صفحه 1:
با
صفحه 2:
خوانا
صفحه 3:
کیفیتی که موجب قابل
درک شدن یک مکان
.می شود
صفحه 4:
خوانايى در دو Clow اهمیت low
قرم كالدى الكوهاى فعاليت
صفحه 5:
اين موضوع برای افراد بیگانه با
آن مکان. بسیار حائز اهمیت
ای وا فا تا ار
بدون مقدمات قبلی و به
. سرعت به در ی مكان ائل ابد
صفحه 6:
مکانها ممکن است يا از نظر فرم
کالبدی و يا از نظر الگوهای فعالیت
:خوانا و قابل فهم باشتد
اما برای بهره گیری کامل ازامکانات
بالقوه یک مکان به منظور خوانا و قابل
فهم كردن آن, باید آگاهی از فرم
كاليدى eos A chee,
50 بر داز ند
صفحه 7:
صفحه 8:
می رسیدند واقعا مهم 1
ی هج کانی داشتت: به
راحتی از روی ظاهر
صفحه 9:
مدرن
صفحه 10:
در عصر مدرن میزان خوانایی مکانها در دو سطح فرم و
.فعالیت ناچیز و ضعیف است
بلوک های اداری بزرگی که تحت مالکیت سرمایه داران در
am uv نقاط کلیدی
چنان از نظر بصری بر مکانها و تسهیلات همگانی مسلط
1 1 Sel SB Ce wT
صفحه 11:
همكان مخل خوانايى بصرى است و
ظ ۳
صفحه 12:
جدايى راه هاى يياده و
سواره
صفحه 13:
تمایل به جدایی مسیرهای
حرکت پیاده و سواره میزان
خوانایی مقیاس پیاده را هم در
بخش مرکزی و هم در حومه
ده در هم تا weal. ار و
صفحه 14:
صفحه 15:
دستیابی به حد بالایی از
صفحه 16:
خوانایی که تاثیر انکارناپذیری هم در طراحی
سامان فضای کالبدی و هم در الگوی کاربری
زمین دارد , مستمرا رو به فرسانس می رود .
لذا تعمق در اهمیت و ارتقاء سطح ul یک هدف
. مهم تلقی no گردد
صفحه 17:
سامان فضای
کالبدی
صفحه 18:
ile ait نوبه در سامان فضای وان این
است که بتوان یک مفهوم روشن و دقیقی از
ویژگی های مربوطه را در تصویر ذهنی مردم
شکل داد - پس طراح باید ترتیب بندی
کالبدی سامان فضای مربوطه را بر مبنای
وجوه مشترک اطلاعات مربوطه انجام دهد
. که بتواند تصویر ذهنی واحدی را خلق کند
صفحه 19:
ی
کلیدی
صفحه 20:
کالبدی محیط یک نقش کلیدی را
در شکل دهی محتوای تصورات
ذهنی مشترک ایفا می کنند که
طبق پيشنهاد و گروه بندی کوین
لینج شهرساز مشهور امریکایی
صفحه 21:
حوزه ها
صفحه 22:
راه ها
راه ها مهمترین عنصر کالبدی
بين عناصر ينج كانه فوق الذکر
خيابانهاءكوجه ها .بزركراه
ها ,خطوط راه آهن و مشابه
را در برمی گیرند و مهم ترین
الب ل و
. گردند
صفحه 23:
—
گره ها
مکانهای متمرکز و کانونی که راه ها را به هم
cas رسانند :مفهوم گره را شکل می دهند
نظیر : میدانها ,فلکه ها ,تقاطع ها
صفحه 24:
نشانه ها
برعکس گره ها که
wo توان وارد آن شد
, نشانه ها ,نقاط و
نکات ارجاع دادنی
هستند که غالب
مردم نقش نشانه ای
شان را از بیرون
صفحه 25:
لبه ها
عتاسر خطی هستتد که به عون راه استفامه
نشده و یا ماهیت راه بودنشان در این بحث کاربری
نداشته و در هاله ای از کارکردهای دیگر پنهان نگه
, داشته می شوند
مثل رودخانه ,.خطوط آهن زیرزمینی
صفحه 26:
حوزه ها
oly ها, گره هاء نشانه ها و لبه ها اسکلت یا استخوان بندی
تصور ذهنی شهر را بنا می نهند که سطوح نه چندان پر
اهمیتی از بافت شهری گوشته آن را تشکیل می دهند . مدلی
از پاریس در قرن 18 که ذیلا نشان داده شده است به طور
. قوی تمایز بین استخوان بندی و گوشته را نشان می دهد
صفحه 27:
گوشته ها خود در متن حوزه ها ابراز
وجود بيدا مى کنند , حوزه ها, بخشها
یا قطعات متوسط تا بزرگی از شهر
هستند که با داشتن شخصیت قابل
اه مدرگ تم داده
صفحه 28:
تقویت خوانایی راه
ly :
صفحه 29:
در تقویت خوانایی
راه ها ,دستیابی به
دو هدف اساسی
0 موردنظر است
دادن یک شخصیت
قوی به راه به ترتیبی
برجسته و قابل تمایز
. باشند
برای هر راهی یک
صفحه 30:
تقویت خوانایی گره
ها
صفحه 31:
:اين امر به 2 عامل بستگی دارد
نقش كاركردى خبابانهاى مواصلاتى
ميزان يا سطح سازكارى فعاليت هاى
جارى در ساختمانهاى مجاور
صفحه 32:
توالی نشانه ها
صفحه 33:
تاکنون راه ها از طریق تفاوت عرضها و محدودیت ها
از همدیگر متمایز شده اند و گره ها نیز به مثابه
نشانه هایی در داخل سیستم راه ها تقویت شده اند
اما در برخی موارد به نشانه های حد میانه ای نیاز
است که موقعیت کاربران را در طول راه هایی که بر
دغدغه ذهنی شان سایه افکنده است نشان داده و به
آنان یک حس رسيدن ودر حال رسيدن به جايى را
القا نمايد
