دین یهودیت یکی از سه دین بزرگ دنیا می باشد که سابقه تاریخی بسیاری دارد. در این مجموعه که بر گرفته از کتاب اندیشه اسلامی ۲ می‌باشد سعی شده این دین را به دانشجویان علاقه مند آشنا کند.

رضا

45 صفحه
794 بازدید
08 آبان 1400

صفحه 1:

صفحه 2:
مقدمه خلاصه کتاب اندیشه اسلامی (۲) كرايش به دین و معنویت همزاد انسان است وريشه سرشت او دارد. دين ندلیی است که انسان آن را از درون خود می‌یلبد به همین دلیل است که اندیشمندان ومحافل علمی و تحقیقی مغرب زمین در سال‌های اخیر بطور روزافزون به دين گرایش نشان داده‌اند. اسلام با معجزه جاويد خود. قرآن از نقش دعوت به فطرت و خرد و اساس آيين خود دانسته قركن مانند قانون اساسى مشتمل بر كليلتى است كه به تفسير و تبين و اجرا نياز دارد كه خداوند آنرا بر عيده ييامبر اسلام (ص) و سپس امام معصوم نیاده است. درعصر غیب حضرت ولی عصر (عج) این وظیفه بر عیده عالمان و فقیبان جامع الشرایط می‌داند. این مجموعه با عنلیت به آموزش کارآمد مبانی نظری اسلام و شرایط مخاطبان سعی بر تاثیر گذاری بحث‌ها و طراحی مسائل به شیوه جدید و جذاب است نامید است که در انجام اين رسالت کامیاب شویم.

صفحه 3:
فصل اول: ييشينه دين و ييامبرى الف)تعريف دين و ييشينه آن در تاريخ تعريف دين بييشينه دين در تاريخ پیدایش مهیونیسم و تأسیس دولت اسرائیل ييدايش و فرجام مسيميت 1 ِ آشنایی با کتاب مقدس و دیدگاه قرآن درباره آن ‎sec.)‏ قدیم. sya age? دیدگاه قرآن در باب کتاب مقدس د) تأثیر مسیحیت بر جامعه‌ی غربی تأثیر اسلام در پیشرخت تمدن اسلامی

صفحه 4:

صفحه 5:
الف) تعريف دين

صفحه 6:
سد عد ين عن عخ جه مذ اذ مد . شناختی و آموزه ای اخلاقی فردی عبادی حکومتی اقتصادی حقوقی و جزایی احساسی و روانی آرمانی

صفحه 7:
- که همان اسلام است- همزمان با پیدایش انسان بوده است. هنگامی که تتبا حضرت آدم و حوا می زیستند. حضرت آدم ييامبر البى بود و ييام هاى اللبى بر وى نازل مى شد.

صفحه 8:
۰ = ‎VY‏ کلیات دین در زمان حضرت آدم به صورت ساده هد 24 باور به تس زندگی ابدی اعتقاد ‎Olwoly Cries a‏ از سوی دا برای هدایت بشر قواعد اخلاقع احكام عملى

صفحه 9:
فطری )039 023 مجموعه‌ی اعتقادات و اعمالی است که فطرت و ساختار وجودی آدمی آن‌را اقتضا می‌کند و در پرورش استعدادهای او موّثر است. بی شک توحید. نبوت و معاد به عنوان عناصر اصلی دین, اقتضای وجود آدمی است. ما میلبهجودانه زیستن ومیل به راحتیمطلق که در عالم آخرت میسر است, فطری می باشد.

صفحه 10:
السلام 0 خود آموخت.آخرین و كامل ترين شریعت ها نزد پیامبر گرامی

صفحه 11:
‘aa ب)یهودیت و مسیمیت: پیدایش عم و سرنوشت آنها يهود عنوان دين حضرت موسی ‎eS aa‏ عليه السلام قومى كه اين دين را از آن خود می داند» قوم اسرائیل است. عنوان دیگری که براى اين قوم به كار ‎«aid,‏ عبرانيان يا قوم عبرانى است برخى دانشمندان معتقدند نام " عبرانى“ را كنعانيان بس از ورود حضرت ابراهيم عليه السلام به سرزمين کنعان بر او نهاده و وی را عبرانی خوانده اند. زبان اين دين عبرى د

صفحه 12:

صفحه 13:
37 | Te ttre ee 00 Os ‏سس | کرو‎ ۱ pe او ‎ot fate |‏ لدم سمال زا ‏لما رم 1 ات از نس ‎ ‎ ‎(Fh steno covet ‎Baan Sabbath ‏ات‎ 5 ‎۱ ‎ ‎

صفحه 14:
© أى موسىاتا هتكامى كه سائتان سرزمين مقدس در نا هستند. ماه شیر 2 وارد نعى شويم. تو ويرورد كارت برويد و يجنكيد: ما در اينجا نفسته ايم. و فاسقانه حكم كر در گذشت حضرت موسی در ۱۲۰ ‎es‏ مکانی به‌نام اف

صفحه 15:
= * پبودیت. تبلیغ ندارد؛زیواآن‌ها دين خود را نعمتی البی می‌دانند که تنیا از آن نژاد بنی‌اسرائیل است. اما اگر کسی یبودی بشود. او را می‌پذیرند. = A

صفحه 16:
صییون نام تپه‌ای در اورشلیم است که زمان شکوفایی دولت بنی‌اسرائیل درعصر داود و سلیمان مر کز نظامی بود. صییونیسم نام جنبشی است که خواستار باز كشت يبوديان به | فلسطين و ايجاد کشوری ویژه‌ی بنی‌اسرائیل است.

صفحه 17:
=

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:
4 زر 2 , آزمایشی بز بارداری حضرت مریم. ‎Ss‏

صفحه 21:
معجزات حضرت:شفای کور مادرزاد | ۱ * شفای بیماران مبتلا به برص

صفحه 22:
‎Sie‏ خود را از دست دهند تصمیم گرفتند او را ‎

صفحه 23:
* کتاب مقدس مجموعه‌ای از ا و است که مسیحیان همه و یبودیان بخشی از آن‌را کتاب آسمانی خود می‌دانند. عنوان معروف لین مجموعه به زبان انگلیسی: <- بایبل و یا هم‌خانواده‌های آن به معنای کتاب‌ها

صفحه 24:
9 مسیمیانمعتقدد فا نان دو عمد يست يأ = ۶ * با ظیور حضرت عیسی دوران عبد قدیم پایان یافت و خداوند عیدی جدید با انسان بست. اما پبودیان معتقدند خدا تنیا یک پیمان با انسان بسته که همان پیمان شریعت است. آن‌ها بخش عید قدیم را قبول دارند. ‎eet ne‏ اسان بیمان گرفته است که بر دن م وان را انجام دهد. این 5 .ا | خحصرت ابراهيم عليه السلام بسته شد و سپس در زمان حضرت موسی علیه السلام تجدید و ت دید. ‎ ‎

صفحه 25:

صفحه 26:
‎.١‏ شریعت موسی يا تورات مشتمل بر پنج دفتر اول که به اسفار خمسه معروف ‏است: ‎] 1-1-۳ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:
* بخش دوم کتاب مقدس عید جدید است که فقط مسیحیان آن‌را قبول دارند و پبودیان آن را معتبر نمی دانند. زبان اين کتاب بونانی است, درحالی‌که زبان حضرت عیسی و 4 حواریان آرامی- لیجه‌ای از زبان 3 عبری سخن می گفتند.

صفحه 30:
* سه انجیل نخست سبکی یکسان دارند و از الوهیت حضرت عیسی در آن سخنی نیست. * انجیل چیارم با فرهنگ بیودی سازگاری ندارد و الوهیت حضرت عیسی در آن مطرح ‎ff‏ شده است. ‏° سه انجيل اول . هم نوا یا هم ‏دیده نامیده می شوند. این ‏اناجیل ۳۰ سال پس از مسیح ‏نگاشته شده است. ‎

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:
۲.قرن ‎۱٩‏ عصر روشنگری: - جریانی از غرب به‌عنوان نقد تاریخی کتاب مقدس تحقیقات نظری نشان می‌دهد مطالب تورات قطعی نیست.

صفحه 36:
۳ تردید جدی در باب اعتبار این کتاب وجود دارد. نقادان معتقدند برخلاف نظر سنجی. پنج کتاب اول مقدس. موسی نبوده است بکه (نويسند كان 6 نفرند.)

صفحه 37:

صفحه 38:
۸ 3 ‏چم فا‎ RSV ENE Ler THIS ‏لدف‎ as

صفحه 39:
دیدگاه قرآن درباب کتاب مقدس ۳ از دید گاه ‎ols‏ ظيور دين اسلام و نام حضرت محمد ‎(oe‏ به نام «احمد» در تورات و انجیل بشارت داده شده است.

صفحه 40:
نمی‌توانند تعاليم انبياع ‎a‏ ا اا ‎

صفحه 41:
3 ع تأثير مسيحيت ror

صفحه 42:
۳ ارباب کلیسا خود را معرفی و با انديشه دنیا طلبی و ز مال‌اندوزی. سند بیشت را در قبال ۲۱ ‎ig‏ ‏دریافت پول پیش‌فروش می‌کردند. | , ۶ مردم نیز همین کونه الگو می‌گیرند | و فروغ هدایت انسان رو به yy RDS ‏خاموشی می‎ a

صفحه 43:
رم دق اسلام در پیشرفت تمدن سم یک.تشویق اسلام به فراگیری ‎pls‏ ‎phe‏ مسلمانان در پرتو عمل به آموزه‌های اسلام توانستند در عرصه‌های مختلف تمدن انسانی پیشرفت کنندمثلا در قلمرو صنعت کاغذ.صنعت. پزشکی, ریاضیات و .. دو.بسط عدالت اهتمام پیامبر اسلام (ص) به بسط و نحقق عدالت در همه جنبه های زد

صفحه 44:
سه. مدارا و همزیستی مسالمت ۲میز

صفحه 45:
آمدی, عبد الواحد. غررالحکم و دررالکلم. ترجمه محمد علی انصاری. قم. امام عصر. بی تا .باربور. ایان. علم و دین, ترجمه بیاء الدین خرمشاهی, تبران. مر کز نشر دانشکاهی, ۱۳۶۲ خویی, ابوالقاسم. مرزهای اعجاز, ترجمه آیت اه جعفر سبحانی, قم. موسسه امام صادق (ع). ۱۳۸۵۰ راغب اصفیانی. حسین بن محمد. مفردات الفاظ القر آن. تحقیق صفوان عرفان داوودی. .دمشق, دارالقلم. ۱2۱۲ ق .رین کوب. عبدالحسین. کارنامه اسلام. تبران. انتشارات امیر کبیر. ۱۳۶۹ .مجلسی. محمد باقر. بحارالانوار, پیروت. موسسه الوفاء. ۱۶۰۳ ق .طوسی, محمد بن حسن, الغیبه. قم, مکتبه بصیرتی, بی تا .مطیری, مرتضی, مجموعه آثار. ج ۲. تهبران, قم, انتشارات صدرا ۱۳۷۹ .احمدی میانجی, احمد. مکاتیب الرسول, قم. دارالحدیث. ۱2۱۹ ق شعرانی, ابوالحسین, ترجمه و شرح کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد. تبران, انتشارا کتابغروشی اسلامیه. ۱۳۹۸ ق

39,000 تومان