صفحه 1:
9
عباس بهزادی مقدم
(OSI CS Tele ee:
Ganka Ono
ل
صفحه 2:
Ce ne pee ep 0
» كلمه بهنجار از نظر لغوي به مفهوم معدل » حد وسط ٠
5 ل ا ل ل aE em yen en)
2 ا ل ا ل
مي ل ل لك جهت
00 ا sy
و
بتوانیم رفتار. بهنجار را تعریف کنیم و مشخص نماییم که آیا
eee ESWC) ۳۳
صفحه 3:
٠ ارائه ي تعريفي ان رفتار بهنجار كه شامل و مانع و جامع
SE Dye ce nS rer Tr Ie sl we-crye weer)
و پاسخهاي هر يك از افراد بشري از يك سو و تفاوتهاي
محيطي كه نقش مهمي در ساخت رفتارد
افراد دارند از سوي دیگر ( عي الخصوحل تفاوتهاي
فاحشي که در. آداب و رسوم و سنن جوامع مختلف و بطور
Bye cee eval CDEP CORO OWES BEES
غیر ممکن مي سازد .
صفحه 4:
۰ از طرف اندیشمندان و صاحب نظران ملاكهاي متفاوتي
EB es Bee nT SY لس ۱
نها برباي تعیین ریفتار بهنجار نقش الگوهاي اجتماعي -
ال Devan its re ل BS
جامعه اي رفتاري است كه اكثريت افراد آن جامعه آن
رفتار را مناسب مي دانند . به بیان دیگر رفتاري است که
PR (0 nO
fC pM TO COE Tee Verne 0 ۱
صفحه 5:
۰ تعریف ديگري که با توجه به همین ملاك مي توان بیان
ror gern ا ل 0 0 0ك
افراد جامعه بکار مي رود که از لحاظ تواناييهاي عقلي »
تعادل رواني و سازگاري اجتماعي در حد معيارهاي رایج
در جامعه باشند . بدین ترتیب اگر فردي رفتارهاي مورد
تاثیر جامعه را از خود بروز ندهد یا از لحاظ تواناييهاي
عقلي ۰ تعادل رواني و سازگاري اجتماعي از معيارهاي
ا ا 0
صفحه 6:
۰ علي رغم مطالب فوق الذکر نمي توان بین افراد بهنجار و تابهنجار
خط فاصل مشخص و معيني را ترسیم نمود . در مورد آن عده از
رفتارهاي نابهنجار که با رفتارهاي معمولي و رایج یر
ere eee es) oo مي آیند مشكلي براي تشخیص
La REN Ce RyRy a]
یا نمي تواند صحبت کند اوتستيك است یا دزديهاي آشکار دارد و
Be ee ee Tr vera e ee re
Be Een Yee It OS SEY oben
9 اک ارس رن
صفحه 7:
PUB Dia eee Pee eis ORE COES Serpe ee UO
مختلف در كليه افراد بشري مشاهده مي شود و آنجه كه تفاوت بين
رفتار بهنجار و نا بهنجار را مشخص مي كند از لحاظ درجه رفتار
است نه نوع رفتار يعني رفتار افراد نابهنجار همان رفتار افراد
بهنجار است منتهي در حد اغراق آميز و افراطي , بطور مثال همه
ي مردم از مكانيزمهاي دفاعي استفاده مي كنند » بعضي مواقع
اشتباه مي كنند » حتي غير واقع بينانه عمل مي كنند » يا از
تواناييهاي ذهني » عاطفي و اجماعي خويش استفاده كامل را نمي
ند » تمام اين رفتارها در حد معقول بهنجار تلقي م
صفحه 8:
* جنانجه ملاحظه شد تشخيص رفتار بهنجار از نابهنجار عمل
ال ال ل ا ال ا تس كات
ا ا 01
برد يا به عبارت ديكر به مفهوم دقيق كلمه نابهنجار نيستند .
نبايد به آنان مارك نابهنجاري بزنند و در جنين مواقعي بهتر
استار انهاه عون رادي كه اراي امشكلاتي هت باد
9
صفحه 9:
طبقه بندي رفتارهاي نابهنجار کودکان
۱۳ TOE Be te ete eT at ete ae nn
| ke hee te LTS Cole ESS irre ei on ee)
۱ hry
ee eS eS ee et Les tes Ten eke ier ree
Ser cn bree
Goma nities Momus denies eee
قبلي مي كردد . حق هم همين است زيرا اكريك طرح طبقه بندي تكامل نيابد و ما را مكلف
000 oCn perce eee Cae ty ai rep eer ay
طبقه بندي به مرور زمان بي اعتبار خواهد شد .
روند رشد و پويايي علم را متوقف خواهد ساخت .
از رفتارهاي نابهنجار کودکان نیز در طول زمان طبقه بندي هاي متفاوتي به عمل آمده است که
۱
صفحه 10:
Ee Tee WS ee SD eae ets Ue ine
. مي باشد ۳
cerns) Deter ل ات
زيادي براي خود و اطرافیان و د اجتماع فراهم مي سازد . مانند کودك
بزهکار » این گونه کودکان اکثراً در برابر درمان و اصلاح رفتار در آنها
مشعتر لت ر زمان بشتری لاف نز درد ب
POC Se Meret Ve Se eee Ee ToS arora
اك رفتارهامي نابهنجار خفیف كودكاني هستند که به اندازه
BE SES Rn re oe Ene STO SE res
خانواده مي باشد .
Ewe Some See) ا 7
9 ا PIS TOLLE Le ee ل ا Tele
صفحه 11:
٠ طبقه بندي ساده ديكري كه از رفتار بهنجار كودكان به
gare FOV ets ۱3۳ از لحاظ پزشكي اجتماعي است
كه كودكان نابهنجار را به دو ككروه بزرك طبقه بندي كرده
اند :
eer Over era Cerrar
* ب - كودكاني که اختلالات رفتاري و خوي و خصلتي دارند
صفحه 12:
در طبفه بندي ديكري رفتار نابهنجار كودكان را
به سه گروه زیر تقسیم مي کنند :
٠» رفتارهاي نابهنجاري كه ناشي از نقصهاي حسي و حركتي
۳۳
٠» رفتارهاي نابهنجاري كه از نارساييها و كمبودهاي ذهني
ا
20 ا ا ل ا EO
. اجتماعي است
SSC BEET Seles Le ا ا
صفحه 13:
9 ee mUETE SDD YE STE COIs Nn Cas Ie InN
طبقه بندي بيماريهاي رواني کودکان و انواع و اقسام آنها ذكري به
. میان آمده است که آن هم صحیح به نظر نمي رسد
در طبقه بندي اي كه در اين جزوه ارائه شده است ٠» رفتارهاي
CTC] ل ا ا ل ا ا ا لل ا
CST e re ter eS Lest ۱
Pe Te bers Pe To ibn e Orr acre)
OO POry peer ce rstP ee Peer Crem lone bank
Seen na ee ۰ زد رممکن
صفحه 14:
بررسي علل رفتار غیر عادي:
دانشمندان تلاشهاي زيادي جهت يافتن علت و نوع يديده
ا ل ل اك ا PY Re ee
ea ا OEE OD ene emer SE Re Wee
ترين زمينه هاي كاوش و تحقيق انسان » مطالعه خويش به
خصوص توجه به تفاوتهاي مختلف موجود در میان انسانها
بوده است كه ريشته هاي مختلف علوم انساني زائيده همين
0
ONE ی ا ی
صفحه 15:
٠ تلاش متخصصین روانشناسي کودکان نابهنجار نیز در جهت کشف
علل به وجون, و
ا ۳ از رفتارهاي
1 10۳۳۳۹۹
رفتارهاي نابهنجار كشف شود در آن صورت :
٠» اولاً - مي توان در بعضي موارد جهت جلوكيري از وقوع
ابهنجاري اقداماتي انجام داد .
۰ ثانیاً - تجربه ثابت کرده است که هزینه و زمان صرف شده جهت
پيشگيري اکثر مواقع کمتر از هزینه و زمان جهت اصلاح و درمان
صفحه 16:
٠ بررسي هاي مختلف نشان مي دهد كه در ايجاد رفتارهاي
نابهنجار كودكان اغلب يك يا جند عامل دخالت دارند كه ما
لك ا ل ا م
الف - عوامل ( نتي
٠ ب - عوامل محيطي
صفحه 17:
انسان آنچه را که انجام مي دهد و واكنشهاي مختلف او در موقعيتهاي متفاوت
نتيجه عوامل زنتيكي و محيطي و اثرات آن دو بر يكديكر مي باشد . به عبارت
دیگر رفتار موجود زنده محصول اثرات متقابل ژنها با محركهاي محيطي است
ONT Lee eS wT ep Teh Te ser eee LS
علل رفتار خاص بايد به هر دو عامل كه مبنا و اساس هر نوع رفتاري است
۳ ا ا 0
ا ewes Shree CHES eer i re)
شاید این سوال در ذهن دانشجویان عزیز خطور کند که سهم کداميك از این دو
Lone ee Dyers renee داغي در روان
شناسي تحت عنوان " وراثت و محيط" » oe
00 "وده است كه ما وارد بحث در ابن زمينه ثمي شويم و أن رابة
صفحه 18:
ace" iC ا ل ل ا ل
يك ؟ تا چه اندازه ؟ و چگونه ؟ روي رفتار انساني تأثير دارند .
0 در مورد قسمت اول اين سؤال كه در سابق روي آن تأكيد مي شود
يزوهشكران سؤال مي كردند كه اين وراثت است يا محيط كه در
رفتار فرد اثر مي گذارد ( کدام يك ؟ )
seine اک
ورائت را عامل موثر در رشد و رفتار مي دانست و از جان لاك
انكيسي به عنوان فردي كه در مورد عوامل محيطي نظر افراطي
صفحه 19:
البته هیچکدام از اين دو عقیده منطقي به نظر نمي رسد . درست
است که رفتار انسان تا حدود زيادي به عوامل ارثي و بيولوژيكي
بستكي دارد » يعني انسان به خاطر داشتن مغز بزرك و بيجيده ي
خود قادر است از كلام استفاده كند » معاني را به كار ككيري و
اعمال و رفتاري انجام دهد كه از عهده ي حيوانات يست بر نمي آيد
. ولي بايد توجه داشت كه هيج رفتاري در انسان بدون وجود عوامل
محيطي ایجاد نمي گردد . به عبارت دیگر رشد در خلا میسر
نيست . كودكان در خانواده ها و محيط هاي كوناكون انواع رفتارها
را در رابطه با اعضاء خانواده » همسالان و ضوابط موجود در
صفحه 20:
٠ محيط تنها نيز بدون وجود توانايي هاي بالقوه و زمينه ي وراثتي
نمي تواند موجد رفتار باشد .
3 جنانجه متذكر شديم رقتار خاصي را نمي توان يه يكي از دى عامل
eter new] ال BSCS eee
1 SSPE!
اشت ( تا جه اندازه ؟ )
9 0 ارثي از طريق زنها كه در كروموزوم ها ينهانند إز يدر و
0 مانند رنگ مو ء
a) به بلندي و كوتاهي ٠ جاقي و لاغري از قوانين
oe een 55
صفحه 21:
00
محيط تغييراتي ايجاد مي كند و به طور كلي رفتار محصول نهابي اثرات متقابل
عوامل ارثي و محيطي در طول زمان مي باشد .
رفتار - محيط * وراثت * زمان
در مورد قسمت سوم سوال که چگونه عوامل ارثي و محيطي روي Aa 3S jl,
0۳۱ ۳ 0 إنه به وجود مي آيد » جنانجه در قسمت
اول بحن دير بيان كردي هر يك از رفتار هاي تابهتجار اممكن لست عرامل ريك
ی پر عنوان در مجموعه
۱
994 0
اجن ثبي كن را فصل مربوط به رفتارهاي نابهنجار و شرح اختلالات
تشخيص دكلدمي هر رقنار و علل نانجاري به طور
صفحه 22:
رفتارهاي نابهنجار ناشي از اختلالات ذهني
عقب ماندگي ذهني :
آنچه كه از نوشته هاي مذهبي و پزشكي روزگاران باستان و قرون
وسطي مشهود است نمایانگر عدمآگاهی مرنم از مساله ي عقت
۱5 Oyen es See ee ere ere PEC WP er
0 ero eae eee ers
Gra را جوو دردگن ها ور دعر در آزوبای فرون وس
1 Dee PES MERE CWE STARE)
در قرن نوزدهم واژه ي ضعف ذهني پدیدار گشت و متعاقب آن
ام
صفحه 23:
تعریف عقب ماندگي ذهني :
SE Sere as eee CLES SOPOT EG
توسط روان شناسان به عمل آمده است معذالك تعريفي که
جامعتر از. همه شناخته شده است و اکثر متخصصین فني آن
۳ Ce ee ENCE DED
ی aa
٠ " عقب ماندكي ذهني شرايطي است كه در آن عملكرد كلي
ذهن به طور مشخصي پایین تر از میانگین بوده و همزمان
۳ Te nec SES oTO Re)
a
صفحه 24:
»* در اين تعريف عملكرد كلي ذهن بر اساس نتيجه ي آزمونهاي
هوشي استاندارد شده مشخص مي شود و منظور از عبارت يايين تر
از ميانكين آن است كه از ميانكين آزمون مربوطه به اندازه ي ©
انحراف میانگین پایین تر باشد و رفتارهاي انطباقي ( در بعضي
ام ل (ean
عبارتست از درجه ي رسیدن فرد به معيارهاي مناسب سن و گروه
ToD I Ve eeN) 0
دوران رشد دوره اي است قراردادي از زمان تولد تا سن ©)
TESS eT ا PCT
صفحه 25:
سطوح عقب ماندگي:
* چنانچه از تعریف عقب ماندگي استنباط شد پایین تر از 6 انحراف
ep reo Ren nC er ae ESS
كودكاني که با آزمون وکسلر تست شده اند چون انحراف معیار
6 - ج95 مي باشد درجه ي هوشي يايين ت تر از ©© عقب
مانده تلقي مي شود و در داخل اين كروه بزرك نيز براي آسان تر
1 عفب ماندگي ذهني را بر حسب شدت آن به
Wp WeSC WEB Ce WE CSE cir)
۳۳ 1۳۳۳ reel neo ea neat 0
صفحه 26:
طبقه بندي ديگري که در بیشتر كتابهاي روان شناسي ( عمومي »
رشد و استثنايي ) مشاهده مي شود » طبقه بندي كودكان عقب
مانده ي ذهني در سه دسته ي زير است كه ما نيز در اينجا همين
طبقه بندي را مورد تأكيد قرار داده و در مورد تعريف از آنها
Rey ا ل ال الت |
۳ ( داراي بهره ي هوشي كمتر از © )
©- كروه كاليو ( داراي بهره ي هوشي بين 0© - ©© )
©- كروه کودن ( داراي بهره ي هوشي بين 600 - (SO
صفحه 27:
Bove le hes SS TES SC
جهت شناسابي و تشخيص ابن كروه از كودكان از دو طريق عمل مي كلهم
aren)
كر تست هاي هوشي استقدارد شده اي در نسكرس بالد و كودك يه كمك أن تست شود و بوره ي هوشي كمكر ان ©© داشته باشد كنا محسوب مي شود و
مامت مرت که بش ل لو ا
۳
525778 5 0
Er و متي دار و FR oo e Ce Tem En
5 1 و ل up SD RIOONIE aT
Ee URS Cr nee nt A
[0 ERS TS
|
اه
217720
1
|
100 قرب رقراري ارتاط اجتماعیمناسبي با ارفا نیس .
[0 wer
)> حکموقضاوت در ان قیقر خيلي سطعي و دييات
2001100
صفحه 28:
5 5 5 4
oe LES Se Ea CWS cP TES Dero)
sane ۳
ert Spe rer
٠ الف - كودكاني كه هوش و فعاليت ذهني جنداني ندارند و حتي
انكيزه ي صيانت ذات نيز در آنها ديده نمي شود و از اين لحاظ مي
توان زندكي آنها را به نوعي زندكي كياهي نزديك دانست » فقط كاه
كاه فريادهايي از آنها شنيده مي شود . در سالهاي اول زندكي مرك
و میر میان 0
۶ ب - دسته ي دوم آنهايي هستند که هوش و فعالیت ذهني بيشتري
دارند و فعالترند » مي توانند راه بروند » خودشان غذا بخورند و
عبارتهاي كوتاه و ساده را بكويند و مي توانند نام خود را فرا
5
صفحه 29:
٠» از لحاظ تعليم و تربيت بايد اظهار داشت كه هيج نوع
eS eyo ا ا 0
CD Bye) ا ل 2 1
برند .
0 با توجه به اينکه قوانین اخلاقي مورد توجه این قبیل از
كودكان نمي باشدء لذا زندكي آنها در جامعه معمولي ممكن
نيست
۰ ی هر چه باشد از لحاظ فعالیت ذهني در حد
صفحه 30:
- كروه كودكان كاليو يا سبك مغز
هوشي ابن قيل كودكان بين (4© تا ©© ( در حد هوش عملي ) مي باشد .
خستگي پذيري شديدي دارند » لذا زمان فعالیت باید کوتاه و توأم با استراحت باشد .
زود تحت تأثیر واقع مي شوند و از لحاظ عاطفي وضع بسیار متغيري دارند .
1 Ser Con ee Ip eer Seas eee
۱ Tecan nei
مقررات اخلاقي و اجتماعي را زیاد رعايت نمي کنند . ( عدم تبعیت از قانون )
۰ _ از لحاظ جنسي گاهي بسیار فعال هستند و حتي مواقعي نیز تا مرحله ي تجاوز و قتل پیش مي روند .
ی ی ۱
صفحه 31:
- كروه كودكان كودن
uation’
هوش بهر اين قبيل افراد بين (70 تا (60 قرار دارد .
از لحاظ رشد رواني ۰ حسي و حركتي در آنان تأخیر به چشم مي خورد .
Epi GS TG res A eather Gee Se ا
ند
دقت و تمرکز حواس اندكي محسوس است ولي توانايي هم دقت و هم سرعت در آن واحد را تدارند .
در سطح ابتدايي آموزش پذیر هسنتد و اگر شیره ي مناسب و توجه كافي مبذول شود موفق مي شوند .
RES esesiey rycen
از لحاظ خصوصیات خلقي نامتعادل هستند . گاهي ملایم و گاهي بسیار خشمناك مي شوند .
ne tee ee ل
ا 3 استقلال اقتصادي کسب کنند و در شرایط نامناسب خيلي زود دچار انحراف
مي شوند .
و فحشاء و سایر مشکلات جنسي حساسیت دارند و در صورت عدم سرپرستي صحبح
ه واقع مي شوند .
صفحه 32:
eS) هاي ۳0۰ le
Sigh Sesh 2S oly PES TAIL SONS 1
OnE owe) توجه اندیشمندان را به خود جلب کرد » در
اولین طبقه بند erly eae ۱
به دو عامل ارثي و محيطي مي باشد .
‘ به علت مطالعات و تحقيقات زيادي كه در زمينه ي
بندي مان هاي ذهني به عمل آمد بيشتر از صد نوع
Sanne 020 pen ey eee pee
ry ال 0 ALB WE Aa ge cals one
اا ا Rear
Wome eee eae ae
زمان بيدايش و تأثير آن روي كودك مورد نظر بوده است انتخاب ۱
prc n Toga 00 را ”5
: 5
صفحه 33:
0- دوره ي تشكيل تخم و نقش عوامل ارثي
۰ زندكي انسان از تركيب دو سلول جنسي نر ( اسبرماتوزوئيد ) و ماده ( اوول )
IES ee eee Ty eee OS Ter Ree Tee
باشد .
ا ل ل ا ل م 0
ا ا ل ل 0
»* تعداد كروموزوم هايي كه در سلول تخم شناسايي شده است ©© زوج مي باشد
Teas nS ل ا ا NPD SDT
غیر جنسي معروف هستند . از این 60 جفت 06 عدد از پدر و 00 عدد
ديكر از مادر به كودك مي رسد .
جنائجه ای دارم کر ۱۵ ۱ ٩
pe eee 1 ‘x 9
صفحه 34:
eer SSC ea shh. Sere ei eee a
هاي تسبیح پشت سر هم فرار گرفته اند وجود دارد کمن آنها ژن مي گویند و
ار ان هی دبا ریت ار ام 1
. فرزندان مي باشند
ا ا ا ۱ ابت و ata
لا يتغير: تا حاوي خصوصياتي باشند » باکه ژنها براي آغاز يك
فعل و انفعالات بيوشيميايي عوامل ساز: ازنده اي به شمار مي روند . به اين ترتيب
هر يك از زنها روي ساير زنها تأثير مي كذ آرد و تعداد بي شماري فعل و
ايي را موجب مي شود و بدين ترتيب بروز صفات ارثي
2 1
0
1 meee ie
صفحه 35:
عقب ماندگي هاي ذهني ناشي از نقبصه هاي
کروموزومي:
ST SEED Sate rer wis ee eee en
ار و اس سای اس در در رای
هاي جنسي یا غیر جنسي روي دهند .
9
آن دسته از عقب مانده هاي ذهني که از لحاظ کروموزوم
CO PCTE RY EIT) ا ل SE
eee Sree ee PESOS a
06
صفحه 36:
5 0 5
بیماران اين گروه از عقب ماندگي ذهني سطحي رنج مي برند و حتي در مواردي نیز» هوش
ا ل |
Ce eC et Oe OPEN
1 PEATE D TES es om Ce TEP OCONrD Oris
هستند » بيضه هاي كوجك و رشد نايافته اي دارند و علائم و خصوصيات زنانكي مائند رشد
۱ . زیاد پستانها در آنها مشاهده مي شود
te ee ee Darn Sere Stee eo ل
حتي چهار کروموزوم »2 دیده مي شود
۱99 )
ON eRe a ا
amie tan ate MGR Nee جه
كروموزوم وجود دارد و کاربوتیب این بیماران از نوع 2 مي باشد » ولي در تعدادي از آنها
6 110100111 5
ظاهري این یم
صفحه 37:
۱9 ESBY SESE Seer nee re
era yes ere el Cte FOr Teen
۱ ele Tee SE Sete
SHOES Te Ls Ie SE To She OLS TUCO ee)
©) علت بيماري : عده اي تريزومي ( سه تايي ) شدن كروموزوم شماره ي
۳ ا ا ا ل ا
1۰۰
عده اي دیگر ترکیب کروموزوم 60 و 49 را علت بروز سندروم داون مي
دانند . گروهي نیز تغييراتي در ترکیبات بيوشيميايي درون سلولي را علت
. اصلي بیان داشته اند
TERY 0 IO از لحاظ آماري تعداد مغوليه
كذ Bh 3 با 9
صفحه 38:
۱9 ESBY SESE Seer nee re
MI ears Mc
0 0 سندروم صداي گربه ار Cat Cr
٠ جنانجه از اسم اين بيماري برمي آيد مبتلايان به آن صدايي
شبيه صداي كربه دارند . عقب ماندكي آنان عميق بوده و با
نقص هايي مانند ميكروسفالي ۰ گوشهاي پایین افتاده »
جشمان مورب » فاصله ي زياد بين دو جشم » آريواره ي
کر ار
٠ علت اين بيماري از دست دادن جزئي از كروموزوم شماره
صفحه 39:
۱9 ESBY SESE Seer nee re
MI ears Mc
09 تريزومي كروموزوم -9 ٠
0
از علائم ديككر » شكاف در سقف دهانء لبها و ييشاني ييش
آمده و تعداد زياد انكشتان و اختلالات يوستي مي باشد . در
اين افراد تعداد كروموزيوم 09 به جاي دو عدد » سه
SSE Ses ل
صفحه 40:
۱9 ESBY SESE Seer nee re
جنسي ام
0© تريزومي كروموزوم -6“ ٠
. از لحاظ آماري (000© / 1) متولدين را تشكيل مي دهند ٠»
علت آن را تأثير اشعه ي 2 روي تخمدانهاي مادر قبل از
باريوري دانسته اند و نسبت ابتلاء در دختران (0)© درصد
. مي باشد
۰ علائم بيماري : عقب ماندكي ذهني عميق » كوشهاي يايين
RPE et یت
صفحه 41:
537 7 6
ج - نقيصه هاي كروموزومي غير جنسي مربوط
vf 4
به زن بارز
| tion Pes eee na
+ بيماري ها بسیار نادر هستند و ما در اینجافقط به ذکر اسامي تعدادي از انب اتف مي کنی
۱
ne ee ne eerie)
Ce a ES SBS Ae Do i)
آنژیوم هاي چهره و مغز . جوم - امس
Ce ae ae eC ec a eee So)
Cee eT Bee ee)
CeO eae Ea
Oe ne Tes ا
اختلال و نارسايي مفاصل
Ore ca ee eee es pee reve ne ec (0)
5 6
صفحه 42:
د - اختلالات مربوط به زنهاي مكنون
تعداد بیماران این گروه نیز زیاد مي باشد و ما در- اینجا به
vee eS Le Ease KE Soler)
0- آنسفالي يا بي مغزي ر-امده3)
Cee PEN OSPR CPP VOr Tas PR SUP DONE)
در. آن » قسمتي از مراکز عصبي یا نیمکره هاي مغز, وجود
ندارد . این کودکان عمر زيادي ندارند و لحظه ي تولد یا
م
صفحه 43:
د - اختلالات مربوط به زنهاي مكنون
ل امي 0
٠ در اين بيماري كرتكس مغن وجود ندارريد » داخل جمجمه از
مايع روشني ير مي شود » در موقع تولد كودك طبيعي به
نظر مي رسد ولي جمجمه به سرعت ررشد مي كند و بزرك
مي شود و حالات تشنج و خشكي انعطاف نايذيري در
ا ل ۱
صفحه 44:
د - اختلالات مربوط به زنهاي مكنون
(rare bd ENE po) ۷,
RD ae eee Se rep re re ا
پرنده مانند و عقب ماندگي ذهني است . عامل اين بيماري
يكسان نيست » كاهي ارثي است ( زن مغلوب ) و زماني به
علت تأثیر عوامل دوره ي جنيني یا لحظه ي زایمان و بعد
از زایمان به وجود مي آید .
٠ در سبب شناسي اين بيماري از عواملي مانند بيماري
ل ا ا 2 ل
صفحه 45:
د - اختلالات مربوط به زنهاي مكنون
Oa ا ae
٠ در اين بيماري بافت مغزي در قسمت ماده ي سفيد نيمكره
ها رشد زيادي كرده و باعث رشد و بزركي نامتناسب مغل
مي گردد . از. علائم اين بيماري » صرع » اختلالات بينايي
و عقب ماندگي ذهني مي باشد .
صفحه 46:
د - اختلالات مربوط به زنهاي مكنون
Darr cane Na eee eS ee] 9
SS Te ٠» از بيماريها ترشح مايع مغزي - نخاعي
افزايش بيدا مي كند و موجب افزايش حجم جمجمه و يا بطن
هاي مغز مي كردد » در اين صوريت بيشاني كشيدكي بيدا
مي کند و محل اتصال استخوانهاي سر از یکدیگر باز مي
شوند » سر از همه طرف بزرگ مي شود و علائم مربوط
د
صفحه 47:
عوامل مربوط به دوران بارداري » زایمان و
نوزادي
الف - عوامل مربوط به دوران بارداري :
آغاز زندكي از لحظه ي تولد نيست بلكه قبل از آن نيز به
مدت چهل هفته يا دویست و هشتاد روز نوزاد زندگي مهم و
شگفت انگيزي را مي گذراند که در مواردي مهمتر از
eat Wa UES ا ا
در اين دوره عوامل زيادي روي كودك اثر مي كذارند كه
د اينجا به طور خلاصه به برسخي از بيماري هاي مهم
9
صفحه 48:
عوامل مربوط به دوران بارداري ٠» زايمان و
نوزادي
0- بيماري سیفیلیس عتاامرظ)
این بيماري از طریق مادر به کودك سرایت مي کند و اگر زود
2 ی ee aoe ew Ee Sane
گردد و در بعضي موارد هم که جنین زنده مي ماند پس از تولد رشد
طبيعي خود را از دست مي دهد و علاوه بر نارسائي هاي رشد و
نقيصه هاي بدني به عقب ماندكي ذهني نيز دجار مي شود .
ا ل ا ا له لاق
تشخیص آن از طریق تجزیه ي خون نوزاد که به راحتي انجام يذير
۱ DSO Or CWS) Deere entre rye 1G ا
صفحه 49:
عوامل مربوط به دوران بارداري » زایمان و
نوزادي
۱
٠ اين بيماري علي الخصوص اكرٍ طي سه ماهه ي اول
بارداري مادر روي دهد » نقايصي در كودك ايجاد مي
کند » مانند ناراحتي و نقيصه ي قلبي » بيماري چشم و
ee yee rs STE
صفحه 50:
عوامل مربوط به دوران بارداري » زایمان و
نوزادي
٠ - عامل راا٩) خون
0909 , © , © , ( انسانها از نظر نوع خون به جها كروه ٠
تقسیم مي شوند . علاوه بر. اين تقسیم بندي عامل ) 0
خون مي باشد که ) ٩, ديگري در خون موثر است و آن
۳
باشد . مسئله ي قابل ذکر این است که بین خون افراد این
. دو گروه ( مثبت و منفي ) ناسازگاري وجود دارد
صفحه 51:
0 Pee SE Cae STOr TS
: مواقع خطر را نشان مي دهد
به نسبت (0)©/)خطر دارد خطري
EY) 0 مرد mera
2 مردر!٩) + ۳۹0
+ مردرا() +RQWo5 Sen Oe)
صفحه 52:
با توجه به جدول مشاهده مي شود كه موارد خطر زياد نيست » زيرا :
1 POLY Bee e TS PERE]
مشكلي ایجاد نمي کند .
RS eye SYP Dien We STO ICY Bein
BETES ies re es CNer ae Ber ie Be Eee
خطرناك نيست ( آكلوتينين ماده اي است كه از جفت عبور مي كند و موجب از
ا 00
1 ا ل eee nD)
شیم .يض خون مادر و در صورت لزوم با زايمان زودرس كودك را
, نامن . يس از زايمان نيز اككر خون كودك فاسد باشد
١ 8 :
صفحه 53:
000 SDSS RCS
BEES esr Ser ka ee SS
ا ا
كافي نداشته باشد . علاوه بر. اين عوارض بدني ديگري نیز
. اين داروها ايجاد مي كنند
صفحه 54:
© تأثير الكل
اكر مقدار الكل خون مادر از حد طبيعي زيادتر شود » بين
ا ا Ser See ل
جنين تعادل رشدي خود را ان دست مي دهد و نارسائي
هاي مختلفي ايجاد مي شود كه از مهمترين آنها عقب
OTe) ل ا ل و
فلج نيمه يا تمام بدن » حالات شديد هيجاني » بي قراري و
هذيان مشاهده شده است .
صفحه 55:
0 تأثیر اشعه ي ایکس و پرتوهاي رادیواکتیو
0 SNES eS CWS ese Tet
» تکرار مورد استفاده روي مادران باردار قرار گیرند
اختلالاتي از نوع عقب ماندكي ذهني نيز در جنين ايجاد مي
صفحه 56:
۵ دخائیات
* نیکوتین که ماده اي سمي است ريوي ارگانیسم مادر اثر مي
گذارد و محیط بيوشيميايي بدن مادر را که با جنین ارتباط
دارد ۰ مختل مي سازد و موجب عوارضي از جمله زایمان
زودرس و عقب ماندگي ذهني مي گردد .
صفحه 57:
0200 ine mu
©© مناسب ترين سن براي مادر شدن خانمها بين )© تا *
سالگي مي باشد . قبل از سن 00 سالگي دستگاه توالدي
۱ زن هنوز رسيدكي كامل را
سالكي نيز تغييراتي در وضع ترشحات غدد داخلي ©©
. مادران به وجود مي آيد كه عوارضي را ايجاد مي كنند
صفحه 58:
۰ 0 هیجان مادر
هيجانهاي ناگهاني و شدید و یا هيجانهاي دانمي مادر باردار
ريوي جنین اثر مي گذارند . البته تأثیر این هیجانها در
ماههاي اول بارداري بیشتر است و موجب عقب ماندگي
ذهني مي گردد .
صفحه 59:
(00- مسمومیت ها
اگر مسمومیت مادر در دوره ي بارداري عمیق باشد »
ضایعه ي مغزیدر. جنین ایجاد مي کند . مسمومیت ممکن
Pan OTC OEP ater OO En eC
اختلالات كبدي و مسموميت هاي خوني باشد .
صفحه 60:
ب - عوامل مربوط به هنگام تولد :
تولد مرحله اي از. زندگي کودك است که در آن جنین محیط
Ee kee OT TnICy Te pi epee res) ۳۹[
سازكّاري هاي بيشتر و مهمتري را طلب مي كند » واريد
مي شود .
اگر تولد با پيچيدگي ها و دشواري هايي همراه باشد » رشد
نوزاد را دستخوش اختلال مي كند . از مهمترين عواملي كه
در موقع تولد كودك مي توانند عقب مادكي ذهني ايجاد كنند
مي توان به تولد پیش از موقع و صدمات ناشي از زايمان
صفحه 61:
ج - عوامل مربوط به دوره ي بعد از تولد :
تعداد اين بيماري ها نيز زياد است و ما در اينجا براي آشنايي شما عزيزان فقط
را ار ار رای رد
Tee ره بيشتر رواج دارا امي كني
ra Fe 02
مننز و آنسفاليت هاي ويروسي
ضربه هاي مغزي
اختلالات تشنجي
تب و تشنج هاي همراه با آن
re) 0
فلح هاي مغزي
صفحه 62:
eS eee ever hee Ewe Tey
مسائل مهم ديگري از جمله عوامل مربوط به اختلالات
CIP eye Steves tsar es eT er
ات pee een ES SES cee
بحث و بررسي همه ي آنها در. اين جزوه میسر نیست و به
دانشجويان عزيز توصيه مي شود كه جهت كسب اطلاعات
2 eR RUC S yes eye)
ل
0 eer ere eer
صفحه 63:
رفتار هاي Berne ناشي از اختلالات عاطفي
٠ جنانجه در صفحات قبل نيز متذكر شديم » طبقه بندي اختلالات
Caren eB NS Cari pene Or ar ere eB)
Pap Ber wey 7)
۰ اولاً- در هر نوع اختلال عاطفي تأثبر محیط و اطرافیان کودك و
۳
رواني نمي تواند باشد .
٠» ثانياً - در بعضي موارد تشخيص اينكه رفتار خاصي صرفاً عاطفي
یا اجتماعي است و در کداميك از طبقات باید منظور گردد کار
مشكلي است . لذا امکان دارد رفتاري را که ما در گروه اختلالات
عاطفي ذكر ٠ / كنيم » از نظر فرد ديكري در كروه اتلالات
صفحه 64:
Bae rere er CO ews sneer yor pte
. مطالعه » اين دو نوع اختلال را در اینجا مورد بحث قرار مي دهیم
0
Pe ee Ee Ent see Te eon
بدان اشاره رفت و اگر قرار باشد يك يك موارد » بررسي و مطالعه
دار Coe el Ee er ert On
و كلاس خارج است ٠ لذا جهت آشنايي دانشجويان با اين كونه
مشكلات به نكر جند نمونه ي مهم لكتفا مي عَددم :
صفحه 65:
ترس وج
Peers SC ir Sows Ee er)
PEED Ee See ner et Were EOE)
pI era rome 01م
۱9 eee Deere yen enh eee)
اشاره کرد و آگاهي از ترسهاي طبيعي در کودك براي
۱ CP Wey ow ye SS COTS Te
. ترسهايي که باید درمان شوند » اهمیت دارد
۰ در جدول زیر تررسهاي متداول و سطوح سني گوناگون
نشان داده شده است :
صفحه 66:
Sho meee’
5 © - © ماهكي يك سالكي دو سالكي
سه سالكي جهار سالكي © تا ©0 سالكي ©0 تا ©0
سالكي ©0 سالكي به بعد صداهاي بلند » عدم مراقبت
بیگانه ها جدايي » آسیب » توالت موجودات خيالي سگ »
تنهايي تاریکیمدرسه » آسیب ۰ رويدادهاي طبيعي » رویداد
EAE 20 آسيب » آسيب اجتماعي 07 ويدادهاي
صفحه 67:
0- آسيب ( ترس از آسيب ديدكي بدني )
را را ار 00
۳
۱ cere re ore
Gee Gini pat is ost he IE ee eat ca ee
ا weer SO NeE ON Re NE eas ere Loe Was eee)
Crete Sia erie Oe eae Oe ee: Swe Tee Seed
Cece wre amet r SST ee Eigen r Seer here ST)
. ديوانه شدن
ب - ترسهاي آسيب ديدكي بدني غير انتزاعي
00 ل ا ا Fee cae ews SED
صفحه 68:
©- ترس از رويدادهاي طبيعي
0 ل ل eS eh ere
۶ب - تفريکي
ee Wo eee PMB Tr rs CO ۱
RE PRET
۰ د - حیوانات مش توت مرش مب
قورباغه » ۳
50000 ATM Bren)
SPE TICLE SOT TET
ماسکها و عروسکها ,دیدن کون » دیدن آفرآد
صفحه 69:
©- ترسهاي Pe اجتماعي
nee ار ا ere
8 . نت
9 ie Oke ae ES Pe LOD Fe nee)
شب)
ال ا 0
rE 1
د - روابط متقابل اجتماعي ( شركت در رويدادهاي اجتماعي » شخص ديكري
را عصباني كردن » جمعيت » لمس شدن از جانب ديكران )
As) ie oe Tecra ل م
صفحه 70:
ترس از عوامل متفرقه ( کثافت اسباب باز پشمالو » et رد خیابان »
رد زک ری ده بل مب فد ریق جلف رپ
جنس مخالف » دفع مدفوع » افراد نژادهاي دیگر)
عوامل موثر در نوع و میزان ترس
عوامل متعددي در ایجاد ترس موثرند که از مهمترین آنها سن » جنس » تجارب گذشته » میزان رشد ذهني
cae REAP که ول از آن برخورد مت
سسن عامل مهمي است و کودکان در سنین se 0
اراق لي طلسن ملكي ودر من بالاتر ظير عذى مكسرت ay ف
a ل
oat 0000000 ا 0 آد » اشیاء
AG SEM Soa] DOS CR OTTER 2
بيشتر تعميمي fen
نوم ترش عابا با ترا نی هر ۹ ۱۰
عامل جنسيت نيز در نوع و ميزان ترس قابل تعمق است . دختران نسبت به يسران ترس بيشتري نشان
ging yh g Jo HSB Ist ak go A Sn Al aay ade ۱7
۱
1 bree EA
صفحه 71:
علل ترس
وش کل 00000 متعددي بيان شده است كه در اينجا نيازي
pee فقط به ين عبارت بمنده مي کنيم که ترس حاصل
QTE TEE ele ee
et آي مختلف بترسد و این ي ممكن است به صورت
١ 0 پانگيزي مشاهده اي و تقظید باشد .
vid»
از طرف Aone اين سؤال مطرح است كه براي از بين بردن ترس در
21010017
| Seve aD) مكاتب مختلف برا
ROE RIE enon RE A RD
ret eens 1[ آرائه
صفحه 72:
- شیوه ي حساسیت زدايي نظامدار :
ل ا ا لك
تدریج افزایش مي یابد » فراهم مي شود » سپس از شخص مي
ا PROS IES cs retire BT Ns ere
TY ee ee CBRNE e Teer Ere ne.
PRR yee Bret cee Nie Pes eae Ye Serr nt)
| We SY eS Ter)
Pe AOE Lo vap ie SBT eb Te eC TET eTo" ay
SE eS Wee Ts Te Ye ا
Chal oral ac 4y Sls
صفحه 73:
©- شیوه ي مدل سازي :
۱0 aes ett Cay it ب ا
له BUS eye eee See
meee Bens ee Byer ee)
٠ شيوه ي مدل سازي نشان داده است كه مي تواند براي كنترل شرايط
. بسیار خوب عمل کند و در مورد گروههاي سني نسبتاً بيشتري به
کار آید .
Bee ee
FEV Seees re rm Pe eer ren og ON
۱۳ 0 TES EID OB Vor tT er ترس
. فزاید
صفحه 74:
۱ TS el a
ی
رد۱ Weer cel eo ee etree)
كودكاني که از آب مي ترسیدند فيلمي را به آنها نشان دادند که در آن سه پسر
بچه همسال ( مدلها ) که از آب مي ترسیدند به انجام كارهايي مانند شرکت در
1۱ ane eri eC horn ne Ch ا ا
Reseed Re ee Sere er we Teen ye TE S9
Byer ety ann wre yer news <r mp Ath S SSP pe Wa er]
AGNI ل el fos We Ee rr (er)
NESS Weve Te ibys) SS ee Se Dee ie)
. بيردازند كه در آزمون شنا معمول است
اا سس لس
صفحه 75:
صفحه 76: