رشد و تکامل طولانی مدت در ورزشکار
اسلاید 1: LONG-TERM ATHLETE DEVELOPMENTTRAIN ABILITY IN CHILDHOOD AND ADOLESENCE رشد و تکامل طولانی مدت ورزشکار:تمرین پذیری در دوران کودکی و نوجوانیروزنه های موفقیت و حداکثر تمرین پذیری
اسلاید 2:
اسلاید 3:
اسلاید 4:
اسلاید 5: LTAD PRINCIPLE (1)Two ways in which performances improve:Growth & development;Training.
اسلاید 6: قانون ده ساله یا ده هزار ساعتبرای ماهر شدن در هر رشته ورزشی به ده سال تمرین شدید و تمام وقت نیاز داریم
اسلاید 7:
اسلاید 8: LTAD key issuesThe critical, fundamental phase is often overlooked by coaches, teachers and parents, who focus on competition and winning rather than the acquisition of basic skills and fitnessBalyi 2001
اسلاید 9:
اسلاید 10: یک برنامه تمرینی صحیح که در ان فاکتورهای دوران امادگی –رقابت وریکاوری در ان طراحی شده باشد دارای پتانسیلی است که به طور بهینه ومطلوب یک ورزشکار را شکوفا می کندتاکید بیش از حد بر رقابت در دوران اولیه تمرین عموما باعث نقصان توانایی ورزشکار در اینده خواهد شد
اسلاید 11: این مقاله تمرین پذیری در دوران کودکی و نوجوانی را مورد بحث قرار می دهدبیشتر مدلهای تمرینی بر اساس سن تقویمی می باشداستفاده از سن تقویمی در دامنه سنی 10-16سالگی شاخص مناسبی نیست چرا که پراکندگی زیادی در تکامل فیزیکی و شناختی و عاطفی در این دامنه سنی وجود دارد
اسلاید 12: The concept of trainabilityمفهوم تمرین پذیریقابلیت تمرین کودکان در مراحل مختلف نمو و بالیدگی پاسخ دهی افراد در حال رشد به محرک تمرین با مفاهیم امادگی و دوره های بحرانی ارتباط داردکودکان در دوره های سریع نمو در کسب اثار مفید تمرین معمولا مستعدتر از نوجوانان می باشند
اسلاید 13: حساسیت افراد برای اموزش یا تمرین به عوامل متعددی مثل سن ،جنس،تجارب قبلی (مثل فرصتهای اولیه برای تمرین مهارتهای حرکتی،یا سطح فعالیتهای جسمانی همیشگی)،سطح مهارت قبل از اموزش یا تمرین،قدرت و توان هوازی و احتمالا تغییرات ژنتیکی خاص وابسته است
اسلاید 14: در6 تا8 سالگی اغلب ساختارهای عصبی تقریبا شکل بزرگسالی را کسب کرده و اغلب الگوهای حرکتی بنیادی تقریبا تثبیت شده است به طوری که انتظار می رود این سنین برای اموزش و مهارتهای حرکتی پایه ایده ال می باشد
اسلاید 15: بهتر این است که از سن بیولوژیکی استفاده شوداستفاده از PHV به عنوان یک مرجع برای طراحی بهینه برنامه های انفرادی با توجه به دوره های حساس و بحرانی تمرین پذیری در این دوره استفاده شودقبل از پیدایش PHV تفاوت جنسیتی وجود ندارد
اسلاید 16:
اسلاید 17:
اسلاید 18: پیدایشPHV تحت تاثیر فاکتورهای ژنتیکی -محیطی -اب و هوا-فرهنگ و محیط اجتماعی می باشدPHVیک مبنای ورزشی می باشد که اطلاعات با ارزشی برای تمرین سیستم انرژی و عصبی فراهم می کنددر طول دوران بهرانی و حساس تمرین پذیری کودکان افزایش می یابد به شرط رعایت قانون FITT
اسلاید 19: LTAD Principles – Sport CategoriesEARLY SPECIALISATION SPORTS*Gymnastics, Figure Skating, Diving, Table Tennis and Swimming*LATE SPECIALISATION SPORTS *Athletics, combative sports, Cycling, Rowing, team sports.*4 stage model *5/6 stage model * Cusp of early specialisation
اسلاید 20: مدل تخصصی ورزشهای زود هنگام1-تمرین برای امادگی و تعلیم2-تمرین برای رقابت3-تمرین برای موفقیت و پیروزی4-بازنشستگی
اسلاید 21: مدل تخصصی ورزشهای دیر هنگام1-مرحله پایه و مقدماتی2-مرحله تمرین برای یادگیری3-مرحله تمرین برای امادگی و تعلیم4-مرحله تمرین برای رقابت5-مرحله تمرین برای موفقیت و پیروزی6-بازنشستگی
اسلاید 22:
اسلاید 23: LTAD principlesAthlete centred approachMakes full use of the critical or sensitive periods of adaptation (growth spurts)Focuses on the need to develop PHYSICAL LITERACY in all young peopleRecognises Training – Competition – Recovery ratios i.e. Athletes need a lifeTakes 10 to 12 years training to reach elite level Some sports require early specialisationModel is flexible to meet needs of each sport
اسلاید 24: LTADمرحله اول:مرحله پایه و مقدماتیسن:پسران9-6سال ودختران8-6سالموضوع:یادگیری تمام مهارتهای پایه و مقدماتی
اسلاید 25: مهارتهای پایه و مقدماتی باید با رویکرد تفریحی و تفننی اموزش داده شود این مورد باعث می شود قابلیت تمرین پذیری فرد بهتر و برای مدت طولانی تری یک رشته ورزشی تخصصی را دنبال کندتکامل مهارتهای حرکتی پایه در سه مرحله تدوین می شود مقدماتی 3-2سالابتدای5-4سالپیشرفته 7-6سال
اسلاید 26: ساختار تمرین در این مرحله باید مفرح و شادی بخش باشد و باید بر تمام ظرفیتهای فیزیکی تاکید شود فرد در تمام رشته های ورزشی باید تا حد امکان شرکت کنددر تمام موارد بهABCS باید توجه داشت
اسلاید 27: فاکتورهای SPE باید از طریق بازیهای مفرح و شادی بخش توسعه یابددر طول اموزش تکنیکهای صحیح دویدن –پریدن وپرتاب کردن باید به فاکتورهای ABCS توجه شود
اسلاید 28: -دوره بحرانی سرعت برای دختران 8-6سال و برای پسران 9-7سال می باشد-سرعت در جهات مختلف و با زمان کمتر از 5 ثانیه-حجم تمرین کم-استفاده از انواع بازیهای مفرح که فاکتور مورد نظر در ان وجود داشته باشد-تمرین قدرت شامل تمرینهای تحمل وزن بدن و توپ مدیسین بال و سویس بال-اشنا کردن کودک با قوانین ساده ورزشی
اسلاید 29: مرحله دوم:مرحله تمرین برای یادگیریسن:پسران 12-9سال و دختران 11-8سالموضوع:یادگیری تمام مهارتهای ورزشی پایه-یکی از مهمترین دوره های تکامل مهارتی برای کودکان سنین 12- 9سال می باشد-این دوره مرحله شتاب بخشیدن و سازگاری برای هماهنگی حرکتی می باشد-در این مرحله باید مهارتهای عمومی ورزشها به کودکان اموزش داده شود
اسلاید 30:
اسلاید 31: توسعه قدرت از طریق تمرینهای تحمل وزن بدن –استفاده از توپ مدیسین بال و کارهای روزمره و توسعه استقامت از طریق بازیهای مختلف باید توسعه یابد-در این مرحله ضمن توجه به فاکتورهای ABCS باید انعطاف پذیری را مد نظر داشت-در این مرحله نسبت 30 درصدرقابت و 70 درصد تمرین توصیه شده است
اسلاید 32: مرحله سوم:تمرین برای امادگیسن:پسران16-12سال ودختران15-11 سالموضوع:ساخت پایه و بنیاد سیستم هوازی; قدرت و تکامل بیشتر مهارتهای تخصصی ورزشی و ترکیب مهارتهای تخصصی و تاکتیکهای ورزشی با همدیگر
اسلاید 33: این مرحله :مرحله شتاب بخشیدن و سازگاری تمرین هوازی و قدرتی می باشدظهور PHV و جهش نمو در این مرحله می باشدتاکید بر تمرینات هوازی ضمن اینکه به مهارت-سرعت و قدرت توجه می شودتاکید ویژه بر انعطاف پذیری
اسلاید 34: در ابن مرحله برای دختران دو دوره زمانی سازگاری برای تمرینات قدرتی وجود دارد1- سریعا بعد از ظهور PHV و 2-ظهور اولین دوره قاعده گی:این مورد برای دختران 18-12 ماه بعد از PHV اتفاق می افتدتوجه:تمرین پذیری هوازی و قدرتی بستگی به سطح بالیدگی,زودرسی یا بالیدگی دیر رس زمان بندی متفاوتی را در رد یا تایید فشار تمرین می طلبد
اسلاید 35: در این مرحله باید توجه ویژه به سن بیو لوژیکی باشدو مهمترین تمرکز بر یادگیری حرکات و مهارتهای بنیادی می باشدتوجه زیاد بر رقابت زمان تمرین را تلف می کند● رقابت نکردن به اندازه کافی هم افراد را از تمرین مهارتهای تکنیکی و تاکتیکی محروم می کندو در چنین حالتی فرد نمی داند چگونه از عهده چالشهای ذهنی و فکری در طول رقابت براید
اسلاید 36: نسبت 60 درصد تمرین به 40 درصد رقابت توسیه شده است40 درصد رقابت شامل تمرینهای رقابتی و مسابقه می باشد البته با توجه به نوع ورزش و تفاوتهای فردیافرادی که این مرحله را به درستی طی نکنند به حداکثر پتانسیل خود نخواهند رسیدنقش دبیران و مربیان در این مرحله بسیار حساس است
اسلاید 37: مرحله چهارم-مرحله تمرین برای رقابتسن:مردان18-16 سال و زنان 17-15 سالموضوع:بهینه کردن امادگی جسمانی فردی و ورزشی فرد ،وبهینه کردن عملکرد و مهارتهای ویژه(بهینه کردن موتور ورزشی)نسبت50 درصد تمرین به 50 درصد رقابت در این مرحله سفارش شده است در این مرحله توسعه مهارتهای تکنیکی ,تاکتیکی و پیشرفت امادگی جسمانی مد نظر است
اسلاید 38: توجه ویژه به تمرینات اختصاصی پست ورزشکارورزشکاری که هم در مهارتهای پایه و هم در مهارتهای تخصصی ماهر شده است در طول دوره تمرینی یاد می گیرد که مهارتها را تحت شرایط رقابتی مختلف به کار گیردتاکید ویژه در این مرحله بهینه کردن امادگی جسمانی بر اساس الگوی تمرین و رقابت می باشدبرنامه های امادگی جسمانی ،روانشناختی،تکامل و بهبود تکنیک و تاکتیک از حالا به صورت انفرادی طراحی می شود
اسلاید 39: مرحله پنجم-مرحله تمرین برای پیروزی و موفقیتسن:مردان18 سال و بالاتر و زنان 17 سال و بالاترموضوع به حداکثر رساندن امادگی جسمانی فردی ومهارتهای تخصصی پست ورزشیتمرین در این مرحله به حداکثر رساندن عملکرد و اجرای ورزشکار می باشدمشخصه این دوره تمرینی تمرین با شدت و حجم بالا می باشدنسبت 25 درصد تمرین و 75 درصد رقابت توصیه شده است
اسلاید 40: مرحله ششم-مرحله بازنشستگیموضوع:بازنشستگی ورزشکار برای مربیگری و مدیریت فعالیتهای ورزشی در این مرحله ورزشکار رقابت را کنار می گذارد
اسلاید 41:
اسلاید 42: STAGES OF GROWTH & DEVELOPMENTGrowth & DevelopmentLTAD FrameworkChildhoodFUNdamentalsLate ChildhoodSwimSkillsAdolescenceTraining to TrainEarly AdulthoodTraining to CompeteAdulthoodTraining to Win
اسلاید 43: Chronological age 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27+FUNdamental StageTraining to Train StageTraining to Compete StageTraining to Win StageKey stages of learning & developmentLearning to Train*LTAD MODEL BY ISTVAN BALYI (2002 – Late Specialization Sports)
اسلاید 44: Long Term Athlete DevelopmentBuilding Pathways in English SportSource: NCTC, Ireland
اسلاید 45:
اسلاید 46:
اسلاید 47:
اسلاید 48: Progression- FUN and participation.- General, overall development- ABCS: Agility, Balance, Co-ordination and Speed- RJT’s: Running, Jumping and Throwing.- KGBS: Kinesthetics, Gliding, Buoyancy and Striking (using an object)- PCKS: Passing, Catching, Kicking and Striking (using body)- Speed power and endurance through FUN and games
اسلاید 49: CRITICAL PERIODS OF TRAINABILITY FOR FEMALES (Balyi and Hamilton, 1999)AgeRate of Change in Height (cms)
اسلاید 50: CRITICAL PERIODS OF TRAINABILITY FOR MALES (Balyi and Hamilton, 1999)Rate of Change in Height (cms)Age
اسلاید 51: LTAD: GROWTH AND DEVELOPMENTFUNdamentalSwimSkillsTraining to TrainTraining to CompeteTraining to WinAges(Years)ChronoFemale: 5-8Male: 6-9Chrono/BioFemale: 8-11Male: 9-12BioFemale: 11-14Male: 12-16BioFemale: 14-16Male: 16-18ChronoFemale: 16+Male: 18+DevelopmentPhasesMovementLiteracySkillDevelopmentSkill /AerobicDevelopmentCompetitive /PhysicalDevelopmentSpecialisation,PerformanceDevelopmentDevelopmentFocusABCsSpeed (1)ABCsMotor Co-ordinationCore StabilityAerobicRefine SkillsSpeed (2)Core StabilityAerobicStrengthAnaerobicCore StabilityTacticalMental PrepAnaerobicStrengthAerobicCore StabilityTacticalMental PrepKnowledge/Experience
اسلاید 52: FUNdamentalSwimSkillsTraining to TrainTraining to CompeteTraining to WinTraining Sessions(per week)General Sport:5-6 sessions30-45 mins/ses Swimming:4-6 sessions60-90 mins/sesSwimming6-12 sessions120 mins/sesSwimming8-12 sessions120 mins/sesSwimming10-15 sessions120 mins/sesTrainingHours(per week)SessionalPool: 4-7 hrsLand: 1-2 hrsPool: 12-24 hrsLand: 2-3 hrsPool: 16-24 hrsLand: 3-4 hrsPool: 20-24 hrsLand: 3-6 hrsTrainingVolumes(per week)8-14 km/wk24-32 km/wkLeading to:44-52 km/wk44-52+ km/wk44-52+ km/wk(Depends on specialism)PeriodisationNoneSingle(1 x 48 weeks)Double(2 x 24 weeks)Double(2 x 24 weeks)Triple(3 x 15 weeks)Double (dist)(2 x 24 weeks)Triple (m. dist)(3 x 15 weeks)Multiple (spr)LTAD: TRAINING
اسلاید 53: FUNdamentalSwimSkillsTraining to TrainTraining to CompeteTraining to WinNumber of Competitions75% training25% CompNo limit moving to 121212CompetitionProfilesSequence of:3 below level2 at level1 above levelTwice:3 below level2 at level1 above levelTwice:3 below level2 at level1 above levelCompetitionTargetsHeat-3% (2%)SF-2% (1%)Final-1%(-1%)Heat-3% (2%)SF-2% (1%)Final-1%(-1%)Heat-3% (2%)SF-2% (1%)Final-1%(-1%)CompetitionEventsBagcatsBagcatsMoving toOlympic eventsOlympic eventsOlympic eventsLTAD: COMPETITION
اسلاید 54: SportPerformancePhysicalLiteracyLifelongPhysical ActivityParticipationWin Win Outcome
اسلاید 55: گروه اموزشی متوسطه تربیت بدنی استان اصفهانحمید زاهدی1385-86
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.