صفحه 1:
موسیقی و معماری
صفحه 2:
: مقدمه
معماری و موسیقی چگونه با یکدیگر ارتباط دارند؟
صفحه 3:
پرایس اساس وجوه اشترای دو هتر مععاری و موسیقی ستنی ابرانی در هشت بند
فضا. 1
ریتم.2
عناسبها .3
فرهنگ4
تقاون5
سلسله مرلتبة
لعداد .7
سایه روشن8
صفحه 4:
صفحه 5:
چنانچه بخواهیم انواع معماری را با انواع موسیقی
مقایسه کنیم بی تردید به موارد زیر اشاره میکنیم
معمارعمردمی 1
معمارعب ومی2
معمارعمذهبی3
معماری مونتال یا یادمانی
معماری سودمند
صفحه 6:
صفحه 7:
موسیقی در اقلیم سرد کوهستانی
صفحه 8:
ریتم یا وزن
صفحه 9:
ریتم در اقلیم گرم و خشک
ریتم در مسجد جامع یزد
صفحه 10:
انان حوسیعی در حالی قاب اصنها
صفحه 11:
صفحه 12:
ریتم در اقلیم سرد کوهستانی
صفحه 13:
ریتم یکنواخت
صفحه 14:
وب
صفحه 15:
ریتم تکاملی
صفحه 16:
صفحه 17:
تناسبات
صفحه 18:
sol
re
la
Si
Fa
نمودار نحوه ی به دست آمدن نت ها از اعداد 2 و
3
ج3171
1 2 4 8 16 32 64
3 6 12 24 48 96
144
324
486
صفحه 19:
اک و طاق و گنبد کشاورزی و پشم/قالی/ عارف حقیقت گرا ملودی
خشت دامداری . نی/سفال آرام(نی)
سرد و سنگ و دیواره ی دامداری و يوست و قهرمان قهرمان كرا ملودى
خشک(تبریز چوب wesw باغداری چرم/گلیم و زیتمیک
( پوش جاجین
گرم و چوب و
صفحه 20:
= تقارن در نمای مسجد کبود
تبریز
صفحه 21:
مفهوم خط در معماری و موسیقی
صفحه 22:
مفهوم سایه روشن در معماری و
موسیعی
صفحه 23:
وحدت گرایی شاخص ترین ویژگی
مفهومی معماری و موسیقی ایرانی
صفحه 24:
سالن سنفونی بیرمنگام
صفحه 25:
آکوستیک در معماری
صفحه 26:
آکوستیک در معماری
صفحه 27:
صفحه 28:
موسیقی به کمک صوت بیان می شود
و معماری به کمک ماده |
fA,
Ul بين صوت و ماده مى توان بدون هیچ
واسطه ای ارتباط برقرار کرد؟
این واسطه فضا است,.فضای زندگی , فضای هندسی ,
فضای انديشه وخیال , فضای کالبدی , فضای
۰ موسیقی ,فضای معماری
صفحه 29:
معماری , کالبدی است که برای پاسخ گوپی به نیازهای ملموس انسان , تحقق شکلی يا جسمى بيدا مى
: کند تا انسان را در برابر پدیده های آزار دهنده ی طبیعت حفاظت کند و می تواند در هنگام طرح
زبا شود ۰
بار نمادين بيدا كند »©
با طبیعت هماهنگ باشد +
یادآور پیوند های اساسی باشد +
Ses
موسیقی
صفحه 30:
معمارى كك معمارى ۱
فرهیخته بومی |
فرهیخته فولکوریک 1
مصداقهاى فرهيخته ى معمارى 7 از نيمه ى اول قرن 1
?~= * بیستم ۱
1
دارای ماس ای در رنگ آدیری و عملرد گرایت ص ۱
هماهنگی عناصر سازنده اش ۱
8
١ ...ما
حي ||
موسیقی با وجود تمام تحولات , به دلیل راز و رمز وجودى اش
به جز موارد استثنا , نتوانست نا خوشایند , ضد انسانی , كوش
.خراش و نازیبا شود
| ۲ 5
سس ام
صفحه 31:
: شوپنهاور
همه ی هنر ها می خواهند به مرحله ی موسیقی
برسند =
: سوال ف یلسوف المانی(1788-1860)
:جواب
چه کیفیت د دارد 3
Si area ake وجود نتزلع و تجرید» بیان صریح و بی واسطه با مخاطبان
که همه ی هنر ها می خواهند به آن
برسند؟
انتقال آسان تر پیام از ذهن هنرمند به شنونده
:در حالی که
در معماری , انتقال پیام ذهنی در قالب واسطه ای به نام ساختمان صورت می
2
«همه ی هنر ه در نهایتولهییسه سوءتجرید و لنتزلع میگشایند»
۱
۱
|
i
صفحه 32:
:هر آثر هنری دو جنبه ی اصلی دارد
شک
- محتوا
شکل در موسیقی : ترکیب صوت ۰ ریتم ۰ هارمونی و ملودی یک قطعه موسیقی
... شکل در معماری : منظومه ای از عناصر بصری مانند: حجم » فضا ریتم ؛ بافت و
محتوای هر اثر هنری ۰ معانی و مفاهیمی است که هنرمند از طریق موضوعی خاص در قالب یک
,آرایش ویژه از عوامل سازنده ی اثر » به دیگران انتقال می دهد
صفحه 33:
همان طور که یک قطعه ی
موسیقی می تواند تحت تاثیر
لت رت
فضای روحی سرشار از
جاذبه های معنوی بیافریند ؛
بنای یک مسجد با مناره
های سر به آسمان افراشته
یا کشیدگی اضلاع یک
کلیسا که گویی سر به
عروج و تعالی دارد نیز
قادرند در بیننده فضایی
.معنوی ایجاد کنند
صفحه 34:
.معماری یعنی موسیقی منجمد شده
صفحه 35:
شباهت تعاریف در معماری و
)نیرو یا شدته . «عصه|تکیه یا لکسان :(
)سنگینییا شقل 4 ساسح()حرکت(1 :(
سازبندیارکستر (6
جنسیا ژلنر(ک یفیتصدلهایساز) (9
,سنگینی در معماری توسط خطوط لفقی نشان داده می شود
)ک شش 4 سم درازلعزمانمداومتیکصوت:(
کثش در معماری معمولاً بر یکی از ساختار های بنا می
.افتد
اوج یا ارتفاع : زیر و بم بودن صوت یا یک لثر موسیقی ©
اوج یا ارتفاع در معماری بلندی و کوتاهی بخش های بنا و تناسبات
آمورجود در آن است
صفحه 36:
آزنگیا تمر ٩ ماس طنینو صوت:(
چون اين ویژگی امری است سمعی » در هنرهای مصور مانند معماری
ملموس نیست مگر به نحوی عاطفی(شاید در قسمت آگوستیک بنا)
) سرعت# ج7ج())ازكندويبه تندويا از ملايستبه شدتوفتن:(
سرعت در معمارى زمانى است كه سطحى به نرمى به
es احتمالاً مجدداً به سطح نخستين برمى
.گردد.
) لحساس 4 . مرومیمج9).حانلتیا ارتعاشاتیک» هرمند بمه بسرخیاز لصولتمیدهد :(
.احساس در معماری به وسیله ی رنگ و ایجاد سایه - روشن ایجاد می شود
) وزنیا ریتم 4 -©) زناكيس: وزندر حالتفابآن؛ دستیافتزیه :(
.عدد است در چهارچوب زمان
وزن در معماری وابسته به فضا است و در نمای بنا متجلی می شود
صفحه 37:
Mis bly Sale (دم-- هرا تولفقو سازشلصولتو العان:(
هماهنگی در معماری توافق تم ها و موضوعات با یکدیگر است
... مانند رنگ » بافت » شکل ۰ نرمی ۰ خشونت انعکاس و
شکل یا فرم : در هر دو » ترکیب عناصری است که یک مجموعه ی کامل و زنده 4
.را به وجود مى آورد و ميان عناصر هماهنگی به وجود می آورد
خط در موسیقی گاه به صورت : افقی (جمله های یک صوتی ) +
عمودی (به وسیله ی آکوردها)
موازی(در کنترپوان)
متقاقطع؛ مایل و در هم(در هارمونی مدرن )
.خط در معماری ایفا کننده ی نقش اساسی در نقش انگیزی است
صفحه 38:
خطوط قائم نظر را به بالا جمع مى کنند
خطوط افقی » آرامش بخش
خطوط مايل » ايجاد تحرف
خطوط منحنی ۰ نرم و مطبوع
یک معصار با ایجاد تغییر در اين خطوط يا تکرار آن ها احساسی
.متفاوت ایجاد می کند
صفحه 39:
سایه - روشن 4 (حلم() لیجاد هماهنگیبیندرجاتزیر و بم و مقدار کشش:(
.صوت از ضعیف به قوی است
سایه - روشن در معماری نشان دادن ارزش نور از کم رنگ به پر
.رنگ (چه به وسیله ى نور جه به وسیله ی خطوط و سطوح) می باشد
رنگسه خصوصیندارد : - خود رنگه (مطم نام رنگن(
ارزشرنگ (معطت() مقدار نوریکه طبق:(
.قواعد سایه _ روشن به آن تابیده می شود
شدترنگ (عاصسه کم رنگیو پررنگی:(
:در موسیقی تجسم رنگ به وسیله ی سازهای گوناگون عملی می شود
سسها قرهاي بادی مسی : ترومپت ,
سازهای یادی چوبی :اوبوا یا سورنای ایرانی سه مبز
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
