کودک و نوجوانسایرورزشی

رشد و تکامل طولانی مدت در ورزشکار

صفحه 1:
LONG-TERM ATHLETE DEVELOPMENT TRAIN ABILITY IN CHILDHOOD AND ADOLESENCE رشد و تكامل طولانى مدت ورزشكار:تمرين يذيرى در دوران كودكى و نوجوانى روزنه هاى موفقيت و حداكثر تمرين يذيرى

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
۱۷۱۷۵۰۵۲ ed اناه‌حاج و1 09۷6۱۵۵0860۲ عع۸۱۱ ۲6۲۲ ومما ‎achieving optimal training, competition‏ ‎and recovery throughout an athlete's‏ و ‎Rs ole uted‏ أمقأ)مممما ‎of young people.‏ ‎۱۱ ‏هت‎ Ree CUE UE NLS Ue} rote lca ‎

صفحه 5:
LTAD PRINCIPLE (1) Two ways in which performances ‘improve ;Growth & development ® -Training ®

صفحه 6:
* قانون ده ساله یا ده هزار ساعت "" براى ماهر شدن در هر رشته ورزشى به ده سال تمرين شديد و تمام وقت نياز داريم

صفحه 7:
ا ا اتا ا ‎anything” (4 simon, Nobel Laureate)‏ “10 years or 10,000 hours” (Ericsson and Charness (1994) and Satmeta et al (1999)) 10,000 ۱۱۵۱/۲5 1 10 ۲ 20 ۳۵۷۵۲5 06۲ ۷۷۵6 ۱ 50 ۷۷۵8 6۲ ۲

صفحه 8:
LTAD key issues The critical, fundamental phase is often overlooked by coaches, teachers and parents, who focus on competition and winning rather than the acquisition of basic skills and ۱۱۱9۰ 4

صفحه 9:
‎Ter)‏ ار ی ا ‎dramatic to please people in the‏ ‎short term. It is to establish the ‎structure for long term success.” (Chairman, Marks and Spencer 1999) ‎

صفحه 10:
5000 " تاكيد بيش از حد بر رقابت در دوران اوليه تمرين عموما باعت نقصان توانایی ورزشکار در اینده خواهد شد

صفحه 11:
"" اين مقاله تمرين يذيرى در دوران كودكى و نوجوانى ريا مورد بحث قرار مى دهد بيشتر مدلهاى تمرينى بر اساس سن تقويمى مى باشد ا ‎PSCC‏ شاخص مناسبی نیست چرا که پراکندگی زیادی در تکامل فيزيكى و شناختى و عاطفى در اين دامنه سنى وجود دارد

صفحه 12:
The concept of 9۸ ی 0 " قابليت تمرين كودكان در مراحل مختلف نمو و باليدكى ياسخ دهى افراد در حال رشد به محرك تمرين با مفاهيم امادكى و دوره هاى بحرانى ارتباط دارد * کودکان در دوره های سریع نمو در کسب آثار مفید تمرین معمولا مستعدتر. از. نوجوانان می باشند

صفحه 13:
" حساسيت افراد برياى اموزش يا تهرين به عوامل متعددى مثل ‎wor‏ و و ۱۵ ‎Ore)‏ ل ا ا ل ‎foo (Eee‏ مهاريت قبل از اموزش يا تمرين»قدرت و توان هوازى و احتمالا ۱ لا

صفحه 14:
* در 0 تا سالگی اغلب ساختارهای عصبی تقریبا شکل بزرگسالی را کسب کرده و اغلب الگوهای حرکتی بنیادی تقريبا تثبيت شده است به طورى كه انتظار مى رود اين سنين براى اموزيش و مهارتهاى حركتى يايه ايده ال مى باشد

صفحه 15:
" بهتر اين است كه از سن بيولوزيكى استفاده شود "" استفاده از 11117 به عنوان يك مرجع براى طراحى بهينه ‎eee eC er eee Mere sip Nec we eies‏ تمرين يذيرى در اين دوره استفاده شود * قبل از ييدايش 21117 تفاوت جنسیتی وجود ندارد

صفحه 16:
LTAD Model for Girls ae 19 0 > - ‏نا‎ ‎a ‎wi ‎Pa ‏تلا‎ ‏ند‎ ‎oa ‎E ‏ند‎ ‎= ‎oa ‎3) 8 10 12 14 18 8 Age in years

صفحه 17:
LTAD Model for Boys 35 9 o => nS oa a w i 0 ‏ند‎ ‎00 ‎i= ند 2 0 ‎Oo‏ ‎PS‏ ۴4 وم ‎T T T T‏ ‎T ‎8 10 12 14 16 18 Age in years ‎ ‎

صفحه 18:
* پیدای ش ۳7۷ تحت تاثیر فاکتورهای ژنتیکی -محیطی -اب و هوا-فرهنگ و محیط اجتماعی می باشد | Pe SEE Oe I> ha برلوتمرین‌سیستم لنرژوو عصبی‌ف راهم می‌کند * در طول دوران بهرانی و حساس تمرین پذیری کودکان افزايش می یابد به شرط رعایت قانون ۳۲۲۲

صفحه 19:
LTAD Principles — Sport Categories EARLY 5 5 58 Gymnastics, Figure SPECIALISATION Skating, Diving, Table 5 Tennis and 5۹80۳15 enh Haute Athletics, SPECIALISATION => combative sports, Cycling, Rowing, SPORTS * team sports. BT C0: S aiNaes caret

صفحه 20:
مدل تخصصى ورزشهاى زود هنكام ‎Ne Berean (|‏ ل 1ك تمرین برای رقابت ۱20 5 8 lye GO <باز نشستگم

صفحه 21:
۱3+ 0 ۰۲ ۳۱ Jaa ۳ 2 " ©-مرحله تمرين براى امادكى و تعليم " <6-مرحله تمرين براى رقابت 6مرحله تمرین برای موفقیت و پیروزی و

صفحه 22:
EARLY SPECIALIZATION MODEL

صفحه 23:
LTAD principles Athlete centred approach ® Makes full use of the critical or sensitive ® periods of adaptation (growth spurts) Focuses on the need to develop PHYSICAL " LITERACY in all young people Recognises Training — Competition - Recovery ® ratios i.e. Athletes need a life Takes 10 to 12 years training to reach elite ® ‏ترا‎ Some sports require early specialisation ® Model is flexible to meet needs of each sport FF

صفحه 24:
۱۳۷۰۹9 "" مرحله اول:مرحله يايه و مقدماتى 0 ‏ا‎ Heri ‏ل ل ل‎ ce ae Ea

صفحه 25:
" مهارتهاى يايه و مقدماتى بايد با رويكرد تفريحى و تفننى ار د ل ميق يذيرى فريد بهتر و براى مدت طولانى ترى يك رشته ورزشى تخصصى را دنبال كند "" تكامل مهارتهاى حركتى يايه در سه مرحله تدوين مى شود 0 1 * ل له

صفحه 26:
ساختار تمرین در این مرحله باید مفرح و شادی بخش باشد ‎SETS‏ فرد در تمام رشته های ورزشی باید تا حد امکان شرکت ‎RIS‏ * در تمام موارد به5() ۸3 باید توجه داشت

صفحه 27:
" فاكتورهاى 51:17 بايد از طرريق بازيهاى مفرح و شادى بخش توسعه يابد " در طول اموزش تكنيكهاى صحيح دويدن -يريدن ويرتاب كردن بايد به فاكتورهاى 281025 توجه شود

صفحه 28:
دوه برائ, سير عت برراى دنتران 6-كسال ر براى ران فسن ماه Eros eee lle cose Toe oe ۴ -ستفاده از انواح باریهای مفرح که فاکتور مورد نظر در ان زرد حافك باه " -تمرين قدرت شامل تمرينهاى تحمل وزن بدن و توب مدیسین بال و سویس یال 8 ار

صفحه 29:
#مرحله دوم:مرحله تمرین برای یادگیری ا ا ۳ ۱3 * موضوع:یادگیری تمام مهارتهای ورزشی پایه یکی از مهمترین دوره های تکامل مهارتی برای کودکان سنین 19- سال می باشد AS TED ‏حرکتی می باشد‎ + ‎Sek <8) etn Sere‏ ل ل اموزش داده شود

صفحه 30:
One of the most important periods of motor development for children ‏ات و‎ | nine to 12. During this tene children are develop- mentally reacy to acquire general overall sports skills that are the corner- stones of all athietic development.

صفحه 31:
1 از توب مديسين بال و كارهاى روزمره و توسعه استقامت از طرق تارجات نعلت ران رازه ‎ie" ie ois‏ ا ا ل و انعطاف يذيرى را مد نظر داشت ‏۳ 26۱ درصدرقابت و ‎PO‏ ‏درصد تمرین توصیه شده است

صفحه 32:
مرحله سوم:تمرین برای امادگی * سن:پسران 16-6)سال ودختران 00-6 سال " موضوع:ساخت بايه و بنياد سيستم هوازى: قدرت و تكامل ‎Dome etn‏ ا ملم 0 تخصصی و تاکتیکهای ورزشی با همدیگر

صفحه 33:
۱۶ ۰7۱ 0 ‏ا ا‎ 2 St it ‏هوازی و قدرتی می باشد‎ * ظهور ۳7۷ و جهش نمو در اين مرحله می باشد "" تاكيد بر تمرينات هوازى ضمن اينكه به مهارت-سرعت و قدرت توجه مى شود eee es ee Si

صفحه 34:
۴ در ابن مررحله بربای دختران دو دوره زیمانی سازگاری برياى تمررينات قدرتى وجود دارد * - سریعا بعد از ظهور ۳۳۲۷ و 0-ظهور اولین دوره قاعده گی:اين مورد برای دختران 9-60 ماه بعد از ۳۳۲۷ اتفاق می افتد " توجه:تمرين يذيرى هوازى و قدرتى بستكى به سطح باليدكى,زودرسى يا باليدكى دير رس زمان بندى متفاوتى را در ريد يا تاييد فشار تمرين مى طلبد لا

صفحه 35:
cE SE Te EES SLO CS Ie Es ie مهمترین تمرکز بر یادگیربی حرکات و مهارتهای بنیادی می كك توجه زياد بر ريقابت زمان تمرين را تلف مى كند © رقابت نكرردن به اندازه كافى هم افراد را از تمرين مهارتهاى تكنيكى و تاكتيكى محروم مى كندو در جنين حالتی فرد نمی داند چگونه از عهده چالشهای ذهنی و فکری در طول رقابت براید

صفحه 36:
نسبت 06 درصد تمرین به 60 درصد رقابت توسیه شده است * (۳0) درصد رقابت شامل تمرینهای رقابتی و مسابقه می باشد البته با توجه به نوع ورزش و تفاوتهای فردی "" افرادى كه اين مرحله را به درستى طى نكنند به حداكثر يتانسيل خود نخواهند رسيد * نقش دبيران و مربيان در اين مرحله بسيار حساس است

صفحه 37:
*مرحله چهارم-مرحله تمرین برای رقابت "" سن:مردان 123-06 سال و زنان 072)-©0) سال " موضوع:بهينه كردن امادكى جسمانى فردى و وريزشى فرد .وبهينه كردن عملكرد و مهارتهاى وير ه(بهينه كردن موتور ورزشى) ا" ی این مرحله سفارش شده است پآ پیشرفت امادگی جسمانی مد نظر است

صفحه 38:
"" توجه ويزه به تمرينات اختصاصى بست 9 " ورزشكارى كه هم در مهارتهاى يايه و هم در مهارتهاى ‎teres)‏ ل ف ‎ete SE BE‏ مختلف به كار 3 " تاکید ویژه در اين مرحله بهینه کردن امادگی جسمانی بر اساس الگوی تمرین و رقابت می باشد [۱ epiees Fe gv eR SEO ‏بهبود تکنیک و تاکتیک از حالا به صورت‎ ‏انفرادى طراحى مى شود‎

صفحه 39:
"" مرحله پنجم-مرحله تمرین برای پیروزی و موفقیت سن:مردان ©)) سال و بالاتر و زنان © سال و بالاتر موضوع به حداکثر رساندن امادگی جسمانی فردی ومهارتهای ‎er Re rraes)‏ ۳-0 تمرين در اين مرحله به حداكثر رساندن عملكرد و اجراى ورزشكار مى باشد مشخصه اين دوره تمرينى تمرين با شدت و حجم بالا مى باشد ‎ic eaten}‏ تمرين و ‎sa pe‏ رقابت توصيه ‏شده است

صفحه 40:
و 900 ع كن سك موضوع:بازنشستگی ورزشکار برای مربیگریی و مدیریت فعاليتهاى ورزيشى در اين مرحله ورزشكار رقابت را كنار می گذارد

صفحه 41:
STAGES OF OPTIMAL TRAINABILITY Ce eat) ‎MALE‏ ی تس هم ‏تفت نی تلور نی لماحعمدلااناء ‎۱۳ cy 8-1115 ‏كن 8605م‎ elo} ‎0 ac a) ۳ ‏ار‎ pean an] Training to Compete —-14-15yrs PSV 16-175 ‏/اكم‎ ‎nia) 16yrs+ 18۵+‏ نا ‎

صفحه 42:
STAGES OF GROWTH & DEVELOPMENT LTAD Growth Framework Development & FUNdamentals Childhood SwimSkills| Late Childhood Training to Train Adolescence Training to| Early Adulthood Compete Training to Win Adulthood

صفحه 43:
لديا مدا ل امت ال ‎rere‏ لظا ‎eh ce A‏ 2ض سيا لا BALYI (2002 — Late Specialization LO ‏دمم‎ ‎217 eke ‏ات‎ ‎OO ‏سس‎ Red Learciag to Prain* ۱۱ to Pract Gtr ۱۸ Ole a RGN od ee Ni ral ODM Ged ended

صفحه 44:

صفحه 45:
Don't worry a a LTAD is not for everyone

صفحه 46:
۱ Training to Compete Training to Train Ssh sd tae tg

صفحه 47:
eer cme ‎Comoe‏ ما ای ‏وج رسن ‎pel Develop iron‏ ا ‎yarn wt i‏ موه هد ) ‎Coane Deve pened 3 ‏و ‏بو مسو ا ‎

صفحه 48:
4) ‏بوحسم‎ - POO ued porticipation. pet ec ‏ل‎ a) Se Oe RCN VAC en Olas sR Rela el CNN Da ‏له ا‎ ee ‏مه ل‎ he a (usiery oo vbjert) ام ‎PCKG:‏ — م ل اال -— ۹

صفحه 49:
آلا كا نلا كا كا كا كا لكا آلا 8 8 5 8 6 ۶ ۶ ۶ ۲

صفحه 50:
CRITICAL PERIODS OF TRAINABILITY FOR MALES Balyi and Hamilton, 1999 آلا كا نلا كا كا كا كا لكا آلا 8 8 5 8 6 ۶ ۶ ۶ ۲

صفحه 51:
GROWTH AND ۱۷ 0 A 65و28 ‎(Years)‏ yer ta yi ent و۳۳ ۱ ent Bott) FUNdame ‏لمغص‎ + Female: 5- Male: 6-9 Movement 9 ۳۹9 Speed (1) اا یرت 5 Chrono/ Bio Sion 8-11 ۱/۳۱۱3 12 511 Developm 319 ABCs Motor Co- ordinatio 05 Berens 16 ‏سته‎ 1 ‏تا‎ ‎BB RSs Male: 12- 16 2 Aerobic DY ‏اه‎ عتطمععم ‎Refine‏ ‏علافاو Speed (2) LTAD: DE Bertini 10 ۳ ‏عا‎ ‎۱:۹ ‏و‎ ‎14-16 ‎Male: 16- 18 9 hes Physical Dyas 28 ۲۰۱» Cd ‏را‎ ‎۲۰۱۰ ‏تزار هن‎ cera Training 16 ‏سنتلا‎ ۱۱ Female: +16 +Male: 18 معنلهته»م5 ‎tion‏ Performa ‏ععم‎ | ent عأطممع هسم ‎Strength‏ ‎PX aCe‏ ‎Core‏

صفحه 52:
Training Rees toe per) (week Training ‏و‎ per) (week Training ‏ععستله۷‎ per) (week LTAD: TRAINING FUNdame ‏لمغص‎ General yr ad ‏رت‎ ‏كصملأووء5‎ ‏را‎ ae) ry ار تن این دا وستستستورة: مم ‎sessions‏ ‏تست 65و /كستصد Pool: 4-7 ‏قط‎ ‎Land: 1-2 hrs عهو ‎km/wk‏ Training 3۹ 7 ومو cud deo ‏تا‎ : 12- Pee ey ‏ا‎ ‏خط‎ Po وممم ‎Pent‏ ‎Leading‏ ‏ها ‎eco‏ ‎km/wk‏ Training aro Compete Swimming 6-16 ‏كصملووء5‎ ‎deo ‏تا‎ Pool: 16- Pra tet Land: 3-4 ‏عبط‎ رب یی گرا Training 3 7 049 Beaty «eo prt et Pool: 20- Pre tay Land: 3-6 ‏نا‎ 0 km/wk ۱ 00 specialism

صفحه 53:
LTAD: COMPETITION Number of Competiti or Competiti ‏مه‎ ‎Profiles Competiti ‏مه‎ ‎Targets FUNdame ‏اما‎ ‎vid‏ یت دا ‎726۵ ‎training ‎9990 ‏ره‎ ‏ار ‎ ‎Training ‎to Train ‎opr ta ۱ 12 ‎erred ‎of ‎09 ‎level ‏2 ‏6 وط 11 1162-96 )2%( ‎SF-2% (1%) | 1%) ‎Sy ‎ ‎Training ‎to ‏ری‎ ‎6 ‏ت۷۱ ‎belowS‏ ‏انیت ‎2 ‏اس ‏م1 ‎Heat-3% ‎(2%) ‎SF-2% (1%) Final-1%(- 1%) ‎PT Te ‎ ‎Training ‏ستلالا م‎ ‏د ‏كانه ‎below9‏ ‏انیت ‎rim (avo ho) ‏0 عتامطة 18۷۵1 ‎Heat-3% ‎(ex) ‎SF-2% (1%) Final-1%(- 1%) ‎Pee ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 54:

صفحه 55:
ار 00007 حميد زاهدى اك 99

‏LONG-TERM ATHLETE DEVELOPMENT ‏TRAIN ABILITY IN CHILDHOOD AND ‏ADOLESENCE رشد و تکامل طوالنی مدت ورزشکار:تمرین پذیری در دوران کودکی و نوجوانی روزنه های موفقیت و حداکثر تمرین پذیری LTAD PRINCIPLE (1) Two ways in which performances :improve ;Growth & development  .Training  قانون ده ساله یا ده هزار ساعت برای ماهر شدن در هر رشته ورزشی به ده سال تمرین شدید و تمام وقت نیاز داریم LTAD key issues The critical, fundamental phase is often overlooked by coaches, teachers and parents, who focus on competition and winning rather than the acquisition of basic skills and fitness Balyi 2001 یک برنامه تمرینی صحیح که در ان فاکتورهای دوران امادگی –رقابت وریکاوری در ان طراحی شده باشد دارای پتانسیلی است که به طور بهینه ومطلوب یک ورزشکار را شکوفا می کند تاکید بیش از حد بر رقابت در دوران اولیه تمرین عموما باعث نقصان توانایی ورزشکار در اینده خواهد شد این مقاله تمرین پذیری در دوران کودکی و نوجوانی را مورد بحث قرار می دهد بیشتر مدلهای تمرینی بر اساس سن تقویمی می باشد استفاده از سن تقویمی در دامنه سنی 16-10سالگی شاخص مناسبی نیست چرا که پراکندگی زیادی در تکامل فیزیکی و شناختی و عاطفی در این دامنه سنی وجود دارد The concept of ‏trainability مفهوم تمرین پذیری ‏ قابلیت تمرین کودکان در مراحل مختلف نمو و بالیدگی پاسخ دهی افراد در حال رشد به محرک تمرین با مفاهیم امادگی و دوره های بحرانی ارتباط دارد کودکان در دوره های سریع نمو در کسب اثار مفید تمرین معموال مستعدتر از نوجوانان می باشند حساسیت افراد برای اموزش یا تمرین به عوامل متعددی مثل سن ،جنس،تجارب قبلی (مثل فرصتهای اولیه برای تمرین مهارتهای حرکتی،یا سطح فعالیتهای جسمانی همیشگی)،سطح مهارت قبل از اموزش یا تمرین،قدرت و توان هوازی و احتماال تغییرات ژنتیکی خاص وابسته است ‏ در 6تا 8سالگی اغلب ساختارهای عصبی تقریبا شکل بزرگسالی را کسب کرده و اغلب الگوهای حرکتی بنیادی تقریبا تثبیت شده است به طوری که انتظار می رود این سنین برای اموزش و مهارتهای حرکتی پایه ایده ال می باشد بهتر این است که از سن بیولوژیکی استفاده شود استفاده از PHVبه عنوان یک مرجع برای طراحی بهینه برنامه های انفرادی با توجه به دوره های حساس و بحرانی تمرین پذیری در این دوره استفاده شود قبل از پیدایش PHVتفاوت جنسیتی وجود ندارد پیدایش PHVتحت تاثیر فاکتورهای ژنتیکی -محیطی -اب و هوا-فرهنگ و محیط اجتماعی می باشد ‏PHV یک مبنای ورزشی می باشد که اطالعات با ارزشی برای تمرین سیستم انرژی و عصبی فراهم می کند در طول دوران بهرانی و حساس تمرین پذیری کودکان افزایش می یابد به شرط رعایت قانون FITT LTAD Principles – Sport Categories EARLY SPECIALISATION SPORTS* LATE SPECIALISATION SPORTS * *4 stage model *5/6 stage model Gymnastics, Figure Skating, Diving, Table Tennis and Swimming* Athletics, combative sports, Cycling, Rowing, team sports. * Cusp of early specialisation مدل تخصصی ورزشهای زود هنگام -1تمرین برای امادگی و تعلیم -2تمرین برای رقابت -3تمرین برای موفقیت و پیروزی -4بازنشستگی مدل تخصصی ورزشهای دیر هنگام -1 مرحله پایه و مقدماتی -2 مرحله تمرین برای یادگیری -3 مرحله تمرین برای امادگی و تعلیم -4 مرحله تمرین برای رقابت -5 مرحله تمرین برای موفقیت و پیروزی -6 بازنشستگی LTAD principles Athlete centred approach Makes full use of the critical or sensitive periods of adaptation (growth spurts) Focuses on the need to develop PHYSICAL LITERACY in all young people Recognises Training – Competition – Recovery ratios i.e. Athletes need a life Takes 10 to 12 years training to reach elite level Some sports require early specialisation Model is flexible to meet needs of each sport        LTAD  مرحله اول:مرحله پایه و مقدماتی سن:پسران6-9سال ودختران6-8سال موضوع:یادگیری تمام مهارتهای پایه و مقدماتی مهارتهای پایه و مقدماتی باید با رویکرد تفریحی و تفننی اموزش داده شود این مورد باعث می شود قابلیت تمرین پذیری فرد بهتر و برای مدت طوالنی تری یک رشته ورزشی تخصصی را دنبال کند تکامل مهارتهای حرکتی پایه در سه مرحله تدوین می شود مقدماتی 2-3سال ابتدای4-5سال پیشرفته 6-7سال ساختار تمرین در این مرحله باید مفرح و شادی بخش باشد و باید بر تمام ظرفیتهای فیزیکی تاکید شود فرد در تمام رشته های ورزشی باید تا حد امکان شرکت کند در تمام موارد به ABCSباید توجه داشت فاکتورهای SPEباید از طریق بازیهای مفرح و شادی بخش توسعه یابد در طول اموزش تکنیکهای صحیح دویدن –پریدن وپرتاب کردن باید به فاکتورهای ABCSتوجه شود - دوره بحرانی سرعت برای دختران 6-8سال و برای پسران 7-9سال می باشد - سرعت در جهات مختلف و با زمان کمتر از 5ثانیه - حجم تمرین کم - استفاده از انواع بازیهای مفرح که فاکتور مورد نظر در ان وجود داشته باشد - تمرین قدرت شامل تمرینهای تحمل وزن بدن و توپ مدیسین بال و سویس بال - اشنا کردن کودک با قوانین ساده ورزشی مرحله دوم:مرحله تمرین برای یادگیری سن:پسران 9-12سال و دختران 8-11سال موضوع:یادگیری تمام مهارتهای ورزشی پایه - یکی از مهمترین دوره های تکامل مهارتی برای کودکان سنین 9 -12سال می باشد - این دوره مرحله شتاب بخشیدن و سازگاری برای هماهنگی حرکتی می باشد - در این مرحله باید مهارتهای عمومی ورزشها به کودکان اموزش داده شود توسعه قدرت از طریق تمرینهای تحمل وزن بدن –استفاده از توپ مدیسین بال و کارهای روزمره و توسعه استقامت از طریق بازیهای مختلف باید توسعه یابد - در این مرحله ضمن توجه به فاکتورهای ABCSباید انعطاف پذیری را مد نظر داشت ‏ در این مرحله نسبت 30درصدرقابت و 70درصد تمرین توصیه شده است مرحله سوم:تمرین برای امادگی سن:پسران12-16سال ودختران 11 -15سال موضوع:ساخت پایه و بنیاد سیستم هوازی; قدرت و تکامل بیشتر مهارتهای تخصصی ورزشی و ترکیب مهارتهای تخصصی و تاکتیکهای ورزشی با همدیگر این مرحله :مرحله شتاب بخشیدن و سازگاری تمرین هوازی و قدرتی می باشد ظهور PHVو جهش نمو در این مرحله می باشد تاکید بر تمرینات هوازی ضمن اینکه به مهارت-سرعت و قدرت توجه می شود تاکید ویژه بر انعطاف پذیری در ابن مرحله برای دختران دو دوره زمانی سازگاری برای تمرینات قدرتی وجود دارد -1 سریعا بعد از ظهور PHVو - 2 ظهور اولین دوره قاعده گی:این مورد برای دختران 12-18ماه بعد از PHVاتفاق می افتد توجه:تمرین پذیری هوازی و قدرتی بستگی به سطح بالیدگی ,زودرسی یا بالیدگی دیر رس زمان بندی متفاوتی را در رد یا تایید فشار تمرین می طلبد ‏ در این مرحله باید توجه ویژه به سن بیو لوژیکی باشدو مهمترین تمرکز بر یادگیری حرکات و مهارتهای بنیادی می باشد توجه زیاد بر رقابت زمان تمرین را تلف می کند ● رقابت نکردن به اندازه کافی هم افراد را از تمرین مهارتهای تکنیکی و تاکتیکی محروم می کندو در چنین حالتی فرد نمی داند چگونه از عهده چالشهای ذهنی و فکری در طول رقابت براید نسبت 60درصد تمرین به 40درصد رقابت توسیه شده است 40 درصد رقابت شامل تمرینهای رقابتی و مسابقه می باشد البته با توجه به نوع ورزش و تفاوتهای فردی افرادی که این مرحله را به درستی طی نکنند به حداکثر پتانسیل خود نخواهند رسید نقش دبیران و مربیان در این مرحله بسیار حساس است مرحله چهارم-مرحله تمرین برای رقابت سن:مردان 16-18سال و زنان 15-17سال موضوع:بهینه کردن امادگی جسمانی فردی و ورزشی فرد ،وبهینه کردن عملکرد و مهارتهای ویژه(بهینه کردن موتور ورزشی) ‏ نسبت 50درصد تمرین به 50 درصد رقابت در این مرحله سفارش شده است در این مرحله توسعه مهارتهای تکنیکی ,تاکتیکی و پیشرفت امادگی جسمانی مد نظر است توجه ویژه به تمرینات اختصاصی پست ورزشکار ورزشکاری که هم در مهارتهای پایه و هم در مهارتهای تخصصی ماهر شده است در طول دوره تمرینی یاد می گیرد که مهارتها را تحت شرایط رقابتی مختلف به کار گیرد تاکید ویژه در این مرحله بهینه کردن امادگی جسمانی بر اساس الگوی تمرین و رقابت می باشد برنامه های امادگی جسمانی ،روانشناختی،تکامل و بهبود تکنیک و تاکتیک از حاال به صورت انفرادی طراحی می شود مرحله پنجم-مرحله تمرین برای پیروزی و موفقیت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سن:مردان 18سال و باالتر و زنان 17سال و باالتر موضوع به حداکثر رساندن امادگی جسمانی فردی ومهارتهای تخصصی پست ورزشی تمرین در این مرحله به حداکثر رساندن عملکرد و اجرای ورزشکار می باشد مشخصه این دوره تمرینی تمرین با شدت و حجم باال می باشد نسبت 25درصد تمرین و 75 شده است درصد رقابت توصیه مرحله ششم-مرحله بازنشستگی موضوع:بازنشستگی ورزشکار برای مربیگری و مدیریت فعالیتهای ورزشی در این مرحله ورزشکار رقابت را کنار می گذارد STAGES OF GROWTH & DEVELOPMENT LTAD Framework FUNdamentals SwimSkills Training to Train Training to Compete Training to Win Growth Development & Childhood Late Childhood Adolescence Early Adulthood Adulthood LTAD MODEL BY ISTVAN BALYI (2002 – Late Specialization Chronological age Sports) 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27+ FUNdamental Stage Learning to Train* Training to Train Stage Training to Compete Stage Training to Win Stage Long Term Athlete Development Building Pathways in English Sport Source: NCTC, Ireland –Progression - FUN and participation. –- General, overall development –- ABCS: Agility, Balance, Co-ordination and Speed –- RJT’s: Running, Jumping and Throwing. –- KGBS: Kinesthetics, Gliding, Buoyancy and Striking (using an object) –- PCKS: Passing, Catching, Kicking and Striking (using body) –- Speed power and endurance through FUN and games CRITICAL PERIODS OF TRAINABILITY FOR FEMALES (Balyi and Hamilton, 1999) Rate of Change in Height (cms) 12 10 PHV PSV ABCs+RJT+KGB+CKs 8 PWV 6 4 2 PSpV 1 PSpV 2 PMCV 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Age CRITICAL PERIODS OF TRAINABILITY FOR MALES (Balyi and Hamilton, 1999) Rate of Change in Height (cms) 12 10 PHV PSV ABCs+RJT+KGB+CKs 8 PWV 6 4 2 PSpV 1 PSpV 2 PMCV 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Age LTAD: GROWTH AND DEVELOPMENT Training Training Training SwimSkil FUNdame to Win to Compete to Train Chrono Female: +16 +Male: 18 Bio Female: 14-16 Male: 1618 Bio Female: 11-14 Male: 1216 Chrono/ Bio Female: 8-11 Male: 912 Specialisa ,tion Performa nce Developm ent Competiti / ve Physical Developm ent / Skill Aerobic Developm ent Skill Developm ent Movement Developm ent Literacy Aerobic ABCs Refine Motor CoSkills ordinatio n Speed (2) ABCs Developm ent Speed (1) Anaerobic Aerobic Strength Strength Aerobic Anaerobic Core Core ls ntal Chrono Female: 58 Male: 6-9 Ages )Years( Phases Focus LTAD: TRAINING Training to Win Training to Compete Training to Train SwimSkil ls FUNdame ntal Swimming 10-15 sessions 120 mins/ses Swimming 8-12 sessions 120 mins/ses Swimming :Swimming 6-12 4-6 sessions sessions 120 60-90 mins/ses mins/ses General :Sport 5-6 sessions 30-45 mins/ses Training Sessions per( )week Pool: 2024 hrs Land: 3-6 hrs Pool: 1624 hrs Land: 3-4 hrs Pool: 1224 hrs Land: 2-3 hrs Pool: 4-7 hrs Land: 1-2 hrs Sessional Training Hours per( )week +44-52 km/wk Depends( on )specialism +44-52 km/wk 24-32 km/wk :Leading to 44-52 km/wk 8-14 km/wk Double Double Double Single Training Volumes per( )week None Periodisa LTAD: COMPETITION Training to Win Training to Compete Training to Train SwimSkil FUNdame ls ntal 12 12 No limit moving to 12 :Twice below 3 level at level 2 above 1 level :Twice below 3 level at level 2 above 1 level Sequence :of below 3 level at level 2 above 1 level Competiti on Profiles Heat-3% (2%) SF-2% (1%) Final-1% (-1%) Heat-3% (2%) SF-2% (1%) Final-1% (-1%) Heat-3% (2%) SF-2% (1%) Final-1% (-1%) Competiti on Targets 75% training 25% Comp Number of Competiti ons Win Win Outcome Sport Performance Lifelong Physical Activity Participation Physical Literacy گروه اموزشی متوسطه تربیت بدنی استان اصفهان حمید زاهدی 138586

51,000 تومان