صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
ابزاراندازه گیری:
ابزار اندازه کری وسایلی هستند که محقق
به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز
تحقيق خود را گرداوری. ثبت و کمی نماید.
صفحه 4:
ee حادب
صفحه 5:
* ))جنبههای مختلف آنها بخوبی تعریف شده و راهنمای
اجرا» روشهای کار و وقک منخکص ۳
* 0)روشهای نمرهگذاری به دقت مشخص شده است.
* 0)اعتبار و پایایی آنها از طریق تجارب زیاد مورد تائید
قرار گرفته است.
صفحه 6:
رت
" پر سشنامه
*مصاحبه
" مشاهده
استفاده از آمار و مدار ك مستند و موجود
صفحه 7:
جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه
و نظرسنجی
صفحه 8:
پرسشنامه مجموعهاي از سئوالات برخواسته از اهداف و
سئوالات تحقیق به صورت کتبي است .
صفحه 9:
* نسبت آزادي پاسخگو در ارائه پاسخ
* آساني و دشواري طراحي
a استخراج و طبقه بندي داده ها
© سرعت در پاسخگويي
صفحه 10:
تعریف: مجموعه ای از سئوالات استاندارد شده برای به دست
آوردن اطلاعاتی از
.یک موضوع مشخص است
ao
93323) 11
صفحه 11:
مزایای استفاده از پرسشنامه
دسترسی
SS Le es
/ a
الا noe POL.
رفع مشكل برقراري ارتباط رودررو
ss ee
صفحه 12:
By ee)
واد
صفحه 13:
سه نوع سوال استفادة كرد
صفحه 14:
زمان استفاده از سوالات
erence le een ie
پاسخ ها ساده باشد
مجموعه از پیش تعبین شده پاسخ ها
صفحه 15:
زمان استفاده از سوالات
نشرب تی
شما نياز به اطلاعات كيفى داشتيد
9 ۱ ا ett] BE OS)
باشيد
بخواهيم كه ياسخ ييجيده باشد
كلمات ياسخ ۱/۵ مهم باشد
صفحه 16:
نکات
J? OS
ee ee eee ee eee ee ree
SEES rer رح حر و از جهس از یگ موصوح به موصوج
سوالات شخصی را در انتهای پرسشنامه بپرسید ( البته اگر ضرورت داشت)
گزینه های جواب در سوالات تستی باید گوباً و واضح باشد
تسج رت 7۳۳ امه باید چنان طراحی شوند که تکمبا هم بوده و به اهداف مورد
تس وس ر pr حك per و بر حول برسبدن
pen eee ۹
nr sae و UE ججح
ايد أز نظر بزركى و LON TET TET lose ع rors
ات تکمل حدا ۱7
صفحه 17:
افرار در ره
و
بيشتر مايل به
بازگرداندن پاکتها
بعد از ير كردن
هستند
صفحه 18:
ستوالا 01000
ستوالات أن واضح : روشن و غيرقابل تفسير
al
ath pS yl oVigiw cul ySao aS lel
صفحه 19:
نكاتي براي افزایش پايايي و روايي ستوالهاي
صفحه 20:
ضرورت تدوین پرسشنامه
ازمايشى
را
بررسی واضح بودن
ات و wobbles
ابهام
صفحه 21:
۰ جمع آوری اطلاعات : مصاحبه های تحقیقاتی
صفحه 22:
برخواسته از اهداف: سئوالها با
فرضيههاي تحقیق به صورت
صفحه 23:
صفحه 24:
انواع مختلف مصاحبه
صفحه 25:
Cy jo های روش مصاحبه
[PAT PRESS COE ae سرد
را بكويد
باعث بوجود آمدن اطلاعات غير منتظره مى شود و باعث بروز اطلاعات
Pers
مصاحبه رو در رو امکان ارزیابی حرکات و لحن و صورت او را می دهد
مصاحبه امكان بررسى كروه هاى خاص هدف را بما ميدهد.مئل بى سوادا
به پرسشگر امکان می دهد بجای یک سری پاسخ تانت» جملاتی درامتن آورد*
تصویر لحظه ای و فوری بدست آورد
میزان اتعطاف پذيري
[0 real pel Peg eyroerergpee (Fras Pept Pr Pr
صفحه 26:
کیفیت اطلاعات به جواب ها دارد و ممکن است مصاحبه شونده درک
شتباهی نسبت به اطلاعات موضوع داشته باشد
به متابع بیشتری نباز مارد (ممکن است در هر دو زمینه زمان د
سس سس سس سس
خطر احتمالی تسلط مصاحبه شوند بر مصاحبه کننده و
هدايت به مسير غير دلخواة
جلب رای 6
وقت گيري مصاحبه
عدم کارآزمودگي OWS alas
للدم
امكان هدايت مصاحبه شونده
v
صفحه 27:
تهیه راهنماي مصاحبه
ارائه آموزشهاي لازیم براي مصاحبه كران
انتخاب مصاحبه گر و مصاحبه شونده همزبان
صرفاً مصاحبه گر و مصاحبه شونده در جلسه مصاحبه
حضور داشته باشند ,
توجه دادن مصاحبه گر به پرهیز. از جانبداري
سئوالات غیرمستقیم انشا شود.
بوجود آوردن جو صمیمانه براي تعامل متقابل
صفحه 28:
چگونه یک مصاحبه گر خوب باشیم
تعهد به
حس
00
dally,
ويزكيهاى
صفحه 29:
مصاحبه با بچه ها
ا
ايفاى استراتزى نقش بازى كردن برايشان
ای ار ری را ار
صفحه 30:
بررسی و کاوش
یکی از مزیتهای کلیدی مصاحبه به عنوان روش تحقیق » در
اختیار گذاردن فرصت بررسی و کاوش است که موجب
بدست آوردن اطلاعات اضافی از مخاطب از طریق تکنیک
sk خاص می شود
صفحه 31:
صفحه 32:
ويژگيهاي مشاهده:
متداول ترین و طبيعي ترین ابزار جمع آوري داده هاست .
اندازه گيري مستقیم پدیدهها ؛ واقعیتها و طبقه بندي داده ها براي
شناخت حاصل ميشود .
هرچند مشاهدههاي عادي کمتر شکل علمي دارد ولي ميتوان به
عنوان اولین مرحله شناخت به حساب آورد .
صفحه 33:
* وقایع » پدیده ها که باید مورد مشاهده قرار گیرند را دقیقاً
تعریف كنيد .
* معيارهاي طبقه بندي مشاهدات را در نظر گیرید .
7 طرحهاي عيني We براي اندازه گيري رفتارهاي مورد
شاهده تعریف کنید .
* در صورتیکه مشاهده گران غیر از محقق هستند آنان را
آموزش دهید .
صفحه 34:
انو اع مشاهده
صفحه 35:
* 4 روش مستقیم جمع آوري اطلاعات است .
*" 0 داده هاي وسیع را در مدت کم مي توان جمع آوري کرد .
© 0 امکان دستيابي به داده هاي مطمتن را فراهم مي کند .
۴ 4 برخي رویدادها ناپایدار هستند ۰ فقط مي توان از مشاهده مستقیم
= اطلاعات آن را گرفت .
* 6 مشاهده پویاتر از سایر روشهاي جمع آوري داده هست .
صفحه 36:
* 4 مشاهده گر معمولاً آن چيزي را مشاهده ميکند که از قبل ميشناسد .
* © حضور مشاهده گر در موقعیت مورد مشاهده رفتارها را دگرگون
ميسازد .
۴ ۵ خوش بيني یا بدبيني مشاهده گر در مورد مشاهده تأثیر ميگذارد .
4 انشاي آنجه ديده شده امت در بسياري اوقات دشوار است .
* 6 همیشه موقعیت مشاهده فراهم نیست
صفحه 37:
* آموزش مشاهده گران
* تعریف عملياتي رفتارهايي که باید مشاهده شوند .
" استفاده از وسایل كمکي
" ثبت بلافاصله مشاهدات
* غیرحساس کردن حضور مشاهده گران
صفحه 38:
© جمع آوری اطلاعات از طریق :
صفحه 39:
" معمولاً به عنوان روش مکمل براي روشهاي دیگر به کار
ميرود ولي به دو صورت در انجام تحقیق ميتواند نقش
داشته باشد .
* بهرهگيري از اين ابزار براي تدوین ادبیات تحقیق
استفاده از. این ابزار براي جمع آوريي داده ها به عنوان
محتواي اصلي برخي انراع تحدارا
صفحه 40:
دشواري پي بردن به اعتبار و صحت سند
تضادهاي احتمالي موجود در اسناد و مدارك
احتمال تحریف اسناد با گذشت زمان
* عدم دستيابي به اطلاعات كافي از طریق استاد و مدارك
مشکل گزینش اسناد
صفحه 41:
77 ۲7 ۳۲۳۳۲ ۲۲ ۳ ۳
ee
= بسياري از دادهها که قبلاً تولید شده است را از اين طریق
ميتوان دریافت کرد .
* آشکار کردن لزوم یا عدم لزوم انجام تحقیق
* تدوین ادبیات
* بررسي حقایق گذشته
صفحه 42:
صفحه 43:
روشهاي تجزیه و تحلیل داده ها
صفحه 44:
داده هاي جمع آوري شده با استفاده از شاخصهاي آمار توصيفي
خلاصه » طبقهبندي و توصیف ميشوند .
مستلزم آمار توصيفي ساده ولي موجد اطلاعات با ارزشي است .
دستههايي از عملیات آماري براي تحلیل توصيفي:
اندازههاي گرایش مركزي مانند میانگین » میانه » نما
اندازههاي پراكندگي مانند دامنه تغییرات» انحراف استاندارد
اندازههاي موقعیت نسبي مانند نمرههاي تراز شده » رتبه
اندازه هاي رابطه اي مانند ضریب همبستگي
صفحه 45:
۳ همواره مستلزم فرآيندهاي پيچيدهتري است .
© مستلزم علمياتي است که بتوان نتایج حاصل از تجزیه و
تحلیل را به جامعه بزرگتري تسري داد .
از جمله فرآيندهاي آن توجه به نمونه و روشهاي نمونه
بر دار يي است
"آزمونهای و آزمون همبستگی پیررسون و ... از جمله آزمونهایی است
که در آمار استتباطی بکار گررفته میشود .
صفحه 46: