صفحه 1:
یامن tat ۷۴
سلاو صنوات بر مه وال محمد.
روابط مدیریت دانش و مدیریت آموزشی
استاد : دکتر معافی مدنی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تنکابن
مجریان : مریم قنبری . سحر جعفر پور . هاجر تنهابی
دانشجوبان کرشناسی ارشد مدیربت آموزشی
بهار 94
صفحه 2:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
جوا رخ وه
حال سجده و قیام. از عذاب آخرت سترسد و به ر: بردگارش امیدوار است؟!
بكو: (آيا كسانى كه مسدانند با كسانى كه نمسدانند يكسانند؟! تنها خر لاستصيح عدعتغرك لطوها8)
صفحه 3:
2000
فهرست
تاریخچه مدیریت دانش +
1
1
تعريف . مفاهیم اصلی و سطوح مدیریت دانش
هاى آموزشى فر ايند استقرار مدیریت دانش در سیستم
بديده فراموشی سازمانی در مدیریت آموزشی
صفحه 4:
1
1
تاریخچه مدیریت دانش
ی
SP EP EPPS
esp
app
aap
aa
2
اوه جوا ویو
صفحه 5:
مدیریت دانش: موضوعي بينرشتهاي
abstract
sociological line
human
business line \ronogemeny
concrete
technology-oriented social-oriented
صفحه 6:
عصر دانش عصر صنعتی عصر کشاورزی
Agricultural Age! Industrial Age) (Knowledge age)
8 سرد 71
كاركراندانشى | 3 ] کارگران
A <a oS
انرژی x
0 اتعتولوزى oy
Ls
eo
پوت ۳۹
صفحه 7:
ضمنى (Tacit)
دانش ضمتی شخصی بوده و فرموله
كردن أن بسيار مشكل است. لين نوع
از دانش كه از طريق تسهيم تجربيات
پا مشاهده و تقلید اکتس اب می شود.
رشه در اعمال برويه ها «تبيدات ٠
أرزشها و اخساسات افراد داثشته قبل
صریح «هسم
دالشى كه قابل رمزكنارى و كدكثارى يوده وهر
هروه مس حول آن رنه تلع به یره
رارش و متقل و دیا فادها یره کرد
ين نوع أ نانش را ی تون قدرم داد ویک
قرول علمى و يا كتبجسه راعنما بين اراد
سزمن متشر کرد ML daly
Jf pal lates odds یاه ضرح
| جزیات وم که به صورت رسمی دربین شاد
| سثزمان به أسائى قابل التفال هستد همه دائش
عرس به سس لب ١
7 ی
صفحه 8:
الف. دانش صریح - آشکار(مستند) ات موجود در کتابها .مستندات داخل کامپیوتر و ...
دانش آشکار می توان با حروف و اعداد نان داد شود (دانش قابل بیان )
نهفته - منابع و محتوای آن در ذهن افراد است
.احساسات و دریافت های درونی و ذهنی است .
لا ی ان تس ری دجاو قود دارد
صفحه 9:
داده = اطلاعات < دانش - خرد
سلسلة sng در چهار مرحله به پیش میرود
” داده 60
۲ اطلاعات مهس
۳ دانش (دآنآپی) جب سح
۲ خرد ۳+ Osbw
صفحه 10:
داده > اطلاعات > دانش - خرد
ف تبديل داده و اطلاعات به يكديكر به واسطه فناوري اطلاعات صورت مي كيرد ولي فناوري اطلاعات
گزینه ناتواني براي تبديل «اطلأعات» به «دانش» است.
۶ عوامل اجتما اعي.«دانش» وه غات» را هر به یکدیگر تبدیل ميکنند اما همین عوامل در تبدیل
«داده» به «اطلاعات» کند
تمايز «داده». «اطلاعات» و «دانش»
مشطقاست.
تنهاتا زا ec 22000000 nso peel
گادناکا ربراميتوا 0۰010110000001 اطلاعات 10
1« انش 10010001 قاائل 10000 ۰ 11
صفحه 11:
شنايي با سيستمهاي مدیریت دانش
سلسلهمراتب دانش
داده > اطلاعات < دانش - خرد
داده - اعداد ‘
لا اطلاعات -1 خاص به دادهها
ل دانش - اطلاعانى كه مى ثوان به آن عمل كرد
لا خرد م به تصميم كيرئ و بهبود میگردد
1
A
صفحه 12:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
داده
داده cla
برای مثال داده میتوان
بق:واعدادی هستند که از آنها اطلاعات به دست میآید.
آمار. فهرست اقلام و فهرستی از اسامی و آدرسها باشد.
صفحه 13:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
اطلاعات
~ زمانی که داده ها به منظور خاصی بشکلی منطقی سازماندهی می شوند تبدیل
به اطلاعات میگردند.
۶ میزان صحيح اطلاعات در زمان مناسب يك عامل مهم براي انجام انواع کارها میباشد.
© دو برابر شدن اطلاعات موجود در هر 6 تا 9 ماه یکبار بر اپعاد اين معضل ميافراید.
4 حجم زیاد اطلاعات موجود داخلي و <
امروزه مدیران اجرايي, دربارة غرق شدن در دريايي از اطلاعات صحبت ميکنند.
صفحه 14:
مفهوم دانش
ان و استثنائات داده و اطلاع است. دانش ایجاد
ابلیت اعتماد و پیشبینی در یک زمینه خاص به
- دانش استنناج كردن و
یک مدل ذهنی از الگو یا روند
کار گرفته شود.
های نامعمول, روندهای
می تواند با درجهای از
نگرشهای کارشناسی نظام یافته است که
1 به دست میدهد. دانش؛ در ذهن دانشور به
وجود آمده و به کار میرود. دانش در سازمانها نه تنها در مدارک و ذخایر دانش, بلکه در رویههای کاری؛
فر يندهاى سازمانى, اعمال و هنجارها مجسم میشود.
(داولپورت و
- دانش ایدههاء ذ
اطلاعات در یافتی
و درس آموخته شده ما در طول زمان است. درس هو آههایی که با کنر هم نهادن
ابع مختلف و دركذر زمان به آن دست يافتهايم.
(ماهنامه ميت دانش سازماتى - آبان ۸۳)
- دانش اطلاعات آميخته شده با تجربه, زمینه و تفسیر میباشد. ( ۹۹۸
- دانش, اعتقاد شخصی توجیه پذیری است که ظرفیت فرد را برای انجام عمل افزایش میدهد.
(علوی ولیدثر.۲۰۰۱)
1
صفحه 15:
مفهوم دانش
مدمه توسعه دانش پایه سازمني ضروري است؛ هر چند دان سازماني حاصل جمع سادهاي از دانشهاي فردي
بدها و رادحلهاي نوين و مفیداشاره دارد(مراکاس, 1999).
و نوي ) روؤاغا معد جلو وتيت وتاي چدید iba
- سازمنها با توسعه و تجدید ساختار at
- اد ملق مر أن د حل سائل ی دم
- وصيه نمي شود که سازمانها بکوشند تحت هر شرايطي. دانش جدید!
أن تجربيات را دويارة زمود. (بات. 2000).
صفحه 16:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
تعریف دانش
دانش. مجموعه کل شناختها و مهارتهايي است که افراد براي حل مسئله به کار مي برند.
دانش هم نظریهها و ه[قواعد و دستورات عملي را شامل ميشود.
دانش بر داده و اطلاعات آپايهگذاري میشود اما بر خلاف آنها هميشه محدود به انسانها است.
دانش به وسیله افراد ساخته میشود و باورهاي افراد درباره روابط علّي را نشان ميدهد.
بر
tral) تایب یریم
صفحه 17:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
سلسلهمراتب دانش
خرد (معرفت)
> وقتی که دنش برای تصمیخگیری و بهبود تصمیمات. فرآیندها و بهرهورییا سودآوری به کار
گرفته میشود تبدیلبه خرد میشود. برای خردمند بودن. افرادنه تنها بلید دلنش کسب کنند.
بلکه باید فهم کاملی از امتول حاکم برآن دانش را نیز داشته باشند.
صفحه 18:
مفهومی, ضمنم
فراكيرى انتقال الزامات
ee
قابل كدكذ 3
ل كدكذارى. واضح
صفحه 19:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
۱ neler
مدیریت دانش
ایجاد دانش به نوانايي سازمانها در ایجاد ایدهها و راهحلهاي نوین و مفید اشاره دارد (ماراکاس,
99 9
ایجاد دانش فرآیند مهمي است گم در آن انگیزه, تلقین؛ تجربه؛ و شانس نقش مهمي ایفا ميکنند
(لين 1996). ا
در راستای اعنباربخشی به دانش, اغلب تشابل مداوم بين فناوري: فنون و افراد براي سنجش اعتبار
دانش مورد نیاز است (بات؛ 2000)
اعضاي سازمان با عههايي از شیوهها سرو کار دارند. بناپْاین يك سازمان ممکن است
استانداردهاي يِزي بكساني ایجاد نماید و با از الگوهاي يگسآني براي ارانه «داده»» «اطلاعات»
و «دانش» بهره گید
معیار ارزيابي در مفید بودن دانش معمولاً مشخص نیست. در غین خال, اگر سازماني دانش را در
کارها و فعاليتهاي رایج خود مفید دانست باید ترتيبي اتخاذ نماید که گروههاي کاري بتوانند به
ستجش و ارزيابي دانش بپردازند. (کولیس و مونتاگومري» 1995).
به كارگيري الگوهاي نعامل بین اعضاء فناوريها. و فرهنگ يك سازمان مينواند با شوایط دشوار
روبرو شود. «ويك» و «روبرنس» این الگوي نعاملي را مجسوعه علهاي سازسان نامیدهاند.
صفحه 20:
رس هاش
مديريت دانش
مدیریت دانش شلمل تصرفةدانش, خرد. تجربيات با ارزش افزوده کارکنان سازمان. آسان کردن
بازیابی دوباره و نگهداری آنه عنوان دارایی سازمان است. مدیریت دانش کوششی برای تبدیل
دانش کارکنان (سرمایه انانی) به دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است.
در واقع مدیریت دانش آن اقداماتیست که انجام میدهیم تا سازمان. سریعتر و اثربخش تر به
اهداف خود پرسد.
ارائه دانشی درست. در قالبی درست. در زمان درست. برای اشخاش درست و با هزینهای درست
ماهیت درست مدیریت دانش است.
مدیریت دانش لجمع آوری دانشی است که از تجربیات موجوذا آمدهاند.
صفحه 21:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
يوه
نكاه جديذابة مديربت دانش :
مديريت دانثق ازاين ديد كه دانش در همة سازمانها كلية بخشهاى آنها به
كار میرود . جدید نمیباشد. اما نگاه به دانش تحت عيوآن داراییهای معنوى و به عنوان
منبعی برای کسپ مزیت رقانشی جدید Eh
صفحه 22:
ره بردری از آن جهت دستیابی به Sta را مدیریت دانش می aig
مهمترین عامل موفقیت سازمانهایدانیی محور را میتوان مدیریت دانش دانست. مدیریت دانش
فرآیندی است که سازمسانها را در شناخت. گزینش, سازماندهی و توزیع دانش سازمانی باری
صفحه 23:
آشنابي با سيستمهاي مدیریت دانش
مديريت دلنش مستندسازى. تكهدارى و بازيابى دوباره دلنش. خرد و تجربيات با ارزش افزودم | قعریف ۴ |
مدیریت دانش کوششی برای تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک | تعریف ۵ {
سد
صفحه 24:
AA OA
AA
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
۱ neler
چند نکته در مدبریت دانش
عدم توجه به قواعد پایه روانشناسی منجر به شکست مدیریت دانش میگردد (در اختیار
دیگران گذاشتن دانش. اعتماد میطلید)
دانش هميشه در ارتباط با آنسانهاست
راهحلهای استانداردی در رایطه با مدیریت دانش وجود ندارد
مدیریت دانش بدون طراحی گامهای سنجیده محکوم به شکست است
با روشهای سنتی نمی توان داراییهای فکری شرکت را مدير
:.. ,ققدان ابزارهاي مديريتي براي مدیریت داذ
صفحه 25:
آشنايي با سيستمهاي مدیریت دانش
ا
صفحه 26:
ابي با سبيستمهاي مديريت دانش
زمینه و فرهنگ
صفحه 27:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
لح اهداف مديريت دانش
> ايجاد ساختار راهبرى مديريت دانش؛
> مديريت دانش به عنوان يك فعا
اهنی و شخصی (ضمنی) به داتش ثبت شده رسمی Ss از اهداف کلیدی
اعث کاهش ریسک از دست رفتن دانش با ارزش با ترک همکاری کارکنان و
کاهش خطر از دست دادن حافظه شرکت به هنگام تعدیل نیروی انسانی میشود.
صفحه 28:
1
۱ neler
مروري بر مدیریت دانش
+ فرآیند ایجاده تأییده ارائه. توزیع و کاربرد دانش
+ ایجاد توان ومهارت و تغییر از طریق دانش
+ شکل دادن به الگوهاي تعامل میان فناوريهاء فنون و افراد
+ تعبیر و سازماندهي اطلاعات از جهات مختلف
دانش و توسعه مستمر < ایجاد فرهنگ جدید
صفحه 29:
جرا دانش بايد مدیربت شود ؟
دلنش هميشه براى افراد ارزشمند است. فرهنكهاى قوى و متمدن. اغلب ا كتابخلنه هاى شان مشخص عى شوند. كتابخانهى بزرى
موزدى الكساندريا. كتابخاندى بريتيش و غيره.... همه. محل تجمع دانش يك تمدن است.
بابرلين. مديريت دلنش دل امون ماست كه هنوزنبه طور وسيع مورد استفاده قرار فته بست. هممى حاببه كينه اوسبا عبارت هابى
مثل اقتصاد دانشى و کارا دانشی آشنا هستیم. در دوره های قبلی, کلید اصلی تولید ُروت. مالکیت و دسترسیبه سرمایه و منابع
طببعى بود؛ در حالی كه امروز. كليد اصلى ثروت ببه ميزان دسترسىيبه ايجاد دلنش استا بنابرلين سيك دانشكدمى كوجكببا ارائدى ايده
هاى جديد. متواندمیلیاردها دار کسب کند.زمانی قطع درختان.معدن طلامیا آهنگری موجب تولید ثروت می شد. حالا تمام بخش ها
به خدمات همدیگر نیازدارند تا تونند ایجاد فروت کنند.
اغلب شرکت های بزرگ امروز دریافتهلند کمبه خاطر مهارت ها و تجارب نیروی کارشان موفق بوده لنستهبه خاطر دارلیی ها:
اشرعت عاى يزرك pal وى كارشان موفق بو اطر دارلبی های فیزیکی
صفحه 30:
بریت.نشان میدهي. که هیچ تعریف موردتافقی از مدیریت آموزشی معادل با مدیریت داتش وجود
ر قبليتهاى ساي دن خصوص توليد ثروت از داربى هاو نقش مديريت دلنش» اكتساب. جم عأورى و
استفاده ازدانش فنى سازمانى و Space oe eM gps
تعاریف گوناگینی در لین خصوص اوه گردیده که هربیک ابعادى از لين موضوع را نمليش مىدهند. در ذيل به
بيان مهم ترين اين تعاريف مى يرداز
1- مدیییت آموزشی فرایند کشف. کسب. توسعه و ايجاد. تكهدارى. ارزيلبى و بكاركيرى دائليى و دلنش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب
eNO رای جل ید امتح لاش قاری طلات و Tp du pkey COE GE: Sal Cb
صورت پذیرد.
3- مديريت آموزشى : مؤت اطلاعات و داده به همراه مهارت تجرببات نی و نهابی فاد جهث تسهیم. استفاده و توسعه توسط سازمان است که
به بهرهوری بیشتر سازمان مر میکردد. }
يي
I BLS ged تركب يهينه دانش و اطلاعات در سازمان و ايجاد محيطى مناسب
نيروهاى انسانى خلاق و نوأؤر است.
4- مديريت آموزشى. فانستن ارزش دانش. فيهم اطلاعات سازمان. استفاده از سيستمهاى تكنولوزي أت و ارتباطات به منظور حفظ. استفاده و
كاريرد دوباره دائش مىباشد.
#سمديريت آموزشى. رسمى سازى و دسترسى به تجربه. دانابى و ديد كاههاى استاداته را كه قابليتهاى جديد. قدرت كارابى بالائر
افزايش ارزش أموزش را در بى داشته باشند, هدف قرار مى دهد.
6-فلسفداى كه شامل مجموعداى از اصول. فر يندها. ساختارهاى سازماتى وفن آوريهاى بكار كرفته شده كه افراد را بمنظور اشتراك و بكاركيرى
دانششان جهت مواجهه با هداف آنها يارى مى رسائد.
ببق توآورى و
صفحه 31:
9
> فرآيند مديريت دانش
فرايتد كشف كسب توسعد و ايجاد. hi SMD ad و به كاريرى دائش مناسبء در زمان مناسبه به وسيه | فرد ماسب در واستاى اهداف من
صفحه 32:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
فرايند استقرار مديريت دانش در سيستم هاى آموزشى
4
استقرار نظام نامه مد: ذر سازمان های آموزشی نه تنها به آمادگی و شرایط
پذیرش درون سازمان بستگی دارد بلکه تدوین برنامه های راهبردی ضرورتی
. تاکتیکی است
موفقیت ویا شکست نظامنامه مدیربت دانش سازمان های آموزشی بر پایه توانمندی های
.محوری قرار دارد . و هر یک از این برنامه ها نیازمند داشتن نقشه اجرایی هستند
i:
دراين ف هدف ارائه ی الگوی تدوین برنامه راهبردی مدیربت دانش. توانعندی
.طراحی و استقرار نظام نامه مدیربت دانش » مورد بررسیی قرار گرفته است
صفحه 33:
1
صفحه 34:
برنامه ریزی راهبردی مدیریت دانش
بسرنامه ديزو يلشوضئ
تلاشى نظام مند براى نيل.به هدف ها:و تصميم هاى بنيادى و اجراى اقدامات اساسى مربوط در مدیریت دانش
است كه ماهيت و جهت گیری دا
های دانشی سازمان را تعیین و راهبردی می کند .
برنامه ریزیببه آن
مجموعه از تصمیم ها و فعالیت های مدیریت دانش اطلاق می شود که هدایت و تعیین عملکرد بلند مدت سازمان
را بر عهده دارد.
(وشهاى fires بیج
Lee
wpe Hs
Shoe Lae
دش وخ بای وت
Bie Ue
Gene
نی
otis
ans
كنتول و ارؤشياء
إنامه هاى [ate
sea
۳
ای مات
wee
eee
شم انداز (ها)
=e
هرادن دای
مج هت در
eo
۳
پراش ری ند
lente
=
تس
ی لشیم
a et
“ote TEE:
al gee
صفحه 35:
تال بلا سيت واي ریت ناانری
90
کر
S
چشم انداز استقرار مدیریت دانش در سیستم ای آموزشی
تبدیل شدن به یک سازمان تول
و پژوهشی دانش محور در تراز جبعانى , متعالى و سر آمد.
ب
6
راهبرد هاى طراحى و استقرار مديريت دانش در سيستم هاى آموزشى
¥ كسب مديريت و رهبرى و خدمات خاص
ارتقای کاس های سود آوری سازمان
۲ تدوین چهارچ
اي عمبتی برتر
7 تقویت روابط صمیمانه و نزدیک با کارکنان
7 بهیود قابلیت ها و توانمندی های کارکنان
ارتقای استاندارد های اجتماعی در فعالیت ها
صفحه 36:
نتیجه گیری
برنامه های راهیردی توانمندی طراحی و بکارگیری نظام نامه مدیریت دانش, تولید و توسعه متايع
ارزش آفرینی را برای سازمانها قراهم می نمایند. فرایند تدوین برنامه های راهبردی مدیریت دانش,
زمينه تفكيك دانش جامع سازمانها را به حوزه های مختلف تخصصی خلق ارزش در زمینه های
عملیاتی به وجود می آورند.
اگر برنامه های راهبردی تحقق یابد. دانش آفرینی و غنی سازی آن در سازمان جنبه پویا و مستمر
پیدا می کند. برنامه راهبردی: راهنمای طراحی؛ تبیین چارچوب و برنامه های اجرابی فرایند
مدیریت دانش تلقی می شود.
این رویکرد. توانمندی اجرایی و واقعی برای فرایندهای مدیریت دانش بوجود می آورد.
باتوجه به لزوم حذف شكاف ميان برنامه های راهیردی مدیران ارشد و برنامه های عملیاتی مدیران
رده های يايين سازمانهاء چارچوب و فرایند مدیریت دانش باید توسط مدیران میائی (تاکتیکی و
تی) طراحی شود. این چارچوب بر مبنای ملزومات عملیاتی واحدهای سازمانی طراحی شده و در
تهیه و طراحی آن تعامل شکلهای گوناگون دانش سازمان و مدلهای عملیاتی دیده می شود.
صفحه 37:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
ل ل
بديده فراموشى سازمانى در مديريت آموزشى
بذائكى درمحيط كسب وكار تحقيقات درمورد مديريت دلنش ويادكيرى سازماتى
منازائى درتحقيقات بنهان مانده كه مى توان بهاصورت تصادفي(اخواسته)
نو به منبع دانش ازتقسيم اين دونوع ؟فرايند فراموشى شامل:
امروزه مه ale افزليش تفييرات
صفحه 38:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
يادكيرى سازمانى
يادكيرى سازمانى يك فرايند مستمر بهسازى است كه باعث تغييرلتى در افراد. فرايندها و رويه هاى سازمان ce
شود و در طى لبن تغييرات ممكن است بخشي ازدلدش خواسته ها تاخولميته کنار گذاشته شود این موضوع
فراموشی سازمانی با فى أكند.
صفحه 39:
فراموشی سازمانی
فراموشی سازمانی برعکس یادگیری بازمانی که به ذخیره دانش سازمان می افزلید موجب کاهش واز دست دادن
دانش سازمانی می شود.
ازدیدگاه دی هلن وفیلیپس: فراموشی سازمانی عبارتست ازبازدست دادن داوطلبانه یاغیرداوطلبانه دانش سازمانی که
می تواند به تغییر در قابلیت های سازمان منجر شود.
دربررسی هولان وقطییس مدیریت فراموشی مسئله مدیریتی مهمی بودهبهاتازم صرف زمان وانرژی زیادی برای
فراموشى جيزهابي «قه لازم به فراموشى اند و برهيز ازجيزهايى كه نبايد نكا
صفحه 40:
انواع فراموشی سازمانی
عمدی
(هدفمند)
صفحه 41:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
فراموشى تصادفى
:]نوع فراموشى تصادفى وجوددارد
> ازبين رفتن حافظه :۰ 7 اق مى افتدكه دانش خوب استقرار يافته وبه صورت تصادفى از بين مى
رود.مفاهیم بروشها وارزش ها می توانتد به طورغيرعمدى ازطريق ازدست دادن حافظه از بين بروند.
> شكست درتسخيردائش : درچنین موردی یک سازمان .در دسترس بودن اطلاعات چنیذ ارژشمند دریکا
بخش را براى بقيه سازمان ناديده مى كيردودانش جديد.زمانى كه افراد خّاصى سازمان را ترك مى كنند يا تيم
کاری منحل شفه يا تغییرمی یابد. از بین می رود.
صفحه 42:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
> يادكيرى زدابى: _برائ | SA سازمان line بعضى جيزهابى كه به خوبى درحافظه سازمائى استقوار
یافته اند را حذف می کنند.این قرایند به اندازه یادگیری مهم است بویژه زمانی که شرکت نیاز دارد دانشی که
موفقیت آن را تحلیل می برد کنار بگذارد.
> اجتناب ازعادات بد: سازمان ها مانند فراد می توانند عادت هاءاخلاقمتداول, روش هاو ایده های بدی که
ae a
صفحه 43:
2000
انواع فراموشی سازمانی و نقش مديريت دانش
4
از بین رفتن حافظه
تصادفی
اجتاب از عادتهای مدیریت داش شکست در تسخر دانش
4
Ta ازیادبردن دانش خوب
بت |"
صفحه 44:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
انواع فراموشى سازمانى و نقش مديريت دانش
۱- از یاد بردن دانش خوب استقراریافته و مدیریت دانش
براى اينكه ازید بردن دانش اتفاق بیا یک شرکت باید بعضی ازبخش های ذخیره دانش خود را مختل نمایددبات
یکی از قابلیت های مدیریت دانش را اعتباریابی دانش می داند که با استفاده ازاین قابلیت سازمان قادر خواهد بود
دانش منسوخ شده که به مانع تبدیل شده را با استفاده ازیعضی تکنیک ها ازیاد ببرد. تکنیک ها عبارتندز:
ab روشها و امور جار
#واکذاری کسب وک
صفحه 45:
جتاباز عادتهاوبد و ف قشمد بری تن
در اين مرحله از فراموشى سازمانى مديرب
وسيستم هايى ايجاد نمايد نا به نوب
دانش بايد قادر باشد بين دانش مفيد وعادات
ايز قائل شود
ود تضمين كنندكه اين عادت ها قبل از ريشه دار وعميق شدن فراموش شوند.
۳-حفظ حافظه و نقش مدیریت دانش
0 8
فراموش شده. هزی
باعث می شود شرکت ها منایع مهم مزیت رقابتی ۵
بنگفتی را متحمل شوند.
از دست داده وبرای ایجاد مجدد دانش
صفحه 46:
شرکت های زیادی برای تسخیر دانش دبست به نوآوری زده اند ولی نهایتاً شکست خورده اند برای جلوگیری
ازشکست تکنیک های زیر کمک می
صفحه 47:
آشنابي با سيستمهاي مديريت دانش
نتيجه كيرى
دردهه اخيربه دليل رابطه يادكير: ومزيت رقابتى موضوعاتى مثل يادكيرى سازمانى و مديريت دانش مورد
اتوجه در حوزه مديريت قرار كرفته ده است ولى آنجه كمتر مورد توجه قراركرفته فراموشى سازمانى است كه گاهی
در فضاى رقابتى به معنى تفاوت بين موفقيت وشكست استبنابراين سازمان هابا ايجاد زيرساخت ها بليد به كونه
ای رفتارکنند که فراموشی عمدی (هدفمند) یا مثبت که باعث پیشرفت وموفقیت سازمان می شود را درسازمان
ae ee شی تصادفی یا منفی که باعث از بین رفتن بخش ازدانش مفید می شود جلوگیری
a
صفحه 48:
1- عدلي. قريبا (1384) “مديريت داقش: حوكت بد
2- افرازه. عباس (1380) "مديريت دانش: مفاهيم»
3- جعفري مقذم. سعيد (1383) ”مستندسازي تج
4 - پوست. که روب.!.و رومهاردت. ك 0589)
وي دانش “ انتشارات فراشنتختي اتديشه
ا. الدازه awake, yg انتشارات دانشكاه صنعني امي كير
ديران ” موسسه تحقيقات و آموزش مديريت.
ت دانش" ترجعه علي حسينيخواه, نشر يسطرون
*- نوناكا.!. و تاكوجي.ه (1384) "شركتهاي دان ae MUST علي عطلافر. جبار اسلامي. آناهيا كاوه. سعيد اتالوبي: فشر سماء قلم
6ديريت دانش از ديدكاه يك استراتزى تجارى. نوشتةبكارل كالست. ترجمه: صديقه احمدى فصيح (كارشناس ارشد كتابخاته ملى جمهورى اسلامى إيران
pe werk hang OD hig
خوسته. . (۸0). سمینار کارشناسی رشد با عنان ارتبط و حوزهمدییتدانابی و مدیریت Sake
mre be reverent hen hrc Pr an
oP Dempumt ‘Morante Orniren 10 (8), (OCOD, 106
0ك
ای و لمحل oP enue! Pm ممصي جا جد wernt erate ned عط سيا
,97-80 رل سيت صتمي
009 ای تسم 1 لاطي 8 ت00 یاه سم ٩۰
Poh 0:0. F Cnr تیه سا مایت ؟ hehe be Proto? a itor. (O4), Kana
Creer ol hotere Oot revsrs, 001, ‘Leahey, 0: ra Grove Cbs
بط یط :0000 یت Buby let اباسح 0 بيج 0 فسا ب لحن ,9 :6 09 اساي 9
صفحه 49: