صفحه 1:
صفحه 2:
٠ قطعيت كرا و اثبات كرا ( رفتارگرا) زبررسی رختار انسانی به عنوان بخشی از جهان طبیعی با
استفاده از روشهای مطالعه علوم طبیعی مانند فیزیک,شیمی...ک» متکی بر مشاهده و بررسى روابط
على متغيرها با استفاده از روشهای تجربی و آزمایشگاهی در قالب آزمون فرضیه می باشند
*_ پدیدارشناسانه و تفسیری (شناختی)_ نمی توان با استفاده از مشاهده و روشهای آزمایشگاهی,
آنچه در مغز انسانها و در فرهنگها اتفاق افتاده ۰ بررسی کرد چون مطالعه تحت تاثیر عوامل مختلف
(اثر هاثورن ) حالت تصنعى و حتى غير اخلاقى به فود ميكيرد.
” اثر هاثورن : وقتى اقراد مورد مطالعه و مشاهده قرار ميكيرند , آنچه از فود بروز ميدهند تحت
تاثير شرايط تحقيق قرار ميكيرد و متفاوت از رفتاريست كه در شرايط واقعى رخ ميدهد
صفحه 3:
مقا یسه دو دیدگاه با توجه به سلسله مراتب اهداف انجام مطالعات علمی رفتار انسانها
5 توصيف و تشريع مطالعه رفتارهای قابل مشاهده 0 مطالعه حالتهای ذهنی درونی.معانی و
۰ تبیین جستجوى قوانين عام و جهان شمول ۵ تمرکز بر درک وتفسیر افراد در جهان واقعی
و ثابت برای مدیریت رفتارها برای تبیین رفتار
0 بيش بين مبتی بردانش ایجاد ۳۲۱۱۱۹ ه میت بردری و آگاهی مشترک از «اقعیات
مت ای مختلف امتماعی و سازمانه
۰ کنترل هدف. شکل دادن رفتارها با دستکاری ۰ هدف, تغییر اجتماعی و سازمانی از طریق Sh
esos آگاهی های میاتی و بسیار مهم
صفحه 4:
اهبردهای تحقيق ز مطالعات میدانی. موردکاوی (مطالعه موردی/مورد پژوهی/ قضیه کاوی)؛ مطالعات
آزمایشگاهی, اقدام پژوهی. قوم نگاری
- روشهاى تحقيق :كه در راستای راهبردهای تحقیق بکار گرفته میشوند همان روشهای جمع آوری داده ها
(مشاهده .مصاهبه ,پرشسنامه...) مي باش a
جح
پل ارتباطی بین شکاف مبانی تظری کتابفانه ای _و اطلاعات زندگی واقعی است.
پژوهشگر پدیده ای را مطالعه می کند که به صورت واقعی و طبیعی رخ داده بدون اینکه دستکاری یا کنترل در
کار باشد.
- يك اهبرد تحقيق كه بر درك پویایی های به ممود آمده در درون مجموعه ای خاص تمرکز میکند.
بررسی نظام یافته یک یا مجموعه ای از رویدادهای مرتبط به هم با هدف تشریح و تبیین پدیده ای خاص
- بررسی عمیق و چند وجهی یک پدیده اجتماعی با استفاده از روشهای تحقیق کیفی و منابع متعدد توام با
تفصیلات زیاد
- پژههشی که برتشریم. تفهیم ,پیش نگری وکنترل فرایندهاءفراد.گروههاءسازمانهاءصنایع.فرهنگ و دولت
متمرکز است.
صفحه 5:
سس Joe تست
* لائوتسه فیلسوف چینی می گوید " اكر شما به من جيزى بكوييد كوش خواهم داد.جيزى
نشان دهید خواهم دید اما اگر به من اجازه دهید چیزی را تجربه کنم ۰ ياد خواهم گرفت
‘
؟ دهه ۱۸۸۰ : میلادی اهیا مجدد مورد کاوی توسط لانگدل ( سرپرست دانشکده حقوق
دانشگاه هاروارد ) و بکارگیری آن در دانشکده های حقوق,بازرگانی و پزشکی
وی دریافت دانشجویان با مطالعه آرا واقعی قضات مطالب بیشتری میآموزند تا صرفا
استفاده از متون حقوقی
* از آن به بعد برنامه های گسترده ای برای استفاده از مورد کاوی در سر تا سر جهان به
مرحله اجرا در آمد
صفحه 6:
۲ تمرکز عميق بر نمونه (تعدادكمى از نمونه ها) ,> موضوعى خاص به جای تمرکز بر طیفی وسیع از
نمونه ها و موضوعی کلی
” تاكيد بر روابط و فرايندها به جاى نتايج و خروجيها
* مجموعه اى طبيعى به جاى موقعيت تصنعى
” استقاده از منابع متعدد ( روشهاى مفتلفه جمع آورى داده ها) به جاى يك روش جمع آوری داده ها
۳ نگرش کل کرا و سیستمی به جای انقکاکی
۳ نظریه پردازی با استفاده از روش استقرایی ( درهالیکه رویکرد علوم طبیهی برای آزمون نظریه بکار
میرود)
شریم روابط علی در مداخلات زندگی واقعی و مورد خاص و امکان تعمیم نتایج در صورت امکان
( درهالیکه علوم طبیعی به دنبال بیان حقایق عام و جهانی ست )
تشریم زمینه و محیط زندگی واقعی که مدافله ای در آن رخ داده است
صفحه 7:
*شامل اطلاعات بسیارو مشکلات چند کانه است
*تدوين توسط نویسندگان متفصص
| *ماهیت پیچیده قضایا (داشتن راهنمای آموزشی
a با توجه به محتوا و محدوده مشكلاتى كه -١
)جه به طيف محدود و خاصى از افراد و موضوعات
تدوین توسط نویسندگان تازه کار
و طویل بوده و آغلب شامل ۳ تا ۵ مشکل در
٠ موزه های مختلف مثل مالی,منابع انسانی.... می بانشد
0 اکتشافی
۲- ین ۱۹۹۲ 0 تبیینی /تفسیری
0 تشریمی/توضیمی
ab og ۲ : وقتی پژوهشکر در قضیه مناقعی دارد
ها استيك 1996 7 ابزاری : وقتى قضيه براى درك بيشترى از جيزى بكار میرود که shy مشاهده کر آشکار است
۲ جمعی . : قتی کروهی از قضايا مطالعه ميشوند
صفحه 8:
ش برای آموزش
موردکاوی روشی اد
کاوی روشی انرب
صفحه 9:
تعیین موضوع مطالعه و تعریف جامع و کامل آن
انتخاب قضیه مرتبط با موضوع
کرد آوری نظریه های مرتبط از طریق مرور متون موجود در خصوص موضوع مورد مطالعه ( به
اعتبار یافته های پژوهش کمک میکند)
جمع آوری و سازماندهی داده ها و ۳ از منابع چندگانه داده ها
(مستندات.اسناد بایگانی,مصاحبه.مشاهده مستقیم. مشاهده مشارکتی,مصنوعات
فیزیکی(رایانه..))
تجزیه و تحلیل داده ها و دستیابی به نتایم
در سایه بح و گفتگوی گروهی (۱۵ تا ۲۰ نفره/ + تا ۱۲ نفره ؛ مدت ۴۵ دقیقه ؛ استاد محور
/دانشجوممورباتوجه به alow بلوغ و تجربه مشارکت کنندگان)
دو روش عمده برای تجزیه و تملیل از نظر پروستانو :
۱) عبارات واکنشی درپایان قضیه . پرسشهای رسمی و بررسی مبانی نظری مرتبط با قضیه برای
هدایت بح گروهی
۲ شناسایی مشکل و عوامل ایجاد کننده آن,ارائه راه حلها و چگونگی اجرای راهکارها و ارزیابی
پیامدهای آنها
صفحه 10:
صفحه 11:
a
oO لا لا
مقدمه (بیانگر خلاصه ای از قضیه وموقعیت تصمیم با هدف جلب توجه و رغبت دانشجویان در
انجام مطالعه موردی/شامل نام و موقعیت. تصمیم گیرنده,زمان و مکان وقوع قضیه.
موقعیتی که نیاز به اقدام است)
زمینه (شامل مروری بر تقدم و تافر )1339 وزمینه و بسترهای سازمانی قضیه.افراد
مهم درگیر در وظیفه تصمیم گیری وق SNS نهاءمحیط داغلی و خارجی تاثیر گذار بر
موضوع)
متن قضیه (طولانی ترین بخش قضیه شامل شرم کاملی از موقعیتی که بای تجزیه و تملیل
شود و به صورت داستان وار اعم از شفاهی یا مکتوب ارائه میشود)
موقعیت (بندی که هدایتگر خواننده ign yp تعریف مشکل و کمک به وی در اتفاذ راهکارهای
لازم است)
كتاب راهنماى آموزش دهندكان
يرسشها براى بحث و بررسى
مباحثه عمومى(موخره) شامل خلاصه اى از ييامدهاى واقعى يا اقدامات بكاركرفته شده توسط
صفحه 12:
* برقرارى ارتباط بين مفاهيم نظری و کاربردهای عملی
* در درسهایی مثل hal .ارزیابی خط مشی عمومی و هل مسئله
چالشهای تعریف مسئله
۱- شناسایی عارضه به جای مشکل
۲-تعریف مسئله توام با راه هلها
۳- مسایل ادراکی
راههای شناسایی مسئله
۱- استفاده از علائم و سرنفهای تاریخی(اتکاء به تجربیات گذشته)
۲-برنامه ریزی (استفاده از پیش بینی و سناریو برای آنچه انتظار میرود در آینده اتفاق بیافتد)
س-ادراکات دیگران (مثلا پی بردن به مشکل خدمات ناکافی از شکایات مشتریان )
صفحه 13:
-١ سطع كلان يا ملى (مرتبما با سرنوشت کل جامعه)
- سطع میانه یا ساختاری یا سازمانی(به تعلیل مبامث oy
سازمانى ٠ وزارتفائه ای و سافتاری می پردزد و کستردگی
| كمترى نسبت به سطع كلان دارد
3- سطع فرد یا روانشناسی سازمانی (بررسی موضوعات
رفتاری وتعاملات بین افراد در درون سازمانها)
تغيير وتحول از مديريت سنتيٍ
از
| فساد اداری در دولت , تکریم !
ارباب رجوع , برنامه ریزی و |
وك رصا عدت
وادغام سازماتها و وزارتخانة |
هاى دولتى , موضو:
eee, ار
| ومشكلات ديوانسالارى دولتى |
“إوماسانما تفلم علدا رعاتك يفيه .
1 شهروندی سازمانى ,
[iis ie oss eas
پم رفتارهای سیاسی وتضاد , |
مقاوت در مقابل Ls just
هدایت و رهبری , مدیریت.
صفحه 14:
تمرکز بر مردمی بودن مدیریت دولتی i
ارتباط با موضوعات مرتبط با خط مشى کذاری
قوه مقننه پیگیر وظیفه
- توجه به ماکمیت ۰ قانون اساسی وقوانین ومقررات در مدیریت
Gis | |
ارتباط با کارکردهای قضایی دولت ومفظ حقوق قا
- تومه به مدیریت دولتى به عنوان تلاش مديريتى همائند ساير فعاليت ها در يفش
خصاصى
- ارتباط با كاركرد قوه مجريه در خصوص اجراى قانون در عرصه عمل
صفحه 15:
وزیا
ارزشها
ساختار سازمانی
ابه افراد
رویکرد شاختی
بودجه بندی
تصمیم ری
فوای دوتی
یک وظيفة
ر ويكره مديريت دولتى سنتى
صرفه جوبى » كارا
=
ديوان سالارى لز نوع ايده آل
اروابط غير شخصى “فرد به
متطقى وبر اساس تجزیه
وتحليل هزيته وفايدة
اعقلابى . جامع
قر سجر
رويكره مديريت دولتى جديد
بازرگانی وخصوصی
مشتری
عملكردمدار وبؤاد كرا
نامتم ر كزء كمينه سازى هزينة
قره مجرید
ساختار رقابتى ومشابه شركتهاى
اثربخشى هزينه پاسخگویی به | نمایند گی» مسئولیت.
تصمیم گیری تدریجی در
فضاى آشفته و آشوبناكك
رويكرد حقوقى
‘ wie
امور از نظر
نونى » فرايتد هاى
مربوط به رويه هاى قانونى حقوق ولقعى ..
حمايت لز برابرى » عدالت
حكميت وداورى
اشخصيت حقيقى : شخصيت عاقل
تحلل موردی به صورت استرایی: تحليل
نی به صورت قياسى ؛ استدلال هنجاري
وتكليقى ؛ فرابند طرح ادعاهاى طرفين دعو
بره جد درست وقانوق
صفحه 16:
* معرفی برفی منابع ومتون جانبی مرتبط با قضیه مورد بررسی توسط استاد به دانشجویان
(- قبل از کلاس - تنظیم خلاصه ای از محورهای قضیه. بیان اهداف وپیشنهادات . تهیه سوالات برای مباهثه
توام با پاسفهای پیشنهادی به صورت مکتوب توسط دانشجویان
* مرور تکالیف در cats سفذرائى 20565 توسط اسكاد
ا کلاس ۱۰ *طرع سوالات با توجه به قضیه
oe? © تجزيه وتحليل قضيه با مشاركت دانشجويان.
* جمع بندی پاینی به كمك استاد
۳- پایان کلاس * ارزیابی دانشجویان توسط استاد و ثبت نمره مشارکت از طریق مرور پیشنهادات مکتوب و شفاهی
* بمث وتبادل نظر توسط دانشجویان درخصوص تملیلهای صورت گرفته ونموه کاربردی بودن مطالب
صفحه 17:
(- مجاهثه کلاسی : مشارکت فعالانه هردانشجو در مجامث کلاس که لازمه آن مرور مبانی نظری. تهیه چکیده
کوتاهی از مقایق خاص. ایده ها وتملیلها و نتیجه گیریست که منجر به افزایش درک ویادگیری دانشجو
میشود
۲- مبامثه گروهی
۳- کرش مکتوب :۰ شبیه آماده شدن برای مبامثه کلاسی اما مطالب با دقت بیشتری سازماندمی وتایپ می شود
صفحه 18:
( فرد دیوید- کتاب قضایایی در مدیریت راهبردی - مبمث رهنمودهای پنجاه گانه براى موفقيت در تجزيه وتحليل AYA
* ممول کردن نقش مفالف به یک فرد یا گرومی آ[ آفراد بهت کشف نقایص در فرآیند مورد كاوى و
ایجاد رومیه پرسش گری
* عارضه ها را با علت وريشه های مسئله اشتباه نكيريم
* توجه به جزئیات ( گاهی برخی موضوعات ممکن است بی اهمیت به نظر برسند اما درواقع نقش
اساسی در تجزیه وتملیل ایفاء کنند )
۴ مرور مباحث نظری برای تجزیه وتحلیل قضایا
© تقسيم كار بين اعضاى تيم كارى. هدف گذاری برای خود وتیم ۰ تنظیم برنامه زمانبندی برای
دسترسی به اهداف
* مستدل ومستند کردن قضاوت ها واستدلالهای خود با عنایت ay داده هاى واقعى
صفحه 19:
( فرد دیوید- کتاب قضایایی در مدیریت راهبردی - مبمث رهلمجدهای پنجاه گاله برای موفقیت در تجزیه «تملیل قضیه.
* ارائه گزارش تنظیمی از تجزیه وتملیل قضیه مورد نظر چند روز قبل از کلاس جهت مطالعه و نقد
وبررسی توسط افراد دیگر
* آداب سفن گفتن با استاد را «عایت فرمایید و ضمن کسب اطلاع از ارزشها وانتظارات وی .
مومبات رنمش او را فراهم نکنید
* خلاق ونو آور بودن در تمام مراهل مورد 65915
؟ ارائه مطالب مربوط به قضیه در یک فضای رقابتی و روهیه همکاری با توجه به نکات قوت وضعف
افراد به عنوان مکمل یکدیگر
۴ نگرش مثبت به اعضای کلاس (با مسائل ومشکلات مربوط به قضیه کار داشته باشیم به جای
ایستادن در مقابل دیگران )
* عدم طولانی شدن زمان برگزاری جلسه ( ساعت (« یاداشت برداری در طول فرآیند مورد کاوی , ارائه مطالب
با استفاده از خن آوری های آموزشی ۰ پرسش وپاسخ در انتهای مطالب.-..
صفحه 20: