صفحه 1:
صفحه 2:
nS ایا
ee 2
صفحه 3:
مقدمه
در عصر حاضر با توجه به رشد و توسعه فناوری » ضروری است که سازمان ها و شرکت ها »
محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند و شایستگی هایی خود را تقویت کنند. بنابراین
نیاز به مهارت ها از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
سازمانها باید رویکردی راهبردی و برنامهریزی شده در راه حفظ منابع انسانی اتخاذ
سازمانها باید مهارت هایشان رادر عرصه دانش توسعه دهند از این رو آموزش اهمیت
بسزایی دارد.
صفحه 4:
آموزش در جستجوی ایجاد انطباقی پرورش در جستجوی خلاقیتی است که
برای الگوهای بنا نهاده شده خاص در یی آنچه آموخته شده اس با
مورد دانش و رفتار است و معمولاً به مجموعهای از برنامهها و رویدادها برای
منظور انجام مجموعه ای از وظایف به تطبیق با مسائلی که راهحل یا فرمول از
و تفر ۳۵ پیش آماده ای ندارد
OO Lee ee Sr a Sore me eres
۳ LSB ie Tees ete yon)
ORR TO ese hoc
صفحه 5:
لزوم و پایه آموزش
تفاوت های فردی باعث شده که عملکرد افراد نیز متفاوت باشد
7 عملکرد یک عامل خاص مى تواند از طریق افزایش مهارت مربوط به شغل یا به وسیله
توسعه رفتارهای موثر مانند منظم بودن» سخت کار کردن و غیره بهبود یابد.
سه عامل تعيين كننده مستقيم عملکرد» وابسته به عوامل غیر مستقیم هستند
یکی از آنها آموزش برای بالا بردن دانش, مهارت ها و افزایش ماهیت انگيزش (مانند:
باداشها ءتنبيه ها و غيره ) برای رفتار ارادی است
نابراين آموزش تلاشى براى بالا بردن عملكرد دانش مربوطه مهارت و يا انتخاب رفتار
از طریق دستورالعمل ها می باشد be
صفحه 6:
نیازهای فردی
|
* توسعه مهارت ها
* رضایت از کیفیت
** رشد فردی
* اعتبار
الزامات سازمانی
** تغییر فناوری
* مشتریان آگاه به کیفیت
* تولید بیشتر
> افزایش ایمنی
** نيروى كار ثاب
صفحه 7:
| كمعد جوري
صفحه 8:
نیازهای فردی
پیوستن فرد به سازمان سسس» برای شغل. رشد و اعتبار
برای تضمین کار ۳" افزایش مهارت استفاده از فناوری برای تولید
محصول با کیفیت سس اد گیری مداوم داشته باشد
صفحه 9:
نکنسهها
دانش و مهارت های بسیار مهم برای عملکرد موثر در قرن بیست و یکم
۱ مهارت های سوادی و نمره ای
۲ توانایی ریاضی » علم و مهارت های فناوری
۳ مهارت های شناختی
۴ مهارت کار گروهی و بين شخصی/مهارتهای مدیریت
۵ رفتار اننخابی و مهارتمای رفتاری
۶ مهارتهای ارتباطی
ve OF
در هند یک مهارت مهم دیگر یعنی مهارتهای زبانی وجود دارد
صفحه 10:
تفاوتهای مدیران
اداره قدرت #حساس به مقام#تمایل به متفاوت دیدن نیاز به پیشرفت شان
مدیران ارشد آموزش را برای مدیران رده پایین می دانند*رد کردن نیاز به
یادگیری»استفاده از اصطلاح پیشرفت به جای آموزش یا یادگیری
تعداد مدیران کمتر از نیروی کار»حفظ سلسله مراتب هرمی «در مورد نیازبودن
افرادی در راس* راه حل های استاندارد شده بیرونی
صفحه 11:
معنا و ماهیت آموزش و پیشرفت
فعل ۲۲۳۵1۳ به معنای آموزش از واژه فرانسوی قدیمی 2۳3106۲ به معنای کشیدن
معانی: پرورش دادن»رشد دادن به کونه ای دلخواه آماده کردن افراد به وسیله آموزش
آموزش: ميتهاند شرايطى باشد كه در آن افراد به طور موثر ياد ميكيرند
آموختن: یعنی کسب دانش»مهارت و توانایی
آموزش: برآیند ای است که موجب بالا رفتن بهره وری»ظرفیت و تاثیر در کار میشود
عملکرد حقیقی - عملکرد استاندارد <
رفت و آموزش
صفحه 12:
کرنباخ ۱۹۵۷ و کرونباخ و اسنو تعامل مداخله استعداد( ۸۵:۲۱ ) را به صورت یک آیتم
مجازی در آوردند پیام اصلی این بود که همه کار آموزان شبیه نیستند و برخی از ویژگی
ها که افراد را متفاوت می سازند با موفقیت های آموزشی مرتبط هستند. حتی اگر به همه
افراد آموزش یکسان داده شود و برخی در نتیجه داشتن یک عملکرد و استعداد کمتر یا
بیشتر( برای مثال» توانایی شناختی» نیاز به دستیابی» اشتياق »اعتماد به نفس» سطح دانش
و مهارتهای قباً اندوخته و غیره )از بقیه بهتر عمل خواهند کرد. 1 :در کل حالتی
است که 2 (استعداد) ۷ (متغیر معیار) درروشی یکسان در هر گروه و تقاطع خطوط
بر کشت اندازه گیری میکند .مفهوم اصلی این است که برای حداکثرکردن سود متراکم
در میان همه گروهها » برنامه آموزش یکسانی نباید به کار برده شود. به طور ايده ل fe
برای کار آموزان بایدبرنامههای آموزشی بر اساس نمراتشان تعبین کرد.
صفحه 13:
پیشرفت مدیریت شامل تمام فعالیتها و برنامههای است که تاثیر قابل توجه بر تخیر ظرفیت فرد برای انجام
بهتر وظایف کنونی اش دارد و در انجام آنها احتمالاًتوانایی استخدام مديريت درست در آينده را افزايش
می یابد چنین پیشرفت مدیریتی شامل موارد زیر می شود
الف) بادگیری غیر رسمی يا آموزش حین کار یک فرایند مداوم و در حال پیشرفت است و آموزش غیر
رسمی بر مینای روش های کار» بنا شده ست
ب) دوره های آموزش رسمی وسیع تر از انواع دوره هاى خاص در جنبههاى فنى مشاغل يا مهارت های
مديريت است
ج ) آموزش شامل دوره هايى است كه هم براى مديران رده بايبن و ساير مديران بركزار مى شود
بررسى موارد بالا نشان مى دهد كه آموزش سبب وقوع تغيير در مهارت دانش و ذكرش هاى كاركنان
مى شود همجنين آموزش مى تواند به عنوان یک فعالیت موثر در پیشرفت منابع انسانى سازماندهى شده
جهت افزایش دانش مهارت های ضروری در انتقال دانش فنی و کاربرد آن براى كارمندان و اصلاح
تواتابى هاى حل ol tant ao i آموزشی وبيشرفت ابلاغ مهارت هرج
دانش كمك كرده و سبب وقوع تخیر نکرش یک کارمند میشود. by
صفحه 14:
مفهوم آموزش و پیشرفت
اساساً آموزش و پیشرفت بر اصل یادگیری و باز آموزی بنا شده است . آموزش مرحله افزایش
دانش » توانایی و مهارت برای انجام کاری خاص است .تلاشی سازماندهی شده و سنجیده است
مسئولیت پیوند بين آموزش و اهداف سازمانی به چیزی فراتر از عمل آموزش برمیگرده .
سیستم رسمی آموزش شامل مراحل زیر است :
ارزیابی نیازها ء مهارت ها و توانایی های مورد نیاز فراکیران
لت طراحی آموزش شامل شناخت اهداف آموزش
لا توسعه روشهای آموزش و ضروریات آن
لا عملی کردن آموزش
لا ارزيابى واقعيت هاى به دست آمده
صفحه 15:
مشخص کردن نیازهای آموزشی
نیازهای آموزش بیانگر ضعف های متداول یا پیشبینی شده در اجراهای
معمول است که می تواند با دخالت در آموزش اصلاح شود .
نیازهای آموزش شامل موارد زیر است :
الف ) کسی که این شغل را دارد در نحوه اجرا ضعف دارد
ب) ارتقا دادن به کارمندان » ارتقاءنقش عمده ای در بهبود سازمان دارد
ج) عناصر مشخص در پیشرفت ممکن است در آینده مهم باشند
صفحه 16:
گامهای آموزش رسمی
مرحله! ارزیابی نیازها
dos طرح برنامه آموزشی
مرحله۳ .. توسعه روشهای آموزشی
مرحله F عملی کردن آموزش
مرحله ۵ ارزیابی اهداف به دست آمده
ارزیابی نیازها شامل سه مرحله است:
الف ) شرج عامل هایی که بر پیشرفت موثرند
ب) مشخصات معین پیشرفت بر روی این عوامل
ج) شناسایی عوامل تعیین کنندهپیشرفت که از دخالت آموزش بهره مى!
صفحه 17:
افزایش آگاهی شغلی
اهداف آموزش با افزایش مهارت های مربوطه شغلی
توجه به تعاريف
تاثیربذیری و نگرش شخصی
بالابردن رفتارهای انتخابی اشخاص
افزايش آكاهى و مهارت های کارمندان در انجام کار واگذار شده به آنها
بهبود عملکرد کلی کارمند و وسیله تغییر در دیدگاههای آنها
توسته حالتهای تسلط کارمندان با اختیارات و مسئولیتهای بیشتر
اهداف
جهت گیری کارمندان جدید با سازمان و کارشان
کمک به ارتقای کیفیت کارمندان برای احراز شغل های آتی
سس ها
فراهم سازی موقعیت هایی برای بالا بردن شخصیت
صفحه 18:
رضایت شغلی بالاتر و روحیه بالاتر
رضایت شغلی قابل قبول منجر به افزایش اعتماد به نف
خلق موقعیتی برای پیشرفت در سازمان
عملکرد عالی سیب بالا رفتن سطح مسئولیت
fo |
فواید آموزش برای ١١
|
1
فواید آموزش برای سازمان
N
۱
** بهبود تولید
** انعطاف پذیری بیشتر نیروی کار
* صرفه جویی در هزینه های عمده ومواد
* انگیزه بیشتر برای نیروی کار
*_بهبود کیفیت سرویس دهی و تولید
صفحه 19:
مختصات محتوای آموزش : محتوای آموزش به آموزش عینی اختصاص دارد. آموزش در معرض قرار
.كرفتن آكاهى؛ مهارت ها و الكوى انتخابى است كه کار آموز بید در مواجه شدن با سائل از آنها مطلع باشد
روش های آموزش : روش های به کار گرفته شده » به نوع آموزش مطلوب » کا رآموز انتخاب شده و آموزش
عینی بستگی دارد . این مسئله روشن میکند که آموزش فرایندی محیطی است و انتخاب یک روش یکسان
برای تمام محیط ها جواب نمی دهد
صفحه 20:
شناخت یا روش های فرعی آموزش شغلی
لا روش کنفرانس
الا آموزش بر اساس رایانه
ل بازی ها و شبیه سازی ها
0 آموزش ورودی
2 بازی های شغلی
لا مطالعه میردی
لا تمرين در سبد
2 اینای نتش
لا مدل رفتاری
2 آموزش حساسیت
صفحه 21:
آموزش رفتاری يا هنگام کار
آموزش رفتاری روشی است که کارمندان را در محیط های واقعی کاری قرار میدهد و آن
را برای خدمت دهی به سرعت آماده می کند. این روش به کار آموز اجازه میدهد تا رفتار
را در محیط واقعی يا شبیه سازی شده یادبگیرد. آموزش هنگام کار شامل آموزش چگونگی
انجام کار با درس دادن و توضیح دادن است.فن دستورالعمل شغلی » چرخش شغلی»
آموزش کا رآموزی و رهبری» شکل های معمول روشهای آموزشی هنگام کار هستند.
موفقیت در آموزش هنگام کار به چهار مرحله آمادهسازی, ارائه» آزمایش و یادآوری
vd by بستگی دارد.
صفحه 22:
آموزش رفتاری یا هنگام کار
2 آموزش دستورالعمل شغلی
چرخش شغلی
رهبری
لا آموزش کار آموز
لا شاکردی کردن
صفحه 23: