درس پژوهی
اسلاید 1: درس پژوهی
اسلاید 2: پیش آزمون در مورد درس پژوهی1- درس پژوهی به چه معنایی است؟2- با درس پژوهی به دنبال چه هدفی هستیم؟در درس پژوهی چه فرایندی را دنبال می کنیم؟
اسلاید 3: توجه و تأمل !!!....پژوهش در آموزش و پرورش يك فعاليت كاربردي و ماموريت گراست از اينرو نتايج آن بايد بطور مشخص در سطح مدرسه تاثير گذار باشند.به اين ترتيب پژوهش در آموزش و پرورش تنها زماني به اهداف و ماموريتهاي خود نايل خواهد شد كه نتايج آن در مدرسه و كلاس درس و در مسير بهبود فعاليتهاي آموزشي پرورشي و يادگيري بكارگرفته شود.
اسلاید 4: پژوهش در آموزش و پرورش.....آيزنر مي گويد : اگر تغيير و تحولات در آموزش و پرورش ، بدون در نظرگرفتن نقش معلم باشد .اجراي آنها ممكن است فقط در سطح اقيانوس طنین اندازد و امواجي را توليد كند اما در عمق اقيانوس همچنان سكوت و ثبات و آرامش حكمفرما خواهد بود .
اسلاید 5: معنی لغوی درس پژوهی lesson studyیعنی:پژوهش مشارکتی معلمان در کلاس درس.
اسلاید 6: مفهوم درس پژوهی lesson studyرویکردی برای توسعه دانش حرفه ای معلمان که معلمان با حضور در گروههای کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس ، به یک برنامه مقدماتی برای تدریس دست می یابند .
اسلاید 7: اهداف درس پژوهی- گسترش فرهنگ یادگیری در مدارس -فراهم کردن محیط یادگیری معلمان از یکدیگر - ارتقا دانش حرفه ای معلمان - بازاندیشی در رفتار خود مدلی اثربخش برای پژوهش در مدرسه.توسعه دادن محیطی انعطاف پذیر برای دستیابی به یادگیری سازمانیاحساس کردن مسئولیت بیشتر در اداره مدرسه تشویق معلمان به همکاری با محققان ترویج تفکر انتقادی درک عمیق تر مدیران آموزشی از درس پژوهی ، بکارگیری استراتژی های اثربخش تر در ارتقای مدیریت آموزشی و مدرسه را به مثابه سازمان یادگیرنده بازسازی می کند.
اسلاید 8: هدف نهایی درس پژوهی؟بهبود عملکرد تدریس معلمان درتفهیم ویاددادن مطالب درسی به بهترین وجه به دانش آموزان!
اسلاید 9: گام ها و فرایند درس پژوهی
اسلاید 10: گام اول تشخيص مشکل وتبیین هدفدراين مرحله مديران مدارس و معلمان و ديگر اعضای گروهبا نگاهی انتقادی ، موقعيت تدريس و يادگيری را بر اساس استانداردها مورد بررسی قرار داده ، نقاط ضعف و دشواريهارا در اين زمينه مشخص می سازند . اغلب اطلاعات موجود از عملكرد تحصيلي و نتايج آزمونها يا مشکلات يادگيري مشترك مبناي تعيين مشكل مي شود :معلمان در تدریس کدام مباحث و دروس مشکل دارند ؟چه موضوعاتي هميشه براي دانشآموزان در يادگيري و درك مشكل هستند؟چه موضوعاتي در درس دادن، معلم را دچار چالش ميگرداند؟مثال: « جرم وحجم درکلاس دوم »
اسلاید 11: نمونه ای از تبيين هدفمثال : هدف پژوهش: یادگیری مفهوم حجم وجرم. وضعیت موجود معلمان در تفهیم این دو مفهوم دچار چالش می باشند. وضعیت مطلوب تدریس معلم به گونه ای باشد که دانش آموزان تفاوت این دو مفهوم را در شرایط مختلف تشخیص دهند
اسلاید 12: گام دوم (طراحی برنامه درس پژوهی) طراحی تدریس در قالب سناریو( بیان کتبی نکات اصلی و مفید فرایند اجرایی تدریس)شامل:بیان مراحل وگام های تدریس مجری تدریس.بکار گیری رسانه های آموزشی در طول تدریس.ارائه باز خوردهای مناسب وهدایت شده در جریان وپایان تدریس. مداخلات مناسب معلم در رابطه با مسائل ومشکلات يادگيري دانش آموزان.نحوه مشارکت با سایر افراد واعضای گروهاقدامات تحلیلی اعضای درس پژوهی درباز اندیشی،نو اندیشی و شکل گیری تدریس.
اسلاید 13: در اين مرحله (طراحی )سوالاتي به شرح زير مورد توجه قرار مي گيرند : چه موضوعی از دروس مورد مطالعه قرار می گيرد؟چه کسانی در اجرای کار همکاری می کنند ؟چه امکاناتی مورد نياز است ؟ابزار گردآوری اطلاعات کدامند؟چه کسی درس را اجرا خواهد کرد؟نقادی چگونه انجام می شود؟درس چگونه ارايه مي شود؟فرايند بهبود و پيشرفت کار چگونه تضمين می شود ؟چه کسی کار را رهبری می کند ؟زمان انجام چقدر است ؟ تدريس موثر دارای چه ابعادی است ؟
اسلاید 14: گام سوم اجرای تدريس و مشاهده آنزماني كه طرح درس كامل شد يك نفر درس را به دانشآموزان آموزش ميدهد. ديگر اعضاي گروه به عنوان جمعكننده دادهها بكار گرفته ميشوند. گاهي اوقات از افراد دعوت شده به گروه درسپژوهي، شامل معلمان و افراد مطلع با مهارت و آشنا به محتويات يا دانش مربوط به طراحي درس نيز خواسته ميشود که اين کار توسط آنها هم انجام گيرد.
اسلاید 15: تدريس توسط يکی از اعضای داوطلب گروه به مرحله اجرا در می آيد و ديگران به مشاهده و گردآوری اطلاعات در باره آن می پردازند .در اين جلسه ممكن است برخي از اولياء ، ديگرمعلمان علاقمند و ساير صاحب نظران نيز حضور داشته باشند.هدف مشاهده، جمعآوري اطلاعات درخصوص اثر بخشي دروس و نه ارزشيابي معلمان ميباشد .
اسلاید 16: گام چهارم گزارش گيری از تدريس و بازتاب و اصلاح آنبعد از يک استراحت کوتاه معلمان و مدعوين، جلسه گذاشته و شروع به تهيه گزارش از مشاهدات خود از درس مينمايند. اعضاي گروه درسپژوهي و ديگر مشاهدهكنندگان به اين دليل حضور دارند كه شواهد يادگيري دانشآموزان را كه جمعآوري کردهاند با يكديگر مبادله نمايند. آيا برنامه درسی بخوبی اجراشد ؟چه آموزه هايي از روند تدريس قابل برداشت است ؟چگونه می توان برنامه را بهتر اجرا نمود ؟
اسلاید 17: گام پنجم تدريس مجدد و مشاهده آنمرحله اصلاح و تدريس مجدد در چرخه درسپژوهي، فرصتي براي معلمان جهت استفاده از دادههاي جمعآوري شده در طول مشاهده و گزارش اولين تدريس براي يادگيري بيشتر است. پس از آن نوبت به اجراي مجدد طرح تكميلي مي رسد.گروه براي اجراي طرح (ويرايش دوم )برنامه ريزي مي كند . طرح تدريس توسط يكي ديگر از معلمان اجرا و اعضاء از روند آن گزارش تهيه مي كنند .
اسلاید 18: گام آخر (ششم) مرحله بازتاب و مبادله يافته هامرحله نهايي فرايند درسپژوهي ايجاد گزارشي درمورد طرح تحقيق درس ميباشد. گروه به بازتاب بر روي درس و عملكرد درسپژوهي ميپردازد . سپس هر يک از اعضای گروه آموخته های خود از پژوهش را مطرح و به اين ترتيب در مسير هم افزايي شغلی قرار می گيرند .و سرانجام با تهيه و انتشار يك گزارش، معلمان كار خود را مستندسازي كرده و به مبادله دانش حرفهاي و شغلي خود ميپردازند.
اسلاید 19: سه ویژگی اساسی درس پژوهی
اسلاید 20: معرفی ساختار سه نفره درس پژوهیطراح سناریو با تأکید برالگوها و روش های فعال تدریسطراح تجهیزات و رسانه های متناسب با موضوع تدریس در جشنوارهمعلم ناظر بر تدوین سناریو و مجری تدریس با تأکید بر اجرای الگوها و روش های فعال تدریس در کلاس درس ( مجری )
اسلاید 21: به امید موفقیت همه معلمان
اسلاید 22: 1-هدایت درس پژوهی(راهنمایی عملی برای معلمان و مدیران)مولفان: جنیفیر استیپانک،و همکارانمترجمان:دکتر رضا ساکی و داریوش مدنی2 - شکاف آموزشی:مولفان:جیمز استیگلر و همکارانمترجمان:دکتر سرکار آرانی و مقدم
اسلاید 23: شرایط لازموجود انگیزه و علاقه لازم در معلم بسوی حرفه ای شدنحمایت های مدیر یا مدیران رده بالاوجود زمانوجود برنامه عملیاتیروابط معلمانحمایت بیرونی(دانشگاهها و مراکز علمی)مشارکت گسترده مدرسه ایجبران خدماتحمایت و همراهی اولیاوجود امکانات لازم به ویژه امکانات الکترونیکیمنابع مالیوجود فرهنگ همکاری در مدرسه
اسلاید 24: فعالیتهای معلمان برای توسعه تدریس در دو کشور ژاپن و امریکاانتخاب برنامه درسینوشتن برنامه درسینوشتن استانداردهای محلیU.S.JAPANتدوین طرح درس بصورت انفرادیتدوین طرح درس بصورت مشارکتیمشاهده و گفتگو در باره روشهای تدریس یکدیگر
اسلاید 25: مدرسه پژوهنده محل تلاقی اشکال مختلف پژوهش آموزشی برای بهبود تدريس و يادگيری است .
اسلاید 26: فرايند درس پژوهي
اسلاید 27: شمای کلی درس پژوهی
اسلاید 28: 1 - تشخيص مشکل و تعيين اهدافاما در سطح خرد :دراين مرحله مديران مدارس و معلمان و ديگر اعضای گروه با نگاهی انتقادی موقعيت تدريس و يادگيری را بر اساس اهداف و استانداردها مورد بررسی قرار داده ، نقاط ضعف و دشواريهارا در اين زمينه مشخص می سازند . اغلب اطلاعات موجود از عملكرد تحصيلي ، نتايج آزمونها ، مشکلات يادگيري مشترك و اهداف و رسالت مدرسه مبناي تشخیص مشكل مي شوند :دانش آموزان در درک کدام مباحث و دروس مشکل دارند ؟ابزار تشخيص اين مشکل چه بوده است ؟چه درصدی از دانش آموزان با مشکل موجود مواجهند ؟
اسلاید 29: مراحل درس پژوهيتشخيص مشکل و تبديل آن به مسألهتعیین موضوع و عنوانتعیین اهداف(اهداف كلي و جزئي) و سوالاتتشكيل گروه و تقسيم وظايف طراحی برنامه درس پژوهی(سناريوي آموزشي)اجرای تدريس و مشاهده آنگزارش گيری از تدريس و بازتاب و اصلاح آناجرای مجدد تدریسبازتاب و مبادله يافته هانتيجه گيري نهايي
اسلاید 30: تاریخچه درس پژوهیشروع از مدارس ژاپن پختگی آن و استفاده در مدارس امریکا و....چرا؟؟؟؟؟؟
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.