صفحه 1:
صفحه 2:
Motor development of
children born preterm and
fullterm
By: A-Ran Chong
صفحه 3:
زشد حرکتی در کودکان پری ترم و
فول ترم
زبر نظر استاد: دکتر سهرابی
ترجمه و ارائه: نامنی
صفحه 4:
تعریف کودکان پري ترم
خصوصیات کودکان پري ترم
بررسي کودکان پري تر م
درمان شده با سورفکتنت
بررسي ابزارهاي اندازه گيري
اجراي حركتي
صفحه 5:
خصوصیات کودکان پري ترم
سه
صفات يادگيري و اجراي کار مدر:
طفات جسمي
مهارتهاي حركتي ادراكي بينايي
ese الجرلي
صفحه 6:
تعریف وطبقه بندي کودکان پري مچور
بطور سنتي کودكاني که با وزن برابر یا کمتر از 2500گرم بدنیا مي آمدند را پري
ترم مي گفتند.
اما در سال ۰1950 سازمان بهداشت جهاني 401/60 ,اصطلاح 6960 را براي اين
کودکان پري مچور استفاده کرد.
صفحه 7:
طبقه بندي کودکان LOO :
() : وزن هنگام تولد کمتر از 1000 گرم
() وزن هنگام تولد بین 1500-1001 گرم
LOO وزن هنكام تولد بین 2500-1501 گرم
بیشتر از تعریف وزني استفاده مي شود جرا که تشخیصر
سن تقويمي مشکل است.
صفحه 8:
خصوصیات کودکان پري ترم
خصوصیات شناختي: کودکان پري ترم در مقایسه با کودکان فول ترم 16٩ پايينتري
داشته و مشكلاتي در جریان اطلاعات پیجیده نیازمند استدلال منطقي. جهت يابي
فضايي و کمبودهاي شناختي داشتند. در جریان پیچیده ذهن(۲61/26 در برابر
0 و جريانهاي همزمان (768/34 در برابر 61/1) مشکل داشتند(پری ترم در
مقایسه با فول ترم).
صفحه 9:
*_ در مطالعه سطوح شناختي کودکان
LOO OLB CLOW
پايينتري اما عادي از 109 را نشان
دادند و در دوره بعدي كودكي هوش
عادي داشتند.(ا وجود پایین بودن در
دوره اولیه کودكي) در مورد اینکه
08 (طبقه اجتماعی اقتصادي)
در تاثیر دارد یا نه گزارشات "
متتاقضی داده شده است.
صفحه 10:
خصوصیات رف فتاري و عاطفي
مشکلات رفتاري در بین کودکان ond ons BLOW که با گذشت زمان میزان آن کم شده
است بریکاردز در يك مطالعه طولي 60 کودك را بررسي کرده است که 59 نفرآنها داراي مشکلات
رفتاري ارزيابي شدند و با گذشت زمان درصد این افراه کم شد و نیز در مهارتهای اجتماعي و
سازگاريهاي رفتاري کودکان LOO
( زیر 12 گرم نتایج پایینتری فسبت
به کودکان ( ۸750 1499گرم) و نیز
کودکان فول ترم دلشتند.
صفحه 11:
خصوصیات رفتاري و عاطفي
همچنین در کودکان پري ترم و زیر 000 علاتم
اضطراب مانند تحريك پذيري» تهاجم و بهم
ريختكي ديلنه شد.
گزارشات نشان می دهد که کودکان 0۵۵
نسبت به كودكان فول ترم بيش فعالي ترء بي
توجه ترء سركش ترء وبا مشكلات رفتاري
بسشترهستند.
(۳)4666 توصیفات فعالیت
پایینتره سازگاري بیشتر, حالت مثبتتر وتتش
کمتر را براي کودکان 2ساله که از امکانات
درماني جدید استروئيدي پیش از تولد و
سورفکتنت استفاده کرده بودند گزارش کرد.
صفحه 12:
صفات باد گیری واجرای کار مدرسه
* محققان ناتواني هاي يادكيري در کودکان پري ترم گزارش کرده اند که با افزایش
سن اين ناتواني ها آشکارتر مي شود. و در يك مقایسه که بین کودکان VDD
و در مهارتهاي آكادميك آنها صورت گرفت» 9627 کودکان کمتر از 750 گرم
نتایج پايبنتری از حد مطلوب داشته. این درط" 2 59 730 3 49 کرم.
9 و براي كودكان فول ترم ۶62 بودمشکلات آکادميك در کودکان
9 00)را(),(9,)00تا ۶648 گزارش شده وبنظر مى رسد كه در
اجرا و نمرات تکالیف مدرسه در تمام
دوران كودكي پایینتر از فول ترمها هستند
و شاید این تفاوتهاي گروهي هیچگاه
بطور کامل چبران نشود.
صفحه 13:
صفات باد گیری واجرای کار مدرسه
اع9) روي کودکان6 :0) ساله تحقیق کرد و با برابر کردن شرایط با
کودکان فول ترم مقایسه کردنتیجه تحقیق نشان داد که کودکان 900 در
آزمونهاي خواندن واملا وحساب نمرات پايينتري نسبت به کودکان فول ترم
داشتندهکودکان پري مچور بیشتردریك eS
داشتند وکمکهاي آموزشي خاصي را طلب می کنند:
اين یافته ها مشخص مي كند كه
كودكان 8,000 در خطر بز كتري
در رشد شناختی و استعداد يادگيري
قرار دارند
صفحه 14:
عصه9) , داطا) کودکان(00ر( و
00000 را ديفاكتويهايم حيطي ينتيكي قد
و ونزمادرلزقبلاز بارداييرلويشد
ی رت ور چرس رسد
اكرمند از aa a5 opel
بآوننجولهکمتر از 2500 گرم در
سالگیسبکتر(6/۱کیلوگرم»
کوتاهتر(67 )و دور سر کوچکتر(1 7/3 در
0 از 7 ساه هاي00
که مادرلنکودکان000/ا کوتاهتر و سبکتر
از مادرلنكودكان0000) بوهند.
صفحه 15:
اين عامل عقب ماندكي درون
رحمي يا 1000508 ناميده مي شود.
يکي از عوامل موثر 000507
تغذيه ضعيف دوران بارداري مادر
است. محققان معتقدند مواد غذایی
خاص مانند نمكروي۳!۵ براي
رشد جنین مورد نیاز است و کمبود
این موادغذاي مي تواند در وزن تولد
موثر باشد..
صفحه 16:
* همچنین کودکان پري ترم نيازهاي
غذايي دارند که شیر مادر نمي تواند
آنها را تامین کند. محققان دریافتند
که شیر مادر که با مکمل پروتئین
کامل شده می|تواند زمان زیاد شدن
وزن را کوتاهتر کند و به رشد قد وسر
كمك كند.ويتامين © نيز براي رشد
طولي و سلولهاي ابيتليال دستكاه
تنفسي لازم است و كودكان يري ترمي
که مکمل ویتامین دریافت مي
کنند نياز كمتري به اكسيؤن مكملي
دارند
صفحه 17:
مهارتهاي حركتي ادراكي - بينايي
در مطالعات انجام شده بر کودکان پري ترمي که مشکل بزرگ عصب شناسي
نداشتند و 16" متوسط داشتند نشان مي دهد که انها در مهارتهايي ادراكي بينايي
هماهنگي و کنترل ارادي دست(در مشارکت با لامسه جنبشي و ادراك بيناي
فضابي )» مهارت كشيدن خطوط وكاططخح 0ص
جرخيده يا کجي خطوط و اشکال سه بعدي مشكلاتي داشتند.
أما ارتباط معتاداري بين انحراف
oles استفاده از عينك يا تستهاي
رواني و شناختي بواسطه بينايي بين
كودكان (000)ا و 000800 وجود ندارد.
صفحه 18:
مهارتهاي حركتي ادراكي - بينايي
لسري بررسي كه روي كود كان
(ا) انجام شد نشان داد که
آنهايي در مهارتهاي حركتي بصري
7 نمره زیر متوسط و در مهارتهاي
ارات سر 6114 نمره زیر حذا
متوسط داشتند.
aF oS bl Parca در غیاب هر
ee eee رویت: بري
مچوري باعث يك دسته کوچك اما مهم
آسيبهاي حركتي بصري مي شود که
در كودكي مياني مشخصتر مي شود
صفحه 19:
Ouchy Pure * نشازداد كه كودكان
eS اجرای
پریترم تونايي رشديک مترین سبتبسه
همانندهایفولترم خود در پسرشجفت
بريدنبا طنابتعاد ل وويكياء كرفتن
Se ee
دلشتند که مستقلاز فاکتورهایلجتماعي
لقتصادوو محيطيبودسط»0) نيز لظهر
کرد کودکازباوننکمتر از 125۱ گرم
نمره پایینتریاز کودکانکنترلدر تکا لیف
رشد حرکتيمانند گرفتن هدفگيري
لیسنادنرویپ ایب رتر لیستاسنرویپباي
Se رلد فتنرویپنجه پا گرفتند.
صفحه 20:
eS اجرای
* مطالعات ديگري حاكي از این بود که
کودکان پري ترم در انواع تستهاي
اجراي حركتي مانند راه رفتن روي
نوك پنجه» راه رفتن روي پاشنه.
ایستادن روي پاي راست. راه رفتن
روي خط مستقیم »ایستادن و لي لي
روي يك پا ایستادن با دستان باز نمرا
ت پايينتري از کودکان فول ترم
گرفتند.
صفحه 21:
eS اجرای
* با مطالعاتي که hook روي کودکان وی
0۵ و ٩۵ انجام داد متوجه
شد که آنها در مهارتهاي حركتي
ظریف در تستهاي کوبیدن میخ. :
a 8
آهسته در زدن ۰ دثبال کردن رد پا 7
رنج طبيعي دارند. ولي 1۳) گزارش
داد که کودکان 000,()ساله
1 فمسالانشان (در کست
انگشت بيني نخ کردن مهره هاي
کوچك. تست نقاشي) هماهنگي
حركتي ظریف تاخیر یافته اي را به
نمايش گذاشنند.
صفحه 22:
اجراي حرکت
همچنین در تعادل .تعادل پویا ء
هماهنگی اعضاي بدن . هماهنگی تنه
اعضا : نداوم حركتي كودكان يري ترم
با كودكان فول ترم متفاوت بودند.
حركات غير اراديء لرزش
خفیف انقباض alee ضعيفترء حركات
اب لغنياز بيشت در اعمال رشدي
كاد تكسن رأه فتنء ايستادن» دراز
كشيدن در كودكان بري ترم ديده مي
rs
صفحه 23:
مطالعات رایج روي کودکان پري ترم درمان شده با
سورفکتنت تراپي
بررسي هاي انجام شده نشان داد تفاوتي در نتایج رشد عصبي , رشد ذهني و توسعه
رواني حركتي کودکان درمان شده و نشده با سورفکتنت تراپی وجود نداد .
Gobeude 315995 0۵۵ و 0 را در تأخیر رشدي مقایسه کرد و نتیجه
گرفت که کودکان 0۷:00 تاخیر اساسي در تمام سطوح عملكردي (زبان فردي -<
اجتماعي, بهبود سازگاري حركتي ۰ دامنه
حركتي) در مقايسه با كودكان 0000 داشتند.
صرف نظر از اينكه كودكان يري ترم از
لكات يا رمان استروثيدى استفاده
كرده اند يا نه هنوز ناتواني هاي رشدي
در مقايسه با كودكان فول ترم نشان ميدهند.
صفحه 24:
بررسي هاي مهم در مطالعه کودکان پري ترم
* ) لظهار کرد مدرکيوجود دارد در بیازلینکه کودکان0/9۵,۷00, ۸0۵
لمساسا در معرضخطر بیشتریدر تاخیر وشد ثانویه نسبتسه کودکارفولترم
هس در توت از میانکوددکان8سالله ین مونه کلی232 نفري
همسانش ده( وزنکمتر یاب ولبر 1000 رم 1500-1001 گرم ۰ 2000-1500 گرم
شامل اتونيهلیی 27 Jah aa SOS 9 esis
مبانگرود AGL a plan) AS سیب رکتوقطمیو 21 کودا
مشكلحر كتيجاشته ليزك زاريش
٩ ۰ 3 كودكان بري ترم
بدون ناتواني يا ناتواني كم را از كودكان
يري ترم با جندين ناتواني و ناتواني
متوسط جدا کرد
صفحه 25:
مسائل ابزاري در ارزيابي اجراي حركتي
انتخاب ابزارهاي تعیین کننده سطوح اجراي حركتي براي كودكان بري مجور براي
یافتن يك سطح معیار مناسب مهم است.
ابزار تنها ثباید نقاط بد عملکردی را در اجرا. ۳ ۱ ۰ ۲
اجراي مهارتهاي حركتي را نیز مشخص کند.
براي مثال تست 6606" يكي از ابزار هاي آرزيابي تعدیل شده است که جنبه كيفي
فتار حركتي را ارزيابي میکند.این تست بر سطوح اجرا تاکید میکند ولي سطوح
اجراي پایینتررا بخوبي نشان نمي دهد و ويرايش اين ابزار كه به سطوح پایین
حساسی شده هنوز ممکن است در اين زمینه محدودیت داشته باشد و با ابزار
0608 که مهارتهاي حرکت گوناگون را بوسیله مرحله بندي ارزیابی میکند.در
سطوح پایین حساسیت کافي را ندارد.
صفحه 26:
مسائل ابزاري در ارزيابي اجراي حركتي
* ابزارهايي که در اين زمینه مفیدند ارزيابي توسعه عصبي عضلاني 7()
b Corton (DOO) چهار عامل نمره گذاري و 10 آیتم مهارتهاي
حركتي فردي براي مقایسه مهارتهای حركتي عمومي و a مه اجراي
حركتي (00۳69) براي نمره گذاري آلگوي حركتي کودکان |
هر دو ابزار زماني که كودك يك مهارت خركتي رأ ب ند
نكاتي | گردآوري مي كند.
استفاده از اين ابزارها باعث مي شود
کودکان پري ترم با يك معيار ملي 1
يا منطقه اي با كودكان فول ترم
مقايسه شوند.
صفحه 27:
مسائل ابزاري در ارز
* تجدید نظر . استاندارد کردن» و تطبیق
دادن ابزارها مهم است چراکه کودکان
امروز از نظر تجربیات فرهنگي ۰ اسباب
بازي ها و... با کودکان دهه be قبل
متفا
نتواند توپی را دور پرتاب کند اولي آز
الگوي کامل پرتاب استفاده کند.
صفحه 28:
مسائل ابزاري در ارزيابي اجراي حركتي
* ابزار 00۳6۵ جنبه هاي كيفي حرکات را از الگوي ناقص به الگوي کاملتر حرکات
ارزيابي/مي كند.
هر دو ابزار 00000009000005 سطوح اجراي حركتي كودكان 4 تا 7ساله يري ترم وفول
ترم را اندازه كيري مي كنند و تعيين جكونكي تفاوت درمهارتهاي حركتي كودكان
يري تزم أو قول ترم بوسيله اين ابزار Se
صفحه 29:
كم 5 جم
010100
حم