صفحه 1:
91
3
صفحه 2:
مقدمه
aia nes ae ارس باب سای ماه ری ات سارت یب اسان
ATH gall ی Geel iL le Co pave EM open en er
ور
رن ار ار رن een lle
ovr رب 7ب
اون ور رت لت ار bsp
دهند. به بیان دیگر, معلم و شاگردان در دانش, تجریه و مهارت یکدیگر سهیم می شوند.
صفحه 3:
0
خود: أنها را يه خريد و فروش تشبيه كرده است؛ يعنى يادكيرى را به منزله خريد دانسته و بر آن
cir taonT ا اال ا ل ل 00
SY ا ا ا ا ا 3
[9 ee |heenppc nero ore leery
صفحه 4:
eed CN حي اللي > 0
3 يي Pd
icyl Peryice enh ۱ ان ار ی را ال را ار
pte eter CMe rT SE Car eure) rs) Merce Marciry ete Cuprey Stay TTC) ال ل 000
ام م
ged yyrel | eee lice IS Deve are ocr اب 00
(دیالکتیکی), استقرایی, روانکاوانه و اکتشاقی داشت. هدف سقراط این بود که شاگردانش کاوشگران
خوبى تربيت شوند. أين روش به دليل ذارا بودن بنيان عميق فلسفى, اخلاقى و تربيتى از آن. دوران تاكنون
در منابع و محافل علمي به عنوان يى روش تربيتى مطرح بوده است. روش سقراط در رساله هاى او:
ry en ا ال
صفحه 5:
1 Lope Me TOO mCY ا SS] BEES SP CREE DROEED)
تدریس در بسیاری از مدارس و دانشکده های کشورهای غربی در عصر حاضر قرار گرفته است. این روش
که ماهیت انسانگرایانه داشت, از قرن پانزدهم تا قرن نوزدهم متداول بود و به روش برتر» نامگذاری شد.
در اثرى كه با نام لاتينى (560001003100 3610) براى نخستين بار نشر يافت, ١107# اين روش در سال
بتفصیل تشریح شده است. تعلیم و تربیت یسوعیان عمدتا محصول رنسانس است, یعنی دوره ای که علاقه
وافرى به ادبيات يونانيان و روميان» تجديد حيات يافته بود. در دوره رنسانسء, فرد تحصيلكرده. انسان
ا ا ا ا ا كك ret SC meter
و
۰۹۹٩77۹۹٩ EAsy eae ca were
عبارت بود از: تمرينهاى مكرر و متوالى.مطالعه درس به وسيله شاكردء قبل از تدريس معلم و انجام دادن
تکالیف. شاگردان درسهای هفته را در روز شنبه مرور می کردند و برای ارتقا به سطح با پایه تحصیلی بالاتر,
leds را وا را
صفحه 6:
معنى و مقهوم تربيت
ترییت در لفت به معنی تشو و نما دادن , زیاد کردن , برکشیدن و مرغوب با قیمتی ساختن است . در این معنی آخیر ۰
تربيت ازحد افراط و تفريط بيرون آورذن و به حذ اعتدال سوق دادن باشد. بنابراين , درى معنى و مفهوم تربيت
0
ا را
ار را از از
FEL Ups Fee os Puniere aures Pepe peg Wer IC CaP er PS eva Oe ra | (PE VVC
RGN ear)
Berea ا ل Oa ne Dery
50
۱ ا PP
صفحه 7:
اج
وتربيت
ا Py
PG Wiles BIT TG ey WR nea ee Men abe niops yer sy
نوزاه آدمی هرچند آدمیزاده است , آدم نیست. بشر تنها باتعلیم وتربیت آدم تولند شد. Pee ee
re seni) tert ا اك
اغلب احتمال : به قهقرا مى رود ويه مرتيه بهائم بل فروتر از أن ٠ تترل بيدا مى كند. غزالى مى نويسد: « تو رأ حقيقت
ON Nees 0
بهر چه آورده لند, وسعادت تو چیست و در چیست , و شقاوت تو چیست و در چیست ؟و این صفات که در باطن تو جمع
بر توانين
جمله كدامى و كدام است كه أن حقيقت كوهر تست وديكران غريبوعاريت اند؟ كه جون اين ندانى سعادت خود طلب
[eee pres ele, زر ار ار
ل ل ees ار
PO i a orca es trees cpm edn RP AR Pes ee Cerrar) elemes
Pra erica eee S| Pery emerge oye brs] ei erred bestia yay canes ۱ ۱/۱ 0 ۱7۲۳9
صفحه 8:
= eS eee > see 4
ek Das
این طرز تفکر که فلسقه و آموزش و پرورش عمیقا با یکدیگر در ارتباط هستند. مطمتنا چیز جدیدی بیست حداقل از زمان
الا از Se A Pe es ۱ از
IP rote mmere ron ha NPT ip mremet rN a iy ا ب re
emovecr Cec Ire Sree tne anual puter: Sear Cer ley ern Erg ire ire in Hy ere eM ar r ee 17
Prcgnetre BOE IrrE pir Iey Fron eared rnc Oe ا ۱
ا Oat
مسائل بشريت» بوده است, آنكاه بيوستكى و ارتباط عميق با مسائل آموزش و يرورش, يديدار مى شود.وقتى كه اين قبيل رابطه
en Crees ل 00 تأكيد قرار مى كيرد.افرادى به سوى اين عقيده سوق مى يابند كه يى فلسفه خاص
Core ا RT
او درباره ماهیت وجود. معرفت و ارزش نبود؟ اگر چنین باشد. به میزاتی که یک فلسفه, با فلسفه افلاطون تفاوت پیدا می کند. می
Repo Pees pears ce scr ec] 1 pis attece Esme 0) ewe Wrap Peg ere er ey Oe ec meerr nin er ely
آموزش و يرورش: اين امكان وجود خواهد داشت كه به مطالعه و بررسى دقيق درباره فلاسفة بزرك و شهير ببردازد و آنجه را كه
آنان درباره آموزش و پرورش گفته اند. ثبت و یاد داشت کند و در مواردی که فیلسوف مورد نظر, غافل از انجام این کار بوده, خود
به تهيه و اراله طرخها و بيشنهادهات ترييتى خاصى اقدام كند كه در توافق و هماهتكن با فلسفه اساسن او مستتد بنايراين»
فيلسوف آموزش و برورش, در كشف معنا و مفهوم آموزش و برورش ٠ متخصص و خبره ميكردد؛ آموزش و يرورشى كه به مكاتب
بزرگ فلسفي دنیا اختصاص دارد. دارد.
صفحه 9:
۳ ۱ ار SS power Gee ۱
9 سر
را ار ار
ری را را ار کر رت و را ار لا
el Aer uo my| gery ernie 7 كك
Prperret Ree EC STS me SNC nC Err Peer Reyes Snel ash ees STs Mere y
STH re a Pg Oy ea Ian Cer Oc gS ce Pera OU UT (Fo PC EOP
مربی و فراگیر بر اساس طرحی منظم و هدفدار مربی برای ایجاد تفییر در رفتار فراگیر» .
en cer Lh ریت ا از She els in gn رعوردار ات کی وود ام و کی متا
Sing ul oS les ym oS Sysb a sla eed Woy, ا ا 12955 Lz
ed aes ki eek ide) Selsey are een ae se
eu تا تالكا ی ار
olds as coal Galle سا ی
امکان تجربه کردن را برای فراگیران بوجود می آورد.
صفحه 10:
A Ad ا ۱ 3
در یک تدرپس موفق و اثربخش علاوه بر شخصیت و مقام و منزلت معنوی و اعتبار مربی در نزد فراگیران شناخت انواع
URS ty اا realy ACCT Is STDS (OBS EEH COTS Caran رز Pes Ne Pps
تدريس به كار كرفته شده نامناسب باشند و با محتواى موردنظر همخوانى نداشته باشند و يا اينكه مربيان ير روشهاى
Beng p nT نب 00
امکانات در خدمت تحقق آنها هستند در کودکستان ها و کلاس های درس چه خواهد آمد. چرا که در گرو به کارگیری روش
مناسب و مهارت در بهره گرفتن از آن روش ها توسط مربی است که اهداف آموزشی تحقق پیدا خواهد نمود و برنامه
ay cays 9 pili 9 uy? Ulin ۳
Cpe ern Hl Feegen rd] Mirpte ope) irre) ae vey eer [ieeuet| a reate, pce] ph ا ۳
ctver Cees ree nels Pe pie oe Penne PON EY pres Pring) Lac nevi ee OU 8 757 ۱7۳۳۲ ۱7۱۳0۷
زشت و ناكارآمد باشد, بيزاركننده باشد. عدم مؤثر باشدء وقتى كه تسلط مربى بر روش هاى تدريس وجود نداشته باشد و
در نتيجه به شكل غير ماهرانه اى سازماندهى و اجرا شده باشد.تسلط بر روش هاى تدريس تا آنجا در امر آموزش أهميت
Pyiy) piece (> 5 erycerKany y اذا ااا ام ۱۳۱
ارزيابي مي نمايند. به طورى كه تجرية نشان داده است مربيانى كه به روش هاى تدريس مسلط بوده لتد از ديكر همكاران
nepcantes ا 1000
صفحه 11:
aie meee Sor | ا ا ا LW ORC eS) ea
تدریس بدست آورند, در آن صورت بازوان بسیار قوی برای برنامه ریزان تعلیم و تربیت لن جامعه
رح بر تب این بات نارحب اعاصات یر یرس ارت ان ged
نب ۱
لعا ری ری ای ان ات رات یم ری ار بر را
فضاى مطلوب يادكيرى و يادكيرندكان را در تقابل و انكيزه براى يادكيرى ی مى نمايد و موجب
ی ی ار تا ی دای ار
جد دريافة متهوم و رغيت يه مشاركت ی از ان را رس ی
اد و ای ی تا و را iy ار ی رفاك
CoG Peeves MSE ONE TU NOD NOC DCa St OCC Sy 00
صفحه 12:
كودكان و نوجوانان
کودکان و توجوانان به علل مختلف ممکن است در گفتار, رفتار و در رابطه با خود و دیگران
مشكلاتى داشته باشتد كه a) Gtr SRO LO ere oy ere اضلاح رثتار آثان AR
را Srna ie cali MiG ce Ree wing dell enter
علل ايجاد اين es iy Gareth edie 6G Nay aly dices a Webel
ie را و ا ا ا ل ل ار ار
اطات سای الاك در تس ان اا ارس کر ان
ارئی نیز می تواند زمینه های ناهنجاری را تقویت نماید.
صفحه 13:
ضصطظصُصض_ض_[م_ص_پ_صپ_پ_س_س_س_٩_>_ص_صآلد5>دثثل لال .نت
۳ هاتی 4 SQA K انواع
Heyer ۳ اشاره
فرزند شما مبادرت به دزدی می کند.
به زور می گوید.
زور مى شنود.
حقوق دیگران را رعایت نمی كند.
۰
0
Matin
کمرو است.
ب را
متملق و چاخان است.
صفحه 14:
ا ل ا ا ا Bere mor nore e 0
روشهاى تربيتى متناقض است. يدر: مادر و ساير افرادى كه در خانواده با كودى تماس دارند و همجنين
wey ا ا ال ا ا 0
روشهای تربیتی را براساس اصول علمی بکار برند و از هر گونه افراط و تفریط در تربیت خودداری کنند,
ولى معلم در مدرسه به خشونت و تهديد و ارعاب متوسل شود و احيانا به تنبيه بدنى مبادرت نمايد. تمام
زحمات اولیاء به هدر خواهد رفت و یا برعکس چنانچه اصول علمی تربیت در مدرسه رعایت شود ولی پدر
5 م
متعادل و از نظر روانی سالم نخواهد بود.اصل مهم دیگر در تربیت ثبات در روش است چنانچه در
cts رفتارى با كودى اين اصل رعايت نشودء کودی تکلیف حود را در مقابل والدین و مدرسه
نخواهد فهمید. اگر در مقابل رفتار واحد واکنش متفاوت ببیند یا در مقابل تصمیمات والدین از طرق
مختلف با اعمال مقاومت به نفع خود نتيجه بكيزدء هميشه با استفاده از اين روشها والدين را در جهت
ا 0000
صفحه 15:
DF ee Ee
تعليم و تربيت
قهرمان برورى روشى است كه در بيشتر كشورها در موارد زيادى انجام مى شود. معرفى قهرمان
ورزشىء انتخاب افراد نمونه و رتبه بندى در امور مختلف, نمونه هائى از قهرمان برورى است, حال
تیاس ان اه رت روا رت رات رسای وا ای و
ما دلده ايم ار را و شاكردان أول - دوم و كا تا سوم را بس أآر تعريف وا
vers ل ی و ار یا و قت لك لان lg Sag Sells
cee ere ne Doce) 5 ۱ ل ال ا لت ا |
ere ل م ا 5
ال ی ا 5 لل pales كر ا ار رت
BEd SS Ce allen cosy WEB eels omeneriebnls teed) Allaval
ere cen, کر رن
های مکرر و پاداش های متوالی به شاگرد وله" آنها را ایده آل گرا و از خودراضی بار می آورد و قدرت
تحمل شکست راد آبان از پين می برد
صفحه 16:
ا ات ات
pce ed ee eee رز 1 ل
ان رن ات ار ری رت GHA) SOE) Git es CO ell Bch
ری ار ای ی از ی ار و رت ی تن را ار
پرورش می باشد.
برای آن که جایزه و پاداش اثر منفی نداشته باشد, روش آن باید تغییر کند
2230 ال زر سر ds coy
1 rr cnee tr Fire aie Ree mom ptr eee Morr treet pew e hap ore a ECS renee Sie Seg
EUROS ee Cnr TC RCS BCC ESE PIED ا ا Car Gal etre en yE Intra CMe Beene TT Ey
ار نارای زر spa pall اراس ae a ip alla
صفحه 17:
تعريف فناورى تدريس
2 اذ ا لا ل ا ا ا ا eT CECE NY
است که در معانی فناوری آموزشی یافت نمی شود.
توت فناوری تدریس در وزارت آموزش و پرورش آمریکا فناوری تدریس را به دو صورت تعریف کرده
ست
20 a gon, sly digi wo 9 ل اا 2 ا ا 52 oS ا ا
200 ام ا See nee ere I
Sloal a azei L Guibjgel 9 Sy S2k Jobo lS Gul jl 9 ail wwelb sly jlaolbi irs) (VU
Fee] ل Feg) ir gre aS BSI VF © ar el pW Pr Oe pe Sere
برای ارائه آموزش موثرتر.
صفحه 18:
aS (David Engler) ISI aig, > .Y تعاریف متعدد فناوری آموزشی را بررسی کرده است می
OP oe ervey ا و ل Re ote eed Ayre Coen nearer Fro
ee ee a ee كر
کنات درس ی شیاه .و که اشانا ابرار وراه ماه رسای مت در فرش زوم
eRe Cer Sree CES Ce Cs CST, atic rec cel RO RCS sone] Reeve)
می شود.
ا ا ا ل ا ا ا 0
مى شوند.
*. فناورى تدريس فعاليتى است با استفاده از ابزار ماشيتى يا بدون آنء براى تأثير در محيظ
tte ا FPR
صفحه 19:
0 يب 4 م
أمورض 3
2 ا ا ا ا ا ا Oe Tee EST}
Pe re اما
Refi toy cs rove a | nc cese ane uO Uren ure 900 =URIN FOrtDy PDst Ie tp oe nes SPU PIE SY CDE roe euetNs
دنبای خود را با استفاده از ابزاری که گسترش دستهایشان بود دستکاری کرده, تغییر می دادند»
۱ a cpr ere Ege Ore llr pepe soe er Dr gires bv er nye Pee ogee pr reper vce earee einer
برخی از کشورها بیشتر کلاسها دارای کتابهای خواندنی, ادبی, علوم, علوم اجتماعی و ریاضی شدند. سازمانهای آموزش و
1۳ 0 dca bral eee rman cme rene rin
قتاورفق مشخصه امروز: به طورى كه بلتر (801586 ادعا ميكتذ: فناورى الكتزونيكى اسثت كه زاههاق متعددى را براق
ااا ۱
برای استفاده از فرصتهای یادگیری است که جوانان و بزرگسالان را آماده بهره برداری از فرهنگ معاصر و افزودن یا
enh ا ا AS eS Ss Sy ee) ES, A
دهیم واين مارزه زا با آغوشی بار بپذبريم.
صفحه 20:
ا اساي 255 ١ ني 4 يي ةا
کلاس های درس چندیایه
ا ا ا Perl ee mor ee Sere a Star ee ee Rol ater Berle
در کلیت آن و در قلمرو سیاست های عمومی و دولتی به طور خاص قرار می گیرد که می تواند به عنوان
ا ا ا ا ل ا ا 0
سودای برابری و عدالت را در سر بپروراند. بنابراین شرایط اقلیمی, منطقه ای جمعیت کم و بسیار پراکنده.
Cerro ام ا ا ا Fo epeart Ps Pa Peeve
کار oper ارس رت با een hb et) Jub Ail Re eos AS oes
Fale a lh Ae aii a epee pu Alhares clva\ty Pawily T fh pedh lela
Gx SS AGN CIA ANG calle nan i) Giles itera Eee AIRS panty
آموزی نیازهای اداری - مالی. موقعیت جغرافیایی و ... این کلاسها تشکیل می شود و از آنها به عنوان ابزاری
ا ا {i) noes SC bere ۳
ای ار
صفحه 21:
. بر همين اساس يكى از اقدامات مؤثر جهت تجديد حيات شبكه مدارس ابتدايى براى
(Oe Weeripr ern wo) Cy [ee ا ا ا ال 2001
كلاس هاى جند يايه در صورت لزوم است. جون تدريس جند يايه يكى از روش هاى
آموزشی است که می تواند نیازهای بسیاری از واجب التعلیم ها را در مناطق محروم
تامين تقابد. ابن مهم در كشورهاء منظقة اسنيا و اقيانوس آرام به عنوان بك راهكار
Pn CMS Care Teer er Peres devi] ی CMa TTEar) ail 1 0
است. دامنه آن از مدارس ابتدايى در هند. در حدود ١0 درصد مدارس در ايران تا ا
درصد مدارس در كره متفاوت مى باشد. از نظر تعداد نيز دامنه آن از صد هزار كلاس
درس در جين تا جهل و هشت ه«زار كلاس در ايران و يى صد كلاس در مالديو متغير
است. در جزاير اقيانوسيه كلاس هاى جند يايه در مدارس ابتدايى متداول است اين
مدارس در مناطق روستايى كشورهاى صنعتى نيز معمول مى باشد.
صفحه 22:
پایان