صفحه 1:
دا 1 =
ارائه درس ماشينآلات راهسازى
موضوع : دراكلاين
استاد درس : دكتر ادريسى
(ضا قاسمی دهچشمه
صفحه 2:
فهرست
مقدمه
تاربخچه
معرقی
قسمتهای اصلی
معایب و مزایا
انواع دراگلاین
مطالعات
بزرگترین دراگلاین
مقایسه
شرح عملکرد و قسمتهای مختلف دراگلاین
انواع حرکات دراگلاین
)( ات با
صفحه 3:
تمولات بیسابقه در پروژههای بزرگ مانند سد . راه , ساختمان . سیستم انتقال آب و بسیاری از پروژههای عظیم دیگر
خروم مبالغ هنگفتی ارز هنگام فرید ماشین آنات
شنافت انواع روش امرا و انواع ماشین آلات و تجهیزات مدرن این صنعت.
cade agit ی
ات (I ade) ماما as Mek
۰ طرح آپرساتی دز به قمرود w ۳ 2
۴ ندتهربر 3 wo 3
۴ او کی we 02 ب
ww eet ع ا yao
8 سد وليروكاه كارون * va ya ۷ Wa.
ع سدتلوار ۳ الس 5
۷ نابز ۳ 2 ۳ wr
ve w 9 ve سدجكين ۸
مساحت فضای مرتبط با
ماش سین آلات (سسرویس و
نگهداری) مترمریع
tree
vor
Tose
صفحه 4:
ee سب
تاریفهه ~ ا
افغتراع دراگلاین در سال ۱۹۰۲۴ توسط جان COU ۵۰ POOE) ayy gaby ©
تاسیس شرکت مهندسی پیج برای ساخت دارگلاین
JAP Uw اولین نسفه دراگلاین راهرونده در sly
مم سس سس له ۲
0( مسر سس
وص الوص وو ا
توسعه موتورهای دیزلی برای دراگلاین
9
در سال ۱۹۱۲ بوکیروس jl oslAiuw! (OODOYROG) برق به عنوان منبع اثرژی برای بیلمکانیکیهای بزرگ و دراگلاینهای مورداستفاده
در معدن
<i )) إى). ليسا ن
صفحه 5:
Bice
دراگلاین
.یکی از ماشینآلات حفاری و گودبرداری است
an الحم یک بیل مکانیکی کششی است
a) 4
1 اا
/
ص2
براساس نوع كار و شرایط منطقهای مورد استفاده
a .قرار میگیرد
لغ
رابطه بين وزن و قدرت
sub. ابعاد و وزنهای متنوعی است
وزن (ton) قدرت(اسب)
9 2 لم .ساختارى جرثقيل مانند دارد
۷۶۵ ۵۵
Af Wh لا .دارای عملکرد چرخشی است
۱۷/۳۹ ۱۰.۰
yor ۲۳/۳۱ .دارای حرکات انتقالی محدود و نامحدود است
۳۳۹ ۳۳۲
FYA ۱۷۸/۸۸۵ سل .بهعنوان یک سازه نیازمند طراحی دقیق است
صفحه 6:
صفحه 7:
jae aa عملیات مفاری در زمینهای وسیع و با سفتی کم مگ سس
أ ]= هفاری در سربرهها , خاکستر, زغالسنگ یا دیگر مواد سبک
0٠ | کانالهای بدون نیاز به برآمدگی در طرفین و ae
لولهگذاری
سس
۳ حفاری در فواصل دورتر از ماشین
حفاری در خاکهای ناپایدار
تیار به اپراتور ماهر
دورة كارى طولائق
صفحه 8:
1/
. نصبشده برروی کامیون
چرخدار
راهرونده
ریلی |
صفحه 9:
SS
oY “2, : انواع دراگلای ن(براساس نوج هاه) ف اساین
پراساس نوع و سفتی کار: بر اساس نوع بدنه: ۱ 1
1
he
۱- معمولی
«- - مشبى نع
(سوراخدار)
)١ نوع | (كارهاى سبك)
(P نمع || (کارهای متوسط)
۲) نوع ۱۱| (کارهای سنگین)
صفحه 10:
سس«(
مطالعات op
1- IMPROVING PERFORMANCE OF MINING EQUIPMENT THROUGH ENHANCEMENT OF SPEED FACTOR
M. MOHAMMAD , P. RAI
زاویه شیب خاک
چسبندگی خاک
عمق گودبرداری
شکل گودبرداری
بآ سل کمرمیش cult است(انحراف معیار درحدود 1فانیه):
2- زمان چرخش دراگلاین با تقریب خوبی ثابت است.
.ات فا ملاحظهای در زمان حفاری با توجه به شرابط مختلف وجود دارد که لین ام تا فا ۱۳
J فاکتور سرعت دارد.
4- فاکتور سرعت به عمق حفارى (تغبير نوع سنك بر اثر عمق) و ميدان ديد بد إبراتور دگاه ی ار
Ss. Re oe” 5 )) حفلری پثیررشگرفی بر افزايش عملکرد دستکا نتگاه دارد.
صفحه 11:
we, 7
2- PERFORMANCE EVALUATION OF BUCKET BASED EXCAVATING, LOADING AND TRANSPORT (BELT) EQUIPMENT
- AN OEE APPROACH
MOUSA MOHAMMADI , PIYUSH RAI , SUPRAKASH GUPTA
‘+ OVERALL EQUIPMENT تجهبزات lS outa sl ——— Fs ese 5
EFFECTIVENESS (OEE) بط 0
ا 0[
به خصوص در مورد سطل (جام) دراكلاين
وال أن سمليامى , سوعت و عقرفيت عدل مطل لصلاح قدد و تعیل شدء
تتايج زيروداصبلوشازائشده در مورد مدل 0 درست است.
7 سل 02 به طور خوبی در عملکرد صنایم و تجهیزات مربوطه موثر است.
0- سرعت کم در کار(فاکتور سرعت پایین) در کم بودن نرخ 0۴۶ موثر است.
LZ کاهش فاکتورهای پرشدن جام دراگلاین و تورم خاک حفرشده تاثير بسزایی در بازدهی و کارایی دراگلاین دارد.
y) 6 محاسبانبوطه یه صوربتزتک پزست Ne Al كنا لختلاف زيادى دلشتفد.
AN
صفحه 12:
بت
bee, -
itive Replacement Decisions for Dragline Components Using Reliability Analysis -3
uray Demirel - Onur Gélba,si Y
oO
مهم
دراگلاین سازهای
عظیم
تعداد قطعات زیاد
قیق قطعات دراگلاین» هرکدام به عنوان یک سیستم و کاربردی برای عملکرد و بازده
نقايج:
1- معيارهاى خرابى قطعات دراكلاين با استفاده از روشهاى ارزيابى قابليت اطمينان بهخوبی شناسایی شد و مورد مطالعه قرار
2- نتايج_تجزيه و تحليل نشان مى دهد كه جايكزينى بيشكيرانه مى تواند بهينه باشد تنها در صورتى كه نسبت هزينه بين جايكزينى بيشكيرانه و اصلاحى به يك
2a
و مت وگ ز هم نسبت هزینه باعث کاهش فواصل تعویض پیشگیرانه و ضرورت استفاده از تعویض ها با فرکانس بالا
ری دقیق تر A رد سار اجزای مهم مانند موتورها » ژنراتورها » چرخش و راه رفتن کمک کنند.
ll مرا رل chp و درنتیجه تعداد تعویضها در یک دوره زمانی را کاهش دلا.
صفحه 13:
2211111111100
es) لا ل له
نكرانى هاى زيست محيطى
كه سودآوری
5
نقايج:
2 روش برای شناسایی بارامترهای یاتی توضیحدهنده تفاوت در بهره وزی انرژی ابراتور (پارامترهای ese
2- برابری بین بهره وری انرژی اپراتورها
كاز ee ۱ ووری اثرژی با استفاده از روشهای قبلی عادلانه تیست.
1 نظا ۵ تور حفاری و انتقال مواد عاملی دیگر در عملکرد اپراتور
5- اشتباه در ارزیابی اپراتور فقط با پارامار حفاری
مان حفاری در ارزیابی مهم نیست.
* کارایی دراگلاین با پرورش اپراتورهای مجرب بسیار افزایش مییابد.
“WS لو = 74
صفحه 14:
ESCs 6
COC 2250-W, "Big Muskie"
ATT 27,000,000 pounds (12,200 tons(
cubic yards (170 m2), 295 tons 220
PRP 6 6 inches (67.82 m)
Eee
8 310 feet (94 m)
(
it)
۳
TSEC etry 487 feet 6 inches (148.59 m)
CeCe Sy
:امه
(
151 feet 6 inches (46.18 m)—comparable
to an eight-lane highway ۱
|2۵ 5 inches (130 mm)
race ea 18.04 megawatts of electricity supplied
via trailing cable13,800 volts
roy — 3
صفحه 15:
4 - 8002 5800 - 7500 جرم (6)
ee 129-76 122-85 LZ
1 اب )_ 130-100 pes طول بازو (۳0)
صفحه 16:
SZ eZ
. سب
درآکلاین
( (شرع عملكرد و وظايف قسمت هاى مختلف
yf لأ —
(تکیهگاه بوم) ۴00۲ 80001 (تیرنصل) ) BOOM )1
(زاميه تيربا لفق \e) BOOM ANGLE (بنه لصلیتیر) 01080 ۷۱۸۵۱۱۱ (2
(صفیهفانه باه) ۲۱۵۱۱5۶ ۴۵۸۱ (۱۱ (میله بند) ۱0۱۱۱65 (3
4( 500۱۸ 55۴۶۱۱5۱0۱۱ 80۴۶5 (کابلمایامیتمتی) 1») GANTRY (i gic)
5) INTERMEDIATE BOOM SUSPENSION ROPES (IBS) (jy sbugo5s90iL5) زط FRAMELS)
6) BOOM POINT SHEAVES (x3 ab) ۱۴( ۱۸۵۱۱۲۲۵۶ (مانیتر) a
7) INTERMEDIATE SHEAVES (xia, '4))) (كاب يللين 8م80 0151ل (ها
8( ۲۱۸5۲ (دیرک) \y) ROLLER CIRCLE (slaylxsiie) سب
17) TUB 619)
5
aime) مرکزق) ۴۱۱۲۲۱۲۶ 0۶۱1۲۴8 (18 ب
= 19))BUCKET (ets)
ی نف WALKING (سیستم مرکتیدرآقلای)
۳
صفحه 17:
ee
Or —(BOOM MAIN CHORD , LACINGS)
صفحه 18:
ye
é
i
صفحه 19:
Inspection Strategy
Where and frequency to inspect wy)
صفحه 20:
Response Strategy
When to repair
Category 2
Air leaking.
Crack 175 - 250mm
Monitor daily
Repair next PM
Category 4
No air leaking
Crack 60-125 mm
Monitor on PMs
Category 1
Air leaking
Crack > 280 mm
‘Stop machine and
repair immediately
Category 3
No air leaking.
Grack 125 - 175mm
Monitor weekly
Schedule repair for a
future PM
Boorn Foot
Cracks at 648 chord to
casting weld
Defect:
Response:
Response:
صفحه 21:
ww) مت BOOM FOOT, BOOM ANGLE,
زاويه با افق 3
بين 32 تا 42 درجه اتصال بوم به شاسی
صفحه 22:
7 مگ BOOM SUSPENSION ROPES al
Boom
|) Suspension
Ropes
مهمترین کابلها
حفاظت از سافتار بوم
نیاز به طراهی دقیق
صفحه 23:
INTERMEDIATE BOOM SUSPENSION ROPES (IBS) ,~~
BOOM POINT SHEAVES(
لأ
اتصال به مرکز بوم برای صلبیت چرخش و نوسان
صفحه 24:
ROLLER , ۵۶ ۳۷0191 ز فا
INTERMEDIATE SHEAVES) كت
صفحه 25:
FAN HOUSE , GANTRY) ,00117019 كت ا
Monitor Screen with some delay codes
صفحه 26:
مب مت
FRAME, Q 9 رما
2 legs of the
A-Frame
مهمترین مولفه ماشین
اتصال به شاسی اصلی
انتقال بار تمام اجزه
صفحه 27:
حم اثر مفرب شكست قاب 0-7 ey
شكست قاب - تخريب سازداى دراكلاين
Broken
Thimble
صفحه 28:
صفحه 29:
a
ليا Y واع۳» ۲عااهفاب گردان م
e center pintle —
1
نسم مم
صفحه 30:
(BUCKET) ES مت
Pe یکی از مولفههای اصلی g
جنس فولادى 59
طراحى براى حداكثر بازدهى
بستكى بازدهى به پرشدن, تخلیه و نوسان
صفحه 31:
Fill material
صفحه 32:
a 5 5-2 9 مت
ظرفيت مام و زاويه أن با افق 3
فاكتور شكل * ميانكين ارتفاع * عرض متوسط * طول متوسط - ظرفيت جام.
ژاویه جام با افق ۳۵ تا ۳۶
از منظر اپراتور ها چه زمانی جام پر می شود؟
به عنوان یک قاعده کلی هرگاه مصالح از پشت جام
.جاری بشود. میگوییم جام پر شده است
صفحه 33:
مل«
simulation of industrial particle flows: case studies of سس
VY
dragline excavators
Paul W. Clear
توجه به و کاربرد دوچندان روش اجزای محدود و روش عنصر گسسته (DEM)
شبیهسازی رفتار مواد و مصالح معدنی در جام گرادلاین << ) ees 9
نتقايج: ; ۱ :
بو
017 ام راگلایس شکل ذرات بسیاز مهم است: fs ا
2- انسداد مواد به طور قابل توجهی بر مقلومت برشی ریزساختار ثرات تأثير مى گذارد. ۰
0 با افزایش انسداد ۰ میزان پر شدن سطل و پایداری سطل کاهش میيابد. لت ۳
تغييرات نامحسوس در مربع بودن ذرات که به راحتی توسط چشم دیده نمی شوند » تأثیرات چشمگیر و پیچیدهای بر عملکرد پر شدن داشتند.
0- رفتار مقاومتی با پرشدن سطل رابطه عکس دارد.
ار مسبت }| 2 ۵
صفحه 34:
>
A
Reducing the Variability in Dragline Operator Performance
‘Lumley wy
نکته مهم:
هرچه ماشین پیشرفتهتر و با کیفیت باشد, اما اپراتور مجرب و کارآزموده از آن بهرهوری نکندء
استفاده از آن ماشین به منزله دورریختن منابع است.
دا ۳۳۳۳
ل
نقايج:
1- بدستآمدن باصرفهترین موقعیتها برای هزینه در عملیات دراگلاین
د 0-0 كايل كششى جام دراكلاين در مقایسه با تیروی انسانی بهینتر بل مک
إن رها شایستهسساارانه باید در انتخاب اپراتور متاسب به کار گرفته شود
1 ۲ ۱ نا درست اپراتور است.
G 9 مريت ال عایتی ؛ تصیر و نکهداری و غبره مراردی هستتد که
١ ۳ نوات رنه سلری مس باد کدیدن در سطوح شهب دار از مهارت های اسلی از
و ات er
ازی به هزینه های هنگفتی برای آنها نیست.
اتور ها است.
a
صفحه 35:
هرکت دراگلایه ۰ ۳
7
چرخش بادامک پایین آمدن کفشک Tee
آمادهشدن برای ee = a 53
پایینآوردن ماشین
۳ طیشدن حدودا 2متر
صفحه 36:
Es
برای مهندسان بنبستی
وجود ندارد.:
آنان راهی
سمت