صفحه 1:
حمید ضرغام بروجنی - دانشگاه علامه طباطبائی (آذر ۱۳۹۵ - بزد)
گردشگری: مدیریت فرصتها و جاذیهها
اند
ادسد ههد
صفحه 2:
هدفهای این ارائه
* تشریح یک نگاه کلی به گردشگری
" نگاهی به برناممریزی گردشگری
* بحث در مورد فرصت ها و چالشهای توسعه گردشگری
كودشكرى: مديويت فرصنها و جاذبهها - يزه
صفحه 3:
دید گاههای تنظیم بر نامه توسعه
در تنظیم برنامههای توسعه گردشگری کشور دو دیدگاه بیش از دیگران مورد توجه
است:
"دیدکاهی که کردشگری را یک پدیده عشرتطلبی و خوشگذرانی تلقی میکند
*نگاهی که آنرا اساسا یک فعالیت اقتصادی (یک صنعت) میداند.
كردشكرى: مديريت فرصتها وجاذيهها - يزه
صفحه 4:
cad ge تقاضا و اثرات
نگاه دوم بر عرضه» تقاضا و اثرات گردشگری تأکید دارد:
" در مبحث عرضه گردشکری» تمرکز بر روی کسب و کارهائی است كه ارائه
محصولات و خدمات به گردشگران را برعهده دارند.
*در مبحث تفاضای گردشگری» تمرکز بر گردشگران» انگیزه آنان برای سفر و
محصولات و تجاربی که میخرند معطوف است.
"از نظر اثرات» بر اثرات مستقیم و غیر مستقیم تأکید میشود که ممکن است ماهیتی
اقتصادی» اجتماعی» فرهنگی و / با ز یستمحیطی داشته باشند.
ردشكرى: مديريت فرصتها و جاذبيها - يزد
صفحه 5:
گردشگری را نمیتوان با تمرکز کوتهبینانه بر اين آشکار ترین جنبههاء به خوبی
ارزیابی گردشگری از طریق چنین دیدگاهی ناقص و تدوین برنامههای عملیاتی
برای آن ناکار آمد خواهد بود.
كودشكرى: مديويت فرصنها و جاذبهها - يزه
صفحه 6:
جه بايد كرد )1(
١)اهداف و برنامه عمل براى توسعه بايدار صنعت كردشكرى با مشورت و
همكارى شركاى محلى تهيه شود. اين اقدام بايد با توسعه منابع و امكانات جديد
علاوه بر افزايش آكاهى عمومى از اهميت منابع طبيعى و فرهنكى همراه باشد.
۲)توسعه و مدیریت پایدار گردشگری باید بر ترويج مشوقهاى اقتصادى»
آموزشهای زیستمحیطی و ظرفیتسازی محلی» متمر کز گردد.
۳) توسعه و ارتقای آموزشهای مرتبط با گردشگری باید با استفاده کار آمد
از رسانههای جمعی و امکانات تبلیغاتی معرفی جاذبیها و منابع موجود اجرا
شود.
كردشكرى: مديريت فرصتها وجاذيهها - يزه
صفحه 7:
چه باید کرد (۲)
؟)كردشكرىء فعالیتی مختص بخش خصوصی است. بنابراین؛ باید برای
تشویق و ترغیب مشارکت بخش خصوصی در برنامههای توسعه گردشگری تلاش
شود.
۵) تقویت همکاری بخشهای دولتی و خصوصی برای سیاستگذاری» تدوین
راهبردها و تنظیم مقررات و اجرای برناممهای توسعه پایدار» توفیق اين بخش را
تضمین خواهد کرد.
۶ تسهیل انتقال پول از عوامل اصلی توفیق صنعت گردشگری است. به ویژه
ایجاد تسهیلات ایمن و کار آمد برای انتقالات ارزی» باید به صورت جدی پیگیری
شود.
كردشكرى: مديريت فرصتها وجاذيهها - يزه
صفحه 8:
نکات کلیدی برای تدوین استراتژی
و
تعبين استراتژی بازاریابی
3 -
۰039000/8 تتریبزا هدف و کروه های هدف
دو 2 زمينٍ ge بت اند ۳
الل
" فرهنگی
مج + تعريف آميخته بازاريابى
1 سازمانمی ساختار بخش ترونج
كردشكردى ney
۰ ساير
Se
im,
۱۱ ی 535 ۲
ابری و بانذاری مقصد re طرح استراتژیک و عملیاتی بازایابی
صفحه 9:
عوامل اساسی استرتژی گردشگری
* استراتژی در بخش گردشگری باید عوامل اساسی زیر را شامل باشد:
|) هدفهای مشخص و قاطع»
۲) توانائی حفظ ابتکار عمل,
۳)انعطافپذیری»
۴)رهبری هماهنگ و پاسخگو»
۵) امنیت
كردشكرى: مديريت فرصتها وجاذيهها - يزه
صفحه 10:
عوامل موفقیت سازمان مدیریت مقصد
موفقیت نهایی یک سازمان مدیریت مقصد بستگی به گستره استراتژیها و برنامههای
حمایتی دارد:
*پژوهشهای مستمر
"استراتژیهای مدیریت بازديدكنندكان
"برنامههای بازاریابی
*استراتژیهای تأمین مالی
كردشكرى: مديريت فرصتها وجاذيهها - يزه
صفحه 11:
جذب سرمایهگذار خارجی
* گردشگری کشور برای رقابتی باقی ماندن در سطح بینالمللی» نیازمند اتخاذ یک
استراتژی متمرکز و فعال برای جذب سرمایهگذار خارجی است.
كودشكرى: مديويت فرصنها و جاذبهها - يزه
صفحه 12:
سترتزی جذب سرمایهگذار برای گردشکری کشور (
برنامهای شامل پنج هدف :
"1. كردشكرى بايد به عنوان يك بخش داراى اولويت در رويكرد جذب
سرمايهكذارى منظور شود.
* با خلق زمینه سرمابهگذاری و اتخاذ رويكردى مناسبء دستيابى به
سرمایهگذار» مهیا شود.
* ۳. پشتیبانی از سرمایهگذاری» با رویکرد حمایت همه جانبه دولت.
* ۴. تداوم شناسایی پتانسیلهای استانی به عنوان فرصتهایی برای جذب
سرمایگذاری.
ردشكرى: مديريت فرصتها و جاذبيها - يزد
=
صفحه 13:
گردشگری» عنصر کلیدی جذب سرمایه
* تدوین استراتژی جامع و آینده نگرانه جذب سرمایهگذاری گردشگری» اولین
گام در به رسمیت شناختن گردشکری به عنوان یک عنصر کلیدی در رویکرد کلی
سرمایهگذاری است.
* اتخاذ رویکرد فعال و هدفمند تشویق سرمایهگذاری بخش خصوصی و حمایت از
این سرمایهگذاری از سوی همه سطوح دولت.
* ارزیابی منابع داخلی و استفاده از ارتباط موثر آورده اقتصادی گردشگری (هم
دولت و هم بخش خصوصی).
كردشكرى: مديريت فرصتها وجاذيهها - يزه
صفحه 14:
کمیته تخصصی مشاوران گردشگری
برای ارتقای جایگاه صنعت گردشگری در میان مدیران ارشد محلی و تحریک
فرصتهای گردشگری» لازمست:
*کمیته تخصصی مشاوران گر دشگری» متشکل از نمایندگان توانمند دستگاههای
دولتی» ایجاد شده و با همکاری بخش خصوصی, هدایت شود.
"این کمیته در تعامل با سازمانهای دولتی» گردشگری را در برنامههای توسعه
اقتصادی جای خواهند داد.
كردشكرى: مديريت فرصتها وجاذيهها - يزه
صفحه 15:
خدمات کمیته تخصصی
خدماتی که اين کمیته فراهم میکند عبارتند از:
* آخرین اطلاعات در مورد اقتصاد و موقعیت کسب و کار در کشور و منطقه.
* جستجو برای شناسائی سایتها و املاک منحصر به فرد و برخوردار از ویژگیهای
خاص مورد نیاز یک سرمایهگذار (مناطق نمونه کردشگری) ۰
* اطلاعات در مورد برنامههای تشویقی دولت»
" پشتیبانی از بازدیدهای اجتماعی.
كردشكرى: مديريت فرصتها وجاذيهها - يزه
صفحه 16:
استعدادهای قابل تبدیل به فرصت
* شناسایی پتانسیلهای استانی قابل تبدیل به فرصتهایی برای جذب سرمایهگذاری
باید پیوسته ادامه یابد.
* گزارش جامعی در مورد منابع گردشگری قابل تبدیل به جاذبههای استانی (یا
ملی) با توجه به اين که بسیاری از منابع برای دریافت مجوز دستیابی به پتانسیل خود نیازمند
سرمایهگذاری هستند تهیه شود.
۴ كردشكرى: مديريت فرصتها وجاذيهها - يزه
صفحه 17:
ایجاد محصولات گردشگری
* کردشگری یک بخش تجاری بشدت رقابتی است.
" دامنه کسترده بازیگران صنعت گردشگری» مدلسازی مدیریتی برای آفرا
چالشی جدی کرده است»
* ایجاد محصول گردشگری فرایندی را طی میکندکه شامل عناصر مختلف است
(اين عناصردر شکل زیر مشخص شده است):
۷ كردشكرى: مديريت فرصتها وجاذيهها - يزه
صفحه 18:
فر آیند تولید
polis کلیدی فرایند تولید محصول گردشگری
ایجاد انگیزه سفر
سازمان مدیریت
منابع و جاذبههاى مقصد
خدمات
| تسهیلات |
زیرساخت by
فعالیت ها و تجربه ها
i
عرضه گردشگردی
|[__ارتباطاتوتبليفات_ |_فروش بارزكاتى سازى_ |
ايجاد انكيزه سفر
كردشكرى: مديريت فرصنها و جاذبيها - يزد
صفحه 19:
الگوی استراتژی فراگیر کسب و کار
در بسیاری موارد لازمست الگوی فراگیر کسبو کار را برای:
* توسعه سرمایه انسانی»
**ظرفیتسازی محلی»
*تسهیلات آموزشی و تربیت حرفهای»
جایگزین استراتژیهای کم توان کرد.
توسعه محصول
رتباط با خدمات دهندگان
محلى كردشكرى
“بازاربابى محصولات محلى و
مقصدها
<” کت کت
0 توسعه سرمایه انسانی ظوفینت سای نی - برد بهینهسازی قوائد بازی
صفحه 20:
Avie نام
