معماری و عمرانعلوم مهندسی

ریتم در معماری ایرانی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
من ‎SSS‏ 2 طراحى با بریدن چند قطعه مقوای-متفاوت از لحاظ رنگ و اندازه مستطیل و مربع ومتلت و ترکیب آنها در داخل کادر انواع ریتم ها را رد کنید.علاوه بر موارد فوق ؛تجمع و تراکم اجزا نیز حی توانند عاملی برای‌به وجود آوردن ریتم باشند.بطور مثال درختی که در طبیعت مشاهده می کنیم برگهای درهم و آنبوهی دارد.لیکن نظم وریتمی در تمام اجزا و در کل درخت حاکم است که از لحاظ ژیبلیی شناسی .چشم را تنوعات گوناگهنی را از تمام ابعادی که تا کنون بررسی کردیم در نظر دیدگاه و هدف را در حین چیدن اجزای طبیعت بیجان در گنار ۲ توانیم به ترکیب بندی خوب با ریتمی مناسب دست بابیم ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:
‎BL Sats set)‏ بساهای‌سختلنا ‏استفاده از یک شکل هندسی برا ی ایجاد ریتم ‎lacked‏ کل اهفگون ‎ala‏ رتم ‏گرا زعناصر مشابه - دایره مریم - مستطیا ‏تکرار مثلت قانم زاوبه در پوسته روبی و تکرارمستطیا ‎es SE‏ ‏تکرار سنون در نما تکرارفرم مستطبل به عنوان پلان( سایت محموحه) ۴ تکرار فرم حبات و ایجاد ریتم متئاوب ریتم موجود در طبیعت تکرار ستونها وایجاد ریتم نکرار سنونهای سنکی

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:

عنوان تحقیق :ریتم در معماری ایرانی ممحقق :احمد قربانعلی درس مربوطه :ارتباط تصویری نام استاد:خانم میرزایی بهار 93 یت ن مع ر م رد ماری اریا ی )ریتم و ارتباط با معماری( یت ن مع ر م رد ماری اریا ی ريتم يا ضرب آهنگ واژه ای است که معموًال درموسيقی ب ه ک ار می رود اما درهنرهای تجسمی نيز مرسوم است .درهنرهای تجس می ويری دارد و ايی تص ريتم معن ازتغيير و حرکت عناصر بصری درفضای تجسمی بوجود می آید .ب ه عبارت ديگر تکرار منظم ومتوالی يک عنصر تصويری ،ضرب یک آهنگ بصری را به وجود می آورد .درطبيعت و در زندگی ريتم نقش موثری دارد و برهمين اساس نيز درآثارهنری ريتم به اکرار ديده می شود .توالی شب و روز و فصول از وج وه بارز ريتم درطبيعت ب ه شمار می آيد . اگر دستتان را روی قلب خود بگذارید ريتم حيات زندگی را باتپش تر درک میکنید. ... ان به قلب خودت یت ن مع ر م رد ماری اریا ی طراحی در ریتم با بریدن چند قطعه مقوای متفاوت از لحاظ رنگ و ان دازه مس تطیل و مرب ع و مثلث و ترکیب آنها در داخل کادر انواع ریتم ها را تجربه کنید.عالوه بر م وارد ف وق ،تجم ع و تراکم اجزا نیز می توانند عاملی برای به وجود آوردن ریتم باشند.بطور مثال درختی ک ه در طبیعت مشاهده می کنیم برگهای درهم و انب وهی دارد،لیکن نظم و ریتمی در تمام اجزا و در کل درخت حاکم است که از لحاظ زیبایی شناسی ،چشم را خسته نمی کن د و تنوعات گوناگونی را از تمام ابعادی که تا کنون بررسی کردیم در نظر می آورد.اگر همین دیدگاه و هدف را در حین چیدن اجزای طبیعت بیجان در کنار یکدیگر حفظ ک نیم ،می توانیم به ترکیب بندی خوب با ریتمی مناسب دست یابیم یت ن مع ر م رد ماری اریا ی ریتم را می توان مکمل مبحث کادر و تعادل و توازن در یک اثر هنری دانست .چنانچه در حین طراحی به تمامی عوامل یاد شده یعنی ریتم،تعادل ،توازن توجه داشته باشید،می توانید نمونه های قابل توجهی از ترکیب بندی های آگاهانه را ارائه دهید.ترکیب بندی ،عالوه بر نظم میان اشیاء در طبیعت بیجان ،شامل نظم میان افراد یک یا چند نفر در یک .کادر نیز می گردد یت ن مع ر م رد ماری اریا ی به طور کلی در ریتم ۴دسته ضرب آهنگ بصری را می توان نام برد .1تکرار یکنواخت .2تکرار متناوب .3تکرار تکاملی .4تکرار موجی تقریبا همه انواع ساختمان ها از عناصرتکرار شونده ساخته می شوند نظیر تکرار تیرها ستونها و دهانه های سازه های تکراری و... یت ن مع ر م رد ماری اریا ی :تکرار یکنواخت در این نوع ضرب آهنگ یک تصویر به طور یکنواخت و به صورت متوالی .تکرار می شود این ریتم باعث نوعی حرکت و عکس العمل خود به خودی شده وتوجه مخاطب را به دنبال خود هدایت می کند اما به واسطه عدم تنوع تاثیری منفی نیزدر پی دارد و پس از ..مدتی مالل آور و کسالت بار خواهد شد :تکرار متناوب در این ضرب آهنگ یک عنصر بصری تکرار می شود اما تکرار ان با تغییرات متنابی متنوع خواهد شد به طوری که در هر مخاطب همواره نوعی انتظار برای تکرار دارد در پایه های برج ؛ ریتمی از تکرار همراه با تغییر شکل به زاویه های بیرونی را مشاهده می کنید ریتم رد معماری اریانی یت ن مع ر م رد ماری اریا ی :تکرار تکاملی در این نوع ضرب آهنگ یک تصویر ویا یک عنصر بصری از یک مرتبه و حالت خاص شروع می شود و به تدریج با تغییراتی به وضعیت و یا .حالتی تازه تر می رسد به طوری که نوعی رشد وتکامل را در طول مسیر تغییرات خود دنبال .می کند یت ن مع ر م رد ماری اریا ی تکرار موجی :در این نوع ضرب آهنگ که عمدتا با استفاده از حرکت منحنی سطوح و خطوط به وجود می آید و از نوعی تناوب هم بر خوردار است نمونه کاملی از ضرب آهنگ تجسمی است .مانند شن های صحرا ریتم رد معماری اریانی )ریتم و چگونگی آن در بناهای مختلف( استفاده از یک شکل هندسی برای ایجاد ریتم استفاده از یک شکل ناهمگون وایجاد ریتم تکرار عناصر مشابه= دایره – مربع – مستطیل تکرار مثلث قائم زاویه در پوسته رویی و تکرارمستطیل در پوسته زیری تکرار ستون در نما تکرارفرم مستطیل به عنوان پالن( سایت مجموعه) تکرار فرم حباب و ایجاد ریتم متناوب ریتم موجود در طبیعت تکرار ستونها وایجاد ریتم تکرار ستونهای سنگی ریتم رد معماری اریانی تأثیر هماهنگ شده عوامل مختلف چون نور و صدا ،و غیره می تواند با حرکات عملی ،تلفیق شده و موجب پیدایش احساس زیبا در شخص گردد .در یک بیان معمارانه ،فواصل منظم سایه و روشن فضا می تواند با «ریتم مشخص » بر حرکات انسان در فضا منطبق شود .این انطباق ،منظم کننده و رهبری کننده آن حرکات در فضا است .به عنوان مثال از یک حرکت «ریتمیک» متشکل از نور و تاریکی در رابطه با حرکت انسان ،می توانیم قدم زدن در کنار یک ردیف ستون ،یک ردیف درخت ،ردیف نورگیری های سقفی یا معبری که در شب با چراغ به فواصل معین روشن شده را تصور کنیم .همین طور تعدادی دهنه های ثابت قوس ها وگنبدها که باعث ایجاد یک جریان متناوب فضایی می شوند .این تعبیری است از در برگرفتن موسیقی در معماری به اتکاء ادراکی از مفهوم موسیقی «ریتم فضا». اپرسیان (هخامنش یان) یت ن مع ر م رد ماری اریا ی جم تخ ش ت ید معماری ایران پیش از اسالم بعد از اسالم شیوه رازی شیوه آذری شیوه اصفهانی شیوه پارتی شیوه پارسی شیوه خراسانی ریتم رد معماری اریانی اپرت اه یت ن مع ر م رد ماری اریا ی تخ سل ی ت مان رخاسان ی ریتم رد معماری اریانی مسجد جامع اردستان رازی ریتم رد معماری اریانی مسجد جامع زواره ریتم رد معماری اریانی یم ن ارگ رک خا ی آرذی ریتم رد معماری اریانی گنبد سلطانیه اصفهان ی یت ن مع ر م رد ماری اریا ی مس جد امام ی یت صب سگ س از ور ون پا ذار م یت ن مع ر م رد ماری اریا ی م س ی ات مهر و هم اتبنده است اریان ن اپ نده ا ت

51,000 تومان