مراقبت‌های بهداشتیپزشکی و سلامتسایرتحقیق و پژوهش

روش تحقيق در علوم توانبخشی

صفحه 1:

صفحه 2:
مه & مه توا ۵ نب ۱

صفحه 3:
دکتر محمد کمالی استادیار دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران ‎www.mkamali.com‏ kamali@mkamali.com http:/www.mkamali.com/ /research تهران - صندوق پستی 17445-183

صفحه 4:
اهداف درس د ۳ شمادربايان ابن درس قاد رخواهيد بود: " ستا نست‌به شنلسايي مسایل و مشکلات در حیطه كاري خود اقدام كنيد * تلبه سوالات خود درموردیک مسئلمبه صورت علمی بباندیشید " روش ‎oor‏ برای تحقیق وانواع و ویژگی های آنرا را تعریف کنید طرح تحقیق مورد نظر خود را تیه و تدوین كنيد

صفحه 5:
اهداف درس ‎a‏ " نسبت جه بررسي ادبیات موضوع و جستجو در بانكهاي اطلاعاتي آقدام کنید = متقلعد خواهید شد برای بررسی ‎wale cla‏ و دقیق نیازمند یادگیری روش تحقیق علمی می باشد

صفحه 6:
نحوه ارزشيابي 4 * حضور درکلاس * شرکت در مباحث * تهیه و تدوین طرح تحقیق (پیرامون یک موضوع دلخواه)

صفحه 7:
منابع = Bowlling, A. (2000). Research Method in Health. Open University Press. Buckingham = Jenkins j. Price CJ. Straker L. (1998).The Researching Therapists. Churchill Livingstone. New York = Furlong,N. Lovelace, E. Lovelace, K. (2000). Research Methods and Statistics. Harcourt College Publisher. Orlando

صفحه 8:
منابع * گروه مترجمین .(1378) .تحقیق در سیستم هاي بهداشتي . معاونت پژوهشي وزارت بهداشت . تهران ‎ol =‏ زاده ءسعید. (1380). ده گام پژوهش . معاونت تحقیقات و فنآوري . تهران ‏* محمدي ؛محمدرضا . (1381).معيارهاي تعبین اولویت هاي پژوهش علوم پزشکي» مركز ملي تحقيقات علوم پزشکي کشور. تمران

صفحه 9:
منابع * مارشال » کاترین راس من »گرچن ۰ (1381). روش تحقیق کيفي . ترجمه علي پارسائیان و سید امیر اعرابي .دفتر پژوهشهاي فرهنگي . تمران = استابلتون» پل . (1372). شیوه نکارش مقالات پژوهشي. ترجمه شعله بيگدلي. د.ع.پ. ابران. تهران " كوهن »لوئيس هاليدي ,ميشل . (1378).آمار در علوم تربيتي و تربيت بدني. ترجمه علي دلاور.انتشارات رشد. تهران

صفحه 10:
اهداف درس ‎shane)‏ * جرا و جه زمانى تحقيق آغاز مى شود؟ " تحقيق به روش علمى را تعريف كنيد " انواع روش تحقيق را مشخص نماييد * نحوه شناسايي مسایل و مشکلات را فراگرفته و چند مسئله يا مشكل را در حيطه كاري خود تعيين كنيد " روش هاي مختلف تجزيه و تحليل مسئله را بيان كنيد " بتوانيد مسئله مورد نظر را تجزيه و تحليل كنيد

صفحه 11:
سابقه * همراهي تحقیق با آدمی در طول تاریخ " شيوه ها و روش های مختلف انجام آن * ضرورت تحقیق از دیدگاه فردی و دیدگاه اجتماعی * ضرورت انجام تحقیق از دیدگاه علمی " تحقیق را ملیه حبات علم دانسته لند و بدون انجام تحقیق علم همچون آبی که در جلئی مانده باشد دچار گندیدگی و تبدیل شدن به لجنزار خواهد شد.

صفحه 12:
معناي تحقیق " تحقيق در لفغت ببه معناى درست و راست كردانيدن»بيدا كردن » يافتن يا جستجوى حقيقت آورده شده است " تعاريف بعمل آمده از تحنيق, و يزوهش فراوانند * :«تبزمبه روش علمی را مجموعه مقررات و قواعدی دانسته کند که جگونگی جستجو برای یافتن حقلیق مربوط به یک موضوع را نشان مي دهد * در جاي دیگر آنراحقیقت پژوهی نامیده اند * تحتيق عملی منظم لست‌که در نتيجه .كن باسخ هلثى براى سوالات مندرج در موضوع تحقيق بدست خواهد آمد

صفحه 13:
آغاز تحقیق = جان ذزوثن متتقتی است :۱ حله تحقیق احسا ادیک ؟جه 2 ‎a‏ ۵ خويش با ملد ‎gl :‏ لين نقطه أغايين در انجام هركينه يزوهشبيا تحقيقى بسيار مهم است و نقش آموزش افراد برای مسئله بلبی که در برخی نظام های آموزش و پرورش برآن بسیار تاکید می شود نیز از همین امر نشات‌حی گیرد. هرچه ضرورت پرسش در هنگام ندییس برای فراگیر بیشتسر مطرح شود و از او خواسسته شود تسا ذهسن خود 9" براي طرح سوالات بیشتر فعال سازد می توان انتظار داشت که در آینده نیازبه تحقیق و پشرفت در او ارتقا یابد.

صفحه 14:
آغاز تحقبق " بنابرلين كين ننطه آغازدن در انجام هر كونه بزوهش سيا تحقيقى بسيار مهم است و نقش آموزش افراد براى مسلله بابي كه در برخى نظام های آموزش و برورش برلكن بسيار تاكيد.عى شود نيز از همين لمر نشات مسی گیرد. هرچسه ضرورت پرسش در هنگام تدریسس برای فراکیسر بیشتر مطرح شود و از او خواسته شود تسا ذهن خود را برای طرح سوالات پیشتر فعال سازدمی توان انتظار داشت که در آینده نباز يه تحقيق و بیش فت در او ارتقاء يايد.

صفحه 15:
مساله 4 * مساأله یا مشکل پدیده ای است غیرعادی » که در روند كار سیستم وجود ذارد و جون اخلال و بسي نظمي ایجاد مي کند سبب افت‌یا کاهش کمي و كيفي جریان کارها و بازده سیستم مي گردد * مسأله ها مشكل عبارت است از شكاف بين وضعيت موجود و آنجه بايد باشد.

صفحه 16:
شناسايي مشکل Pad \ J Generate Possible Question: ‏سس‎ Create List Evaluate Possible Questions —— ‏طآ‎ ‎Select Priority Question

صفحه 17:
شناسايي مشکل *" آغازسيك تحقیقبا احساس وجودیک مشکل همراه است. در لین مرحله لن احساس بلیسبه صورت " یک پرسش " در آید و بیان شود * بدیهی است لین پرسش از مساثل روزمرهقا مباحث و فرضیات پیچیده علمی را درب گیرد» مهم آنست که به شیوه ای علمی و صحیح بیان شود *با در نظر گرفتن دو تقسیم بندی مهم در زمینه علائق علمی و احتیاج عملی شما ممکن است تحقیقی بنیادی یا کاربردی را در نظر بگیرید

صفحه 18:
روش هاي پیداکردن مساله * روش هاي غیرفعال کنترل و ارزيابي توسط سرپرستان ۴ بازرسي ۰ 9 اقعه بحرانی 9 بروز شکایت و انتقاد

صفحه 19:
روش هاي پیداکردن مساله ۳۹ " روش هاي فعال = ساده کردن کارها كنترل آماري ۰ مقايسه آمار ادوارى " مقايسه با ساير سازمانها * مقایسه با شاخص ها

صفحه 20:
روش هاي پیداکردن مساله ۳۹ " نبازسنجي " مصاحبه افراد كليدي " مصاحبه گروهي " مصاحبه جمعي " مشاهده مستقيم

صفحه 21:
روش هاي پیداکردن مساله "استفاده از تحارب " استنتاج از نظریه ها و فرضیه ها * استفاده از متون درسی و مجلات تخصصی * دولت ها » دانشگاه ها وموسسات پژوهشی خصوصی

صفحه 22:
روش هاي پیداکردن مساله * مطالعه مورد یا موارد * پایش باکنترل گلوگاه (نقاط كليدي) * کنترل مالي * بررسي فر آیند زمان انتظار * مرور متون و اطلاعات علمي * شرکت دردوره هاي آموزشي وهمايشهاي علمي

صفحه 23:
روش هاي پیداکردن مساله "پیش آگهي رویدادها " پیش آگهي قضاوتي . پیش آگهي روند : " بيش آكهي علت و معلول

صفحه 24:
نمونه ۴ تصور نمائید صبح زود قصد دارید جه محل کار خودعازم شوید.اتومبیل شصا روشن نمی شود. (احساس وجود مشکل) . حال شما تلاش خواهبد کرد تاعلت / علتها را بیایید.بنابرلینبه جستجو می پردازیدتا مشکل اصلی که هملنا فطع سیم برق مى باشد بيدا حى كنيد وببا اتصال مجدد لكننبه رفع مشكل برداخته و با زدن استارت مجددو روشن شدن خودرو موضوع را پایان بافته تلقی می کنید.

صفحه 25:
دمونه * تازمبه سن 18 سالگی رسیده لید .به رانندگی علاقمند بوده لید وتصمیم عی گیرید با خودرو پدرتان رانندگی نمائيد.متوجه عى شويد براى لين كار نياز به كواهينامه رانندكى داريد. ( احساس وحود مشكل ) راه حل جيست؟ به مطالعه و جستجو می پردازید.از دوستان و آشنایان راو روش اخذ گواهبنامه را صی برسید. کتاب آئین نامه راهنملئی و رانندگی را تهبه عي کنید.فهرستی از مدارک مورد لزوم برای ثبت نام واخذ كوا هينامة را بدست می آوریدودرنملیت‌با شرکت در آزمون کتبی و عملى موفق به دریافت گواهینامه رانندگی می شوید.

صفحه 26:
نمونه " در طول سال هاى تحصيل در يكى ازدانشكده هاى توانبخشى متوجه عى شويددر هنكام كار با افراد داراى معلوليت معمولا مربيان به تنهلئی و بدون حضور خانواده 7 مادرآنبه ارلئه خدمات توانبخشی به كودكان / معلولان‌هي بردازنسبرای شما لین سوال مطرح می شود در حالیکه اعضای خانواده / مادران.عی توانند در طول ساعات روز به ارلئه تمرینات برای افراد فوق اقدام جرا در برنلمه درمانی و توانبخشی جایگاهی برای آنان در نظر گرا نمی شود. ی وجود مكل ) طرحی برای مطالعه علت فقدان آموزش خانواده ها در برنلمه توانبخشی معلولان نوشته ‎a oe‏ موضوع از دید والدین و مربیان.حی پردازید.نتلیج حا آستادان و مسئولان دانشکده برای بهبود وضعیت 6 خدمات توانبخشی تسلیم میکنید.

صفحه 27:
نمونه . معلولان 9 و جانازان دربلفت کننده پروتز های رو و بالای زلنو از کلینیک ارتوبدی فنی شما اظهار می کنندعدم چرخش مفصل زلنو در پریتز مشکالتی را برای نشستن آنها در خلنه ( عدم امکان نشستنبه صورت دویا جهار زانو) بوجود آمورده است.ضمن اینکه آنهادر هنگام انجام فریضه نماز هی بلیر بای خود راجه حللت مستقیم قرار داده و امکان چرخش لن‌به هنگام نشستن وجود نداردو لین باعث دغدفه خاطر آثان شده است. ( احساس وجود مشکل) شماباطراحی و آزمون‌میک جر خنده كه برروی مفصل نصب می کردد اقدام به حل مسئله می نمائید.

صفحه 28:
نمونه ها 4 * مشکل : * نداشتن گواهینامه براي رانندگي * پرسش : * چگونه مي توان گواهینامه رانندگي دریافت کرد 5 مدارک مورد نيازبراي دریافت آن کدامند * آزمون براي دریافت گواهینامه شامل چه مراحلي است * عنوان : * بررسي نحوه دریافت گواهینامه رانندگي

صفحه 29:
نمونه ها د د * مشکل : * روشن نشدن خودرو به هنگام صبح * پرسش : * دلایل بالقوه براي روشن نشدن خودرو کدامند؟ * انجام بررسي عيني از موتور و نجهیزات برقي آن " رفع نقص و راه اندازي خودرو * عنوان : * بررسي علل روشن نشدن خودرو

صفحه 30:
تمونه ها 4 * مشکل : * افزایش دانشجویان غیر بومي در استان یزد * پرسش : * _مشکلات دانشجویان غیر بومي کدامند؟ * مشکلات ایجاد شده بوسیله دانشجویان غیر بومي کدامند؟ * مزاياي احتمالي حضوردانشجویان غیر بومي کدامند؟ * عنوان : * بررسي چالشها و پيامدهاي افزایش دانشجویان غیر بومي در یزد

صفحه 31:
معبارها براي اولویت بندي : ‏معيارهاي اولویت مسأله عبارتند از‎ * مناسبت اجتناب از دوباره كاري ارتباط مستقیم مقبولیت اهمیت زماني re هزینه -فایده

صفحه 32:
ee phon ‏حل مسئله خاص‎ * ‏کاربرد آموزشي‎ * ‏پيشگيري از حوادث و اتفاقات‎ * ‏کاهش هزینه ها (سازمانها و جامعه)‎ * ‏ارزش باليني و درماني‎ * leg ‏توسعه دانش‎ * ‏تركيبي از موارد فوق‎ *

صفحه 33:
عنوان تحقیق * در هنگام نوشتن عنوان باید خصوصیاتی که برای یک عنوان خوب برشمرده می شونددر نظر گرفت . این موارد عبارتند از: * از کلمات کوتاه ؛ رسا ودر حد امکان از یک زبان استفاده شود عبارت کویا باشد و گیج کننده نباشد.ازاختصارات که ممکن است مخفف عبارات مختلفی باشند پرهیز شود. 2 تعقيقات توصیفی بیان مکان و زمان تحقیق در عنوان ضرورت ‎ee‏ در عنوان دقیقا" آنچه محقق بدنبال تعیین آن است بیان شود. سعی شود دامنه تحقیق محدود در نظر گرفته شود. عنوان را غیر سوالی مطرح نمائید. از کلمات مناسب ومطلوب استفاده شود.

صفحه 34:
تجزیه و تحلیل مساله * روش هاي نموداري شناسايي عوامل ایحاد کننده که مساله عبارتند از: " شبکه علیت * نمودار استخوان ماهی * نمودار شش کلمه اي"

صفحه 35:

صفحه 36:
اق ا رز & ‎Drug ecmpaaies‏ وت ‎Gna Spiers‏ عسل ار ‎[nea pass‏ _ ‎Equipment, drag Work‏ ‎etal suppliers Lifestyle | my ir etc. | ro 1 Confarenres,‏ ‎Professional |! _-—| meetings, ete‏ هس ۰ ‎Development | :‏ 1 \ ‎tfanders GP Divisions, or similar‏ تممص | سر ‎Special need:‏ ‎fora (FIC, DVA, et al)‏ سس ‎[Patientstbeattn ne‏ = ‎Cane Special Interest Groups‏ ‎Local and Prof,‏ 7 مهم إم }4 | ‎Sopra‏ ‎Personal interests‏ مسج 19 ۲۳۳۲۳58۲ | ‎Personal interests‏ Practioa/Patient Software, technology and ‏للع سمل‎ Byers tech, sapgort suppliers, et. and Practice Development 1 ~[ Reference information, ibrary| Health care | ‏تت سید‎ ‏فصصعم رمدم ةلستقعص) مهما[ مس٠ | سردان اام‎ 9 he ] ‏ملت لمتمصصمةة قصة .هات‎ 3 5 ۰ ‏ل‎ ‏رن‎ J Drug companies & 3 other suppliers Patholozy, Hospitals & Ratiotogy | | Nursing Horees, ete 1 2 Diagnastic Other ealth care professionals and serving providers "4 _--[ Income, claims, et | هکس سنوت ] Health Groupe Clubs, ete. Pharmacists |" Community Nurses, Spevialiss, Allied Health Professionals HIC and Other Funders

صفحه 37:
‎ae‏ مسافت تا نوع شنسی دانشگاه مدیریت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 38:
شش كلمه استغهام ‎oe‏ 2۷۸/۳0 ‏*جگونه؟ 2۳۱0۷۱ "كه ؟‎ ?when § 5" ۲۷۳۵۲ ‏*«جی؟‎ ‎?where $&S" why $15"

صفحه 39:
بیان مساله تحقیق در بیان مسئله نکات زیر آورده می شود: * اطلاعات زمینه ای ۱ * توصیف دقیق مسأله نحوه بروز باوفوع * وسعت و شدت * عوامل دخیل در بروز مسأله * نحوه برخورد فعلي با مشکل * فواید پژوهش * چه نتايجي از حل مشکل انتظار مي رود

صفحه 40:
مروری بر بررسی های قبلی براى كس اطلاعات در زمينه موردتحقیق‌عی بليسيه منابع جعه نمود منظور از من ل یقت كامبه عنوان ماخ اطلاعات مورة تراحمة قرا 1 اي تالیف كه 3 یه کمنه اء. تال کسی ی نود اطلاقات موردتازخود رابه راحتی 2 سرعت در آنها پیدا کند. مهمتوین نلیع دردسترس عبارتند 2 * نظرات افراد متخصص و صاحب نظران * منابع منتشر شده

صفحه 41:
مروری بر بیرسی های قبلی مراجع غیر ادواری کتابشناسی ها دانشنامه ها فرهنگ ها دستنامه ها درستامه ها دستور نامه ها سالنامه ها اطلس ها نشان نامه ها سرگذشت نامه ها مراجع ادواری کتابشناسی های دوره اي فیرست های مندرجات ۶ کتب * نشريات ادوارى مثل ژورنالها -منیع مقر نشده ن نامه ها گزارش های فنی و گزارش تحقیق آمارها پروانه های ثبت اختراعات صورت جلسه ها مشاهدات فردی - بانکهای اطلاعاتی همچون در اینترنت

صفحه 42:
" هدف بزوهش به ما مي كويد به كجا مي خواهيم برسيم " هدف كلي بزوهش راحي توانبه اهداف كوجكتر (ويزه - اختصاصي) تقسيم كرد * اهداف پژوهش بايد: - از بطن مسأله استخراح شده باشند - واقع بینانه باشند - قابل دسترس باشند - قابل اندازه گيري یا سنجش باشند

صفحه 43:

صفحه 44:
۰ _ برای نوشتن اهداف از افعالی نظیر تعیین کردن » محاسبه کردن » شناسايي کردن » توصیف كردن و شرح دادن استفاده کرد. * هدف کاربردی به ما مي گوید» فایده حاصل از پژوهش براي چیست؟

صفحه 45:
فرضیه * فرضیه حدسي است علمي‌که محقق براي نتبجه تحقیق خود عي زند. فرضيه نشان هي دهد که چرابك‌با چند علمل » عوامل دیگر را تحت تأثیر قرار مي دهند. * فرضیه تحقیق رلیک حدس علمی‌یا پیش داوری دانست که بوسیله ی جمع آوری حقایقی که منجربه قبیلیبا رد آن فرضیه می شود مورد آزمایش قرار می گیرد * جه عبارت دیگر فرضیه را راه حل پیشنهادی محقق برای مسئله تحقیق و با نتبجه تحقیق دانسته آند.

صفحه 46:
ae? * گلهی اوقات ازمیک فرمول برای بیان قوضیه استفاده عی شود» بدین شکلکه:" لگر چنین و چنان رخ دهد ف جنين و جنان خواهد شد' " محقق صرفا" قصى آزمليش فرضيه را دارد نه اثبات آن ن

صفحه 47:
فرضيه " ايده ها * تلوري ها » افکار * پذیرفته شده به عنوان حقیقت * اثبات نشده * قحقیق مبتني بر فرضیات است

صفحه 48:
۴ فرضیات علمي * واضح » شفاف و كلي * قابل فهم * توانايي پوشش کامل موضوع * دانش ناکافی * تحقیق بدان بیافزاید ۴ تحقیق به شیوه علمي انجام مي شود * یک راه براي رویکرد به مسئله * یک راه براي تفکر قر صية

صفحه 49:
فر صبه 9 همه ايده ها قابل آزمايش 9 بسا جدید می تواند دراد تغییر ایجاد کند " او ‎Ae‏

صفحه 50:
بیان فرضیه * در هنكام بیان فرضیه محققبه بررسی رولبط بین متغیرهاسی پردازدسبه طور متداول لین بیان‌به سه شکل صورت خواهد گرفت * بررسی رابطه علت و معلولی بین دو با چند متغیر * بررسی همبستگی و شدت آن بین دو با چند متغیر * بررسی و مقایسه میزان تفاوت تلثیر دوسیا چند متغیر بر یک یا چند متغیر

صفحه 51:
* در تحقیقات توصيفي که صرفا" به بیان آنجه در جامعه مي گذرد پرداخته مي شود نبازي‌به ارلئه فرضیات نسبت و از سوّالات مهم براي رسیدن به اهداف استفاده مي شود.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
30,000 تومان