند که با دو رد یف درخت احاطه می شده و از میان ‎Peg a)‏ ۳-30 ‎Sree Ne kaw etee we ge Se ne Stee‏ ‎nee sey‏ ا ل ‎ees ei‏ ا ل ال لت 1 ۶ 0 باغ مذکور به شکل هرم ساخته اند و این هرم را تراس بندی کرده و طبقات و تراسها را از وسط پلکانهای عظیم به یکدیگر مربوط ساخته بودند. ۶ 8 در هر تراس درختان و درختچه ها و درختان گلدار فراوان کشت ‎eS TS Sante nia Orit)‏ ۰ 0. این باغ نه تنها به خاطر زیبایی بلکه به خاطر پیچیدگی ساختمان و نحوه آییاری آن حانز اهمیت می باشد.

صفحه 5:
مصر كيهاى سرزمين مصر : ی طبیعت پایه الهام معماری بنای معابد مصری به شمار می رفت. به نحوی که ‎ae‏ 7 ۱۳۰ ی از نخل و سر ستونها ‎(GTN Ut) Rete ried (Molt) Br Ste eke‏ ‎eRe ett eS Wits Bites Int ate ee noma‏ تناتر طبیعی آميخته شده است. ‎Be SE Te gen wey Ome nCne LEG rie CIs TES eer Qe‏ ۹ ۱ ‎DORE ECR CO OPE PP CE OPE CaA Se‏ 00000 صورت شطرنجى تقسيم مى شدند. ا ا ال 0 ا 0 باغ مصری دوران باستان » الگوی مشخصی برای باغسازی در غرب بوده است.

صفحه 6:
ا ‎eens Cece ee Et we nie‏ ‎une Beye PoE PY Pe‏ ۱9 نظم هندسی معابد » در کنار نظم طبیعت شکل می گیرد و با آن ادغام BOT CONES OCs) Ree eee Tet Cm r rey ‏در ايتاليا (واقع در زمين ساف).‎ ۲ با ل ا م ل ا ل اك ‎aor in ry eh ۳ ct cen Peelers re ey‏ 7 9 از عناصر طبیعی در یونان باستان » غیر منطقی و غیر قابل تعریف شناخته شده بود. ا ا ا ل ا الا لك توسعه بيدا كرد اولين باغ عمومى يا يارك در يونان كهن احداث كرديد.

صفحه 7:
قرن جهارم قبل از ميلاد تا قرن ينجم ‎Ve‏ بعد ميلاد) ۲ 327 ۳۳۹ سرزمين روم: | LIES TST TE (ol ee eee TO ee Tere nee * © باغ هاى رومى مانند تابلوى طراحى شده اى بودند كه با مجسمه 111110119[ ا ا 0 در خارج از شهر فرم خاص منظر روميان را آشكار مى ساخت. 0 ‏در‎ 4۴ * ۳ eee (Ve -ea Kol )[-a[-) mee ede B Eee eles RSTO ee Wee hobs Enero Rene Se te Te Tees Rin Pe ‏ل‎ me ene Cov rey

صفحه 8:

صفحه 9:
FR TUy BECP eee Sy ee Fee ‏باغسازی افول کرد و فقط در دیرها توسط راهب ها یا راهبه ها‎ 1۷ ۱ ۳ ۰ 0 در قرن یازدهم میلادی "نورمن"های انگلیسی به مذهب روی آوردند و دیرها دوباره رونق گرفت و باغبانی مورد توجه قرار كرفت » 62 در قرن هفدهم ميلادى ‎eve BCBS‏ ۳ ‎Wen ray‏ ا ا 0 2 م

صفحه 10:
انكرايى (از قرن يانزدهم تا اواخر قرن ‎(eee)‏ ‏هاى دوران انسان كرايى: | معمارى و طبيعت اين دوره » صحنه آرايى باغ دوران باستان (استفاده از ترس بندى هاا ء ‎i‏ اا بر ا 0 طراحان واقع می شد. ۹ ۱[ ‎CPE ph i ares Peer On Be TRE‏ ۰ © وحدت فضا بوسیله پرسپکتیو با تعیین یکی نقطه گریز مرکزی شکل گرفت. به این طريق » جلوه هاى مختلف فضا دسته بندى كرديد و در يك سيستم منطقى و عقلانى نظم داده شد ۱ ‎Bie es een Te ae)‏ ۱ © اق مفهوم ملظل زينا سيب بها وجوذ آمدن "ويلا - باخ امنظر" ث شد که ضرورت استقرار بنا به سوی محیط آطراف را مطرح ساخت. در طراحی این باغ ها سعی گردید در فراسوی ‎Arche reer replay‏

صفحه 11:
| ۱ Pet ole We MI (Nolo) ee EU cee ‏ره‎ ‎ES‏ ا ‎wd aial. (Vento) sis‏ ‎IGS Jiu 53 (Madama) bias -O *‏ توسط رافائل در داخل جنكل و كنار رودخانه(ع/6/ا16) طراحى شد. ‎٠‏ 46 ويلا لانتهد(عغ130) در ‎(oo ere‏ بوسيله معمار بزرك قرن شائزدهم "وينولو"(1/191010) در بانايا (83617313) احداث شد. ‏ا ‎PEK (oo Oe Meee‏ بيروليكوريو(1610 -110م19ا) در تيولى(11107011) نرديك روم طراحی شد

صفحه 12:
Valet Medici °

صفحه 13:
{ - در هنر و معماری اين دوره » توجه به پرسپکتیوهای با نظم گریز در ‎re Dee anlar‏ 9 ‎Ae‏ ا ‎OES EE ICS ous Melee le SSS LT Sy ee ‏شده‌و تزکیبی از فضاهای متضاد ایستا و پویا را آرائه‌می دهند ‏© در نقاشى هاى منظر اين دوره محيط فيزيكى طبيعت با مونومان هاى ‎Vee see ret Pegh epee mh‏ 10 ‏۰ .- اکثر هنرمندان این دوره از منظر به عنوان پس زمینه ای برای بیان موضوع اصلی آثارشان که عمدتا بناهای باستانی » افسانه ای و آساطیری يؤد.» استفادة مى كرديد. ‏ا ل ا ا ات 5

صفحه 14:
2 نمونه های "ویلا پارک" 9 Pee eS I re eS A (a k- 11-10) er ele lo ae ۳ ‎٠»‏ 2 ويلا كامرايا در سال (02©)0 در "لوكا" احداث ‏شده.

صفحه 15:
۸۱ ren rere CxO Cte S STS BS ae Te SOB Ee (id a ae ‏آمحدود به علم و دانش و ترویج فرهنگ و آموزش عمومی‎ ‏شناخته می شود.‎ ‎٠‏ ©- فضاهاى نوين شهرى مثل ميدان » بلوار و ... در كنار ‎Carrs‏ ا ‎NCTE‏ ‏وارد فضاهاى شهرى مى شود. ‏اا ا ا ا ال ا لاض ‏شناخته می شود.

صفحه 16:
1 / 1 * )- اصول طراحى لونوتر(ع1011© |) كه بر استفاده ماهرانه از » تقارن » و يرسيكتيو نامحدود » تركيب تضادها و كنترل ‎he Wee en Erte,‏ 2 3 میدان » خیابان » گردشگاه هاو ... تأثیر ۳۹ 20103008 ‎٠‏ ©- رواج المان كياهى * 6 مهمترين آثار منظر اين دوره ويلا جوليا (13الاأ) 1!!3/ا)در يالرمور در جنوب ايتاليا

صفحه 17:
RC ER ‏باغسازى ايتاليا‎ -9 ٠ ‏باغسازى خاور دور‎ -6© ٠

صفحه 18:
باغسازى فرانسه : نسه با رواج معمارى "شهر - كاخ - يارك \ نظر" داراى ويزكى زير است. | 9 )- معمارى مُنظر محل اقامتكاه شاهان و اشراف فرانسه در ‎ee roe ESE Ee‏ 0 ۶ ایجاد شکل هاى منظم هندسى متقارن با خطوط مستقيم كه منجر به تشکیل پرسپکتیو با نقطه گریز در بینهایت می شد ۰ از ‎ee nee mere‏ 0 ۶ 09- فرم معماری منظر در این دوره » شهر را نیز تحت تاثیر قرار داد (طراحی اقامتگاه ریشلیو در جنوب فرانسه شامل شهر » میدان » قصر » پارک) | 5 وت ۱0 و "ورسای" (۷6۲5۵[/16) از آتار "لونوتر" (۱۱01۲6 عا) شاهگار معماری منظر این دوره است.

صفحه 19:
ا ۰ ۱۷6۲5۵۱۱۱6

صفحه 20:
۸/۱ [09 Ee Te ‏ا ا‎ 9 en ep ‏ا‎ eee te sre RR eeCK ETN od Snes StS Oe Te ete eS Te omy ‏باستانی بود.‎ Re ian eee ae ۰ 8 دهه 9600 میلادی معماران مطالعه نظم های کلاسیک را دوباره از سر كرفتند. طراحان باغ نيز الهامات جديدى از ا ا ل

صفحه 21:
: ‏باغ سازی ایتالیا‎ ۱/2 7/0 Ee ee Seen re rane ei 0 ew ae nel ws ae Swe Loe ‏ك2‎ CO SEP RUE ERT NITE ESSERE ‏حاشیه ای در فضایی باز مرسوم شده بود.‎ » ©- باغ هاى ايتاليايى خود راهنمايى در قرن يانزدهم و شانزدهم برای احداث باغها و ياركها در ارويا شد.

صفحه 22:
0 ‏ا‎ ree eee o ‏توجه به اشکال مختلف سنگها و طرز قرار گرفتن آنها » آب » گیاهان زینتی و ایجاد‎ ‏رابطه خاص بین آنهاست.‎ ‏و ناف یت‎ 0 anges) ‏در طبیعت باغهای زاین‎ ۶ BS iw dad 7 ‏نامنظم و سطوح مختلف سد‎ prea 1 Soe r omy Pe DRO e We Wee OLE SCE ‏ا‎ Cnc e ‏ا ل‎ Fees caper ۱۱ ‏ا ل‎ a a ee Ope CK ES ‏مواد اصلی در خاور دور سنگ و آب (ابگی » آیشار » مرداب : نهرهای‎ . ‏کمک هر ای پیاده روها را از سنگ ؛ قلوه سنگ و یا‎ ‏ای شکل گرفته شده تزئین می کنند.‎

صفحه 23:
00 i / ۱ Se eee 0 *6- استفاده از ساختمانهاى شاخص در زمين مثل كوشكها ©2- استقرار دادن مكانهاى منظره اى در داخل طرح كلى باغ 9- بکار بردن باغ برای عملکردهای متعدد | UT Ste ‎Bac!‏ ا كه

صفحه 24:
باغسازى در ايران باغسازى در ايران (از قرن ينجم بيش ‎١‏ ‏'دتا قرن هفتم بعد از ميلاد) : 1 ele باغهای ایران باستان » کاشت ‎Per eSe rer eigenen:‏ اب ۱9 ار می گرفته است. و ‎ey tee er ee nee Le ete Teen nes‏ | ‎Rw ce 0‏ در دوران ساسانیان باغها بنا به تصویری که از آفریتش جهان وجود داشت ۰ به چهار قسمت تقسیم مى شده است » كه در تقاطع اين محورها » كوشك قرار مى كرفت. ©- در تمدن ساسانيان » نظم هندسى باغ ؛ ايده جهان رل تداعى مى كرد و حفاظت از زمين و محيط ‎Satis‏ Een a EST wey Ce Temp Tree eyr or arene 3 ne ‏بر عین حال » نماد خنکی » حاصلخیزی و تولید محسوب می شدند.‎ Pee eee Se ree ee EST ‏ا‎ ۳ ee Pee SE Tee Tene OnE ood, Rapin » ‏غ‎ , 9 OR CE nme eye tas

صفحه 25:
ی ایران: enna Ree Te) ۳ 5 ‏ا ل‎

صفحه 26:
۱ te eee ae Eonar ama ners ee reerneD nC ac bt ioe IED Pr Eenee Sore wa Ratt ‏ل‎ ens ane) ۱ ese eee ee Se ee ‏ا‎ ‏سوم - زمستان <6م7©)‎ ] 16 ویلبر ؛ دونالد 960 ] 0[ ترابی » عارف - مجتمع تفریحی توریستی کوثر - پایان نامه کارشناسی ارشد - دانشگاه ‎eres sie Ey‏ ] 16 بهبهانی هما - از باغ های دیروز تا پارک های امروز - مجله شهرداریها - شماره 46 م ‎iio ia renee‏ ۱-۱ ] PL oe Dela tothe hea ae oe ‏ی‎ ا 1۳

51,000 تومان