صفحه 1:
صفحه 2:
۱
راهسازی \
اهسازی عملیات آمادسازی جادهای بر
طوریکه روندگان یا وساط نله تراد co
۱ نش یی
ام
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
جحي يي 19
مهف هيده ار ساحت ابن بن ركن كامس بار ترافيكا منطقه (بحص و بر ۶
فصل تعطيلات تابستان) و ديكرى كشايش يك راه ارتباطى أسان ميان شمال
ارويا و جنوب آن (بويزه كشورهاى فرانسه و اسيانيا) مى باشد.لازم به
توضيح است كه تا بيش از سال 000006 که این پل ت 3
(رئیس جمهور وقت فرانسه)افتتاح cad مقام بلندترین پل جهان از آن پل گلدن
كيت سانفرانسيسكو ای که وروی کم بابک نوج
کالیفر تبابی [مؤيكا الكدات شده :إسست)-
صفحه 6:
صفحه 7:
153 © 2 _ وال رز ولا
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
Ta airy
4
4
0
7
دا
4
4“
2
راه سازی
راهسازی
راهسازی عملیات آمادهسازی جادهای بر روی زمین با عرضی مشخص است •
بهطوریکه روندگان یا وسائط نقلیه بتوانند با گذر از آن از نقطهای به نقطٔه
.دیگر برسند
.روسازی و زیراساس ،اساسعملیات اصلی راهسازی عبارتاند از ساخت •
جدولکاری و نصب عالئم راهنمایی و رانندگی هم در ساخت بسیاری از راهها
اجرا میشود .راه سازی ،روسازی راه و مهندسی ترابری :از جمله
تخصصهای مهم یک مهندس عمران ،شناخت طرح و محاسبه زیر سازی و
روسازی راههاست .بدین منظور درسهای یاد شده جهت فراگیری مطلبی
نظیر :طراحی و اجرای راها شامل :مسیریابی ،عملیات خاکی ،مشخصه ها و
طرح هندسی راها در مسیرهای افقی و قایم ،مشخصه های فنی انواع مصالح
راه و الیه های مختلف روسازی آن ،همچنین روشهای طرح و اجرای
روسازیهای شنی و آسفالتی و نیز شبکه هاب حمل و نقل زمینی ،دریایی و
.هوایی و برنامه ریزیها و مدیریتهای حمل و نقل ارایه می گردند
در درس پروژه راه سازی که پس از درسهای راه سازی و مهندسی ترابری •
ارایه می شود ،کاربرد اصول را هسازی در طرح کامل یک راه ،از ابتدا تا
.انتها به همراه رسم نقشه ها و محاسبه های مربوط مورد توجه قرار می گیرد
شاید روزگاری فرانسوی ها گمان نمی کردند که بتوانند •
بنایی بلندتر از برج ایفل بسازند .اما در آستانه پلی بر روی
دره و رودخانه تارن(واقع در جنوب فرانسه افتتاح شد.که
ارتفاع یکی از پایه های ان ( که بلندترین پایه پل نیز
میباشد) 343متر یعنی کمی بیشتر از( 19متر) ارتفاع
برج ایفل است .این پل که میالثو نام دارد در حال حاضر
.بلندترین و مرتفع ترین پل جهان است
ارتفاع این پل از کف دره تارن به متر می رسد و حدود •
5/2کیلومتر طول دارد و برای ساخت آن بیش از
36000تن فوالد بکار رفته و همچنین طول اجزاء
نوارنگهدارنده آن (کابلهای حمایت کننده) حدود 1000
.کیلومتر است
معمار و طراح این پل یک مهندس بریتانیایی بنام نورمن •
فوستر و مجری طرح شرکت مهندسی ایفاژ (شرکت
سازنده برج ایفل) می باشند .به طور متوسط روزانه
28000دستگاه خودرو از روی پل تردد می کنند که
.در نوع خود رقمقابل توجهی محسوب می گردد
هدف عمده از ساخت این پل یکی کاهش بار ترافیک منطقه (بخصوص •
در فصل تعطیالت تابستان) و دیگری گشایش یک راه ارتباطی آسان
میان شمال اروپا و جنوب آن (بویژه کشورهای فرانسه و اسپانیا) می
باشد.الزم به توضیح است که تا پیش از سال 2005که این پل توسط
ژاک شیراک (رئیس جمهور وقت فرانسه)افتتاح شد ،مقام بلندترین پل
جهان از آن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو بود(پلی که بر روی خلیج
.سانفرانسیسکو واقع در کالیفرنیایی آمریکا احداث شده است)
پل عبارت از سازه ای است که روی يک جريان آب ساخته می شود تا •
از روی آن آمد و شد انجام شود .در حالی که آبرو عبارت از سازه ای
است که جهت عبور آبهای سطحی از يک طرف راه به طرف ديگر آن
احداث می شود .مرزبندی بين اين دو اختياری است اما معموًال سازه
هايي از اين قبيل که دهانه آن تا 6متر است را آبرو و بيشتر از 6متر
.را پل می نامند
) ( Classification of bridgesطبقه بندی پلها •
پل ها هم می توانند بر حسب مصالحی که جهت ساخت آنها •
به کار می رود طبقه بندی شوند نظير پلهای فلزی ،بتنی ،
چوبی و سنگی و غيره و هم به لحاظ سيستم سازه ای می
توانند .طبقه بندی شوند يعنی پلهای معلق ،پلهای کنسولی
عالوه بر اين طبقه بندی ها movable.و پلهای متحرک
پلها ممکن است به لحاظ ابعاد و چگونگی طبقه بندی شوند
:که عبارتند از
• 1-
پلهای اصلی با دهانه بزرگ :که در آن دهانه
پل بيشر از 45متر است
• 2پلهای اصلی با دهانه متوسط :دهانه از 15تا
45 .متر است
• 3 .پلهای کوچک :دهانه از 6تا 15متر است
• 4 .آبروها :دهانه تا 6متر است
گاهی پلها به لحاظ زمان و دوره استفاده از آنها مورد بحث •
قرار می گيرند ( .نظير پلهای موقت و دايم ) نوع ديگر
طبقه بندی ممکن است بر حسب ميزان بار قابل تحمل
توسط پل باشد که معموًال توسط سازمانهای مختلف مرسوم
.است
) ( selection of site for bridgeانتخاب محل پل •
انتخاب محل پل از عوامل خيلی مهم در مهندسی پل می باشد .در •
پلهای اصلی هزينه ساختمان راه ممکن است به تنهايي قابل مقايسه با
بقيه قسمت های راه باشد .بنابراين انتخاب محل پل اگر در قسمتی
باشد که پي بر روی بستر سنگی قرار گيرد و يا در عمق کمی به
بستر سنگي برسد خيلی مناسب خواهد بود .به اين دليل محل مناسب
.برای پل در يک مسير راه معموًال از نقاط اجباری ميسر می شود
پس از انتخاب محل پل بايد تحقيقات الزم بر روی پل به لحاظ جمع •
آوری اطالعات زمين شناسی وضع طبقات زمين انجام شود تا بتوان
نسبت به نوع پل ،تعداد دهانه ها و ابعاد دهانه تصميم گرفت و نيز
ميزان آب عبوری و ساير اطالعات الزم بايد بررسی و تحقيق
.شود
امروزه پل سازی در کشورهای مختلف تبدیل به یک دانش گسترده •
.شده است
به امید دیدار•
قسمت های مختلف پل •
از نظر ساخت و اسکلت ،پل می تواند به قسمتهای زير تقسيم •
:شود
• 1پی :عبارت از قسمت پايين پل تا جايي که پايه ها و يا
.بدنه شروع می شود
قسمت بين پايه و تاوه و سقف پل می باشد که مولفه های • 2-
.مختلف پل از قبيل ديوارها ،پايه ها در اين قسمت قرار می گيرد
قسمت نهايي و بااليي پل ( يعنی سقف و تاوه پل ) ،که اين • 3-
قسمت ممکن است از چوب ،فوالد ،بتن و يا بتن فوالدی و يا پيش
.تنيده باشد
پلهای چوبی نيز در جايي که بار کم و سبکی از آن عبور می کند و •
از دهانه محدود ( تا 10متر ) استفاده می شود معموًال در فاز اول
.راه به عنوان پلهای موقت مورد استفاده قرار می گيرند