صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
تا چند اسیر رنگ و بوی خواهی شد
See et SE ane ei ced
گردآورندگان:
محمد لد [eee Pret)
صفحه 5:
موضوع های بحث شده در پروژه
مبانی نظری معماری
صفحه 6:
معنی رنگ
اك ل ل 0
عمده بررسی کرد: i
الف) رنك بعنوان ماده اى كه با أن
جيزى رنك آميزى ميكنند.
ا ل لكا
رنگدانه هایی بسیار ریز و موادی که ,
۳
صفحه 7:
500
و دیدن و درک
رنك.كه سه عامل در ايجاد آن دخالت
دارد و به عبارت ز ند:
rel منبع فرآیند رنگ که بدون
آن رنك اشيا ديده نمى شوند.
2) اشيا با ساختارمولكولى خاصى كه
|
نور تابیده شده به آنها جذب یا منعکس
۱ Bera Te nn neta
ates
3) نور بازیافت یافته ازسطح اشیادر یک
یده پس از گذشتن ازمردمک
بوسیله سلولهای نوری که درشبکیه
s) را يل
میشوندوسپس توسط اعصاب gist به
صفحه 8:
دسته بندی رنگ ها
بطورکلی رنک ها یه دوه عم مس ون
eee ene ea ene Cn Rese ts Any ess Ol
خاکستری میشوند.
2)رنگ های کروماتیک (با فام)ناین رنگ ها شامل رنگ های اصلی برنگهای درچه دو و رنگ
های درجه سوم می شوند.
اوه مس
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
lad get زيبا را مى اقريند.
مهم ات سبز نان دهندهی آرایش و اميدوارى امت إء
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
3
|
4
4
5
3
۱
هم ققرو باهم غم واندوه و هم
شادی و نشاط,
صفحه 18:
Si, خاکستری
صفحه 19:
صونی گرم و روح بخش است؛رنگی است که از ثياث زبادى برخوردار اسث و هرجا كه شد زندكى و نشاط را هر آن مكان القا مىكند.
این رنک در طيفهلى ملايم أرام بخش و در طيف هاى تبره نر محرك و اترزى زسست. صورتى رذك لطافت. عشق» احساسات رمقتيك و Natl
ابن رنگ علاوه بر اینکه احساس آرامش و راحتی را لقا میکند به شدت ضد افسردگی و گوشه گیری است.
رك صورتى نسيت به رنك قرمز أرامش بخش تر اسث و به خصوص باعث جلب توجهکودگاندخترمیشود:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
ذكنه: به طو ركلى باي ركف تكله تركيب رك زرد و ينفش (تضار ركلى ) يه طور متعارل فضاى شوراكليز و جذابى را در طراعى داقلى خانه ايهار
ع ىاندكاهى اوقات رتك بتفش جوت فلق مديطهاى لمايش ىله شقصيت شقص را متكلس هم ىكنثر استفاره هى شور.به طور قلاصه أكر در هى.
کدامل قوهی تفیلتان, توازن روبارهی زنرگی, هزف موائع آرامش بعر از فعاليت زیار, یا رفع افسردگی هستیر از رگ بنفش استفار هکنید.
ذكنه: ركلهاى فنثى عانتر سفير, فالسترى وكرم. ركلهايى هستئ ركه توم هلمترى هلب م ىكنتد. در نتيهه براى بوشائدن عيوب ععمارى و غرو
رفتلى ها و لس ها کلوای مقیدی هستتر. همین می توان LATE, اين ركلوا از شلوغى فشا به دليل تتوع رلك ويا ازديار نوا ولو راسیون
لاست و he) Sat
كته: قرمز ركلى بسيار بروسته و ثمايان و روح بفش اس تكله اين امر أن را براى استفاره در غائه قابل توهه م ئكئد. قرمز ركك بى ثهايت
كرمى اسمت كه التقاب الع به عنوان ركل غعام ذتيهه اى .جز تشويق كردي ها براى فيس sled veh بتايراين لت را رك معيونيه يرلى
قالوارههاى يررك با وقنت فعرور فى داقر
ذكته: رلك ها كرم 200 eral jy ei noi سكليى وزيع وكثر ريع كزر زهان رذ الغا م ئكتئد: لين ركك حا كرح Atl, در اقلق
Ae HE te pd SAT قرح اماس 8 le atid «io
ذكنه: ور طول سمال اول زتدلي رلك هاى ملايم براى اث قككووك بوقرين اثتقاب اسست. فوزادان به ثور و ag a به تقاوت رك هالآلتتراست)
زا ی قوائد با رك لبحاى مقيد وكرا و يا رلكهاى زرو. صورى. آبى يا سيز روش الا شور
«در رك آميزى اثاق لووكان التفاره از رفك على تيره مطلوب فيضمت
Fy ase أن +
asta Jed ester i led cog در اثاق ثوزاوان
ابق يا علم فیزیولوژی, فرمز قشار فون. ضریان قلب و اثرژی را در آلثر اغرار بالا مى برد. اين ركك به صورت "هسته اشتياق/
و علافه شرير و صميميت را القا مىكنر. همهنون اشتها را أغزايش مى رهر و اين ياسمخ اين برسش است له هرا در اغب رستوراعها از اين'
رقف استفاده مى شور ب هرا ابن رلك براى اتلق تاخار طورى وسدى feel erent
نكته: رللوايى onan ينفش باعث مى طوثر اصساس شور هسام به عقب مى روثد «كولتر يه نظر م ى ,تيد اين مركت ركلا بهار هوم ايت
alte AE ey Hee اهسام و #ابلوهايى ركه ركلهاى سرد رد هب و اصامی رگ رک گرم در له
ptr کار اقلق را رت شاه میهد
نکنه: رای نی رک وسایل eps ind eh lost lamps» oT tly ei رو سب و عورتی زار تین رها همم
Li, قرمز باعث لپ توهه میشود. رگگ صورتی از نظر روانی آرامش يفش ثر از قرهز است. رلك زرر نيز له بعد از سفيدء روش ثرين ركك
Carl ashe sonst او بودن فقا براك OU قور
صفحه 23:
كله لاي مد راك ل لوعو سیر a sh Sia مق عي فقس طو تخي فيه راك جز قلاع لل میم اس غرم می شوم
Pint Se مار رتتی. تپ و لامپ سفیر پاعث هلودی پیشتر رگ سبز کرت
ذكته: ركلهايى هالئر قرمزء ترلهی و زرر محمایل به ار یله زیر مهموعهی رگلهای تفر وگرح هستد, ان نشاط آور. اثرزى بفش و اشتوا آور
هستند. از این رو میتوات براى تزيين اتا یکوک و 7
فکته: رگهای میغ و زندهر رکتر هم برای فضاهای تیلفتی مناسب است:
نکتهه رگک مسب پرای فضاهای رسمی زننه: ورتی یه همراه لستری است.
فکته: معمولا رگکهای سربه بی: مگلی, یشمی. هرمیی. سقید.نقره ای و طلایی رگكهای فانتژی و تهملاتی هستر و رای قضاهای مهلل بر
زی مان فلا فروشی: رستورانهای مهلل و.. استفارهميشوند.
فکته: یشمی رگ علوت است و در قضای یه میقواهی كاملا آراح) باشدء استفاره میشور؛ هانتر سادن ملع یفن و
فکته: ركك سيز آبى. يراى يشم رگلی هزاب وگیرا است. مانت رگ کگنیرها و به همین رلیل #پلوهای راهتماییاانگی زر اغل پکشورها
يه اين رك هستئد.
فکمه 0000000 | | | |[ |[ |[ |[ همین رل bars ety Co esti gests ly
عى باشر مفصوصها براى يرستاران بف شلووكان.
ذكنه: سفير ركلى سميليك براى بيمارستانها و فضاحاى درهائى است. باعث آرامش بيماران هى شور
cf a aces ل ع ل ل فشك مض anes eaten eee ay eet ee,
تخرد yey pene lS cl تعريف مطلق
صفحه 24:
ارنگهای مناسب, موسیقی سکوت هستند. رنگههای نامناسب,
آزاردهنده و ناراحتکنندهاند.
لوییزچسکین
صفحه 25:
رنگ و بافت
جدس و بافت. عامفی موی است عد پامت زنده شدن رنگها میشو.
در واقع. برخى رنكهها تنهها در صورت قراركرفتن در جنس و بافت مداسب
مىتوانتد ممنشينى زيبايى را اراكه دهند. مثلاً بارجه فى سقيد و جرم
مهي كاملا با هم مناستب سلف ما ميتواتيم از مو جيه يه لين
gees LS ale مكلاً وفعي تور او يلفتك هاي مختلف باز سركايم ما
ییات مختلفي را مشاصه ميكنيم شنايد ابن بلزتاب. fake Oks,
جد اماما ازاماظ فيزيك نیز میتوانیم ازباقت هارجه لذت بيريم. و این
زمانى است كه يافت و جنس بارجه تين با زيبايى ظاهرى آن همامنك
رشي سسطييد سفه Seca peal pact seat
jist gee ey nce
العام خسن لو طايه قاد ل 2 gt و
سيرى عاج را داده است. ينابراين. هرجه تركيب رنكف سادهترى را انتخاب
كنيد نقش و بافت بارجه اهميت بيشترى مربايد. البنه مدلهاى پیچیده
هم شعل خاص خود را دارتد. اما رتكهاى ساده و مدلهای بدون زرق و برق
قدرت و جلوهی بافت و جنس پارچه را بیشتر میکند.
ايجاد تعادل متاسب مین بافتهای سخت و نرم اه ایجاد فضای متاسب.
دراتاق است اتق خوابی به رنگ شام سفمد. شابدبه تأثر کرمابخش و
جذاب تختههای عسلیرنگ کف اتاق احتیاح داشته باشد. ام این تک
مدواند لذ امتدهاى جووس و يوني عض عفپوشمی از گیل ككل يك
أقاليجه يشمى شيع درخشندگی تخود رنك يوشش ف جوبيتيه
با سنگ تامین شود به ایح ترتيب. تركيب بافتها و رنگها به ایجاد
قضاهای جادوبی میاجامد.
فوکت ند شوه Sa se Gerd oe
22 در عم مت وا ری م یر هه Sia gee Ueber
معن لدت قينا بد يك سبد Bg pen eee et ard سم
بباوريد معموناً قت ابن اشیا»به رک آنها عمق مرمع و توعه شمارا با
مختلف اتها جلب مركتد
صفحه 26:
صفحه 27:
قدرت نور در مام شع لهايش. ابزار مؤثرى براى تغبير كيفيت هر رنك
و فضای خاص در طراحی دعور است. اككثر اوقاث, نور جتدان مور
توجه قرار میگیرد. اما اين عنصس عملاً قدرت آن را دارد که تأثیر
رنگ را کاملاً از بین ببره با به بهبود آن عمک کند. وقتی که رنگ
و پارچه را انتخاب میکنید. آنها را در نور طبیعی رول در زمان های
مختلف روز و زیر منابع نوری مصنوعی مختلفی که میخواهید
در اتاق به کار ببرید بررسى ععنید این کار را قبل از آن عه در مهرد
رنگ دقیق مورد استفاده خود تصميم بكيريد اجام دهيد زيرا برخى
رنگها مثل ينفش ياسى ها آجرى با كمترين تغيير در نهر طبیعی پا
مصنوعی عاملا تغییر میکنند.
تور درخشان و طبيعى رون بهترين نور برای عار عردن است و نور
هالوژن نیز بسیار به مشخصات تور طییعی تزدیک است خبابهای
تنگستن نيز تمرنكس أز زرد و نارشی دارند که بر رنگآمیزی اناقها و
اسباب. تأثیر میگذار. لامپهای فلورسنت هم رگهای از نور سرد و
تند آیی دارند. حتی نور طبیعی نیز در طول روز تغییر میکند. درست
بعد از سحي اين نور به صورتى میزند: اواسط رون اين نور بیشتر
زرد است: در حالی که هتگام غروب به رنگ قرمز ميكرايد. تفاوت
فصلها و تفاوتهای جفرافیایی نیز نور طبیعی را قت تأثیر قرار
only درصد از تور را از میتابند و از هر
رنگ دیگری بهتراسست.بنابراین مهم است که هنکام اضافه كردن
ردق بد طهر ميجن الاك سكاف و تفع با نوز مر نخكد متفوديم.
به ظور معتصول بر طراحى ذكتوى به كناف يك aie ee Uy
oe ee ee ae تیب Giles
eee gies نيربه ظور gins روشک و قح Goa gol
مودهد و به چشنم اجازه Fonte in fs apes ow ean
كيين بنقتدركز شود
دز ای راشتنا تقامت قعتلها بر ار اهمیت برخورار است ple
طور as ناكرا در قتاب تابستان و آسمان پاییز عاما
متقاوت هنستند. نها نیز با هم تغاوتدارندبنایراین چشم نارای
ویک كلدي ماش لصنت حدى قر يك طرف سيب ترح حلم
ata ed Gem el gies راتس تسم با رتك ماين موداره ب
سایررنگهای اطراف ou! ol تفاوت را جبران مىكند, به طورى ككه يه
شعل يك ظيف جديد و اتدكى تغبيريافته درآيد و موزون باشد
قبل از انتخاب رنك اتاق. فكر كنيد كه جكونه و در جه زمان از این
اتاق استفاده میجنید. یک اثاق نشیمن با تور خوب ظبیعی را به
راحتی میتوان به رنگ سیر درآورد اما در اتاقهای شمالي صر نهر
طبیعی باید تا حد امعان با انتخاب تهمایههای عمرنگی از کرم یا
زرد فزایش یابد. در تاقی که پنجره کم دارد و نور مصنوعی است.
رنكى را انتكاب كنيد كه در زير دور لامب. حوب بها نظر ص رسد.
حبابهای تنگستن مهجب میشچند رنگ زرد عمرنگ در شب.
بسیارکمرنگ شود در حالی که رنگ آجری قت تور تنگستن به
ناگی میگراید. و رنگههای سبز ملایم به رنك زرد_سيز تبديل
میشوند و بتفش نبز به رنگ قهوهای کدر بدل میشود. رتگهای زد
و کرم. فضاهای گرفته را درخشان و روشن میکنند. رنگ قرمز
تهره شت نور تنگستن. اندکی نارمی به نظر میآید در حالی که قت
تور فلورستت. قرمز به رنگ بسیار پر جاذبهای تبدیل میشود. همین
رنگ. کت نور زرد خبابانبه قهوهای متمایل میشود
صفحه 28:
بررسى ككتيد. يرخى رنككها مثل یاسسی و قرمن لت نو
آفتاب: تنكسان يا هالوثن. تغيير رتك م بهم
این صفحه : باریکههای رنگ اده ميج ALE
تنوعهای واقعی موجوو دررنگ را نشان میدحند نها
رنگ را نشان میدهنه اما مشخص میعنند که از
رنگها چعونه در اناق جلودگر میشوند. بتابراین
جعبههای عوچی را با رنگی که میخواهید بردپیاز
بزتید نقاشی عنید این جعبههد حالت باقع رگ
«راتق را نان میمعنه و تصویر وافعیتری از اش
این رنها مر ااق را جدهد میدهند. رنگها هموش لا
با توجه به ميزان و محل استفاده از انها. با درجت
tte ak تبرکی به غارمی ود
صفحه 29:
صفحه 30:
همانطور که سه رنگ زرد. . . بعنوان رنگ های اصلی محسوب میشوند وسایر رنگها از
ار ار
با ار
این مه کل
5200
cereel aeal تا ار
4[
زد سس رل سر
Polen
زاويه هاى تند مثلث بر شخصیت تهاجمیبرنده وصریح آن تاکید درند.در عین حال اين
شکل نمادی از تفکر و روشنایی است و به سرعت دگرگون میشود.رنگی که ازنظر
را را اسر
ل 7
ores م 000
")دايز
0
نشانه ای است ازگنبدمینایی آسمانی و نمادی است از روان وجنبه های روحانی که عمق و
ار
صفحه 31:
ازميان رنك هاى آبى روشن با ويؤكى معنوى دايره متناسب است.با ديدن دايره به انسان حالت مستى
ony ا ا ا ey So Sots Leer
panos Seas NS بر زرد رس رد و کر ور سرا نا باه
باخصوصیات آن برابری میکند رنگ آبی است که اگربصورت صاف وشفاف باشد ایجاد آرامش و
2315*393
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
۲ ۱ * ام
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
Ley los
ارتازرارد ارسار رای تخاسات.
eee)
صفحه 43:
ا
اداری
نام فضا
Sore
۱۳ peor etcl)
اتاق معاونت
eee eet dl
اتاق منشی
حراست
دبیرخانه
00
تعداد
استفاد
کننده
ابعاد كل
24-35m
ل
ار(
18m
12m
Pati)
12-15m
9m
صفحه 44:
حوزه
ادارى
Lad pli
آمور فارغ التحصیلان
اتاق كروه هاى آموزشى
اثاق هماهتكى [ror
استراحت اساتيد
مطالعه پرستل
PSEC er re
تعداد
لسن
کننده
ابعاد كل
24m
36m
24m
9-12m
pai
م40
poy
15-25m
صفحه 45:
Sieg
پژوهشی
نام فضا
و
اناق مسئول كتابخانه
|
بخش مرجع
پژوهشکده
اتاق تدوین نشریه
ere
30
5
Paper)
7
2m
2۳
تعداد
استفاد
کننده
200
30
ابعاد كل
200m
36m
100۳
100m
20m
12۳0
60m
75m
9-12m
صفحه 46:
حوزه
نام فضا
نمايشكاه آثار دانشجويى
كه
سالن آمفی تئاتر
BUS piel (Less Le
Sed ami ame
اتاق يروزكسيون آمفى تثاتر
الس للع
رك
وت
20
1.5m
2
تعداد
ow!
کننده
250
20
ابعاد كل
100۳
1200
5000
120
40m
صفحه 47:
حوزه
سووى
نام فضا
الها ا ۱۳
آزمایشگاه مصالح
ا سا
انبار مصالح
اتاق دوش آزمایشگاه
Fe CIE CCD
im
20
كيك
ل
کننده
30
Pt
20
له
ابعاد كل
45m
لسن
80m
9m
60m
صفحه 48:
Soe
02000
رفاهى
۳
نما زخانه
سس
کفش کن
ate ا ok ۱
انتشارات
سرانه
20
0.5m
0.5m
ارت
لیا
Bikes
oe!
کته
50
ابعاد كل
000ظ1
120
36m
A)
صفحه 49:
حوزه
نام فضا
تاریکخانه عکاسی
eens
Serre ony
al ا cet
انبار مصالح
۱
اتاق دوش و رختکن
لت
1.5m
Shad
تن
کننده
Pt
20
20
ابعاد كل
5m
لسن
80m
لسن
صفحه 50:
۱ متغیر عناصر فرهنگی اجتماعی در برخی ازموارد بر ترجبح رنگ از دیدگاه دانش eas
Ee ec cee RCS eee a a
ارس رتست oak SNS ety رل رال رات Hey aloes Sry Sites
تحصیلی. شهری روستایی و معنی رنگ. تاثیری ندارد:
متغیر مقطع تحصیلی بر برخی موارد برترجیح رنگ دیدگاه دانش آموزان و با توجه به کتترل متغیرهای
جنسيتء عناصر فرهنكى اجتماعى و شهرى روستايى موثر ا.
۴ متفیر شهری - روستایی بودن بر ترجیح رنگ از دیدگاه دانش آموزان با توجه به کنترل متفیرهای جدسیت.
a aS lee سس و ل ل ا ال ا ا ل
ترجيحات رونك دائش آموزارل» به بررسى معنى رنك برداخته شده كه در نهايث ١1 مفهوم و رنك بها دست
۱7 ne spe rca
a amr ye een een a و
سس« aged einer Ls)
صفحه 51:
ل ا ل ا ال
معناکه تاثیر ینگ بر ۵ علمل موثر بر بادگیری و فهم مطللب از سوی دلنش لل
ل لك
( رتك آميزئ كلاس فين ين ترجي رك وائقن خرن در بيرهت تعصيلى آنان موثو SEEN
ا ا ا ا ا ا ل
۳ رنگ آمیزی کلاس مبتنی بر ترجیح رنگه دانش آموزان در اقزایش برانگیختگی آنان موثر است؛
كاذ مت ل انر جح رلات
پل
به دست آمده عبارتند از:
لا
را خر
1 ecto sete ese Stee nen Sia ees et eee s
سازكارى آنان تقريباً موثر استء
٠ فرضيه سوم در برخي موارد تابيد كرديد يعنى رنك آميزى كلاس درس مبتفى بر ترنجيح رفك دلنش آموزان در افزايش
eee
Pe oN ea eye ne Te ea en ey Ee ae ee cays re
مت است؛ ee Pan
صفحه 52:
۵و نیت فرضیه پنجم هم تایید گردید یعنی رنگ آمیزی کلاس درس مبتنی بر ترجیح رنگ دانش آموزان در فزایش
بازدهى أنان در أزمون هوش موثر اسث.
در مجموع مى توان كفت كه رنك در بيشرفت تحصيلى و افزايش بهره دهى در آزمون هوش كاملا موثر ست و در زمين
ههاى افزايش سازكارى» افزايش برانكيختكى و كاهش استرس تقريباً تاثير دارد.
را
و در نهایت پيشنهادات طرح در قالب ۴ عنوان ارائه شده که عبار تند از:
١ توضيه pee fe EA TH
۲ توصبه می گردد این تحقبق در سایر اقلیم های کشور اجرا کردد نا مشیحص شود که رنگ مناسب فضای آموزشی برای
دیگر اقلیم ها چگونه است؛
ا ا ا ا Fes
heen peer |
PE TO Re IN RPC oT ل ا wp ten
BoD OO IN ae ca a Sed a ی و RCE eS)
1 ees oe Pe
صفحه 53:
عر ممه
منايجع 9 RUS)
www.parsiancad.ir
Wwww.manzar.ws
FA. wikipedia.org
انجمن معماران جوان
کتاب نز
Se re ee)
fel eee co
سازمان انرژی های نو ایران