صفحه 1:
صفحه 2:
خلاصه کتاب تئوری انتخاب Habs
PE 659 .
نويسنده:ويليام كلسر مج
ترجمه:دكتر على صاحبى
نظريهاى براى بهبود روابط و رشد شخصى
تهیه و تنظیم :
علیرضا یوسفی اصفهانی
مدرس وکارشناس ارشد
در زمینه ذهن آگاهی » آموزش خانواده و مهارتمای زندگی
صفحه 3:
آشنایی با ویلیام گلسر نویسنده کتاب تئوری انتخاب
ويليام گلسر (حص!) «() در سال ۱۹۲۵ در ایالات متحده
چشم به جهان گشود. او در زمینه روانپزشکی فعالیت میکرد و
فعالیتهای پژوهشی او باعث شد که به توسعه و گسترش واقعیت
ذكثر ويام كلسر
۱۳۳۰
درمانی و تئوری انتخاب روی بیاورد. او در زمینه توسعه فردی
فعالیتهای بسیاری انجام داد و هميشه روى انتخاب,
مسئولیت پذیری شخصی و دگر گونی شخصیت تمركز داشت.
صفحه 4:
مقدمه کتاب
امکان ندارد درگیر روابط انسانی باشید و
کتاب تئوری انتخاب گلسر وبلیام برای شما مفید
نباشد. شما در هر شغل و جایگاهی. برای زندگی
شادتر میتوانید از کناب تئوری انتخاب بهره ببرید.
این کتاب انواع روابط را بررسی میکند: رابطة عاطفی
. وللد- فرزندی, معلم-شاگردی و کارفرما و کارمند.
یکی از اصلیترین ایدههای نظربه انتخاب لین است
که روابط ناخوشنود. علت اصلی رنج بشر است.
۳
صفحه 5:
نصل .
نیاز ما به روانشناسی جدید
لين فصل شروع کوبندهای دارد و پشت خواننده را در همین
ابتدای کار میلرزاند. ادعای ترسناک گلسر این است:
ما خودمان تمام بدبختی و فلاکت خود را انتخاب میکنيم
دیگران نه میتوانند عا را بدبخت کنند و نه خوشبخت. تمام
آنچه میتوانیم به دیگران بدهیم و از آنها بگيريم. اطلاعات
است. آموزهی اصلی تئوری انتخاب این است که عا بیش از حد
تصورمان بر زندگیمان کنترل داریم. بر خلاف نظر روانشناسان
سنتی ما به ندرت قربانی گذشته. ژنها و محیط هستیم.
صفحه 6:
روانشناسی کنترل بیرونی
عا برای بهبود رولبط. نیازبه یک روانشناسی جدید
در برابر روانشناسی سنتی داریم. روانشناسی
کنترل بیرینی اصطلاحی است که گلسر از آن به
عنوان عامل فلاکت بسیاری از ما یاد میکند.
اجتماع. خانواده و حکومت متفقالقول معتقدند
صلاح ما را بهتر از خودمان میدانند. لین افراد نه
تنها میدانند چه چیزی برای خودشان درست
است. بلکه متاسفانه آنها ادعا می کنند که دقیقا
میدانند چه چیزی برای ما هم خوب است.
صفحه 7:
تنوری انتخاب
دکتر گلسر تئوری انتخاب را به عنوان
راهکار و نقطمی مقلبل روانشناسی کنترل
بیرونی ارائه میدهد. تئوری انتخاب
یک روانشناسی کنترل درونی است و
توضیح میدهد که ما چرا و چگونه دست
به انتخابهایی میزنيم که مسیر زندگی ما
را تعیین میکند.
صفحه 8:
ریشهی رنج بشر را که دنبال کنیم به واژهی تحمیل میرسیم:
)١ اجبار من به قو
۲) اجبار تو به من
۳) اجبار متقابل من و تو به هم
۴) اجبار من به خودم
صفحه 9:
فنصل ۲
نیازهای بنیادین و احساسات
عا ۵ نیاز اساسی داریم. كه عدم شناخت آنها ربشمی بسیاری از
ناخوشنودیهای ما در رولبط است. اگر لین نیازها را در خود و
همسرمان کشف کنیم. با کمک تئوری انتخاب و بدون بهرهگیری
از روانشناسی کنترل بیرینی. میتوانیم بر سر نیازهای ارضا
نشدمی خود مذاکره کنیم. لین نیازها ربشه در ژنهای عا دارند و
هیچکس نبلید به خاطر شدت و ضعف لین نیازها در وجودش
سرزنش و تحقیر شود. در قسمت دایرمی حل اختلاف به روش
حل اختلاف شدت نیازها در زوجین پرداخته میشود. لین قسمت
مفیدترین بخش برای حل مسائل زناشوپبی است.
صفحه 10:
) بقا و امنیت:
فرض كنيد همسر شما بيش از اندازه به بهداشت
اهميت میدهد.يابه راحتی پول خرج نمیکند. شاید
اولین چیزی که روانشناسی کنترل بیرونی از ما
میخواهد. لین است که او راابه کمک برچسبهایی
نظیر وسواسی. خسیس و ترسو اصلاح کنیم. در
تئوری انتخاب لین افراد نیاز بالاییبه امنیت دارند و
کسی نباید به این خاطر آنها را سرزنش کند.
روش سنجش شدت این نیاز:
ار نسبت به افراد اطرافتان کمتر اهل خطر هستیده نياز به بقا در شما زياد است.
صفحه 11:
۲)عشق و احساس تعلق:
گلابه بسیاری از زوجها ابنستنتو مرابه قدرکلفی دوست
نداری.وقتی نیاز به عشق در دو طرف همسان نباشد. معمولا
یک طرف شروعبه تغییر دیگری میکندیاییک نفر متهم به
حساسیت میشود و هیچگاه راضی نمیشود و یا دیگری
متهم میشودکه به اندازه کلفی,دهنده مهربان نیست.ناکام
شدن لین نیاز ازبقیه نیازها دردناکتر است وخشم بیشتری
را برانگیخته میکند.ما معمولا در هنگام خشم بیشتر از آ
روانشناسی کنترل بیرونی استفاده میکنیمبرای همین
دست به دامن زور میشویم. روش سنجش شدت این نیاز؛
در مقایسه با اطرافیان خود» چقدر نیاز دارید عشق را نثار کنید
صفحه 12:
۳( قدر تو فشر فت:
عا تنها گونه از موجودات قدرتمدار هستیم.
لین باور است که انگیزه بسیاری ازرفتارهای ما ق
است.معلم از تدریس خوب وپزشک از درمان در
احساس قدرت میکند.قدرت معمولا عشق را +
میکند.عشق برمبنای توافق است درحالیکه ق
چنین نیست.بسیاری از زوجهای میانسال سالها بر سر
این که در رابطه رئیس چه کسی است.جنگیدهاند.
روش سنجش شدت این نیاز:
بايد از خود يبرسيد» آیا میخواهم هميشه حرف خود را به کرسی بنشانم؟
صفحه 13:
۴ آزادی:
هدف نیاز به آزادی ایجاد توازن و تعادل بین
نیاز تو به تلاش برای مجبور ساختن من به
زندگی طبق میل و و نیاز منبه رهلیی از این
اجبار است. رابطه در ذات خود محدودیت دارد.
برای همین نیازبه آزادی بالا میتولند در رابطه
مشکل ایجاد کند. کسی که خواهان آزادی
مطلق است. در رابطه شکست میخورد
روش سنجش شدت این نیاز:
پیروی از مقررات برای شما سخت است و نمیتوانید خود را با دیگران تطبیق دهید.
صفحه 14:
۵) نیاز به تفریح:
ازنیازهای اساسی انسان شامل لذت بردن از زندگی و
شوخی.فعالیتهای نشاط بازی و خنده میشود.نیاز به
تفریح نسبتبه سایر پنج نیاز اساسی انسان راحت تر
تأمین میشود. نیازبه تفرییح را میتوانبه تنهلیی یا
شبانهروز و درمکانهای مختلف ارضاء نمود.تفریح
نیروی قدر تمندی است که همیشه تازه میماند.
روش سنجش شدت این نیاز:
اكر از آموختن لذت مى بريد و موقع يادكيرى شادمانيدءنياز به تفريح در شما زياد است.
صفحه 15:
تعلق خاطر
دوست داشته شدن
مورد احترام بودن
دوستی
الس عه يلم
همکاری وهمراهی
rel.
6
3
و
0
1
5
3
به «انتخاب»
صفحه 16:
فصل ؟.
شما
ال شامل سه مولفه است.
مطلوب آدمى
دنیای :
لفه شامل ؛
اين سه مو
با آنها باشيم
خواهیم ب 3
* افرادی است که میخوا
> داشته باشي به كنيم
” چیزهایی که میخواهیم
* جيزهاد سیم و نجر
فتار ما حاكماند
است كه بر رفتار
ایدههایی
صفحه 17:
دنیای مطلوب»
یک دنبای شخصی است
که از لحظه تولدتان خلق می شود
و با ايده آل هاى شما ساخته مى شود
صفحه 18:
فصل ؟ .
تئوری انتخاب
رفتار کلی
آنچه از تولد تا مرگ از ما سر میزند رفتار است. در
تئوری انتخاب ما مسئول رفتارمان هستیم. در اين
نظریه ما نمی گوئیم افسرده شدیم. بلکمبه جای آن
از افسرده کردن استفاده میکنيم. هیچ اسمی
وجود ندارد. بلکه هر آنچه هست فعل است. من
افسرده نمیشوم. بلکه افسردگی میکنم. اضطراب
جای خود را به مضطرب کردن خود میدهد
2
صفحه 19:
چرا ما بابد افسردگی» اضطراب و هراس را انتخاب کنیم؟
صفحه 20:
ما به سه دلیل دست به انتخابهای مخرب میزنيم
) مهار خشم:
افسردگی کردن روشی برای کنترل خشونت است.
۲) کمکم کن:
افسردگی کردن نوعی درخواست کمک بدون التماس است.
۳) اجتناب:
افسردگی کردن به ما فرصت میدهد از کاری که میترسیم دوری کنیم.
صفحه 21:
فصل ۵.
همخوانی در شخصیت و قدرت نیازها
در اين فصل به اين سوال جواب داده مىشود كه
همسر ايدهكل شما كيست و اگر با همسری غیر
از ایدهآتل ازدواج كرديد جه بايد كنيد؟ از نگاه
كلسر هر جه نيمرخ شدت نيازهاى فصل ". در دو
فرد همخوانتر باشد. ازدواج بهترى خواهيد
داشت. اگر بین شدت نیازها اختلاف زیاد باشد.
ممکن تعارض در آن رابطه زیاد باشد.
صفحه 22:
دایره حل اختلاف
این دایره برای توافق بر سر نیازهاست و سه محور دارد
زن شوهر
خود ازدواج
صفحه 23:
پیششرطهای ورود به دایره حل اختلاف
۷ خود ازدواج بر نیازهای فردی ما اولویت دارد
۲ هر دو طرف با نیازها و نظریه انتخاب آشنایی دارند
۲ هیچ اجبار و تحمیلی نباید وجود داشته باشد
اکر این سه را بیذیر یم
دربارهی هر مسالهای میتوانیم مذاکره و توافق کنیم.
در دایره فقط گفتگو و توافق وجود دارد. اساس بر مذاکره برد برد است.
مذاکره. توافق و همکاری . کلمات کلیدی دایره هستند.
صفحه 24:
مذاکره بر سر ارضای نیازهای اساسی در دایره حل اختلاف
0 مذاکره درمورد نیاز به بقا
0 مذاكره درمورد نياز به عشق و تعلق 9 oe)
.
0 مذاكره درمورد نياز به قدرت
0 مذاكره درمورد نياز به آزادى
0 مذاكره درمورد تفريح
صفحه 25:
با چه شخصیتهایی اصلا ازدواج نکنیم؟
.دکتر گلسر معتقد است با دو تیپ ضداجتماعی و بیکاره اصلا نباید ازدواج کرد
صفحه 26:
فنصل ۶:
تعارض و واقعیتدرمانی
وقتی همزمان دو تصویر متضاد در
دنیای مطلوب شما قرار دارد. دچار
تعارض هستید. هر چه در جهت
یکی حرکت کنید. در دیگری بیشتر
ناکام میشوید. اگر ارضای هر دو را
بخواهید. هیچ راه فراری از اين
تعارض وجود ندارد.
صفحه 27:
فصل ¥ 3
در مغز يى دستكاه خلاق وجود دارد كه
خلاقيت را به رفتارهای کلی می افزاید و
حتی موقع خواب هم عمل می کند. البته
همین دستگاه خلاق می تواند با خلق
رفتارهای خودمخرب صدمات زیادی به
انسان بزند. اما تقریبا در تمام موارد می
توانیم با بهبود بخشیدن به روابطمان این
رفتار و اعمال مخرب را کنار بزنیم.
صفحه 28:
W فصل
عشق و ازدواج
تنهایی ما را آسیب پذیر می کند و ما
غیرمنتظره عاشق می شویم. ما چاره ای
جز اين نداريم كه با کسی ارتباط برقرار
کنیم که نزدیک. به الگوی فردی است ۰
که می توانیم عاشقش شویم حتی اگر
کسی شبیه آّن وجود نداشته باشد ولی
ما از این خیال لذت می بریم.
صفحه 29:
فصل.
اعتماد و خانواده شما
با کنترل کردن فرزندمان رابطه را خراب می کنیم.
آنوقت کودک دیگر نمی خواهد به والدین اعتماد
کند. آنگاه آنها به اعضای غیرفعال در زندگی کیفی
او تبدیل می شوند و کودک گرچه ممکن است از
حضور آنها در دنیایش لذت ببرد اما اعتمادی
ندارد.حرف زدن و گوش دادن به حرفهای آنها و
قبول اشتباهات راهی برای بازیابی اعتماد است.
صفحه 30:
:٠١ فصل
آموزشء تعليم و تربيت و مدارس كيفى
تعلیم و ترییت. کسب دانش نیست بلکه استفاده از
دانش است. آنچه ارزشمند است. استفاده از
آموخته ها است و این همان چیزی است که
مدارس به آنن بی توجه اند. یادگیری هرچیزی
مهیج می شود که بتوانیم آن را بهبود بخشیم. وقتی
دانش آموزان می گویند فلان معلم خوب است.
منظورشان این است که به آنها یاد داده که از
دانش خود استفاده کنند و آن را بهبود بخشند
صفحه 31:
۳ ویژگی مدارس و کلاسهای درسی که تئوری لنتخاب را اعمال میکنند:
ویژگی اول :
لا اجبار به حداقل میرسد
معلمها به جای اینکه تلاش کنند تا با استفاده
از تشویقها و تنبیهها یک رفتاری از دانش
آموز دریافت کنند. میتوانند روابط مثبتی با ٩
آنها ایجاد کرده و آنها را بدون اجبار اداره
کنند. اجبار هر گز کیفیت را القا نمیکند.
صفحه 32:
ویژگی دوم .
لا روی کیفیت متمرکز شوید
معلمان انتظار دارند که دانش آموزان به
مفاهیم تسلط داشته باشند و آنها را به
گرفتن امتحان مجدد ترغیب میکنند.
آنها این کار را ادامه میدهند تا زمانی که
دانش آموزان کیفیت و صلاحیت خود را
نشان دهند.یاد گیری میتواند عمیق باشد
اگر توانایی استفاده از آنچه آموخته شده
است. نشان داده شود.
صفحه 33:
ویژگی سوم .
لا خود را ارزیابی کنید.
یکی از موارد مهم در تئوری انتخاب. ارزشیابی
خود است. با دادن اطلاعات مفید. دانش آموزان
عملکرد روتین خود را بررسی میکنند که باعث
میشود مالکیت بیشتری در یادگیری خود
كسب كنند. ترغيب دانش آموزان به ارزیابی
خود. باعث افزایش مسئولیت آنها میشود و
همچنین به آنها کمک میکند تا اهداف را
دنبال کنند تا یک تصمیم گیرنده ماهر شوند.
صفحه 34:
نصل ۰٩۱
تئوری انتخاب در محیط کار
اگر مدیران بدنبال کار باکیفیت هستند. ترس بدترین
راهبرد برای رسیدن به آن است. باید مدیریت هدایتی
حکمفرما گردد. در مدیریت هدایتی پیام ما دلسوز تو
هستیم. محوریت دارد. مدیران هدایتگر می دانند كه
دلسوزی هیچ هزینه ای ندارد ولی برگشت فراوانی
دارد. مدیران هدایتگر پیوسته این سوال اصلی تئوری
انتخاب را از خود می پرسند. اگر این کار را بکنم آیا
به زیردستانم نزدیک می شوم پا از آنها دور می شوم.
صفحه 35:
AY فصل
اجتماع کیفی
اجتماع کیفی کاملا متعهد به تئوری انتخاب
است.در چنین اجتماعی افراد قبل از انجام
هرکاری از خود خواهند پرسید آیا این کاری
که می خواهم انجام دهم مرا به دیگران
نزدیک يا از آنها دور می کند.هیچ کس
نتوانسته در مبارزه برعلیه پیشرفت برنده
شود.باید دیگران را قانع کنیم که حرکت به
سمت تئوری انتخاب. پیشرفت است.
صفحه 36:
فصل ۱۳ :
اگر تئوری انتخاب را جایگزین روان شناسی
کنترل بیرونی کنیم. آزادی شخصی ما خیلی
ده اصل بدیهی تئوری انتخاب عبارتند اژ:
صفحه 37:
ده اصل اساسی نظر به انتخاب
صفحه 38:
)1(
تنها کسی که ما میتوانيم
رفتارهایش را کنترل کنیم»
خودمان هستیم. در واقع ما
توانلیی کنترل رفتارهای كسى جز
خودمان را نداریم. بنابرلین باید
Pld pat Ge any Kol wa
دیگران» روی خودمان کار کنیم.
صفحه 39:
)۲(
تنها چیزیکه بين ما و ديكران رد
و بدل میشود» اطلاعات است.
اینکمبا لین اطلاعات چه کنیم»
به انتخاب خودمان بستگی دارد.
گاهی مواقع این اطلاعات
میتولند شخصی رلبه خوشبختی
یا نابودی بکشاند.
صفحه 40:
6
تمام مشكلات روانشناختى
بلندمدت» از جنس
«مشكلات در رابطه»
هستند. بنابرلین بلید به
فكر اصلاح رولبط خود با
دیگران باشیم.
صفحه 41:
)۳(
مشکل رابطهای» همواره بخشی از
زندگی کنونی ما است. ما میتوانیم
از خبلی جیزها آزاد شهیم اما
هرگز نمیتوانيم بدون حدلقل یک
رابطه شخصسی رضایتبخش»
شادمانه زندگی کنیم.
صفحه 42:
1 ۵)
رویدادهای دردناک گذشته» در
آنچه امروز هستیم نقش مهمی
دايند اما مرور دوباره آنهاء
كمى جندلفى به فياز امروز ما
(بهبود رابطهی فعلیمان)
نمی کند.
صفحه 43:
)7(
ما بنج محر اصلى زنتيكى داريم: پنج نیا اساسی مطابق با تئورى انتخاب
فياز به زنده ماندن»
نیاز به عشق و تعلق خاطر»
نیاز به قدرت»
نیاز به آزادی»
نیاز به تفریح.
صفحه 44:
)0۲
ها براى تأمين لمين نيازهاء بلید یک
يا جند تصوير را در دنياى كيفى
خود بهبود دهيم. دنياى كيفى
بخشى از دنياى ماست كه از
مهمترین چیزهلیی که میدانيم و
میشناسیم تشکیل شده است.
صفحه 45:
(A)
Total) ما ازلحظه تولد تا مرگ.مشغول رفتار کردن حستیم. رفتار کلی
(Behavuir !3 چهار بخش جدلیی نابنیر تشکیل شده است: عمل» فکر» احساس و
صفحه 46:
إلى
رفتارها هميشه بليد در قللب فعل
يا مصدر بيان شوند و حتماً |
خودمان فلعل جملهها باشيم. به
جاى .هن افسرده شددام يا دجار
افسردگی هستم» بگوییم من
انتخاب کردهام افسرده بلشم» من
افسردگی میکنم یا خودم را
افسرده کردهام.
صفحه 47:
)1(
رفتارها هميشه انتخلبی است.
البته ها روی دو بخش فکر و
عمل قدرت انتخاب داریم و
فیزیولویشی و احساس به عنوان
تابعی از لین انتخاب هاء تحت
قأثیر قرار میگیرند.
صفحه 48:
چطور میتوانيم روابط را نابود کنیم؟
سنج لست ان ٠: * انتقاد کردن
5 * سرزنش کردن
بپرسید روابط تخریب و
؟ شكايت كردن
اد i GEE
* غرغر كردن
به راحتی و با هفت عادت
* تهديد كردن
* تنبيه كردن
* باج دادن براى كنترل ديكران
کشندهای که نام میبریم.
انجام میشود:
صفحه 49:
چطور میتوانیم روابط سالمی بسازیم؟
* حمايت كردن
در روانشناسی که بر اساس * تشویق کردن
تلوری انتخاب پیش میرود. * گوش دادن
هفت عادت مراقبتى جايكزين 2ت * پذیرش
عادات کشنده شدهاند. اين © اعتماد كردن
عادات عبار تند از: * احترام گذاشتن
* گفتگو برای حل اختلافات
صفحه 50:
سس
دنبای مطلوب» یک دنیای شخصی است
که از لحظه تولدتان خلق می شود
و با ایده آل های شما ساخته می شود
صفحه 51:
گذشته بر زندگی کنونی ما اثر شگرفی داشته است»
ولی تعیین کنندهٌ رفتار کنونی ما نیست.
0 ما برآیند نیروها و عوامل بیرونی نیستیم
Q
Q
ما قربانی گذشتهی خود نیستیم
ما بازیچهی لایههای زیرین مغز و هورمونها نیستیم
** ما رفتار خود را انتخاب میکنیم و تا کنون نيز جنين كردهايم.
نظریه انتخاب/ ویلیام گلاسر
صفحه 52:
حقیقت مسلمی در مورد همزیستی با مردم
وجود دارد و آن این است که هر کونه تلاش
براى موفقيت در کاری»با چگونگی
برقرارى ارتباط خوبببا افرادى كه در آن
كار مشاركت دارند نسبت مستقيم دارد.
صفحه 53:
به غير از بقا كه به ميزان بسيارى وابسته به
Oe eres Oe RET Pp 0000
برنامهریزی _ قا براى ارضاى 5 ۶
روانشناختی؛ 3 عشق و احساس تعلق» في ey 9
ers er DRT we CLE me eer)
1۱ RSet Re
rae RY eed eed rd ee eer Tee re)
دایید کدام نبازها ارضا نشده و وقتی احساس خوب
he SS dR keen era)
صفحه 54:
آنگاه که محور بحث»
دادن است و نه گرفتن»
شانس زیادی برای حل مشکلات عشق
و احساس تعلق وجود خواهد داشت.
و این پیام بسیار قدرتمندی است.
صفحه 55:
صفحه 56:
جه شما ۳3
سياس از قو
ب
+e