تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 23 اسلاید

setareh

صفحه 1:

صفحه 2:
اموق 7 .4 ررس سوم (توفیر و سبك زثرلی)

صفحه 3:
‎ng!‏ نظری پیه؟ ‏توفیر رر فالقیت 2 7 0 تومير نظرى' توفیر در ماللیت توفیر در ولایت مراتب توفیر توفید در ربوییت ‎ ‏تور عملی فرری ‎ ‏بعر اجتماعى ‎ ‎ ‏ان الله رَبَى و ‎age ply‏ هذا صراطً مُستَقيع] ‏همانا فراوثر پروروگار من پروروگار شماست پس او را بنرگ ىكنير_ آله ) اين راه راست و درست] است. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
وقتى براى خريد يك كالاى جزني به بازار م رويم. معمولاً با رسيدن به اولين مغازه و ديفن اولين وه دست بهخرید نم نيم بلك با جستوجو هترينهارا تخاب می کم موه در با سیک زنرگی سبک‌های وگن از زيستن تبليغ م شود كما ايد از ميا أنه تین را اتب کم اقب هریک زان سب هاء مس زدگی مر میهد سروت دلي و أخرث مارا رقم موزند. وقتى بواى خويد يك كالاء أنجنان دقت و حساسينى بدخرج مودهيم بس بيه ان انتخاب مهم براسلس فكرو دور از احساسات بن و دليلى محكم و عقل بسن ان حمايت کد. خوباست میم كه هر سبكى از زنگی, یه در ادبشدهاى خاصى دارد و از جهازيتى وهای سرچشمه م ىكيود. شناخت أن رشدهاب تصم م كبرى درست ما كدك فرلوان م كتد. «زتدكى توحيدىة نز شيوداى إز زتدكي ات كه شه در جهانينى توحيدى دارة وز درسهاى كتهت حدودى با اين جهانينى آنا ديم . در اين درس مى خواهيم به ابن برسش باسخ دهيم كه يمان به خداوئد. به عنوان خالق و يرورد كار جهان. جه سبكى از زتدكى را به دنبال م ىأورد و در مقابل أن كدام سبك از زندكى قوار مىكيرد؟.

صفحه 5:
يادأورى در باية دهم ابن اصل كلى را آموخنيم كه افكار و اعتفادات هر فرد مهمترين عامل در تعيين هدفها. و رفتارهاى اوست. مثلا اكر كسى بذيرفت و ابمان بيدا كرد كه سعادت بشر در كسب ثروت است و اسان فقط با لذات مادى خوشبخت مىشود. بدطور طبيعى. زندكى خود را صرف رسيدن به همي هدف میکند: با أكر كسنى جنين ‎apc‏ و وأقعا معتقد شد كه أكاهى و داتش: يزركترين كمال اسان است و هيج امرديكرى بان قابل مقايسه نيست» عمر خود را يه كسب علم خواهد كذرائد ودر همين اه سعي و تلاش خواهد كرد بس هر فردى متئاسب با اعتقادات خويش. مسير زتدكى خود را اتتخاب و بر همان اساس رقتار اب توحيد در زندگی ابا توجه به اصل قوق مىتواليم بكويم انسائى كه خداوند ‎GE Myr alpen |b‏ جهان بذيرفته اسنت و ايمان مازد که او بروردكار هستى أست. رقتارى متناسب با اين اعتقاد خواهد داشت و یک زندگی توحیدی برای خود تنظيم خواهد نمود.

صفحه 6:
البته. از آنجا که ایمان همة افراد یکسان نیست و فاراق كلدت وضعك است: میزان این تاتر گذاری نیز بستگی به درجة ایمان افراد به توحید و یکتاپرستی فارد» فرخهایمان قوت باشن ابر عای آن ذرازند کی ‎geo) souk saws 5203‏ عراهد بود. با این معیاره هركس مى تواند درجة ایمان خود وت را در زندگی خویش بررسی کند.

صفحه 7:
Se ee ea ee cual ‏دوه بس او رأ بندكى كنيد‎ ‏[که] این راه راست [و درست] است.‎ bit ble bie

صفحه 8:
توحید عملی دارای دو بعد فردی و اجتماعی است که به تبیین هر یک می پردازیم ۲ الف) بعد فردى توحيد عملی و ثمرات آن هر کس در زندگی خود از فرمان های خدا اطاعت کند گام در مسیر توحید عملی گذاشته است چنین فردی می‌کوشد تمایلات درونی و تصمیم ها و فعالیت های خود را در جهت خواست و رضایت الهی قرار دهد مثلا در انتخاب همسر شغل دوست در چگونگی تحصیل تفریح ورزش و حتی در انتخاب نوع پوشش به طور کلی در تمام برنامه های روزانه خود خدا را در نظر می گیرد و تلاش می کند از دایره فرمان های او خارج نشود از نظر انسان موحد هیچ حادثه ای در عالم بی حکمت نیست گرچه حکمت آن را نداند از همین رو را زمینه موفقیت‌های آینده‌اش قرار می دهد باور دارد که دشواری‌های زندگی نشانه بی مهری خداوند نیست بلکه بستری برای رشد و شکوفایی اوست.

صفحه 9:
سن ]زافت نا وآنيان حشرت دوت مرج ميسناي رز ازانت انث نظیر دوست ندیدم؛اگرچه از مه و مهر ‎poly‏ آبنءها در مقابل رخ دوست"

صفحه 10:
انسان موحد چون زندگی خود را بر اساس رضایت خداوند تنظیم کرده و پیرو فرمان‌های اوست شخصیتی ثابت و پایدار دارد و برخوردار از آرامش روحی است که انسان موحد موجودات جهان را مخلوق خدا می بیند و می داند که خداوند او را در برابرشان مسئول قرار داده است بر همین اساس ‎lal‏ ‏على عليه السلام به مردم زمان خود و همه مردمی که به خدا ایمان دارند می فرماید تقوای الهی پيشه کنید و هم در مورد بندگان خدا هم در مورد شهرها و آبادىها جرا كه شما در برابر همه اينها حتى سرزمينها و چهارایان مستوليد خدا را اطاعت كنيد و از عصیان او بيرهيزيد

صفحه 11:
زگی‌های توحید فردی در شما وجود. در مقابل, اگر کسی دل به هوای نفس (بت درون) سپرده و او را معبود خود قرار دهد و اوامرش را ابه فرمانهاى خدا وند ترجيح دهد يا در بى كسب رضايت قدرت‌های مادی و طاغوت‌ها(بت‌های بیرون) برآید. چنین شخصی گرفتار شرک عملی شده است. قوامٌ_آیادیدی آن کسی را که هوای نفس خود را معبود خود گرفت. ه وکیلا" ‏ آیا تومی‌توانی ضامن او بای [و به دفاع از او برخيزى]؟

صفحه 12:
تسليم بودن در برابر اميال نفسائى و فرمانبذيرى از طاغوت باعث موشود شسخص. دروتى ترام و شسخصيتى ناايدار داشت باشد؛ زرا از يكنسو هواى نفس وى غر زوز خواسنة يتدبدى جلوى رون او قراد مودهد و از سوی دیگره قدت‌های مادی كه هرروز رنگ عوضی می‌کند وراه بردگی جدهدی می‌کشاند. از مردم کسی هست که خدا را ریک جانب و كتارداى [تنها به زان و هنگام وسعت و آسودكى] عبادث و بندكى مى كند.. بس اكرخيرى بداو سد دلش يهأ ن آرام مى كيرد ار بمب رسد از خدا رويكردان مىشود. او در ذنيا وآخرت: [هر دو]؛ زان می‌بند. این همان زین آشکار است.

صفحه 13:
۱ یمان باشد با پستشی كه از روی تردیدباشد جه تفا ال چرا برخی انسانها در برابر هر خير و شری که بهآنها می‌رسد دو روش wade > زا یدارم و ب ما1 VIEL ree

صفحه 14:
ب) بعد اجتماعى توحيد عملى و ثمرات أن : يمد اجتماعى توحيد به معنای قرار گرفتن هم تهادها و اركان يك جامعه یا ظام اجتماعی در جهت خداوند و اطاعت همه جانه از اوست. مهوترين رکن یک جامعه حکومت آن است. وقتی یک نظام اجتماعی توحیدی است که حاکم و زمامدار آن براساس قوانين الهى به حكومت رسيده باشد و همان شرایطی را که خداوند برای حاکم تعبین کرده است دارا باشد و يكوشد قوانين الهی را در جامعه به اجرا درآورد.

صفحه 15:
یک جامعه علاوه بر رشد سیاسی دارای ارکان دیگری مانند اقتصاد و فرهنگ هست جامعه ای که در مسیر توحید اجتماعی حرکت می کند اقتصاد و فرهنگ و سای ابعاد و اركان آن نيز به سوی اجرای فرمان های خدای یگانه پیش می‌رود و به صورت جامعه عدالت گستر در می آید جامعه توحیدی حکومت کسانی را که خداوند به آنها حق حکومت نداده است نمی پذیرد با آنها که نسبت به خداوند و مسلمانان دشمنی می ورزند دوستی نمی‌کند با ظالمان مبارزه می‌کند بنا بهفرمان خداوند از محرومان و مستضعفان حمایت می‌کند و به این سخن خداوند گوش فرا می دهد که فرموده است. ای کسانی که ایمان آورده‌اید دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید. [ه‌گونه ای که] با آثان مهرباتى كنيد حال آنكه آنان به دين حقّى كه براى شما آمده است» كفر castle

صفحه 16:
ارتباط دوسویة نوحيد فردی و اجتماعی میان بعد فردی و بعد اجتماعی توحید رابطة متقابل وجود دارد. هر قدر که مردم یک جامعه به سوی توحید حرکت کنند ارکان جامعه نیز یشتر رنگ توحیدی به خود می‌گبرد؛ همان‌طور که هر قدر نهادهای اجتماعی در خدمت اجرای فوانین الهی بائند, زمینهبرای رشد انسان‌ها و حرکت به سوی خداوند و زندگی موحدانه آسان تر می‌گردد. از اينرو؛ اگر قرارباشد همه نقط خوامتهها و تمابلات دنبوی خود را دنبال کند و تنها منافع خود را محور فعاليت اجتماعى قرار دهند و اهل اينار و تعاون و خیررساندنب دیگرا بشند,ترقه و تضاد جامعه را فرا مى كيرد و امکان رشد و تعالى از بين مىرود. در جنين جامعهاى. روز به روز انسانهاى ستمكر بيشتر قدرت بيدا مىكنند و ديكران را در خدمت اميال خود يهكار مىكيرند. ذر تتيجه. ديكر سخنى از حاكميت خداوند و فرمان‌های او نیست. بلکه سخن از حاكميت طاغوت و دستورهاى اوست"

صفحه 17:
توحید و نبرک در جهان امروز توحید. روح زندكى دينى و شرك روح شرک را شسناختهايم. اكنون مى خواهيم بيبنيم زندكى انسان عصر حاضر نا جه اندازه توحيدى اسث و كدام بك از مرانب توحيد در آن بيشتر مورد غفلت قرار كرفته اسست. منظور ما از انسان عصر حاضر اتمام افراد جامعه نیست, بلكه جو غالبٍ جوامع و جوّ حاكم بر اكثريت افراد اسست, نه تك تك افراد. مىدانيم كه جوامع بششرى: امروز از نظر صنعت و فثاورى بيشرفت قراوانى كردهائد و اين جوامع را نمی‌توان از اين جهت با جوامع گذشته مقايسه كرد. همجنين انسان امروز كمتر از بتبرستان قبل از اسلام؛ که بیش از ۳۶۰ بت را می‌برستیدند!» بهدنال این قیبل بت پرستی‌هاست. بنابراين» جاى طرح ين سنؤال هست كه آي انسان و جوامع بشرى بدسوى زندكى توحيدى حركت م ىكنند؟ در ابتدا هنظر می‌رسد که امروزه کمتر کسی گرفتار مرک باشد و از اين جهت نيز بشر در مسبير بيشرفت مى باشد. اما يك واقعيت تلخ در اينجا وجود دارد وآن اين است كه كرجه شرك در قالب يت زندگی ضد دینی است. تا اینجا مراتب و ابعاد توحيد و و مانندآن در مین پیشتر جوامع وجود نداد. اما انواع ديكرى از شرك كه بسبار بيجيدءتر از شرك قدیم استه در ميان بشر به جشم مى خورد كه خوب است به أنها توجه كنيم و براى دورى از أنها تلاش لماييم؛ از جمله |يتكه:

صفحه 18:
۱- امروزه, بسیاری از انسان‌ها جهان خلقت را ملک خود تلقی می‌کنند و بدون توجه به نظر و رأی مالک حقیقی آن, یعنی خدا: هرگونه که بخواهند در اين جهان تصرف می‌کنند. این ‎al pl‏ و جوامع, در واقع خود را مالک و ولی و پرورش‌دهنده (رت) جهان می‌بندارند. که ازجمله بيامدهاى جوامع بسيار ثروتمند و ماتند آنهاست. برخى از اين انسانها. مانند فرعون كه «أ: تخریب محیطزست. آلوده شدن طیعت. بیدا شدن جوامع بسیار فقیر در کنار کم ‎Nagle VI‏

صفحه 19:
می‌گفت و خود را پروردگاربزرگ مردم معرفی می‌کرد؛ خود را مالک دیگر جوامعمی‌بندارند و رای آنها تصمیم گیری می کند. ۲- بسیاری از انسان‌ها چنان به امور دنیوی سرگرم شده‌اند که خدا را فراموش کرده و خداوند در قلب آنها جایگاهی ندارد. زرق و برق و زينت دنيا و لذات و شهوات چنان در دلشان فزونی یافته که جابى برای خلوت انس با خدا و درک معنویت نيابش با پروردگار باقی نگذاشته است. گوبی هوی و هوس و آنجه و آن کس که آنان را به هوس‌هایشان می‌رساند. بت و معبودشان شده و آنها را همچون خدا می‌پرستند؛ و از ابزارهای جدید. مانتد سینماء تلویزبون؛ ماهواره» می‌گیرند و یکسره از خدا و آخرت غافل شدهاند شرفت رسای ومناها دراین زاءبهره

صفحه 20:
به نظر سما وظيفة ما در مقابل وضع موجود جیست و چگونه می‌توانیمبه اصلاح جامعة امروزی اقدام كنيم؟ ee

صفحه 21:

صفحه 22:
اروعتی كم براك دیرن ‎Ce aw woul‏

صفحه 23:
۳۵.۰ oe ا ۳ . تهیه گننره و ارائه رهنره: ‎\e/‏ ‏ستاره مراری و

39,000 تومان