صفحه 1:
بسماللها لحم
es? lo.
صفحه 2:
صفحه 3:
دوره کلاسیک
یونان دوره کلاستكت».دوزان نبات و شکوفایی
تمدن و هثر یوتان است. فرن بتَحَم,و جهارم را
باید بهتزین ایام تحول: و تاملك معماي یونان
به مارجا 75 دوره با عقلمت؛ پش. از
پیروزی های درجشابی آعازء و با ellis!
کشور کگشایانه اسکندر مقدونى پایان پذیرفت.
اين فصل از حیات يونان نتبچه و مولود دوران
باستانی 3 Golfo دوران هلنیستی بوده
است.هنر دوره کلاسيك که چکبذة" تاثیرات
اجتماعی 3 مذهیی .ينك ملكت ات در نهایت
کل و یختگی عرضه شده در هنرهای باستانی,
ی ویو ای را به خود اختصاص داده است.
Wale
۱۳ . & 12 < ££. See. &
صفحه 4:
آتنیها ک وگآ ور ۵ سنگهای پراکنده
آکزوبلیش آئن هس انیت شهر دز تتتال
9 تخود هی دانستند, به
رهبری پرتکلس یرو استفلال آقوپدشان را با
بازساژی کامل ast 5 یی یکی
این رکش 1 ساختمانب رجهانماسنان
تب ند Gals, مقصوصا از ol لحاظط
ستودنی اند که شتا ساخته شده اند as
آنکه قدرت های جدید دوام بهاورند يرا هر کار :
خاصی "که او انجام می داد , شک وان
زمان که تا کات باسنات ©
is Ludi اش و ادل
لیلش زیبانت و ظرافت آ
Wee Cui ad oe ach ys bo
صفحه 5:
معماری دوره كلاسيك به زهبری و پشتیبانی
فیدیاس معمار و, پیکرتراشي که در دولت
یونان مفام وزیر قتوراداشت: به اوج و رونق
خود رسبد؛: با اینکه درباره معمازی اين دوره
نوشته ها بسیار است, ولی باید به چند a
مهم اشازه کر3: شهر اکروبل با ارگ آتن»که
بر روی تیه آی ساخته شده از آقدامات 555
معماری oul معا 3 Ls. مه یا سایت
ام و تقد 1 spake
بيسرت عات لد یز
نصب سفغال های بامپوش نیز بر ههین منوال
پیشرفت نمود.یکی از مجموعه بناهای باشکوه
یونان در قصاه کلا یلع آکتوبلییس درز شهريلةة ”7
صفحه 6:
همه بناهای آکروپلیس, هنر معماری دوره
کلاسيك بونان تاقدر آن هنگامیکه به کمال رشد
خود رسیده نود تنتهمَتّصه ظهور رسانده
است.این مجموعه شامل اتزهاى: معبد
يارتنوت:ذروازه «بروبالايا»: معبلد بارت إم» معبد
g 1 ری «نیکه»» نگارخانه
نا و چند بتای
دوره کلاسیک پیشین
(پارتنون»,ساختمانهای
آکرو پولس)
صفحه 7:
* پارتنون
از بناهايي کته ن)آکروپوليیش ساخته شد
پارتنون (معید مقدس jG پارتتوس) نخستین
و بزرگتوین نا بود. ا آن آتکتینوس و
کالیکراتس بودند ووپبکژه هاي ترتيني لان به
سرپرستي فیدیاس دوست gals و يکي از
بزرگترین بیکرتراشال جهان ساخته و نصب
شدند. پارتنون از لحاظ نفشه ساختماني یک
معبد دورستوني است و عرض لذن os Saul از
یک دوم طولش بیشتر است. مفصوره ي
پارتنون 2 دو بخيش تقسيم یشنده ايست: : در
بخش بزرگتر تناس آتنا توق اذ عاج و
طلاء soul an تقريبا دواردة متر و کار
فيدياش لیکتراش فزار#گرفعه بود: بخ
صفحه 8:
این گنج خانه چهار ستون تكي به شیوه پونیک
داشت - يكبي انّّرحندين ويلركي يونيى در
ستاختماني tel vse aS ویک همي شد ويژگي
دیوار بيروني ۳ الى باجركد. باززتيون.
از see 1 gl ه اي ١
eve: 3 ار
ب مار و نيش تك
Su wiley hig معيد
me بود. 1 یک کليساي مسيحي ,و
Ss >So wile; مسجد عنضاتي شد..ثتقصوره ي
پارتنون در سال. 1687 انیار مهمات ترکهاي
عنمانی ده جنگ با ونبریها serene يکي از
كلوله هاي ونيزيها بهم 5 خورد و در ee
صفحه 9:
ستونها شیب ملايمي به درون دارند و فاصله
هاي میانشان یکتواخت تست ۰ بلکه در چهار
نش معبد ۹ ونکت رگ شوند. گذشته
از این قطلو تمام,ستویها تابت تست و در دو
sow نبشها قدري بر قطتز Lgl ون مي
شود. تحدب ioe xe 9 ee کر تنم تاي
eet ee ee
9S saat او
ی یم 3 7ج كه از 1
2 على اصووئ با يكت معز
sis پارتنون آفویدن بنايي وراي منطق
مهندسي بوده است. . يعني cro تایست همچون
پیکره اي عظیم پنداشته و ازيابي مي شم که
صفحه 10:
بدین ترتیب, خَرّپیات را طوري طراحي مي کردند
که با تناسبي لايم در كنار يكديكر و به طرزي
زنده نما دن ۷۹3۵ از کنجند. كه اين
ol resol مخ خر[ ادحتتهاف: +خوش تناسب
ستونهاي پارتنون بتلتااست او انشان مي دهديكه
ستونهاي 995 1 oF شدن خطوط كناري
نهات
في ae اتکی از تلن
eee ve ید
در ذن عي دازاي
اهمیت ریت تم نی نود ۲3 جدود بالايي
ساختمان را در زقینته اسمان دزخشان آتن
مشخص مي ساخت به طوري کهنسبتهاي اصلي
معبد به طرزي شکننده نشان داده مي شدند و
کسی تلم تاه تب آنها زونه لط تفن
صفحه 11:
اصرار بر وضو که به اختراع منطقا
توسط یونانیان انجامید» در «استدلالهاي» طرحهاي
ع ايشان نيز با همان قدوزت وارد عمل مي
. منأسفاة الا Siar 1[ ##انديشه يوناني
۳ صوري را با سه —
درست منطقي لواح مج کسیر بر
١ ا 0 بررسي يكي
دهد ا بد
are لت
XS 5 Nis 355 2 هاي واف در
sae so Legis
۳ سوم يعني یچم ae 0 ل با ع
eee enh a نخست ههاهنگ کرد:
صفحه 12:
۰ ساختمانهای آکرو پولیس
دسته راه,پیقایان اي »وسبدن به پارتنون»
راهش را از سطح پاييني شهر اتن كج مي
کرد از شیب اکزروپولیتتن الا ميٌ رفت"و از
دروازه اي قخیم به تام بپروبالایا )«سردر
ورودي») كه بكي یز از بتاقاي پرخرج و با
شکوه طرح ساخِهاتي پریکلس بود مي
گذشت. ساختعان این سردر ورودي, که۲در
ظلطه سالهای 4091-437 9اه
دست منسیکلس معمار ساخته شد, بلافاصله
يس از تكميّل بناي بارتنون آغاز شد ولي
همجككه لله اانا ار ند تشاد کات هت
صفحه 13:
صفحه 14:
طرح سردر ورودي» شکل تکامل یافته و ظریف
دروازه اي استمتتتتمل, بر بخشي از دیوار شهر
و تالار دروازه که در 3 و ختاحش,ساختمانهايي
شامل,یکا کتاتخانه و شاید بحسی ثالار نقاشي
یا نگارخانه (پیناکوئیکی) ذر تازنح جهان ais li
شده اند. در آینجا اشخاص مي توانستند بس از
پیمودن سريالايبهاي نید و پیش از راه افتادن به
سوي اماکن مقذس واأق بر قله تل آکرو بولیس
و مخیطی اراس 8 یط استتزاعت و لفسی وتا
کنند. در ساختمان سردر وزودي» تغييّاتي نسبت
به نظم شیوه دوریک:دایده مي شودة بدین معني
که فاصله بین ستونهاي مركزي نیشتر شده است
تا در راهرو چاي بیشتر و پزژگتري ایجاد شون و
صفحه 15:
طرف غربی پارتنون
در آکروپلیش آتن»
معبد آتنا آلهه پیروزی
» آکروپولس؛ آتن
۲۲۴۷ ق م.
۱۵/۵
صفحه 16:
معبد کوچک و.زيباي آتنا الهه پيروزي به شیوه
aS «Sigs ده فاقلصسال 4270 و 425 بیش از
میلاد به سرپوشتتي گالتکوانش معمار ساخته شد
(تصویرهاق 142 » 161 و 170) گت رترین بناي
تماماً یونیک موجود دون تلو كر وال الات بيش
از آن. شبوه دوریک در ساختمان SLL كامل كد
گنج خانه ذر اولمییا و ژلفي دز سرزمین اصلي
يوناني به كار گرفته شده بود (منلاً در گنج al
تيفنوسيهاء تصویر 149) و این كنج خانه ها زا
جزیه نشینان درياي ازه ساخته بودنائه ساکنان
سرزمین اصلي یونان»"پس از برقراري حاکمیت
آتن بر جزایر مزبور بود که ژاه )298 polis
معماري بوتان شوقي و|یونیک بدان گشوده پیز
صفحه 17:
از دیگر بناهاي پونیک در تل آکروپولیس معبد
ارختئوم است» 5 دریایان برئامه ساختماني
پریکلس Ly» داشته نتد. ارختئوم که در
ساخته د 6 ول در
معبد wily 2-6 متفاوت آاست. نام اين
معبد از نام ارخنتوس قهرمان افسانه اي
آتن گرفته شد و كود معد نِنَّ نا اندازه اي
as او اختصاص داشت. ویژگیها و مشخصات
غيرعادي بشباري که در این معبد,دیده مي
شود قا اندازه اي نتيجه ناهمواري 3
نامنظمي محكٌ تتاخنمان lis آندازه اي نیز
asus تعداد زيارتكاههايي "ست كه در
درونش گنجانده آند. به گفته باوسانیلسین
صفحه 18:
در نماهاي قائم بازسازي شده از اضلاع
شرقي و غربي /مي توان ديد كه در سمت
شرفقي» سطوح متقاوت کتبیو ها به طرز
ملايمي تطبیق داده شده aul حال آنکه در
مورد سمت غربي جنب م نماید که ایّتجا را
شتابان به بایان برده آند و دیوار را با نیمه
ستونهاي چسبیده » لَل طوزي ساخته اند که
فاصله هاي ميان شئوتها را بتوانند با شبکه
هاي مفرغي بیندند. از این ستونهاي درگیر,
به ,ندرّت در معماري رومي Tle, و محبوبیت
فراوان مي یاند: كن كستي با ب باره اي
تصورات خننئى: درباره شيوه اسار توناني
نه اك با نانش نيجه كللى “kino
صفحه 19:
۰ دوره ی هلنی
براى bsg sass آلمانی در سال
6 مبلادی وازته «هلنیسم» رایکار برده و
یس از آن اين نام مع دوره ای از تاریخ التبياسى
و فره نك 8 115 7 ۸ ۰:۸۸ ۴۳۲
آمدن دولتها در متاطق امبراتوزی ونان پس
از مرکا اسکندر بود؛ اطلاق کردید. این دوره
از سال 330 ق م تا 27 ق م تداوم بافت.
محدوده ی جغرافیایی هنر هلنی ازهشمال تا
جنوب روسیه. از شرق تا هند و از جنوب مضر
و شمال آفریقا و از طرف غرب گناره های
مدیترانه»|فرانسه 3 Lill بوده scowl شود
صفحه 20:
0 پیکره سازی در دوره هلنی:
در دوره ی هلتی,پونانی ها,در پیکره سازی
تجسم الام جشمی 3" اصطرابها, و جنبش های
نامنظم و تشویق امیز روح و جتتیم را که از
مشرق ژمین aT ie ak gel! تبساقردادند.
مهمتريق rim fT تاز هنری در آسیای صغیر
یافت [Toe ۳ از فونه های ارزشمند آن
Th ات شمالی
عد شش ۳ موم است که به بهترین
9
۱۳ et: wes Zips 1+
هنرهای غربی و شرفی ac a timganbt
تغییر و دگرگونی در معماری oils, گردید.
كوناكونيهاء پیجیدگیها و بیشرفتهای چشمگیر
ile Kin انكا ينا ه طامعماری ما مقناسة؟
صفحه 21:
شهر «پرگاموم» در آسیای صغیر ؛ با داشتن
معابد و پیکره هاي بسیار شهر بزرگ عصر
هلنی محسوب میَ"شود, در این شهر به تقلید
اکروپلیس آتن؛ مجموعه ای پا گردید که
داراى معايدى براى خدايان:توتاتى بوذ
0 معبد زئودين: ١07ا
بنایی است با شکوه و عظمت بسیار که در
حدود سا 18 ق ۸ سر و جانشین
«آتالوس» اول به عثوان Gude با شکوهی به
ياد پیروزیهای پدر بر بالای تل مشرف بهشهر
بركاموم بنا کرد. خود مابح,در مرکز حیاطی
مستطیل شکل-فزار دارد و اطرافش 5
ردیفی از ستونهای ایونیایی واقع برصفه ای
بلند به هُساچت جدود 93 متر مربع اجامله
صفحه 22:
اما مذبح پرگاموم از جهت وسعت و شکوه به
سطح زمین متطضل می شود. اما مذبح پرگاموم
از جهت وسعت و تتتکوق یز همه نها برتری دارد
تديكةة ee 0 ١
ان بر جا مانده است. , عت ين خصوصيت
آن کتیبه Selo» ل بر دیواره"صفه
> 120 7
a بلندی 9 اين
ماند:
صفحه 23:
تناتر اپیداور وس:
نمونه ی دیگری از»طراحی ماهوانه فضای رو باز
یونانی است. این با با اتکه در دووو ی هلنی ساخته
شدم بي يي د اد به ۱ دليل در اينجا
نام آن را ذکر نمودیم كه:تمّامواحدهاى كازكردى و
ترتیب Ws ties awl بُعذی را داراست: ردیقهای
متحدالمر کز ننستتگاههای نسیاً بیشتر از نیم دابره
ی تماشاگران در سرائیب یک ثیه ساخته شده بود و
قطر داب ىأ يبز ]ازا خر 120 متر است ol,
ab ها با راهروی میّان پله ها به صورت چندین
شعاع از مرکز دایره که محل ارکستره با اجرای
gurls بود تا محبط,دایره کشیده, نشده اند. و
تششتنگاههای سنگی را که ای کدی يمن ند
دو.بخن بالایق ففباتطنید نقتميم ده الاب هم BS
no سازند. مجل ارکستر پیش, صحنه و عصبه,
صفحه 24:
تئاتراپیداوروس
8 سال قبل آتن
هلنی ها بر داینه روز خوش از طراحی
معمارانه افزودند یا ننبهرهای بزرگ را نيز مانن
Ups بسازند. پنقشه قایا منطل تتبابانهای که
مانند که به دوره کهن در تاریخ پونان مربوط ose
وید وا هرهاط وی وناز در آسياق
تون Se oe coe ند ع ۰
خته شدند. ۵ "همین رد oO 2
ساخته ؤشدند. إز رلهذين دورم يود كدافى نوات !ال
صفحه 25:
1 a ۳