روانشناسی و روانپزشکی

روانشناسی كودكان نابهنجار

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 76 اسلايد

khaksarabdollah

76 صفحه
1907 بازدید
25 شهریور 1398

برچسب‌ها

صفحه 1:
9 عباس بهزادی مقدم ‎(OSI CS Tele ee:‏ ‎Ganka Ono‏ ل

صفحه 2:
Ce ne pee ep 0 » ‏كلمه بهنجار از نظر لغوي به مفهوم معدل » حد وسط‎ ٠ 5 ‏ل ا ل ل‎ aE em yen en) 2 ‏ا ل ا ل‎ ‏مي ل ل لك جهت‎ 00 ‏ا‎ sy و بتوانیم رفتار. بهنجار را تعریف کنیم و مشخص نماییم که آیا ‎eee ESWC)‏ ۳۳

صفحه 3:
‎٠‏ ارائه ي تعريفي ان رفتار بهنجار كه شامل و مانع و جامع ‎SE Dye ce nS rer Tr Ie sl we-crye weer)‏ و پاسخهاي هر يك از افراد بشري از يك سو و تفاوتهاي محيطي كه نقش مهمي در ساخت رفتارد افراد دارند از سوي دیگر ( عي الخصوحل تفاوتهاي فاحشي که در. آداب و رسوم و سنن جوامع مختلف و بطور ‎Bye cee eval CDEP CORO OWES BEES‏ غیر ممکن مي سازد . ‎

صفحه 4:
۰ از طرف اندیشمندان و صاحب نظران ملاكهاي متفاوتي ‎EB es Bee nT SY‏ لس ۱ نها برباي تعیین ریفتار بهنجار نقش الگوهاي اجتماعي - ال ‎Devan its re‏ ل ‎BS‏ ‏جامعه اي رفتاري است كه اكثريت افراد آن جامعه آن رفتار را مناسب مي دانند . به بیان دیگر رفتاري است که ‎PR (0 nO‏ ‎fC pM TO COE Tee Verne‏ 0 ۱

صفحه 5:
۰ تعریف ديگري که با توجه به همین ملاك مي توان بیان ‎ror gern‏ ا ل 0 0 0ك افراد جامعه بکار مي رود که از لحاظ تواناييهاي عقلي » تعادل رواني و سازگاري اجتماعي در حد معيارهاي رایج در جامعه باشند . بدین ترتیب اگر فردي رفتارهاي مورد تاثیر جامعه را از خود بروز ندهد یا از لحاظ تواناييهاي عقلي ۰ تعادل رواني و سازگاري اجتماعي از معيارهاي ا ا 0

صفحه 6:
۰ علي رغم مطالب فوق الذکر نمي توان بین افراد بهنجار و تابهنجار خط فاصل مشخص و معيني را ترسیم نمود . در مورد آن عده از رفتارهاي نابهنجار که با رفتارهاي معمولي و رایج یر ‎ere eee es) oo‏ مي آیند مشكلي براي تشخیص ‎La REN Ce RyRy a] ‏یا نمي تواند صحبت کند اوتستيك است یا دزديهاي آشکار دارد و‎ Be ee ee Tr vera e ee re Be Een Yee It OS SEY oben 9 ‏اک ارس رن‎ ‎

صفحه 7:
PUB Dia eee Pee eis ORE COES Serpe ee UO ‏مختلف در كليه افراد بشري مشاهده مي شود و آنجه كه تفاوت بين‎ ‏رفتار بهنجار و نا بهنجار را مشخص مي كند از لحاظ درجه رفتار‎ ‏است نه نوع رفتار يعني رفتار افراد نابهنجار همان رفتار افراد‎ ‏بهنجار است منتهي در حد اغراق آميز و افراطي , بطور مثال همه‎ ‏ي مردم از مكانيزمهاي دفاعي استفاده مي كنند » بعضي مواقع‎ ‏اشتباه مي كنند » حتي غير واقع بينانه عمل مي كنند » يا از‎ ‏تواناييهاي ذهني » عاطفي و اجماعي خويش استفاده كامل را نمي‎ ‏ند » تمام اين رفتارها در حد معقول بهنجار تلقي م‎

صفحه 8:
* جنانجه ملاحظه شد تشخيص رفتار بهنجار از نابهنجار عمل ال ال ل ا ال ا تس كات ا ا 01 برد يا به عبارت ديكر به مفهوم دقيق كلمه نابهنجار نيستند . نبايد به آنان مارك نابهنجاري بزنند و در جنين مواقعي بهتر استار انهاه عون رادي كه اراي امشكلاتي هت باد 9

صفحه 9:
طبقه بندي رفتارهاي نابهنجار کودکان ۱۳ TOE Be te ete eT at ete ae nn | ke hee te LTS Cole ESS irre ei on ee) ۱ hry ee eS eS ee et Les tes Ten eke ier ree Ser cn bree Goma nities Momus denies eee ‏قبلي مي كردد . حق هم همين است زيرا اكريك طرح طبقه بندي تكامل نيابد و ما را مكلف‎ 000 oCn perce eee Cae ty ai rep eer ay طبقه بندي به مرور زمان بي اعتبار خواهد شد . روند رشد و پويايي علم را متوقف خواهد ساخت . از رفتارهاي نابهنجار کودکان نیز در طول زمان طبقه بندي هاي متفاوتي به عمل آمده است که ۱

صفحه 10:
Ee Tee WS ee SD eae ets Ue ine . ‏مي باشد‎ ۳ ‎cerns) Deter‏ ل ات زيادي براي خود و اطرافیان و د اجتماع فراهم مي سازد . مانند کودك بزهکار » این گونه کودکان اکثراً در برابر درمان و اصلاح رفتار در آنها مشعتر لت ر زمان بشتری لاف نز درد ب ‎POC Se Meret Ve Se eee Ee ToS arora‏ اك رفتارهامي نابهنجار خفیف كودكاني هستند که به اندازه ‎BE SES Rn re oe Ene STO SE res‏ ‏خانواده مي باشد . ‎Ewe Some See)‏ ا 7 ‎9 ‏ا‎ PIS TOLLE Le ee ‏ل ا‎ Tele ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
‎٠‏ طبقه بندي ساده ديكري كه از رفتار بهنجار كودكان به ‎gare FOV ets‏ ۱3۳ از لحاظ پزشكي اجتماعي است كه كودكان نابهنجار را به دو ككروه بزرك طبقه بندي كرده اند : ‎eer Over era Cerrar ‏* ب - كودكاني که اختلالات رفتاري و خوي و خصلتي دارند ‎

صفحه 12:
در طبفه بندي ديكري رفتار نابهنجار كودكان را به سه گروه زیر تقسیم مي کنند : ‎٠»‏ رفتارهاي نابهنجاري كه ناشي از نقصهاي حسي و حركتي ۳۳ ‎٠»‏ رفتارهاي نابهنجاري كه از نارساييها و كمبودهاي ذهني ا ‎20 ‏ا ا ل ا‎ EO . ‏اجتماعي است‎ ‎SSC BEET Seles Le ‏ا ا‎ ‎

صفحه 13:
9 ee mUETE SDD YE STE COIs Nn Cas Ie InN ‏طبقه بندي بيماريهاي رواني کودکان و انواع و اقسام آنها ذكري به‎ . ‏میان آمده است که آن هم صحیح به نظر نمي رسد‎ در طبقه بندي اي كه در اين جزوه ارائه شده است ‎٠»‏ رفتارهاي ‎CTC]‏ ل ا ا ل ا ا ا لل ا ‎CST e re ter eS Lest‏ ۱ ‎Pe Te bers Pe To ibn e Orr acre)‏ ‎OO POry peer ce rstP ee Peer Crem lone bank‏ ‎Seen na ee‏ ۰ زد رممکن

صفحه 14:
بررسي علل رفتار غیر عادي: دانشمندان تلاشهاي زيادي جهت يافتن علت و نوع يديده ا ل ل اك ا ‎PY Re ee‏ ‎ea‏ ا ‎OEE OD ene emer SE Re Wee‏ ترين زمينه هاي كاوش و تحقيق انسان » مطالعه خويش به خصوص توجه به تفاوتهاي مختلف موجود در میان انسانها بوده است كه ريشته هاي مختلف علوم انساني زائيده همين 0 ‎ONE‏ ی ا ی ‎

صفحه 15:
‎٠‏ تلاش متخصصین روانشناسي کودکان نابهنجار نیز در جهت کشف علل به وجون, و ا ۳ از رفتارهاي 1 10۳۳۳۹۹ رفتارهاي نابهنجار كشف شود در آن صورت : ‎٠»‏ اولاً - مي توان در بعضي موارد جهت جلوكيري از وقوع ‎ ‏ابهنجاري اقداماتي انجام داد . ۰ ثانیاً - تجربه ثابت کرده است که هزینه و زمان صرف شده جهت پيشگيري اکثر مواقع کمتر از هزینه و زمان جهت اصلاح و درمان ‎

صفحه 16:
‎٠‏ بررسي هاي مختلف نشان مي دهد كه در ايجاد رفتارهاي نابهنجار كودكان اغلب يك يا جند عامل دخالت دارند كه ما لك ا ل ا م ‏الف - عوامل ( نتي ‎٠‏ ب - عوامل محيطي ‎

صفحه 17:
انسان آنچه را که انجام مي دهد و واكنشهاي مختلف او در موقعيتهاي متفاوت نتيجه عوامل زنتيكي و محيطي و اثرات آن دو بر يكديكر مي باشد . به عبارت دیگر رفتار موجود زنده محصول اثرات متقابل ژنها با محركهاي محيطي است ‎ONT Lee eS wT ep Teh Te ser eee LS‏ علل رفتار خاص بايد به هر دو عامل كه مبنا و اساس هر نوع رفتاري است ۳ ا ا 0 ا ‎ewes Shree CHES eer i re)‏ شاید این سوال در ذهن دانشجویان عزیز خطور کند که سهم کداميك از این دو ‎Lone ee Dyers renee‏ داغي در روان شناسي تحت عنوان " وراثت و محيط" » ‎oe‏ ‏00 "وده است كه ما وارد بحث در ابن زمينه ثمي شويم و أن رابة

صفحه 18:
‎ace" iC‏ ا ل ل ا ل يك ؟ تا چه اندازه ؟ و چگونه ؟ روي رفتار انساني تأثير دارند . 0 در مورد قسمت اول اين سؤال كه در سابق روي آن تأكيد مي شود يزوهشكران سؤال مي كردند كه اين وراثت است يا محيط كه در رفتار فرد اثر مي گذارد ( کدام يك ؟ ) ‎seine‏ اک ورائت را عامل موثر در رشد و رفتار مي دانست و از جان لاك انكيسي به عنوان فردي كه در مورد عوامل محيطي نظر افراطي ‎

صفحه 19:
البته هیچکدام از اين دو عقیده منطقي به نظر نمي رسد . درست است که رفتار انسان تا حدود زيادي به عوامل ارثي و بيولوژيكي بستكي دارد » يعني انسان به خاطر داشتن مغز بزرك و بيجيده ي خود قادر است از كلام استفاده كند » معاني را به كار ككيري و اعمال و رفتاري انجام دهد كه از عهده ي حيوانات يست بر نمي آيد . ولي بايد توجه داشت كه هيج رفتاري در انسان بدون وجود عوامل محيطي ایجاد نمي گردد . به عبارت دیگر رشد در خلا میسر نيست . كودكان در خانواده ها و محيط هاي كوناكون انواع رفتارها را در رابطه با اعضاء خانواده » همسالان و ضوابط موجود در

صفحه 20:
‎٠‏ محيط تنها نيز بدون وجود توانايي هاي بالقوه و زمينه ي وراثتي نمي تواند موجد رفتار باشد . ‏3 جنانجه متذكر شديم رقتار خاصي را نمي توان يه يكي از دى عامل ‎eter new]‏ ال ‎BSCS eee‏ ‎1 SSPE! ‏اشت ( تا جه اندازه ؟ ) ‏9 0 ارثي از طريق زنها كه در كروموزوم ها ينهانند إز يدر و 0 مانند رنگ مو ء ‎a)‏ به بلندي و كوتاهي ‎٠‏ جاقي و لاغري از قوانين ‎oe een 55‏ ‎

صفحه 21:
00 محيط تغييراتي ايجاد مي كند و به طور كلي رفتار محصول نهابي اثرات متقابل عوامل ارثي و محيطي در طول زمان مي باشد . رفتار - محيط * وراثت * زمان در مورد قسمت سوم سوال که چگونه عوامل ارثي و محيطي روي ‎Aa 3S jl,‏ 0۳۱ ۳ 0 إنه به وجود مي آيد » جنانجه در قسمت اول بحن دير بيان كردي هر يك از رفتار هاي تابهتجار اممكن لست عرامل ريك ی پر عنوان در مجموعه ۱ 994 0 اجن ثبي كن را فصل مربوط به رفتارهاي نابهنجار و شرح اختلالات تشخيص دكلدمي هر رقنار و علل نانجاري به طور

صفحه 22:
رفتارهاي نابهنجار ناشي از اختلالات ذهني عقب ماندگي ذهني : آنچه كه از نوشته هاي مذهبي و پزشكي روزگاران باستان و قرون وسطي مشهود است نمایانگر عدمآگاهی مرنم از مساله ي عقت ۱5 Oyen es See ee ere ere PEC WP er 0 ero eae eee ers Gra ‏را جوو دردگن ها ور دعر در آزوبای فرون وس‎ 1 Dee PES MERE CWE STARE) در قرن نوزدهم واژه ي ضعف ذهني پدیدار گشت و متعاقب آن ام

صفحه 23:
تعریف عقب ماندگي ذهني : SE Sere as eee CLES SOPOT EG ‏توسط روان شناسان به عمل آمده است معذالك تعريفي که‎ ‏جامعتر از. همه شناخته شده است و اکثر متخصصین فني آن‎ ۳ Ce ee ENCE DED ‏ی‎ aa ‎٠‏ " عقب ماندكي ذهني شرايطي است كه در آن عملكرد كلي ذهن به طور مشخصي پایین تر از میانگین بوده و همزمان ‎۳ Te nec SES oTO Re) ‎a ‎

صفحه 24:
»* در اين تعريف عملكرد كلي ذهن بر اساس نتيجه ي آزمونهاي هوشي استاندارد شده مشخص مي شود و منظور از عبارت يايين تر از ميانكين آن است كه از ميانكين آزمون مربوطه به اندازه ي © انحراف میانگین پایین تر باشد و رفتارهاي انطباقي ( در بعضي ام ل ‎(ean‏ ‏عبارتست از درجه ي رسیدن فرد به معيارهاي مناسب سن و گروه ‎ToD I Ve eeN)‏ 0 دوران رشد دوره اي است قراردادي از زمان تولد تا سن ©) ‎TESS eT‏ ا ‎PCT‏

صفحه 25:
سطوح عقب ماندگي: * چنانچه از تعریف عقب ماندگي استنباط شد پایین تر از 6 انحراف ‎ep reo Ren nC er ae ESS‏ كودكاني که با آزمون وکسلر تست شده اند چون انحراف معیار 6 - ج95 مي باشد درجه ي هوشي يايين ت تر از ©© عقب مانده تلقي مي شود و در داخل اين كروه بزرك نيز براي آسان تر 1 عفب ماندگي ذهني را بر حسب شدت آن به ‎Wp WeSC WEB Ce WE CSE cir)‏ ۳۳ 1۳۳۳ reel neo ea neat 0

صفحه 26:
طبقه بندي ديگري که در بیشتر كتابهاي روان شناسي ( عمومي » رشد و استثنايي ) مشاهده مي شود » طبقه بندي كودكان عقب مانده ي ذهني در سه دسته ي زير است كه ما نيز در اينجا همين طبقه بندي را مورد تأكيد قرار داده و در مورد تعريف از آنها ‎Rey‏ ا ل ال الت | ۳ ( داراي بهره ي هوشي كمتر از © ) ©- كروه كاليو ( داراي بهره ي هوشي بين 0© - ©© ) ©- كروه کودن ( داراي بهره ي هوشي بين 600 - ‎(SO‏

صفحه 27:
Bove le hes SS TES SC جهت شناسابي و تشخيص ابن كروه از كودكان از دو طريق عمل مي كلهم aren) كر تست هاي هوشي استقدارد شده اي در نسكرس بالد و كودك يه كمك أن تست شود و بوره ي هوشي كمكر ان ©© داشته باشد كنا محسوب مي شود و مامت مرت که بش ل لو ا ۳ 525778 5 0 Er ‏و متي دار و‎ FR oo e Ce Tem En 5 1 ‏و ل‎ up SD RIOONIE aT Ee URS Cr nee nt A [0 ERS TS | اه 217720 1 | 100 قرب رقراري ارتاط اجتماعیمناسبي با ارفا نیس . [0 wer )> حکموقضاوت در ان قیقر خيلي سطعي و دييات 2001100

صفحه 28:
5 5 5 4 oe LES Se Ea CWS cP TES Dero) sane ۳ ert Spe rer ‎٠‏ الف - كودكاني كه هوش و فعاليت ذهني جنداني ندارند و حتي انكيزه ي صيانت ذات نيز در آنها ديده نمي شود و از اين لحاظ مي توان زندكي آنها را به نوعي زندكي كياهي نزديك دانست » فقط كاه كاه فريادهايي از آنها شنيده مي شود . در سالهاي اول زندكي مرك و میر میان 0 ‏۶ ب - دسته ي دوم آنهايي هستند که هوش و فعالیت ذهني بيشتري دارند و فعالترند » مي توانند راه بروند » خودشان غذا بخورند و عبارتهاي كوتاه و ساده را بكويند و مي توانند نام خود را فرا 5 ‎

صفحه 29:
‎٠»‏ از لحاظ تعليم و تربيت بايد اظهار داشت كه هيج نوع ‎eS eyo‏ ا ا 0 ‎CD Bye)‏ ا ل 2 1 ‏برند . ‏0 با توجه به اينکه قوانین اخلاقي مورد توجه این قبیل از ‏كودكان نمي باشدء لذا زندكي آنها در جامعه معمولي ممكن ‏نيست ‏۰ ی هر چه باشد از لحاظ فعالیت ذهني در حد ‎

صفحه 30:
- كروه كودكان كاليو يا سبك مغز هوشي ابن قيل كودكان بين (4© تا ©© ( در حد هوش عملي ) مي باشد . خستگي پذيري شديدي دارند » لذا زمان فعالیت باید کوتاه و توأم با استراحت باشد . زود تحت تأثیر واقع مي شوند و از لحاظ عاطفي وضع بسیار متغيري دارند . 1 Ser Con ee Ip eer Seas eee ۱ Tecan nei مقررات اخلاقي و اجتماعي را زیاد رعايت نمي کنند . ( عدم تبعیت از قانون ) ۰ _ از لحاظ جنسي گاهي بسیار فعال هستند و حتي مواقعي نیز تا مرحله ي تجاوز و قتل پیش مي روند . ی ی ۱

صفحه 31:
- كروه كودكان كودن uation’ هوش بهر اين قبيل افراد بين (70 تا (60 قرار دارد . از لحاظ رشد رواني ۰ حسي و حركتي در آنان تأخیر به چشم مي خورد . Epi GS TG res A eather Gee Se ‏ا‎ ‏ند‎ دقت و تمرکز حواس اندكي محسوس است ولي توانايي هم دقت و هم سرعت در آن واحد را تدارند . در سطح ابتدايي آموزش پذیر هسنتد و اگر شیره ي مناسب و توجه كافي مبذول شود موفق مي شوند . ‎RES esesiey rycen‏ از لحاظ خصوصیات خلقي نامتعادل هستند . گاهي ملایم و گاهي بسیار خشمناك مي شوند . ne tee ee ‏ل‎ ا 3 استقلال اقتصادي کسب کنند و در شرایط نامناسب خيلي زود دچار انحراف مي شوند . و فحشاء و سایر مشکلات جنسي حساسیت دارند و در صورت عدم سرپرستي صحبح ه واقع مي شوند .

صفحه 32:
eS) ‏هاي‎ ۳0۰ le ‎Sigh Sesh 2S oly PES TAIL SONS 1‏ ‎OnE owe)‏ توجه اندیشمندان را به خود جلب کرد » در اولین طبقه بند ‎erly eae‏ ۱ به دو عامل ارثي و محيطي مي باشد . ‘ به علت مطالعات و تحقيقات زيادي كه در زمينه ي بندي مان هاي ذهني به عمل آمد بيشتر از صد نوع ‎Sanne 020 pen ey eee pee‏ ‎ry‏ ال 0 ‎ALB WE Aa ge cals one‏ اا ا ‎Rear‏ ‎Wome eee eae ae‏ زمان بيدايش و تأثير آن روي كودك مورد نظر بوده است انتخاب ۱ ‎prc n Toga‏ 00 را ”5 : 5 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
0- دوره ي تشكيل تخم و نقش عوامل ارثي ۰ زندكي انسان از تركيب دو سلول جنسي نر ( اسبرماتوزوئيد ) و ماده ( اوول ) ‎IES ee eee Ty eee OS Ter Ree Tee‏ باشد . ا ل ل ا ل م 0 ا ا ل ل 0 »* تعداد كروموزوم هايي كه در سلول تخم شناسايي شده است ©© زوج مي باشد ‎Teas nS‏ ل ا ا ‎NPD SDT‏ غیر جنسي معروف هستند . از این 60 جفت 06 عدد از پدر و 00 عدد ديكر از مادر به كودك مي رسد . جنائجه ای دارم کر ۱۵ ۱ ‎٩‏ ‎pe eee 1 ‘x 9‏

صفحه 34:
eer SSC ea shh. Sere ei eee a ‏هاي تسبیح پشت سر هم فرار گرفته اند وجود دارد کمن آنها ژن مي گویند و‎ ‏ار ان هی دبا ریت ار ام‎ 1 . ‏فرزندان مي باشند‎ ‏ا ا ا ۱ ابت و‎ ata ‏لا يتغير: تا حاوي خصوصياتي باشند » باکه ژنها براي آغاز يك‎ ‏فعل و انفعالات بيوشيميايي عوامل ساز: ازنده اي به شمار مي روند . به اين ترتيب‎ ‏هر يك از زنها روي ساير زنها تأثير مي كذ آرد و تعداد بي شماري فعل و‎ ‏ايي را موجب مي شود و بدين ترتيب بروز صفات ارثي‎ 2 1 0 1 meee ie

صفحه 35:
عقب ماندگي هاي ذهني ناشي از نقبصه هاي کروموزومي: ‎ST SEED Sate rer wis ee eee en‏ ار و اس سای اس در در رای هاي جنسي یا غیر جنسي روي دهند . 9 آن دسته از عقب مانده هاي ذهني که از لحاظ کروموزوم ‎CO PCTE RY EIT)‏ ا ل ‎SE‏ ‎eee Sree ee PESOS a‏ 06

صفحه 36:
5 0 5 بیماران اين گروه از عقب ماندگي ذهني سطحي رنج مي برند و حتي در مواردي نیز» هوش ا ل | ‎Ce eC et Oe OPEN‏ 1 PEATE D TES es om Ce TEP OCONrD Oris ‏هستند » بيضه هاي كوجك و رشد نايافته اي دارند و علائم و خصوصيات زنانكي مائند رشد‎ ۱ . ‏زیاد پستانها در آنها مشاهده مي شود‎ ‎te ee ee Darn Sere Stee eo‏ ل حتي چهار کروموزوم »2 دیده مي شود ‎۱99 ) ‎ON eRe a ‏ا‎ ‎amie tan ate MGR Nee‏ جه ‏كروموزوم وجود دارد و کاربوتیب این بیماران از نوع 2 مي باشد » ولي در تعدادي از آنها 6 110100111 5 ‏ظاهري این یم ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
۱9 ESBY SESE Seer nee re era yes ere el Cte FOr Teen ۱ ele Tee SE Sete SHOES Te Ls Ie SE To She OLS TUCO ee) ©) ‏علت بيماري : عده اي تريزومي ( سه تايي ) شدن كروموزوم شماره ي‎ ۳ ‏ا ا ا ل ا‎ 1۰۰ ‏عده اي دیگر ترکیب کروموزوم 60 و 49 را علت بروز سندروم داون مي‎ ‏دانند . گروهي نیز تغييراتي در ترکیبات بيوشيميايي درون سلولي را علت‎ . ‏اصلي بیان داشته اند‎ TERY 0 IO ‏از لحاظ آماري تعداد مغوليه‎ ‏كذ‎ Bh 3 ‏با‎ 9

صفحه 38:
۱9 ESBY SESE Seer nee re MI ears Mc 0 0 سندروم صداي گربه ار ‎Cat Cr‏ ‎٠‏ جنانجه از اسم اين بيماري برمي آيد مبتلايان به آن صدايي ‏شبيه صداي كربه دارند . عقب ماندكي آنان عميق بوده و با ‏نقص هايي مانند ميكروسفالي ۰ گوشهاي پایین افتاده » ‏جشمان مورب » فاصله ي زياد بين دو جشم » آريواره ي ‏کر ار ‎٠‏ علت اين بيماري از دست دادن جزئي از كروموزوم شماره ‎

صفحه 39:
۱9 ESBY SESE Seer nee re MI ears Mc 09 ‏تريزومي كروموزوم‎ -9 ٠ 0 ‏از علائم ديككر » شكاف در سقف دهانء لبها و ييشاني ييش‎ آمده و تعداد زياد انكشتان و اختلالات يوستي مي باشد . در اين افراد تعداد كروموزيوم 09 به جاي دو عدد » سه ‎SSE Ses‏ ل

صفحه 40:
۱9 ESBY SESE Seer nee re ‏جنسي ام‎ 0© ‏تريزومي كروموزوم‎ -6“ ٠ . ‏از لحاظ آماري (000© / 1) متولدين را تشكيل مي دهند‎ ٠» ‏علت آن را تأثير اشعه ي 2 روي تخمدانهاي مادر قبل از‎ ‏باريوري دانسته اند و نسبت ابتلاء در دختران (0)© درصد‎ . ‏مي باشد‎ ۰ علائم بيماري : عقب ماندكي ذهني عميق » كوشهاي يايين ‎RPE et‏ یت

صفحه 41:
537 7 6 ج - نقيصه هاي كروموزومي غير جنسي مربوط ‎vf 4‏ به زن بارز | tion Pes eee na + ‏بيماري ها بسیار نادر هستند و ما در اینجافقط به ذکر اسامي تعدادي از انب اتف مي کنی‎ ۱ ne ee ne eerie) Ce a ES SBS Ae Do i) ‏آنژیوم هاي چهره و مغز . جوم - امس‎ Ce ae ae eC ec a eee So) Cee eT Bee ee) CeO eae Ea Oe ne Tes ‏ا‎ ‏اختلال و نارسايي مفاصل‎ Ore ca ee eee es pee reve ne ec (0) 5 6

صفحه 42:
د - اختلالات مربوط به زنهاي مكنون تعداد بیماران این گروه نیز زیاد مي باشد و ما در- اینجا به ‎vee eS Le Ease KE Soler)‏ 0- آنسفالي يا بي مغزي ‏ ر-امده3) Cee PEN OSPR CPP VOr Tas PR SUP DONE) ‏در. آن » قسمتي از مراکز عصبي یا نیمکره هاي مغز, وجود‎ ‏ندارد . این کودکان عمر زيادي ندارند و لحظه ي تولد یا‎ م

صفحه 43:
د - اختلالات مربوط به زنهاي مكنون ل امي 0 ‎٠‏ در اين بيماري كرتكس مغن وجود ندارريد » داخل جمجمه از مايع روشني ير مي شود » در موقع تولد كودك طبيعي به نظر مي رسد ولي جمجمه به سرعت ررشد مي كند و بزرك مي شود و حالات تشنج و خشكي انعطاف نايذيري در ا ل ۱ ‎

صفحه 44:
د - اختلالات مربوط به زنهاي مكنون (rare bd ENE po) ۷, RD ae eee Se rep re re ‏ا‎ ‏پرنده مانند و عقب ماندگي ذهني است . عامل اين بيماري‎ يكسان نيست » كاهي ارثي است ( زن مغلوب ) و زماني به علت تأثیر عوامل دوره ي جنيني یا لحظه ي زایمان و بعد از زایمان به وجود مي آید . ‎٠‏ در سبب شناسي اين بيماري از عواملي مانند بيماري ل ا ا 2 ل

صفحه 45:
د - اختلالات مربوط به زنهاي مكنون Oa ‏ا‎ ae ‎٠‏ در اين بيماري بافت مغزي در قسمت ماده ي سفيد نيمكره ها رشد زيادي كرده و باعث رشد و بزركي نامتناسب مغل مي گردد . از. علائم اين بيماري » صرع » اختلالات بينايي و عقب ماندگي ذهني مي باشد . ‎

صفحه 46:
د - اختلالات مربوط به زنهاي مكنون Darr cane Na eee eS ee] 9 ‎SS Te ٠»‏ از بيماريها ترشح مايع مغزي - نخاعي افزايش بيدا مي كند و موجب افزايش حجم جمجمه و يا بطن هاي مغز مي كردد » در اين صوريت بيشاني كشيدكي بيدا مي کند و محل اتصال استخوانهاي سر از یکدیگر باز مي شوند » سر از همه طرف بزرگ مي شود و علائم مربوط د ‎

صفحه 47:
عوامل مربوط به دوران بارداري » زایمان و نوزادي الف - عوامل مربوط به دوران بارداري : آغاز زندكي از لحظه ي تولد نيست بلكه قبل از آن نيز به مدت چهل هفته يا دویست و هشتاد روز نوزاد زندگي مهم و شگفت انگيزي را مي گذراند که در مواردي مهمتر از ‎eat Wa UES‏ ا ا ‏در اين دوره عوامل زيادي روي كودك اثر مي كذارند كه ‏د اينجا به طور خلاصه به برسخي از بيماري هاي مهم ‎9 ‎ ‎

صفحه 48:
عوامل مربوط به دوران بارداري ‎٠»‏ زايمان و نوزادي 0- بيماري سیفیلیس عتاامرظ) این بيماري از طریق مادر به کودك سرایت مي کند و اگر زود 2 ‏ی‎ ee aoe ew Ee Sane گردد و در بعضي موارد هم که جنین زنده مي ماند پس از تولد رشد طبيعي خود را از دست مي دهد و علاوه بر نارسائي هاي رشد و نقيصه هاي بدني به عقب ماندكي ذهني نيز دجار مي شود . ا ل ا ا له لاق تشخیص آن از طریق تجزیه ي خون نوزاد که به راحتي انجام يذير ۱ DSO Or CWS) Deere entre rye 1G ‏ا‎

صفحه 49:
عوامل مربوط به دوران بارداري » زایمان و نوزادي ۱ ‎٠‏ اين بيماري علي الخصوص اكرٍ طي سه ماهه ي اول بارداري مادر روي دهد » نقايصي در كودك ايجاد مي کند » مانند ناراحتي و نقيصه ي قلبي » بيماري چشم و ‎ee yee rs STE‏ ‎

صفحه 50:
عوامل مربوط به دوران بارداري » زایمان و نوزادي ‎٠‏ - عامل راا٩)‏ خون ‎0909 , © , © , ( ‏انسانها از نظر نوع خون به جها كروه‎ ٠ ‏تقسیم مي شوند . علاوه بر. اين تقسیم بندي عامل‎ ) 0 ‏خون مي باشد که‎ ) ٩, ‏ديگري در خون موثر است و آن‎ ۳ ‏باشد . مسئله ي قابل ذکر این است که بین خون افراد این‎ . ‏دو گروه ( مثبت و منفي ) ناسازگاري وجود دارد‎ ‎

صفحه 51:
0 Pee SE Cae STOr TS : ‏مواقع خطر را نشان مي دهد‎ به نسبت (0)©/)خطر دارد خطري ‎EY)‏ 0 مرد ‎mera‏ ‏2 مردر!٩)‏ + ۳۹0 + ‏مردرا()‎ +RQWo5 Sen Oe)

صفحه 52:
با توجه به جدول مشاهده مي شود كه موارد خطر زياد نيست » زيرا : 1 POLY Bee e TS PERE] مشكلي ایجاد نمي کند . RS eye SYP Dien We STO ICY Bein BETES ies re es CNer ae Ber ie Be Eee خطرناك نيست ( آكلوتينين ماده اي است كه از جفت عبور مي كند و موجب از ا 00 1 ‏ا ل‎ eee nD) شیم .يض خون مادر و در صورت لزوم با زايمان زودرس كودك را , نامن . يس از زايمان نيز اككر خون كودك فاسد باشد ‎١ 8‏ :

صفحه 53:
000 SDSS RCS BEES esr Ser ka ee SS ‏ا ا‎ ‏كافي نداشته باشد . علاوه بر. اين عوارض بدني ديگري نیز‎ . ‏اين داروها ايجاد مي كنند‎

صفحه 54:
© تأثير الكل اكر مقدار الكل خون مادر از حد طبيعي زيادتر شود » بين ا ا ‎Ser See‏ ل جنين تعادل رشدي خود را ان دست مي دهد و نارسائي هاي مختلفي ايجاد مي شود كه از مهمترين آنها عقب ‎OTe)‏ ل ا ل و فلج نيمه يا تمام بدن » حالات شديد هيجاني » بي قراري و هذيان مشاهده شده است .

صفحه 55:
0 تأثیر اشعه ي ایکس و پرتوهاي رادیواکتیو 0 SNES eS CWS ese Tet » ‏تکرار مورد استفاده روي مادران باردار قرار گیرند‎ ‏اختلالاتي از نوع عقب ماندكي ذهني نيز در جنين ايجاد مي‎

صفحه 56:
۵ دخائیات * نیکوتین که ماده اي سمي است ريوي ارگانیسم مادر اثر مي گذارد و محیط بيوشيميايي بدن مادر را که با جنین ارتباط دارد ۰ مختل مي سازد و موجب عوارضي از جمله زایمان زودرس و عقب ماندگي ذهني مي گردد .

صفحه 57:
0200 ine mu ©© ‏مناسب ترين سن براي مادر شدن خانمها بين )© تا‎ * ‏سالگي مي باشد . قبل از سن 00 سالگي دستگاه توالدي‎ ۱ ‏زن هنوز رسيدكي كامل را‎ ‏سالكي نيز تغييراتي در وضع ترشحات غدد داخلي‎ ©© . ‏مادران به وجود مي آيد كه عوارضي را ايجاد مي كنند‎

صفحه 58:
۰ 0 هیجان مادر هيجانهاي ناگهاني و شدید و یا هيجانهاي دانمي مادر باردار ريوي جنین اثر مي گذارند . البته تأثیر این هیجانها در ماههاي اول بارداري بیشتر است و موجب عقب ماندگي ذهني مي گردد .

صفحه 59:
(00- مسمومیت ها اگر مسمومیت مادر در دوره ي بارداري عمیق باشد » ضایعه ي مغزیدر. جنین ایجاد مي کند . مسمومیت ممکن ‎Pan OTC OEP ater OO En eC‏ اختلالات كبدي و مسموميت هاي خوني باشد .

صفحه 60:
ب - عوامل مربوط به هنگام تولد : تولد مرحله اي از. زندگي کودك است که در آن جنین محیط ‎Ee kee OT TnICy Te pi epee res)‏ ۳۹[ سازكّاري هاي بيشتر و مهمتري را طلب مي كند » واريد مي شود . اگر تولد با پيچيدگي ها و دشواري هايي همراه باشد » رشد نوزاد را دستخوش اختلال مي كند . از مهمترين عواملي كه در موقع تولد كودك مي توانند عقب مادكي ذهني ايجاد كنند مي توان به تولد پیش از موقع و صدمات ناشي از زايمان

صفحه 61:
ج - عوامل مربوط به دوره ي بعد از تولد : تعداد اين بيماري ها نيز زياد است و ما در اينجا براي آشنايي شما عزيزان فقط را ار ار رای رد ‎Tee‏ ره بيشتر رواج دارا امي كني ‎ra Fe‏ 02 مننز و آنسفاليت هاي ويروسي ضربه هاي مغزي اختلالات تشنجي تب و تشنج هاي همراه با آن ‎re)‏ 0 فلح هاي مغزي

صفحه 62:
eS eee ever hee Ewe Tey ‏مسائل مهم ديگري از جمله عوامل مربوط به اختلالات‎ CIP eye Steves tsar es eT er ‏ات‎ pee een ES SES cee ‏بحث و بررسي همه ي آنها در. اين جزوه میسر نیست و به‎ ‏دانشجويان عزيز توصيه مي شود كه جهت كسب اطلاعات‎ 2 eR RUC S yes eye) ‏ل‎ ‎0 eer ere eer

صفحه 63:
رفتار هاي ‎Berne‏ ناشي از اختلالات عاطفي ‎٠‏ جنانجه در صفحات قبل نيز متذكر شديم » طبقه بندي اختلالات ‎Caren eB NS Cari pene Or ar ere eB)‏ ‎Pap Ber wey 7)‏ ‏۰ اولاً- در هر نوع اختلال عاطفي تأثبر محیط و اطرافیان کودك و ۳ رواني نمي تواند باشد . ‎٠»‏ ثانياً - در بعضي موارد تشخيص اينكه رفتار خاصي صرفاً عاطفي یا اجتماعي است و در کداميك از طبقات باید منظور گردد کار مشكلي است . لذا امکان دارد رفتاري را که ما در گروه اختلالات ‏عاطفي ذكر ‎٠‏ / كنيم » از نظر فرد ديكري در كروه اتلالات ‎

صفحه 64:
Bae rere er CO ews sneer yor pte . ‏مطالعه » اين دو نوع اختلال را در اینجا مورد بحث قرار مي دهیم‎ 0 ‎Pe ee Ee Ent see Te eon‏ بدان اشاره رفت و اگر قرار باشد يك يك موارد » بررسي و مطالعه دار ‎Coe el Ee er ert On‏ و كلاس خارج است ‎٠‏ لذا جهت آشنايي دانشجويان با اين كونه مشكلات به نكر جند نمونه ي مهم لكتفا مي عَددم :

صفحه 65:
ترس وج Peers SC ir Sows Ee er) PEED Ee See ner et Were EOE) pI era rome ‏01م‎ ‎۱9 eee Deere yen enh eee) ‏اشاره کرد و آگاهي از ترسهاي طبيعي در کودك براي‎ ۱ CP Wey ow ye SS COTS Te . ‏ترسهايي که باید درمان شوند » اهمیت دارد‎ ۰ در جدول زیر تررسهاي متداول و سطوح سني گوناگون نشان داده شده است :

صفحه 66:
Sho meee’ 5 © - © ماهكي يك سالكي دو سالكي سه سالكي جهار سالكي © تا ©0 سالكي ©0 تا ©0 سالكي ©0 سالكي به بعد صداهاي بلند » عدم مراقبت بیگانه ها جدايي » آسیب » توالت موجودات خيالي سگ » تنهايي تاریکیمدرسه » آسیب ۰ رويدادهاي طبيعي » رویداد ‎EAE‏ 20 آسيب » آسيب اجتماعي 07 ويدادهاي

صفحه 67:
0- آسيب ( ترس از آسيب ديدكي بدني ) را را ار 00 ۳ ۱ cere re ore Gee Gini pat is ost he IE ee eat ca ee ‏ا‎ weer SO NeE ON Re NE eas ere Loe Was eee) Crete Sia erie Oe eae Oe ee: Swe Tee Seed Cece wre amet r SST ee Eigen r Seer here ST) . ‏ديوانه شدن‎ ب - ترسهاي آسيب ديدكي بدني غير انتزاعي 00 ‏ل ا ا‎ Fee cae ews SED

صفحه 68:
©- ترس از رويدادهاي طبيعي 0 ‏ل ل‎ eS eh ere ۶ب - تفريکي ‎ee Wo eee PMB Tr rs CO‏ ۱ ‎RE PRET‏ ۰ د - حیوانات مش توت مرش مب قورباغه » ۳ 50000 ATM Bren) SPE TICLE SOT TET ‏ماسکها و عروسکها ,دیدن کون » دیدن آفرآد‎

صفحه 69:
©- ترسهاي ‎Pe‏ اجتماعي nee ‏ار ا‎ ere 8 . ‏نت‎ ‎9 ie Oke ae ES Pe LOD Fe nee) ‏شب)‎ ال ا 0 ‎rE‏ 1 د - روابط متقابل اجتماعي ( شركت در رويدادهاي اجتماعي » شخص ديكري را عصباني كردن » جمعيت » لمس شدن از جانب ديكران ) ‎As) ie oe Tecra‏ ل م

صفحه 70:
ترس از عوامل متفرقه ( کثافت ‏ اسباب باز پشمالو » ‎et‏ رد خیابان » رد زک ری ده بل مب فد ریق جلف رپ جنس مخالف » دفع مدفوع » افراد نژادهاي دیگر) عوامل موثر در نوع و میزان ترس عوامل متعددي در ایجاد ترس موثرند که از مهمترین آنها سن » جنس » تجارب گذشته » میزان رشد ذهني ‎cae REAP‏ که ول از آن برخورد مت سسن عامل مهمي است و کودکان در سنین ‎se‏ 0 اراق لي طلسن ملكي ودر من بالاتر ظير عذى مكسرت ‎ay‏ ف ‎a‏ ل ‎oat‏ 0000000 ا 0 آد » اشیاء ‎AG SEM Soa] DOS CR OTTER‏ 2 بيشتر تعميمي ‎fen‏ ‏نوم ترش عابا با ترا نی هر ۹ ۱۰ عامل جنسيت نيز در نوع و ميزان ترس قابل تعمق است . دختران نسبت به يسران ترس بيشتري نشان ‎ging yh g Jo HSB Ist ak go A Sn Al aay ade‏ ۱7 ۱ 1 bree EA

صفحه 71:
علل ترس وش کل 00000 متعددي بيان شده است كه در اينجا نيازي ‎pee‏ فقط به ين عبارت بمنده مي کنيم که ترس حاصل ‎QTE TEE ele ee‏ ‎et‏ آي مختلف بترسد و این ي ممكن است به صورت ‎١ 0‏ پانگيزي مشاهده اي و تقظید باشد . ‎vid»‏ ‏از طرف ‎Aone‏ اين سؤال مطرح است كه براي از بين بردن ترس در 21010017 | Seve aD) ‏مكاتب مختلف برا‎ ROE RIE enon RE A RD ‎ret eens‏ 1[ آرائه ‎ ‎

صفحه 72:
- شیوه ي حساسیت زدايي نظامدار : ل ا ا لك تدریج افزایش مي یابد » فراهم مي شود » سپس از شخص مي ا ‎PROS IES cs retire BT Ns ere‏ TY ee ee CBRNE e Teer Ere ne. PRR yee Bret cee Nie Pes eae Ye Serr nt) | We SY eS Ter) Pe AOE Lo vap ie SBT eb Te eC TET eTo" ay SE eS Wee Ts Te Ye ‏ا‎ ‎Chal oral ac 4y Sls

صفحه 73:
©- شیوه ي مدل سازي : ۱0 aes ett Cay it ‏ب ا‎ ‏له‎ BUS eye eee See meee Bens ee Byer ee) ‎٠‏ شيوه ي مدل سازي نشان داده است كه مي تواند براي كنترل شرايط . بسیار خوب عمل کند و در مورد گروههاي سني نسبتاً بيشتري به کار آید . ‎Bee ee FEV Seees re rm Pe eer ren og ON ۱۳ 0 TES EID OB Vor tT er ‏ترس‎ ‎. ‏فزاید‎ ‎

صفحه 74:
۱ TS el a ‏ی‎ ‏رد۱‎ Weer cel eo ee etree) ‏كودكاني که از آب مي ترسیدند فيلمي را به آنها نشان دادند که در آن سه پسر‎ ‏بچه همسال ( مدلها ) که از آب مي ترسیدند به انجام كارهايي مانند شرکت در‎ 1۱ ane eri eC horn ne Ch ‏ا ا‎ Reseed Re ee Sere er we Teen ye TE S9 Byer ety ann wre yer news <r mp Ath S SSP pe Wa er] AGNI ‏ل‎ el fos We Ee rr (er) NESS Weve Te ibys) SS ee Se Dee ie) . ‏بيردازند كه در آزمون شنا معمول است‎ اا سس لس

صفحه 75:

صفحه 76:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان