صفحه 1:

صفحه 2:
خودروهاي هيبريدي

صفحه 3:
برایتان پیش آمده که زمان زيادي را درپمپ بنزین بگذرانید. به خاطر شلوغي و شاید هم به خاطر کند بودن پمپ»اين ت بدلیل بنزيني بودن خودروي شماست. البته نه فقط بنزین كليه سوخت هاي فسيلي مشکلات مخصوص به خود را دارند. از راههايي که خودروسازان به آن رو آورده اند(براي کم شدن ات و آلودگي هوا) ساخت خودروي هيبريدي است.

صفحه 4:

صفحه 5:
خودروي هيبريدي : آمريكاني به نام «م7,.)۳ در 00 نوامبر 900 يك ماشین ي ساخت که قادر بود در طي 100 ثانیه تا ©© مايل شتاب بكيرد. موتور فودرو تركيبي از موتور بنزيني و موتور الكتريکي بود که امروزه به عنوان هيبريدي شناخته مي‌شود. سم) در سه سال و نیم بعد» اختراع خود را المود؛ اما پیشرفت سریع موتورهاي احتراق داخلي با قدرت و گشتاور بالا در رهء همچنین قابلیت استارت بدون هندل آنها و از همه مهمتر پایین بودن قیمت اي فسيلي و مطرح نبودن آلودگي محیط زیست. سبب عدم توجه به اين نوع وها شد. در پي بحرانهاي نفتي سالهاي 197260 دوباره اين خودروها مورد قرار كرفتند ولي تا سال (0©©)0 که کار اصولي با مشارکت ۳)060) 0 مس ‎Por a Dew‏ مچایسیبی<))) در آمریکا آغاز گردید. دروها به طور جدي پيگيري نشدند.

صفحه 6:
زه خودروهاي هيبريدي » مورد توجه كمپانيهاي بزرگ جهان قرار گرفته اند از تن جمله مي‌توان به شركتهايبي مانند: تویوتاء هنداء ميتسوبيشي» فورد» » جنرال موتورزء دایملر کرایسلر» نیسان و پژیو و ... اشاره نمود. توفیق این لات به حدي چشمگیر بوده که از دسامبر سال 902 تا ابتداي سال 0 بیش از چهل هزار محصول پریوس كمپاني تویوتا به فروش رسیده ن خودروی هیبریدی طراحی و ساخته شده توسط فردیناند پورشه: ن خودروی هیبریدی با نیروی محرکه روی چهار چرخ ساخته شده توسط موتور ویکل که با همکاری شرکت های برق ملی امریکا» شرکت رنوء» ت یوریکا ویلیامز و شرکت هنی کاچ ورک-؟۶ ساخته شد. گرچه این خودرو خوبی نداشت. ولی تولید آن نقطه عطفی در طراحی خودروهای الکتریکی تلقي مي شود .كارهاى جدید انجام شده توسط ویکتور واک.۷ یکی از ندان همکار پروژه هنسی کیلووات و برادر آقای هرمان واک نویسسنده ف امریکایی لقب يدرخوانده هيبريد را بين سال هاى ۰ ۱۹۶ تا ۰ ۱۹۷ وی به ارمغان آورد.

صفحه 7:
خودروي هيبريدي چیست؟ کلی تمام وسایل نقلیه ای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور و یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشینهای هیبریدی ی هیبریدی اصطلاحی است که معمولاً در مورد خودروهای با سوخت فسیلی استفاده می شود. همچنین این نوع خودروها خودروهای برقی هیبریدی اچ ای وی) نیز نامیده می شوند که از یک موتور درونسوز و باطری های برای راه اندازی موتور الکتریکی استفاده میکنند خودروهای مدرن ی که به تولید انبوه رسیده اند نظير تويوتا يريوسء انرزى سينتيكى ترمزكيرى باطری ها ذخیره می کنند. هنگامی که موتور توان کمتری مصرف می کند؛ درونسوز» ژنراتوری را به حرکت در می آورد تا انرژی الکتریکی در ذخیره شود و همزمان یک موتور الکتریکی را به حرکت در می آورد که حرکت خودرو می شود

صفحه 8:
خودروهای هیبریدی با خودروهای برقی این است که در خودروهای هیبریدی؛ |درونسوز انرژی الکتریکی را تأمین می کنده اما در خودروهای برقی» .ها از منابع بیرونی (برق خانگی) شارژ می شوند حاضر تقریباً تمام خودروهای هیبریدی از بنزین به عنوان سوخت موتور ز استفاده می کنند. البته تعدادی خودروی هیبریدی با سوخت هیدروژن و یا نیز تولید شده اند که به تولید انبوه نرسیده اند ح هیبرید در خودروهاء کاربردهای دیگری هم دارد. در امریکا از واژه هیبرید. خودروهایی استفاده می شد که از تکنولوژی های مختلفی استفاده می کردند» مثلً امریکایی با سیستم تعلیق ژاپنی و یا خودروهایی که همزمان از سوخت مثلاً بنزین و گاز یا بنزین و اتانول استفاده می کردند

صفحه 9:
خودروهای هیبریدی به ساختار کنترلی و طریقه اتصال اجزاء به یکدیگر» خودروهای هیبریدی 2 سری» موازی و سری- موازی تقسیم بندی می شوند. هر یک از انواع امه مورد بحث قرار خواهد گرفت. هیبریدی سری ن دسته از خودروها » موتور احتراق داخلی یک ژنراتور را می چرخاند و نراتور» هم باطری را شارژ می کند و هم یک موتور الکتریکی را به حرکت آورد و بدین صورت انتقال قدرت صورت می گیرد . در اين ساختار موتور قی مستقیماً به سیستم انتقال قدرت وصل نمی شود. این سیستم به خاطر اين نامیده می شود که قدرت» به صورت سری به چرخ ها منتقل می گردد و از ای رانش موتورهای با قدرت کم و با رنج کارکرد بهینه استفاده می شود. اين سيستم در شکل نشان داده شده است.

صفحه 10:
سوخت(بانری) واحد تامین توان(مونور و کنترل کننده ها) ترمزهای بازبافتی واحد سوخت رسائی کمکی

صفحه 11:
nel

صفحه 12:
سیستم هیبریدی موازی این نوع سیستم» موتور احتراقی و موتور الکتریکی به صورت موازی خها را به حرکت درمی آورند . در این سیستم موتور الکتریکی توسط ی و موتور احتراقی توسط منبع سوخت فسیلی مستقیما تغذیه می گردند. این حالت ژنراتور حذف شده و باطری با تغییر حالت موتور الکتریکی به اتور » شارژ مسی گردد. از آنجائیکه این سیستم فقط یک موتور دارد ؛ ر الکتریکی نمی تواند همزمان هم باطری را شارژ کند و هم یاعث رانش خها گردد. این سیستم در شکل زیر نشان داده شده است.

صفحه 13:
واحد سوخت رسانی کدکی واحد تامين توان كمكى

صفحه 14:

صفحه 15:
سیستم هیبریدی سری موازی طرح بگونه ای است که می توان از آن در شرایط مختلف به صورت هیبرید ی یا موازی استفاده نمود . در اين سیستم با بهره گیری از فن آوری پیشرفته » ان استفاده از سیستم احتراقی و سیستم الکتریکی بطور جداگانه و همزمان د دارد . به اين ترتيب در مواقع رانندكى در شهر اين خودروها كاملا إيكى و بدون آلودكى و در سرعتهاى بالا ودر محدوده برون شهرى مى تواند ر مستقل» احتراقى و يا تركيبى از دو سيستم باشد . در مواقعى جون شتابكيرى » هر دو سيستم با هم عمل مى كنند . جنين ايده اى فقط بکمک یک فن آوری إن در يك خودرو سوارى قابل اجراست . معمولا جنين سيستمهايى از نوع بى هستند و با بهره كيرى از يك استراتزى كنترلى مناسب عملا همراه با آوردن عملكرد مناسبء سطح شارز باطريها نيز در حد خوبى نكهدارى مى . بدين ترتيب اين خودرو مى تواند جه در شهر و جه در جاده به يك خودروى أول امروزى تبديل كر دد. در اين سيستم دو موتور الكتريكى وجود دارد كه به شرايط مى تواند تركيبى از آنها به كار آيند و قابليت تبديل به زنراتور را دارند . اين سيستم در خودرو جی7() و مببو) شرکت تویوتا استفاده شده . اجزای این سیستم در شکل نشان داده شده است.

صفحه 16:
سوخت(بانری واحد نامین توان(مونور و کنترل کننده ها)

صفحه 17:

صفحه 18:
اينجا مقايسه اى بين انواع خودروهای هیبریدی انجام خواهد شد و صيات و ويزكى هاى اين خودروها بررسى مى شود . خصوصيات زير | مى توان براى خودروهاى هيبريدى سرى- موازى كه به عنوان آرايش برتر خاب شدند برشمرد: )كاهش اتلاف انرز ى : در اين خودروها سيستم بطور اتوماتيك در حالت (درجا ) خاموش مى شود و بدين ترتيب از به هدر رفتن انرز-ى در انهاى داراى جراغ قرمز جلوكيرى مى شود . سيستم به محض فشردن كلاج سط راننده برای اقدام به حرکت بطور اتوماتیک و بیصدا روشن می گردد . ) ذخیره سازی و برگرداندن انرژ ی : انرژیی که در هنگام شتاب منفی و مزگیری هدر می رود را به انرژی الکتریکی تبدیل نموده و از اتلاف آنها كيرى مى كند. مقدار اين انرزى ضع 6/6 < 6 می باشد که تمام آن ترمزگیری معمولی به هدرمی رود و بخش زیادی از آن می تواند در مزهای خودروهای هیبریدی بازیافت شود.

صفحه 19:
) کمک به کارکرد موتور احتراقی: موتور الکتریکی در زمان بگیری به کارکرد موتور احتراقی کمک می کند . کرد با بازدهییا-لا: لین‌سیستم با ی کلستر لتژیک نترلی(6 اسب بازدهی‌ک لی‌خودرو را در ‎Alla jas LS bat pe‏ شینه نگه می‌دارد؛ بدین‌صورنکه موتور الکتریکی‌مانند یک بران‌س از در شرلیطی‌که قدرتموتور لحتراقدلخلیک افی‌نیست رد عمل‌می‌گردد و در مولقعی‌که قدرتموتور لحترلق‌دلخلی شتر از نیاز خودرو لست لنرژی‌مازاد در باطریها ذخیره می دد. در جدول‌زیر سه نوع آرلی ش‌خودروهای‌هی بریدوی | .یکیگر مقایسه شده لند

صفحه 20:
Hybrid system comparison Fuel economy improvement Driving performance i High- Continuous Idling | Energy efficiency Total eraton| high stop |recovery joperation|efficiency ١ control ouput Series| @ © ‏ل‎ @ Oo 0 Paalel|] 6 | @ | © | © e 0 Series/ ‏أ‎ © | © | © | © | © | © 3 Excellent @ superior OSomewhat unfavorable

صفحه 21:
ای عملکردی موتور هیبریدی سری- موازی انتهای عملکردی یک موتور هیبریدی سری- موازی را می توان به شش حالت روشن شدن در دورهای پایین و متوسط : در این حالت موتور اتراقی که بازدهی مناسبی ندارد کاملا خاموش است و فقط موتور الکتریکی ان مورد نیاز خودرو را تأمین می نماید. ۲ حرکت در ساتهی مسرلی قدرت ناشی از موتور احتراقی توسط يم كنندة قدرت ‎devioe)‏ امد -جربم<)) به در بخش تقسیم می گردد قسمتی قدرت آمن به ژنراتور مى رود كه منجر به حرکت در آوردن موتور تریکی می گردد و مابقی چرخها را مستقیماً به حرکت درمی آورد: قدرت تور احتراقی در این مرحله در حداکثر بازدهی است. 7 شتا ری سررم ‏ در حالیکه قدرت یکنواختی از سیستم انتقال قدرت به خها منتقل می گردد » توان اضافی توسط باطری نیز جهت افزایش توان تور الکتریکی تامین می گردد. :

صفحه 22:
شتاب كندشونده ويا ترمزكير ى : موتور با قدرت بالا به ژنراتور با ت بالايى تبديل مى كردد كه توسط جرخها به حركت درمى آيد. در اين ت انرژی جنیشی به انرژی مکانیکی تبدیل شده و در باطری ذخیره می الد. شار؟ شدن باطر ب : براى اينكه باطریها همیشه در حد قابل قبولی ژژبی داشته باشند » در حالت ضرورى كه احتياج باشد توسط موتور احتراقى ژ مى گردند. ات استر است موتور به حالت اتوماتیک خاموش می گردد.

صفحه 23:
بازده استفاده از انرژی در خودروهای معمولی و هیبریدی : های زیر بازدهی دو خودروی هیبریدی و معمولی با یکدیگر مقایسه شده در مربع های نشان داده شده در شکلها مقدار تلفات انرژی به درصد نشان داده ااست . همانگونه که مشاهده می شود در حالت خودروهای هیبریدی علاوه بر سوخت مصرفى تا (0)© درصد کاهش یافته است» میزان تلفا ت نیز در سایر ها کاهش یافته و حتی در هنگام ترمزگیری مقدار 6+ درصد انرژی به .سیستم تزریق می گردد

صفحه 24:

صفحه 25:
تلفات خودروهای هیبریدی سس انتقال قدرت aoe) ۳۰ 7 73 و ا تلفات موتور ۱

صفحه 26:
Energy Stnrage Um, ‏واحد فخبرهتوژی‎ oh ‏خاس‎ ‎Body shssisw “Traction Mote عبرت مديريت انرژی وکنرلهای سيسئم ‏ أرازم اشائ ‎Aveessacics Energy Manegemem‏ ‎System Comzols‏ & Thecmal Menaperten — Hyorid Power Syste میسئم ملبررت حرارته

صفحه 27:
اء خودروهای هیبریدی دروهای هیبریدی یک ترکیب بهینه از اجزای مختلف هستند.یک نمونه ادرو هيبريدى را در دياكرام بالا مى بينيد. اترل کننده ها / موتور کشنده الکتریکی تم های ذخیره کننده انرژی الکتریکی ۰ همچون باتری ها و فراخازن ها احد توان هیبریدی همچون موتور احتراق جرقه ای » موتورهای انژکتور نقیم احتراق تراکمی (دیزل) توربین های گازی و پیل های سوختی تم های سوخت رسانی برای واحد توان هیبریدی

صفحه 28:
ل کننده ها / موتورهاي هيبريدي موتور کشنده الكتريکي » انرژبي الكتريکي واحد ذخیره اترژي را یه ژي مكانيکي تبدیل می کند که چرخ هاي خودرو را به حرکت در مي د.سبر خلاف خودروهاي معمول که براي بدست آوردن گشتاور کامل ؛ ر باید سرعت بگیرد موتور الکتريکي گشتاور کامل رادر سرعت هاي ن نیز فراهم مي کند. همین مشخصه شتاب غیر خطي عالي به خودرو مي . مشخصه هاي مهم موتور خودروي هيبريدي شامل کنترل خوب رانندگي لخطاي مجاز صداي کم و راندمان بالا مي باشد. مشخصه هاي دیگر شامل اف پذيري مربوط به نوسان ولتاژ و البته قابل قبول بودن قیمت تولید انبوه شود. تکنولوژ.ي موتور جلو برنده براي كاربردهاي خودروي هيبريدي آهنرباي دائمي » القاي جریان متناوب و موتورهاي مقاومت مغناطيسي .متغییر مي باشد

صفحه 29:

صفحه 30:
خودرو هيبريدي ها يكي از اجزاي ضروري خودروهاي هيبريدي هستند . گرچه تعداد كمي لیدات خودروهاي هيبريدي با باتريهاي پیشرفته در بازار عرضه شده اند اما کدام از باتري هاي رایج یک ترکیب قابل قبول اقتصادي از توان » راندمان اي و طول عمر را براي حجم بالاي تولید خودرو ارائه نداده اند. ويژگيهاي ب باتريهاي با توان بالا براي كاربردهاي خودروهاي هيبريدي شامل این د است : پیک و توان مخصوص تکانه بالا ؛ انرژٍي مخصوص بالاي توان « پذیرش شارژ بالا براي بیشینه کردن بهره بري ترمز واكنشي و طول طولاني . روش ها و طراحي هاي در حال توسعه براي هماهنگي مجموعه رت الكتريکي و حرارتي ۰ روشهاي دقیق در حال پیشرفت براي تعيين شارژ باتري » باتريهاي بادوام در حال پیشرفت و قابلیت بازاريابي ‏ چالش

صفحه 31:

صفحه 32:
اتروليتي هستند كه انرژي را به عنوان شارژ الکتریسته ساکن ذخیره مي . فراخازنها سيسمتهاي الكتروشيميايي هستند که انرژي را در لایه اي از قطبیده شده در سطح مشترک مابین یک الکترولیت رساناي يوني و یک ترود رسانا ذخیره مي کنند . ظرفیت ذخیره انرژيي با افزایش مساحت سطح اترک افزایش مي یابد. فراخازنها به عنوان اولین ابزار براي کمک به توان إر در شتاب كيري و سر بالايي رفتن هستند که به هملن خوبي بازیافت اي ترمزگسترش پیداکرده اند. فراخازنها به صورت بالقوه به عنوان دومین « ذخیره انرژي در خودروهاي هيبريدي » براي تامیسن توان بار گذاري مي هاي شيميايي سودمندند. الکتریسیته اضافي براي ثابت نگه داشتن ولتاژ .در مواقعي که چگالي انرژي پایین است مورد نیاز است

صفحه 33:
0 سسومم‎

صفحه 34:
هاي سوختي خودروهاي هيبريدي هاي سوختي به واسطه یک واکنش الكتروشيميايي که هیدروژن را با اکسیژن هواي محیط ترکیب مي کند ‏ الکتریسیته تولید مي كنند. هيدروثين خالص يا سوخت فسيلي ديگري که اصلاح شده باشد مي تواند براي تولید گاز هیدروژن د استفاده قرار گیرد. متانول یک انتخاب معمول براي سوخت است. تنها گاز جي ييل سوختي بخار آب است که توان بالقوه آن را به عنوان تميزترین واحد هيبريدي مي رساند. راندمان » صداي کم ۰ قابلیت اطمینان و راندمان تبدیل بي تا 76660 پیش بيني شده پیل هاي سوختي » نشان مي دهد که به طور مشخصه هاي خودروي هيبريدي در قیلس با راندمان 08-060 درصد .موتورهاي بنزيني احتراق داخلي مناسب تر هستند

صفحه 35:
Fuei Celt

صفحه 36:
ات پایین و راندمان بالا ت در گازهاي خروجي خودروهاي الكتريکي هيبريدي بستگي اخودرو و پیکر بندي اجزا آن دارد. ولي به طور كلي خودروهاي بريدي گازهاي خروجي کمتري نسبت به خودروهاي معمولي ند چرا که در موتور این خودروها یک موتور الكتريکي به اه یک موتور احتراق داخلي دارد و موتور الکتريک‌ي در ياري از مواقع جبران کننده موتور احتراق داخلي است ببراین ف سوخت و گازهاي خروجي کاهش مي یابد ؛ در ضمن اين ادروها قادرند فقط با موتورالكتريکي کار کنند که باعث کاهش گي مي شود.هیبریدها به سادگي کار کرد موتور را کنترل مي و این عمل خورو را داراي راندمان بیشتر و آلودگي کمتر مي کند

صفحه 37:
بخشیدن به صرفه جويي در مصرف سوخت : زه ماشین هاي هيبريدي در کنار موتورهاي کوچک و کارآمد از روش هاي براي بهبود وضعیت مصرف سوخت استفاده مي کنند. بعضي از این روش هر نوع خودرويي کمک مي کند تا بازده بهتري داشته باشند و بعضي دیگر وش ها فقط مخصوص خودروهاي هيبريدي مي باشند. این کار خودروهاي هيبريدي مي توانند : را دریافت و ذخیره کنند هرگاه شما پدال ترمز را فشار دهید شما از و انرژي مي گیرید.هرچه ماشین تندتر حرکت کند انرژي جنبشي بيشتري ترمزهاي ماشین این انرژي را گرفته و به صورت گرما پراکنده مي خودروي هيبريدي مي تواند مقداري از اين انرژيي را گرفته به وسیله آن ها را شارژ کرده و براي استفاده هاي بعدي آن را ذخیره کند. اين کار را اده از احیا کننده ترمزي انجام مي دهد.که از آن به جاي ترمزها براي نگاه خودرو استفاده مي شود. همچنین موتور الكتريکي مي تواند با آهسته شدن و همانند یک ژنراتور عمل کرده و در زماني که خودرو در حال کند شدن باترها را شارژ کند.

صفحه 38:
وقتها موتور بنزینی خاموش میشود: اخودروی هیبریدی همیشه نیاز به روشن بودن موتور بنزینی ندارد.زیرا يك ر الکتریکی و باتری نیز دارد.بنابراین بعضی وقتها می توان موتور خودروی هیبریدی را خاموش کرد,برای مثال زمانی که خودرو در چراغ قرمز توقف کرده است.

صفحه 39:
اسیستم ترمز: ادر ترمزهاي هیدروليك استاندارد» پدال ترمز به پيستوني متصل است که در سیلندر اصلي قرار دارد. سیلندر اصلي» به سيلندر هاي روي هر يك از چرخ‌ها متصل است» به طوري که وقتي پدال ترمز فشرده مي‌شوده پیستون‌ها رآ به |سمت بیرون فشار داده و کفشك‌هاي ترمز به طور متقابل به درام ترمز فشرده امي‌شوند. ‎LEO‏ هاء لظباز سیستم ترمز لستاندارد لستفادم نميكنند بلكه از نوعي سيستم تسرمز بسه نام ترمز بسازيافتيیسهره میپرند . ترمز بازيافتي انوعي‌ف رلیند جذب‌مجدد لنرژيلستک» معمولا در زمان‌ترمزگيري‌عادي آزاد امیشسود. ذخیره لین‌لنرژيبه صورتا اكتريكي‌صورتمیپ ذیرد. ‏این انرژي؛ در باطري یا چرخ طیار و یا در ذخیره کننده‌هاي با ظرفیت بالا» اذخيره ميشود. این مقدار انرژي باعث کاهش انرژ.ي لازم براي حرکت خودروي هیبرید شده و باید از منبع تولید كننده دريافت شود كه در نتيجه؛ بازده فزایش مي‌يابد.انرژبي جنبشي برگشتي. مي‌تواند انرژبي تلف شده توسط دیگر مقاومت‌هاي خودروء نظیر نيروي پسا هوا را جبران کند. علاوه بر آسن؛ از .قابلیت توقف سریعتر و اخذ بیشتر انرژي برخوردار است

صفحه 40:
‘Scale tread design ‘es anchored to s via 8 through bolts. Precision oil-lite bushings on ground axles. ‏هه‎ Air pressurized “ring inside wheel rum for braking, power 1 melded tires SRE iow aetaley inner core, wort go flat. U_S. Patent #5.601,159,

صفحه 41:
اترمزهاي بازيافتي شامل 6 جزء مختلف هستند که عبارتند از: دستگاه ذخیره کننده انرژبي» براي نگهداري انرژبي برگردانده شده در زمان ترمزگيري تا وقتي که براي حرکت دوباره مورد استفاده قرار گیرد ©. واسطه انتقال دهنده قدرت» براي انتقال انرژي چرخ‌ها به دستگاه ذخیره اکننده 9. کنترل کننده شدت ترمز مثلا. سیستم ترمز هونداء مجموعه‌اي است که در آن» يك موتور الكتريکي 60 بدون جارويك. به طور مستقیم توسط شفت به موتور بنزيني متصل است. امیل لنگ» توسط مجموعه‌اي از چرخدنده‌ها به شفت حرکت متصل است شفت احرکت نیز از طریق شفت‌هاي مياني و اتصالات سرعت ثابت؛ به چرخ‌ها متصل است. زماني که خودرو حرکت مي‌کند و ترمزها فشرده مي‌شوند: اترمزهاي بازيافتي درگیر مي‌شوند. اين حالت تا زماني ادامه مي‌یابد که میانگین کاهش سرعت مورد نظر در حدود ).0 تا ب5.() باشد.

صفحه 42:
زمانسي که به کاهش سرعت بيشتري نیاز باشد» علاومبر ترمزهاي يافتي» ترمزهاي ديسكي نیز نيروي ترمز اضافي را اعمال مي‌کنند. این کار اسط موتور الكتريكي که در حالت معکوس به صورت ژنراتور عمل مي‌کند. رت مي‌گیرد. هنگامي که پدال ترمز فشرده مي‌شود» کلاچ درگیر شده و کت چرخشي چرخ‌ها از طریق سیستم انتقال قدرت به میل‌لنگ متصل شود. بنابراین. حرکت چرخشي چرخ‌ها به طور مستقیم به موتور الكتريکي مي‌يابد که اکنون به عنوان يك ژنراتور عمل کرده و در نتیجه» شروع به الید الكتريسيته‌اي مي‌کند که در باطري‌ها ذخیره مي‌شود. این الکتریسیته» ایند مقاومتي را در برابر چرخش ایجاد مي‌کند .

صفحه 43:
Power from electric motors only = solenoid clutch ‎clutch‏ و۱ ‎ ‎overrun: ‎‘electric motors

صفحه 44:
کار بردن اصول ايروديناميك برای کاهش نیروی درگ: قتی که شما در يك اتوبان رانندگی میکنید بیشترین نیروی موتور شما صرف ابله با نیروی فشاری هوا میشود.که اين نیرو به نیروی درگ ايروديناميك سوم است.اين نیروی درگ میتواند به چندین روش کاهش يابد.يك راه مطمئن ای کاهش این نیرو, کاهش ناحیه جلوی اتومبیل وبه کار بردن اصول وديناميك در ان است. انطور که در شکل زیر می بینید يك میج چقدر بیشتر از يك خودروی فشار هوا را تحمل میکند(ناحیه جلوی خودروی .۰ بیشتر از يك دروی 7۷۱« است). اهش اشياء خارجی روی بدنه خودرو و نیز حذف بعضی از انها میتواند در بود ايروديناميك خودرو موثر باشدببرای مثال بعضی وقت ها جایگزینی ایینه با دوربین های کوچك میتواند مفید باشد.

صفحه 45:

صفحه 46:
و شاسي هیبریدی ها شکل متفاوتي با خودروهاي بنزيني معمولي ندارد» اما هنگامي بازده انرژي نقشي مهم در طراحي آنها دارد» آيروديناميك خوب و شاسي ك؛ باعث افزایش بازده خودرو خواهد شد. عامل مهمي که روي آيروديناميك خودروها اثر مي‌گذارد» عبارتند از: یب ‎Gly‏ () و سطح تصویر از روبه‌رو 9). حاصلضرب این دو عامل ناسب با نيروي پساي آيروديناميکي خودروست. از دیگر نيروهاي پساي درو نيروهاي پساي غلتشي است که با وزن خودرو تناسب دارد. مجموعه نیروها به صورت زیر بیان مي‌شود: iota = Prof + ده مصرف سوخت پایین و عملکرد بالاي موتور و امکان کاهش وزن» ايجي امیدبخش را در طراحي خودروهاي هیبرید نويد مي‌دهند. کاهش دگي محیطزیست و نیز کاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي» فصلي جدید در احي خودروهاي آتي خواهد گشود.

صفحه 47:
کار بردن تایرهای خاص : هاي اکثر خودروها بهینه سازی شده اند برای سطوح صاف با کمترین ز و چسبندگی خوبی نیز در اکثر شرایط محیطی دارند.ولی اين تایرها جب به وجود آمدن نیروی درگ می شوند. دروهای هیبریدی از يك تایر مخصوص استفاده می کنند كه سفت تر و پادتر و نیز فشار زیادتری نسبت به تایرهای معمولي دارد.نتیجه اين کار .باعث کاهش نیروی درگ به نصف نسبت به تایرهای معمولی میشود كار بردن مواد سبك وزن: هش وزن كل خودرو يكي از راه هاى ساده براى افزايش راندمان و كارايى درو است.خودروهاى سبكترزمانى كه در حال شتاب كيرى هستند يا در حال رفتن از يك سر بالایی انرژی کمتری نسبت به خودروهای ینترمصرف می کنند.مواد کامپوزیت مانند فیبر کربن یا فلزات سبك وزن انند الومینیوم و منیزیم می توانند در کاهش وزن خودرو به کار روند.

صفحه 48:
توجه به افزایش گازهاي گلخانه اي و تعهدات بین المللي در خصوص گيري از انتشار گازمراکز تحقيقاتسي و دانشگاهي کشور با برگزاري ابقات طراحي و ساخت خودرو محققان را به سمت توليد خودروهاي برقي اقب آن هيبريدي ‎BUS Colas‏ توجه به امضاي قرارداد ساخت سه نمونه مهندسي خودروي دو نيرو بريدي) میان معاونت علمي ریاست جمهوري و وزارت صنایع ‏ ايبن هشگران امیدوارند با دستاوردهايي که در این حوزه به دست مي آورند» دروهاي هيبريدي را در خط تولید کارخانه هاي اتومبیل سازي قرار دهند

صفحه 49:
از اين خودروها به شرح زیر است: ۱ خودروي الكتريکي آراز (اکثر توان آن ‎PLP‏ کیلو وات است . سرعت این خودرو داراي موتور از پلومتر در ساعتبرآورد شدم لست)6 خودرو در دانشگاه دبیر شهید رجايي طراحي و ساخته شد و درسازمان وهش هاي علمي و صنعتي ایران به ثبت رسیده است اب پاکدل از اعضاي تیم طراحي این خودرو ۰ بدنه خودروي فوق الذکر را از لس فایبرگلاس دانست و ن امر باعث سبكي قابل توجه خودرو شده است » عدم توانايي ذخیره انرژي را از معایب این خودروها نام برد و یادآور شد: لا خودروهاي الكتريکي ذخیره الكتريكي ندارند به همین دلیل نمي توان از در مسافت هاي طولاني استفاده کرد از این رو هدف اصلي ما از مطالعه بر اي این خودروهاء طراحي خودرويي براي استفاده درون شهري بوده است. محقق ضریب آلايندگي زیست محيطي این خودرو را نزدیک به صفر دانست فزود: يكي از بزرگترین معضلات کلانشهرها بالا بودن سطح آلودگي هوا است علت اصلي آن نیز مربوط به حرکت انبوهي از خودروهاي مجهز به رهاي بنزین.سوز است.

صفحه 50:
۸ 0 ۱ ب انا الاب ©

صفحه 51:
» عدم توانايي ذخیره انرژي را از معایب این خودروها نام برد و یادآور شد: لا خودروهاي الكتريکي ذخیره الكتريکي ندارند به همین دلیل نمي توان از در مسافت هاي طولاني استفاده کرد از اين رو هدف اصلي ما از مطالعه بر اي این خودروهاء طراحي خودرويي براي استفاده درون شهري بوده است. محقق ضریب آلايندگي زیست محيطي این خودرو را نزدیک به صفر دانست افزود: يکي از بزرگترین معضلات کلانشهرها بالا بودن سطح آلودگي هوا است علت اصلي آمن نیز مربوط به حرکت انبوهسي از خودروهاي مجهز به رهاي بنزین سوز است. » فاز بعدي این پروژه را طراحي و ساخت خودروي هيبريدي ذکر کرد و اور شد: این خودرو با دو موتور مجزاي برقي و بنزین سوز حرکت مي کند. كقته وي تمام سیستم هاي کنترل» درایو و شارژ خودرو توسط اعضاي تیم احي و ساخته شده است. وزن این خودرو 20060 کیلوگرم» حداکثر سرعت آن © كيلومتر در ساعت است

صفحه 52:
نصیر اولین خودوري الكتريکي دو سرنشین ک نصیر » خودروي الكتريکي دو سرنشین کشور است که در دانشکده دانشگاه خواجه نصير تولید شده است. و موتور این خودرو توان خود را از 0 باطري 4 ولتي سرب و اسید که یگر سري شده اند و داراي جریان 606 )آمپر بر ساعت) هسنند» فت مي كند. شتاب اين خودرو در صورت استفاده از باتريهايي با جريان بالاتر زان قابل توجهي افزايش مي يابد.

صفحه 53:

صفحه 54:
ر «قاصدک نصیر» از نوع آسنکرون 0 فاز با توان و دور نامي 0 کیلو است. الکتروموتور گشتاور ماگزیمم خود را از زمان شروع به حرکت در اختیار ه قرار مي دهد و اين قابلیت يكي از مزاياي موتورهاي الكتريكي نسبت به اع احتراقي است. ل ایين موتورها 000 کیلوگرم و راندمان متوسط آمن در حدود 7260 درصد دنده و دیفرانسیل این خودرو متعلق به خودروي پراید است و بدون هیچ ي در این خودرو نصب شد. در خودروي پراید تعوسض دنده با استفاده از است ولي در «قاصدک نصیر» بدون کلاچ دنده تعویسض مسي شود. ترمز این خودروي برقي نیز تركيبي از الکتريکي و مكانيکي است. ترمز يكي در زماني که راننده پاي خود را از پدال گاز بر مي دارد به کار مي افتد تبدیل انرژزي جنبشي خودرو به انرژي الکتريکي از سرعت خودرو کاسته مي

صفحه 55:
وي الكتريکي الوند ساپکو ساپکو خودروي الكتريکي داراي باتري هاي الكتروشيميايي سربي - اسيدي که از سوي پژوهشگران دانشگاه جامع علمي كاربردي طراحي و ساخته شده حسین غفاري با اشاره به ويژگي هاي خودروي برقي طراحي شده در دانشگاه علمي كاربردي مرکز ساپکو گفت: این خودرو داراي 0 باتري است که کیلومتر را با سرعت ‎PO‏ کیلومتر در ساعت طي مي کند. پوشش این خودرو از نوع آلومینیوم ذکر کرد و اظهار داشت: توان موتور اين برو 0 کیلو وات است که توسط اعضاي تیم طراحي و ساخته شد ي با تاکید بر اينکه این خودرو دو سرنشین است به اقدامات توسعه اين و اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تیم طراحي در حال طراحي و ساخت روي هيبريدي هستند.

صفحه 56:
اش دانشگاه کاشان براي توسعه فناوري خودروي هيبريدي ه کاشان خودروي برقي دو سرنشین ديگري را تولید کرد که داراي 6 ي ©0 ولتي است و قادر است با سرعت (0© كيلومتر (0000 کیلومتر را کنددکتر سعید گلابي سرپرست پروژه خودروي برقي » توسعه فناوري ادروهاي الكتريكي را موجب جایگزین شدن سوخت پاک با سوخت هاي فسيلي کرد و افزود: این خودرو همانند سایر خودروهاي برقي دو سرنشین داراي © ي ©0 ولت است که در مدت زمان 0 ساعت شارژ مي شود و با سرعت 0 کیلومتر مي تواند 00060 کیلومتر را در ساعت طي کند. یار گروه مکانیک دانشگاه کاشان؛ قدرت این باتري ها را 2.0 وات دانست فت: در جعبه دنده این خودرو از جعبه دنده هاي موجود در بازار و تولیدات کشور استفاده شده است. موتورهاي اين خودرو نیز از نوع مغناطيسي با کوچک و وزني کم است. ابي» همچنین به توانايي کشور در زمینه تولید باتري هاي اين نوع خودروها اره و اضافه کرد: ما براي شروع از باتريهاي معمولي خودروها استفاده کردیم در داخل کشور توانايي لازم براي تولید انواع باتريهاي خشک و اسيدي وجود در

صفحه 57:
وي الكتريكي ياراكس اه آزاد اسلامي واحد قزوين در كنار تلاش هايي در توسعه فناوري هاي ط به روباتيك در سال هاي اخير با راه اندازي سه مركز تحقيقاتي زمينه اي اي طراحي و ساخت خودروهاي برقي فراهم كرده است. اين راستا دانشجويان اين دانشكاه موفق به طراحي و ساخت خودروي يكي با نام ياراكس شدند .

صفحه 58:

صفحه 59:
وي الكتريكي پاراکس به علت داشتن بدنه کاملا کامپوزیت بسیار سبک تر از وهاي با بدنه فلزي و حتي آلومینیوم است و مقاومت بيشتري دارد. خودروي دو نفره با یک باتري شارژ شده و تا (4000 کیلومتر مسافت را طي کند. شتاب آن در 060 متر 0.0 ثانیه است . ان پذيري در شعاع کمتر از 9 مترء بازده موتور بالاء سیستم تعلیق در جلو و ب خودرو به صورت «مک فرسون» و انتقال قدرت با محورعقب و داشتن سرعت (00 و ‎ID Shae‏ کیلومتر از دیگر ويژگي هاي خودروي يكي پاراکس است. وي پاراکس چهار دنده است و شاسي آن مخلوطي از فولاد و آلومینیوم است استانداردهاي مربوط به خودروهاي الكتريکي در آن رعایت شده است.

صفحه 60:
سیکلت هیبرید ايراني در راه است: ققان مرکز وسایل نقلیه پیشرفته دانشکده مهندسي مکانيك دانشگاه تهران در حال احي موتورسيكلتي با قابلیت دوگانه‌سوزي (هیبرید) هستند که امید مي‌رود تا آن امسال نمونه اولیه آن آماده حرکت باشد اين موتورسيكلت به جاي كيربكس از سيستم “00041 استفاده ميشود. نحوه د سيستم بدين صورت است که تسمه‌اي بر روي يك مخروط قرار دارد و سرعت افزایش پیدا مي‌کنده خود موتور به صورت خودکار با تعویض قطب قدرت را به تناسب تغیبر مي‌دهد. چون با تعویض قطب نسبت انتقال قدرت عوض مي‌شود و هر چقدر سرعت بالاتر رود در قطبهاي بالاتر قرار مي‌گیرد: مزايايي که این موتور دارد این است که در مواقعي که کارکرد موتور بنزيني نه نیست مثل زمان‌هايي که موتورسیکلت پشت چراغ قرمز متوقف شده است» نيروي موتور بنزین براي شارژ کردن باتري استفاده مي‌شود و موقعي که ژ باتري تمام مي‌شود موتور به سیستم بنزيني وارد مي‌شود. موتور در ترافيك شهري مثل تهران و با دنده‌هاي يك و دو کار مي‌کنده در که روشن است و قدرتي بالا دارد از تمام راندمان آن استفاده نمي‌شود و در حالت گشتاور توليدي هدر مي‌رود بنابراین بهتر است از اين انرژي براي ژ باتري استفاده شود.

صفحه 61:
Exoport.PdP, a study oP the europeca worket poteotol ‏له‎ 0 erPorwuwerequinwerds oP ‏واه و له وم لوط‎ Ported lighter ercidl ‏بل 90 بدطاعخاصب‎ 0 © @owerhow ‏رزوی ی و وه اوه‎ losses ‏و‎ ‎AWybrid Clestric Orhicles, By Oorten Weacinpesva, bud JOO! Ocvpartvedt oP Ieductridl Cleviicd Cugiceeriogy cord Butooatios, ‏مرا‎ oP Perko, bud Ouiversity Teckwiw Gaapshot, Popott Prius (Gaupshot.pdP), 0۵.6. -9 Ocvpartved oP Ewer Peck Suaapshot Pruturtag the Povo Prius, ۰ @. Oevebpwedt ord Otidatizd Po Ordutar Wybric Orkicte Groutica Ordel, Dios P. Cetersrever 111, Dorgaciow, Os ‏بو() من‎ ۰ S. Ourtble Bus Ovtoge Oodetagy Por series Wybrid Cleviric Obkhicle Groutaios, By Dathew Phar Derhte, Oircicia Pi 4ostiue vad Gtae Daversiy, Devewber, |, 0

صفحه 62:
پایان

51,000 تومان