صفحه 1:
روش اجرای آسفالت
صفحه 2:
قبل از حمل و پخش آسفالت. مسیر عملیات بلیدیا توجه
به میزان تولید و برنلمه زمانبندی کار از هر جهت آماده و
مهيا شود. اكر آسفالت روی قشرهای شنی. زیراساس و
اساس شکسته اجرا شود. باید قبلاً هرگینه پستی و
بلندی و ناهمواریها به نعو مطلوب مرمت شده. اندود
نفوذی قیری (پریمکت)به شرح مندرج در لین بخش و بر
اساس نقشههای اجرایی انجام شده باشد. چنانچه
عملیات آسفالتی روی پوششهای آسفالتی یا بتنی اجرا
میشود. باید ابتدا بر اساس پیشبینیهای مندرج در
مشخصات فنی خصوصی نسبتبه تعمیر. اصلاح و مرمت
آسفالتهاى موجدار يا فتيلهدار ويا سطوح بتنى معیوب
اقدام شود. در لين حللت بليد بستر كار از هركونه مواد
خارجى. كردوغبار و كل و لاى ياك شود. لين كار با
جاروهاى مكانيكى يا هواى فشرده صورت مىكيرد و
سپس به شرح مندرجات لين بخش قیرپاشی يا اندود
سطحی (تککت) انجام میشود. برای دستیابی به عرض
آسفالت طبق مشخصات. باید محور خیابان و کناره
طرفین آسفالت به دقت. خط کشی و علامتگذاری شود.
فاصله علامتها در خطوط مستقیم. ۴۰ متر و در قوسها ۵
ف ۱۰ متر میباشد.
صفحه 3:
بخش يك لايه قير محلول با
ویسکوزیته کم در سطح بستر شنی
خیابان نظیر زیراساس و اساس را
اندود نفوذی یا پربمکت گویند. اين
اندود برای آماده نمودن سطوح
زیرسازی به منظور پخش آسفالت
روى كن صورت خواهد گرفت. قیر
پخش شده در داخل خلل و فرج
مصالح سنگی. نفوذ کرده و علاوه بر
یکپارچه کردن و تحکیم مصالح. سبب
تسهیل چسبندگی قشر آسفالت به
مصالح زیرین خواهد شد.
نفوذ قیر در سطح راه شنی بستگی به ویسکوزیته قیر مصرفی و درجه حرارت محیط
دارد. از لین رو انتخاب مناسبترین نوع قیر بستگی به ویسکوزیته قیر مصرفی. نوع
دانهبندی بستر سنگی و فرایند عمل آمدن قیر خواهد داشت.
صفحه 4:
چنانچه پريمکت در هوای سرد انجام شود. بهتر است از قیر 6-70 و در
صورت عدم دسترسی به لين نوع قير از قیر 8-250 ۸۹6-30 استفاده
شود. در هوای معتدل میتوان علاوه بر قیرهای فوقالذکر از قیر ۸6-70
یا06-250 استفاده نمود. در شرایطی که هوای محیط گرم باشد (بالای ۳۵
درجه سلسیوس). علاوه بر تمامی قیرهای فوق میتوان از قیرهای 56-70
و56-250 نیز استفاده نمود. اندود نفوذی بلید هنگامی اجرا شود که هوا
بارلنی و مه آلود نباشد و سطح کار خشک یا دارای رطوبت نسبتاً کمی باشد. در
موقع پخش قیر درجه حرارت هوا در سایه. چنانچه هوا روبه گرمی میرود. بايد
بیش از ۱۰ درجه و وقتی هوا روبه سردی میرود. بیش از ۱۵ درجه سلسیوس
باشد.
صفحه 5:
مقدار قیر که پس از ۲۴ ساعت کاملاً جذب راه میشود. برای سطح
شنی با بافت ریزدانه ۵/۰ کیلوگرم در مترمربع و برای بافت
درشتدلنه تا حدود ۲ کیلوگرم در مترمیبع میباشد. میزان مناسب
قیر مصرفی در هر مورد توسط دستگاه نظارت. تعیین و به پیمانکار
ابلاغ میشود. درجه حرارت پخش قیر بلید بر اساس مندرجات
مشخصات فنی خصوصی باشد. چون اغلب درجه حرارت پخش.
بالاتر از درجه اشتعال قیر است. بلید نهلیت دقتبه عمل ید که
شعله آتش به قیر نزدیک نشود. پخش قیر با قیرپاش مجهز به
وسایل گرمکننده قیر صورت خواهد گرفت. برنامه کار باید چنان
باشد که چس از اجرای اندود نفوذی و عمل آوری لن. قشر آسفالت
اجرا شود. اندود نفوذی نبلید زیر بار ترافیک قرار گیرد. هرگاه عبور
وسائط نقلیه اجتنابناپنیر باشد. بلید روی سطح قیرپاشی طبق
,دستور دستگاه نظارت با ماسه پوشانیده شود.
صفحه 6:
لایهای نازک از امولسیون قیری را که روی سطوح آسفالتی با
بتنی. پخش شده و موجب چسبندگی آسفالت به سطح
زیرین آن میشود اندود سطحی یا تککت گویند
میزان قیر و روش اجرا
نوع امولسیونهای قیر در اندود سطحی فیر آنیونیک 55-1
و55-18 یا کاتیوئیک 655-1 و 655-18 میباشد.
درجه حرارت پخش این قیرها بین ۲۵ تا ۵۵ درجه سلسیوس
میباشد. قبل از پخش امولسیون قیر. بلید.با وسایل مناسب
نظیر جاروی مکانیکی و سایر روشهای مورد تأیید. تمامی
سطوح کار از گردوخاک و سایر آلودگیها کاملاًتمیز شود. به
طور کلی سطح کار, بلید از هرگونه مواد اضافی عاری باشد.
میزان قیر پخش شده در سطح کار. بستگی.به شرلیط سطح
کار. دارد. به هر حال رعایت نکات زیر الزامی است:
- در صورتی که قرار است دویا چند قشر آسفالت در فاصله
زملنیبیک للی دو هفتهبه طور متوللی پخش شود. مشروط بر
آنکه باران روی ّن نباریده و هوا سرد نباشد.با نظر دستگاه
نظارت میتوان از پخش اندود تککت خودداری نمود.
صفحه 7:
اندود سطحو(تسککب -3
- در صورتی که روی سطح آسفالت پخش شده تازه باران ببارد و یا
سطح آلوده به گردوغبار شده باشد. میزان قیر ۲۳۸۰-۳۳۸۰
کیلوگرم در مترمربع میباشد. قبل از پخش امولسیون قیری, باید
آن را با آب شیرین و زلال هم حجم خود رقیق نمود.
چنانچه اندود تککت روی آسفالت کهنهیا سطوح آسفالت سطحی
باشد. میزان آّن ۳۵/۰-۶۸/۰ کیلوگرم در مترموبع میباشد. در هر
صورت میزان دقیق قیر با نظر دستگاه نظارت مشخص میشود.
پخش اندود به وسیله دستگاه پخش امولسیون قیر صورت میگیرد.
دستگاه پخش قیر بلید مجهزبه ادوات لازم. بدون عیب و تنظیم
شده باشد.به طوری که امولسیون قیر رابه طور یکنواخت و به
مقدار خواسته شده در سطح کار پخش نماید.
صفحه 8:
دستكاه بخش قير بايد مجهز به
سرعتسنج بوده و بتواند مقدار
امولسیون پخش شده را کنترل نماید. در
صورت لزوم وبا توجه به درجه حرارت
هواء دستگاه قیر پخشکن بلید مجهز به |
گرمکن باشد تا بتولند مواد قيرى را به
درجه حرارت پخش برساند. مخازن
امولسیون قیر. بايد در مقابل سرما
محافظت شود. سطح قیر باید پوشیده
باشد و در معرض هوا قرار نگیرد. پخش
آسفالت بر روی اندود سطحی باید در
همان روز صورت گیرد. در موقع پخش
اندود سطحی. درجه حرارت محیط نباید
از ۱۰ درجه سلسیوس کمتر باشد. در
صورتی که درجه حرارت کمتر از ۱
درجه سلسیوس باشد. بلید پخش قیر با
نظر دستگاه نظارت انجام گیرد.
صفحه 9:
gue از آماده شدن سطح کار بلید مصالح آسفالتی . پخش و آماده کوبیدن گردد.
پخش آسفالت از نظر درجه حرارت محیط. درجه حرارت مخلوط آسفالتی و
آمادگی سطح کار. بلید.به تأييد دستكاه نظارت رسيده باشد و بيمانكار قبل از
تأیید دستگاه نظارت مجاز به پخش آسفالت نخواهد بود.
در مواقع بارلنی. روی سطوح آلوده. سطوح یخ زده و دمای محیط کمتر از ۷
درجه سلسیوس, پخش آسفالت به هیچوجه مجاز نمیباشد. اصولاًبرنامه
زمانبندی اجرای عملیات. بلید چنان باشد که پخش آسفالت در فصول مناسب
سال صور: ,۱,۴
صفحه 10:
ساسا درجه حرارت سطح کار نبلید از ۲۵ درجه سلسیوس کمتر باشد. پخش
آسفالت با وسایل زیر صورت میگیرد:
پخش آسفالت بلید.با دستگاه ف انجام شود. فینیشر بلید بتواند مخلوط
آسفالتی راجه صورت یکنواخت در عرض, ضخامت و شیب موردنظر پخش
نماید. محفظه و پرههای دستگاه پخش کننده. باید به نحوی باشد که آسفالت را
به طور یکنواخت در جلوی صفحههای اطوی فینیشر پخش نماید. اطوی
فینیشر بلید مجهز.به وسایل تسطیح باشد که در درجه حرارتهای معین بتواند
سطحی همگن و یکنواخت ایجاد نموده و از شیاردار شدن و فتیله شدن
آسفالت جلوگیری به عمل آید. لین اطو بلید.به گرمکن مجهز باشد که در
صورت لزوم ا: آ:, استفاده شهد.
صفحه 11:
در موارد خاص و برای تنظیم دقیق سطح آسفالت.
فینیشرهای تمام اتوماتیک استفاده نماید. دستگاه فینیشر بلید مجهز به
کوبندههای ارتعاشی باشد و بتولند آسفالت را در لایههلیی با ضخامتهای
مختلف و عرضهاى خواسته شده. پخش نماید. در صورتی که آسفالت
بیشتر از یک قشر پخش شود بلید اتصالهای طولی و عرضی هر قشر
حدلقل ۱۵ سانتیمتر از اتصالهای نظیر قشر زیرین فاصله داشته باشد. در
صورتی که عرض پخش آسفالت زباد باشد و اجباراً پخش در چند خط
عبور انجام شود. بلید حتیالامکان پخش خطوط مجاور همزمان صورت
گیرد تا ترک طولی ایجاد نشود. بلید دقت شود که محل اتصال عرضی
سطح آسفالت کاملاً یکسان و یکنواخت بوده و بعد از کوبیده شدن.
ناهموارى ايجاد نشود.
صفحه 12:
پخش با گریدر
پخش آسفالت به منظور تسطیح. رگلاژ و اصلاح پروفیلهای سطح خیابان موجودیا ترمیم و
بازسازی شیب عرض در قوسها را میتوانبا گریدر وپس از دریلفت موافقت دستگاه نظارت
انجام داد.به منظور پخش یکنواخت آسفالتبا گریدر. ابتدا بلید سطح کار در طول موردنظر.
میخکوبی و ریسمان کشی شود. لین میخکیبی بلید در امتداد محور و در کنارههای مسیر
صورت گیرد. سپسبا توجهبه ارتفاعات به دست آمده از میخکوبی. آسفالت موردنظر در
سطح خیابان ریسه شود. پس از ن گریدر مبادرت به پخش آسفالت بدون مانور اضافی و
جابهجلیی آسفالت مینملید. بدین منظور بلید از رانندگان مجرب و آشنابه اين نوع كار براى
گریدر استفاده نمود.به نحوی که حتیالامکان از رفت و برگشتهای اضلفی خودداریبه عمل
آید. پس از پخش آسفالت با گریدر و صاف کردن نبا غلتک چرخآهنی. برای تراکم از
غلتکهای لاستیکی استفاده میشود. عمومً پخش آسفالت با گریدر باعث ایجاد سطحی با
بافت درشت و زبرى زياد میشود که میتولند باعث پیوستگی قشر و قشر رويه
آسفالتی باشد. ضخلمت آسفالت بخش شده در قشر ركلاز در فرورفتكيها. نبایستی از ۵۱۷
سانتيمتر بيشتر باشد. براى اصلاح شيب عرضى قوسها جنانجه بيش از يك قشر آسفالت نياز
باشد. بليد يخش آسفالت جنان صورت كيرد كه ضخامت آسفالت كوبيده شده در خارج
قوسء حداکثر ۵ سانتیمتر و در داخل قوس. حداقل ۵/۲ سانتیمتر باشد.
صفحه 13:
درجه حرارت پخش
درجه حرارت پخش مخلوط آسفالتی تلبع دمای محیط اجرای کار
نوع و دانهبندی مصالح سنگی و نوع قیر مصرفی است.
تراکم آسفالت
کوبیدن آسفالت با غلتکهای فولادی سهچرخ. غلتکهای لرزشی.
غلتکهای لاستیکی و غلتکهای دوچرخ یا سهچرخ و غلتکهای
مختلط انجام میشود. نوع و تعداد غلتکهای موردنظر در هر مورد با
توجهبه میزان آسفالت پخش شده. بلیدبه تأّیید دستگاه نظارت
برسد.به طور کلی تعداد غلتکها بلید برای حصول تراکم مورد لزوم
2 کلفی بوده و نبلید کمتر از دو دستگاه باشد. انواع غلتکها به شرح
زير بايد مورد استفاده قرار كيرند:
صفحه 14:
غلتکهای لرزشی میباشند. وزن غلتکهای
دوچرخ یا سهچرخ. بلید حداقل ۸ تن و فشار
روی هر واحد از عرض چرخ غلتک. حداقل ۴۵
کیلوگرم بر سانتیمتر باشد. روی سطح غلتکها
بايد كلكير و آبياش نصب شود. حرکت
غلتكهاى صاف بايد حتىالامكان يكنواخت
بوده و سرعت آن, نباید از ۵ کیلومتر در ساعت
تجاوز نماید. غلتکهای لرزشی برای کوپیدن
خودرو بوده و از نوع کششی آنها
نبلید استفاده شود. وزن غلتک لرزشی نباید
کمتر از ۷ تن باشد. بار خطی استاتیک این
غلتكها. بايد بین ۲۵ تا ۴۵ کیلوگرم بر
سانتیمتر عرض و میزان ارتعاش آنها ۲۰۰۰-
۰ در دقیقه باشد. میزان نوسان غلتکهای
ارتعاشی ۴/۰-۸/۰ میلیمتر و سرعت حرکت
آنهاء حداکثر ۵ کیلومتر در ساعت میباشد.
صفحه 15:
لین غلتکها بلید خودرو بوده و وزن آنها بین ۱۵ا ۳۰ تن باشد. در
لین غلتکها بلید فضای کلفی برای افزلیش وزن تعبیه گردد. فشار
باد چرخ لین غلتکها بین ۵تا ۵/۸ کیلوگرم بر سانتیمترمربع است.
برای اينکه آسفالتبه چرخها نجسبد. حتیالامکان بلید چرخها در
تمام مدت کار گرم بملند. در غیر لین صورت بلید از لوله آبپاش و
گلگیرهای پارچهای ضخیم برای تمیز نگه داشتن چرخها استفاده
نمود. لاستیک جرخ غلتكها بايد سالم و بدون نخزدگی باشد.
سرعت غلتک لاستیکی. نباید از ۸ کیلومتر در ساعت تجاوز نماید.
صفحه 16:
تراکم آسفالت باید بلافاصله و همزمان با پخش انجام
شود. در لين مرحله باید توجه داشت که درجه
حرارت پخش چنان باشد که آسفالت. تاب تحمل وزن
غلتک یا ثراتارتعاشی غلتکهای لرزشی را داشته و
زیر بار جرخ. فتيله و جابهجا نشود و در سطح آن يس
از اتمام غلتكينى. شيارهاى طولی و عرضی به وجود
نيای. غلتکننی بلید چنان صورت گیرد که هر گذر
غلتک در هر مرحله از ترلکم. قسمتی از گذر قبلی را
بيوشائد تا تراكم يكنواخت و همكن در تمام سطح كار
تأمين شود. نغيير مسير غلتكهايا جلو عقب رفتن
آنهابا دقت و آهستگی صورت گیرد. مراحل مختلف
کوبیدن به شرح زیر است:
مرحله اول اين مرحله يس از بخش مخلوط
آسفالتی, شروع و توسط غلتکهای سهچرخ. دوچرخ
و یا لرزشی انجام میشود. چنانچه غلتکهای
فوقالذکربا یکدیگر کار کنند. درست در پشت سر
فینیشر, بلید غلعک سهچرخ عمل نماید. سرعت
غلنک در لین مرحله ۳ کیلومتر در ساعت و وزن آن
۸ للی ۱۲ تن است. سرعت غلتک لرزشی ۵-۴
کیلومتر در ساعت و وزن آنها ۷تا ۱۲ تن میباشد.
فاصله غلتکها با فینیشر.نباید از 8٠ متر تجاوز نمايد.
درجه حرارت مخلوط آسفالت بلید چنان باشد که
مخلوط آسفالت به چرخ نجسبد و در سطح آن
وکهای طیلی و عرضی ایجاد نشود. حداقل درجه
| يت داى مخلطماء. -آسفالت. با دانهیندی.
صفحه 17:
مرحله دوم - در لین مرحله مخلوط آسفالتی هنوز حللت خمیری داشته و عمل تراکم
بلاقاصله بعد از مرحله اول صورت خواهد گرفت و غلتکزنی-تا حصول تراکم موردنظر
ادلمه خواهد یافت. درچه حرارت مخلوط آسفالتیبا دانهبندی پیوسته در لین مرحله.
۰ درجه سلسیوس است. غلتکهایبه کار گرفته شده در لین مرحله. بايد از نوع جرخ
لاستیکیا لرزشی انتخاب شهندا بتوانبه تراکم یکنواختتر و همگنتر در فاصله
زملنی کوتاهتر دست یافت. سرعت غلتکهای لاستیکی در این مرحله. ۵ تا ۸ و سرعت
غلتکهای لرزشی. ۴تا ۵ کیلومتر در ساعت است. بکارگیری غلتکهای استاتیک در
این مرحله به جای غلتکهای لاستیکی يا لرزشی با تأیید دستگاه نظارت مجاز میباشد.
غلتکزنی تا حصول تراکم موردنظر بلید قبل از سرد شدن آسفالت خاتمه یافته باشد.
لین درجه حرارت برای غلتکهای لرزشی, ۷۰ و برای غلتکهای لاستیکی, ۸۵ درجه
سلسیوس است.
صفحه 18:
مرحله نهلیی - غلتکزنی در اين
مرحله به عنوان عمل کمکی و برای
محو آثار ناشی از چرخ غلتکهای
مراحل پیشین صورت خواهد گرفت.
غلتکهای مورد استفاده در لین مرحله
از نوع غلتکهای استاتیکی با سرعت
۵ کیلومتر در ساعت و وزن حداقل ۸
تن میباشد. عمل غلتکزنی تکمیلی.
بايد بلافاصله بعد از مرحله دوم
صورت گیرد نا مخلوط آسفالتی هنوز
کارلیی لازم برای محو آثار غلتکزنی
قبلی را داشته باشد.
صفحه 19:
قشرهای آسفالتی شامل اساس آسفالتی. آستر و رویه. بلید حداقل
عا تراکم (۹۷/) نمونه آزمایشگاهی مارشال کوبیده شوند. وزن
مخصوص نمونه مارشال به طریقه آشتو ۲166 و تراکم نسبی
قشرهای آسفالتی به روش آشتو ۲230 اندازهگیری میشود.
نحوه کنترل کیفیت مصالح و ساخت آسفالت. بلید در مشخصات
فنی خصوصی ذکر شود.
صفحه 20:
پیمانکار بلید در حین اجرای کار و قبل از اتمام پخش و مراحل
سهگانه کوبیدن. از عبور و مرور روی سطح آسفالت جلوگیری
نماید. عبور و مرور وقتی مجاز خواهد بود که پس از ختم مرحله
سوم آثار چرخ ماشینآلات بر روی آسفالت نمانده و به اندازه
کلفی سرد و سخت شده باشد. درجه حرارت آسفالت از ۴۰ درجه
سانتیگراد کمتر باشد ویا حدلقل ۳ ساعت از خاتمه زمان پخش
آسفالت گذشته باشد.
صفحه 21: