صفحه 1:

صفحه 2:
gender developme nt

صفحه 3:
مقدمه جنسیت یکی از مفاهیم اساسی است که در زندگی اجتماعی انسان مطرح است.اهمیت جنسیت ار امور تاجيز تا لاية های عمیق وجود انسانی کشیده شده است.

صفحه 4:
بررسی کلی باره ای از مفاهیم در رسد جنسی

صفحه 5:
تفاوت جنس و جنسيت " به طور كلى امروزه ويه ى جنس أشاره دارد به دختر و يسر بودن يا مذكر يا مؤنث بودن و وازه ى جنسيت به نقش های جنسی و تعاریف فرهنگی از نرینگی و مادینگی اشاره دارد. " اصطلاح جنسیت اولین بار توسط روان شناس /۴۵/6 01080[ به کار گرفته شد. * لازم به ذکر است که برای استفاده از این اصطلاح ها هیچ گونه قراردادی وجود ندارد.

صفحه 6:
در بچه ها مربوط است به اینکه آن ها بتواند به صورت قابل اطمینان و پایایی به سوالاتی از اين قبيل ياسخ دهند: آيا تو دخترى يا يسر؟ بچه حدود ۲ سالكى مى توانند اين سؤال را ياسخ كويند. دانستن احساسات مشلبه با جنس دیگر,خشنودی از جنس خود و احساس فشاری که برای نقش های جنسی وجود دارد نیز به عنوان هویت جنسی مطرح شده است.

صفحه 7:
* اثشاره دارد به احساسات و کشش جنسی و یا برانگیختگی یا رفتارهای جنسی با شریک جنسی هم جنسءجنس ديكر ويا دو جنس. كليشه هاى جنسيتى > بإورعاى دريارةى كارك رهاى مرديا رن بودن كه دارای اجزایی زبلدی اس هاى فيزيكى»نقش ها و مشاغلءو فرضيات ممكن درباره ى جهت كيرى جنسى جمله: ویژگی

صفحه 8:
" روان شناس اجتماعی 2۵017] ۸۵106 و همکارش نقش جنسی را چنین تعریف کرده اند: نقش هایی که افراد بر اساس پایه های هویت جنسی اجتماعی شان بر عهده می گیرند. * میان نقش جنسی و کلیشه های جنسی همپوشی وجود دارد اما کليشه های جنسی نگرش هلیی درباره ی اعضای بیک گروه هستند و نقش هاس جنسی رفتارهایی هستند که مردم به آن مشغولند.

صفحه 9:
در سال اول زندگی بچه ها قادر هستند تا به تصاویر و صدای زن و مرد به صورت متفاوت پات ده فرآیند برچسب زدن به عنوان مذکر یا منت تا ۲ سالگی رخ نمی دهد. در سال های قبل از مدرسه بچه ها اطلاعلتی پیرامون کلیشه های چنسی خصوصاً در مورد اسباب بازی ها به دست می آورنددر این سنین است که ترجیح فعالیت های منطبق بر جنسیت آغاز می شود. در لین سنین (مدرسه) گرلیش به بازی در گروه همجنس بیشتر می شود که لین گرایش در پسران قوی تر است. * دختران در حدود سه سالگی در تعاملات بیشتر از پسران به صورت دو جانبه عمل می کنند اما در حدود ۱۵ سالگی لین تفاوت از بین رفته و دو جنس ملیل به برقراری تعامل با جنس دیگر می شوند.

صفحه 10:
چشم انداز های نظری رشد جنسی " زیستی (طبیعت) " اجتماعی (ترییت)

صفحه 11:
رویکرد زیستی بررسی تأثیرات ین ها و کروموزوم هاءهورمون های جنسی و سازمان منزی بر روی تفاوت جنسی در زمینه ی فیزیکی و رفتاری. از جمله رویکردهای مطرح در اين زمینه رویکرد تکاملی است. رویکرد تکاملی: تاریخ تکامل انسان را بر روی تفاوت های جنسی در رفتار بررسی می کند. " رویکرد اجتماعی: ریشه در رویکرد سنتی یادگیری داردبه بررسی تأثیرات تقویت.تنبیه و یادگیری مشاهده ای بر روی رفتار می پردازد.

صفحه 12:
" رویکرد شناختی: به بررسی اطلاعات بچه ها درباره ی جنسیت,کليشه های جنسی و هنجارها و چگونگی تأثیر گذاشتن این اطلاعات روی تفکر بچه ها درباره ی جنسیت و رفتارهای مربوط به جنسیت می پردازد. بر دو نوع است: تلوری اجتماعی - شناختی تنوری ساختارگرایانه - تلوری طرحواره جنسی

صفحه 13:
رشد حرکتی و شناختی دخترها به طور نمونه در كارهليى كه به توائليى حركتى خوب و حرکات بالای بدنى نياز دارد يهتر هستنددر حللى كه يسرها در مهارت هايى كه به نيروى ماهيجه نياز دارد قوی تر هستند. ميزان فعاليت كلى يسرها بيشتر از دختران است خصوصاً زملنى كه در كروه قرار دارند. در زمینه شناختی دو طرف از هوش یکسان پرخوردرند ام : دختران در مهارت های کلامی‌سیالی کلام و نوشتن از پسران بهترند در تکالیفی که سرعت ادراکی را می سنجد بهتر عمل می کند Sheree ae ie ‏دج‎

صفحه 14:
و پسران : مهارت های فضایی بهتری در ببضی از حوزه ها خصوصاً چرخش ذهنی و ادراک فضایی دارند (علی الخصوص چرخش شی سه بعدی) de cla ploy دختران در انجام محاسبات ریاضی بهرت هستند و نمرات بهتری دریافت می کنند اما پسرها د ‎BS (ee ny eo dl cle‏ در حوزه ی ریاضی دختران در مسائلی که به آنها آموخته شده بهرت عمل می کنند در حالی که پسران در به کارگیری استراتژی های نو و خلاقانه برای حل مسائلی که با آن آشنا نیستند بهتر عمل می کنند.

صفحه 15:
" هال پرن (۳۱۵۵6۲00) در این زمینه می گوید: دختران در کارهایی که به دستیابی سریع به حافظه ی درازمدت نیاز دارد بهترند در حال كه پسران در مهارت هلیی بهتر هستند که نیاز به دستکاری اطلاعات جدید و نا آشنا مخصوصاً ایش های دیداری دارد.

صفحه 16:
رشد شخصیتی و رفتارهای اجتماعی پسران: پسران به صورت فیزیکی پرخاشگرترند(دو جنس در پرخاشگری با اعضای خانواده مساوی تم رفتارهای ضد اجتماعی بیشتر در پسران دیده می شود. برها رس ‎a‏ تر هستند(! ها ب نتمال دارد كذشته اى همراه با آسيب روانى داشته باشند.(اوتیسم,نافرمانی مقاله 0 فعالى - تكانشكرى) پسران عزت نفس بالاتری دارند. تفاوت رو به كاهش ‎(el‏

صفحه 17:
* رن بیشتر درگیر پرخاشگری رابطه ای یا اجتماعی می شوند. | ان را با ث ی نشان می دهند.مهارت ب دیگران دارند. همدردی و همدلی بیشتری دارند. * سیلح بالاتری از اختلالات نوروتیگیبافسردگی و اخلالات خوردن را نشان می دهند. با احتمال کمتری در کودکی آسیب روانی داشته اند. شتری در خواندن احساسات

صفحه 18:
بررسی خانواده. گروه همسالان و رسانه در رشد جنسی خانواده: چهار مکانیزم از اجتماعی شدن جنسی به وسیله ی والدین وجود دارد: ۱ والاین با دختران و پسران به طور متفاوتی رفتار می کنند. ۲. والدین به علاقه ی کودکان در حوزه های مختلف خطی مشی می دهند. ۳ والاین به بچه ها می گویند که به گونه ی متفاوتی رفتار کنند. ۴ والدین مدل های متفاوتی از رفتار را نشان می دهند تا بچه ها تقلید کنند.

صفحه 19:
گروه دوستان: ها مقضول فملیتد,جسورند و كرليش دارند نا سلسله مرلتب تسلط و نفوذ به خوبى تثبيت شده ای دافته باشند. دختران در بازی به دنبال همکاری و مساوات گرایی هستند. کودکان بر اساس کليشه های چنسی عمل می ‎ec‏ روابط اجتماعی و دوستانه دختران کمتر و ضعیف تر است. داشتن دوستانی از هر دو جنس منجر به مهارت های اجتماعی بهتر می شود. پسران خصوصا مجریان قوی تری در

صفحه 20:
آثر فیلم های کارتونی بر رشد جنسی کودکان

صفحه 21:
فيام در ارتباط با مفهوم جنس 5ه به عنوان شاخصى از ه ‎Wo 0 >‏ ايد

صفحه 22:
هدف از اين مطالعه " این مطالعه با عنوان «لثر فیلم های کارتونی را بر روی رشد جنسی بچه ها» فیم ها ی کارتینی را که در آن مدل های پیچیده ی نقش جنسی ارلئه شده است به صورت انتقادی تحلیل خواهد کرد و راه حل هایی برای این مسأله ارائه می کند.

صفحه 23:
" فیلم های کارتونی که منبع لازم برای تفریح بچه هاست و دارای جنبه های آموزشی است,در عین حال می تواند حاوی پیام های منفی زیان باری باشد. " یکی از جنبه های منفی در مورد جنسیت است " برای بررسی این اثر لازم است با مفهوم تفکیک (تبعیض) جنسیتی آشنا شویم: ee sa در خانواده آغاز می شود و مطلبق است با نگرش والدین پیرامون پیشداوری های موجود در جامعه. با توجه به رفتار متفاوت والاین با دو جنس و برچسب زدن,کودکان در ۱۸ ماه اول زندگی شروع به یادگرفتن تفاوت های میان خود و جنس دیگر می کنند.

صفحه 24:
۸ تا ۲۰ ماهگی اساس هویت جنسی ريخته می شود. تصورات بچه ها از جنسیت در ۲ سالگی شفاف می شود. تفکیک جنسیتی پایه ریزی شده در خانواده توسط عوامل بیرونی محکم تر می شود. یکی از با اهمیت ترین عوامل در درونی کردن کلیشه های جنسی و تفکیک جنسی مدیا است. ‎Boswell & Katz (1986)‏ بر نقشرمؤثر دو عامليسانه و همسا لإ تأكيد کردم و آنرا مهمتر از نقشروا لیرهلنستند " تفاوت اثر رسانه و همسالان بر تفکیک جنسی: همسالان قدرت بیشتری روی رجحان های جنسی حاضر دارند و رسانه روی جهت گیری انتظارات آینده.

صفحه 25:
7" تلویزیون منعکس کننده ی مردم عادی و زندگی عادی و باورهای آنان است. " تبعیض چنسی در برنامه ها ی تلویزیونی منعکس کننده ی یک مسأله ی اجتماعی است. ۳ یکی از بیشترین برنامه های دیده شده توسط بچه ها کارتون است. * پیام های فرستاده ده توسط کارتون ها نگران کننده اند چرا که: بچه ها در این سنین فادر به تفکیک خیال و واقعیت نیستند تفاوت تجربیات درونی و بیرونی را نمی دانند. آنها گمان می کنند که شخصیت های کارتونی واقعی هستند.

صفحه 26:
بچه ها در لین سنین گرایش به انتخاب افرادی به عنوان مدل از جنس خودشان هستند و در صورت نیافتن کسی برای سرمشق گیری,یکی از کاراکترهای تلویزیهنی مورد علاقه خود را مدل انتخاب می کنند. © بنابراین ارائه ی نادرست و غیر واقعی کلیشه ها منجر به اثرات منفی می شود. " در فیلم های کارتونی تعداد کاراکترهای مردانه بیشتر است. * بر اساس يك كزارش تحقيقى 8316105 درياقت ۷۵ در صد از کاراکترها در فیلم های کارتونی مرد هستند و تنها ۲۵ در صد زن هستند.

صفحه 27:
می توان از 5۲۳۱۱۱۲۴ به عنوان مثال خیره ای کننده ای از این رویکرد نام برد. در این فیلم کارتونی,۰٩‏ کاراکتر مرد وجود داشت در حالی که تنها یک کاراکاتر زن داشت.

صفحه 28:
" کارگردان و سازنده ی کانال های تلویزیونی بیان می کند که این برنامه ها برای پسران ساخته می شود.به دلیل: تعداد بينندكان مذكر بين نين ‎Wey‏ سال از جمعيت مون ث در روز 3 نبه تجاوز می ۰ پسران برنامه های دخترانه تماشا نمی کنند در حالی که دختران این طور نیستند. " طبق نظر 9610116۲ به طور کلی کاراکترهای زن در فیلم های کارتونی: کمتر از مردان هستند. نقش رهبر را به صورت مکرر ندارند. خیلی فعال نیستند. م ول کمیری درل کمتر تندرست هستند. مادرها در خانه کار می کنند و مردان در کار خانه دخالت نمی کنند.

صفحه 29:
" کاراکترهای مردانه در فیلم های کارتونی: با اهمیت بیشتر و با مهارت هستند. رهبرند و قادر به بیان ایده ها هستند. خطرناک و عصبانی و تهدید کننده تر از زنان هستند. " فیلم های کارتونی بیشماری وجود دارد که با این دید ساخته شدند. از جمله: ‎Pok’emon‏ 0 به ب چه ها دیس‌میداد که ن_قش‌های‌چنسی‌غیر سنتیبد هستند این کارتون مردان را بر ضد زنان مطرح می کرد. در لین کارتون کاراکترهای خیر و شر برابیند در حللی که لین شخصیت مرد است که اهمیت را دارد و کاراکتر زن مثبتی به صورت قابل توجه وجود ندارد.

صفحه 30:
" کاراکتر زنان در فیلم های کارتینی با عنوان همسران خلنه. مادران» دوستان دخترمادربزرگ, دختر مرد شر شیطانی.خدمتکارپرستار بچه و.. نمایش داده می شود. " حق تقدم کاراکترهای مردانه و رهبری نقش ها بیشتر از زنان از جمله دیگر نکات مهم است. " کاراکترهای پیشرو زن همانند کلیشه های جنسی موجود در جامعه,درخواست امنیت می کنتدتوسط دیگران باداش داده می شوند و نيار به کمک دارند. ۲ بچه ها مین سن 2۸ ۱۲ سال کشف می کنند که کاراکترهای کارتونی نقش های جسی. نی را آشکار ‎ype‏ کنند.

صفحه 31:
" محتوای برنامه های انتخلبی دختران و پسران نیز متفاوت است.دختران فیلم های کارتنی با محتواب احساسی و رمانتیک را ترجیح می دهند و پسران با محتوای خشونت آمیز, " کلیشه های احساسی از دوران اولیه شروع به رشد مى کند.(والاین پسرها را از نمایش ترس و ناراحتی منع می کنند و دختران را از نمایش عصبانیت و خشم. " بعد از ۱۹۸۰ تغییرلتی در کاراکترهای زن و مرد در کارتون ها دیده شد و امروزه کلیشه های جنسی کمتری به نمایش گذاشته می شود.

صفحه 32:
مسأله ی دیگر در ارتباط با جنسيت تغيير درون جنسی است«(تبدیل زنان به مردان و یا برعکس) این تغییر باعث اضطراب در رشد بچه ها می شود که آن ها تفاوت بين واقعيت و خیال را نمی دانند. کارتون 21۱۲۳3 نمونه ای از اين نوع کارتون هاست که شامل ت است. ات درون جنسی

صفحه 33:
‎lane‏ ی آخر پیرامون فیلم های کارتونی است که کاراکترها بدون جنسیت هستند. ‏۲6۱606 نام یکیاز لین رنامه هاستکه در بینبچه ها محوبیتیادی‌بارد و شخصین‌ها نه وكساك وان عرد ‎

صفحه 34:
" اگرچه بهبود اندکی در نمایش شخصیت های زن وجود دارد اما این به لین معنی است که ادعا کنیم این مسأله به طور كلى حل شده است.رویکرد با دقت تولید کننده در آینده کمک کند.

هو الناصر رشد جنسی تهیه کننده :مهدیه لسانی ‏gender ‏developme ‏nt مقدمه جنسیت یکی از مفاهیم اساسی است که در زندگی اجتماعی انسان مطرح اس ت.اهمیت جنس یت از امور ناچیز تا الیه های عمیق وجود انسانی کشیده شده است. بررسی کلی پاره ای از مفاهیم در رشد جنسی تفاوت جنس و جنسیت ‏ ‏ ‏ به طور کلی امروزه واژه ی جنس اشاره دارد به دختر و پسر بودن یا مذکر یا مؤنث ب ودن و واژه ی جنسیت به نقش های جنسی و تعاریف فرهنگی از نرینگی و مادینگی اشاره دارد. اصطالح جنسیت اولین بار توسط روان شناس john moneyبه کار گرفته شد. الزم به ذکر است که برای استفاده از این اصطالح ها هیچ گونه قراردادی وجود ندارد. هویت جنسی در بچه ها مربوط است به اینکه آن ها بتوانند به صورت قابل اطمینان و پایایی ب ه س واالتی از این قبیل پاسخ دهند: آیا تو دختری یا پسر؟ بچه حدود 2سالگی می توانند این سؤال را پاسخ گویند. دانستن احساسات مشابه با جنس دیگر،خشنودی از جنس خود و احساس فش اری ک ه ب رای نقش های جنسی وجود دارد نیز به عنوان هویت جنسی مطرح شده است. جهت گیری جنسی ‏ ‏ اشاره دارد به احساسات و کشش جنسی و یا ب رانگیختگی یا رفتارهای جنس ی با شریک جنسی هم جنس،جنس دیگر ویا دو جنس. کلیشه های جنسیتی باورهایی درباره ی کارکترهای مرد یا زن بودن که دارای اجزایی زیادی است.از جملهِ :و یژگی های فیزیکی،نقش ها و مشاغل،و فرضیات ممکن درباره ی جهت گیری جنسی نقش جنسی روان شناس اجتماعی Alice Eaglyو همکارش نقش جنسی را چ نین تعری ف کرده اند: نقش هایی که افراد بر اساس پایه های هویت جنسی اجتماعی شان بر عهده می گیرند. میان نقش جنسی و کلیشه های جنسی همپوشی وجود دارد اما کلیشه های جنس ی نگرش هایی درباره ی اعضای یک گروه هستند و نقش هاس جنسی رفتارهایی هستند که مردم ب ه آن مشغولند. رشد جنسی بچه ها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ در سال اول زندگی بچه ها قادر هستند تا به تصاویر و صدای زن و مرد ب ه ص ورت متف اوت پاسخ دهند. فرآیند برچسب زدن به عنوان مذکر یا مؤنث تا 2سالگی رخ نمی دهد. در سال های قبل از مدرسه بچه ها اطالعاتی پیرامون کلیشه های جنسی خصوصًا در م ورد اسباب بازی ها به دست می آورند.در این سنین است ک ه ترجیح فعالیت های منطب ق ب ر جنسیت آغاز می شود. در این سنین (مدرسه) گرایش به بازی در گروه همجنس بیشتر می شود ک ه این گرایش در پسران قوی تر است. دختران در حدود سه سالگی در تعامالت بیشتر از پسران به صورت دو جانبه عم ل می کنن د اما در حدود 15سالگی این تفاوت از بین رفته و دو جنس مایل به برقراری تعام ل با جنس دیگر می شوند. چشم انداز های نظری رشد جنسی ‏ ‏ ‏ زیستی (طبیعت) اجتماعی (تربیت) شناختی رویکرد زیستی بررسی تأثیرات ژن ها و کروموزوم ها،هورمون های جنسی و سازمان مغزی ب ر روی تف اوت جنسی در زمینه ی فیزیکی و رفتاری. از جمله رویکردهای مطرح در این زمینه رویکرد تکاملی است. • رویکرد تکاملی :تاریخ تکامل انسان را بر روی تفاوت های جنسی در رفتار بررسی می کند. رویکرد اجتماعی: ریشه در رویکرد سنتی یادگیری دارد.به بررسی تأثیرات تقویت،تنبیه و یادگیری مش اهده ای ب ر روی رفتار می پردازد. رویکرد شناختی: به بررسی اطالعات بچه ها درباره ی جنسیت،کلیشه های جنسی و هنجارها و چگ ونگی ت أثیر گذاشتن این اطالعات روی تفکر بچه ها درباره ی جنسیت و رفتارهای مربوط به جنسیت می پردازد. بر دو نوع است: تئوری اجتماعی – شناختی تئوری ساختارگرایانه -تئوری طرحواره جنسی بررسی تفاوت دو جنس از جنبه های مختلف ‏ • • • - رشد حرکتی و شناختی دخترها به طور نمونه در کارهایی که به توانایی حرکتی خوب و حرک ات باالی بدنی نیاز دارد بهتر هستند،در حالی که پسرها در مهارت هایی ک ه ب ه ن یروی ماهیچه نیاز دارد قوی تر هستند. میزان فعالیت کلی پسرها بیشتر از دختران است خصوصًا زمانی که در گروه قرار دارند. در زمینه شناختی دو طرف از هوش یکسان برخوردارند اما : دختران در مهارت های کالمی،سیالی کالم و نوشتن از پسران بهترند. در تکالیفی که سرعت ادراکی را می سنجد بهتر عمل می کنند. در چندین حوزه حافظه ی بهتری دارند.  - ‏ - - و پسران : مهارت های فضایی بهتری در بعضی از حوزه ها خصوصًا چ رخش ذه نی و ادراک فض ایی دارند (علی الخصوص چرخش شئ سه بعدی) و سایر تفاوت ها: دختران در انجام محاسبات ریاضی بهرت هستند و نمرات بهتری دریافت می کنند اما پسرها در تست های استاندارد شده بهتر عمل می کنند. در حوزه ی ریاضی دختران در مسائلی که به آنها آموخته شده بهرت عمل می کنند در حالی که پسران در به کارگیری استراتژی های نو و خالقانه برای حل مسائلی که با آن آشنا نیستند بهتر عمل می کنند. هال پرن ( )Halpernدر این زمینه می گوید: دختران در کارهایی که به دستیابی سریع به حافظه ی درازم دت نیاز دارد بهترن د در حال ک ه پسران در مهارت هایی بهتر هستند که نیاز به دستکاری اطالعات جدید و نا آش نا مخصوصًا نمایش های دیداری دارد.  ‏ • • • • • رشد شخصیتی و رفتارهای اجتماعی پسران: پسران به صورت فیزیکی پرخاشگرترند(.دو جنس در پرخاشگری با اعضای خ انواده مساوی هستند) رفتارهای ضد اجتماعی بیشتر در پسران دیده می شود. پسرها ریسک پذیرتر هستند(.این تفاوت رو به کاهش است) پسرها بیشتر احتمال دارد گذشته ای همراه با آس یب روانی داش ته باش ند(.اوتیس م،نافرمانی مقابله ای،سلوک،بیش فعالی – تکانشگری) پسران عزت نفس باالتری دارند.  • • • • • و دختران: بیشتر درگیر پرخاشگری رابطه ای یا اجتماعی می شوند. احساساتشان را با ش دت بیش تری نش ان می دهن د.مهارت بیش تری در خوان دن احساسات دیگران دارند. همدردی و همدلی بیشتری دارند. سطح باالتری از اختالالت نوروتیکی،افسردگی و اختالالت خوردن را نشان می دهند. با احتمال کمتری در کودکی آسیب روانی داشته اند. بررسی خانواده،گروه همساالن و رسانه در رشد جنسی خانواده: چهار مکانیزم از اجتماعی شدن جنسی به وسیله ی والدین وجود دارد: .1والدین با دختران و پسران به طور متفاوتی رفتار می کنند. .2والدین به عالقه ی کودکان در حوزه های مختلف خطی مشی می دهند. .3والدین به بچه ها می گویند که به گونه ی متفاوتی رفتار کنند. .4والدین مدل های متفاوتی از رفتار را نشان می دهند تا بچه ها تقلید کنند.  • • • • • گروه دوستان: پسرها مشغول فعالیتند،جسورند و گرایش دارند تا سلسله مراتب تسلط و نفوذ به خوبی تثبیت شده ای داشته باشند. دختران در بازی به دنبال همکاری و مساوات گرایی هستند. کودکان بر اساس کلیشه های جنسی عمل می کنند.پسران خصوصا مجریان ق وی تری در تفکیک جنسیتی هستند. روابط اجتماعی و دوستانه دختران کمتر و ضعیف تر است. داشتن دوستانی از هر دو جنس منجر به مهارت های اجتماعی بهتر می شود. اثر فیلم های کارتونی بر رشد جنسی کودکان هدف از این مطالعه ‏ این مطالعه با عنوان «اثر فیلم های کارتونی را بر روی رش د جنس ی بچ ه ها» فیم ها ی کارتونی را که در آن مدل های پیچیده ی نقش جنسی ارائه شده اس ت ب ه ص ورت انتق ادی تحلیل خواهد کرد و راه حل هایی برای این مسأله ارائه می کند. فیلم های کارتونی که منبع الزم برای تفریح بچه هاست و دارای جنبه های آموزشی است،در عین حال می تواند حاوی پیام های منفی زیان باری باشد. یکی از جنبه های منفی در مورد جنسیت است برای بررسی این اثر الزم است با مفهوم تفکیک (تبعیض) جنسیتی آشنا شویم: تفکیک جنسیتی: در خانواده آغاز می شود و مطابق است با نگرش وال دین پ یرامون پیش داوری های موج ود در جامعه. • با توجه به رفتار متفاوت والدین با دو جنس و برچسب زدن،کودک ان در 18ماه اول زن دگی شروع به یادگرفتن تفاوت های میان خود و جنس دیگر می کنند. • بین 18تا 20ماهگی اساس هویت جنسی ریخته می شود. • تصورات بچه ها از جنسیت در 2سالگی شفاف می شود. • تفکیک جنسیتی پایه ریزی شده در خانواده توسط عوامل بیرونی محکم تر می شود. • یکی از با اهمیت ترین عوامل در درونی کردن کلیشه های جنس ی و تفکی ک جنس ی م دیا است. • ) Boswell & Katz (1986بر نقش مؤثر دو عام ل رسانه و همساالن تأکی د کرده و آن را مهم تر از نقش والدین دانستند. تفاوت اثر رسانه و همساالن بر تفکیک جنسی: همساالن قدرت بیشتری روی رجحان های جنس ی حاضر دارن د و رسانه روی جهت گ یری انتظارات آینده.  ‏ ‏ ‏ • • • تلویزیون منعکس کننده ی مردم عادی و زندگی عادی و باورهای آنان است. تبعیض جنسی در برنامه ها ی تلویزیونی منعکس کننده ی یک مسأله ی اجتماعی است. یکی از بیشترین برنامه های دیده شده توسط بچه ها کارتون است. پیام های فرستاده شده توسط کارتون ها نگران کننده اند چرا که: بچه ها در این سنین قادر به تفکیک خیال و واقعیت نیستند تفاوت تجربیات درونی و بیرونی را نمی دانند. آنها گمان می کنند که شخصیت های کارتونی واقعی هستند.  ‏ ‏ ‏ بچه ها در این سنین گرایش به انتخاب افرادی به عنوان مدل از جنس خودش ان هس تند و در صورت نیافتن کسی برای سرمشق گیری،یکی از کاراکترهای تلویزیونی مورد عالقه خ ود را مدل انتخاب می کنند. بنابراین ارائه ی نادرست و غیر واقعی کلیشه ها منجر به اثرات منفی می شود. در فیلم های کارتونی تعداد کاراکترهای مردانه بیشتر است. بر اساس یک گزارش تحقیقی Barcusدریافت 75در ص د از کاراکترها در فیلم های کارتونی مرد هستند و تنها 25در صد زن هستند.  ‏ می توان از Smurfبه عنوان مثال خیره ای کننده ای از این رویکرد نام برد. در این فیلم کارتونی 90،کاراکتر مرد وجود داشت در حالی که تنها یک کاراکاتر زن داشت. کارگردان و سازنده ی کانال های تلویزیونی بیان می کند ک ه این برنام ه ها ب رای پسران ساخته می شود.به دلیل: • تعداد بینندگان مذکر بین سنین 2تا 11سال از جمعیت مؤنث در روز شنبه تجاوز می کند. • پسران برنامه های دخترانه تماشا نمی کنند در حالی که دختران این طور نیستند. طبق نظر Streicherبه طور کلی کاراکترهای زن در فیلم های کارتونی: کمتر از مردان هستند. نقش رهبر را به صورت مکرر ندارند. خیلی فعال نیستند. مسئولیت کمتری دارند کمتر تندرست هستند. مادرها در خانه کار می کنند و مردان در کار خانه دخالت نمی کنند. کاراکترهای مردانه در فیلم های کارتونی: با اهمیت بیشتر و با مهارت هستند. رهبرند و قادر به بیان ایده ها هستند. خطرناک و عصبانی و تهدید کننده تر از زنان هستند. فیلم های کارتونی بیشماری وجود دارد که با این دید ساخته شدند. از جملهPok’emon : Pok’emonبه بچه ها درس می داد که نقش های جنسی غیر سنتی بد هستند. این کارتون مردان را بر ضد زنان مطرح می کرد. در این کارتون کاراکترهای خیر و شر برابرند در حالی که این شخصیت مرد است ک ه بیش ترین اهمیت را دارد و کاراکتر زن مثبتی به صورت قابل توجه وجود ندارد.  ‏ ‏ ‏ کاراکتر زنان در فیلم های کارتونی با عنوان همسران خانه ،مادران ،دوستان دختر،مادربزرگ، دختر مرد شر شیطانی،خدمتکار،پرستار بچه و ...نمایش داده می شود. حق تقدم کاراکترهای مردانه و رهبری نقش ها بیشتر از زنان از جمله دیگر نکات مهم است. کاراکترهای پیشرو زن همانند کلیشه های جنس ی موج ود در جامع ه،درخواس ت ام نیت می کنند،توسط دیگران پاداش داده می شوند و نیاز به کمک دارند. بچه ها بین سن 8تا 13سال کشف می کنند که کاراکترهای ک ارتونی نقش های جنس ی سنتی را آشکار می کنند.  ‏ ‏ محتوای برنامه های انتخابی دختران و پسران نیز متفاوت است.دختران فیلم های کارتونی با محتواب احساسی و رمانتیک را ترجیح می دهند و پسران با محتوای خشونت آمیز. کلیشه های احساسی از دوران اولیه شروع به رشد می کند(.والدین پسرها را از نمایش ترس و ناراحتی منع می کنند و دختران را از نمایش عصبانیت و خشم. بعد از 1980تغییراتی در کاراکترهای زن و مرد در کارتون ها دیده شد و امروزه کلیشه های جنسی کمتری به نمایش گذاشته می شود.  ‏ ‏ مسأله ی دیگر در ارتباط با جنسیت تغییر درون جنسی اس ت(.تب دیل زن ان ب ه مردان و یا برعکس) این تغییر باعث اضطراب در رشد بچه ها می شود ک ه آن ها تف اوت بین واقعیت و خیال را نمی دانند. کارتون Ranmaنمونه ای از این نوع کارتون هاست ک ه ش امل تغی یرات درون جنس ی است.  مسآله ی آخر پیرامون فیلم های کارتونی است که کاراکترها بدون جنسیت هستند. ‏ Teletubbieنام یکی از این برنامه هاست که در بین بچه ها محبوبیت زیادی دارد و شخصیت ها نه زن هستند و نه مرد. نتیجه گیری ‏ اگرچه بهبود اندکی در نمایش شخصیت ه,,ای زن وج,,ود دارد اما این به این معنی است که ادعا کنیم این مسأله به طور کلی حل شده است.رویکرد با دقت تولید کننده ها به این موضوعات می تواند به انتخاب درست بچه ها در آینده کمک کند.

62,000 تومان