صفحه 1:
es 1 — توافت ۱
۲ re oa
WV SNOSHO) hicam) =
۱۸۵۲۸۱۵۸۵۱۵۵8۹1۸ 6 ۱ ۷ 7
3
صفحه 2:
رابطه مسیحیت و حکومت
استاد محترم : جناب آقای دکتر مجتبوی <
تهیه کننده: طاهره فرازی <
دانشجوی کارشناسی امورتربیتی <
» 1387-1386
د 2
صفحه 3:
پایه گذاری کلیسا
جامعه مسیحیت که توصیف آن در کتاب عهد جدید آمده <
است »کلیسای رسولان نامیده می شود و مقصود از آن »
جامعه رسولان و نسل اول مسیحیت است . این جامعه
ازنظر زمانی به تقریب فاصله سال های 900 تا 00000
یعنی از عید گلریزان تا تدوین آخرین بخش کتاب مقدس را
.در بر مى كيرد /
صفحه 4:
شکل گیری قدرت کلیسا
با ورود مسیحیت قدرت به دست کلیسا افتاد . قرون وسطی که هزار <
سال طول کشید .دراین دوران که ابتدا از طرف امپراطوران حمایت
می شد به تدریج قدرت به دست کلیسا افتاد . تجربه معنی نداشت . به
امور مافوق طبیعی اعتقاد داشتند . تعداد کلیساها رو به فزونی
ذاشت .ثروت و نفوذ كليسا بالا رفت یک سوم خاک اروپا به دست
کلیسا افتاد و بیشتر اقوام در اثر ایمانی که کلیسا تلقین می کرد متحد
. شده بودند
صفحه 5:
ثروت در روم جای خود را به فقر داده غرور و افتخارات جای خود ٠
را به لاقیدی داد. شهرها رو به خرابى رفت جاده ها مرمت نشد رفت
و آمد و نقل و انتقال تجارى صورت نمى كرفت . تقريبا تمام
امپراطوری به دست پاپ افتاد . اقوام ژرمنی وارد خاک روم شدند.
صندوقهای کلیسا از صدقات اغنیا و فقرا پر شد . پس از آن تاریخ
,تشکیلاتی به اين وسعت ندیده بود. عقل و ایمان در جا می زد
صفحه 6:
< تشریفات تجملی و پر زیب و زیور دربار امپراطوری روم تاثیر
فزاینده ای بر مراسم و مناسک مسیحی بر جا گذاشت . برای مثال اهل
کلیسا شروع به استفاده از عود و کندر کردند که از قدیم به نشانه
احترام به امپراطور دربار به کار می رفت . اسقف ها اینک تعظیم و
دیگر نشانه های اقدام را دریافت می کردند که به طور سنتی درباریان
نسبت به امپراطور نشان می دادند . روحانیون بلند مرتبه همچنین
شروع به پوشیدن جامه تجملی تر کردند.
* به موازات اين بهره ها و تغییر ها تعداد مسیحیان در امپراطوری با
سرعت بی سابقه ای رو به افزایش گذاشت .
صفحه 7:
رامس مک مولن درباره انگیزه های اين نوگرویدگان کم تر جدی می نویسد:
امپراطوران و مقامات کلیسا که بر توزیع مزایای مادی نظارت داشتند آن ها را
جلوی غیر مسیحیان تکان می دادند به اين امید که سمت و سوی وفاداری آن ها را
تغییر دهند .
مردم تا حدودی به این جهت به کلیسا می پیوستند که ثروتی کسب کنند یا دست کم از
فقر خود بکاهند انگیزه مردم در آن زمان چنین بود.
هزاران کشاورز و شبان و نظایر آن تحت سرپرستی ناظران کلیسا و پاسداران
بردگان در آمدند.
همتایانشان در املاک خصوصی نیز به همین سیاق .... چراکه اربابانشان برای
ارتقای مقام سریع تر در دستگاه دولتی جذب کلیسا شدند. برای بسیار کسانی که به
چنین مراد مهمی وابسته بودند دور اندیشی حکم می کرد که از انتخاب آن ها در
امر پرستش پیروی کنند.
صفحه 8:
از ابتدای کار مسیحیت کلیسای روم از بزرگترین مجامع عیسویان
امپراطوری روم گردید و موقعیت و محل آن با اهمیت تلقی شد. علاوه
بر آن برای کلیسا پایه و اساس قدیمی اپوستولیک قائل بودند . بدین
معنی که می گفتند پطرس یکی از حواریون آن را تاسیس کرده و
اولین معلم آن بوده است . از اين رو اهمیت زیادی دارد زیرا در
سراسر ممالک مغرب زمین کلیسای دیگری نبود که یکی از حواریون
.و رسولان صدر اول آن را بنیان گذاری کرده باشد
صفحه 9:
اهمیت آن کلیسا به اندازه ای فزونی یافت که هر وقت در مجامع عیسوی
اختلافاتی رخ می داد و در اصول و فروع دین اشکالاتی پیش می آمد
در آن مورد فتوای کلیسا ی روم قاطع بود وبه ان رجوع می شد تا
معلوم شود که کدامیک برابر اصول اپولستیک و کاتولیک است . و
اگر هم مراجعه نمی شد اسقف روم که به لقب خاص پاپ خدا می شد
حق داشت که برای طرفین منازعه نامه نوشته و انها را وعظ و ارشاد
نماید .
صفحه 10:
کلیسا در اوایل کار غالبا مختص به اجتماعات شهری بود و بر هر کلیسا
اسقفی ریاست داشت که چند کشیش به او یاری می کردند ولی به
تدریج تشکیلات کلیسایی به دهکده ها نیز راه یافت و در نقاط دور از
یکدیگر اجتماع دینی مومنان را تنها کشیشان اداره می کردند و هر
,کشیشی با اسقف نزدیک به خود ارتباط داشت
د 2
صفحه 11:
به اين ترتیب ضمن گسترش کلیسا از شهر به نقاط مجاور ولایت <
های دینی پیدا شد اين ولایت های دینی در زمان انعقاد شورای نیقیه
با یکدیگر جمع شدند و به صورت اتحادیه هایی شبیه ایالت های
عرفی در آمدند که هریک را اسقفیه می نامیدند و اين کلمه در آن
زمان معانى وسیعتر از معنی
لمروزوداشتب
صفحه 12:
کلیسای مسیحی توانست که اواقوامی را که به دين مسيح گرویده بودند بر نظام
عرضی و اجتماعی امپراطوری روم منظم و مرتب سازد و گروه بندی
ایرانیان و اعراب و اقوام دیگر شرقی را مطابق دستگاه اسقفیه ها و
ایالتهای دینی که تقلیدی از سازمان اداری رومی بودنظام بخشید و در میان
ایشان ملاکهایی تربیتی بود به سان آنجه در اسکندریه مستفر شده بود منتشر
سازد سرچشمه اصلی ماده علمی و جنبش فلسفی که مسلمانان از آن سیراب
شوند همان اثر کلیسا بود که در دوره خلفای عباسی به اوج خود رسید.
میراث یونانی به وسیله کلیسای مسیحی به جهان اسلام وعرب انتقال یافت .
صفحه 13:
نظام الهیات مسیحی در سده های نخست تا قرن 6 به شکل نهایی اش رسید به
گونه ای که برای بیش از هزار سال دست نخورده باقی ماند . با فرا
رسیدن قرن ششم که بسیاری آغاز قرون وسطا را از آن زمان می دانند
دوره ای 6 قرنی آغاز شد که به سده های تاریک مشهور است . این
نامگذاری از آن جهت است که در اين دوره چراخ علم و معرفت فروغ
چندانی در غرب نداشت در این دوره عصر دیگری آغاز شد که آن هم
چند قرن طول کشید وطی آن علم و دانش از رکود عمیق خارج شد و تا
حدی به پویایی نسبی نزدیک شد . کل اين دوره را از آن جهت که
میان .عصر باستان و عصر جدید واقع شده است قرون وسطا می خوانند
صفحه 14:
به هر حال نظام الهیات مسیحی در طول این دوره ثابت ماند عالمان
هرگز برای ایجاد تحول در اين نظام تلاش نکردند بلکه تمام کوشش
آنان تبیین و تفسیر بهتر همین نظام بود.
در اين دوره از تاريخ مسيحيت سه نكته مهم به جشم مى خورد :
0- جدايى شرق از غرب و اختلافات الهياتى در كليسا
2- تلاش هاى عالمان الهيات كاتوليك در قرون وسطى
9- عملکرد کلیسای کاتولیک در قرون وسطی
ص2
صفحه 15:
کلیسای کاتولیک در قرون وسطا بر همه جنبه های زندگی مردم سلطه داشت
از امور دینی تا امور مربوط به دیگر رشته های علوم از امور اجتماعی و
سیاسی تا مسائل فردی و اخلاقی و از شعاثر و مراسم ظاهری تا معنویت و
ارتباط با خدا به هر حال اوضاع اسف بار آن دوره و فساد عملی کلیسا
Gel عقب ماندگی و ضعف همه جانبه ما شد . از این رو هنگامی که مردم
به آگاهی رسیدند خواستار تغییر این وضع شدند این خیزش آغاز عصری
جدید بود که تحولات پشت سر آن در امور دینی خلاصه نشد و تمام جنبه
های زندگی بشری را در برگرفت.
صفحه 16:
توسعه سازمان کلیسا:
+ آنچه در قرن چهارم و پنجم و پس از رسمیت یافتن مسیحیت رخ داد توسعه
کلیسا به صورت سازمانی بسیار گسترده مانند یک نظام حکومتی بود . در
پی توسعه کلیسا این سازمان ساده به صورت تشکیلاتی با شکوه شاهانه در
آمد و روحانی و سردمدار دین که برای الگو شدن باید لباس زهد بر تن می
کرد به هیئت پر زرق و برق حاکمان در آمد و به جای اينکه خود تندیس
تقوا و دینداری گردد تا برای دیگران گواهی زنده باشد به اين باور رسید که
دین خدا را با قدرت حکومت توسعه دهد.
صفحه 17:
در چنین اوضاعی بود که ore ای به اين نتیجه رسیدند که ماندن در <
چنین جامعه ای نتيجه دیگری جز الودگی ندارد و راه نجات این است
که جامعه را ترک گویند و راه بیابان را در پیش گیرند بدین سان
در .قرن چهارم رهبانیت در مسیحیت شكل كرفت
صفحه 18:
مسیحیت در روم
سرانجام کلیسا برپا و استوار شده اسقفان هر يك از کلیساهای محلی را بر <
عهده گرفتند» به معاونت آنان اقدام کردند و شماسان علاوه بر تکفل امور
سالخوردگان و بینوایان » به انواع گوناگون نیکوکاری پیدا شدند که برای
خدمت به کلیسا و استواری آن از نعمتهای الهی برخوردار شده بودند: ایشان
مبشران » شبانان » معلمان و رسولانی بودند که با الهام روح خدا سخن می
گفتند. افرادی نیز قدرت معجزه کردن » شفا دادن بیماران و سخن گفتن
به .زیانهای مختلف را در خود داشتند
صفحه 19:
موضع دولت روم در برابر کلیساگاهی مسالمت آمیز بود ولی غالبا حاکمان
رومی به آزار موّ منان می پرداختند و در نتیجه افراد بسیاری مانند پطرس
و پولس کشته شدند.
اندك اندك با گذشت زمان برخی مراکز اهمیتی ویژه و قدرتی مخصوص
پیدا کردند: رم » اورشلیم » اسکندریه و انطاکیه . امور مذهبی این چهار
شهر به عهده پاتریکها گذاشته شده بود. همچنین در مناطق یاد شده
قلمروهایی فرعی به نام قلمرو اسقف ایجاد شدند که زیر فرمان اسقفان قرار
داشتند (کلمه یونانی ( (اسقف )) به معنای ناظر است ). در قرن چهارم
هنگامی که قسطنطین (استانبول ) را بنا کرد» این شهر نیز در زمره اماکن
مهمی قرار گرفت که رهبری کلیسای آن در دست يك پاتريك بود.
صفحه 20:
20
در روزگار قسطنطین (م .0070 میلادی ) جامعه مسیحیت از يك ۶
گروه مورد آزار قدرتهای امپراطوری روم به کلیسای دولتی تحول
یافت و حکومت آن را به رسمیت شناخت . بر اثر اين تحول » تغيير و
دگرگونی بزرگی کلیسا پدید آمد و بیشتر مردم در امپراطوری بیزانس
و امپراطوری روم » به استثنای بهود» دست کم در ظاهر به مسیحیت
در آمدند .هنگامی که جدایی بین کلیساهای شرق و غرب کامل شد هر
يك از آن دو منطقه مستقلا مراسم عبادی فلسفه » الهیات و سنت خود
را شکل داد. همچنین کلیسای قبطی در مصر. کلیسای سریانی در
سوریه و کلیسای نسطوری در عراق و ایران سنتهای قدیمی خود را
,شکل دادند
صفحه 21:
a
هنگامی که در اوایل قرن هفتم میلادی دين اسلام در جزيرة العرب <
ظهور کرد و حاکمان مسلمانان اداره امور مناطق مسیحی نشین در
مصر. شام » بین النهرین و شمال آفریقا را در دست كرفتند» مسیحیان
لازم دانستند به دین اسلام با دیده احترام بنگرند و مسلمانان را پارای
ایمان و هموطن . بلکه غالبا حاکم خود قبول کنند. از سوی دیگر؛
یوحنای دمشقی که در عصر امویان می زیست ۰ نخستین کتاب
مسیحی را که به بررسی اعتقادات اسلامی می پرداخت » به
رشته ,تحریر درآورد
صفحه 22:
2
در قرنهای یازدهم تا سیزدهم » دولتهای اروپایی جنگهای صلیبی را به <
راه انداختند و بر اثر آن » دشمنی و نفرت نه تنها بین مسلمانان و
مسیحیان » بلکه بین مسیحیان غرب اروپا و مسیحیان بیزانسی تا به
امروز بر جای مانده است . ویرانگریها؛ شکنجه ها و کشتارهایی كه
يحيان در هجوم به قدس (© 006 م .) و قسطنطنیه (1204
م .) از خود بروز دادند» بدترین تاءثیر را هم نزد مسلمانان و هم
نزد .مسیحیان شرق باقی گذاشت
صفحه 23:
23
جدايى در كليسا
كلمه جدايى بر انفصال بين دو بخش يا كروه از مسيحيان دلالت مى كند
و ربطى به اعتقاد ندارد. مهمترين جدايى در تاريخ مسيحيت بين
کلیسای قسطنطنیه و کلیسای رم پدید آمد و آن را گاهی جدایی شرق و
غرب می خوانند. کلیسای روم می گفت کسانی که کلیساها را رهبری
و سرپرستی می کنند» اسقفان جهان هستند که با هم در جسم واحدی
تحت اشراف اسقف رم عمل می کنند. به نظر کلیسای قسطنطنیه پنج
مرکز برای مسیحیت وجود دارد که از نظر اعتبار و اقتدار
برابرند: .اورشلیم » انطاکیه ؛ رم » اسکندریه و قسطنطنیه
صفحه 24:
24
با وجود این اختلاف نظر پیرامون قدرت ۰ مسیحیان تابع رم و قسطنطنیه تا <
قرن نهم همگی متحد بودند. در قرنهای بعدی نیز آن دو کلیسا گاهی از هم
جدا می شدند ودوباره با هم آشتی می کردند» تا اينکه سرانجام آخرین جدایی
بین رم و قسطنطنیه در سال 10066 م . پدید آمد.
شکی نیست که بیشتر جداییهای مذهبی بر اثر اسباب و علل سیاسی پیش
می آمد» ولی يك عنصر اعتقادی در جدایی اخیر وجود داشت . کاتولیکها
(همچنین پروتستانها) برای اظهار ایمان خود به صدور روح القدس از
خدای پدر و عبسای پسر که با هم عمل کرده اند. عبارت ((و از پسر))
را به کار می برند؛ در صورتی که (۴۱۱0[00196 : و به لاتبنی)
ارتدوکسها به عبارت اصلی قانون ایمان بسنده می کنند و عبارت مذکور را
به آن نمی افزاید. به عقيده ارتدوكسها روح القدس فقط از خدای پدر صادر
مساءله در واقع برای علمای الهیات اهمیت دارد و توده
.مسیحیان این نزاع را چیزی در حاشیه تاریخ مسیحیت تلقی می کنند
شده است
صفحه 25:
اصلاح مذهبی
آفتابهایی نیز زندگی کلیسای کاتوليك را در قرون میانه به پرتگاه <
نابودی کشاند که شاید زشت نرین و ناهنجارترین آنها سایمونی
باشد که عبارت بود از فروش منصبهای روحانی و (51۴60۳)
امتيازات كليسايى . علاوه بر اين » بابهاء اسقفان و كشيشان تقريبا تمام
نقشهای مهم کلیسایی را در انحصار خود داشتند و نقش قابل توجهی
برای عامه مردم قائل نمی شدند و آنان را در امور دین و ایمان
در .نادانی باقی می گذاشتند
25
صفحه 26:
26
البته اقداماتی اصلاحی نیز در کلیسای را که چهره کلیسا فرون میانه پدید <
آمد. برخی از اين اقدامات در عین پذیرفتن اقتدار پاپها؛ اصلاح مفاسدی را
که چهره کلیسا را زشت کرده بود» در نظر داشت . برخی دیگر کلیسای
کاتوليك را نمی پذیرفت و برای پیگیری يك زندگی مسیحی بهتر و همراه
يرهيزكارى بيشتر تلاش مى كرد. از اين روء در ميان اين كروه برخى
اوقات افكار و عقايدى يديد مى آمد كه با ايمان سنتى كليساها هماهنك نبود
و موجب تكفير آنان مى شد. كليسا و دولت دست به دست هم دادند و براى
زدودن آن بدعتهاء شيوه هاى غالبا بسيار قساوت آميزى .با آنها جنگیدن
صفحه 27:
a
شورشهای قدیمتر
مشهورترین شورشها بر ضد فساد کلیسا عبارت بود از: نیضت بوگومیلها <
(در بالکان از قرن دهم تا دوازدهم میلادی )؛ البیجیها (در جنوب فرانسه در
قرنهای دوازدهم و سیزدهم میلادی )۰ ولدیها (در شمال ایتالیا از قرن
دوازدهم تا عصر ما). وایکلیف (در انگلستان » در قرن چهاردهم میلادی )
و هوس (در بوهیمیاء در قرن پانزدهم میلادی ). در سال 98
دادگاههای تفتیش عقاید برای رسیدگی به بدعتها تاءمسیس شد و كسان
نظر گردانندگان آن گمراه بودند» اگر حاضر به توبه نبودند» به
اعدام .محکوم می شدند
صفحه 28:
نقش کلیسا در مسیحیت
کلیسا در قرن اول میلادی عبارت از انجمنی بسیار ساده بوده که گروهی از
مسیحیان در آن از رجعت عیسی با یکدیگر گفتگو می کردند. در همین
انجمن به احوال فقرا و یتیمان نیز رسیدگی می شد. اين انجمن رنگ سیاسی
- حكومتى نداشث .
با كذشت زمان و رسميت يافتن آئین عیسی در دربار امپراطور روم »
روحانیت مسیحی شکل گرفت کلیسا را به عنوان پایگاه اجتماعی
اقتصادی .خود بنیان گذارد
صفحه 29:
29
در ادوار اولیه مسیحی در مراکز مسیحی نشین چنین انجمنهائی <
برای .اجتماع موّ منان فراهم شد
در سال 1900 میلادی در روم و یونان و.. کلیساهائی ساخته شد. به
کلیسای اول روم که تحت ریاست عالیه قرار داشت ۰ عنوان کاتوليك
داده شد. کلیسای روم معبد جامع مسیحیان قرار گرفت و مرکزیت
یافت . اختلاف فرقه ای در مسیحیت باعث شد تا همه مسیحیان جهان
. این کلیسا را برسمیت نشناسند
صفحه 30:
کلیسای کاتوليك خود را تنها نماینده رسمی مسیحیت در جهان معرفی <
می کرد و می کند. بر اين اساس کلیساهای کاتوليك سراسر جهان
وابسته به اين کلیسا هستند. کلیسای کاتوليك رسالت جهانی خود را
((خدمت و الفت و اتحاد)) اعلام کرد.)
کلیسا در معنای یونانی آن عبارت از هیئت جامعه عیسویان است . اين
معنای لفظی ناشی از حقیقت معنوی اولیه انجمنهای قرن اول مسیحی
می باشد. چیزی که از آن پس به تدریج معنای خود را از دست داد
.به صورت دکان روحانیون مسیحی درآمد
صفحه 31:
همان طور که گفته شد در حوزه هر يك از شهرهاء کلیسا مجمع کوچکی <
بود كه از سیستم یونانی الهام گرفته بود؛ اين مجمع ها داراى دو نوع رئيس
بود. رئيس تبليغات و ارشاد افراد در امور اخلاقى و دينى و حل اختلافات
داخلی » اين مسئول را كشيش مى ناميدند. مسئول دوم كليسا در امور مالى و
تقسيم هدايا و نذور و... در ميان فقرا و مساکین مسئولیت داشت که به وی
((دياكر)) كفته مى شد.
رياست كل با ((اسقف )) يا ((دوك )) كه امروز ((خليفه )) ناميده مى شودء
بود.
به كفته محققان اساس دين مسيح در كليسا نهاده شد و كليسا يا اكليسا از
.ساده اوليه به يك سازمان عريض و طويل درآمد
صفحه 32:
پاپ چه صیغه ای است ؟
يولس كذاب » اين یهودی مکار و نفوذی و تالی تلو کعب الاحبار <
یهودی در اسلام » به دين عیسی درآمد تا فاتحه آن را بخواند و
براستی که فاتحه را خواند. در اسلام نیز بنیانگذار روحائیت کعب
الاحبار پهودی است . او نخستین امام جمعه » مفسر و مورخ و محدث
.و همه کاره اسلام خلافت در عصر عثمان بود
صفحه 33:
نیز ((پاپ)) را تراشید و در قلبدینعسیف رو کرد. (( پوس))
همو بود که در کلیساورسمیروم لین باسرا بر تنکرد و AQ)
)) شد. پساز او لینسمتب رلیرئیسکلیسا تا به لمروز باقی
ماندم لست لمروز سنتسيئه بولسدر سيره باباعظم ولتيكان»
. سندنشينكليسائ((سنتهطرس))؛ نمودار لست
صفحه 34:
گفتیم که در ابتدا ((کلیسا)) کارش اداره امور مذهبی ابتدائی بود و در
کلیسای اولیه کشیش ها و اسقف ها فعال بودند. در هر يك از
: کلیساهای آسیای صغیر در آغاز سه مقام وجود داشت
.ديكانها 0 خادم ه؛ 0- پریسترها -1
پس از پیدایش کلیسای کاتوليك ۰ پاپ در راءس آن قرار گرفت [
.مراتب جدیدی پدیدار شد
صفحه 35:
اين سلسله مراتب عنوان روحائیت مسیح بخود گرفت . در سال
0 م روحانیون کاتوليك اعلام کردند که : پاپ مصون از هر
گونه اشتباه و خطا است . سلسله مراتب روحانیت مسیح در کاردینال
هاء اسقف ها و کشیش ها خلاصه می شود. بزرگ کشیشان در هر
شهری ریاست مطلقه دارد. اسقف بزرگ را رئیس اساقفه گویند. از
.میان رژ سای اساقفه » پنج نفر مقام والائی دارند
صفحه 36:
در ابتدا به هر يك از اساقفه لقب ((پاپ )) می دادند. اما در زمان گری گوار
هفتم اين لقب به رئيس اساقفه روم اختصاص يافت
ياب رياست عاليه جهانى كليساى كاتوليك را كرفت . ياب داراى قدرت الهى
است » يعنى نماينده خداى بدر و خداى بسر در زمين . او نيز ولايت مطلقه
بر مو منان مسيحى دارد. تاريخ نشان مى دهد كه اين قدرت الهى ياب در
واقع قدرتى است كه امبراطورى روم به باب تفويض كرد و با حاكميت
روحانی - سیاسی پاپ » قرون وسطى و تفتيش عقايد و استبداد مذهبى »
هزار سال بر ارويا و سراسر جهان مسيحيت سايه افكند. و اكر
.((رنسانس )) نبودء اين بليه بزرك » بشريت را تهديد به نابودى مى
صفحه 37:
قبل از اين كه ياب مصون از خطا اعلام شود رسوائى های اخلاقی
بسيار ببار آورد. روحانيت مسيح دين و دانش را در انحصار دارد. از
قرن 19 میلادی خواندن کتب مقدس بدون اجازه روحانيون ممنوع
شد. هر كونه جون و جرائى در انجام تصميمات روحانيون ممنوع
. است . اصل تعبد و تحقيق بر عامه مسيحيان حاكم است
صفحه 38:
چشم گشودن و آزادی فکر و اندیشه و تحقیق و... حرام است و مرتکب
آن کافر و ملحد اعلام می شود. عقاید رسمی مورد قبول » فقط عقاید
بخشنامه ای کلیسای مرکزی است .
کشیش شخصیت پاپ و پرستش او از پدیده های کلیسای کاتوليك
. است . پاپ دارای مقام مافوق بشری است
صفحه 39:
کلیساها با معابد هندوان و یونانیان و رومیان قدم و جدید فرقی ندارد و
معبد تصاویر و اشکال گوناگون شده است . آمرزش گناهان و فروش
نقدی و قسطی بهشت ۰ رسالت بزرگ کلیسای کاتوليك است .
سیادت سیاسی پاپ بر جهان قرنها ادامه داشت . در سال 490
میلادی بین پاپ سوم و پادشاه وقت انگلستان اختلاف افتاد و شاه به
,دستگاه روحانیت حملات شدیدی کرد. پاپ او را تکفیر نمود
صفحه 40:
40
پادشاه ترسید و نوشت : ((ما را سروش غیبی این گونه خبر داد که
کشور انگلستان و ایرلند را به عیسی و حواریون و پاپ و جانشینان
كاتوليك او داده ايم . ملت بداند كه از اين به بعد حكومت بر اين كشور
را از طرف پاپ و مقام روحانیت به عنوان نایب السلطنة » در دست
. خواهيم داشت
صفحه 41:
a
نظر ما بر اين تعلق كرفت كه روحانيت هر سال در دو نوبت و هر ٠
بار هزار ليره انكليسى از ما دريافت دارند. و اكر ما ويكى از اعقاب
ما با مدلول اين قرار داد مخالفت کنیم » از حق سلطنت بر اين كشور
برای هميشه محروم خواهیم بود)).
در سال 006 میلادی هانری چهارم امپراطور آلمان به علت بی
.اعتنایی به فرمان پاپ هفتم تکفیر شد و از مقام خود خلع گرا
صفحه 42:
42
اعلاميه باب عليه او جنين است :
((من به نام خداى متعال : اب + ابن + روح القدس بادشاهى را كه
احترام كليسا را نگاه ندارد» از حکومت بر آسمان ایتالیا ممنوع می
دارم )).
کار به جائی رسید که هانری چهارم لباس توبه پوشید و به حضور
پاپ آمد. ولی پاپ سه روز بها و اجازه ورود نداد. پس از سه روز
.توبه او را قبول کرد
صفحه 43:
3ه
فيليب اول در سال “©0076 ميلادى به وسيله باب اوربن دوم تكفير شد.
در سال 0060 ميلادى » لوثى هفتم توسط ياب اينوسال دوم تكفير
شد.
در طی دوره قرون وسطی و حاکمیت استیداد مذهبی کار پاپ مذهبی
کار پاپ و روحانیت مسیح و تکفیر و تحریم بود و چه قصابی ها که
نکردند و میلیونها انسان آزادی خواه و حق جو و دانشمند را اعدام و
شکنجه که نکردند.
.پاپ و روحانیت پس از اقتدار سیاسی جان ملت ها را به لب ر؛
(
صفحه 44:
مه
آنان دستكاه كسترده تفتيش عقايد و افكار داير كردند و کلیه مخالفان فکری
عقيدتى خود را با فتواى دين به نام خدا و مذهب اعدام و سر به نيست
كردند. نويسنده كتاب ((علم و دين )) مى كويد: در اين دوره سياه ((بنج
میلیون )) نفر به جرم فکر کردن و سرپیچی از فرمان پاپ به دار زده شدنده
گروه بسیاری را در سیاه چالهای تاريك و مربوط روم و... زندانی کردند»
از سال 0600 تا 06۳06 میلادی یعنی در طی 06 سال به دستور
دادگاه تفتیش عقاید؛ 4060
نفر را زنده سوختند» 0606000 نفر شقه کردند و 626000
ءنفر را در زیر شکنجه کشتند
صفحه 45:
45
مسیحیت در اروپا
پس از ورود مسیحیت به قاره اروپا و همه گیر شدن آن سختگیریهای
مذهبی شدیدی بر این قاره حاکم شد. کلیساها نه فقط محلی برای
عبادت بلکه محلی برای انجام امور سیاسی شدند. کشیشها به حاکمان
سیاسی بدل شدند و فقر و ظلم و بدبختی تمام اين قاره را در بر
.كرفت
صفحه 46:
46
اين دوران همان دوران معروف قرون وسطی بود. اروپایی که در
آرامش به سر میبرد با ورود مسیحیت و گذشت چند سال به ورطه
نابودی افتاد. بیش از همه کشورهای اسکاندیناوی در اين میان ضرر
دیدند. با گذشت زمان مردم به طور کامل از دين زده شدند و به هیچ
.وجه از کلیسا و خدا و... دل خوشی نداشتند
صفحه 47:
47
كم كم كار به جايى رسيد كه عده اى كلا ضد خدا شدند. با ورود به
عصر رنسانس و بس از آن عصر جديد و آزاديهايى كه در بى اين
عصر به وجود آمد عقيده هاى افرادى كه قبلا ضد خدا شده بودند باقى
ماند و به نسل جديد رسيد. در ميان اين نسل افرادى معتقد بودند كه
مسيحيت و خدا و به خصوص خود حضرت مسيح(ع) موجب .نابود
شدن گذسته آنها و پدران آنها گشته
صفحه 48:
48
این افراد به مرور در جامعه قدرت یافتند و به مرور با آزادی بیانی که
در اروپا به وجود آمده بود عقاید خود را گسترش دادند و طرفدارانی
.هم جمع کردند
تمام فلسفه وجودی آنها این بود که ضد خدا پرستی و به
خصوص .ضدمسیح باشند همچنین هیچ دین دیگری را هم قبول
نمیکردند
صفحه 49:
49
چون فکر میکردند همان بلایی که مسیحیت به سرشان آورده دوباره با
دين جديد بر سرشان مى آيد و به خصوص که آنها کلا ضد خدا
يرستى شده بودند بس بذيرفتن هيج دين ديكرى هم منطقى به نظر نمى
آمد. به مرور زمان اين افراد هم نياز به قدرتى مافوق طبيعى بيدا
كردند تا آن را بيرستند. جز خدا جه موجودى ميتوانست مورد يرستش
إاين افراد باشد؟
صفحه 50:
منابع:
* رضایی » عبدالعظیم- تاريخ ادیان جهان - انتشارات علمی -
تهران:49/2)
* اولیری » دلیسی-ترجمه احمد آرام- انتقال اسلام-
سازمان انتشارات جاویدان
۶ اردستانی » عبدالرحیم - آشنایی با ادیان ۵ نشر زلال کوثر -4966)
+ توفیقی » حسین - آشنایی با ادیان بزرگ - تهران-دانشگاه سمت -
990
* جان ناس - مترجم» علی اصغر حکمت - تاریخ جامع ادیان - تهران-
56 ۹950 —_
صفحه 51:
+ دان ناردو - ترجمه مهدی حقیقت خواه - پیدایش مسحیت - انتشارات
ققنوس-1968)
< جزوه استاد محترم جناب آقای تبریزی
* جزوه استاد محترم جناب دكتر مجتبوی پیرامون تحول بینش دینی
< استفاده از 20) ارزشمند گنجینه
http://0001.javanblog.com/ »
http://www. farsicrc.com/index.php? >
option=com_content&tas-
k=view&id=3025<emid=278
51
صفحه 52:
صفحه 53: