صفحه 1:
تا 3۳
خلاصه ای از تاریخ باغ سازی
www.payaname.com: JS
صفحه 2:
دا
SUES OCD Lone oe
eis Os omy
۰ 2 دوره باروک
۰ 0 عصر روشنفکری
صفحه 3:
بين النهرين :
بَإستَان اين سرزمين مبين نوع ارتباط انسان با طبيعت
و ويذكى ل ا 2
داده است.
ea Ot pe
فعالیتش زا با طبیعت هماهنگ سازّة
2- تقدیس طبیعت » موجب می شد که انسان خود را نگهبان آن بپندارد و
ل (CAINE Sey Tey) To
همگون و هماهنگ سازد.
زمین به عنوان "زمین مادر" منبع و منشا تمامی خوبی ها و زایش ها
renee eRe ae)
CREE Tee Tee eke 9
Conte rer BP eC eee eS 0
اعتقادات موجود در اين زمينه » در باغهاى معلق يا يرديس هاى بابل تجلى
يافته.
صفحه 4:
|
دارای محوری بودند که با دو رد یف درخت احاطه می شده و از میان
Peg a) ۳-30
Sree Ne kaw etee we ge Se ne Stee
nee sey ا ل ees ei ا ل ال لت
1
۶ 0 باغ مذکور به شکل هرم ساخته اند و این هرم را تراس بندی کرده و
طبقات و تراسها را از وسط پلکانهای عظیم به یکدیگر مربوط ساخته
بودند.
۶ 8 در هر تراس درختان و درختچه ها و درختان گلدار فراوان کشت
eS TS Sante nia Orit)
۰ 0. این باغ نه تنها به خاطر زیبایی بلکه به خاطر پیچیدگی ساختمان و
نحوه آییاری آن حانز اهمیت می باشد.
صفحه 5:
مصر
كيهاى سرزمين مصر :
ی طبیعت پایه الهام معماری بنای معابد مصری به شمار می رفت. به نحوی که
ae 7 ۱۳۰
ی از نخل و سر ستونها (GTN Ut) Rete ried (Molt) Br Ste eke
eRe ett eS Wits Bites Int ate ee noma
تناتر طبیعی آميخته شده است.
Be SE Te gen wey Ome nCne LEG rie CIs TES eer Qe
۹ ۱
DORE ECR CO OPE PP CE OPE CaA Se 00000
صورت شطرنجى تقسيم مى شدند.
ا ا ال 0
ا 0
باغ مصری دوران باستان » الگوی مشخصی برای باغسازی در غرب بوده است.
صفحه 6:
ا eens Cece ee Et we nie
une Beye PoE PY Pe ۱9
نظم هندسی معابد » در کنار نظم طبیعت شکل می گیرد و با آن ادغام
BOT CONES OCs) Ree eee Tet Cm r rey
در ايتاليا (واقع در زمين ساف). ۲
با ل ا م ل ا ل اك
aor in ry eh ۳ ct cen Peelers re ey 7 9
از عناصر طبیعی در یونان باستان » غیر منطقی و غیر قابل تعریف
شناخته شده بود.
ا ا ا ل ا الا لك
توسعه بيدا كرد اولين باغ عمومى يا يارك در يونان كهن احداث كرديد.
صفحه 7:
قرن جهارم قبل از ميلاد تا قرن ينجم
Ve بعد ميلاد)
۲ 327
۳۳۹ سرزمين روم:
| LIES TST TE (ol
ee eee TO ee Tere nee
* © باغ هاى رومى مانند تابلوى طراحى شده اى بودند كه با مجسمه
111110119[
ا ا 0
در خارج از شهر فرم خاص منظر روميان را آشكار مى ساخت.
0 در 4۴ *
۳ eee (Ve -ea Kol )[-a[-) mee ede B Eee eles
RSTO ee Wee hobs Enero Rene Se te Te Tees
Rin Pe ل me ene Cov rey
صفحه 8:
صفحه 9:
FR TUy BECP eee Sy ee Fee
باغسازی افول کرد و فقط در دیرها توسط راهب ها یا راهبه ها
1۷ ۱ ۳
۰ 0 در قرن یازدهم میلادی "نورمن"های انگلیسی به مذهب
روی آوردند و دیرها دوباره رونق گرفت و باغبانی مورد توجه
قرار كرفت
» 62 در قرن هفدهم ميلادى eve BCBS ۳
Wen ray ا ا 0 2 م
صفحه 10:
انكرايى (از قرن يانزدهم تا اواخر قرن
(eee)
هاى دوران انسان كرايى:
|
معمارى و طبيعت اين دوره » صحنه آرايى باغ دوران باستان (استفاده از ترس بندى هاا ء
i اا بر ا 0
طراحان واقع می شد.
۹ ۱[
CPE ph i ares Peer On Be TRE
۰ © وحدت فضا بوسیله پرسپکتیو با تعیین یکی نقطه گریز مرکزی شکل گرفت. به این
طريق » جلوه هاى مختلف فضا دسته بندى كرديد و در يك سيستم منطقى و عقلانى نظم
داده شد
۱
Bie es een Te ae) ۱
© اق مفهوم ملظل زينا سيب بها وجوذ آمدن "ويلا - باخ امنظر" ث
شد که ضرورت استقرار
بنا به سوی محیط آطراف را مطرح ساخت. در طراحی این باغ ها سعی گردید در فراسوی
Arche reer replay
صفحه 11:
| ۱
Pet ole We MI (Nolo) ee EU
cee ره
ES ا
wd aial. (Vento) sis
IGS Jiu 53 (Madama) bias -O * توسط رافائل در داخل
جنكل و كنار رودخانه(ع/6/ا16) طراحى شد.
٠ 46 ويلا لانتهد(عغ130) در (oo ere بوسيله معمار بزرك قرن
شائزدهم "وينولو"(1/191010) در بانايا (83617313) احداث شد.
ا PEK (oo Oe Meee
بيروليكوريو(1610 -110م19ا) در تيولى(11107011) نرديك روم
طراحی شد
صفحه 12:
Valet
Medici °
صفحه 13:
{
- در هنر و معماری اين دوره » توجه به پرسپکتیوهای با نظم گریز در
re Dee anlar 9
Ae ا
OES EE ICS ous Melee le SSS LT Sy ee
شدهو تزکیبی از فضاهای متضاد ایستا و پویا را آرائهمی دهند
© در نقاشى هاى منظر اين دوره محيط فيزيكى طبيعت با مونومان هاى
Vee see ret Pegh epee mh 10
۰ .- اکثر هنرمندان این دوره از منظر به عنوان پس زمینه ای برای بیان
موضوع اصلی آثارشان که عمدتا بناهای باستانی » افسانه ای و آساطیری
يؤد.» استفادة مى كرديد.
ا ل ا ا ات
5
صفحه 14:
2 نمونه های "ویلا پارک"
9 Pee eS I re
eS A (a k- 11-10) er ele lo ae
۳
٠» 2 ويلا كامرايا در سال (02©)0 در "لوكا" احداث
شده.
صفحه 15:
۸۱
ren rere CxO Cte S STS BS ae Te SOB Ee (id
a ae
آمحدود به علم و دانش و ترویج فرهنگ و آموزش عمومی
شناخته می شود.
٠ ©- فضاهاى نوين شهرى مثل ميدان » بلوار و ... در كنار
Carrs ا NCTE
وارد فضاهاى شهرى مى شود.
اا ا ا ا ال ا لاض
شناخته می شود.
صفحه 16:
1 / 1
* )- اصول طراحى لونوتر(ع1011© |) كه بر استفاده ماهرانه از
» تقارن » و يرسيكتيو نامحدود » تركيب تضادها و كنترل
he Wee en Erte, 2 3
میدان » خیابان » گردشگاه هاو ... تأثیر ۳۹
20103008
٠ ©- رواج المان كياهى
* 6 مهمترين آثار منظر اين دوره ويلا جوليا (13الاأ) 1!!3/ا)در
يالرمور در جنوب ايتاليا
صفحه 17:
RC ER
باغسازى ايتاليا -9 ٠
باغسازى خاور دور -6© ٠
صفحه 18:
باغسازى فرانسه :
نسه با رواج معمارى "شهر - كاخ - يارك
\ نظر" داراى ويزكى زير است.
| 9
)- معمارى مُنظر محل اقامتكاه شاهان و اشراف فرانسه در
ee roe ESE Ee 0
۶ ایجاد شکل هاى منظم هندسى متقارن با خطوط مستقيم كه
منجر به تشکیل پرسپکتیو با نقطه گریز در بینهایت می شد ۰ از
ee nee mere 0
۶ 09- فرم معماری منظر در این دوره » شهر را نیز تحت تاثیر
قرار داد (طراحی اقامتگاه ریشلیو در جنوب فرانسه شامل
شهر » میدان » قصر » پارک)
| 5 وت ۱0
و "ورسای" (۷6۲5۵[/16) از آتار "لونوتر" (۱۱01۲6 عا)
شاهگار معماری منظر این دوره است.
صفحه 19:
ا
۰ ۱۷6۲5۵۱۱۱6
صفحه 20:
۸/۱
[09 Ee Te ا ا
9 en ep ا eee te sre
RR eeCK ETN od
Snes StS Oe Te ete eS Te omy
باستانی بود.
Re ian eee ae
۰ 8 دهه 9600 میلادی معماران مطالعه نظم های کلاسیک
را دوباره از سر كرفتند. طراحان باغ نيز الهامات جديدى از
ا ا ل
صفحه 21:
: باغ سازی ایتالیا
۱/2
7/0
Ee ee Seen re rane ei
0 ew ae nel ws ae Swe Loe
ك2 CO SEP RUE ERT NITE ESSERE
حاشیه ای در فضایی باز مرسوم شده بود.
» ©- باغ هاى ايتاليايى خود راهنمايى در قرن يانزدهم و
شانزدهم برای احداث باغها و ياركها در ارويا شد.
صفحه 22:
0 ا ree eee o
توجه به اشکال مختلف سنگها و طرز قرار گرفتن آنها » آب » گیاهان زینتی و ایجاد
رابطه خاص بین آنهاست.
و ناف یت 0 anges) در طبیعت باغهای زاین ۶
BS iw dad 7 نامنظم و سطوح مختلف سد
prea 1 Soe r omy
Pe DRO e We Wee OLE SCE ا Cnc e ا ل
Fees caper ۱۱ ا ل a
a ee Ope CK ES
مواد اصلی در خاور دور سنگ و آب (ابگی » آیشار » مرداب : نهرهای .
کمک هر ای پیاده روها را از سنگ ؛ قلوه سنگ و یا
ای شکل گرفته شده تزئین می کنند.
صفحه 23:
00
i
/
۱
Se eee
0
*6- استفاده از ساختمانهاى شاخص در زمين مثل كوشكها
©2- استقرار دادن مكانهاى منظره اى در داخل طرح كلى باغ
9- بکار بردن باغ برای عملکردهای متعدد
| UT Ste
Bac! ا كه
صفحه 24:
باغسازى در ايران
باغسازى در ايران (از قرن ينجم بيش ١
'دتا قرن هفتم بعد از ميلاد) :
1 ele
باغهای ایران باستان » کاشت Per eSe rer eigenen: اب ۱9
ار می گرفته است.
و
ey tee er ee nee Le ete Teen nes |
Rw ce 0
در دوران ساسانیان باغها بنا به تصویری که از آفریتش جهان وجود داشت ۰ به چهار قسمت تقسیم
مى شده است » كه در تقاطع اين محورها » كوشك قرار مى كرفت.
©- در تمدن ساسانيان » نظم هندسى باغ ؛ ايده جهان رل تداعى مى كرد و حفاظت از زمين و محيط
Satis
Een a EST wey Ce Temp Tree eyr or arene 3 ne
بر عین حال » نماد خنکی » حاصلخیزی و تولید محسوب می شدند.
Pee eee Se ree ee EST ا ۳
ee Pee SE Tee Tene OnE ood, Rapin » غ ,
9 OR CE nme eye tas
صفحه 25:
ی ایران:
enna Ree Te) ۳ 5
ا ل
صفحه 26:
۱ te eee ae Eonar
ama ners ee reerneD nC ac bt ioe IED Pr Eenee Sore wa Ratt
ل ens ane)
۱ ese eee ee Se ee ا
سوم - زمستان <6م7©)
] 16 ویلبر ؛ دونالد
960
] 0[ ترابی » عارف - مجتمع تفریحی توریستی کوثر - پایان نامه کارشناسی ارشد - دانشگاه
eres sie Ey
] 16 بهبهانی هما - از باغ های دیروز تا پارک های امروز - مجله شهرداریها - شماره 46
م iio ia renee ۱-۱
] PL oe Dela tothe hea ae oe
ی
ا 1۳
